Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Denk jij, dat als je paard nu beslist dat hij niet wil. met zijn 174 groot en ongeveer 600 kg, dat je hem nu wel de baas kunt?
Wat is daar anders aan met als hij 4 is?
susie1981 schreef:Daar moet ik je gelijk in geven.
Inderdaad zal ik er nu ook niets aan houden.
Maar zal het niet zo zijn dat je ze nu iets eerder de baas kunt zijn ??
Trouwens dat van het vroege beginnen omdat ze anders te sterk zullen worden of zijn heb ik van mijn vader ik weet eerlijk gezegt niet anders, het werd bij ons thuis altijd zo gedaan.
Dit is alleen wel de eerte keer dat ik het allemaal zelf ga doen of aan het doen ben
Trouwens dat van het vroege beginnen omdat ze anders te sterk zullen worden of zijn heb ik van mijn vader ik weet eerlijk gezegt niet anders, het werd bij ons thuis altijd zo gedaan.
Dit is alleen wel de eerte keer dat ik het allemaal zelf ga doen of aan het doen ben
merrieveulen schreef:en dan is grondwerk weer erg belangrijk. de grondwerk is imo een standaard basis, en die moet goed zijn voor je verder kan. je zou bijv. eerst een jaartje het grondwerk kunnen verfijnen (en daar komen ook onderdelen bij die je later véél gaan helpen met oefeningen en techniek onder het zadel, wijken voor druk is een heeeeele belangrijke!), en dan met 4,5 jaar erop. toch dat jaar extra gegeven, maar wel een hoop geleerd. het hele inrijden zal dan overigens ook een stuk makkelijker gaan. mijn twee beessies liepen beiden zó weg met de eerste keer ruiter erop, puur door de goede basis. geen angst, stress of 'niet willen'.
Pletje123 schreef:Veel paarden puberen en hebben een periode dat ze even dwars zijn.
Een paard overdonderen vind ik nooit juist. Dan kan je paard het tussen zijn oren niet bijhouden, en gaat het hem dus veel te snel. Dat is geen samenwerking.
vinky schreef:Pletje123 schreef:Veel paarden puberen en hebben een periode dat ze even dwars zijn.
Een paard overdonderen vind ik nooit juist. Dan kan je paard het tussen zijn oren niet bijhouden, en gaat het hem dus veel te snel. Dat is geen samenwerking.
nee dat is ook niet juist,maar dat is wel een risico wat je neemt als je op jonge leeftijd begint,en als het paard dan ouder is,en wat zelfbewuster is en dan ook nog is in zn puber-periode komt,dan blijkt pas dat je veel te snel gegaan bent!
runningkawa schreef:Toch zijn er veel paarden die juist door dat getrut niet fijn zadelmak zijn te maken
Gewoon naar de smid zijn geweest en niet veel meer, zijn de fijnste paarden.
Celia schreef:En dat wordt door de ruiter natuurlijk weer gezien als dwars en in de maling nemen... ruiter bedenkt nooit eens dat ze wel eens niet goed bezig zou kunnen zijn...Vriendin van mij is ook begonnen met haar merrie te berijden, ze is ook pas 2.5 jaar.. Vind ik persoonlijk veel te jong, paardje is nog erg overbouwd, en moet dus nog lekker doorgroeien, ook zijn ze nog zo fris in hun hoofd, hebben geen zorgen aan hun hoofd, moeten niet werken voor hun baas. Maar dat mooie leven is nu al ten einde voor die jonge merrie, ze moet al gaan draven voor haar ruiter, en over balken gaan lopen. Natuurlijk protesteert ze met achteruit te lopen, en ook met gewoon stil te vallen, en niet te reageren op vanalles, want ze snapt er natuurlijk niets van..