Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 15:35

Ik snap niet dat mensen het excuus gebruiken dan kan ik haar niet meer aan, dat is toch dikke zever?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 15:36

Sterk is geen excuus voor vroeg beginnen...

Dat je ermee begint omdat ze 3 is, heb ik niet zo'n moeite mee.
Maar he gegeven sterk..nee, dan knapt een verhaal bij mij weer af.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 15:39

Mogen jullie vinden.
Maar stel het is wel zo dat een paard dan echt veel te sterk word als ik had gewacht totdat ze 4 of 5 zou zijn??
Ik kan het nu niet meer uitproberen want heb er al opgezeten.

Hoe ga je dan zoiets oplossen??
Dit is echt een gemeende vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 15:41

Denk jij, dat als je paard nu beslist dat hij niet wil. met zijn 174 groot en ongeveer 600 kg, dat je hem nu wel de baas kunt?

Wat is daar anders aan met als hij 4 is?

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 15:43

Daar moet ik je gelijk in geven.
Inderdaad zal ik er nu ook niets aan houden.
Maar zal het niet zo zijn dat je ze nu iets eerder de baas kunt zijn ??

Trouwens dat van het vroege beginnen omdat ze anders te sterk zullen worden of zijn heb ik van mijn vader ik weet eerlijk gezegt niet anders, het werd bij ons thuis altijd zo gedaan.

Dit is alleen wel de eerte keer dat ik het allemaal zelf ga doen of aan het doen ben

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 15:45

Citaat:
Denk jij, dat als je paard nu beslist dat hij niet wil. met zijn 174 groot en ongeveer 600 kg, dat je hem nu wel de baas kunt?

Wat is daar anders aan met als hij 4 is?

genoeg redenen om te wachten. een netjes opgevoed paard gaat zich echt niet ineens sterk maken als hij vier of vijf is, bovendien maakt dat qua gewicht en kracht van het dier tov een mens weinig verschil met als hij drie is.
over de groei:

Het sluitingsproces van de groeiplaten gebeurt van onder naar boven.
De enige groeiplaat die gesloten is bij de geboorte is die van het hoefbeen. Dat betekent om te beginnen al dat dat hoefbeen ook nooit meer groter wordt, alleen dikker rondom (maar dat is een ander groeiproces).

Tussen geboorte en zes maanden: kroonbeen (eerste botje boven het hoefbeen)

Tussen zes maanden en een jaar: kootbeen (tweede botje boven het hoefbeen)

8 maanden - 1,5 jaar: pijpbeen (die kennen we allemaal)

1,5 - 2,5 jaar: voorknie

2 - 2,5 jaar: radius-ulna (de 'onderarm', het bot tussen voorknie en elleboog, en het bot van de elleboog zelf)

2,5 - 3 jaar: ulna/femur, het gedeelte dat het gewicht draagt, bovenaan het radiusbeen, en de tibia (bot van de elleboog, Femur is het dijbeen, het bot boven de knie van het paard)

3 - 3,5 jaar: humerus en de onderkant van de femur (humerus is de bovenarm, en dus de onderkant van het dijbeen)

3 - 4 jaar begint het bekken te sluiten, te beginnen met de uiteinden van zitbeen, darmbeen en heligbeen .

3,5 - 4 jaar: het onderste gedeelte (dat het gewicht draagt) van het schouderblad en de bovenste halswervels.

vanaf 4-jarige leeftijd begint de rest van het achterbeen te sluiten: spronggewricht eerst, dan de groeiplaat tussen fibula en tibia (Fibula = 'kuitbeen', tussen het spronggewricht en de knie, Tibia = het scheenbeen, zelfde plaats als Fibula) . Niet voor niets was het al in de 18de eeuwse literatuur verboden met jongere paarden te ploegen, door diepe modder te gaan (veldslagen), of te springen.

en het allerlaatste - de wervelkolom.
Tussen elke van de 32 wervels zitten groeiplaten - de belangrijkste groeiplaten zitten in het midden, om het centrum te overkappen. Die laatste groeiplaten worden op z'n vroegst gesloten op 5 1/2 jaar oud. Meer nog: hoe groter je paard is, en hoe langer z'n nek, des te langer duurt het voor de groeiplaten sluiten. Voor een hengst tel je er nóg eens zes maanden bij, en dat brengt ons op een schokkend rekensommetje: een warmbloed ruin van 1.75 schofthoogte is pas volgroeid op z'n 8e jaar.

er zijn drie redenen om de rug niet vroegtijdig te belasten:
1. Geen enkel ander gewricht heeft 32 groeiplaten.
2. De groeiplaten in alle andere gewrichten liggen min of meer dwars op de richting van het te dragen gewricht - en kunnen dus beter tegen de last van dat gewicht; de groeiplaten van de ruggengraat liggen parallel, mee in de richting van het gewicht. Het is dus niet moeilijk om een paardenrug te verrekken (die groeiplaten te verplaatsen) - veel makkelijker dan de beengewrichten bijvoorbeeld.
3. De allerlaatste groeiplaat is die aan de basis van de hals - vandaar dat je in geen geval de nek van een jong paard mag omtrekken, of er veel teveel spanning opzetten (zoals veel te vroeg in een opgerichte houding rijden of 'm aanbinden zonder hem te leren wat hij moet doen als hij de neiging krijgt om te gaan tegentrekken).

Eén van de standaardreacties die je waarschijnlijk krijgt van ongelovige mensen die 'al jààààren in het vak zitten' is: 'Hoe kan het dan dat m'n paard op 2 jaar ruim oud genoeg is om te dekken, maar niet oud genoeg om te rijden?' Simpel: omdat skeletrijpheid in zowat elke andere soort gewervelde dieren later is dan sexuele rijpheid. Denk maar aan een menselijke jongen van 14. Daarbij, moest de ongelovige Thomas écht iets weten van paarden fokken, dan zou hij weten dat het sperma van een tweejarige veel minder zaadcellen telt (bovendien van mindere kwaliteit) dan die van een volwassen hengst - zelfs de teelballen bereiken pas hun uiteindelijke grootte op zes jaar.

daarom dus, redenen genoeg.
in mijn ogen hoort inrijden ALTIJD stressloos te gebeuren. werken vanuit een bevestigde basis, en op basis van vertrouwen en rust. ik heb geen bergen ervaring, maar toch meedere paarden zadelmak gemaakt en de basis geleerd, ook een zesjarige Oldenburger merrie met de nodige problemen. niks aan de hand, na een maandje puur grondwerken en aan het vertrouwen werken.
de eerste keer dat ik op mijn eigen ruin stapte was hij zo'n 3,5 denk ik, we waren aan het grazen ergens in een berm, met een verleidelijk oplopend randje. ik ben erop gesprongen, met enkel een halster, en meneertje vond het doodnormaal, vrat gewoon door. het zadel kende hij toen overigens al. verder heb ik bij de paarden die ik heb zadelmak gemaakt (en basis ingereden) nog niet één keer meegemaakt dat ze bang waren van het zadel, of bokten bij het opstappen de eerste keer. imo is dat dan ook niet nodig. er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden uiteraard, maar mijn methode is zowel mijzelf, als de paarden, als de eigenaren altijd nog goed bevallen (heb er nu zo'n tien helemaal zelf gedaan, waaronder dus die Oldenburger merrie, een kruising rijpony merrie, een kruising arabier hengstje, een KWPN ruin, een haflinger merrie... van alles dus. met allemaal hetzelfde proces, leeftijden variërend van 3,5 tot 6 jaar.

ik zeg liever later dan vroeger, voor het paard zitten er bij voldoende opvoeding geen haken en ogen aan als je later begint, dus waarom niet? het verkleint de kans op latere problemen drastisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 15:47

susie1981 schreef:

Trouwens dat van het vroege beginnen omdat ze anders te sterk zullen worden of zijn heb ik van mijn vader ik weet eerlijk gezegt niet anders, het werd bij ons thuis altijd zo gedaan.

Dit is alleen wel de eerte keer dat ik het allemaal zelf ga doen of aan het doen ben

Maakt imo niets uit
Niet willen is niet willen
Of ze nu 550 kg wegen of 650
Of ze nu 170 groot zijn en uitgegroeid 175
Wij mensen doen niks tegen een paard wat besloten heeft dat hij niet wil.
Daar zul je moeten achterhalen waarom niet, meer kun je niet doen Lachen

vinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 15:49

susie1981 schreef:

je zal hem nu vast wel "meer de baas zijn" ,dat zal dan meer komen doordat hij nog zo jong is en totaal overdondert wordt en het dan dus maar laat gebeuren.
ik merk vaak bij dit soort paarden dat die juist op latere leeftijd een periode krijgen waarin ze zich alsnog gaan verzetten,terwijl als je gewacht had,een jaartje later ingereden had,en alles rustig op had gebouwd,dan was dat probleem een heel stuk minder geweest.
als jij het paard met respect behandelt en rekening houdt met zijn geestelijke en lichamelijke volwassenheid en groei,dan zal je heel wat minder problemen tegenkomen dan waneer je nu maar in zou gaan rijden omdat je nu nog meer overwicht hebt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 15:51

en dan is grondwerk weer erg belangrijk. de grondwerk is imo een standaard basis, en die moet goed zijn voor je verder kan. je zou bijv. eerst een jaartje het grondwerk kunnen verfijnen (en daar komen ook onderdelen bij die je later véél gaan helpen met oefeningen en techniek onder het zadel, wijken voor druk is een heeeeele belangrijke! Knipoog ), en dan met 4,5 jaar erop. toch dat jaar extra gegeven, maar wel een hoop geleerd. het hele inrijden zal dan overigens ook een stuk makkelijker gaan. mijn twee beessies liepen beiden zó weg met de eerste keer ruiter erop, puur door de goede basis. geen angst, stress of 'niet willen'.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 15:51

Veel paarden puberen en hebben een periode dat ze even dwars zijn.

Een paard overdonderen vind ik nooit juist. Dan kan je paard het tussen zijn oren niet bijhouden, en gaat het hem dus veel te snel. Dat is geen samenwerking.

vinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 15:54

merrieveulen schreef:
en dan is grondwerk weer erg belangrijk. de grondwerk is imo een standaard basis, en die moet goed zijn voor je verder kan. je zou bijv. eerst een jaartje het grondwerk kunnen verfijnen (en daar komen ook onderdelen bij die je later véél gaan helpen met oefeningen en techniek onder het zadel, wijken voor druk is een heeeeele belangrijke! Knipoog ), en dan met 4,5 jaar erop. toch dat jaar extra gegeven, maar wel een hoop geleerd. het hele inrijden zal dan overigens ook een stuk makkelijker gaan. mijn twee beessies liepen beiden zó weg met de eerste keer ruiter erop, puur door de goede basis. geen angst, stress of 'niet willen'.

ben ik helemaal met je eens!zo heb ik het ook gedaan,eerst veel grondwerk,al wat spieren opbouwen en oefeningen leren aan de hand,lekker veel wandelen en als je zo een jaartje aan de slag gaat dan rijd je straks zo weg!

ik zou aan de hand beginnen met dingen als schouderbinnenwaarts,wijken voor druk,misschien wat vrijheidsdressuur,en ik zou hem leren luisteren naar stemcommando's,af en toe longeren en werken aan de lange lijnen voordat je erop gaat.

vinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 15:56

Pletje123 schreef:

Een paard overdonderen vind ik nooit juist. Dan kan je paard het tussen zijn oren niet bijhouden, en gaat het hem dus veel te snel. Dat is geen samenwerking.

nee dat is ook niet juist,maar dat is wel een risico wat je neemt als je op jonge leeftijd begint,en als het paard dan ouder is,en wat zelfbewuster is en dan ook nog is in zn puber-periode komt,dan blijkt pas dat je veel te snel gegaan bent!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 16:03

inderdaad. en daar komt ook bij dat veel paarden tot hun derde (te) weinig in mensenhanden komen. die moeten dus ALLES nog leren. ik heb alledrie mijn dieren zo jong mogelijk gekregen (5 maand, 3 maand (wat overigens niet de bedoeling was want ik vind dat veel te jong, voor toelichting zie profiel) en 5 maand.), en ben er gelijk mee bezig gegaan. gewoon aanwezig zijn in de wei scheelt al, een paard moet een mens als iets gewoons zien, iets wat bij het leven hoort. ik leer de nette manieren op het land (dus niet opdringerig om eten zeuren, maar dit netjes 'vragen'), zoals voetjes geven (vrij en open en bloot), komen als je roept, volgen en andere simpele dingen die ze van de moeder ook geleerd hebben. dus weinig tot niet belastend.

verder doe ik in het eerste jaar (nul tot één jaar) wandelen langs de weg, eerst met een ervaren paard en dan ook alleen. voetjes geven en braaf zijn bij het bekappen hoort er ook bij, en vaststaan... allemaal standaard dingen die imo elk jong dier al moet leren. en alles vanuit een spelletje, het blijft uitdagend (lang leve de nieuwsgierigheid), interessant en gaat in het volste vertrouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 16:04

Toch zijn er veel paarden die juist door dat getrut niet fijn zadelmak zijn te maken
Gewoon naar de smid zijn geweest en niet veel meer, zijn de fijnste paarden.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 16:06

vinky schreef:
Pletje123 schreef:

nee dat is ook niet juist,maar dat is wel een risico wat je neemt als je op jonge leeftijd begint,en als het paard dan ouder is,en wat zelfbewuster is en dan ook nog is in zn puber-periode komt,dan blijkt pas dat je veel te snel gegaan bent!

Puberen hoeft niets met te snel gaan te maken te hebben.

Puberen is testen, kijken tot hoever je kunt gaan.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 16:22

Ik wil hier niet weer de dicussie openen waneer je een paard zadelmak moet gaan maken.
Dus zal bij deze ook op een paar reactie niet reageren.

Ik stelde hier een hele normale vraag, wat mij vanuit huis niet anders is bijgebracht en vind het dan zeer kwalijk hoe sommige hierop reageren.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 16:25

Ik denk niet dat je je vast moet klampen aan de uitspraken van 1 bepaald persoon.

Er zijn zoveel manieren en wegen die naar Rome leiden. Je kunt best dingen van anderen meenemen in je eigen stijl, dat is helemaal niet erg Lachen

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 16:30

Pletje123@ dankje

Ik snap ook best wel dat de manier waarop ik de dingen doe niet volgens het boekje zijn of dat ik sommige dingen anders moet doen.
Maar ik kom hier vaak op bokt om daarvan dingen te leren of op te zien dat dingen ook anders kunnen dan dat ik doe.
Maar kan het echt niet begrijpen dat mensen elkaar altijd maar moeten afzeiken met weet ik allemaal wat voor wetenschappelijke feiten, ook vind ik het zeer jammer dat mensen over sommige dingen niet anders mogen denken dan dat de gemiddelde misschien denkt.

Ik ga er altijd vanuit dat iedereen het beste met zijn of haar paard voor heeft, ook al sluit dat niet altijd aan bij mijn ideeen.

En zoal pletje123 al zei er zijn meer wegen die naar Rome leiden Ja

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 16:35

runningkawa schreef:
Toch zijn er veel paarden die juist door dat getrut niet fijn zadelmak zijn te maken
Gewoon naar de smid zijn geweest en niet veel meer, zijn de fijnste paarden.

Klopt, daar heb je gelijk aan.
Maar Zalinda heeft een zeer eigen karakter, dat alleen dingen met en voor je zou willen doen als ze vertrouwen in je heeft.
Dus vandaar dat we het met haar op deze manier hebben opgebouwd.

Je wilt niet weten hoe ze vorig jaar was, ik heb wel eens gedacht ik kom er nog bij om.
Gelukkig is het niet zo ver gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 16:38

Maar jij weet dan hoe je haar op moet voeden, egzien je vader ook inde paarden zit.

Veel, vaak jongeren, kopen een jong paardje, is minder duur.
Kunnen ze een band opbouwen enz.
Komen bijna recht van de manege af en hebben totaal geen kaas gegeten van consecuent maar eerlijk opvoeden.
(Hengst) veulentje op de plaats zetten is zielig hij is zo klein nog
En dan weet het dier met de 1 jaar al hoe de rollen verdeeld zijn

Nou veel sterkte als zadelmak maker Haha!

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 16:41

Vriendin van mij is ook begonnen met haar merrie te berijden, ze is ook pas 2.5 jaar.. Vind ik persoonlijk veel te jong, paardje is nog erg overbouwd, en moet dus nog lekker doorgroeien, ook zijn ze nog zo fris in hun hoofd, hebben geen zorgen aan hun hoofd, moeten niet werken voor hun baas. Maar dat mooie leven is nu al ten einde voor die jonge merrie, ze moet al gaan draven voor haar ruiter, en over balken gaan lopen. Natuurlijk protesteert ze met achteruit te lopen, en ook met gewoon stil te vallen, en niet te reageren op vanalles, want ze snapt er natuurlijk niets van..

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 16:50

Ik ben inderdaad wel wat gewend met de paarden.
Vroeger kreeg ik altijd groene maar wel eerlijke pony's.
Mijn paard dat ik nu 1,5 jaar heb was zadelmak toen hij kwam maar verder heb ik hem alles geleerd (nu M niveau)
Ook dit is een groot paard en ik kan nu merken dat hij sterk gaat worden vooral in zijn achterbenen en dat hij steeds meer gedragen gaat lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 16:51

Celia schreef:
Vriendin van mij is ook begonnen met haar merrie te berijden, ze is ook pas 2.5 jaar.. Vind ik persoonlijk veel te jong, paardje is nog erg overbouwd, en moet dus nog lekker doorgroeien, ook zijn ze nog zo fris in hun hoofd, hebben geen zorgen aan hun hoofd, moeten niet werken voor hun baas. Maar dat mooie leven is nu al ten einde voor die jonge merrie, ze moet al gaan draven voor haar ruiter, en over balken gaan lopen. Natuurlijk protesteert ze met achteruit te lopen, en ook met gewoon stil te vallen, en niet te reageren op vanalles, want ze snapt er natuurlijk niets van..
En dat wordt door de ruiter natuurlijk weer gezien als dwars en in de maling nemen... ruiter bedenkt nooit eens dat ze wel eens niet goed bezig zou kunnen zijn...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 17:45

susie1981 schreef:

Die periode van machtsstrijd krijg je zowiezo. Na een aantal maanden onder het zadel zal je paard je toch gaan uitproberen vroeg of laat. Hij gaat nog puberen en kan dan ineens van brave Hendrik in Woeste Willem veranderen. Het maakt in deze niets uit of je met 3jaar of 5jaar begint met inrijden Knipoog

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 17:50

Ook dat moet ik bevestigen.
Mij ander paard deed dit ook ineens nadat ik hem 3 maand had.
Ik heb hem 1 week 2x per dag gereden net zolang hij erbijna bij neer viel hij was in elk geval zeik nat ik kon geen droog plekje meer vinden.
Nu was het ook hoog zomer moet ik zeggen, maar het heeft geholpen hij heeft het tot nu toe nooit weer gadaan (snel afkloppen) Ja

Toch wel fijn nu ik er langer over aan het praten ben, vallen steeds meer dingen op zijn plaats.
Lang leve BOKT