Judje schreef:Alleen Goofy44: waarom heb je je verhaal weggehaald?
Ik krijg het idee dat hij/zij het niet leuk vind dat we meer van hem/haar willen weten...
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Judje schreef:Alleen Goofy44: waarom heb je je verhaal weggehaald?
Judje schreef:Vraag: als je een paard rijdt op de buitenteugel en alleen met je binnenbeen het paard naar je buitenhand toedrijft in een wending en je binnenhand alleen naar binnen doet en als het paard dan nageeft, geeft ie dan ook echt eerlijk na? Of is dat nog niet echt eerlijk nageven?
Judje schreef:Wat ik me ook ineens bedacht: ik ben met mijn paardje naar de zadelmaker geweest en die zei: rijd maar een jaartje met hem en dan kijken we wel weer opnieuw of er wat aangepast moet (nu alleen kussens iets bijgevuld). Hij had het er over: of achter de schoft worden de kuilen groter, of juist minder groot (hoop dat jullie weten wat ik bedoel). Vraag: Heeft dat dan ook soms te maken met het wel of niet rijden over de rug? (trainen met holle of bolle rug?)
sandra1986 schreef:
Esperanza schreef:sandra1986 schreef:
Op deze foto´s vind ik je paard heel erg op de voorhand lopen....
Goofy44 schreef:Het is een heel leuk paard om te zien.
De vraag is echter of het paard goed over de rug gaat.
Mijn mening is dat in beide foto's het paard (nog) niet goed over de rug gaat.
Als ik kijk naar de bouw van het paard dat staat de hals wat meer op het paard, de hals is vrij kort, waardoor de indruk ontstaat, dat het paard de hals draagt terwijl dit niet komt door de achterhand.
De paslengte voor en achter is gelijk. Het steunende voorbeen wordt niet verjaagt door het steunende achterbeen aan dezelfde kant van het paard. (rechterhand in de eerste foto). Het paard stuwt meer dan dat het draagt. Het neusje komt er niet uit en het paard gaat netjes op de loodlijn. Als je kijkt naar de teugelspanning en naar je vuisten (handen), dan staat ervoor veel spanning op de teugels. De buiging in de hals komt niet door relatieve oprichting, of door dragen, maar door actief aanspannen van de teugels, waardoor de halshouding ontstaat. Het is niet het paard tegen de hand aanrijden. De hand werkt terug. Je ziet dat ook aan de rand van de oorspeekselklier over de onderkaak naar de onderhals toe.
In de tweede foto is de paslengte ook gelijk. De afwikkeling van de hoefbeweging gaat ook gelijk op, de afwikkeling van het achterbeen en het voorbeen van het diagonale benenpaar dat naar voren komt, gaat niet gelijk op. Als je goed kijkt naar het rechtervoorbeen, dan draagt dit het grootste deel van de massa van het paard. Het diagonale linker achterbeen is al bezig om de grond te verlaten. Ook van dit diagonale benenpaar gaat de beweging van de benen zelf niet gelijk op. Ook hier is de paslengte gelijk. Het geeft aan, dat de bewegingsafwikkeling voor en achter in ruimte verschillend plaats vindt. Daardoor is en kan de paslengte gelijkblijven. Het paard staat niet op het punt om op de voorhand te gaan, het paard gaat op de voorhand. Je noemt het uitstrekken van de hals, wat je doet. Het uitstrekken van de hals gebeurt hier niet zoals het hoort (anatomisch, fysiologisch, rijkunstig). Het paard schuift de hals niet uit alsof je een telescoop uit de schoft uitschuift en het hoofd stapje voor stapje laat zakken. Het paard loopt achter de loodlijn. Het kruipt niet achter de loodlijn, het paard wordt geleid achter de loodlijn. Door de valse knik in de hals en deze hoofdhouding is het paard niet in staat om de rug goed te kunnen gebruiken. Ook kan het paard via de nek en de onderkaak nooit via de teugels op deze manier gereden, terugkoppeling aan je handen geven, waarop je als ruiter kan reageren. Kijk eens naar de teugelspanning op de foto en hoe je de teugels vasthoudt. Ook de reactie met de staart onderstreept dit.
Ik denk dat je met de goede oefeningen, dit paard nog beter kan krijgen.
anneliesdj schreef:@ Needje; ik vind de filmpjes een onrustig beeld geven. Paard is niet contstant in zijn aanleuning en niet contstant in tempo. Ook gebruikt hij de rug niet optimaal en kan het achterhandgebruik beter, vooral in de draf en galop.
Citaat:De materie in het boek is echter behoorlijk ingewikkeld en helaas zal het niet voor alle jonge bokkers begrijpelijk zijn.
BBreedveld schreef:Even een quote over dat boek van Sara Wyche.Citaat:De materie in het boek is echter behoorlijk ingewikkeld en helaas zal het niet voor alle jonge bokkers begrijpelijk zijn.
Grappig hoe je dan kan verschillen van mening. Ik vond het boek een beetje een aanfluitingIk vind dat zij vrij summier in gaat op veel dingen (en in mijn ogen vaak wat al te simplistisch zoals bij de vergelijkingen tussen de gewrichten), waardoor ik aan het eind van het boek niet echt het idee had dat ik er veel van had opgestoken.
Goofy44 schreef:Je kan een paard heel snel conditioneren en nageven stimuleren door met je onderbeen naast het borstbeen aan beide kanten de spierverbinding te toucheren. Je hebt daar dus een extra knop op je dashbord. Over het hyoid apparaat hoor je nauwelijks nog iets. In werkelijkheid is dit tongbeen skelet elementair voor een paard om "eerlijk" aan het bit, aan de teugel of in de hand gesteld te kunnen zijn. Ook voor nageven vervult het tongbeen skelet een wezenlijke funktie. Je kan het paard het verzoek om na te geven heel snel leren, dit controleren en zien of het bevestigd is.
Needje schreef:
Ik zie geen deukje. En dat terwijl mijn paard een enorm weke rug heeft. Maar hij is hier werkelijk alles behalve fijn.