Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
oji schreef:Paarden lopen niet alleen met hun hoofd omhoog om te vluchten. Ze lopen ook met hun hoofd omhoog heel onstpannen met hun makkers in de wei te spelen of lekker te dollen! Ze staan vooral met hun hoofd omlaag om te vreten. En ja, vreten doen ze alleen als ze zich veilig voelen, maar om te zeggen dat hoofd omlaag een voorwaarde voor ontspanning is, is in mijn ogen de wereld omkeren. Mijn paarden staan 's avonds als ze op stal gaan heel ontspannen met het hoofd omhoog uit het luik soezebollend over de akkers heen te staren. Het is onzin dat een paard alleen met het hoofd omlaag zou kunnen ontspannen. Het is de makkelijkste houding om de ontspanning te verkrijgen ja. Waarom, omdat het is de houding waarin je zeker weet dat het paard de rugspieren los moet laten omdat zakken met een aangespannen rug nou eenmaal niet lukt. Maar de kunst van het geheel is juist om in ELKE hoofd halshouding die ontspanning te verkrijgen en/of te behouden.
In mijn ogen is vwnw ook zeker niet het startpunt voor de opbouw van het jonge of ongetrainde paard. Startpunt is op eigen benen verkrijgen van horizontaal evenwicht en ontspanning, met het hoofd op de hoogte waarin het paard het verkiest. Correct vwnw, en met correct bedoel ik in horizontaal evenwicht, kost nl voor een paard behoorlijk wat kracht omdat met het hoofd omlaag het nog moeilijker voor een paard is om het horizontaal evenwicht te behouden en niet op de voorhand te vallen. Voor een jong ongetraind paard is dit in mijn ogen het eindpunt van een trainingsessie, even heel kort, daarna belonen en klaar. Missie geslaagd. In een later stadium wanneer het paard voldoende kracht heeft om deze houding ontspannen vol te houden, is het een beloning en een punt om steeds op terug te kunnen vallen om de spieren weer even op te rekken en de ontspanning in de training te behouden. Het eindeloos in deze houding door een hele training je paard te laten lopen, daar zie ik echt de toegevoegde waarde niet van. Je moet altijd in elke houding controleren of je paard los in het lijf blijft. Je moet altijd controleren of je paard ten alle tijden je hand weer naar beneden wil volgen. Maar jullie noemen het zelf al stretchen, en dat is ook wat je doet in het vwnw. Ga eens na bij je eigen lichaam als je een half uur achter elkaar dezelfde spieren gaat stretchen...daar wordt je lichaam niet blij en niet beter van. De hele bedoeling achter stretchen is dat je het een korte tijd doet (ik houd voor mijn eigen lichaam altijd max 15 seconden aan) als afsluiting van een training om de moe getrainde spieren weer even op te rekken zodat ze de volgende dag goed los zijn, of tijdens een training tussendoor om de spierspanning even eruit te stretchen en de spier weer volledig los te maken. Waarom zou je dat voor een paard anders doen?
maralyn schreef:Dan nogmaals de vraag. Is het erg als je haar niet uit haar comfortzone haalt?
Hou op over een sensibele merrie -.-" Als je leert skieën in de zomer, met 30 graden in de piste, aan de longeerlijn omdat er iets in de bosserijen naast de piste zit, mohhh dan ben je blij met ervaring op de witte piste!!
-.-" Leuk hoor! Dat soort paarden... Maar je leert er een bult van!!
Nee ik vind het niet erg, als je haar in haar comfortzone laat, tot jij zo iets hebt van, ok. het kan wel even.
Dat noemt men het paard voelen.
Kunnen veel ruiters van leren.
Simpelman schreef:@[***],
Jouw comfortzone?
sanne83 schreef:[
Ik neem even als voorbeeld het paard van Murosch. Wat ze beschijft is een paard die relaxed is en mentaal ontspannen, kan vwnw, ze heeft een lichte aanleuning, geen problemen etc. Toch houdt het paard op de foto heel duidelijk de schoft naar beneden gedrukt en het gebruikt niet de bovenste halsspieren om de basis van de hals te liften.Zoals je op dit plaatje kan zien.
[url=m/5KUqoQ.jpg]Afbeelding[/url]
Bij dit paard heb je naar mijn idee specifieke technieken nodig die in de arbeidshouding dit paard kunnen helpen om te leren de schoft en basis van de hals te liften. Daarnaast natuurlijk zeker weten dat het zadel en de ruiter er niet voor zorgen dat het paard met de schoft naar beneden gedrukt loopt.
Starbreeze schreef:sanne83 schreef:[
Ik neem even als voorbeeld het paard van Murosch. Wat ze beschijft is een paard die relaxed is en mentaal ontspannen, kan vwnw, ze heeft een lichte aanleuning, geen problemen etc. Toch houdt het paard op de foto heel duidelijk de schoft naar beneden gedrukt en het gebruikt niet de bovenste halsspieren om de basis van de hals te liften.Zoals je op dit plaatje kan zien.
[url=m/5KUqoQ.jpg]Afbeelding[/url]
Bij dit paard heb je naar mijn idee specifieke technieken nodig die in de arbeidshouding dit paard kunnen helpen om te leren de schoft en basis van de hals te liften. Daarnaast natuurlijk zeker weten dat het zadel en de ruiter er niet voor zorgen dat het paard met de schoft naar beneden gedrukt loopt.
Welke spieren worden dan gebruikt om het hoofd omhoog te houden? De onderhalsspieren?
jasmijn78 schreef:vur schreef:Leuk filmpje. Ik mis echter verzameling en vooral impuls.
Helemaal voor een paard dat al 5 jaar in training is....Babootje schreef:Helemaal eens.
Ook mee eens.