[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 23:55

Bedoelen ze daarbij niet mee dat bitloos optoming met druk werkt?
Bijv de kaak gekruiste....Geef me mond maar even een douw...

En een vraagje: Hoe kan je het beste nageven?
Ik hoor daar ook altijd zoveel dingen over.
Ik heb geleerd op het moment dat je paard dus ''Nagevelijk" loopt je ook toe staat door iets meer lucht te geven.
Niet door middel van je teugels los te gooien maar eigelijk je"' hand te openen"(wat ook niet letterlijk is)
Snappen jullie hem een beetje :+

Geryon

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 23:59

Het heeft ermee dat het hoofdstel bij constante aanleuning teveel druk geeft. Die hoofdstellen zijn enkel voor druk bij het sturen en remmen denk ik..

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 23:59

Bertie, een hackamore is een voorbeeld van een bitloze optoming die niet geschikt is voor een constante aanleuning, dat is veel te scherp.

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 00:20

Sammy_xxs schreef:
@ Lizzi en Bertie, bedankt voor de tips! Als ik eerlijk mag zijn is dit eigenlijk ook liever niet hoe ik rijd. Maar omdat dit tegen mij wordt gezegd, handen op 1 plek houden, strak houden dan komt ze vanzelf naar beneden. zelf rijd ik ook liever gwn relaxed dat ze nageefelijk loopt komt vanzelf wel. Ik heb ook een filmpje waar ik rijd op mn eingen manier...ook niet super goed :o maar dan heb ik geen tegen werkende hand. dit is het filmpje, is denk ik van 2 weken geleden...
http://www.youtube.com/watch?v=2ui3yZGre9w&context=C4ad8232ADvjVQa1PpcFOZdgPfI8ufpGGIou5P_Djrd9NvNX0RxJM=
Wat is dan beter? hoe ik rij op het filmpje of op de foto's?

Op het fimpje ben je inderdaad veel zachter met je handen :)

Maar ik zie ook dat je bij elke pas benen geeft om je paard vooruit te houden :? Je hebt haar dus een beetje "doof" gemaakt aan je beenhulp := Leer haar eerst en vooral te luisteren naar je hulp en doe dit zo bewust mogelijk want paarden leren erg snel en zij heeft dus geleerd dat als je elke pas benen geeft ze moet draven maar wat gebeurd er als je stopt? (ik heb eens een goed filpje gezien hoe je dat het beste aanpakt ik zoek het op en zal het dan posten)

Ik vond het filmpje verder wel een beetje saai... := je rijdt eens een volte dan weer de hoefslag en dan nog eens een volte, maak het wat leuker voor jezelf en voor je paard, voeg wat "kleur" toe aan je rijden! Ik zou veel meer overgangen rijden en tempowisselingen. Eens een drafje enkele passen meer voorwaarts, overgang naar stap, dan eens halthouden...zo hou je je paard wakker en bij de les.

Veel succes :)

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 00:58

@ Lizzii, ja dat klopt tis een erg saai filmpje :Z had dit filmpje op haw gezet, en idd kreeg ik daar ook het commentaar, meer overgangen, tempowisselingen en minder been. Het been probleem is zo goed als opgelost. Ik hoef niet meer zoveel aan te sporen om voorruit te blijven gaan. En ben ook nu meer bezig geweest met tempowisselingen en overgangen. Wat wel goed gaat:) het gaat wel de betere kant op, en ik hoop dat als k straks goede begeleiding krijgt het veel beter zal gaan :)
En in ieder geval erg bedankt voor de tips, ga er zeker aan werken!

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 02:07

Kan een paard in de aanleuning lopen op het gewicht van doorhangende teugels?

En als druk op een bitloos hoofdstel teveel wordt, is dat met een bit dan niet hetzelfde?

De hoofdhouding moet toch van achter komen? Daar moet van voren toch niks aan gedaan worden? Daar heb je toch helemaal geen hoofdstel voor nodig dan?

Ik weet het dus ook niet... := heeft iemand antwoorden?

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 04:43

bertie schreef:
hallo!

Wat jammer dat je de foto's niet tussen de IMG kwootjes plaatst.
Nu moeten we alle foto's apart openen, om ze te kunnen zien.

Ik zet de foto's nu toch even tussen die IMG kwoot. Vind je wel goed, he? :)

Oh .. dat gaat niet, ze zijn te groot. Volgende keer beter, ok?

boku schreef:
oke, mezelf ook even laten omlaag halen :D
ik ben een rasechte springruiter dus wees een beetje lief over mijn zielige dressuurvaardigheden :p
een woordje uitleg:
nu het paard dat ik rij drachtig is, doe ik het liever rustig aan, en gaan we dus niet meer springen. ik kan haar niet volledig op rust zetten want dan wordt ze heel knorrig :p
dus besloten dressuurmatig te gaan rijden, zodat ze zichzelf goed blijft voelen, en ik wat aan mijn dressuurkunsten kan verbeteren.
nu komen we dus van
dit:
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 8301_n.jpg

Ik geloof dat dit die springfoto is?
Wat me opvalt is dat je je handen vastzet op de hals, met een enorm gehoekte elleboog.
Zo geef je je paard niet de ruimte die het nodig heeft om optimaal te kunnen basculeren.
Het grappige is dat we het in dit topic ook steeds over hetzelfde hebben: de ruimte aan de VOORKANT, zodat de achterhand vrij zijn werk kan doen.
Wat zitten we onszelf (eh .. het paard) toch in de weg, he? of we nou springruiter zijn, of dressuurmiep1
Citaat:
en hebben we op 3 weken dit bereikt:
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 4178_n.jpg

je paard loopt hier (nog?) wel op de voorhand, maar niet heel veel. Wat me blij maakt in dit beeld is dat je rechtop zit. JIJ riijdt het paard niet de grond in! Een beeld dat reden geeft om te denken dat jullie fijn dressuur rijden! *\o/*
Citaat:

Achterhand is hoog. Let ook op de de valse knik, en de misschien wel logische samenhang met de staart die niet vloeiend in de lijn van de wervelkolom afhangt, maar naar boven afsteekt.
Op de voorhand, met andere woorden. Wel vind ik de aanleuning mooi open. :)
En ik ben ook wel blij over de manier waarop dit paar over de benen gaat. Niet gestoord door een hand is er een fijne vrije swing voorwaarts van het achterbeen. :j
Citaat:

Ha, wat een leuk verschil met de vorige foto! *\o/*
Hier is het paard meer 'opgenomen', korter in het frame.
En wat zie je hier gebeuren?
Er is nog steeds een hoge achterhand.
Maar wat valt vooral op?
Oh ... de voorhand heeft nog wel ruimte (kijk naar de driehoek) .. maar de achterhand .. wat gebeurt daar ineens mee? Linkerbeen snel op de grond gezet, en het rechterachterbeen wordt ineens naar achteren opgenomen.
We zien ook dat het verlengde van de neuslijn ACHTER de linkervoet komt.

Héél leuk, deze foto's!
Wat geweldig dat we hier zo duidelijk de verschillen kunnen zien!
Kijk naar het achterbeen, en je weet wat er aan de voorkant gebeurt.
Fantastisch in beeld gebracht! *\o/*
Dank je wel! <3
Citaat:
nu vroeg ik mij af, is dit een goede ontspanning? is dit een goed achterhand gebruik? loopt ze niet te veel op de voorhand? die laatste foto is naar mijn mening nogal gespannen, ben ik verkeerd?

oke, vuur maar af :D

Klopt helemaal, je vragen over achterhand, en de spanning in de laatste foto!

Wat leuk he? Dit topic heet 'Aan de teugel' .. maar we hebben het steeds maar over die achterhand!
En .. héél terecht!

Dank je wel voor deze fotoserie! :)

bedankt voor de leuke commentaren! :D
de foto's zijn op verschillende momenten/dagen genomen waardoor er dus ook vrij veel verschil op zit :p. de laatste is trouwens net na een draf-stap overgang.
mijn paardje is uit zichzelf al ongelofelijk voorwaards, en zo is het vrij moeilijk voor mij om ze van achteren naar voren te rijden, maar we doen ons best! :D
en in plaats van er een zwaarder bit in te hangen, nodigen we maar eens een dressuurlesgeefster uit ^^
ook in galop gaat het steeds beter, ik ben nu veel meer bezig met mijn zit, balans en beenwerking, dan met mijn handen.
voordat ik ze reed, zat er iemand op die niet goed de balans tussen teugeldruk en benen kon vinden, waardoor ze altijd gewoon over de hals liep (vandaar de verkeerde bespiering) dus nu probeer ik om haar ontspannen te laten lopen, met achterhand gebruik, wat dan ook weer beter is voor haar rug. we hebben het nog heel moeilijk, maar elke dag maken we vorderingen, ik ben echt zeer zwak op dressurvlak :p. gelukkig is zij zelf een ongelofelijk goede spiegel, van zodra ik haar balans ook nog maar een klein beetje verstoor merk ik dat in haar ontspanning en dan weet ik ook dat ik naar mezelf moet gaan kijken *\o/*

ik heb mezelf de gewoonte aangeleerd van, als zij naar binnen viel, dat ik naar buiten ging leunen om haar terug recht te krijgen, wat dus helemaal verkeerd was! zo verloor ze helemaal haar balans, en viel ze in galop, daar werken we nu op :D en ook op mijn "rechtzitten" want ik heb de neiging naar voren te vallen. gelukkig is zij ongelooflijk vergevingsgezind <3

en het is al helemaal leuk om, na een trainingsessie, je paardje leuk ontspannen en helemaal *zen* een rolletje te zien doen ^^
ik merk dat ze zelf veeel rustiger is in de omgang en dat geeft moed om steeds verder te werken.

misschien moet ik zelf maar eens wat yoga gaan doen, om me bewust te maken van bepaalde spanningen, maar ik denk dat ik nu zelf wel duidelijk maak dat dit grote invloed heeft op je paard :D

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 10:16

Appelmoes_11 schreef:
Kan een paard in de aanleuning lopen op het gewicht van doorhangende teugels?

En als druk op een bitloos hoofdstel teveel wordt, is dat met een bit dan niet hetzelfde?

De hoofdhouding moet toch van achter komen? Daar moet van voren toch niks aan gedaan worden? Daar heb je toch helemaal geen hoofdstel voor nodig dan?

Ik weet het dus ook niet... := heeft iemand antwoorden?

Ja, een paard kan in aanleuning lopen op een doorhangende teugel, het gewicht van de teugel is daarvoor voldoende.
Ik vind ook dat de druk van een bitloos hoofdstel even vervelend is als een hoofdstel met bit voor constante aanleuning, zoals dat bedoelt wordt op de 'bitloos' sites, ik vind nl. dat geen enkele optoming bedoelt is om met constante aaleuning (gewicht rond de 400 gram per hand) te rijden.
De hoofd-halshouding moet idd van achteren komen, maar om deze mooi stil te krijgen is er een minimale vorm van contact nodig aan de voorkant. Ik zeg niet dat ik het nodig vind dat die hoofdhalshouding altijd heel stil en netjes zou moeten zijn, maar dat is nu eenmaal een puntje waaraan voldaan moet worden voor goede scores in dressuurwedstrijden.
Dus nee, voor de correcte hoofdhalshouding voor het paard zelf is geen hoofdstel nodig, voor het plaatje op de wedstrijden dan weer wel.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 12:16

bertie schreef:
R_ali_R schreef:
Ik probeer hem zo goed mogelijk op lengte en de loodlijn te rijden maar soms komt hij nog wat te diep.
Als dit gebeurt zit hij compleet weer in zijn eigen wereld waar hij de dienst uitmaakt.
Ik probeer het op te lossen door been en ruimte van voor maar daar gaat hij negen van de 10 keer dieper van lopen. :? Hoe lossen jullie dit op?

NOG meer voorwaarts! Totdat het contact er weer is .. contact in de zin van 'hé, ben je daar? '

Kennelijk heb je het contact met je paard verloren.
Doorbreek die situatie! Schudt hem wakker! De houding, het loodlijn-plaatje, zeg maar is dan niet zo belangrijk.
Wat wél belangrijk is, is dat je het contact -de dialoog - herstelt.

Dit is misschien niet 'lief'- en toch weer wel.
Niet lief: omdat je echt moet ingrijpen.
Wel lief: omdat je DUIDELIJK bent.

In de situatie zoals jij die beschrijft zou ik direct spoor geven!
Doorbreek de impasse!
EN dan óók: zodra het resulteert in voorwaarts, dan weer héél poeslief zijn als beloning.

Nu ik dit zo schrijf, begin ik me af te vragen of je wel DUIDELIJK bent, naar je paard.

Eigenlijk zou 'in zijn eigen wereld' gewoon niet aan de orde moeten kunnen zijn. Daar heb JIJ een rol in.

O ik leer zoveel *\o/* geweldig !!

Als ik hier alles lees en hetdan kan toepassen wordt ik zo blij van *\o/*
Ik heb gewoon elke dag zin om te rijden :D

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 13:29

Anne_mieke88 schreef:
O ik leer zoveel *\o/* geweldig !!

Als ik hier alles lees en hetdan kan toepassen wordt ik zo blij van *\o/*
Ik heb gewoon elke dag zin om te rijden :D

En dat is dus het belangrijkste, wat hier ook al vaak geroepen wordt. Rij Blij!!

Cody1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 13:50

ik lees zeker even mee dit is echt leerzaam ;)

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 16:05

Na een hele tijd meegelezen te hebben, toch maar de moed verzamelt om zelf ook iets te plaatsen :=

Zal even een stukje achtergrond informatie erbij vertellen:
De pony waar ik op zit is Shapo en is een manegepony van 7 of 8 jaar oud. Eigenlijk is het een ideale pony, want hij kán heel veel, maar omdat hij zo lief is is hij ook geschikt voor beginners. Nadeel is dus dat hij nu voornameljik bij de beginners in wordt gezet en niet veel meer hoeft te doen. Ik heb hem een week gereden tijdens kamp en dit is hoe we de week begonnen. Ohjaa even vergeten, Shapo is een arabier (of groot deel )

Mijn eigen commentaar:
Van wat ik zo op de film zie is het eigenlijk vooral mijn handen stiller houden, bener fractie naar achter en ook stiller houden. Wat je niet op de film kan zien is dat mijn benen hem niet iedere pas 'raken', maar gewoon een beetje zwieberen zegmaar. Nu ik dit filmpje zie, stoor ik me er echt enorm aan! Vroeger reed ik heel erg met kapstokvoetjes (en dan niet een beetje maar letterlijk 90 graden van het paard afgedraaid) dus het is al een heel eind verbeterd, maar alsnog... oei oei..
http://tinypic.com/r/iz9mr9/5

*verzamelt het laatste beetje moed*

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 16:28

Hoi cros95! Ik kan je filmpje niet zien? Kan ook aan ipad liggen, weet niet of hij het bij anderen wel doet?

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 16:31

Hon Lon83.
Ik ga het even op de Ipad testen! Bij een vriendin van mij deed hij het wel gewoon, dus ik denk dat het daar aan ligt.

edit: bij mij doet hij het ook niet op de Ipad, moet je adopeflashplayer installeren en dat draait niet op de Ipad. Sorry!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 17:11

Even een ego-post:

Vandaag paardje opgezadeld, bak was leeg. Lekker ingestapt en ohjee wat ik daar voelde!!!

Bij aanleggen been (niet meer en niet minder) drukte mevrouw haar onderkaakje tegen mijn "handen" aan en als ik mijn teugels meegaf ging ze met neusje eruit naar voren en omlaag en als ik de teugel oppakte deed ze ipv even doorknikken en contact herstellen (wat ze eerst deed) juist heel mooi rond blijven en met neusje voor de ll *\o/*

Lekker met licht contact, hals horizontaal, neusje voor de loodlijn op boeghoogte gestapt. Helemaal ontspannen. Mooi groot doorgestapt en lekker actief zonder extra "been" geven.. toen grote voltes, slangevoltes, gebroken lijnen, kleine voltes, A-Clijn wenden en voltes 10m links en rechts. Keurig opgevolgd door merrielief! Binnenbeen aan, rechtop blijven en kijken waar ik naartoe ga. Buitenhand licht begrenzen.

En wat voelde dat lekker. Ben nu consequent bezig met NIET waken. Dus met van hand veranderen linkerbeen los (even los als rechts, dus gewoon lichtjes aan zonder "hulpen"). Haar niet de kans geven daar tegenaan te gaan lopen. Concentreren op recht zitten en kijken waar ik naar toe ga ipv van tevoren al ondersteunen om te zorgen dat ze "op zeker" recht blijft stappen.

En verdorie.. liep helemaal niet meer tegen mijn been aan, kaarsrecht en op mooi tempo. <3

Gebroken lijntjes halsstrekken, gebroken lijntjes middenstap.... <3

Draven links en rechtsom expres tempo teruggevraagd (zoveel mogelijk in horizontale balans) omdat ze met draven op voltes toch iets sneller wil worden, zich vast houdt bij de schoft en dan heel snel wordt in de achterbenen om het bekken niet door te hoeven kantelen. (dan geeft ze wel deels na en loopt redelijk fijn maar je voelt gewoon geen totale ontspanning)

Focus op RECHTOP zitten(zodat zij ook horizontaal kan blijven gaan), billen meebewegen in het lichtrijden... handen mee als ze zich oprekt.

Linksom had ik een paard dat op voltes 10 tot 15m op de binnenhoefslagen keurig om mijn binnenbeen gebogen bleef. Buitenbeen was zelden nodig. Liep mooi "tegen mijn buitenhand" aan (met langere verbinding en uitgeschoven hals) Neusje mooi op de loodlijn. Toen ik goed zat voelde ik dat ze meer op het achterbeen kwam en dus haar achterbeen optilde, in het optillen naar voren zette en kantelde in haar bekken om netjes te kunnen ondertreden.

En alsof dat nog niet alles was zocht ze ook nogeens met haar hals omlaag naar haar knietjes EN haar neusje naar voren! Dus niet alleen buikspieren aangespannen en rug omhoog maar ook nogeens bekken kantelen EN de gehele bovenlijn van staart tot nek opgerekt. En dat op een rustig tempo, die zij heeeeel erg moeilijk vind om te behouden omdat ze daar nog weleens wat balans in mist (mede door baasje dat het idee heeft dat het heeeeel traag gaat omdat ze een voorwaarts paard gewend is := ) Dat ze het "oprekken" en rug omhoog heel moeilijk vind dat wist ik al, kan ook niet anders met een paard met een wat gezonken rug. Maar tsjonge.. wat voelde dit ontspannen en fijn. Alsof ze nooit anders gedaan heeft! En dat ze het linksom zo lang volhield ook!! (continu, tot ik haar iets anders vroeg.. en dat doe ik regelmatig om haar tegen zichzelf te "beschermen" (niet te lang in zelfde houding lopen enz) )

Rechtsom vond ze het wat moeilijker (is haar makkelijke kant normaal gesproken) maar denk dat ze nog wat last had van haar lijfje. (2 weken geleden vastgelegen, heb er een week naast gelopen ivm dik voor- en achterbeen. Heb er afgelopen week 3x opgezeten, beetje gestapt en afentoe op lange zijde paar drafpasjes gedaan op rustig tempootje zodat ze zich niet zou overbelasten. Dit was dus de 4e x dat we weer wat deden)

Stukjes dat ze reageerde zoals ze linksom deed werd ze direct beloond maar ik heb genoegen genomen met wat minder (linksom liep ze heel stabiel heel fijn, rechtsom waren dat kleine stukjes)

Tussendoor lekker veel gestapt en geknuffeld met mijn paardje.. niet al te lang gereden. Maar jeetje, wat heb ik genoten van mijn paard vandaag..

Eigenlijk was het helemaal niet "moeilijk" (voor mij) maar jeetje was was het moeilijk voor haar! Kon precies voelen wanneer en waar ze het erg lastig vond en dat ze toch haar beste beentje voorzette was ik zo trots op! De kleine beginnetjes naar het sterken worden in de achterhand nu ze steeds stabieler aan het worden is beginnen nu steeds meer te komen!

Ze was niet bezweet in haar hals oid (is ze meestal niet, alleen als ze gespannen is zweet ze wat meer) maar ze had wel vochtige liezen... dus dat was even een bevestiging dat ik het goed gevoeld heb en dat ze ECHT goed gewerkt heeft aan de achterkant.

<3 <3 <3

(edit: wat een lap tekst... := )

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:09

CRos95 schreef:
Na een hele tijd meegelezen te hebben, toch maar de moed verzamelt om zelf ook iets te plaatsen :=

Zal even een stukje achtergrond informatie erbij vertellen:
De pony waar ik op zit is Shapo en is een manegepony van 7 of 8 jaar oud. Eigenlijk is het een ideale pony, want hij kán heel veel, maar omdat hij zo lief is is hij ook geschikt voor beginners. Nadeel is dus dat hij nu voornameljik bij de beginners in wordt gezet en niet veel meer hoeft te doen. Ik heb hem een week gereden tijdens kamp en dit is hoe we de week begonnen. Ohjaa even vergeten, Shapo is een arabier (of groot deel )

Mijn eigen commentaar:
Van wat ik zo op de film zie is het eigenlijk vooral mijn handen stiller houden, bener fractie naar achter en ook stiller houden. Wat je niet op de film kan zien is dat mijn benen hem niet iedere pas 'raken', maar gewoon een beetje zwieberen zegmaar. Nu ik dit filmpje zie, stoor ik me er echt enorm aan! Vroeger reed ik heel erg met kapstokvoetjes (en dan niet een beetje maar letterlijk 90 graden van het paard afgedraaid) dus het is al een heel eind verbeterd, maar alsnog... oei oei..
http://tinypic.com/r/iz9mr9/5

*verzamelt het laatste beetje moed*

Je geeft zelf groot deel van het commentaar al, daarom zijn filmpjes zo fijn, die confronteren je met je eigen problemen,
zodat je ze kan zien en eraan kan gaan werken.
Dus een filmpje maken gewoon voor jezelf en niet voor internet is soms ook al hele grote hulp.
Wel moet je er dan blanco tegenaan kunnen kijken.

Je kan je overgang mooier rijden, zou zelf hebben gekozen om door te rijden, op moment dat haar hoofd er helemaal
uitkomt, dus wachten tot ze zich hersteld en dan op zit nogmaals proberen.
Kan best zijn dan je dan weer een heel rondje gereden hebt, maar als ze dan terug komt blijft ze wel fijner in aanleuing,
omdat het echt terug gereden is.
Hier is het meer, de voorwaarste hulp stopt (het drijven), dus we gaan een overgang terug maken.
Dus volgende keer je overgang rijden.

Beetje wat Bertie ook zegt over die waslijnen, je laat het paard dan in de steek, dus je stopt met iets,
maar verteld niet wat je nou precies wilt.
Dat is verwarrend voor het paard.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:03

S_Z, heerlijk zoals je het omschrijft.
Ik wil ook weer rijden!!!

Vandaag mencrisis!!!
Voorop gesteld dat ik niet moet klagen, hij wordt al sinds vorige week vrijdag niet gereden.
Dus eigenlijk is hij super super super super de super de super braaf.

Typisch geval van oeps, stom!
Toobs was braaf, even stalgenoten aan strengen gehangen tijdens het lopen, ging goed.
3 minuutjes maar.
Daarna zou ik nog naar achteren doodlopend dijkje over met lange leidselen.
Toobs besloot te willen vertrekken, vond ik slecht plan, maar als ik hem dan recht hou op 2 leidsels
is hij echt wel foetsie! (ken dan van longeren met hem, grapjas!)
Dus dacht ik slim te zijn, en hem scheef te laten lopen, dan kan ik hem namelijk wel houden en tevens
om me heen sturen, zonder dat hij rechtdoor mij over het asfalt gaat slepen zodat ik los moet laten.

Ra ra wat er toen gebeurde?
Ja, mennen is net paard rijden.
Ik had hem dus plat gezegd, omgetrokken op linker teugel, zodat hij links om me heen zou gaan draaien.
Helaas net iets te veel (het was echter of foetsie of omtrekken).
Dus denderde hij over zijn buitenschouder weg, richting de sloot (die hij met kleppen niet kon zien).
We misten de sloot op een haar, echter corrigeren ging ook niet, want ik kon er niet achter komen.
Hij liep zijwaarst en aan links trekken werkt averechts, had die dan ook los en probeerde hem netjes op rechts te krijgen.
Maar hoe krijg je je paard weer recht als je er ondertussen aan de linkerkant naast staat en hij over schouder weg blijft lopen?
Poging tot corrigeren met zweep ging ook niet (niet slaan, maar tikje als stuur, bij mennen is zweep,
onontbeerlijk, want je hebt geen benen en zit).
Uiteindelijk (dat heet heel snel) eieren voor mijn geld gekozen en naar zijn voorkant gehupst,
zonder over leidsels te struikelen.
Toen ik daar stond en ho zei was het goed, alleen broek was afgezakt, zit gelukkig met musketon,
dus losgeklipt en af laten zakken.
Strengen (zaten er ook aan vast) over hals gehangen.
Zelf broek omgehangen en lange leidselend rechtdoor, weer verder gegaan, hij was weer braaf en cool.

Moraal van het verhaal.
Paard dat week niet gereden is, is soms wat blij!
Broek moet beter vastgeknoopt, strotouwtjes knoopjes slippen wel eens los.
Blij dat je in zo'n geval niet loopt te slepen met een autoband of pallet, want dan kom je echt in de problemen,
dus mensen aan de strengen hangen is inderdaad de meest veilige optie.
Ook met mennen niet je paard omtrekken!! En een bocht rij je op je buiten teugel.

Ben bij hem nu in dubio over die oogkleppen, want normaal vind hij motoren niet eng, nu kwamen we er 1 tegen,
die vond hij wel (Beetje) eng. Ga hier even hard over nadenken.

Weet weer, waarom ik hem professioneel ging laten beleren (met echt voor de wagen zetten), wat kan
dat kleine zwarte aapje snel zijn.

Het bewijs dat hij braaf was vandaag :D , voordat we in de knoop zaten..
http://www.youtube.com/watch?v=yEtqGP8W ... ature=plcp

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:47

CRos95 bang zijn is hier voor niets nodig, vriendelijk topic hier, we zijn allemaal aan het leren! Ik kan helaas je filmpje niet zien maar denk dat het aan mijn compu ligt.

S_en_Z : super hoe je het zo beschrijft! Leuk een paard dat zo verandert! Zie jij ook een verschil in de bespiering?

Ik ben nog maar 3 weken geleden herbegonnen met mijn paard en ik voel niet alleen een verschil maar je ziet het ook! Vooral na het rijden zie je gewoon dat zijn rugspieren mooi rond staan, hij ziet er dan ook mooier uit!

Sjolvir : gelukkig is het goed afgelopen maar het zal wel even schrikken geweest zijn!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:52

jeej een dezer dagen heb ik nieuw foto materiaal *\o/*
Kunnen jullie weer een kritische blik erop werpen

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 22:00

April 2011:
Afbeelding
Januari 2012:
Afbeelding

stand januari 2011:
Afbeelding
februari 2012:
Afbeelding
(helaas mist ze een plukje manen door een deken die wat strak zat. Is inmiddels verholpen en het groeit wel maar niet zo snel, het was gaan schrijnen daar :( ) Maar ook voor de schoft is het nu 1 mooi geheel met de rest. Voor de schoft voel je dat er nog wat spier bij mag.

De kap op haar hals is al ronder geworden dan hij was. Vorig jaar ging ze heel vaak nog wat dieper lopen als ik haar wou activeren op het achterbeen. Ik liet haar sneller worden ipv dat ik haar stukjes op het achterbeen zette. Puur omdat ze van de "handrem" af moest. Dus hand naar voor en been bij, dan maar wat meer stuwend. Als ze maar voorwaarts ging denken!

Nu wordt ze zelf steeds ronder qua lichaamsgebruik. Ze begint kleine stukjes wat fijner te sluiten. Ze heeft gewoon tijd nodig om het allemaal te kunnen verwerken. Stapje voor stapje. Zorgen dat ze niet te snel gaat (als in overvragen, want ze doet echt haar best om alles te doen wat je vraagt) Dus je merkt idd dat ze ook in bespiering nog steeds veel veranderd, omdat ze ook steeds beter gaat "werken". Ook al zet ik haar in een "trager" tempo. Je voelt dat ze voorwaarts blijft denken. Ik hoef maar ietsjes mijn kuit aan te spannen en ze gaat naar voren. Vorig jaar ging ze tegen mijn been aanlopen (diep en op handrem) en als je dan been bij gaf omdat je reactie wou spurtte ze als een giraffe naar voren. Nu blijft ze voorwaarts denken dus en dat vond ik heel belangrijk.

Toen ik haar net kocht was ze vaak onderstandig met voor- en achterbenen. Nu plaatst ze haar benen al veel mooier verticaal in stand. Haar gebrek aan bespiering en balans "corrigeerde" zij dus ook door zichzelf in een positie te zetten dat het voor haar makkelijker staan was. (denk ik)

Maar als ze zo lekker doorgaat in vooruitgang zoals vandaag en afgelopen dagen, dan ga ik daar komende maanden wel verschil in bespiering voelen denk ik ja :j Ik merk sowieso heeeeeel veel vooruitgang in het "naar de hand zoeken" Je voelt gewoon dat ze zoekt naar contact en daar zachtjes tegenaan blijft lopen. En tuurlijk is ze nog niet altijd even stabiel in de aanleuning en soms knikt ze nog wel eventjes wat door als ze het moeilijk vind of een spiertje zeer doet. Maar ze gaat zelf weer op zoek en wordt daar dan ook voor beloond. En dat is gewoon genieten...! (zeker aangezien ze een jaar geleden helemaal geen verbinding wou maken met de hand, hoog en opgekropt ging lopen. Ze wou helemaal niet dalen in de hals. Ook niet als je lange teugel gaf. Zette zichzelf helemaal vast als je haar "op eigen benen" liet lopen en als je zachte verbinding wou aannemen en ze heeeeeel ietsjes contact voelde op de teugel schoot ze in de stress en ging ze keihard onder je vandaan draven.) Je merkt echt dat ze vertrouwen heeft/begint te krijgen in de ruiterhand. Dat ze door krijgt dat niemand haar pijn doet of in een krulletje wil dwingen. Dat ze zelf los moet laten en dat wanneer ze los laat ze de hemel in geprezen wordt en dat ze daardoor steeds enthousiaster wordt.

wbt bespiering.. oordeel zelf wbt foto's zou ik zeggen :)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 11-03-12 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 22:36

Sjolvir schreef:
CRos95 schreef:

Je geeft zelf groot deel van het commentaar al, daarom zijn filmpjes zo fijn, die confronteren je met je eigen problemen,
zodat je ze kan zien en eraan kan gaan werken.
Dus een filmpje maken gewoon voor jezelf en niet voor internet is soms ook al hele grote hulp.
Wel moet je er dan blanco tegenaan kunnen kijken.

Je kan je overgang mooier rijden, zou zelf hebben gekozen om door te rijden, op moment dat haar hoofd er helemaal
uitkomt, dus wachten tot ze zich hersteld en dan op zit nogmaals proberen.
Kan best zijn dan je dan weer een heel rondje gereden hebt, maar als ze dan terug komt blijft ze wel fijner in aanleuing,
omdat het echt terug gereden is.
Hier is het meer, de voorwaarste hulp stopt (het drijven), dus we gaan een overgang terug maken.
Dus volgende keer je overgang rijden.

Beetje wat Bertie ook zegt over die waslijnen, je laat het paard dan in de steek, dus je stopt met iets,
maar verteld niet wat je nou precies wilt.
Dat is verwarrend voor het paard.

Als eerste heel erg bedankt voor je reactie :)

Zag het filmpje en dacht inderdaad gelijk, oeh dat had best wat netter afgewerkt kunnen worden. Ik ging eigenlijk voor het filmpje nog een rondje draven zodat ik het zelf kon terugkijken en mezelf erop verbeteren en vond de beloning ook wel leuk om te laten zien. (: Niet dat het een excuus is hoor, had het gewoon beter af moeten werken. Zal straks eens zoeken of ik nog filmpjes vind waarbij ik zelf vind dat het daar beter is. Moet wel eerlijk zijn dat ik meestal ook inderdaad nog een rondje doorrijd om net dat fijne gevoel weer terug te krijgen, zeker als we nog niet aan het uitstappen zijn.

Lizzii schreef:
CRos95 bang zijn is hier voor niets nodig, vriendelijk topic hier, we zijn allemaal aan het leren! Ik kan helaas je filmpje niet zien maar denk dat het aan mijn compu ligt.

S_en_Z : super hoe je het zo beschrijft! Leuk een paard dat zo verandert! Zie jij ook een verschil in de bespiering?

Ik ben nog maar 3 weken geleden herbegonnen met mijn paard en ik voel niet alleen een verschil maar je ziet het ook! Vooral na het rijden zie je gewoon dat zijn rugspieren mooi rond staan, hij ziet er dan ook mooier uit!

Sjolvir : gelukkig is het goed afgelopen maar het zal wel even schrikken geweest zijn!

Dat is ook precies de reden dat ik überhaupt iets durfde te plaatsen :j :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 22:49

S_en_Z Jeetje! Wat heb je die manen mooi recht!
En fijn dat je zo lekker gereden hebt natuurlijk.

Sjolvir, leuk verteld :D

Welkom aan de nieuwe meelezers en posters.

Pff, ik ben een klein beetje ;( vandaag.
Ik zit nog steeds met mezelf in de knoop, ik begin steeds beter te voelen waar het mis gaat in mijn houding, maar kan het nog niet voldoende oplossen/verbeteren naar mijn zin. Baal dus enorm van mezelf. Wel goede motivatie om weer te gaan hardlopen (dat schiet er al een hele tijd wat bij in). Moet toch echt weer een paar kilo kwijt die er de laatste jaren bijgekomen zijn, denk (hoop) dat dat ook verschil zal maken in mijn zit.
Verder vanavond ook nog een aargh-momentje met rijden. Mijn actieve wedstrijdpaard loopt hartstikke goed momenteel, wissels beginnen echt ergens op te lijken, hij wordt nog steeds losser en sterker en hij wordt zelfs steeds actiever wat voor hem echt een big issue is. Maar ik heb net ook mijn andere paard weer gereden, een paard dat helaas door blessureleed niet meer fanatiek getraind kan worden. Heb er nu 5 keer weer opgezeten na drie maanden stil te staan....En hij is gewoon losser, soepeler en beter in beweging dan de andere. Ik wéét dat hij het niet aankan, ik wéét dat hij niet op hetzelfde niveau kan lopen...Maar ik haat dat hij zo overduidelijk en met enorme afstand het betere paard is...Dat hij ongetraind al méér beweging heeft, losser van de grond beweegt, beter aan de hulpen staat dan het paard waar ik dagelijks zo hard mee werk. Dit paard past mij zo onvoorstelbaar goed qua karakter (heet, sensibel, wil altijd werken, dol op wedstrijden, maakt zich echt enorm groot in de ring...) en ik kan/mag er niks mee....Over een week of twee gaat zijn bijrijder er weer op, die er hartstikke veel plezier mee heeft en wat hij opzich ook wel gezellig vindt volgens mij...Maarja...Ik wil een paard met zijn karakter, zijn lijf, alleen dan graag zonder het verleden en een model met minder mankementen.
Zo, dat moest er even uit.

Vandaag ook nog een on-topic vraag bedacht. Als een paard het bekken moet kantelen om te gaan dragen, klopt het dan dat in beweging het bekken dus steeds naar voren en terug kantelt? Of kan een paard op het moment dat het been naar achter gaat (ofja, het lijf naar voren beweegt, in ieder geval als het achterbeen achter de massa staat, net voor het weer op wordt getild) ook het bekken gekanteld hebben?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 23:01

Esther hier staat een heel interessant stuk wbt rug en bekken.. het gaat vooral over de lange rugspier.

http://www.atletischerijkunst.nl/pagina44.html

Als je logisch nadenkt terwijl je de tekst leest dan heb je het antwoord op je vraag denk ik ook al :)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:09

KarinvdM schreef:
Bertie, een hackamore is een voorbeeld van een bitloze optoming die niet geschikt is voor een constante aanleuning, dat is veel te scherp.

Oh, ja, natuurlijk!
ik hou niet van hackamore.
Dacht meer aan sidepull en zo ..
(en of je daar nou blij mee moet zijn ..)

Bitloos doet me vaak denken aan Parelli en z'n 'spelletjes'.
Die 'spelletjes' zijn vaak helemaal niet zo leuk voor een paard.
Geef het een 'fijne' naam, GAME, en ineens denken 'we' "He leuk, is speel met mijn paard". Maar of het paard het leuk vindt .. |(

Hetzelfde met bitloos: zonder bit worden nog steeds mogelijkheden gezocht om een paard te controleren.
Met een hackamore, bijvoorbeeld.
'Bitloos' klinkt fijn, maar dat is het niet altijd.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:16

S_en_Z schreef:
Esther hier staat een heel interessant stuk wbt rug en bekken.. het gaat vooral over de lange rugspier.

http://www.atletischerijkunst.nl/pagina44.html

Als je logisch nadenkt terwijl je de tekst leest dan heb je het antwoord op je vraag denk ik ook al :)

Oeh, dat is een fijne site! Heel duidelijk.

Voor de zekerheid, het kan dus wel? Omdat het punt van kantelen hoger ligt, kan evengoed het been nog naar achteren bewegen ook al is het bekken gekanteld? Zeg ik het dan goed?