DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 17:08

horseyfries schreef:
Ja, bij een "correct uitgevoerde"!!! Maar daar gaat het nu juist om, jullie zeggen dat het gemakkelijker is als de neus iets verder voor de loodlijn is. Denk je nu echt dat als iets "gemakkelijker" gaat dat het dan de correcte uitvoering zal zijn?
Als je gewicht van de voorhand af moet halen, gaat dat zeker wel gemakkelijker als er gewicht door de achterhand wordt overgenomen Pling

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 17:09

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 17:11

QQQQ schreef:
horseyfries schreef:
Ja, bij een "correct uitgevoerde"!!! Maar daar gaat het nu juist om, jullie zeggen dat het gemakkelijker is als de neus iets verder voor de loodlijn is. Denk je nu echt dat als iets "gemakkelijker" gaat dat het dan de correcte uitvoering zal zijn?
Als je gewicht van de voorhand af moet halen, gaat dat zeker wel gemakkelijker als er gewicht door de achterhand wordt overgenomen Pling

Haha! Wat is gemakkelijker, een wipwap overslaan naar de andere kant als je alleen op het uiterste einde drukt of als je ook nog de andere kant mee omhoog duwt ook??
Wanneer vraag je het meest van een paard zijn achterhand, als je de voorhand omhoog laat komen of als je de voorhand rond houdt?

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 17:12

horseyfries schreef:
Ik ben bang dat het gemakkelijker wordt omdat hij zich dan meer in de voorhand omhoog kan trekken en dus niet alles op het achterbeen alleen hoeft te doen.... wat niet wil zeggen dat het dan beter is!

Is dit een reactie op mijn verhaal ? Als dat zo is , vandaag heel duidelijk ervaren dat dat niet zo is. Want het moment dat hij aan het piafferen was en ik hem vrij rond ingesteld had (neus op de loodlijn) , kon hij niet anders dan om richting steigeren te gaan . Hij begon wel laag maar had moeite met zijn balans en daardoor werd de hoek van de sprongewrichten groter en richting steigeren (wat ik dus niet wil natuurlijk) . De keren dat hij voor de loodlijn kwam dus zoals op die foto van die schimmel , bleef hij echt beter in balans en kon hij laag blijven dus een levade . Ik denk dus ook dat het met de balans te maken heeft . Ja dit zijn mijn praktijk ervaringen en dus niet uit het boekje .

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 17:15

Je kunt het ook andersom stellen: blijkbaar is hij nu nog niet sterk genoeg om het rond te kunnen en is het nu dus het gemakkelijkst om zo te trainen, maar als hij zijn balans daarin gevonden heeft en je wilt hem dan weer sterker maken, dan zou je om het "moeilijker" te maken en dus verder te trainen het weer vanuit een wat rondere positie kunnen proberen. Natuurlijk ga je het niet gelijk op zijn moeilijkst vragen als je het pas aan het aanleren bent.
Maar zoals ik al zei: iets wat gemakkelijker gaat wil niet zeggen dat het daarom beter is!

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 17:25

Maar waarom zal ik het moeilijker willen maken voor mijn paard ??? En als hij niet sterk genoeg zou zijn kan je geen levade of een courbette maken , toch !!! Natuurlijk kan je door de juiste training je paard nog sterker maken , maar moet ik hem dan voor dit werk ronder instellen . Nee ik denk het niet , maar zou ik een wedstrijd ruiter zijn , ja dan wel maar die hoeven geen levade en courbette te laten zien . Het is maar wat jezelf voor ogen hebt en een wedstrijd paard van tegenwoordig wordt ronder ingesteld dan een paard wat volgens de klassieke rijstijl wordt opgeleidt en ieder heeft zijn voor en zijn tegen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 17:29

Je wilt het moeilijker maken op het moment dat hij de oefening aangeleert heeft en het gemakkelijker wordt. Om hem dan verder te trainen en sterker te maken zul je nieuwe dingen moeten verzinnen. Dat kán zijn hem wat ronder houden, maar ook langer volhouden, dieper zitten, enz.enz.
Het is net als bodybuilding: als je aan 10 kg. gewend bent geraakt zul je het zwaarder moeten maken om nog verbetering te krijgen.
Er is een verschil tussen "sterk genoeg" op de ene manier en "sterk genoeg" op de andere manier.
Ik zeg niet dat je hem persé ronder in moet stellen, jij en Q zeggen dat het zo gemakkelijker gaat, DUS dat het zo beter is.
DAT stel ik in vraag!

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 17:44

Ik zeg niet dat het beter is nee dat zul je mij nooit horen zeggen . En ik ben het ook zeker niet met Q eens dat die piaffe van Ferro niet goed is , want ik vindt die piaffe wel degelijk goed . Ik schrijf dit omdat ik het zo ervaren heb , dus de praktijk waar jij altijd zo op hamert . Een paar keer mijn paard wat ronder ingesteld en een paar keer minder rond ingesteld om te ervaren wat nou het beste ging .En een paard wat en levade moet doen moet wel een bodybuilder zijn vooral qua bespiering in de achterhand. Ik denk daarom ook niet dat zijn halsspieren meer getraind moeten worden om hem nog ronder in te stellen als hij dat gewicht ook nog op moet tillen?? Wat is jou ervaring dan met de levade ??? Hoe leer jij een paard dat dan aan ? Want ik wil het graag goed leren dus mensen met ervaring kom maar op .

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 18:05

Ik kan het geloof ik echt niet op meer manieren duidelijk maken.
Ik ben het helemaal met je eens dat het in eerste instantie gemakkelijker is met de neus er iets meer uit. Simpelweg omdat het paard zijn evenwicht gemakkelijker bewaard als hij zijn hals wat meer opgericht houdt en het gewicht ook gemakkelijker naar de achterhand kan verplaatsen. Zoals je nu begint zou ik het dus ook doen. Maar dat is dus niet het eindpunt, maar het begin. Daarna kun je proberen het paard langzamerhand in iets rondere (dus niet superrond maar meer in de juiste aanspanning van bovenlijn!) houding hetzelfde te vragen en zo daarin zijn balans weer te verbeteren zodat hij uiteindelijk kan wat hij nu nog niet kan! Dan heb je hem getraind en sterker gemaakt.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 18:11

Is het normaal dat er zo'n deuk in de rug van het paard in piaffe komt, bij het einde van het zadel (daar waar de ribben eindigen)? Vraag k me namelijk regelmatig af... En zo ja, waarom dan?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 18:14

horseyfries schreef:
Bij deze zie je wel degelijk de ronde hals, het nagenoeg verticale voorbeen, het verschil tussen schoft en kruis, én het achterbeen komt veel meer van de grond dan bij de schimmel!!
Afbeelding
Hier zit ie ook niet te rond, nek is hoogste punt. Ondertreden is wel wat minder en achterste standbeen buigt minder.
Ik denk echter dat we zeker wat de halsen betreft appels met peren vergelijken hier.
horseyfries schreef:
Haha! Wat is gemakkelijker, een wipwap overslaan naar de andere kant als je alleen op het uiterste einde drukt of als je ook nog de andere kant mee omhoog duwt ook??
Wanneer vraag je het meest van een paard zijn achterhand, als je de voorhand omhoog laat komen of als je de voorhand rond houdt?
Hang je groom aan het hoofdstel, dan wordt het nog moeilijker. Moeilijk maken is niet het doel: iets moeilijks makkelijk maken wel Pling !

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 18:18

Iets moeilijks (gewicht op de achterbenen nemen) gemakkelijker maken door de verkeerde spieren aan te spannen kan echter niet de bedoeling zijn!

@ Andafries: ik heb even gezocht om voorbeelden te kunnen geven wat ik bedoel:
Deze foto geeft voor mij het ultieme beeld van wat het moet zijn, het paard rond en helemaal in de bovenlijn aan elkaar:
Afbeelding

En hier zie je op video wat er gebeurt als dat minder goed voor elkaar is, hier zie je een paard tegen de hand komen en dan naar boven "klimmen" in plaats van mooi aan te spannen en zo te gaan "zitten"!
http://www.lipizzaner.com/Levade.asp

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 18:45

QQQQ schreef:
horseyfries schreef:
Bij deze zie je wel degelijk de ronde hals, het nagenoeg verticale voorbeen, het verschil tussen schoft en kruis, én het achterbeen komt veel meer van de grond dan bij de schimmel!!
Afbeelding
Hier zit ie ook niet te rond, nek is hoogste punt. Ondertreden is wel wat minder en achterste standbeen buigt minder.
Ik denk echter dat we zeker wat de halsen betreft appels met peren vergelijken hier.
horseyfries schreef:
Hang je groom aan het hoofdstel, dan wordt het nog moeilijker. Moeilijk maken is niet het doel: iets moeilijks makkelijk maken wel Pling !

Hahahahaha je groom zal 80 kilo wegen Bloos Haha!

peninna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 18:47

Volg dit topic al vanaf het begin. Ik heb hier in Portugal in Queluz verschillende foto's gemaakt van het optreden van de staatsstoeterij. Deze foto vond ik wel passen bij de huidige discussie. Let oa op de oren goed geconcentreert op de ruiter en op de teugels.
Afbeelding

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 18:50

Mooi gereden inderdaad... maar ehm via ldr naar piaffe naar de staatsstoeterij in Portugal. Best grappig hahahaha

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 18:53

QQQQ schreef:
Ondertreden is wel wat minder en achterste standbeen buigt minder.

Eens, de bouw is denk ik niet goed te vergelijken, daar komt bij dat Ferro voor een warmbloed wel een bijzondere techniek had, het overgrote deel van de wedstrijd paarden kan daar niet aan tippen. Zouden die misschien gebaat zijn bij een wat openere hoofd-hals-hoek? Whoosh! . Misschien niet ideaal maar voor met name de piaffe misschien wel kwalitatief beter (of ben ik nou aan het vloeken)

horseyfries schreef:

Volgens Philippe Karl het volgende plaatje, gebaseerd op naar ik meen metingen bij het Cadre Noir, waarbij gemeten de toe/afname van het gewicht onder de voorhand:
Afbeelding

Wat trouwens snel duidelijk is, als het onderbeen onderstandig staat, neemt naar verhouding de (over)belasing van de voorhand toe. Dus met het voorbeeld van de wip plaats je het scharnier naar achteren. De eerste stap om gewicht naar achteren te plaatsen is te zorgen dat de voorbenen niet onderstandig staan, daarna kun je proberen om om het "daaipunt" heen de achterhand te laten zakken en de voorhand te laten stijgen. Vraag die je kunt stellen: Krijg je de achterhand wel belast als je de hals eerst rond en laag maakt (wat volgens de meting al een extra gewicht op de voorhand tot gevolg heeft)?

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 18:55

peninna schreef:
Volg dit topic al vanaf het begin. Ik heb hier in Portugal in Queluz verschillende foto's gemaakt van het optreden van de staatsstoeterij. Deze foto vond ik wel passen bij de huidige discussie. Let oa op de oren goed geconcentreert op de ruiter en op de teugels.
En ook minder ondergebrachte achterhand, dat is meen ik het verschil tussen een Levade (ala de spaanse rijschool) en de Pessade (ala het Cadre Noir), de foto past meer bij een Pessade.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 18:58

ART_UMA schreef:
Vraag die je kunt stellen: Krijg je de achterhand wel belast als je de hals eerst rond en laag maakt (wat volgens de meting al een extra gewicht op de voorhand tot gevolg heeft)?

Ja, die vraag heb k in een ander topic ook al eens gesteld Lachen Ben beniewd naar het antwoord! En hoe kun je tegelijkertijd oprekken (want ronder) en aanspannen van de bovenlijn? Is zeker moeilijker, maar is dat wel gezond?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 19:03

Woodstock schreef:
ART_UMA schreef:
Vraag die je kunt stellen: Krijg je de achterhand wel belast als je de hals eerst rond en laag maakt (wat volgens de meting al een extra gewicht op de voorhand tot gevolg heeft)?

Ja, die vraag heb k in een ander topic ook al eens gesteld Lachen Ben beniewd naar het antwoord! En hoe kun je tegelijkertijd oprekken (want ronder) en aanspannen van de bovenlijn? Is zeker moeilijker, maar is dat wel gezond?

Vraag nummer 1: oprekken en ronder instellen heet losrijden, naarmate de verzameling toetreed komt ook de neus naar voren en de hals met schoft en vanaf de schoft meer naar boven. Het ldr laten vallen van de hals zoals we dat noemen aan een losse hand en teugelvoering brengt geen gewicht naar voren, dat wordt gecompenseerd namelijk door het tempo waarmee je het lijf meer gewicht en balans laat houden.

Vraag nummer 2: echt aanspannen doe je aan de hand, niet met het ldr losrijden waar het juist de bedoeling is een losse en ontspannen hals te hebben.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 19:06

horseyfries schreef:
Iets moeilijks (gewicht op de achterbenen nemen) gemakkelijker maken door de verkeerde spieren aan te spannen kan echter niet de bedoeling zijn!

Deze foto geeft voor mij het ultieme beeld van wat het moet zijn, het paard rond en helemaal in de bovenlijn aan elkaar:
Afbeelding

En hier zie je op video wat er gebeurt als dat minder goed voor elkaar is, hier zie je een paard tegen de hand komen en dan naar boven "klimmen" in plaats van mooi aan te spannen en zo te gaan "zitten"!

Ben ik helemaal met je eens , maar die op de video laat ook geen goede levade zien . Ten eerste heeft deze combinatie geen goede voorwaarde om naar de levade te gaan . Ik zie namelijk geen goede piaffe en hij gaat vanuit het achterwaarts in mijn ogen not done . Maar zoals op de foto ja daar streef ik naar of we het ooit halen ? Maar ik probeer het wel . Nee ik dacht dat je het paard nog ronder in wilde stellen . Maar hier ben ik het helemaal met je eens . OK dan!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 19:16

Nee niet ronder, maar gewoon niet die hele neus eruit. Ik vind deze er ook blij uit zien, die andere niet. In mijn ogen is die ook meer tegen de hand dan deze.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 19:24

inderdaad Mireille 1970 , ben ik met je eens die van de video is nou het voorbeeld van een paard wat tegen de hand is. En die van de Spaanse rijschool is in mijn ogen gewoon perfect ???

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 19:25

Yep.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 20:31

Bij de dressuur beweging zoals de Piaffe, moet het skelet van het paard goed in stelling worden gebracht. Het bindmiddel hiertoe zijn de spieren, pezen, ligamenten en peesplaten. Wat nu gedaan wordt, omdat dat het eenvoudigste is en ook minder kennis en ervaring vereist, is dat we de Piaffe gaan beoordelen op kenmerken niet eigenlijk minder van belang zijn. Van belang is dat het skelet van het paard op de juiste manier bij de oefening wordt gebruikt. Ga je over de hoofd-hals houding in de piaffe praten, wat slechts een heel klein element van de beoordeling inhoud, dan is niet de bovenlijn van de hals belangrijk, maar het werkelijke verloop van de "halswervelkolom". Dus de wervels in de hals. Het verloop van deze wervels moet volgens een sigmoïde-curve (s-curve) verlopen. Als de hals wervels tov elkaar zodanig gepositioneerd zijn dat het totale verloop van de hals wervels volgens de s-curve verloopt, dan is er sprake van een harmonisch evenwicht van de spierspanning die in de hals nodig is. Dat wordt gemoduleerd door veranderingen in spierspanning. Alleen dan, kan het hoofd van het paard aan het einde van de hals (balanceer-stok) vrij hangen. Het hoofd zal dan door de ligging van het zwaartepunt van het hoofd bij een hals houding waarvan de bovenlijn van de hals gelijk of boven de schoft uitkomt, dan zo komen te "hangen" dat de neus voor of vlak voor de verticaal (loodlijn) komt. Komt de neus op de verticaal (loodlijn) dan is feitelijk sprake van aanspanning van een of meer spiergroepen, die niet aangesproken behoren te worden. De harmonie van de spiergroepen in de hals (en de rest van het lichaam) is dan verbroken, waarmee bedoeld wordt, dat er altijd sprake is van spanningen in spieren, die niet gespannen behoren te zijn (of tegenovergesteld: ontspannen). Bij de beoordeling van de Piaffe zou je bij de hals van het paard dus moeten kunnen inschatten hoe het verloop van de wervelkolom binnen in de hals is. Bij een Piaffe wordt ook het omhoog brengen van de hals vanuit een bepaalde plaats in het paardenlijf gerealiseerd als het goed is (die is vaak niet goed en wordt verkeerd aangeleerd).

Dan de elevatie vanuit de achterhand. Als je een foto schuin voor/opzij neemt, dan lijkt het alsof het paard meer oprichting vertoont dan in werkelijkheid. De illusie wordt versterkt, het is optisch bedrog.
Als je het paard opzij bekijkt, dan ziet men graag de schoft hoger. Daarom kijkt men ook graag naar een paard met een hoge schoft. Dat versterkt de illusie, wederom optisch bedrog. Wat in werkelijkheid belangrijk is bij verzameling is de hoek die de wervelkolom van de rug en lenden maakt, door het midden van de wervellichamen. Je kijkt dus niet naar de bovenlijn, maar de lijn eronder. De bovenlijn is een illusielijn, die je aandacht afleid van datgene waarbij het om gaat. Die bovenlijn is als je geluk hebt of horizontaal of iets oplopend naar de schoft, belangrijker is hoe de lijn door de wervels loopt. Die lijn verloopt heel anders vanuit het bekken, naar de basis van de hals. Een paard dat sterk verzameld wordt laat op oplopende bovenlijn zien (van bekken (SI) naar schoft), in de praktijk is de hoekverandering van de wervelkolom in de rug en de lenden veel beperkter en heel moeilijk te herkennen voor een niet getraind oog. (dat zijn de meeste ogen).

Het ondertreden van de achterhand is heel belangrijk. Het moet alleen op de goede manier gebeuren. De hoeven van de achterbenen moeten onder het SI gewricht geplaatst zijn, bij een goede Piaffe. Alleen dan is het paard in staat om de juiste spiergroepen in de achterhand te gebruiken om te kunnen "hurken" en de romp iets op te richten. (hefboom principe). De hoogte die het voor- en achterbeen moet worden opgetild is verschillend (eenduidig gedefinieerd voor de beoordeling).

Het oprichten van de hals en het hoofd (ik zal het niet uitleggen Haha!) gebeurt nu op een speciale manier, waarbij het resultaat alleen maar een s-vormige halswervelkolom mag zijn. Dit kan slechts op een manier bereikt worden. Doe het paard dat anders, dan is de afwerking van deze oefening niet correct. Waar het dus om gaat is niet om wat je als indrukwekkend of fraai ervaart, het gaat erom dat het paard zijn lijf zodanig gebruikt, dat het in overeenstemming is met de gevraagde oefening. Dat kan er minder spectaculair uitzien, maar is dan wel correct. Dus fraaier ogen, eruitzien betekent beslist niet dat het resultaat beter is. Het oogt beter voor minder ervaren mensen, dat is gemakkelijker te verkopen en uit te leggen enz. Daarom krijg je het verschil dressuur als uiting van
correct rijden, of dressuur als middel om te scoren, terwijl het nog niet af is....

Daarom is meer kennis van dressuur zo belangrijk. Nederland staat in de wedstrijdsport misschien op de kaart, maar niet als paardrijland of dressuurland. We hebben nauwelijks een noemenswaardige historie op dat gebied en er wordt wat dat betreft bijzonder weinig aan goede opleiding gedaan.

Dat is jammer, daarom wordt het ook veel eenvoudiger om aan leken en mensen die hier minder diep of grondig inzitten, van alles wijs te maken. Je zou hiermee moeten oppassen. We beoordelen zaken, vaak op totaal verkeerde punten, maar dat is fact of life.

Als LDR training goed is voor het paard, dan zal een paard goed moeten kunnen Piafferen, en met goed bedoel ik dus vanuit het lichaam van het paard geredeneerd. Niet wat wij er aan de buitenkant van vinden of maken. Een goede test is om het paard na Piaffe in de levade te brengen. Als dat niet lukt, dan weet je hoe de kwaliteit van je Piaffe geweest is. Lukt het wel, dan kan je een redelijke tot goede Piaffe gemaakt hebben. Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 22:07

horseyfries schreef:

Afbeelding

Helemaal met je eens. Die video, dat is gewoon geen levade: paard kruipt naar achter en gooit hoofd in de nek, daarbij zakt ie ook niet door de achterbenen
Mireille1970 schreef:
Vraag nummer 1: oprekken en ronder instellen heet losrijden, naarmate de verzameling toetreed komt ook de neus naar voren en de hals met schoft en vanaf de schoft meer naar boven. Het ldr laten vallen van de hals zoals we dat noemen aan een losse hand en teugelvoering brengt geen gewicht naar voren, dat wordt gecompenseerd namelijk door het tempo waarmee je het lijf meer gewicht en balans laat houden.
Wat bedoel je, je compenseert met tempo? Tempo hoger of lager?