[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 13:15

Ik heb er zelf heel veel aan gehad toen ik mijn paard voorwaarts moest rijden, en hij in dat tempo moest blijven tot ik wat anders zei. Je zult merken dat je paard al snel liever in zijn eigen tempo gaat lopen. Dat is logisch want dat is een tempo dat voor je paard fijn is, maar je paard (en jij) moeten leren dat jij het tempo bepaald, en dat als jij zegt ik wil een pasje harder, dat je paard daar blijft lopen. Ga dat maar eens voor jezelf controleren, dan zal je er wss achter komen, dat als jij been geeft, je paard vanzelf weer terug in tempo komt zonder dat jij eraan zit. Goed gaan voelen en bepalen dus. :j
En idd wat Joolien zegt; al gaat je pony te hard, zorg er voor dat het tempo van jou is, en niet van je paard. Jij bepaalt hoe hard je paard loopt. Te hard wil ook niet meteen zeggen actief he. ;) :)

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:52

Moonfight schreef:
Saintelette schreef:
Op foto 1 vind ik hem fijner lopen dan op foto 2 < daar heb ik het idee dat hij zijn bovenlijn heel strak houdt en niet lekker ontspannen loopt..

Dankjewel voor je reactie! Is dat het resultaat van spanning? Wat zou ik daar veder aan kunnen doen? Kan ik dat ook voelen als ik er op zit?

Ik denk niet dat het door spanning komt. Ik zie een paard dat gewoon uit de aanleuning is / tegen de hand is. Ik weet niet of dat aan jou of aan het paard ligt. De foto is ook van schuin-voor genomen, dus het beeld (qua op de voorhand lopen) vertekent een beetje.

Tips om dit op te lossen zou ik even aan Joolien vragen ;) Ik weet ook niet zeker of mijn opmerkingen kloppen haha :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:58

Ik zal even klijken, even de fotos zoeken hoor :)

moment :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:03

Afbeelding

Afbeelding

Op foto 1 loopt hij idd helemaal de grond in, maar ook is hij helemaal scheef en gooit hij zijn buitenschouder eruit. Hij kantelt zijn hoofd ook wat. Hij houd de kaak wat vast en verder gebeurd er niet zoveel.

Foto 2 zie ik een afwachtende, terugrijdende ruiter en een paard wat de kaak vasthoud en dus ook de rest van het lichaam. Het is niet zozeer spanning, maar meer dat er niet zoveel gebeurd in het lichaam :)

Ik zou eerst eens lekker voorwaarts gaan rijden, tussen 2 benen, 2 teugels. Ook weer terugrijden, op zit, recht houden etc. Ik kan er heel veel over zeggen maar dit is het beste begin :)

Saintelette

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:16

Dankje Joolien ;) Ook ongeveer wat ik dacht dus :) jeeeeej! Veel geleerd van dit topic haha

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:38

Dankje Joolien! Het terugrijdende kan zeker kloppend aangezien ze vaak eerst door de bak heen scheurt alsof ze F1 auto is. Dus mijn reflex is dat om terug te rijden, maar daardoor ben ik denk ik ook bang om dingen van haar te gaan vragen. Omdat ik bang ben dat ik dan de 'rust' verstoor (zeg maar _O- ). Wat zou je graag meer willen zien? Meer actie in het lijf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:50

Moonfight schreef:
Dankje Joolien! Het terugrijdende kan zeker kloppend aangezien ze vaak eerst door de bak heen scheurt alsof ze F1 auto is. Dus mijn reflex is dat om terug te rijden, maar daardoor ben ik denk ik ook bang om dingen van haar te gaan vragen. Omdat ik bang ben dat ik dan de 'rust' verstoor (zeg maar _O- ). Wat zou je graag meer willen zien? Meer actie in het lijf?

Je moet het tempo gaan over nemen, tempo is namelijk iets anders dan actief en goed het lichaam gebruiken. Ook al is je paard voorwaarts, je moet toch het tempo gaan over nemen. Op de volte zetten, een keer zelf wegrijden maar ook weer terug, eerst kleine stukjes, je paard hoeft bijv niet meteen keihard weg, maar je wilt reactie op je been. En dan ook weer goed terugrijden op je zit, zwaar maken, langzamer lichtrijden. Als ie een keer doordenderd op de rem zetten of in een hoek parkeren zodat je een keer goed duidelijk bent.
Een paard kan ik een laag tempo heel actief zijn lijf gebruiken, het gaat namelijk niet om hoe hard een paard gaat. Daarom is een schijnovergang ook een goede oefening. Het paard moet actief blijven ook al stap je bijna. Als jij dan been geeft moet het paard weg zijn. Doet het paard dat niet dan is hij niet actief genoeg.
Verder zou ik in het begin lekker gaan loswerken op voltes, werken met stelling en buiging. Zo ben je met het lijf bezig zonder al teveel terug te werken.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 16:59

Hello ladies :wave: in de nieuwste editie van de bit staat een interessant stuk over spiergebruik tijdens t rijden! Met getekende spieren op t paard, heel duidelijk ineens! T artikel gaat eigenlijk over 'Verantwoorde LDR-training'. Ik dacht ik meld t even voor t geval mensen geïnteresseerd zijn maar zelf niet geen ABO hebben ;)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 21:31

Ja laatst stond daar ook al een stuk over in, Bit nr... ? Weet het zo niet meer, maar daar ging het over dat LDR lang niet zo slecht was mits je het maar op de juiste manier deed... Tja ik weet niet, voelt voor mij zo dubbel, want met LDR stoort mij echt dat diepe, naar mijn mening gaat dat bij de kaak gewoon niet goed...

Aan de andere kant was het voor mij en mijn paard juist helemaal niet erg als hij in het begin wat dieper liep, hij zou dan de spier vlak voor de hals wat meer moet strekken en gebruiken, maar dat kwam ook weer omdat hij nog niet voldoende van achteren naar voren was (geen 1 verbinding zeg maar). Tegenwoordig kunnen we fijn het neusje eruit rijden met goed gebruik van achteren erbij. Zoals mijn instructrice het altijd zegt; "Het is nu 1 paard, i.p.v. 3 paarden in 1" ;)

Dusja, naar mijn mening (en wat ik ook merk in de praktijk) is dat een paard die goed van achteren naar voren in 1 verbinding gereden word dat het neusje ervanzelf eerder iets uitkomt dan dat het te diep komt. Daarom vind ik LDR ook altijd zo dubbel. :P

Maar goed, heb de Bit nog niet gelezen met dit artikel. Ben benieuwd! :)

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 23:33

Ja klopt Marinke, dit is deel 2 ;) het ging mij ook niet zozeer over de LDR discussie, maar meer over die getekende spieren en bepaalde dingen die gebeuren als de hals laag is enz ;) de hele discussie laat ik liever naast me liggen ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 09:10

Interessant Saintelette. Ik ben geen abo maar toch maar eens kopen dan. Ik ben wel voorstander van rond en over de rug rijden of laag diep rond als je het zo noemen wilt. Ik gebruik het aan het begin van de training om los te werken. Het doel daarvan is de rugspieren te stretchen / langer leniger en soepeler te maken. Mijn paard is daar sterk door verbeterd. Ook bij laag en over de rug rijden moet je paard "aan elkaar" blijven anders schiet je je doel daarmee voorbij, wordt er niks gestretched en boor je je paard de grond in.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 10:51

Ja dat strechen kan ik me invinden Babootje, die van mij brak bij de schoft af en hield daar die spier erg kort en gebruikte z'n rug dan ook niet. Van mijn instructrice moest ik hem echt laag rijden, niet zo zeer diep maar vooral goed laag en dan wel van achteren naar voren blijven rijden uiteraard. Zodat hij ook die spier bij de schoft moet gaan gebruiken (strechen) en over de rug moet komen. Maar mijn paard kwam daarbij ook diep en ik merk nu, nu hij wat meer echt 1 paard word en ook beter de achterhand gaat gebruiken en daarin de bovenlijn niet meer samentrekt maar nu juist meer ontspant en wil 'strechen' hij daarin vanzelf het neusje er juist liever wat uit wil hebben i.p.v. te diep richting de borst zeg maar.

Maar LDR word er daar laag gereden met een toch wat 'kortere' teugel, dat ze gewoon niet de neus eruit kunnen bewegen? Want dat nut gaat me dan even voorbij Babootje en daarin vind ik het dus dubbel... Ik ben niet helemaal voor of negatief tegen LDR, meer gewoon neutraal eigenlijk. Maar dat komt ook omdat ik het waarschijnlijk gewoon nog niet helemaal goed snap. ;)

"Wij" rijden de paarden bv. lang en laag, laag met het neusje er liever juist wat meer eruit (zie ik ook hier in het topic elke keer voorbij komen, dat dat graag gezien word). Maar die 'top'-ruiters & trainers die LDR rijden rijden i.p.v. het lang en laag juist laag en diep. En daar loop ik direct al vast, waarom rijden hun dieper en de gewone ruiter juist wat langer? Heeft dat te maken met dat hun relatief snel met de paarden naar de oprichting gaan?? 5 of 6 jarigen hebben hun al echt opgericht lopen in de proeven en vast ook stukken in de training (je gaat mij niet vertellen dat hun niet afwisselen qua hals houding in de training, dus er zal zowel LDR als opgericht getraind worden). De gewone ruiter is over het algemeen met een 5 of 6 jarige nog lekker bezig met lang en laag en denkt nog niet eens zo zeer aan oprichting. Nu heb ik het dan weer niet over de 'gewone' ruiters die nog in de breedtesport mee rijden maar wel knetter hard door de klasses heen gaan, dat zijn imo de toekomstige nieuwe 'top'-ruiters. :D

Maar jullie snappen denk ik wel wat ik bedoel??
Voor de gene die het interessant vinden: Bitnr. 202, deel 1 LDR. | Bitnr. 206, deel 2 LDR.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 12:14

Joolien schreef:
Dan nog denk ik niet dat NH niet helpt maar goede training ;)

Kan zo zijn, maar het nadeel.
Ik ben niet de enige die met haar bezig is, heel veel mensen. Dus dat heeft geen nut.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 12:42

_Marinke_ schreef:
Maar LDR word er daar laag gereden met een toch wat 'kortere' teugel, dat ze gewoon niet de neus eruit kunnen bewegen? Want dat nut gaat me dan even voorbij Babootje en daarin vind ik het dus dubbel... Ik ben niet helemaal voor of negatief tegen LDR, meer gewoon neutraal eigenlijk. Maar dat komt ook omdat ik het waarschijnlijk gewoon nog niet helemaal goed snap. ;)
LDR.

Door rond te rijden stretch je nog wat verder door en door de aanspanning zorg je ervoor dat ze zoveel als mogelijk op de achterhand blijven. Rijd je het paard met de neus "eruit" loop je meer het risico dat het paard met het neerwaarts vragen op de voorhand gaat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 12:46

Joolien schreef:

Of een goede DA. Je wil niet weten hoeveel mensen ik al niet tegengekomen ben met kreupele paarden die zeggen "zo heeft ie altijd al gelopen"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 12:48

Babootje schreef:
Joolien schreef:

Of een goede DA. Je wil niet weten hoeveel mensen ik al niet tegengekomen ben met kreupele paarden die zeggen "zo heeft ie altijd al gelopen"

Jup. Ik geef sinds kort weer les en ik heb me nu al verbaasd over het aantal mensen wat een slecht zadel op heeft liggen. En dan niet snappen waarom het paard staakt. Niet dat dit aan de ruiter ligt want vaak zien ze dat zelf niet. Maar het verbaasd me dat andere instructeurs daar niks van zeggen.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 12:50

Even een stipje voor mij, uploaden duur een beetje lang. :')

Edit :)) ..

Na de knieblessure was ik hier, een fijn paard om mee te werken. Wou altijd lopen en absoluut geen trapzak..
Afbeelding

.... En dan nu, na een jaar peesblessureleed zit ik met me handen in het haar.
Ik mag weer opbouwen maar het gaat niet van harte. De looplust is er wel, alleen er zat iets niet goed..
Afbeelding
DA erbij, fysio erbij, conclusie zadel lag niet goed.

Nu heb ik een zadel te leen, af en toe.. Tot ik een nieuwe heb. (Maarja na die veearts reisjes heb ik weinig over)...

Ze loop onder het zadel wat ik leen beter. Dat wel. Maar ze heeft er een nieuwe habbit bij gekregen namelijk dit:
Afbeelding

Waar ik uit kan halen dat ook dit zadel niet geschikt is. (En ook de verkeerde kleur :') )
Ik zit er ook niet fijn in,
Afbeelding
Maar ik de zadelmaker en DA zeggen dat ik hier wel een tijdje mee door kan rijden...
En moet mezelf dus tijdelijk een houding geven in dit zadel terwijl de rust ver te zoeken is.

Hoe ga ik dit doen zonder wendingen te rijden? :=
Zonder de pezen te overbelasten, en zonder en een nieuwe blessure aan te rijden...

Hulp is nodig :')

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:11

Even een snelle update
Vandaag liep ze enorm ontspannen dus het zadel is het niet.
Ging echt top.
We hebben zelfs even (tja ben even de naam kwijt..) een hele keerwending in galop gedaan :')
Geweldig :D
Ook veel geschakeld in de galop en ze kwam heerlijk mooi en ontspannen naar beneden <3

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:48

Volgens mij ligt het bruine zadel nog te veel op de schoft en de schouder. Ik leg mijn zadels altijd een halve hand achter het schouderblad. Zeker modernere dressuurzadels zijn zo dat je ze verder naar achter kan/moet leggen. Persoonlijk had ik deze dus bijna 10 cm achteruit geschoven ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:50

Ik zou toch voor een ander zadel gaan, hier ga je alleen maar van achteruit en rijd je je paard misschien weer in de knoop op een andere plek.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:52

Michelle, verwacht je misschien niet te veel van haar? Als ze een jaar met een blessure heeft gestaan kun je natuurlijk niet verwachten dat ze daarna weer net zo loopt als voorheen. Misschien kun je proberen haar wat lager te rijden?

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 18:17

Ik krijg ook als het goed is volgende week (mits het past) een nieuw zadel. Bruine zadel schuift naar voren na zo'n bokpartij. Dus ik houd haar nu eigenlijk op rust.. En laat ik haar gewoon behandelen door de fysio.

Ik verwacht eigenlijk niks, maar wel dat ze correct te hanteren valt. Wat ze nu doet is eigenlijk vluchtgedrag, en daardoor krijg ik haar ook niet meer over de rug en kan haar ook niet meer teugel geven. Want van ieder zuchtje gaat ze er al vandoor...
Onder me eigen zadel liep ze dan eigenlijk beter... Want daarmee deed ze niet zo gek.. Maar me zadelmaker vind die bruine beter liggen ondanks dat ie schuift.

Baal echt flink! Want was best blij dat we weer wat mochten doen...

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 18:22

Als die inderdaad na zo'n bokpartij zo naar voren schuift (hij ligt op die onderste foto echt enorm naar voren) ligt ie inderdaad niet erg fijn. Ook vind ik jou inderdaad niet optimaal in dit zadel zitten. Heb je toevallig ook foto's van hoe het ligt voor die bokpartij? Ik zie ook erg veel spanning terug, op de 1e foto is dat een stuk minder als de 2e en de laatste foto.

Lastig hoor, een paard waarmee je al verscheidene DA & fysio bezoekjes hebt gehad, vervolgens nog zadelproblemen e.d.
Laatst bijgewerkt door _Marinke_ op 26-05-13 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 18:24

Ga even kijken!

Ja ik ga van het kastje naar de muur, maar probeer het allemaal goed te krijgen.. Ook die bokpartijen zijn voor die pezen een keer funest!

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 18:30