QQQQ schreef:Ondertreden is wel wat minder en achterste standbeen buigt minder.
Ik denk echter dat we zeker wat de halsen betreft appels met peren vergelijken hier.
Eens, de bouw is denk ik niet goed te vergelijken, daar komt bij dat Ferro voor een warmbloed wel een bijzondere techniek had, het overgrote deel van de wedstrijd paarden kan daar niet aan tippen. Zouden die misschien gebaat zijn bij een wat openere hoofd-hals-hoek?
. Misschien niet ideaal maar voor met name de piaffe misschien wel kwalitatief beter (of ben ik nou aan het vloeken)
horseyfries schreef: Wanneer vraag je het meest van een paard zijn achterhand, als je de voorhand omhoog laat komen of als je de voorhand rond houdt?
Volgens Philippe Karl het volgende plaatje, gebaseerd op naar ik meen metingen bij het Cadre Noir, waarbij gemeten de toe/afname van het gewicht onder de voorhand:

Wat trouwens snel duidelijk is, als het onderbeen onderstandig staat, neemt naar verhouding de (over)belasing van de voorhand toe. Dus met het voorbeeld van de wip plaats je het scharnier naar achteren. De eerste stap om gewicht naar achteren te plaatsen is te zorgen dat de voorbenen niet onderstandig staan, daarna kun je proberen om om het "daaipunt" heen de achterhand te laten zakken en de voorhand te laten stijgen. Vraag die je kunt stellen: Krijg je de achterhand wel belast als je de hals eerst rond en laag maakt (wat volgens de meting al een extra gewicht op de voorhand tot gevolg heeft)?