duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:48

Judje schreef:
Alleen Goofy44: waarom heb je je verhaal weggehaald?

Ik krijg het idee dat hij/zij het niet leuk vind dat we meer van hem/haar willen weten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:49

Judje schreef:
Vraag: als je een paard rijdt op de buitenteugel en alleen met je binnenbeen het paard naar je buitenhand toedrijft in een wending en je binnenhand alleen naar binnen doet en als het paard dan nageeft, geeft ie dan ook echt eerlijk na? Of is dat nog niet echt eerlijk nageven?

Wat bedoel je met buitenhand naar binnen? Je buitenhand mag eventueel een licht kneepje geven (en dan bedoel ik echt een klein kneepje) op het moment dat je je binnenbeen aandrukt (been geven met je binnenbeen). Je mag je buitenhand ook iets omlaag brengen om de schouder duidelijker te begrenzen. Maar naar binnen doen lijkt me geen goed plan.
Antwoord op je vraag: Ja, als je het paard met het binnenbeen naar de buitenhand toerijdt, geeft-ie eerlijk na.
Het paard geeft dan na, omdat je met het binnenbeen het paard stimuleert het binnenachterbeen onder de massa te zetten. Je rijdt dan van achter naar voor, het paard draagt (of stuwt, hangt af van de africhtingsgraad).
Het paard geeft dan na op het binnenbeen, en op de begrenzing van de buitenhand. Maar zonder binnenbeen zou het paard niet nageven.

Judje schreef:
Wat ik me ook ineens bedacht: ik ben met mijn paardje naar de zadelmaker geweest en die zei: rijd maar een jaartje met hem en dan kijken we wel weer opnieuw of er wat aangepast moet (nu alleen kussens iets bijgevuld). Hij had het er over: of achter de schoft worden de kuilen groter, of juist minder groot (hoop dat jullie weten wat ik bedoel). Vraag: Heeft dat dan ook soms te maken met het wel of niet rijden over de rug? (trainen met holle of bolle rug?)

Nee, dat heeft te maken met de pasvorm van je zadel. Als de boom te smal is (het zadel lijkt dan van achter lager te liggen als voor) ontstaan er kuilen achter de schoft. Dat is een symptoom van spieratrofie. De spieren worden dan afgebroken omdat er niet voldoende ruimte voor is.
Als de boom te breed is, komen er na verloop van tijd witte plekken op de schoft, dan zakt het zadel als het ware te verover de schoft heen. Van achter wipt het zadel dan op.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:51

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:53

ben het met esperanza eens, overigens wel een bijzondere aftekening!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:03

Esperanza schreef:
sandra1986 schreef:
en dit?
zal niet veel zijn
van een poos terug...
viewtopic.php?f=10&t=810878&hilit=

Op deze foto´s vind ik je paard heel erg op de voorhand lopen....

Vind het erg slordig gereden. Op de voorhand, teveel hand en te weinig been, rug weggedrukt... tja, niet goed Bloos
Idd wat je zegt, niet veel...
Las in het topic dat je recreatief rijdt, uiteraard niks mis mee, maar ook een recreatieruiter moet haar paard dressuurmatig trainen. Een paard uit elkaar gevallen op de voorhand laten sukkelen is heel slecht voor de rug, echt...
Ik begrijp dat je geen wedstrijdambities hebt, maar ik wil je toch aanraden om in de lessen te werken aan een goed rug- en achterhandgebruik van je paard, en "in de krul" hoeft helemaal niet, maar gymnastisering en rechtrichten is een must voor elke ruiter! Lachen

sientjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:24

Goofy44 schreef:
Het is een heel leuk paard om te zien.
De vraag is echter of het paard goed over de rug gaat.
Mijn mening is dat in beide foto's het paard (nog) niet goed over de rug gaat.

Als ik kijk naar de bouw van het paard dat staat de hals wat meer op het paard, de hals is vrij kort, waardoor de indruk ontstaat, dat het paard de hals draagt terwijl dit niet komt door de achterhand.
De paslengte voor en achter is gelijk. Het steunende voorbeen wordt niet verjaagt door het steunende achterbeen aan dezelfde kant van het paard. (rechterhand in de eerste foto). Het paard stuwt meer dan dat het draagt. Het neusje komt er niet uit en het paard gaat netjes op de loodlijn. Als je kijkt naar de teugelspanning en naar je vuisten (handen), dan staat ervoor veel spanning op de teugels. De buiging in de hals komt niet door relatieve oprichting, of door dragen, maar door actief aanspannen van de teugels, waardoor de halshouding ontstaat. Het is niet het paard tegen de hand aanrijden. De hand werkt terug. Je ziet dat ook aan de rand van de oorspeekselklier over de onderkaak naar de onderhals toe.

In de tweede foto is de paslengte ook gelijk. De afwikkeling van de hoefbeweging gaat ook gelijk op, de afwikkeling van het achterbeen en het voorbeen van het diagonale benenpaar dat naar voren komt, gaat niet gelijk op. Als je goed kijkt naar het rechtervoorbeen, dan draagt dit het grootste deel van de massa van het paard. Het diagonale linker achterbeen is al bezig om de grond te verlaten. Ook van dit diagonale benenpaar gaat de beweging van de benen zelf niet gelijk op. Ook hier is de paslengte gelijk. Het geeft aan, dat de bewegingsafwikkeling voor en achter in ruimte verschillend plaats vindt. Daardoor is en kan de paslengte gelijkblijven. Het paard staat niet op het punt om op de voorhand te gaan, het paard gaat op de voorhand. Je noemt het uitstrekken van de hals, wat je doet. Het uitstrekken van de hals gebeurt hier niet zoals het hoort (anatomisch, fysiologisch, rijkunstig). Het paard schuift de hals niet uit alsof je een telescoop uit de schoft uitschuift en het hoofd stapje voor stapje laat zakken. Het paard loopt achter de loodlijn. Het kruipt niet achter de loodlijn, het paard wordt geleid achter de loodlijn. Door de valse knik in de hals en deze hoofdhouding is het paard niet in staat om de rug goed te kunnen gebruiken. Ook kan het paard via de nek en de onderkaak nooit via de teugels op deze manier gereden, terugkoppeling aan je handen geven, waarop je als ruiter kan reageren. Kijk eens naar de teugelspanning op de foto en hoe je de teugels vasthoudt. Ook de reactie met de staart onderstreept dit.

Ik denk dat je met de goede oefeningen, dit paard nog beter kan krijgen.

Ben het eingelijk helemaal met je eens. Mijn paard zn hals staat idd wat meer erop zeg maar. Hij heeft echt een dikke korte hengstehals. Mooi om te zien maar soms lastig met rijden.
Dat met halsstrekken klopt ook! al gaat het beter dan dat het eerst was. Eerst was het zo dat als k hem meer teugel gaf hij mn hand niet volgende, maar gewoon op dezelfde lengte en in dezelfde houding bleef. Nu gaat ie wel halsstrekken maar niet dat ie idd uitschuifd dus langzaam maar in een keer: hup tjakka koppie omlaag Tong uitsteken
Over mn handen: ben ik t gedeeltelijk met mje eens, ik had eerst een hele foute handhouding, hield ze altijd te laag. Nu hou ik ze wel op de goeie houding (vind ik ). Maar wat ik wel ff wil zeggen, ik ben niet streng met mn hand, ik trek niet ik zaag niet. Wat wel soms zo is, als Vic zo sterk is dan heb ik snel de neiging om snel mn hand vastte zetten, daar ben k nu mee bezig mezelf af te leren
Vind het knap dat je zon goed beeld van t rijden weet te schetsen van 2 foto's!
Goed hoor!
Heb je misschien nog tips om hem nog beter te laten lopen?

Vic loopt het eerste kwartier van t rijden ook eingelijk helemaal niet goed. Hij houdt zich helemaal vast en wil zich dan niet makkelijk ontspannen en nageeflijk lopen, maar als ie eenmaal los is gaat ie als een trein, dan loopt ie echt super!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:34

goofy is altijd in elk topic heel consequent hoe het zou moeten, hij/zij vertelt niet elke keer een ander verhaaltje. Is voor mij geloofwaardig genoeg. Als ik wat wil weten dan kan mij die achtergrond niet zoveel schelen. Dan mag het ook van sinterklaas komen. Als ik ervan leer is het mijn winst, niet die van een ander

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 18:24

anneliesdj schreef:
@ Needje; ik vind de filmpjes een onrustig beeld geven. Paard is niet contstant in zijn aanleuning en niet contstant in tempo. Ook gebruikt hij de rug niet optimaal en kan het achterhandgebruik beter, vooral in de draf en galop.

Klopt helemaal! Ik heb t expres op laten nemen omdat niemand geloofde dat ie zo sterk en drammerig en ongecontroleerd was.
Moet wel zeggen dat ik m daar pas weer kort onder t zadel had na een rugblessure. (van 3 maanden)
Ik ben dus voornamelijk benieuwd hoe ik hier mee om moet gaan en waar ik op moet letten.

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 18:28

stip ga ik even volgen

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 20:23

Een paard geeft na of geeft niet na. Oneerlijk nageven bestaat niet, of je bedoelt hier een afgedwongen reactie mee, die de indruk moet wekken dat het paard nageeft. Als je dit bedoelt, dan geeft het paard niet na. Nageven is altijd eerlijk. De hamvraag is eigenlijk wat nageven vanuit het paard gezien betekent en waarom het paard nageeft. Als ruiter maken we hiervan gebruik.

Het paard moet nageven in halt en in gang. In alle gangen, dus in stap, draf en galop en op beide handen. Als ruiter kan je dat op verschillende manieren controleren.

Met de binnenhand naar binnen, de 1ste teugelwerking gecombineerd met de buitenteugel tegen de hals, de 3de teugelwerking, is de manier om een paard met de binnenkuit om het binnenbeen te buigen en voorwaarts te houden en een wending, gebogen lijn, een (grote) volte te rijden. Het voorspel voordat je aan deze beweging begint, is aan het paard stelling te vragen. Het paard moet vlak voordat het de wending, gebogen lijn enz. opgaat de stelling geven, de onderkaak en de nek dus loslaten. Een paard laat alleen de nek en de onderkaak los, als het paard ontspannen, los en soepel is door het lijf. De gecombineerde werking van binnenkuit en buitenhand of het drijven met de binnenkuit naar de buitenhand is een voorbeeld van diagonale hulpgeving.

Tegenwoordig wordt er bij het trainen en rijden van paarden, of wat daarvoor doorgaat, erg gefocussed op spieren die zich moeten ontwikkelen. Bij het beleren en doorrijden van paarden, zie je al snel dat de spiermassa groter wordt, zo ook in het gebied van de schoft. Even los van het feit of dit goed of fout is, het paard wordt langzaam maar zeker omgebouwd. Het zadel zal niet meer passen, net zoals jouw eerste rijlaarsen ook niet meer passen.... In het begin kan je met opvullen en aanpassingen het zadel passend maken, maar op een gegeven moment moet je gewoon naar een ander passend zadel. Een zadel maak je niet passend met een mooi dekje of een schapenvacht of ander vulmateriaal. De schoft- en schouder gebied is voor het paard erg belangrijk. Je krijgt hier snel drukkingen en verwondingen die voor een paard zeer pijnlijk kunnen zijn en die moeilijk genezen. Ook zie je vaak te laat, dat het paard schade oploopt omdat dit soort zaken als dagelijkse praktijk nauwelijks wordt gedaan. Ook weet men vaak niet waar men op moet letten en wordt er vaak een beroep op iemand gedaan als het eigenlijk te laat is.

Tussen de nek, de onderkaak en het gebied bij het borstbeen van het paard lopen spierverbindingen.
Deze komen samen in het hyoid apparaat of het tongbeen skelet van het paard. Aan het tongbeen skelet zit het tongbeen vast en daaraan de achterkant van de tong van het paard. Je kan een paard heel snel conditioneren en nageven stimuleren door met je onderbeen naast het borstbeen aan beide kanten de spierverbinding te toucheren. Je hebt daar dus een extra knop op je dashbord. Over het hyoid apparaat hoor je nauwelijks nog iets. In werkelijkheid is dit tongbeen skelet elementair voor een paard om "eerlijk" aan het bit, aan de teugel of in de hand gesteld te kunnen zijn. Ook voor nageven vervult het tongbeen skelet een wezenlijke funktie. Je kan het paard het verzoek om na te geven heel snel leren, dit controleren en zien of het bevestigd is.

kidding

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 20:34

goofy44.... heb je toevallig een voorbeeld van een ontspannen[hals] paard [gaat over dt stukje] De hand werkt terug. Je ziet dat ook aan de rand van de oorspeekselklier over de onderkaak naar de onderhals toe. en waar zit het hyoid apparaat nou precies...is dat de plek waar normaal de singel overheen zit?
Laatst bijgewerkt door kidding op 19-09-07 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 20:35

Goh, en ik dacht echt dat het paard van needje goed liep! Maar ik zag inderdaad wel dat hij soms heel hard draafde en soms weer langzaam. En zijn hoofd was een beetje wiebelig. Hmm, maar wat betekend het dan dat zijn achterhand steeds omlaag gaat? Of heeft ieder paard dat? Want ik dacht dat dat wel goed was... pfff...

@ goofy, bedankt voor je geweldig leerzame stuk!!! Wauw... alle dingen die ik zo'n beetje geleerd hebben komen in dit topic terug en dan ook met reden erbij! Heel erg fijn om te leren waarom ik dingen doe Lachen

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 20:37

Zou iemand (of Goofy) het stukje over het borstbeen toucheren en het tongbeen en dergelijke kunnen toelichten met beeldmateriaal? Waarschijnlijk ben ik dan de bokker die dat niet snapt Vork

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 20:39

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 20:40

Citaat:
De materie in het boek is echter behoorlijk ingewikkeld en helaas zal het niet voor alle jonge bokkers begrijpelijk zijn.

Even een quote over dat boek van Sara Wyche.

Grappig hoe je dan kan verschillen van mening. Ik vond het boek een beetje een aanfluiting Nagelbijten / Gniffelen Ik vind dat zij vrij summier in gaat op veel dingen (en in mijn ogen vaak wat al te simplistisch zoals bij de vergelijkingen tussen de gewrichten), waardoor ik aan het eind van het boek niet echt het idee had dat ik er veel van had opgestoken.

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 20:41

Ik heb met rijden veel last van mijn rechterhand, om het zo maar even te zeggen. Ik werk met deze hand naar beneden op de linkerhand: ik kantel mijn hand dus naar beneden zeg maar. Het is echt automatisme geworden en wil het zeer graag afleren. Maar het is moeilijk te coördineren want zelfs als ik erop let doe ik het nog (iets minder) Koe . Je zou misschien zeggen wat heeft dit met over de rug lopen te maken, maar ik blokkeer hiermee steeds haar binnenachterbeen en ze komt dus niet optimaal over de rug. Heeft iemand misschien tips om het af te leren??

Ook heb ik een vraag over de bovenste halsspier van mijn pony, aan de linkerkant. Die spier zit namelijk vrij vast. Ze buigt door haar hele lichaam, tot 2/3 deel van haar hals, dan houdt ze de bovenste spier recht, en doet ze verder haar hoofd naar binnen. Het lijkt op het eerste gezicht alsof ze buigt, maar dat is dus niet optimaal. Als ik haar dan vraag te buigen, dan gaat ze in verzet (hoofd omhoog). Of ze wisselst steeds stukjes buigen met stukjes dat ze zich rechttrekt. Het lijkt me dus alsof het voor haar ook moeilijk is die spier te gebruiken. Van mijn lesgeefster heb ik het advies gekregen deze spier soepel te maken, zowel als ik rijdt als aan de hand, door buiging te vragen. En als ik dan op de rechterhand ga, haar meer recht te houden. Ze heeft dan namelijk de neiging haar hals te ver naar binnen te doen. Ik zat er ook aan te denken deze spier te masseren. Heeft iemand hier tips voor en misschien ook een masseertechniek hiervoor??

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 20:52

BBreedveld schreef:
Citaat:
De materie in het boek is echter behoorlijk ingewikkeld en helaas zal het niet voor alle jonge bokkers begrijpelijk zijn.
Even een quote over dat boek van Sara Wyche.

Grappig hoe je dan kan verschillen van mening. Ik vond het boek een beetje een aanfluiting Nagelbijten / Gniffelen Ik vind dat zij vrij summier in gaat op veel dingen (en in mijn ogen vaak wat al te simplistisch zoals bij de vergelijkingen tussen de gewrichten), waardoor ik aan het eind van het boek niet echt het idee had dat ik er veel van had opgestoken.

En ik dacht dat ik de enige was Clown Leuk boek hoor en het is intressant om iets te weten te komen over hoe spiergroepen werken en hoe de latijnse naam is, maar een duidelijke aanpak is dus niet te vinden in dat boek.

Wie durft... Vork (met duidelijke en heldere omschrijving)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NSLXUNH3.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GDGDSESW.jpg
(2e foto is wat minder, maar plaats 'm toch)

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 20:57

@ sammie, eerste foto lijkt qua achterhand beter als de 2e, maar haar hals lijkt wel een deukje te hebben na de schoft, dus dat hoort dan niet geloof ik. Vraag me niet wat je er aan moet doen. Foto 2 zie ik de hals nie helemaal goed, maar het lijkt alsof ze meer op de voorhand zit, maar of het echt zo is.. ik kan het daar niet helemaal goed zien.

@mirjam --> handen, hoofd, schouders meer in de lucht. Je hangt wat naar voren en je handen liggen laag en breed. Probeer haar meer te dragen aan de voorkant. verder vind ik het eigenlijk wel een ontspannen beeld geven, de houding van je paard zeg maar... maja... haha, ik weet niet of je daar op moet vetrouwen hoor!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 21:10

Bijgaand een afbeelding:

Afbeelding

Kijk bij het hoofd naar de tong. De tong zit aan de achterkant vast aan het tongbeen dat hangt in het Hyoid apparaat. Het HYOID is opgehangen tussen drie plaatsen: 1/. vlak bij het oor (aan beide kanten), 2/. de onderkaak en 3/. het borstbeen via sternohyoid spieren die lichtblauw in de onderhals zijn aangegeven. Via de borstbeen spier, deep caudal pectoral muscle (ook lichtblauw) boven de voet van de ruiter,heb je de verbinding met de paardenmond. Je kan het paard leren, door aanraken van de diepe borstbeenspier (onder bij de voet) en laten nageven, dat aanraken van de borstbeenspier een verzoek om nageven is. Je dwingt niet je legt een associatie voor het paard. Het is geen middeltje om nageven te vervangen. Het stimuleert het nageven, het dwingt niet.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 21:20

Goh wat interessant goofy44!

Goofy44 schreef:
Je kan een paard heel snel conditioneren en nageven stimuleren door met je onderbeen naast het borstbeen aan beide kanten de spierverbinding te toucheren. Je hebt daar dus een extra knop op je dashbord. Over het hyoid apparaat hoor je nauwelijks nog iets. In werkelijkheid is dit tongbeen skelet elementair voor een paard om "eerlijk" aan het bit, aan de teugel of in de hand gesteld te kunnen zijn. Ook voor nageven vervult het tongbeen skelet een wezenlijke funktie. Je kan het paard het verzoek om na te geven heel snel leren, dit controleren en zien of het bevestigd is.

Bedoel je hiermee op je juiste plek met allebei je benen tegelijk druk geven? dus als je been geeft dat hij eigenlijk nageeft op je been? Jij hebt echt altijd van die superachtergrondinformatie zeg!

Echt jammer dat ik hier zelf geen foto's neer kan zetten om te laten beoordelen..Mijn paard is nog erg groen, dus nog weinig van te zeggen ben ik bang..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 21:23

Goofy; wat vind jij dan van deze foto's:

Losrijden
Afbeelding

proef
Afbeelding

Galop proef (Binnenhand trekt niet terug, die zit extreem naar binnen Lachen )
Afbeelding

Paard met KS..
Afbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 22:02

Die foto's hebben we al eens gezien, dat is het paardje met de super actieve achterhand Ja

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 22:06

Haha, op deze foto's gelukkig wel Bloos

heb alleen heel veel moeite hem er te houden Haha!

Was benieuwd wat Goofy er van vond. Krijg van jullie allemaal complimentjes, dus ben benieuwd wat Goofy ziet als verbeterpunten.

Nu lijkt hij trouwens heel snel super actief hoor Bloos Stapt aan de hand al een hoef over.. Daardoor gaat hij achter heel snel wijd als ik erop ga zitten, dan gaat hij zó ruim achter dat hij benen aan gort slaat..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 22:14

Je had ook foto's waar hij nóg actiever op gaat, volgens mij heb je de slechtste uitgekozen om aan Goofy te laten zien Nagelbijten / Gniffelen

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 22:48

Needje schreef:
Afbeelding
Ik zie geen deukje. En dat terwijl mijn paard een enorm weke rug heeft. Maar hij is hier werkelijk alles behalve fijn. Bloos

Het paard steunt met het volle gewicht op het RA been en is bijna klaar om LA en RV (diagonale) benenpaar neer te zetten, LV is nog in de zweeffase en moet naar voren. Dit paard in galop moet vanuit het bekken naar de lenden en naar voren een enorme kracht ontwikkelen. Het paard steunt op het RA been, wat werkt als krachtarm op de grond. De tweede krachtarm zit op het SL punt, dus de plek waar het kruisbeen met de lendenwervels verbonden is. Dat staat strak omdat je paard draagt en in achter de rug naar achterhand die enorme kracht ontwikkelt. Je zal geen deukje zien. Gelukkig maar. Pling
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 19-09-07 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt