Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 15:38

randalinpony schreef:
amillia schreef:
hoezo zou dat zo zijn? er zullen vast wel paarden zijn die zelfs liever een bit hebben

Wat een paard liefst heeft, is voedsel, soortgenoten, beschutting en niets meer.
Al het andere is wat mensen liever hebben.

Zeg, dat heb je wel weer geweldig omschreven.

Ik ben het in deze discussie volledig met Lusitana, Lielle, KiWiKo, HC, en randalinpony eens Lachen

Neantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:07

Ik vind het echt raar om wel bitloos te willen rijden maar dan niet te doen omdat het met dresuur niet mag, niet alles draait om wedstrijden of wel dan??

Neantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:08

en ik weet niet of het klopt dat je met dresuur niet zonder bit mag maar dat zou ik ook wel raar vinden..!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 17:08

Neantje schreef:
Ik vind het echt raar om wel bitloos te willen rijden maar dan niet te doen omdat het met dresuur niet mag, niet alles draait om wedstrijden of wel dan??

Met dressuur mag je wél bitloos rijden als je wilt.
Alleen niet met net die ene dressuurvorm die door de FEI getoetst wordt op hun wedstrijden.

Je kunt prima bitloos dressuur rijden als je dat wilt, en zelfs wedstrijden daarin doen of organiseren, maar dan via een andere organisatie.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 17:13

ik rij mijn paard 3dagen in de week bitloos in het bos en 3dagen met een simpel dubbel gebroken trens in de bak. idd omdat ik graag hier en daar een wedstrijd rij. ik vind dit niet egoistisch, ik doe alles voor mijn paard hij heeft een goed leven, zijn er denk niet heel veel die het beter hebben Bloos

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 17:54

cheyentic schreef:
ik rij mijn paard 3dagen in de week bitloos in het bos en 3dagen met een simpel dubbel gebroken trens in de bak. idd omdat ik graag hier en daar een wedstrijd rij. ik vind dit niet egoistisch,

Zoek 'egoïstisch' eerst eens op in de Van Dale Pling

Paardrijden is egoïstisch.
Wedstrijddeelname met een dier is egoïstisch.
Je doet het paard een bit in, in het belang van joúw ambities. Dat laatste ís egoïstisch.

'Egoïstisch' roept heel negatieve associties op doch het is in deze een objectieve toetsing aan de definitie, geen waardeoordeel.

hc

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:05

En er zijn maar weinig dingen die je doet die niet egoistisch zijn. En zelfs als je iets doet voor iemand anders, is dat dus nog steeds omdat dat voor jou belangrijk is en uiteindelijk dus nog steeds uit een egoistisch motief.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:23

Mee eens Lielle. Je doet iets omdat jij er voldoening uit haalt. Als een ander er mee geholpen is, is dat alleen maar een heel groot voordeel. En als je er voldoening uit haalt om iemand te zien opfleuren, dan is dat gesprek/gebaar ook egoistisch, terwijl de omgeving het misschien wel onbarmhartig vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:52

In de titel van dit topic had misschien beter het woord egoistisch vervangen kunnen worden door hypocriet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 23:04

Lovely schreef:
In de titel van dit topic had misschien beter het woord egoistisch vervangen kunnen worden door hypocriet.

Waarom?
Voor een bit kiezen omdát je onder de vlag van de KNHS klassieke dressuuer wil rijden is inderdaad simpel egoïstisch. De kern is, of nu net dát beetje egoïsme een punt is.

Hypocriet is een t-shirt aantrekken dat je tot een paardvriendelijk club hoort en het paard dan nog steeds vrolijk in de krul te trekken of aan een touwhalster aan de teugel gaat rijden.
Correct rijden is het belangrijkste, het minst schadelijk, het paardvriendelijkste.

hc

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 23:06

'Egocentrisch' was misschien beter geweest.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 23:09

Waarom?

Egoïstisch is helemaal correct. Dat is het, en wat dan nog?!

hc

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 15:08

Is egocentrisme een zonde ?

Is het iets om je te schamen?

Als het paard onze spiegfel is, wie is er dan meer met zichzelf in de eerste plaats bezig ? De mens, of het paard...

(Gooi maar weer even wat neer)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 17:45

Paardentango schreef:
Is egocentrisme een zonde ?

Waarom nu tóch egocéntrisch? Dat is niet hetzelfde als egoïstisch en dat was de ts.
Ook is er door dit verschil in betekenis een verschil en de probleemstelling ermee.
Het probleem is namelijk de verhouding tot de belangen van het paard.

Zo ben ik me ervan bewust dat het een egoïstische keuze is om paard te rijden maar omdat ik niet egocentrisch ben weegt voor mij het welzijnsbelang van het paard zó zwaar dat ik mijn manier en frequentie van rijden er volledig van laat afhangen. Dat paardgerichte is equicentrisch denken Pling
Egocentrisch sluit per definitie equicentrisch uit.

Hoewel er in het algemeen een probleem is bij rijden van wedstrijden met dieren zijn er verschillende ruiters die laten zien dat ze wel degelijk equicentrisch blijven denken terwijl ze (egoïstisch) wedstrijden rijden.
De zwitserse amazone die weigerde voor haar land haar paarden naar HongKong te slepen is een heerlijk voorbeeld.

hc

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 18:39

Lielle schreef:
En er zijn maar weinig dingen die je doet die niet egoistisch zijn. En zelfs als je iets doet voor iemand anders, is dat dus nog steeds omdat dat voor jou belangrijk is en uiteindelijk dus nog steeds uit een egoistisch motief.

haha moet meteen denken aan die aflevering van Friends waarbij phoebee aan joey wil bewijzen dat je een selfless goede daad kunt verrichten.. joey zegt van niet om dezelfde reden die hierboven staat

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 18:41

het hele leven is toch opgebouwd uit egoistme??????? van alles wat ik doe, van alle mensen die ik ken, waar ik mee omga........ wil ik beter worden..........

al is het alleen maar een leuke tijd, voor mij!!!

mijn man is in mijn leven omdat IK hem leuk vind, omdat hij MIJ een goed gevoel geeft........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 19:03

Kim, dat laatste dat doet hij Knipoog. Maar of het een altruistische daad is, is vraag twee.

HC, ik vind het hypocriet om dezelfde reden waarom het hypocriet is om vegetarisch te zijn, behalve met kerst.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 21:30

Lovely schreef:
HC, ik vind het hypocriet om dezelfde reden waarom het hypocriet is om vegetarisch te zijn, behalve met kerst.

Dat is ´inconsequent´ Tong uitsteken

Hypocriet is ´zieugh´ roepen als iemand zijn konijn slacht en opeet maar wel roze in cellofaan uit het supermarktschap pakken en eten.

Mbt het bit is het hypocriet om met een ijzervrij t-shirt aan voel-goed-clublid te spelen ene paard in de krul aan een touwhalster door de omheinde zandbak rond te porren.

Egoïstisch en egocentrisch staan verder netjes in het woordenboek Knipoog

hc

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 22:45

KiWiKo schreef:
het hele leven is toch opgebouwd uit egoistme??????? van alles wat ik doe, van alle mensen die ik ken, waar ik mee omga........ wil ik beter worden..........

al is het alleen maar een leuke tijd, voor mij!!!

mijn man is in mijn leven omdat IK hem leuk vind, omdat hij MIJ een goed gevoel geeft........

iemand zei ooit 'seks is wederzijdse zelfbevrediging'

Bloos!

en nu weer ontopic Haha! Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 01:47

Bloos!

Gaat het nu hier over sex?

Sja, bijna alles zal wel egoïstisch zijn, ja....

Rijden zonder bit is egoïstisch omdat iemand dan vindt, dat hij/zij het veel beter doet, dan al die mensen die met bit rijden....

Rijden met bit is egoïstisch als je dat alleen doet om aan dressuurwedstrijden volgens de regels van de FEI (omschrijf ik het zo correct, HC? Haha! Haha! )te kunnen deelnemen.

Maar is het ook egoïstisch als je paard een bit fijner vindt dan welke bitloze optoming ook?

Is het egoïstisch als je met bit rijdt omdat je dan subtielere signalen kunt geven, en dat fijner is voor je paard?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:14

Yamcha schreef:
Rijden met bit is egoïstisch als je dat alleen doet om aan dressuurwedstrijden volgens de regels van de FEI (omschrijf ik het zo correct, HC? Haha! Haha! )te kunnen deelnemen.

Maar is het ook egoïstisch als je paard een bit fijner vindt dan welke bitloze optoming ook?

Is het egoïstisch als je met bit rijdt omdat je dan subtielere signalen kunt geven, en dat fijner is voor je paard?

Aan paardrijden zelf ligt al een egoïstische beslissing ten grondslag.

Dit dan doen op een voor het paard zo min mogelijk belastende manier willen en proberen te doen equicentrisch.

Let op ´willen en proberen´!
Biomechanisch correct rijden, correct communiceren zijn de sleutel. Uiteraard hoort daarbij correct gebruik van de eventuele hulpmiddelen.

Wat ´correct´ is, is logischerwijze aan de stand van de wetenschap bepaald. Het grootste probleem echter is dat de meeste ruiters geen benúl hebben van de stand van de wetenschap daaromtrent.

Verbeter je paard, begin bij jezelf.

hc

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:26

Citaat:
Wat ´correct´ is, is logischerwijze aan de stand van de wetenschap bepaald. Het grootste probleem echter is dat de meeste ruiters geen benúl hebben van de stand van de wetenschap daaromtrent.

HC, houdt op. Als we wetenschap nodig hebben om te bepalen wat 'correct' is, is de mensheid verdoemd en al wat er mee in aanraking komt.
Oke, erg off topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:45

Wow, zijn er nieuwe ontdekkingen gedaan waardoor paardrijden opeens heel anders geinterpreteerd moet worden? Lariekoek natuurlijk. Nog even en de deeltjesversneller gaat magnetisch bepalen of je een winstpunt rijdt of niet.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:09

Lovely schreef:
Wow, zijn er nieuwe ontdekkingen gedaan waardoor paardrijden opeens heel anders geinterpreteerd moet worden? Lariekoek natuurlijk. Nog even en de deeltjesversneller gaat magnetisch bepalen of je een winstpunt rijdt of niet.

ROFL

ik zie een gat in de markt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:13

Hahaha, ja, zonder bit heb je te weinig ijzer om de magneet te lokken Tong uitsteken.