[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:10

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:16

flooredking schreef:
Oké, nouja ik zal hem hier wel neerzetten. In het begin zie je dat ik hem nog te strak heb, dit komt omdat hij net daarvoor "er van door was gegaan" (ik draai dan een volte in, en dan gaat zijn hoofd de lucht in en galoppeerd hij weg..) Dus durfde hem nog niet echt los te laten. Wat eigenlijk dus fout is. Toen ik een paar keer een volte had gedraaid en hem voor mijn gevoel wat beter bij me had heb ik hem voorwaarts gereden en ook veel meegegeven in mijn hand. Helaas stopte mijn filmcamera snel en heeft mijn vader nog wat stukjes gefilmd met zijn mobiel. Helaas ging dat ook niet helemaal goed want hij heeft maar een klein stukje draf gefilmd en verder galop... Je ziet ook niet echt dat ik hem los laat van voren omdat het redelijk donker is. Ik heb echt bewust mijn handen naar voren gestoken, af en toe nam hij dit aan en ontspande even. Ik hoop dat jullie wat uit het filmpje kunnen halen.
Wat vinden jullie van mijn tempo nu?

http://www.youtube.com/watch?v=VWgG1BNmXpM

Ik vind het beeld al wat beter als op het vorige filmpje. Maar vind jouw nog wat te strak van voren. Jij zegt dat je je armen naar voren deed. Maar ik kan dat niet in het filmpje zien. Doe anders je teugels eens wat langer. Tempo is al wat sneller. Maar zou van mij nog wat hoger mag in de draf. Niet veel, maar een beetje meer.

@ S_en_Z Vind het er netjes uitzien. Hij gaat mooi uit zichzelf lekker lang en laag. Wilde dat die van mij dat al deed.

TurboTinker

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:20

Wow sammie! lekker gevoel of niet dan?

floor, weet je wat ik heel graag bij jou paard zou willen zien? lengte in de hals, lekker de ruimte geven ipv hem zo op te sluiten.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:21

*grinnik*.. Die van mij kon alleen maar bovenin lopen toen ze bij me kwam. Ze durfde zelfs haar hals niet te strekken aan de longe.

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:21

Snackie schreef:
Wow sammie! lekker gevoel of niet dan?

floor, weet je wat ik heel graag bij jou paard zou willen zien? lengte in de hals, lekker de ruimte geven ipv hem zo op te sluiten.

+1 en naar voren rijden, gas erop

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:26

Bedankt allemaal, lengte in de hals wil ik hem wel geven. Maar als hij zijn hoofd maar omhoog houd heeft het ook niet zo veel zin om hem "vrijheid" te geven. Voor mijn gevoel had ik vandaag al erg het gas erop. Ik denk dat ik dit niet te snel moet gaan doen en dit rustig opbouwen. Of moet ik dit juist niet doen? Ik ben alleen bang dat als ik hem nog meer naar voren ga rijden en lengte in de hals gaan geven dat hij weer het tempo van mij over gaat nemen. Dan begin ik weer van voor af aan..

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:32

Je moet hem ook de kans geven om naar beneden toe te gaan. En volgens mij geeft hij zelf al aan, door zo onrustig te zijn met zijn hoofd, dat jij veel te streng bent met je handen. Durf op hem te vertrouwen, dan gaat hij ook op jou vertrouwen. En dan zul je zien dat hij jouw tempo aanneemt. En dit heeft tijd nodig. In het begin zul je nog regelmatig in je oude fout terug vallen. Dat geeft niks. Dat doen wij allemaal. Maar dat zal steeds minder vaak gebeuren. Moet jij eens zien wat voor paard jij dan onder je kont krijgt.

@ S_en_Z Dan is er nog hoop voor de merrie waar ik op rijd. Ze gaat wel steeds beter, dus ga er vanuit dat het ons ook gaat lukken. Vorig jaar zat ze heel erg met het feit dat ze ineens nog een groeispurt kreeg in de knoop. We hebben de tijd.

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:33

Die van mij drukte sich er ook zo uit in het begin.. En dan kwam hij helemaal terug in tempo net als bij jou.. Wat mij betreft is de enige oplossing been eraan, gas geven .. Gelijke druk op twee teugels komen ze vanzelf weer. Wel met een open hand. Ik vind hem ook heelmaal niet aan je been ..

Waarom denk je dat je hem activer laten lopen moet opbouwen als ik mag vragen? Je hele nageeflijkheidis samen met ontspanning daar op gebaseerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:39

Floor, je rijdt nog steeds met de handrem erop. Hup been eraan en hand geven, hij moet wel voorwaarts kunnen, pas als hij actief aan het been is bezig gaan met de voorkant, eerder niet :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:47

Idd, voorkant los.
natuurlijk is het makkelijker gezegd dan gedaan, maar dat hoofd is niet belangrijk.
Ga maar eens op een ontspannen contact teugeltje rijden, zonder te plukken in de mond.
LOSLATEN! is je sleutelwoord. figuren rijden. Dan loopt hij maar onder je vandaan, alleen sturen, niet naar boven of beneden.
Hij moet eerst leren waar zn benen zijn.

Wat jij nu doet werkt averechts naar mijn idee.
Vasthouden bouwt meer spanning op, waardoor hij jou hand nooit gaat vertrouwen.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:48

Omdat hij dus heel erg snel het tempo van mij overneemt, ik denk inderdaad dat ik nog meer op hem moet vertrouwen. Ik ben zelf af en toe nog wat te onzeker en bang dat hij gekke dingen doet. Terwijl dat eigenlijk helemaal niet nodig is.. Maar dat moet nog wel groeien, hij is jong, moet nog alles leren, ik ben nog jong, moet ook nog heel veel leren. We moeten het samen doen, elkaar gaan vertrouwen.

Ik heb trouwens ook 4/5 keer bij iemand anders gelest met dit paard, die mij ook vertelde dat ik veel meer voorwaarts moet rijden. Maar hij reageert er veel beter op als ik dus te "traag" rijd. Waar ik dus mee bezig was in mijn andere les. Weet iemand hier iets over te zeggen? Ik ben het helemaal met jullie eens trouwens dat hij wel actiever moet lopen om aan te springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:50

flooredking schreef:
Omdat hij dus heel erg snel het tempo van mij overneemt, ik denk inderdaad dat ik nog meer op hem moet vertrouwen. Ik ben zelf af en toe nog wat te onzeker en bang dat hij gekke dingen doet. Terwijl dat eigenlijk helemaal niet nodig is.. Maar dat moet nog wel groeien, hij is jong, moet nog alles leren, ik ben nog jong, moet ook nog heel veel leren. We moeten het samen doen, elkaar gaan vertrouwen.

Ik heb trouwens ook 4/5 keer bij iemand anders gelest met dit paard, die mij ook vertelde dat ik veel meer voorwaarts moet rijden. Maar hij reageert er veel beter op als ik dus te "traag" rijd. Waar ik dus mee bezig was in mijn andere les. Weet iemand hier iets over te zeggen? Ik ben het helemaal met jullie eens trouwens dat hij wel actiever moet lopen om aan te springen.

Verwar voorwaarts niet met activiteit. Nou mag die van jou een stuk voorwaartser maar vooral actiever, en dat laatste is het belangrijkst. Pas dan gaat zijn hele lijf aan de gang.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:50

Bijbehorende filmpje

Ze is al zo ontzettend veel verbeterd. Voor de geinteresseerden heb ik wel filmpjes van hoe (stijf en strak) het was. :+ Ze mag nog veeel losser.. maar er zit nog altijd vooruitgang in. En daar ben ik toch wel erg blij om! (godzijdank is het geen plankje meer <3 )

Lang geen wedstrijdniveau hoor. Eigenlijk moet ik haar nog wat ronder doorstellen (van de fysio, die ik 2x heb laten komen omdat ze erg strak was.. mede door slecht liggende zadels) om haar meer door de hals te krijgen. Ze volgt mooi de hand maar ze moet in de rug nog losser worden en ik moet haar dmv schakelen actiever krijgen in de achterhand. Vandaag hebben we daar niet zoveel aan gedaan. Vroeg afentoe wel stukjes maar had het idee dat ik zelf nog te zoekerig ben om echt aan de bak te gaan.

Ik heb wel geschakeld in de galop. Vooral rechts. Linksom vind ze het lastig om door te galopperen (word graag klein en op voorhand.. waardoor de takt ook niet klopt) dus daar probeer ik haar iets meer "rek" te laten zoeken voor ik ga schakelen.

In draf vind ze het moeilijk. Dan gaat ze "rukjes" geven aan mijn handen en daarna afknikken. Dan loopt ze net wat over haar tempo.. maar helaas.. op commando van fysio := Wanneer ze wel stukken naar de hand blijft mag ze ook daarna als beloning wat terug in tempo of even iets anders doen.

Het lijkt afentoe of ik veel met mijn benen doe maar dat is niet zo. Ik heb wat weinig rek in mijn liezen (werk ik aan) waardoor ik een beetje apart afvloei.. annemieke weet hoe "vlot" ze aan de beenhulpen is. Heeft ze zelf mogen ondervinden :=

Hopelijk ben ik snel een beetje gesetteld en kan ik weer aan mijn schakelen en overgangen rijden beginnen :)

Zeg gerust wat je ziet en bedenk hoe ik dit zou kunnen verbeteren
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 28-02-13 23:08, in het totaal 3 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:53

Ik lees sinds een paar dagen weer mee, lekker leerzaam en krijg daardoor weer zin om te rijden, veel te weinig gedaan vorig jaar en heb nog iets om overheen te komen.

Flooredking, de tips die je hier krijgt zijn super.. alleen wat ik kan opmaken uit het filmpje zijn de dingen die je instructise zegt zeer tegenstrijdig hieraan. Dat ''krulletje'' komt echt wel, maar daar issie nog niet aan toe. Maar juist als je hem vooraan de ruimte geeft en iets meer tempo maakt, komt dat waarschijnlijk op een moment dat je het niet verwacht. :)

Samantha: *\o/* Ik weet nog dat ik toen zo'n discussie met je had in je topic, maar dit plaatje was wat ik bedoelde :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 23:14

@ S_en_Z Ben wel benieuwd naar die filmpjes. Vind het er niet verkeerd uitzien. Hoop dat wij over een tijdje ook zo kunnen rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 23:16

Topfilmpje Sam, en mooi voorbeeld van een paard wat actief loopt, dus een goed voorbeeld voor Floor :D
Je ziet idd dat ze de rug nog wat vasthoud, ze laat de hals mooi vallen maar is er bijna nergens echt helemaal door. Maar dat geef je idd zelf al aan. Je ziet dat in het begin heel mooi, zodra ze ronder wordt, knikt ze met het hoofd zodat ze van de verbinding af komt. Slim paard :+
De galop is net aan, ik zou zelf nog iets meer sprong willen zien.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 23:20

ik heb geen commentaar sam.
Ik heb onwijs zitten genieten van je filmpje en dat begon al met je eerste stappen, wat een lekkere 'trampoline', veer veer veer veer :+:
Vergeleken met wat ik rij.. *jaloers*

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 23:22

Jep, ik ben jaloers! +:)+ Ik hoop ook over een paar jaar zo rond te rijden. Ga er alles aan doen :) en jullie tips heel goed gebruiken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 23:23

flooredking schreef:
Jep, ik ben jaloers! +:)+ Ik hoop ook over een paar jaar zo rond te rijden. Ga er alles aan doen :) en jullie tips heel goed gebruiken!

Hier heb je geen paar jaar voor nodig hoor ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 23:23

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 23:31

Filmpje gezien S en Z. Heel aangenaam en ontspannen, maar erg op de voorhand. Nog niet in horizontaal evenwicht en zeker niet op de achterhand. Vind ie met het nieuwe zadel aansluiten wat makkelijker?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 23:32

Babootje schreef:
S_en_Z schreef:

Super!! Nu nog met de achterhand erbij!

Sam,wil jij eens lijntjes maken in de eerste foto van deze?
Van hoe het perfecte plaatje er wel uit zou moeten zien?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 23:35

Babootje schreef:
S_en_Z schreef:

Super!! Nu nog met de achterhand erbij!

Hoezo? Je ziet toch dat ze die heeft? ;)

Snackie, Babootje bedoeld dat ze dit ook mag doen als er meer activiteit is vanuit het achterbeen. Nu loopt ze op haar "gemakkie" (wat ik in DIT geval prima vind.. want dit is al een hoger tempo dan ze "vroeger" kon.)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 23:40

Ik snap het en met deze ontspanning ben je al heel blij (tell me...). Vervolgens ben ik wel benieuwd of ze de aansluiting van achter naar voren ook makkelijker vindt met dit zadel. Daar brak die van mij nl. altijd af. (Zadel lag iets te ver op de rug en dus IN de rug, omdat mijn pony iets weke rug heeft en weinig ruimte).

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 23:46

Heerlijk topic dit :) (en ik denk steeds... ik was dus toch echt niet gek )
Geweldige foto's en filmpje van Samantha... heerlijk dat je zo je paard door de baan durft te sturen.
Het is wel een dagtaak om hier echt overal over te willen reageren... dus ik probeer me wat te beperken.

Wat ik eerder deze avond had geschreven dat ik foto's van iDj nader wou bekijken ben ik nu aan toegekomen.
Zag dat aantal anderen daar ook op gereageerd hadden... maar wil ook poging wagen... ook omdat ik vind dat iDj vaak rake opmerkingen heeft.
Heb weer streepjes en driehoekjes gezet... (wil het graag zelf beter onder de knie krijgen)

Afbeelding

Goed wat zie ik (naast dat de horizon niet helemaal recht is (oranje)... paard op de voorhand (grotere driehoek voor), takt niet helemaal goed (donkergroene streepjes), hoofd achter de loodlijn (blauw), ruiter remt iets door bovenlichaam naar achteren te hebben (klopt dit??) en kruipt paard daarom iets achter de teugel? Rug van zowel paard als ruiter iets hol ipv bol. De bespiering van de nek is niet zo goed te zien door de manen daar durf ik niet zoveel over te zeggen.

Afbeelding

De volgende foto, is zeker een ander beeld. De driehoeken zijn meer gelijk en paard heft meer zijn benen... ik denk dat dat dus inhoudt dat het meer activiteit is (klopt dat??? en is dat dan ook meteen meer dragen ipv stuwen?) Rug is ook stuk beter van zowel paard als ruiter... alleen mag houding van ruiter nog wel iets trotser... m.n. hoofd.
En dan de paarse rondjes... ik heb even ingezoomd.
Afbeelding
Wat ik denk te zien is.. dat paard nog wat vast houdt in linkerkaak... en dat dat weleens kan komen uit handhouding. Linkerhand is wat naar beneden geknikt in de pols. Zou dit kunnen?

Als iemand andere dingen ziet... of het niet eens is met wat ik denk te zien... graag! We zijn hier allemaal om te leren.