Met of zonder cap ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Met of zonder cap ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 06:58

waarom afwegen?
ik weeg niet eens af,ik draag hem gewoon ondanks de hoofdpijn.

laatst een zeer goede ruiter van een erg braaf paard zien vallen.
en ja Larasilver,die vertrouwde haar paard ook helemaal en kan erg goed rijden.
jouw opmerkingen getuigen niet echt van kennis,sorry

wat een onzettend domme opmerking: ik heb het volste vertrouwen in mijn paard dus kan ik niet vallen

mijn pony is super braaf,schrikt nooit en ik heb het volste vertrouwen in haar.
toch draag ik een cap,omdat het wel een dier blijft.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:35

Snoevie schreef:
waarom afwegen?

Dat is jouw keuze, andere mensen kunnen andere keuzes maken. Knipoog

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:45

ik draag hem ook ookal heb ik een braaf paard en vertrouw ik hem, het blijft een dier n die stoeprand kun jij met je valtechnieken niet ontwijken hoor. sommige mensen hebben domme pech als ze verkeerd vallen maar anderen heb ik gen medelijden mee. je denkt dat jou niks kan overkomen.....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:00

suuzepuus schreef:
ik draag hem ook ookal heb ik een braaf paard en vertrouw ik hem, het blijft een dier n die stoeprand kun jij met je valtechnieken niet ontwijken hoor. sommige mensen hebben domme pech als ze verkeerd vallen maar anderen heb ik gen medelijden mee. je denkt dat jou niks kan overkomen.....

Knap hoor, dat je WEET wat ik denk (nou ja, denkt te weten) Rolleyes
Enne, ik heb medelijden met iedereen die lichamelijk schade heeft van het vallen, ook als het uit eigen stommiteit voortkomt. Verder mag je eerst eens op een cursus valtechniek gaan, voordat je beweert wat je wel en niet kunt regelen met valtechniek.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:14

Snoevie schreef:
waarom afwegen?

laatst een zeer goede ruiter van een erg braaf paard zien vallen.
en ja Larasilver,die vertrouwde haar paard ook helemaal en kan erg goed rijden.
jouw opmerkingen getuigen niet echt van kennis,sorry

wat een onzettend domme opmerking: ik heb het volste vertrouwen in mijn paard dus kan ik niet vallen

mijn pony is super braaf,schrikt nooit en ik heb het volste vertrouwen in haar.
toch draag ik een cap,omdat het wel een dier blijft.

Wat is dat voor een onzin? Heb ik dat gezegt? Diegene die dat denkt is idd dom, ik vertrouw mijn pony dermate dat ik het niet nodig vind om met cap te rijden, maar vallen kan ik altijd. Het is een levend dier moet je onthouden. Knipoog Ik draag gewoon geen cap omdat ik KAN vallen. Wat de gemiddelde ruiter doet als er gebokt wordt, die gaat zich vastklampen waardoor zijn hele lichaam verstijfd en hij niet meer helder kan nadenken. Als je bewust rijd, dus ook op het moment van vallen, kun je je lichaam zo sturen dat je ten eerste niet op je hoofd valt en ten tweede jezelf ontspant. En als je ontspant doet het veel minder tot geen pijn.
De beste stuurlui staan aan wal zeg ik altijd. Maar waarom leren jullie niet eens vallen? Dat zou een hoop minder beschuldigingen geven en je gaat er zekerder van op je paard zitten. Ik krijg hier vanalles naar mijn hoofd geslingerd, dat ik dom zou zijn en dat mijn opmerkingen niet getuigen van kennis. Nou ik heb kennis en vooral rij- en val kunst genoeg om niet als een zandzak van het paard te kukelen zoals het grootste deel hier. Vallen is een kunst en pas als je die beheerst kom dan maar weer eens aankloppen met jullie ongenuanceerde opmerkingen. Knipoog

Jene86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 14:52

Ik rij met cap, een paard is een dier en dat kan je nooit voor 100% vertrouwen. Hoe goed je je paard ook kent.

Albert_Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 14:24

Met, veiligheid toch boven alles... Je zou vallen en komt niet goed neer...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 14:27

lara_silver zelf zijn jouw opmerkingen ook niet echt genuanceerd,maargoed........

leren vallen is idd een goed idee,ik heb veel aan judo gedaan en heb ook veel val ervaring Tong uitsteken

waratje,voor jij op een paard stapt,maak je dan allerlei afwegingen?heb je last van je cap,past hij niet oid?

oke,ik heb een grote kop en mijn caps zitten me nooit echt lekker,maar mijn hoofd is me heel wat waard en ik weeg niet eens af voor ik ga rijden,ik zet hem gewoon op

ik waardeer mensen meer als ze gewoon eerlijk zijn over waarom ze hun cap niet dragen ipv al die smoesjes(dit niet naar iemand persoonlijk he)

het allerdomste wat ik ooit gehoord heb: hij is lelijk en plet mijn kapsel Clown

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 16:31

@larasilver
Weleens gezien wat er gebeurt als het paard zelf valt? Dan heb je niet zoveel aan je valtechniek...

Renee_tjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 16:36

Als ik er in de wei even op ga zitten doe ik dat zonder cap, het echte rijden doe ik met cap.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:28

Snoevie schreef:
waratje,voor jij op een paard stapt,maak je dan allerlei afwegingen?heb je last van je cap,past hij niet oid?

Cap past, heb er weinig last van, hoogstens dat het na verloop van tijd wat gaat jeuken. Nee, ik maak niet heel veel afwegingen voor ik op een paard stap. Mijn merrie rij ik in de bak altijd zonder cap, onze Welsh Cob altijd met cap, kwartje meestal ook geen cap in de bak. Op buitenrit wel altijd een cap, maakt niet uit welk paard. De enige van de drie waar ik ooit vanaf ben gevallen is de merrie, andere twee ben ik nooit afgevallen. Cool

Love_Cinzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:55

Ik rij in de bak altijd met cap omdat het op de rijvereniging verplicht is.
Op buitenrit ook een cap tenzij het heel warm is want dan ga ik toch altijd maar een beetje stappen en klein beetje draven maar niet echt rijden zeg maar. dan doe ik geen cap op (omdat mijn hoofd dan ontploft van de hitte)

Maar in principe dus altijd een cap op Haha!

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:19

Eigenlijk altijd met.
Alleen wanneer het heel erg benauwd is en ik ga zweten krijg ik erge hoofdpijn. Lorna doet niks, die is dan zoiezo al 2x zo sloom dus dan zet ik hem af.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 00:45

beantsje schreef:
@larasilver
Weleens gezien wat er gebeurt als het paard zelf valt? Dan heb je niet zoveel aan je valtechniek...

Ten eerste: wat moet je in godsnaam wel niet uithalen om een paard aan het vallen te krijgen? Ten tweede: mijn pony staat enorm stevig op zijn benen en valt niet zomaar om, zeker niet van een simpele struikelpartij. Gebeurd dat bij jou dan vaker, dat paarden onder je uit vallen ofzo? Scheve mond Ten derde: ik draag op vreemde paarden altijd een cap, dus naast dat je opmerking een beetje raar is, is hij niet eens van toepassing op mij. Knipoog

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 00:56

Ik snap het nog steeds niet: je hebt geen last van je cap... waarom doe je hem dan niet gewoon op?? Ook al kan je nog zo goed vallen, het kan altijd goed fout gaan!

En inderdaad, een stoeprand/bakrand kan je niet altijd ontwijken in je val...

@Lara_silver.. je draagt geen cap omdat je KAN vallen. Klinkt niet heel logisch toch?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 00:59

zap schreef:
Ik snap het nog steeds niet: je hebt geen last van je cap... waarom doe je hem dan niet gewoon op?? Ook al kan je nog zo goed vallen, het kan altijd goed fout gaan!

En inderdaad, een stoeprand/bakrand kan je niet altijd ontwijken in je val...

@Lara_silver.. je draagt geen cap omdat je KAN vallen. Klinkt niet heel logisch toch?

Nee, ik draag geen cap omdat er de moeite niet voor neem, maar ik WEET dat omgang met een levend dier ervoor KAN zorgen dat ik zou KUNNEN vallen. Ik geloof dat ik mijn teksten veel te moeilijk te interpreteren maak is het niet?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 06:58

tja ik denk dat het moeilijk logisch te begrijpen is waarom je hem niet zou willen dragen........maargoed,ieder moet voor zichzelf beslissen of hij/zij een gat in zn kop wil riskeren.
je hebt gelijk dat het eigen keus blijft...........tja

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 09:25

Punt is dat ik de paarden goed ken, weet wat ze wel en niet kunnen en mij daar op aanpas. Geen van deze paarden is van het type om je te lozen, tenzij je echt heel erg grof bent, dus wat is dan nog je risico om te vallen? Zoals gezegd, op de Welsh Cob draag ik wel een cap, die kan nog een enkele keer wat vreemd schrikken, maar de andere twee zorgen gewoon dat je mee komt in hun bewegingen. Dus nee, de bakrand ben ik niet bang voor, een stoeprand is niet te vinden op stal en zoals gezegd, op buitenrit heb ik wel een cap op.
Als je gewoonlijk rijdt op een paard dat zijn best doet om je te lanceren, kan ik me wel voorstellen dat je dan altijd een cap draagt, maar ik zou op zo'n paard niet meer willen rijden. Die tijd heb ik ondertussen ruimschoots gehad, ik ben al geruime tijd geen twintig meer Clown

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 09:38

Ik rijd zelf altijd met cap omdat ik me zonder cap gewoon onveilig voel! Denk dat het per persoon verschilt en natuurlijk de ervaring. Iemand die aan het zadel geplakt zit hoeft van mij minder snel een cap op dan iemand die zijn paard met moeite de bak rond kan sturen! Denk dat iedereen dat gewoon het beste voor zichzelf kan bepalen en als jij je daar goed bij voelt dan is het goed. En dan loop je misschien een extra risico, maar ja hoe vaak valt een ervaren ruiter er af die zonder cap rijd. volgens mij valt iemand die 1 keer in de week bij de manege rijd er vaker af dan iemand die 10 paarden op een dag rijd. Terwijl diegene met tien paarden er toch 69 meer in een week rijd dan de manegeruiter. Dus ik denk dat het eraan ligt hoe je je erbij voelt en hoeveel ervaring je hebt.

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 10:11

Lara_Silver schreef:
beantsje schreef:
@larasilver

Ten eerste: wat moet je in godsnaam wel niet uithalen om een paard aan het vallen te krijgen? Ten tweede: mijn pony staat enorm stevig op zijn benen en valt niet zomaar om, zeker niet van een simpele struikelpartij. Gebeurd dat bij jou dan vaker, dat paarden onder je uit vallen ofzo? Scheve mond Ten derde: ik draag op vreemde paarden altijd een cap, dus naast dat je opmerking een beetje raar is, is hij niet eens van toepassing op mij. Knipoog

dit vind ik echt nergens op slaan!
een paard of pony kan altijd vallen! ik heb het zelf meegemaakt met jody mn bijrijdpaardje. en ik lag dr onder. gelukkig kon ik snel wegkruipen maar dat ter zijde. Jody staat hartstikke stevig op dr benen. maar als zij uitgleid of te diep door de bocht heen gaat of iets in die richting. en ze gaat onderuit. dan heb je veel problemen als je net verkeerd onder het paard terecht komt. en dan heeft het niets met de stevigheid van de paarden of pony's te maken. een mens valt toch ook wel eens? als hij/zij struikeld. ook mensen die heel gezond zijn en stevig op hun benen staan vallen. dus joun opmerking vind ik nergens op slaan .

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 10:34

mijn oude verzorg pony viel regelmatig, ik heb er behoorlijk vaak onder gelegen en ook weleens wat gebroken. (ze had een lichte vorm van epileptie)een paard kan altijd vallen ook al is er niks mis met ze!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 10:44

Lara_Silver schreef:
beantsje schreef:
@larasilver

Een ongeluk zit in een klein hoekje ik ben meerdere malen met het paard onderuit gegaan en zoveel bijzonders deed ik niet. De eerste keer gleden we onderuit omdat de bak te glad was. De laatste keer tijdens het opstappen dus hele rare dingen hoef je niet te doen. Als je een hersenbeschadiging oploopt kun je het niet terug draaien.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 10:47

willemlover schreef:
dit vind ik echt nergens op slaan!
een paard of pony kan altijd vallen! ik heb het zelf meegemaakt met jody mn bijrijdpaardje. en ik lag dr onder. gelukkig kon ik snel wegkruipen maar dat ter zijde. Jody staat hartstikke stevig op dr benen. maar als zij uitgleid of te diep door de bocht heen gaat of iets in die richting. en ze gaat onderuit. dan heb je veel problemen als je net verkeerd onder het paard terecht komt. en dan heeft het niets met de stevigheid van de paarden of pony's te maken. een mens valt toch ook wel eens? als hij/zij struikeld. ook mensen die heel gezond zijn en stevig op hun benen staan vallen. dus joun opmerking vind ik nergens op slaan .

Een paard kan wel eens vallen, ja, maar meestal heeft dan de ruiter iets verkeerd gedaan. Als ruiter moet je weten waar een paard hard door een bocht kan en waar niet, als ruiter moet je zorgen dat je paard met voldoende impuls loopt dat hij niet over een zandkorrel struikelt. Mensen die vallen maken meestal ook ergens een fout met hun coördinatie. Uiteraard zijn epileptische aanvallen hierbij een uitzondering, maar als je weet dat je paard daar last van heeft, neem je dus bijpassende voorzorgen. Het komt uiteindelijk elke keer weer uit bij de kennis en kunde van de ruiter Vork

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 10:50

Wat een kletskoek Waratje. Wanneer je paard ervan door gaat heb je het niet in de hand dus kun je alsnog onderuit gaan. Maar buiten dat om, mensen als Anky vallen ook terwijl ze op hoog niveau rijden. Al maak je zelf de fout dan is het minder erg als je een hersenbeschadiging oploopt?

noellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 10:54

Ik heb een tijd (paar jaar gelegen) op een shet en een haflinger gereden zonder cap, waarom?
Tja, geen idee eigelijk, vond het toen niet nodig. Als ik er nu aan denk vind ik het super dom van mezelf.

Nu rijd ik altijd met cap, ik kan zelf niet goed rijden en dat verhoogt toch het risico om te vallen Clown
Ik vind het ook fijner om met cap te rijden, alshet waait vliegt je haar tenminste niet voor je gezicht Vork