[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:03

:n

Heb een ruiz diaz :j

Een andere prestige uit ons topic loopt met zo'n zadel.

Wat vreselijke balen van je filmpje! -O-
Zeker omdat het nu zo fijn ging!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:10

Ah oke.. dus had het wel goed, alleen over andere prestige.. hihi :P

Wel balen dat je ook zo stuntelt.. als die zadels zo schuiven of knellen dan zie en voel je dat gewoon echt terug in de aanleuning. Niet echt raar ook.. ik weet hoe belabberd ik loop met te grote of te kleine schoenen.. en das ook niet om aan te zien :+ Ook leuk zijn te grote beha's.. dat die beugel zo lekker in je oksel prikt.. heb door zo'n ding een keer aan 2 kanten dikke blauwe beurse plekken gehad.. was ook niet echt prettig lopen/werken/rijden kan ik je vertellen.

Pff.. ja echt he.. heb gekeken net of ik er echt niet kleine stukjes van kon redden om te laten zien.. maar er was niet 1 moment dat er 3 drafpassen of galopsprongen waren zonder beeldverlies :(

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:58

Jammer van je filmpje, toch nog maar een keer knallen dan?

Tja, filmpjes, heb er ook niet zoveel.. vroegen vandaag van de club om een menfilmpje van Sjol, heb er.. nul....
Want we gingen als jaar afsluiting filmpjes van de menners kijken.
Heb sinds van de week 1 menfilmpje, maar van verkeerde paard, van zwartje die nu beleerd wordt,
waarbij ik niet de menner ben, want toen ik op de bok zat, lag de camera naast de bakrand, zucht..
En daar is niet eens in geknipt (waren paar korte stukjes), al het filmmateriaal wat ik van mijn paarden mennend heb is 1 minuut 13...
http://www.youtube.com/v/KqOmTnJi9gc
Wel leuk om te zien dat hij zo zijn best doet, het nog niet helemaal snapt, af en toe nog spanning heeft en de
momenten dat hij het lijkt te snappen en ontspant en stelling en buiging heeft eigenlijk lekkerder loopt.
En aan de teugel loopt met neusje eruit.
Vind dat ie het goed doet. (als ik hem men, zijn we 1. dronken... 2. loopt ie of met zijn neus eruit en als we wat
langer bezig zijn, duikt hij naar beneden, maar ik vind het heel moeilijk om met hem "simpel" ontspannen in goede
tempo te rijden, ben bang hem dan te overdonderen, zodat ie het niet snapt. Kortom, op beleerstal mogen ze
hem even lekker zo doorrijden, kost een paar centen, maar heb je ook wat: een fijn menpaard!)
Die man die hem daar ment, laat het zo simpel lijken, in mooi tempo, ontspannen de bak door sturen... tja, zijn vak, mijn hobby.

S_en_Z

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:32

Moet vast lukken voor 4 januari, zorgen dat de accu's vol zijn volgende week en nieuw bandje mee :)

Wel jammer Sjol dat je zo weinig materiaal hebt.. Ga straks ff filmpje kijken, ben nu op mobiel.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:35

Dronken mennen? :+
Lees ik dat nou goed?

Edit: oooh hij loopt dronken hahaha :Y)

Wat loopt hij fijn braaf :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:51

Pion schreef:
Ik heb even een klein stukje gezien van je filmpje SZ.
Valt me inderdaad op dat de galop meer vooruit is, misschien rij jij haar meer vooruit, maar het paard denkt ook meer vooruit.

Vooral de bovenlijn is in het tweede filmpje meer ontspannen en in het eerste filmpje strakker. Ik geloof je direct dat t door het zadel kan komen want ik heb iets dergelijks zelf meegemaakt. Zadel dat strak op de schouder ligt maakt een paard kort en strak. Een zadel dat te lang is maakt een paard moeilijker om aan te sluiten. Het laatste is vaak wat moeilijker te ontdekken omdat daar nog wel "overheen" te rijden is. Maar dan moet je meer doen aan de voorkant dan je "lief" is. Je moet het meegemaakt hebben om te weten dat het aan het zadel ligt (vaak moet je het voelen en is het niet te zien, of het zadel moet heel erg verkeerd liggen).

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 19:17

lees al een hele tijd mee en veel geleerd
vooral de tekst van bertie kan ik veel mee
ik en dikke hebben veel getraind de laatste tijd en kan jullie dan ook met de trots de filmpjes laten zien van vandaag [RT-HAW] dikke aan de dressuur MEGA grote vooruitgang!!!
alles staat in dit topic bij elkaar ook mijn eigen commentaar ik ben benieuwd of jullie ook de vooruitgang zien die ik zie

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 13:01

Gisteren Beauty voor het eerst aan de lange lijnen. Volgens mij is het wel goed, maar ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Tips zijn altijd welkom :)

http://xxxhorsexxx.ismijnpony.nl/member ... en%202.jpg

Verder nog wel een vraag: Wie heeft er nog meer wel eens gewerkt met appelstroop? Een vriendin van mij had een paard die heel 'stug' in de mond was, toen smeerde ze voordat ze ging rijden telkens wat appelstroop op het bit. Nu loopt hij heel erg fijn. Ooit meegemaakt? En werkt dit echt, of zit dit meer tussen de oren ? :o

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 13:04

Oh, als dat appelstroop zou werken zou het wel heel handig zijn :D

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 17:52

hmm ik zie een pony die naar beneden getrokken word eerlijk gezegd

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 19:49

Heey ik lees al heel lang mee met dit topic en wil toch graan een mening over mijn eigen foto, ik heb dit paard ongeveer 2 jaar gereden 1 X in de week.

De eerste foto is van mijn eerste wedstrijd met hem ik heb toen serieus er maar een kwartier totaal op gereden omdat het paard waar ik op zou gaan met die wedstrijd kreupel was geworden paar dagen ervoor.
Ik laat deze foto zien voor het beeld hoe wij toen veranderd zijn.
http://i46.tinypic.com/htitrc.jpg
Dit is ongeveer 3 jaar geleden nu hij was ontzettend sloom en niet voor het been.

http://i45.tinypic.com/dery46.jpg

Dit was de laatste wedstrijd waar we 199 punten hebben gekregen :)
Ben benieuwd of ik zelf kwa houding vooruit ben gegaan net zoals het paard.

Het is trouwens een fjord X KWPN :)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 20:10

little_birdy schreef:
lees al een hele tijd mee en veel geleerd
vooral de tekst van bertie kan ik veel mee
ik en dikke hebben veel getraind de laatste tijd en kan jullie dan ook met de trots de filmpjes laten zien van vandaag [RT-HAW] dikke aan de dressuur MEGA grote vooruitgang!!!
alles staat in dit topic bij elkaar ook mijn eigen commentaar ik ben benieuwd of jullie ook de vooruitgang zien die ik zie

Hoi,
Heb niet alle filmpjes bekeken, en geen enkel filmpje tot het laatst. Dat even voor de duidelijkheid, ik weet dus niet waar ik over praat. :+
Heb wél naar de foto's gekeken, en de foto's in je profiel.

Wat leuk om een springjuf te zien in het 'aan de teugel' topic! *\o/*
Het begrip 'aan de teugel' wordt meestal gebruikt bij dressuurtopics.

Maar 'aan de teugel' heeft eigenlijk met de discipline van rijden niets te maken. Want 'aan de teugel' staat voor gehoorzaamheid, wendbaarheid, durchlässigkeit ..

Nu heb je dat andere topic geopend onder het motto 'dressuren'. Maar kijk ik met een 'dressuuroog', dan denk ik "mwah, niet meer dan een beetje losrijden".

Lastig om te reageren, dus! :j

Ok, het is duidelijk dat je geen dressuurkanon hebt qua bouw. :+
Kijk bijvoorbeeld naar de rechte hals, het gebrek aan een duidelijke 'nek' zoals we die bij dressuurpaarden zo graag zien.
Maar dat hóeft ook niet voor een springpaard. :D
Het risico is wel, dat als je wilt 'dressuren', je kunt kiezen tussen nek als hoogste punt, of het standaard 'te diep'. In jouw geval het laatste - naar dressuurstandaard dan, he.
Het gevolg zien we in de filmpjes: een paard dat enorm op de voorhand loopt. En dáár kun je je als springruiter wel degelijk iets bij afvragen. WIL je dat eigenlijk wel, dat een paard zo op de voorhand loopt? Dat de achterhand niet getraind wordt?
Ik stel me bij een springpaard juist voor dat die voorhand als eerste over de balken moet.
Is dat niet lastig, eerst die kop uit het zand trekken, en dan ook nog eens naar de sterren moeten springen?

Ik heb het gevoel dat je in dezelfde valkuil trapt (letterlijk KUIL) als heel veel dressuurruiters. Het LIJKT alsof je een soepel paard krijgt met deze manier van rijden. Maar je VERGEET de achterhand.

Verder nog drie opmerkingen.
  • Het lijkt alsof de aanleuning linksom wat gelijkmatiger is dan rechtsom. Als het zo is, waar kan dat dan aan liggen?
  • Het valt me op dat je nogal 'lui' zit, met bolle rug. Dat geeft extra belasting voor de rug van je paard. Wil je dat? ALTIJD 'actief' zitten is beter! :j
  • Het valt me ook op dat het gespje van de neusriem ter hoogte van de mondspleet zit. Dat kan irritatie veroorzaken. Beter is het om het gespje iets hoger te doen.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 20:14

AmberBeauty schreef:
Gisteren Beauty voor het eerst aan de lange lijnen. Volgens mij is het wel goed, maar ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Tips zijn altijd welkom :)

http://xxxhorsexxx.ismijnpony.nl/member ... en%202.jpg

Verder nog wel een vraag: Wie heeft er nog meer wel eens gewerkt met appelstroop? Een vriendin van mij had een paard die heel 'stug' in de mond was, toen smeerde ze voordat ze ging rijden telkens wat appelstroop op het bit. Nu loopt hij heel erg fijn. Ooit meegemaakt? En werkt dit echt, of zit dit meer tussen de oren ? :o

Zo'n foto is echt niet te beoordelen. Zie toch liever foto's in de BEWEGING.

Wij hebben de paarden steeds een suikerklontje aangeboden bij het bit in doen. Ze VRAGEN om het hoofdstel :):)
Maar 'aanleuning', dat komt echt niet van een suikerklontje of stroop, hoor. _O-

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 20:49

bertie bedankt

loopt hij echt zo erg op de voorhand dan :o
zo voelt het helemaal niet eigenlijk
hij is heel licht in de aanleuning eigenlijk
hoe zou ik hem meer op de achterhand kunnen krijgen dan ?

ik zal er op letten het gespje :)

en vind je hem achter niet actief genoeg dan of?

Clairexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 21:17

ik lees al een hele tijd mee. ik heb mijn pony nu 2 jaar. in het eerste jaar zijn wij vooral bezig geweest met de stelling en buiging normaal de bak door komen. ik ben dit jaar op knhs kamp geweest en heb hier zeer veel geleerd. dit jaar ben ik een beetje begonnen met "nagevelijk"te rijden. ik heb een paar foto's van het KNHS kamp. hoop dat julie mij een paar tips kunnen geven. heb 20 januari mijn b debuut. dus hoop op een paar goede tips.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 22:52

little_birdy schreef:
bertie bedankt

loopt hij echt zo erg op de voorhand dan :o
ja.
little_birdy schreef:
zo voelt het helemaal niet eigenlijk
hij is heel licht in de aanleuning eigenlijk
Ja, ik kan me wel voorstellen dat hij licht in de aanleuning is. Aan de andere kant zie ik ook verstoringen in de aanleuning, waar je PANG! heel scherpt ingrijpt.
little_birdy schreef:
hoe zou ik hem meer op de achterhand kunnen krijgen dan ?
OEPS! Dat gaat jaren duren. >;)
Om het begrip te krijgen, en ook om het rijtechnisch voor elkaar te krijgen..

Ik hoop toch echt dat je niet verwacht dat ik nu 'even' hier, en NU een heel handboek PLUS begeleiding voor elkaar tover. :(:)
little_birdy schreef:
ik zal er op letten het gespje :)
Grappig, hoe kleine dingen er toe kunnen doen. :)
little_birdy schreef:
en vind je hem achter niet actief genoeg dan of?
Eh .. nee. Niet voor een dressuurpaard. :)
En voor een springpaard denk ik ook dat er meer kracht moet komen vanuit de achterhand. :D

Al met al EEN duidelijke boodschap: of je nou dressuurt of springt, een paard op de kop rijden is NIET GOED! *\o/*

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 23:18

dat begrijp ik ja :D
dus de boodschap hij moet actiever meer met de neus eruit,

en bertie daar heb je gelijk in dat ik in ene keer pang zeg :o
ben ik heel hard mee aan het trainen
ik kan nog niet genoeg voelen hoeveel of beter gezegt hoe weinig :D ik moet veranderen inkomen enz
maar daar heb ik nu ook een mega fijne instructrice voor :D

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 23:32

little_birdy schreef:
dat begrijp ik ja :D
dus de boodschap hij moet actiever meer met de neus eruit,

en bertie daar heb je gelijk in dat ik in ene keer pang zeg :o
ben ik heel hard mee aan het trainen
ik kan nog niet genoeg voelen hoeveel of beter gezegt hoe weinig :D ik moet veranderen inkomen enz
maar daar heb ik nu ook een mega fijne instructrice voor :D

PANG!

of.. PING?

<3

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 00:05

Clairexx schreef:
ik lees al een hele tijd mee. ik heb mijn pony nu 2 jaar. in het eerste jaar zijn wij vooral bezig geweest met de stelling en buiging normaal de bak door komen. ik ben dit jaar op knhs kamp geweest en heb hier zeer veel geleerd. dit jaar ben ik een beetje begonnen met "nagevelijk"te rijden. ik heb een paar foto's van het KNHS kamp. hoop dat julie mij een paar tips kunnen geven. heb 20 januari mijn b debuut. dus hoop op een paar goede tips.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

hoi,

Commentaar naar aanleiding van alleen de eerste foto.
Wat grappig, je pony wil wel, maar jij laat het niet toe.
Waar zie ik dat? Kijk eens naar dat actieve achterbeen! Het klopt met de beweging van het voorbeen! Fijn naar voren! *\o/*
Alleen .. de neus van je pony wijst niet naar de plek waar het voorbeen op de grond gaat komen. :n
En wie zit er aan die voorkant? Dat ben JIJ! :(:)

Voor een jonge pony vind ik dit nog steeds een HEEL FIJN beeld! :j
Hoewel .. die hoog gedragen staart, waar komt die spanning vandaan? <<)

ehh.. wat hang je naar binnen, en trek je je binnenbeen op.. :roll:
Niet dat ik daarover wil mekkeren hoor, maar ik denk wel dat je rijden met sprongen vooruit kan gaan als je aandacht besteedt aan je zit! :):)
'Beter zitten' geeft onmiddellijk beter bewegen van je pony! Het gaat erom dat jij je pony faciliteert, en niet in de weg zit! +:)+

Clairexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 00:26

bertie schreef:
Clairexx schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

hoi,

Commentaar naar aanleiding van alleen de eerste foto.
Wat grappig, je pony wil wel, maar jij laat het niet toe.
Waar zie ik dat? Kijk eens naar dat actieve achterbeen! Het klopt met de beweging van het voorbeen! Fijn naar voren! *\o/*
Alleen .. de neus van je pony wijst niet naar de plek waar het voorbeen op de grond gaat komen. :n
En wie zit er aan die voorkant? Dat ben JIJ! :(:)

Voor een jonge pony vind ik dit nog steeds een HEEL FIJN beeld! :j
Hoewel .. die hoog gedragen staart, waar komt die spanning vandaan? <<)

ehh.. wat hang je naar binnen, en trek je je binnenbeen op.. :roll:
Niet dat ik daarover wil mekkeren hoor, maar ik denk wel dat je rijden met sprongen vooruit kan gaan als je aandacht besteedt aan je zit! :):)
'Beter zitten' geeft onmiddellijk beter bewegen van je pony! Het gaat erom dat jij je pony faciliteert, en niet in de weg zit! +:)+

Hier heb ik wat aan. Ik zelf ben elk jaar geselecteerd voor de zitcompetitie en was dit jaar 8ste van nederland! Dus aan mijn zit is niet zo veel verkeerd. Ik twijfelde ook of ik die foto in het topic zou doen omdat het een moment opname is en ik zelf echt belachelijk slecht zat!! Ik zie het zelf ook daar op de foto. Ik was zelf veel meer bezig met mn paard dat ik mijn houding helemaal vergat. Tegenwordig loopt ie al veel beter en zal binnekort even fotos sturen van hoe ie nu loopt.

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 12:10

Heeyy na opmerking van Bertie over mijn houding in vergelijking met het paard zijn hoofd ben ik daar eens op gaan letten.
Afbeelding
Wat ik hier een fijn beeld vind is dat ze meer lengte in der hals heeft, ze is namelijk een gelder en die loopt erg graag opgekropt :o Zelf mag ze er naar mijn idee nog iets meer uit met der neusje , ben benieuwd naar jullie tips

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 12:16

Wauw Bertie, ik ben een stille meelezer maar leer echt veel van jouw commentaar _O_

Ik gooi er zelf ook eens een foto in. Ik ben dit zelf niet, dit is mijn bijrijdster, ik pas er zelf helaas niet meer op. Pony is scheef op de rechterhand dus daar is genoeg aan te werken, maar dit was de eerste keer serieus rijden, en dat ging al van kop in de lucht en rennen naar dit plaatje:
Afbeelding
Beugels waren even uit vanwege enkelblessure van de ruiter. :j

commentaar over de lengte van de ruiter is niet nodig, pony staat onder goede controle om overbelasting te voorkomen

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 15:01

Ik ben niet zo goed in commentaar geven maar ga mijn best doen.

@Borisje ik vind het plaatje van je pony fijn, toch vind ik de ruiter wel wat aan de lange kant, dit hoeft niet perse de pony in de weg te zitten maar haar benen hangen zo'n eind onder de pony vandaan dat toch de beenhulpen naar het paard lastig worden, als ze de beugels dan in heeft zit ze heel kort en dat is eigenlijk zonde van haar houding, het kan dan zijn dat ze de pony in de weg gaat zitten.

@AmberBeauty zo'n foto is zoals Bertie al zei niet te beoordelen, ik heb het idee nu namelijk dat je pony in de krul word getrokken, maak een keer een duidelijk foto en ben dan erg benieuwd

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 15:08

Zou ik misschien mogen vragen wat jullie hiervan vinden? :o Ik maak niet vaak rijfoto's, daarom ook een filmpje erbij.

De laatste keer dat er rijfoto's werden gemaakt, denk juli dit jaar. Mijn houding is nu veel beter, geld aan het zoeken hier geloof ik |o Maargoed het gaat om de pony natuurlijk.
Afbeelding

Edit: ook nog eentje van juni/juli.
Afbeelding

En dit filmpje is van 1 of 2 weken geleden. Mijn benen zijn verschrikkelijk ik weet het, en hier wordt ook aan gewerkt. Maar hoe vinden jullie de nageeflijkheid? :)
http://m.youtube.com/watch?v=ES-wvqBE2HE

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 15:51

Ik begin onderaan met kyarrah,
Foto's zijn beetje uit rottige hoek gemaakt, maar probeer wel zelf zonder stelling en buiging te rijden.
En pas op dat je paard zijn hoofd niet kantelt.
Vind je paard bij de 2e foto wat meer op de voorhand lopen dan de 1e, maar bij de 1e zit je net met
een tactfoutje denk ik, aangezien achterbeen aan de grond is en beide voorbenen van de grond.

Filmpje van je aan de praat gekregen! M er afgehaale en er www voor geplakt, dan doet hij het!
http://www.youtube.com/watch?v=ES-wvqBE2HE

Niet boos worden!
Maar het is net of ik mezelf zie rijden, half op de rem en elke pas drijvend.
En daarmee paard in de weg zittend.
Probeer minder dwingend te rijden, zodat hij meer met zijn neusje eruit kan.
Als hij wat traag is voor je been (ja, lekker van mij als wijsneus, die het zelf ook zo doet), zorgen dat hij
eerst meer aan je been is, overgangen rijden, niet alleen van stap naar draf etc. maar ook in een gang.
Nu blijft hij zo "Plakken"
Terwijl je eigenlijk best netjes op je paard zit en ook een leuk paard onder je hebt.

Mag allemaal wat luchtiger, makkelijker, met meer plezier.