Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

happy2014

Re: Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:40

Bij ons op de mange in de buurt wordt 80 kilo als norm gehanteerd. Ik hoef daar dus ook niet aan te komen met mijn 95 kilo. Gelukkig heb ik nu zelf een paard die geen enkele hinder van mijn overgewicht heeft. (overigens heb ik "maar" 10 kilo overgewicht, ik ben best wel lang. 80 vind ik wel vrij laag als grens, ik denk dat een beetje stevig paard tot 100 kilo aan moet kunnen (mijn paard is een vrij stevige KWPN-er van 1,74...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:59

barbara28 schreef:
Bij ons op de mange in de buurt wordt 80 kilo als norm gehanteerd. Ik hoef daar dus ook niet aan te komen met mijn 95 kilo. Gelukkig heb ik nu zelf een paard die geen enkele hinder van mijn overgewicht heeft. (overigens heb ik "maar" 10 kilo overgewicht, ik ben best wel lang. 80 vind ik wel vrij laag als grens, ik denk dat een beetje stevig paard tot 100 kilo aan moet kunnen (mijn paard is een vrij stevige KWPN-er van 1,74...

Ik vind de grens wel goed.
Wanneer iemand wil beginnen met paardrijden en dus nog niet met de beweging mee gaat is
het wel zwaar en je moet een grens trekken.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 17:20

ik reed toen al 15 jaar paard....vind persoonlijk de grens wel laag liggen. Ik ken mannen van rond de 85 kilo die echt slank zijn. Die zouden dan niet eens kunnen (beginnen) met paardrijden. 80 kilo weeg je zo, als ik dat weeg ben ik slank...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:21

Het gaat ook niet om dik, maar om het gewicht op de paardenrug.
Manegepaarden worden meestal niet over de rug gereden.... en hebben weinig rugbespiering. Ook is de kwaliteit meestal wat minder. Ze zullen niet allemaal ront goed gekeurd zijn Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:24

Mariska_28 schreef:
runningkawa schreef:
Maar dat ligt er toch ook aan of bijv spieren aangespannen worden?

Inderdaad.
En hoe het zadel ligt.. Een slecht passend zadel kan zelfs bij een lichte ruiter drukplekken geven..

Inderdaad zo is mijn pony gereden voor hij naar mij kwam. Door een dunne ruiter en heel heel slecht zadel moet zijn rug niet laten zien zeker Slapen

Geef mij dan maar een dikkere ruiter ze.
Zaterdag zal ik de gevolgen voor de rug van een pony met lichte ruiter is posten Knipoog Geen pretje die beelden

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:31

katiavl schreef:
Inderdaad zo is mijn pony gereden voor hij naar mij kwam. Door een dunne ruiter en heel heel slecht zadel moet zijn rug niet laten zien zeker Slapen

Geef mij dan maar een dikkere ruiter ze.
Zaterdag zal ik de gevolgen voor de rug van een pony met lichte ruiter is posten Knipoog Geen pretje die beelden

Dit slaat natuurlijk nergens op.

Tuurlijk is dat niet goed,maar open dan een topic over niet passende zadels of slof of ander
tuig wat bij onkundige ruiters marteltuigen zijn.....

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:47

barbara28 schreef:

Opzich vind ik deze grens wel laag maar als je beginner bent dan kan ik dit wel begrijpen maar rijd je al 3 jaar dan kan die grens best omhoog want je kunt dan beter mee komen in de bewegingen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:52

Kunnen we nu eindelijk weer eens on-topic?
Dus niet meer allerlei max gewichten bedenken, maar aan de zwaardere ruiters vragen hoe zij hiermee omgaan als ruiters? Dus de factor 'gewicht' compenseren?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:53

80 kg is geen heel groot gewicht,maar ik kan me voorstellen dat als je niet goed meegaat met de beweging het te zwaar is.
als je kan rijden mag het gewicht ook wel hoger liggen.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:53

Die grens van 80 kilo vind ik eerlijk gezegd ook al iets aan de lage kant...
Ik weeg dan wel geen 80 kilo, maar ging op een gegeven moment wel die kant op en neem maar van mij aan....ik was echt niet te zwaar voor mijn paard hoor Cool

Afbeelding
Of gaat iemand mij nu vertellen dat dit soms niet kan.... Verward

(ben intussen wel weer wat kilo's kwijt hoor, maar tussen beeld en weegschaal zit soms ook nogal een verschil...niemand schatte mij ook uberhaupt boven die 70 Tong uitsteken )

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 20:06

Denk aan manegepaarden die niet zulke rugspieren hebben en waarvan de meeste niet ront.g.gekeurd zijn.....
jarrah, jou paard zit daar in goed volle conditie!

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 20:10

ik heb zelf ook overgewicht gehad toen ik al reed en ik wil niet zeuren ofzo maar nu ik lichter ben vindt ik het paardrijden wel makkelijker gaan

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 20:25

Dat zal zeker schelen als je afgevallen bent. Je kunt je dan vrijer bewegen en je voelt je waarschijnlijk een stuk prettiger.
Toch knap dat dit topic zoveel pagina's telt terwijl volgens mij het hoogste woord er wel uit is. Misschien is het verfrissend dat er meer ervaringen uitgewisseld worden en minder gewichttabelletjes, want die zijn er ao zoveel geweest dat we nu wel weten hoe dat ongeveer zit....Hoop ik.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 20:49

ik merk zelf eerlijk gezegd weinig verschil. Woog vroeger altijd rond de 75-80 kilo (normaal gewicht voor mijn lengte), maar zit nu dus op 95. Ik heb absoluut niet het idee dat mijn gewicht me met rijden in de weg zit. Misschien als ik straks weer wat ben afgevallen, dat ik dan wel merk dat het anders rijd, maar heb er nu eerlijk gezegd weinig last van...

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 09:05

Nou ik heb overgewicht en het zit mij totaal niet in de weg met rijden, het enigste probleem wat ik heb is dat ik ern iet zo goed op kan komen wel met een klein krukje of een klein zetje en op den duur kom ik er wel weer op als ik vaker heb gereden. Ik schaam me hier totaal niet voor dunne ruiters hebben ook weleens dat ze er niet op kunnen komen. Verder krijg ik vaak complimente van me instructice dat ik het erg goed doe op het paard.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 10:52

Ik stap ook met een krukje op, en heb totaal geen overgewicht.
Iedereen zou met een krukje op moeten stappen, beter voor je paard en voor je zadel..

Maar inderdaad wat iemand net zei, "zwaardere" ruiters onder ons wat doen jullie zoal om je paard zo min mogelijk te belasten?

Iedereen moet dingen doen om zijn paard zo min mogelijk te belasten maar daar gaat dit topic niet over.. Knipoog

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 11:03

een goed passen hoofdstel en zadel kom je ver mee Knipoog, ALs je veel over gewicht hebt zeker geen springruiter worden dat wordt gewoon te zwaar.
En de belangrijkste kijken of het paard je goed kan houden en er geen problemen mee heeft Haha!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 11:15

Volgens mij rij je gewoon zoals elke ruiter hoort te rijden.
Zo min mogelijk je paard in de weg zitten, zo goed mogelijk de spieren van je paard trainen.
I.m.o. geen verschil met iemand anders.
Behalve dat je houding misschien iets anders zal zijn, door wat dikkere bovenbenen, buik of kont Haha!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 11:18

Meissie17 schreef:
een goed passen hoofdstel en zadel kom je ver mee Knipoog, ALs je veel over gewicht hebt zeker geen springruiter worden dat wordt gewoon te zwaar.
En de belangrijkste kijken of het paard je goed kan houden en er geen problemen mee heeft Haha!

Niet alleen een goed passend zadel, maar ook een die de druk goed verdeeld.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 17:17

opala schreef:
Meissie17 schreef:

Niet alleen een goed passend zadel, maar ook een die de druk goed verdeeld.

IMO staat dat niet los van elkaar... Als een zadel goed past verdeeld het de druk...

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 00:44

Ik ben 3 jaar geleden gestopt met roken en ben 25 kilo aangekomen. Ben 1,65 en weeg nu 95 kilo !
Ben er al 12 afgvallen en nog bezig... er van uitgaande dat ik 60 kilo hoor te wegen heb ik volgens jullie 35 kilo overgewicht op een paard. Maar volgens de 80 kilo grens maar 15. Iedereen die dik is weet dat maar al te goed ! Niemand vind het fijn of vind dat het gezond is of heeft er geen probemen mee! Als je daar over preekt ga je er van uit dat wij (met maatje meer ) ook dom zijn. Volkomen zinloos dus. Ik woon nu pas in Duitsland en beschik eindelijk over de mogelijkheid om mijn eerste eigen paard te gaan aanschaffen, een falabella nou goed ? Heb heel lang gezocht op internet, flauwe grappen aangehoord, en durfde niet naar de manege. Ben een week geleden toch gegaan. En raad eens ze zetten me op een zwaar gebouwde haflinger op les(heb 15 jaar niet gereden). Ik vroeg nog of dat wel kon, ze keken me vreemd aan, waarom niet ?? Moest als proefje een paar rondjes stappen op nog kleinere slanke pony vond ik ook zielig maar merkte niets aan het beestje. In Nederland zouden er op dat moment een groepje slanke meisjes van 16 me uit staan lachen achter mn rug.
O ik vind het zo fijn dat ik dik ben. Hier waren de meisjesvan 16 zowel als de instuctrice dol enthousiast dat ik weer begon. Van de 1 moest ik de cap maar lenen, en de ander zei dat ze wel chaps voor me had (schattig gewoon maar daar pas ik nooit in). En als ik na een half jaar rijden besluit mijn droom te vervullen en een paard te kopen dan maak ik echt wel een bewuste keuze qua gewicht. En inderdaad een beetje man weegt ook wel wat! Ik klink misschien wat agressief maar ben heel onzeker eigenlijk. Je zou het eens moeten meemaken een metamorfose van aantrekkelijke blondine waar iedere man voor omkijkt naar een propje waar iedereen zich van afwend alleen maar omdat ik gezonder wilde worden. En nee het is niet mn eigen schuld ik wordt al dik van een halve aardappel (per dag)! Jammer dat men zo kortzichtig is. Paarden met rugproblemen, nog nooit heb ik dat gezien t.g.v. overgewicht van de ruiter !

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 01:20

Smystique schreef:
Citaat:
ik denk als je echt overgewicht heb.. dat je dan niej eens op een paard kan komen..
xje

Nou ja, zo vreemd is die uitspraak niet toch? lijkt me als je inderdaad echt overgewicht hebt dat het iig lastiger is om op je paard te klimmen Lachen

Maar goed, weet je wat raar is, als iemand te hard trekt, te land doorrijd, te onrustig zit, bla bla bla....dat mogen we allemaal zeggen, maar als je iemand te zwaar vind moet je je mond houden, want dan staat heel bokt (of heel de manege)

Op z'n kop, het taboe rond overgewicht wordt ook door de mensen met overgewicht zelf gemaakt.

Je moet iedereen groot, klein, dik, lang, zwaret, groen, whatever toch gewoon kunnen aanspreken?
Mits dat op een normale en inderdaad persoonlijke manier gedaan wordt?

Ik heb overgewicht en kan heel makkelijk op een paard komen maar wat allemaal lastiger is met overgewicht voel ik heel goed ! Daar hoeft een ander me niet op te wijzen.

Het taboe wordt niet gecreeerd door de overgewichtigen maar door zij die je nastaren, zich afwenden, of je uitlachen, en hun oordeel klaar hebben.

En als je iedereen op zn gebreken mag aanspreken terwijl de meeste echt geen 12 kippen per dag verslinden als beesten en daarom zo dik zijn, is dat hetzelfde als dat je tegen een invalide zegt: maar jij hoeft niet te open dat kan jij niet, je benen doen het niet.(mijn man heeft MS).

Je moet iemand aanmoedigen als hij iets onderneemt, iemand die echt te zwaar is weet dat zelf dus heel goed. Dat is nu juist het verschil, Iemand die slecht rijdt of fouten maakt kan ervan leren en weet het niet daarom komen ze bij een manege. Iemand die dik is, is zich daar iedere seconde van de dag bewust van en kan het soms ook echt niet veranderen. Dus het is gewoon een trap na...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 08:44

Citaat:
Het taboe wordt niet gecreeerd door de overgewichtigen maar door zij die je nastaren, zich afwenden, of je uitlachen, en hun oordeel klaar hebben

Bij sommige zit dat ook tussen de oren. Ze zijn snel onzeker én denken dat er over hen gepraat wordt.

Ik ben op de pensionstal ook wel eens vaselijk beschuldigd daarvan.
Ik zat te praten en te lachen met iemand in de kantine en er was ook iemand aan het rijden. Tuurlijk kijk
je naar iets wat beweegt, maar zij dacht dus dat het over haar ging.Dat kreeg ik daarna te horen.
Sorry hoor, maar zó belangrijk was ze nou ook weer niet Koe

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 09:13

superwoman schreef:
Citaat:

Bij sommige zit dat ook tussen de oren. Ze zijn snel onzeker én denken dat er over hen gepraat wordt.

Koe

Dat bedoel ik nou ! Je wordt niet onzeker omdat je dat op een bepaald moment besluit maar uit ervaring, opmerkingen, handelingen van mensen die zich blijkbaar niet kunnen verplaatsen in een andermans situatie. Dus het zit niet tussen de oren die dingen gebeuren in reallife!
Ik vertel niets nieuws hoor ! Vooroordelen je ziet ze dagelijks in de maatschappij!
Als van de tien keer dat iemand zit te smoezen en te lachen het negen keer aantoonbaar om jou gaat
en die tiende keer nou net niet.Heb je het probleem dan zelf tussen je oren gecreerd !

En dan heb ik zelf dat probleem tussen mijn oren niet, was ook onzeker toen ik mooi blond en slank was, komt door opvoeding. Maar ik kan me wel verplaatsen in iemands situatie omdat ik door ervaring
met andere zieke mensen en andere dikke mensen en mensen met ander gebrekjes of schoonheidsfoutjes, het zo vaak tegenkom .
In 1 woord "kortzichtig".

Mij zou het meer interesseren hoe mensen die zwaarder zijn omgaan met hun hobby nml. paardrijden.
Of probleempjes oplossen e.d.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 09:34

Maar dan zit het probleem niet in het dikzijn ofzo,maar in het onzeker zijn.

Onzekerheid zit tussen je oren.