Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
996981 schreef:MCE schreef:nog een vraagje: wat leer je uit die oude boeken hoe verifieer je dat op waarheden?
daar ga je ook van uit dat het waarheden zijn!!
Goede vraagdeze boeken gaan veelal over hoe je iets bereikt en hoe het moet voelen. Dat zou volgens de auteurs de beste manier zijn
ook een mening dus. Dat heb ik hier ook al een paar keer aangegeven. Ook de literatuur over rijkunst is geen exacte wetenschap en moet dus gelezen worden in combinatie met praktijkervaring.
Baucher dacht dat hij zijn paarden het langst gezond hield, Steinbrecht dacht hetzelfde. Wie heeft er gelijk?
Dat weten we niet. Juist daarom zou je in mijn ogen minder in hokjes van systemen moeten denken.
Laurie schreef:Clasical schreef:Grappig dat het fundament van de dressuur uit een tijd stamt waar er nog helemaal geen wetenschappelijke onderzoeken werden gedaan, althans, niet met de middelen die we vandaag de dag hebben waarmee we bv. in het paard kunnen kijken.
En in die tijd gingen er nooit paarden stuk?
Clasical schreef:Kun je dat wetenschappelijk onderbouwen dat het een feit is dat het niet ok is een mening als een feit te presenteren?
996981 schreef:Clasical schreef:Het is niet zo dat er nooit wordt teruggekomen op iets wat vastgesteld is.
Dat klopt. Voel je vrij het tegendeel te bewijzen. Dat het delen van meningen, gepresenteerd als feit, niet schadelijk is. Ik ben benieuwd wat je vindt.
Laurie schreef:Clasical schreef:Grappig dat het fundament van de dressuur uit een tijd stamt waar er nog helemaal geen wetenschappelijke onderzoeken werden gedaan, althans, niet met de middelen die we vandaag de dag hebben waarmee we bv. in het paard kunnen kijken.
En in die tijd gingen er nooit paarden stuk?
Clasical schreef:996981 schreef:
Dat klopt. Voel je vrij het tegendeel te bewijzen. Dat het delen van meningen, gepresenteerd als feit, niet schadelijk is. Ik ben benieuwd wat je vindt.
Dat maakt mij dan als nog niks uit, ik vind het de verantwoording voor de ouders of de beheerders van het fora.
Het zou mij een zegen zijn als een 13 jarige denkt dat het rijden met grote teugeldruk artrose kan veroorzaken.
Clasical schreef:Jammer dat je zo beïnvloed bent door slecht onderbouwde misinformatie dat je het oké vindt deze misinformatie zelf ook op internet te blijven presenteren als feiten.
Is dat een mening of een feit?
Woestein schreef:Lees nog steeds mee.
Heb altijd geleerd er gaan meerdere wegen naar Rome, je moet kijken wat bij een paard/combi past.
En zolang het diervriendelijk is, dus niet schadelijk voor het welzijn en de gezondheid, dan is dat een goede manier.
Ik heb mijn laatste paard met wat info/filmpjes/theorie en eigen inzicht getraind aan de lange teugel.
Bij een les werd er tegen mij gezegd, het is niet mijn (lesgever) methode maar het paard doet wat er gevraagd wordt en loopt op een correcte manier.
Dus ga vooral zo door.
En zo denk ik er met rijden ook zo over.
Als de voorwaarste impuls maar aanwezig blijft, ze moeten voorwaarts blijven denken.
En ook belangrijk is dat de oefeningen op een goede volgorde getraind worden.
Zie bijvoorbeeld mensen met een paard welke nog lang niet toe is om een zware verzameling te tonen toch dat doen door middel van flink spoor geven en in het bit hangen.
Maar dat komt heel vaak ook door de instructie die ze krijgen.
In het bit hangen zie je ook heerlijk veel bij de Friezen...
Neusje eruit en hals op lengte is daar kennelijk nogal moeilijk.
Verder gooi ik een filmpje erin.
Ben benieuwd wat jullie er van denken.
Deze dame komt ook best veel voorbij, vind zelf het paard voor zijn doen best goed lopen.
https://youtu.be/LUWtdDzyIZU
996981 schreef:Baucher dacht dat hij zijn paarden het langst gezond hield, Steinbrecht dacht hetzelfde. Wie heeft er gelijk?
Dat weten we niet. Juist daarom zou je in mijn ogen minder in hokjes van systemen moeten denken.
Clasical schreef:Aan de Universiteit van Ontario, Canada, is door dr. Ute von Borstel onderzoek gedaan naar de rollkürtechniek die wordt gebruikt bij het trainen van dressuurpaarden. Hij ontwikkelde met zijn onderzoeksteam een voorkeurtest, om te kijken of paarden zouden kiezen voor de rollkürmethode, of dat paarden deze trainingstechniek liever vermijden. Veertien van de vijftien onderzochte paarden kozen de laatste optie.
Bij de rollkür wordt de paardennek door middel van hyperflexie zodanig gebogen dat de neus dicht bij de borst van het paard komt of zelfs aanraakt. Het paardenhoofd is hierbij achter de loodlijn in plaats van op of voor de loodlijn zoals bij normale buiging.
Voor het onderzoek werden vijftien paarden in twee rijhallen gereden. In de linker rijhal werd het paard getraind volgens de rollkürmethode, in de rechter rijhal werd het paard met normale buiging getraind. Dit werd een aantal keren herhaald. Ten slotte liet de ruiter het paard de gang inrijden die naar beide rijhallen zou leiden. Het paard mocht zelf kiezen welke rijhal hij uitkoos, en daarmee ook welke trainingsstijl hij uit zou kiezen. Veertien van de vijftien paarden kozen meerdere malen voor de normale trainingsmethode.
Een ander gedeelte van de studie was de ‘angst-test’, terwijl de paarden volgens de rollkür- of normale methode werden gereden. Ieder paard werd aan een angststimulans blootgesteld: een ventilator met opwaaiend plastic, of een paraplu die open en dicht ging wanneer het paard net voorbij liep. Volgens de wetenschappers hadden de paarden een hogere hartslag en een angstiger reactie wanneer zij volgens de rollkürmethode werden gereden, dan wanneer ze op de normale manier werden getraind.
Dr. Von Borstel concludeerde: ,,Paarden laten duidelijk zien dat ze zich ongemakkelijker voelen wanneer ze volgens de rollkürmethode worden gereden. Als ze de keuze hebben gaan ze deze trainingswijze uit de weg.”
Bron: Equine Science Update
996981 schreef:Clasical schreef:Aan de Universiteit van Ontario, Canada, is door dr. Ute von Borstel onderzoek gedaan naar de rollkürtechniek die wordt gebruikt bij het trainen van dressuurpaarden. Hij ontwikkelde met zijn onderzoeksteam een voorkeurtest, om te kijken of paarden zouden kiezen voor de rollkürmethode, of dat paarden deze trainingstechniek liever vermijden. Veertien van de vijftien onderzochte paarden kozen de laatste optie.
Bij de rollkür wordt de paardennek door middel van hyperflexie zodanig gebogen dat de neus dicht bij de borst van het paard komt of zelfs aanraakt. Het paardenhoofd is hierbij achter de loodlijn in plaats van op of voor de loodlijn zoals bij normale buiging.
Voor het onderzoek werden vijftien paarden in twee rijhallen gereden. In de linker rijhal werd het paard getraind volgens de rollkürmethode, in de rechter rijhal werd het paard met normale buiging getraind. Dit werd een aantal keren herhaald. Ten slotte liet de ruiter het paard de gang inrijden die naar beide rijhallen zou leiden. Het paard mocht zelf kiezen welke rijhal hij uitkoos, en daarmee ook welke trainingsstijl hij uit zou kiezen. Veertien van de vijftien paarden kozen meerdere malen voor de normale trainingsmethode.
Een ander gedeelte van de studie was de ‘angst-test’, terwijl de paarden volgens de rollkür- of normale methode werden gereden. Ieder paard werd aan een angststimulans blootgesteld: een ventilator met opwaaiend plastic, of een paraplu die open en dicht ging wanneer het paard net voorbij liep. Volgens de wetenschappers hadden de paarden een hogere hartslag en een angstiger reactie wanneer zij volgens de rollkürmethode werden gereden, dan wanneer ze op de normale manier werden getraind.
Dr. Von Borstel concludeerde: ,,Paarden laten duidelijk zien dat ze zich ongemakkelijker voelen wanneer ze volgens de rollkürmethode worden gereden. Als ze de keuze hebben gaan ze deze trainingswijze uit de weg.”
Bron: Equine Science Update
Heb je een link naar dit onderzoek? Ik zou het graag in zijn geheel lezen