[AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:58

kohtje schreef:
Hoe staan jullie er tegenover dat een paard wat niet regelmatig loopt wordt gereden op deze manier en deze mensen niet eerst dit paard door een dierenarts hebben laten nakijken.
Ik krijg persoonlijk tranen in mijn ogen als ik dit paard zie lopen.
Er wordt b mee gereden maar ze zijn nu bezig met zijgangen waarin het onregelmatige nog erger is.
Ik vind het verschuilen achter het ja maar dit paard loopt nog scheef.

Ik vind het zeker belangrijk dat het paard door de dierenarts onderzocht wordt alvorens het te gaan trainen. Ligt een klein beetje aan het soort klachten. Maar als 3 verschillende dierenartsen met 3 totaal verschillende diagnoses komen voor 1 en hetzelfde paard, dan zet ik daar ook mijn twijfels bij.

Ik heb geleerd als het paard verbeterd door training dan kun je er mee werken, zo niet dan stoppen.

En ik zou zeker geen zijgangen gaan rijden met een paard wat nog niet recht is. Als een paard rechtuit of op volte nog niet 'recht' kan blijven (niet op of over de schouder gaat) , waarom zou hij dat wel kunnen in de zijgangen?

Maar ja, zeg nou zelf hoeveel of kijk rond, hoeveel mensen rijden al schouderbinnen etc. terwijl ze nog niet eens een volte met correcte lengtebuiging kunnen rijden?

Maar dat ligt niet aan een manier van rijden, dat ligt aan het kunnen en het beoordelingsvermogen van een ruiter.

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:00

Mijn paard liep ook onregelmatig maar daar ben ik al jaren mee aan het tobben geweest met dierenartsen/osteopaten en fysiotherapeuten. Nooit echt iets gevonden behalve veel spierspanningen door stress. Laatste osteopate dacht dat het aan de manier van rijden lag en toen ben ik verder gaan zoeken en bij AdB uitgekomen, ze liep de eerste keer aan de longe al niet meer onregelmatig en toen Mireille erop ging liep ze ook goed, af en toe een onregelmatig pasje maar na meer training en vooral veel ontspanning was dit weg. Nu loopt ze ook heel anders zonder iemand erop dus ik denk dat dit echt even nodig was om haar weer regelmatig te krijgen. Een fijn gezicht is het zeker niet maar ik heb het dan ook nog nooit zo ernstig gezien dat ze echt stokkreupel liepen.

Renske_

Re: [AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:07

Wis was licht onregelmatig, en is volledig op de foto gezet, alles is dmv scan onderzocht en i heb haar volldig radioactief laten maken voor onderzoek in de Lingehoeve, dan zien ze schade aan pezen/spieren/zenuwen/botten, alles!
Na 11 dagen Lingehoeve en daarvoor al een weekje klniek bij mijn eigen DA zou wis volgens alle beelden 100% ok moeten zijn, maar waarom ze dan volledig in de staak ging en niet helemaal rad was dat wisten ze ook niet...

Ze heeft sinds de training bij Mireille zelden nog een onregelmatig pasje laten zien, alleen in de aanleuning als ze wat meer bij elkaar werd gereden, dan gig ze soms door de spanning even een pasje krabbelen ipv normaal lopen maar die fout kwam bij mij vandaan(ongelijke druk op de teugels en dus idd ook wis haar scheefheid)

Ik haal er áltijd eerst een DA bij voor ik verder ga met rijden met een paard wat niet zuiver is.
Stokkreupel dan zou ik er niet eens meer mee gaan trainen maar of de wei op doen of einde paard...

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:10

Renske_ schreef:
Stokkreupel dan zou ik er niet eens meer mee gaan trainen maar of de wei op doen of einde paard...

Dat hebben we eerst ook gedaan, maar paard werd daar niet fijner van, maar door training
is ze dus van stokkreupel naar onregelmatig gegaan. Na behandeling van osteopaat
bleek ook dat ze helemaal vast zat in de rug en op dit moment kun je nog verschil in
de schouders zien vandaar dat ze ook nog niet regelmatig zal kunnen zijn. Dit moet eerst
door training verbeterd worden. Haar rechterschouder is veel meer ontwikkeld dan haar
linker ;) En einde paard als er diverse DA's gezegd hebben dat er niks aan mankeerd, tja
dat kon ik ook niet :o

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:47

LoesjeVis schreef:
Verder even weinig tijd gehad voor bokt. Idd wat Rukaro zei bedoelde ik mate van (lengte)buiging. En dan vooral anatomisch gezien, daar de verbinding tussen de ruggewervels weinig zijdelinkse beweging toestaat...

Voor Bets meteen weer een vraag hoe je dat dan doet, takt erin rijden. Ik altijd maar gedacht dat dit vanzelf volgt wanneer het paard ontspannen, recht en voorwaarts is.

Leuk die wedstrijdverslagen. Vooral dat mensen in het begin zoiets hebben van dat wordt toch niets en dan ondertussen... Toppie!

Tact moet je eerst erin rijden om het weer van zelf te laten worden. Is net als je een oefening wat nieuw is aanleert daar moet je in begin veel voor doen, naar mate je meer hieraan werkt, word het meer vanzelf sprekend en hoef je minder veel aan de hulpen te doen zeg maar (leg ik het beetje duidelijk uit zo??)

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:48

mariska75 schreef:
LoesjeVis schreef:
Voor Bets meteen weer een vraag hoe je dat dan doet, takt erin rijden. Ik altijd maar gedacht dat dit vanzelf volgt wanneer het paard ontspannen, recht en voorwaarts is.

Als je de takt van de beweging er niet uit rijdt, hoef je hem er ook niet in te rijden, naar mijn beleving......

Je kunt tact verliezen op moment dat paard weer iets moeilijk vind. Eerst ga je tact proberen te rijden op rechte lijnen maar later ook in oefeningen en je zult merken dat het dan niet zo makkelijk is om het dan te behouden. Paarden kunnen korter worden in beweging of sneller omdat ze iets moeilijk vinden.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:57

Wat me nu te binnen schiet, tact is een regelmaat die paard moet hebben. Om nu de vergelijking ontspanning en tact naast elkaar te leggen bijvoorbeeld wat je veel ziet in keertwendingen, dat paarden het spilbeen laten staan.
Paard kan op dat moment toch ontspannen zijn, maar heeft op dat moment dus niet voldoende tact, anders laat hij het been niet staan.
Tact ontstaat dus niet zomaar, daar moet je wel wat voor doen, dus ben ik van mening dat je erin moet rijden. Je gaat niet eerst iets eruit rijden om vervolgens erin te rijden, vind ik beetje vreemde uitdrukking. Je gaat ook niet eerst schouderbinnenwaarts leren om vervolgens schoudervoor te gaan rijden? Dat is ook net zo iets lijkt me.

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:26

Daarom takt niet alleen als resultaat van onspannen zijn maar in combi met recht en voorwaarts.

Daarom mijn vraag, hoe werk je dan specifiek aan takt?

Denkt bedoelt wordt met eruit gereden takt, verreden paarden. Dus niet correct afgerichte paarden (denk aan scheef/achter de loodlijn/in de krul/niet voorwaarts).

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:13

Tact is ritme, tempocontrole. Dat is moeilijk om dat op papier te zetten. Ik zal proberen mijn paard als voorbeeld te geven. Deze is heel makkelijk en vrij los in bovenlichaam, en als ik vind dat ze meer op achterhand moet komen en meer moet gaan verzamelen, dan ga ik in regelmaat in begin mee drijven, om het ritme te behouden, zodat ie niet harder of zachter gaat en dus ook impuls blijft behouden. Eigenlijk moet ik dat keer laten zien aan hand van filmpje en dat ik zelf ga zeggen : nu nu nu (dat ik op die momenten drijf) dat doe ik in begin meer om aan te geven welk ritme ik wil, wil ik gaan verruimen dan geef ik die hulp aan mijn paard, zodat ie weet wat de bedoeling is, paard mag van mij dan niet versnellen maar wel verruimen en ik probeer weer rustig terug te komen om de passen niet zo zeer heel kort te krijgen maar weer in dat ritme te komen. Maar dat is zo moeilijk voor mij te omschrijven hoe en wanneer je dat precies doet. Als ik het zie kan ik het je zo aangeven. De tact moet dus in alle gangen steeds correct blijven. Het mag niet even versnellen of verkorten.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:55

Tact en regelmaat vormen de basis voor alles, wat je met je paard wilt doen. Tact en regelmaat moeten altijd aanwezig zijn, of het paard nu in een gewone arbeidsdraf loopt of dat je passage rijdt. Het paard moet zijn benen op een regelmatige en krachtige manier optillen, waarbij iedere pas steeds dezelfde lengte heeft. Alsof je op de maat van een metronoom rijdt dus.{Een metronoom is een instrument om een muzikaal tempo weer te geven}

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:00

Dus voornamelijk ritme aangeven met je benen. Denk dat ik het begrijp.

Zelf doe ik aan de longe wel eens ritme aangeven met mijn stem. Zodat hij netjes blijft doormarcheren. Eens kijken of hij daar onder het zadel ook naar luistert. Dat aandrijven gaat t niet worden met mijn paard, dan wordt hij of heel onrustig of doet niets meer vrees ik. (+ dat ik veel te blij ben dat ik mijn benen eindelijk stil heb).

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:11

Nou het is ook maar minimaal wat ik doe, ik drijf niet hard. Maar dat ligt ook aan de mate van africhting hoe ver je bent. Kijk in begin moest ik veel meer doen, nu ligt mijn been ook stil hoef ik maar iets mijn onderbeen aan te knijpen en dat hoef ik maar 2 of 3x te doen en ze weet het ritme al te vinden. Het is aan mij de kunst om het ook te behouden. Zeker als je ook nog met schwung erbij wil hebben dat paard los blijft bewegen in de wervels en begint te deinen in de rug. Dus het ligt ook aan de mate waar je mee bezig bent in verzamelen. In arbeidsdraf is vaak handiger om ritme te vinden als dat je paard meer gaat verzamelen, maar ja dan ben je ook verder in de africhting.
Daarbij moet paard dus ook leren, dat hij niet in paniek mag raken. Het is juist de kunst om in ontspannen sfeer die tact te behouden en tempocontrole. Dat is belangrijke fase. Het leren samenwerken van je been en het evt begrenzen van voren als nodig mocht zijn, op moment dat je voelt dat paard onder je uit wil gaan vertrekken.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:14

Mijn paard gaat juist rommelen met zijn tact als ik meer been geef, hoe minder ik doe hoe beter hij loopt, maar dat kan natuurlijk per paard verschillen, wel doe ik soms met bv wegrijden met mijn stem ondersteunen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:20

sjorsie schreef:
Mijn paard gaat juist rommelen met zijn tact als ik meer been geef, hoe minder ik doe hoe beter hij loopt, maar dat kan natuurlijk per paard verschillen, wel doe ik soms met bv wegrijden met mijn stem ondersteunen.

Ja maar dat kan zijn dat je net buiten het ritme drijft en dan ga je buiten de tact van paard werken. Dat brengt onregelmatigheid in ritme met zich mee. Dat zie je dus ook vaak bij paarden. Dat mensen of fractie te vroeg of fractie te laat zijn met drijven. Daarbij is het niet het constant drijven om tact te behouden, maar het is het onderhouden van tact. ;)
Hoe doe jij dat dan met je stem een tact te ondersteunen met wegrijden? Ik kan namelijk wel begrijpen dat je een paard allert gaat maken als je wilt wegrijden, maar niet hoe je een tact kunt onderhouden ;)

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:26

Nog even verder zitten denken over takt.

Wanneer een paard recht/ontspannen/voorwaarts is en niet wordt gehinderd (!) door de ruiter, zal het dan toch niet zelf in takt lopen.. Als ik zelf loop, doe ik dit ook in een gelijk ritme, sterker nog iedere pas anders lopen kost veel meer moeite.

(Puzzelt lekker verder)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:35

Maar wij hebben 2 benen, denk dat het als je 4 benen hebt het allemaal wat crucialer wordt om in tact te lopen (ik probeer ook mee te denken :P)
Overigens, als je gaat verruimen moet je zelf tact er wel weer in rijden denk ik, althans, je moet je hulpen op die manier geven dat alle benen even veel verruimen dus de tact er in rijden, lijkt mij :)

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:54

LoesjeVis schreef:
Nog even verder zitten denken over takt.

Wanneer een paard recht/ontspannen/voorwaarts is en niet wordt gehinderd (!) door de ruiter, zal het dan toch niet zelf in takt lopen.. Als ik zelf loop, doe ik dit ook in een gelijk ritme, sterker nog iedere pas anders lopen kost veel meer moeite.

(Puzzelt lekker verder)

Ja in principe wel. Maar zoals ik al eerder zei dit moet dus ook uitgevoerd worden in oefeningen. Ik zal mijn paard weer als voorbeeld geven, deze zal gewoon in arbeidsdraf lekker in tact lopen en ook fijn blijven tijdens schouderbinnenwaarts in tact. Maar zodra ik meer ga verzamelen, de oefening dus moeilijker maakt en om dat ook te behouden, zul je paard enigzins moeten gaan ondersteunen (omdat ik in dit geval zelf schouderbinnenwaarts wel ken en mijn paard dus ook in arbeidsdraf maar moeilijk vind in verzameling of juist in wat meer verruiming tijdens schouderbinnenwaarts)

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:02

Leest mee en denkt ook mee :)

Als je stapt op een gespannen paard, kan je ook taktverlies krijgen. Bijv. een lange en een korte stap achter. Taktmatig drijven met diagonale hulpen om hem weer in takt te rijden. Je bepaalt zelf hoe de stap gaat en niet het paard.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:02

Heino schreef:
Maar wij hebben 2 benen, denk dat het als je 4 benen hebt het allemaal wat crucialer wordt om in tact te lopen (ik probeer ook mee te denken :P)
Overigens, als je gaat verruimen moet je zelf tact er wel weer in rijden denk ik, althans, je moet je hulpen op die manier geven dat alle benen even veel verruimen dus de tact er in rijden, lijkt mij :)

Wat je dus veel ziet bij tempowisselingen en zeker richting uitstrekken, is dat paarden veel harder gaan maar niet verruimen. Dat zit dus in de impuls en aanleuning. Als paard niet goed vanuit achter naar voren gereden word, zal paard dus die spieren niet aanspannen en vervolgens ontspannen en zal dus ook niet kunnen gaan verruimen. Als je goeie aansluiting hebt en je kunt paard enigzins allert maken dat er iets gaat komen, gaat paard wel degelijk verruimen en dan behoud je ook tact.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:03

Whinnylando schreef:
Leest mee en denkt ook mee :)

Als je stapt op een gespannen paard, kan je ook taktverlies krijgen. Bijv. een lange en een korte stap achter. Taktmatig drijven met diagonale hulpen om hem weer in takt te rijden. Je bepaalt zelf hoe de stap gaat en niet het paard.

Dat klopt je ziet dan ook vaak dat paard de rug enigzins wat wegdrukt. Kun jij misschien uitleggen hoe het werkt met tactmatig drijven. Ik vind dat moeilijk te omschrijven.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:10

Bets schreef:
Wat je dus veel ziet bij tempowisselingen en zeker richting uitstrekken, is dat paarden veel harder gaan maar niet verruimen.

Maar is dat dan geen gevolg van niet tactmatig meedrijven met zit/benen? Dat het paard harder gaat lopen omdat het uit elkaar gereden wordt en de balans/evenwicht wil bewaren en daarom harder gaat?

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:11

Bets schreef:
sjorsie schreef:

Ja maar dat kan zijn dat je net buiten het ritme drijft en dan ga je buiten de tact van paard werken. Dat brengt onregelmatigheid in ritme met zich mee. Dat zie je dus ook vaak bij paarden. Dat mensen of fractie te vroeg of fractie te laat zijn met drijven. Daarbij is het niet het constant drijven om tact te behouden, maar het is het onderhouden van tact. ;)
Hoe doe jij dat dan met je stem een tact te ondersteunen met wegrijden? Ik kan namelijk wel begrijpen dat je een paard allert gaat maken als je wilt wegrijden, maar niet hoe je een tact kunt onderhouden ;)

Anderen hebben hetzelfde op mijn paard dus denk niet dat perse ik hem uit de tact rijd met mijn been, hij is enorm gevoelig en reageerd op heel weinig.
Met je stem het ritme onderhouden, meeklikken als het ware, altijd lastig om zoiets op te schrijven. Hij reageert er fijn op.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:15

@BETS, een reactie op je vraag om takmatig drijven te omschrijven.

Ja inderdaad lastig omschrijven als je niet naast het paard staat om tegen de ruiter te zeggen, links rechts links rechts :)

Ik rij met gevoel dus leg het even met mijn gevoel uit, ik noem het zelf links rechts drijven.
Linkervoorbeen achter-drijf, rechtervoorbeen achter-drijf

Met drijven is gewoon een duwtje genoeg als je paard goed aan de hulpen staat. Soms is het nodig om ook een juiste ophouding te geven maar kan ook verwarrend werken. Ophouding geef je aan de kant waar het been moet blijven staan.

Je zorgt ervoor met dat duwtje dat je paard het been optilt wat jij wilt.

Ik heb dit dus eindeloos moeten doen vanuit halt om het te perfectioneren :) Halthouden en dan zei instructrice welk been moest beginnen met stappen, en dat was niet altijd het meest voor hand liggende been :S

Je gevoel is eigenlijk (heel overdreven gezegd) meeschommelen met de buik van het paard. Taktmatig drijven is dé manier om je paard de juiste ruime stappen te laten maken in de uitgestrekte stap.

Als je dit doet op een circuspaard rij je de spaanse pas :)

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:19

Heino schreef:
Maar is dat dan geen gevolg van niet tactmatig meedrijven met zit/benen? Dat het paard harder gaat lopen omdat het uit elkaar gereden wordt en de balans/evenwicht wil bewaren en daarom harder gaat?

Precies dat kan een gevolg zijn idd.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:22

sjorsie schreef:
Anderen hebben hetzelfde op mijn paard dus denk niet dat perse ik hem uit de tact rijd met mijn been, hij is enorm gevoelig en reageerd op heel weinig.
Met je stem het ritme onderhouden, meeklikken als het ware, altijd lastig om zoiets op te schrijven. Hij reageert er fijn op.

Nou ik herken het wel hoor met gevoelige paarden dat je daar niet veel met benen eraan gereden HOEFT te worden. Die willen vaak al uit zichzelf lopen dus is probleem ook veel minder groot als bij een flegmatiek paard bijvoorbeeld. Ik begrijp wel wat je bedoeld hoor...