Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:14

Het moeilijkste van paardrijden is het paard in de juiste aanspanning, in de juiste ontspanning, in de juiste verzameling met de juiste impuls rijden.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:14

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:15

Sorry Starbreeze :+

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:17

Stretchen hoeft niet met de neus over de grond nee. Zie ook het laatste door mij geplaatste filmpje. Je ziet dat mijn paard vooral in stap erg laag loopt met de neus. Will geeft ook als commentaar dat paarden dit vooral in het begin doen, maar dat dit zal verminderen als ze sterker worden.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:19

Leuk filmpje. Ik mis echter verzameling en vooral impuls.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:20

oji schreef:
Paarden lopen niet alleen met hun hoofd omhoog om te vluchten. Ze lopen ook met hun hoofd omhoog heel onstpannen met hun makkers in de wei te spelen of lekker te dollen! Ze staan vooral met hun hoofd omlaag om te vreten. En ja, vreten doen ze alleen als ze zich veilig voelen, maar om te zeggen dat hoofd omlaag een voorwaarde voor ontspanning is, is in mijn ogen de wereld omkeren. Mijn paarden staan 's avonds als ze op stal gaan heel ontspannen met het hoofd omhoog uit het luik soezebollend over de akkers heen te staren. Het is onzin dat een paard alleen met het hoofd omlaag zou kunnen ontspannen. Het is de makkelijkste houding om de ontspanning te verkrijgen ja. Waarom, omdat het is de houding waarin je zeker weet dat het paard de rugspieren los moet laten omdat zakken met een aangespannen rug nou eenmaal niet lukt. Maar de kunst van het geheel is juist om in ELKE hoofd halshouding die ontspanning te verkrijgen en/of te behouden.

In mijn ogen is vwnw ook zeker niet het startpunt voor de opbouw van het jonge of ongetrainde paard. Startpunt is op eigen benen verkrijgen van horizontaal evenwicht en ontspanning, met het hoofd op de hoogte waarin het paard het verkiest. Correct vwnw, en met correct bedoel ik in horizontaal evenwicht, kost nl voor een paard behoorlijk wat kracht omdat met het hoofd omlaag het nog moeilijker voor een paard is om het horizontaal evenwicht te behouden en niet op de voorhand te vallen. Voor een jong ongetraind paard is dit in mijn ogen het eindpunt van een trainingsessie, even heel kort, daarna belonen en klaar. Missie geslaagd. In een later stadium wanneer het paard voldoende kracht heeft om deze houding ontspannen vol te houden, is het een beloning en een punt om steeds op terug te kunnen vallen om de spieren weer even op te rekken en de ontspanning in de training te behouden. Het eindeloos in deze houding door een hele training je paard te laten lopen, daar zie ik echt de toegevoegde waarde niet van. Je moet altijd in elke houding controleren of je paard los in het lijf blijft. Je moet altijd controleren of je paard ten alle tijden je hand weer naar beneden wil volgen. Maar jullie noemen het zelf al stretchen, en dat is ook wat je doet in het vwnw. Ga eens na bij je eigen lichaam als je een half uur achter elkaar dezelfde spieren gaat stretchen...daar wordt je lichaam niet blij en niet beter van. De hele bedoeling achter stretchen is dat je het een korte tijd doet (ik houd voor mijn eigen lichaam altijd max 15 seconden aan) als afsluiting van een training om de moe getrainde spieren weer even op te rekken zodat ze de volgende dag goed los zijn, of tijdens een training tussendoor om de spierspanning even eruit te stretchen en de spier weer volledig los te maken. Waarom zou je dat voor een paard anders doen?

Helemaal eens.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:26

vur schreef:

Helemaal voor een paard dat al 5 jaar in training is....

Babootje schreef:
Helemaal eens.

Ook mee eens.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:31

Wat gaan jullie hard!!! Ik moet even een paar pagina's bijlezen. Van het weekend zijn de paarden verhuisd naar hun nieuwe onderkomen, dus weinig tijd gehad om dit topic te lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:39

maralyn schreef:
Dan nogmaals de vraag. Is het erg als je haar niet uit haar comfortzone haalt?
Hou op over een sensibele merrie -.-" Als je leert skieën in de zomer, met 30 graden in de piste, aan de longeerlijn omdat er iets in de bosserijen naast de piste zit, mohhh dan ben je blij met ervaring op de witte piste!!

-.-" Leuk hoor! Dat soort paarden... Maar je leert er een bult van!!

Nee ik vind het niet erg, als je haar in haar comfortzone laat, tot jij zo iets hebt van, ok. het kan wel even.
Dat noemt men het paard voelen.
Kunnen veel ruiters van leren.

Nee het is niet erg als ze in haar comfortzone blijft. Ik doe het alleen(haar eruit halen) als ik voel dat het kan. Maar dat schreef ik een paar pagina's terug al, denk dat je dat gemist hebt.
Ik vind het een superleuk paard en ik leer er inderdaad ontzettend veel van.

En naar intussen blijkt is het stretchen dat eerder gepropageerd werd niet alleen maar met de neus over de grond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:40

vur schreef:
Het moeilijkste van paardrijden is het paard in de juiste aanspanning, in de juiste ontspanning, in de juiste verzameling met de juiste impuls rijden.

:j :j :j

Simpelman

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 12:28

@[***],
Jouw comfortzone?

Starbreeze

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 12:52

Zijn er eigenlijk ook ruiters die géén resultaat kregen door op deze manier vwnw te rijden?
En wat heb je dan ervaren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 13:10

Simpelman schreef:
@[***],
Jouw comfortzone?

Nee, echt niet. Ik denk dat je een verkeerd beeld hebt van hetgeen ik omschrijf of vertel. Dat vind ik jammer.

Foto's of filmpjes plaatsen doe ik niet, dus het zal bij mijn beschrijving blijven, waarschijnlijk niet duidelijk genoeg.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-07-15 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 13:11

Gewoon om nog even duidelijk te maken.
In de filmpjes van Will Fearber wordt het woord stretchen gebruikt voor iets dat men in de rijkunst al eeuwen het hals strekken noemt.
Van werkelijk stretchen kan geen sprake zijn omdat het naar beneden laten vallen van de hals iets is dat het paard meer dan 10 uur per dag doet, het is zijn meest normale houding.

Wanneer een paard met gestrekte hals loopt zal het logischerwijze met losgelaten bovenlijn lopen, er is dan alleen in de beweging aanspanning en ontspanning, die nodig is om de voorhand op te lichten.
De natuurlijke manier van bewegen.
Zo trainen we spieren aanspannen en ontspannen, bewegen, niet met een permanente aanspanning.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 13:20

sanne83 schreef:
[
Ik neem even als voorbeeld het paard van Murosch. Wat ze beschijft is een paard die relaxed is en mentaal ontspannen, kan vwnw, ze heeft een lichte aanleuning, geen problemen etc. Toch houdt het paard op de foto heel duidelijk de schoft naar beneden gedrukt en het gebruikt niet de bovenste halsspieren om de basis van de hals te liften.Zoals je op dit plaatje kan zien.

[url=m/5KUqoQ.jpg]Afbeelding[/url]

Bij dit paard heb je naar mijn idee specifieke technieken nodig die in de arbeidshouding dit paard kunnen helpen om te leren de schoft en basis van de hals te liften. Daarnaast natuurlijk zeker weten dat het zadel en de ruiter er niet voor zorgen dat het paard met de schoft naar beneden gedrukt loopt.

Welke spieren worden dan gebruikt om het hoofd omhoog te houden? De onderhalsspieren?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 14:16

Wanneer een paard géén 15 minuten met een gestrekte hals kan draven dan zal het zéker niet in een hogere oprichting op de juiste manier bewegen.
Werken we dan in die hogere oprichting dan zijn we verkeerde gewoontes en spiergroepen aan het ontwikkelen.
De houding met gestrekte hals is namelijk de lichtste aanspanning, het is het begin van de oprichting.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:20

Eens met Simpelman. Daarom moet volgens W.F. ook eerstd e stretch bevestigd zijn voordat je stukjes working trot (iets meer oprichting) kan gaan vragen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:21

Starbreeze schreef:
sanne83 schreef:
[
Ik neem even als voorbeeld het paard van Murosch. Wat ze beschijft is een paard die relaxed is en mentaal ontspannen, kan vwnw, ze heeft een lichte aanleuning, geen problemen etc. Toch houdt het paard op de foto heel duidelijk de schoft naar beneden gedrukt en het gebruikt niet de bovenste halsspieren om de basis van de hals te liften.Zoals je op dit plaatje kan zien.

[url=m/5KUqoQ.jpg]Afbeelding[/url]

Bij dit paard heb je naar mijn idee specifieke technieken nodig die in de arbeidshouding dit paard kunnen helpen om te leren de schoft en basis van de hals te liften. Daarnaast natuurlijk zeker weten dat het zadel en de ruiter er niet voor zorgen dat het paard met de schoft naar beneden gedrukt loopt.

Welke spieren worden dan gebruikt om het hoofd omhoog te houden? De onderhalsspieren?

En de schouders

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:23

jasmijn78 schreef:
vur schreef:

Helemaal voor een paard dat al 5 jaar in training is....

Babootje schreef:
Helemaal eens.

Ook mee eens.

Waaraan zie je dar er verzameling mist? Kan je een filmpje laten zien van een paard wat beter voor elkaar is? Ik sta altijd open voor verbetering :j

Dat het paard 5 jaar in training is wil niet zeggen dat hij het getoonde pas na 5 jaar training kon. Bovendien vind ik het alleen maar bewonderingswaardig dat deze mensen de paarden echt de tijd geven om zich op de juiste manier te ontwikkelen.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:24

Wat valt jullie op bij het filmpje wat ik geplaats heb?
Zijn we op de goede manier bezig?
Of slaan we bij dit paard de plank volledig mis?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:24

[***], vwnw/stretchen is inderdaad niet alleen met de neus in het zand. Ik rijd die van mij meestal voorbij de knie (en dus niet zo diep als timo van horseware) maar meer zoals perhaps in het filmpje wat horseware heeft geplaatst. En dat wissel ik af met de werkhouding. En zo tussendoor (meestal na een galopje) wil mijn paard graag even heel diep stretchen met zijn neus praktisch in het zand. Maar die loopt daar echt geen 10 rondjes.

Stretchen/vwnw is een middel naar een doel, de verzameling. Net als dat philip karl dit met de bittechniek doet. En zo zijn er vast wel meer wegen naar Rome, maar deze manier werkt voor mij gewoon goed.
Laatst bijgewerkt door damian23 op 20-07-15 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:29

vur schreef:

Waar zie je dat aan? Ik wil graag leren, maar ik zie het niet.

Ik zie een achterhand die zakt en geen gebroken diagonaal.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:30

@Simpelman, is een paard bevestigd in een bepaalde houding wanneer deze er dan 15 minuten in kan lopen, of wanneer is iets bevestigd? Ik hoor om me heen vaak, oh maar dat kan mijn paard en als ze het dan doen (langer dan een halve grote volte) zie je dat het paard toch niet zo comfi is daar beneden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:30

Hi, hi, hi, ik dacht ook dat het anders was damian, maar werd eigenlijk door een aantal posts en foto's van grazende paarden op het verkeerde been gezet. Dacht dat ik er helemaal niets meer van begreep, maar ik doe het eigenlijk zoals jij zegt. Gek, lijkt wel of we dezelfde instructie hebben?!

Af en toe gaat ze met haar neus door het zand, en ze heeft een keer geprobeerd om in draf een hap gras te nemen, al stretchend, niet grappig.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:31

Ik heb zojuist weer gereden en wederom een nieuwe doorbraak, 2 zelfs! :D

De eerste is dat hij vandaag voor het eerst echt mooi stretchte in galop en dan ook mooi onder me bleef. Eerder werd hij wat rennerig en liep dus van het achterbeen af, niet wat we wilden. Nu begint hij duidelijk sterker te worden en verbetert de galop ineens flink. Zonder dit veel getraind te hebben overigens. Will had dus weer eens gelijk: je traint de galop door je paard sterker te maken in stap en draf, niet door eindeloos de galop te oefenen als je paard daarvoor nog niet sterk genoeg is.

Doorbraak 2 heeft ermee te maken: de overgangen van galop naar draf waren ook ineens erg mooi en in balans, waardoor hij zonder enige vorm van hapering in een goede draf verder draafde direct na de overgang.

Ik rij overigens nu ongeveer de helft van de tijd in de stretch en de andere helft pak ik hem stukken wat meer op, zoals aangeraden in m'n laatste video. Hij begint dat steeds beter te doen. Wat voior hem echt nieuw is is de lippenstift die hij krijgt bij het oppakken; eerder had hij altijd een droge mond, die nog regelmatig openging ook.