Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:40

Appelmoes_11 schreef:
marjootje schreef:
krijg je een bekeuring als je met je paard onderweg bent en je word aangehouden inplaats van blazen moet je dan wegen.

_O- Met of zonder schoenen?

haha, idd, : mevrouwtje kunt u even afstappen en uitkleden en op de weegschaal gaan staan?
-mijnheer agent, ik heb niet gedronken hoor :D

max66

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:03

ik heb vandaag een buitenrit gedaan met een groepje. Ieder mocht zelf een paard uitkiezen. 1 van de dames moest ruilen van paard, omdat ze haar te zwaar vonden voor het paard dat ze uitgekozen had (zij is inderdaad behoorlijk stevig).
Ik was verbaasd toen ze haar lieten ruilen met een man, die welliswaar niet dik maar wel redelijk groot is en ik denk dat ie nog zwaarder was dan de dame! Hij oogde alleen niet zo zwaar omdat hij een stuk langer is dan de dame in kwestie.
Echt raar vond ik het...

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:04

Mindim schreef:
evengoed als een jockey aan bepaalde gewichten moet voldoen, vooraf discreet controleren
.

En ook hier mag wat in veranderen, want een van de nadelen hierbij is dat een licht gewicht jockey wél op een 2 jarig volbloedje gezet wordt!
En de naweeen hiervan heb ik helaas mogen ervaren toen ik mijn 5 jarige engels volbloed kocht.
Maar goed, das een andere discussie maar ook hier word niet aan het belang van het paard gedacht maar enkel om harde klinkende munten.
Had ik het verleden van mijn paard geweten voor ik haar kocht, dan was de koop niet door gegaan en had mij klauwen aan DA en kliniek kosten bespaard, maar ik wilde haar toch het beste geven wat er nog te geven was.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:08

Vandaag waren we bij vrienden en daar stond toevallig een artikel in de krant dat ze de grens voor ruiters het liefst op 80 kilo gaan zien.
Zal eens vragen of ze dat stukje eruit wil knippen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:24

klopt, stond bij ons ook in "De Gelderlander"

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:31

max66 schreef:
ik heb vandaag een buitenrit gedaan met een groepje. Ieder mocht zelf een paard uitkiezen. 1 van de dames moest ruilen van paard, omdat ze haar te zwaar vonden voor het paard dat ze uitgekozen had (zij is inderdaad behoorlijk stevig).
Ik was verbaasd toen ze haar lieten ruilen met een man, die welliswaar niet dik maar wel redelijk groot is en ik denk dat ie nog zwaarder was dan de dame! Hij oogde alleen niet zo zwaar omdat hij een stuk langer is dan de dame in kwestie.
Echt raar vond ik het...

En zo zie je maar weer dat je bijna niet aan de buitenkant kunt zien hoe zwaar iemand is.
Het initiatief om te ruilen en zo aan het welzijn van het paard te denken is goed, maar kan dus compleet verkeerd uitpakken.
Dit los je alleen maar op door iemand op de weegschaal te zetten, en daar rust een behoorlijk taboe op.
Maar wil je dit soort dingen goed doen heb je denk ik weinig keus.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:50

max66 schreef:
klopt, stond bij ons ook in "De Gelderlander"

Dan zal het idd de Gelderlander geweest zijn want die krant zag ik wel bij haar liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:19

Onassa schreef:
En ook hier mag wat in veranderen, want een van de nadelen hierbij is dat een licht gewicht jockey wél op een 2 jarig volbloedje gezet wordt!
En de naweeen hiervan heb ik helaas mogen ervaren toen ik mijn 5 jarige engels volbloed kocht.
Maar goed, das een andere discussie maar ook hier word niet aan het belang van het paard gedacht maar enkel om harde klinkende munten.
Had ik het verleden van mijn paard geweten voor ik haar kocht, dan was de koop niet door gegaan en had mij klauwen aan DA en kliniek kosten bespaard, maar ik wilde haar toch het beste geven wat er nog te geven was.

Ik praat dat ook nergens goed toch? Ik bedoelde dat jockeys gewogen worden, aan een bepaald gewicht moeten voldoen.
Dat er op twee jarige paarden gereden wordt vind ik verschrikkelijk en zouden ze moeten verbieden. De discussie is niet of het goed is dat er op 2 jarige paarden gereden wordt, dan ben ik ook fel tegenstander. Die van mij was ruim 5 toen hij ingereden werd, ik heb hem sinds veulen, om even aan te geven dat ik geen voorstander ben van jong inrijden of berijden van paarden.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:49

Nee, bedoel er ook niet mee dat je het goed praat hoor maar velen weten niet dat die renpaarden met 2 jaar al ingebroken worden, vinden sommige ook heel normaal }:0
Das een voordeel van als je je paard als veulen heb, heb ik bij mijn andere ook en dan weet je precies wanneer ze er klaar voor zijn omdat je al met ze kunt lezen en schrijven.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 10:40

schrikdraad schreef:
Waarom zou ik verkeerd inschatten en jullie niet?

Dat is de tendens van dit hele topic.
Iedereen die de 90 grens aanhoud heeft gelijk elk ander niet. punt, basta.
Ook al kijkt een ander naar elk paard afzonderlijk naar elke ruiter afzonderlijk heeft een eerlijke en goede kijk erop maar nee die is fout.
Terwijl die persoon op een bepaald paard maar 70 kilo toelaat of iemand die meer kan dan manege niveau om zo de last te verminderen.
Maar die geen absolute vaste grens heeft van x aantal kilo.

kortzichtigheid ten top.
En dan raar vinden dat het topic zo vaak mis gaat.

Jemig Schrikdraad wat is jouw lontje kort :o. Je kan wel goed met de vinger wijzen maar zelfanalyse is je overduidelijk vreemd :o . Lees je eigen posts eens door, die zijn doorspekt met verwijten naar andere posters in dit topic.

Er zijn al meerdere mensen in dit topic voorbij gekomen van in totaal >100kg die nog rijden heb je dat niet gelezen dan? Er zijn ook mensen die hebben aangegeven niet meer te rijden maar er zijn er ook een aantal die dat wel doen.

Ik heb al ontzettend vaak aangegeven dat IK een 90kg grens zou hanteren voor MIJN paarden. Dat dit een MENING is en dat anderen een andere mening toebedeeld mogen zijn maar dat ik daar anders over denk. Ik blijf overal vriendelijk en leg steeds opnieuw uit adhv oa voorbeelden waarom ik zoiets vind. Jij lijkt een van de winigen te zijn die er over valt :o.

Op maneges zouden ze IMO een gewichtsgrens MOETEN hanteren voor het well-being van hun cash cows :D.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:25

Dat vind ik ook, deze dieren lopen meerdere uren per dag en zijn inderdaad de "cash cows". Maarrrrr, op het moment dat ik een eigen paard heb, gaat niemand mij vertellen of ik wel of niet op mijn paard kan gaan zitten. Er kan hooguit geadviseerd worden. Ik zou met mijn gewicht ook veel te zwaar zijn volgens bijna iedere moraalridder hier in het topic. Ik kan echter wel in balans zitten, heb een paard wat bij mijn postuur past en die 4 keer in de week met plezier aan het werk gaat voor mij met mijn dikke kont.

Overigens; zoek de bokker "snoeppig" eens op. Die zou volgens bijna iedereen niet op paard mogen, maar stuurt wel verdienstelijk Lichte tour/Midden tour.

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:08

Sorry, maar ik vind niet dat je het kunt maken om te zeggen: zoek deze bokker eens op, om vervolgens een hele hoop mensen haar te laten beoordelen zonder dat zij hier om gevraagd heeft. Tenzij je hier toestemming voor hebt natuurlijk.

Ik ga haar dan ook niet beoordelen.

Verder vind ik wel dat je een punt hebt.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:17

Ik ben het met veel van de topics hier op zich wel eens. Ik ben ook een 90+ ruiter en ik geef les op een manege. Ik ken de situatie dus van beide kanten.
Ik heb inmiddels geen eigen paard meer, maar rij paarden van anderen. Ik ben daarbij heel specifiek in waar ik wel en waar ik niet op ga zitten. Mijn huidige bijrijdpaarden zijn 1.81 en 1.72. De eerste was 5 toen ik begon en lang niet gereden en de tweede 8 en zelfde verhaal. Beide paarden ben ik eerst gaan trainen, voordat ik er op ben gegaan en dan heb ik het rijden ook opgebouwd.
Het eerste paard is een krachtpatser die totaal geen problemen heeft met mijn gewicht. De tweede is een boerenmerrie die heel onregelmatig (dan weer 3 x per week, dan weer 2 weken niet) loopt. Paard 1 rij ik nog actief en paard 2 heb ik inmiddels aan anderen over gelaten, omdat ik het dan niet eerlijk meer vind naar het paard.
Bij de stal waar mijn bijrijdpaard staat handelen ze ook. Er is geen stalruiter en ik wordt dus wel eens gevraagd om de handelspaarden te rijden. Ik heb daar gezegd dat ik dat alleen doe bij een paard vanaf 5 die minimaal 1.75 is en in conditie. Desalniettemin krijg ik daar regelmatig te horen dat het best kan en dan wordt ik gevraagd om op een 3 jarige te zitten die 1 maand zadelmak is, smal en onder de 1.68 of een Spaans type paard. Ik doe dit dus niet! Er zijn er al aardig wat voorbij gekomen. 2 daarvan heb ik daadwerkelijk gereden.
Op de manege waar ik les geef werkt men met een gewichtsgrens. Vind ik top (ook al is het voor mij dan lastig). Alleen kijken ze daar dus niet verder dan die 95 kg. Mensen worden dan inderdaad wel op alles gezet vanaf e pony maat. De hafjes en fjordjes hebben het bij ons dus zwaar. Ik vind dit vreselijk, want het betekent dat ik dus af en toe ook geacht wordt de fjord of haf te rijden. Diverse discussies later ben ik bestempeld tot lastig mens, maar er veranderd weinig. Ik probeer in mijn lessen goed op te letten wat ik wel en en niet vind kunnen en hou me daar zo veel mogelijk aan. Lukt het toch een keer niet, dan loopt dat paard 1 uur en niet meer.
Ik vind overigens wel dat privepaarden die goed getraind worden ( en dan niet alleen dat ene uurtje en 23 u box) beter in staat zijn om met een zwaardere ruiter om te gaan, dan manegepaarden van wie wordt verwacht dat ze dit meerdere uren per dag doen. Maar ik vind daarbij ook dat mensen moet kijken naar het type paard en binnen het type ook naar wat het paard je vertelt. Film jezelf maar eens en kijk kritisch.Dan valt er een hoop op hoor!

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:25

Ikkedus, ik heb meteen ff in je profiel gespiekt :o en heb je het over die bonte? Die is inderdaad wel... groot, zo te zien. :')

Groot gelijk heb je hoor, laat ze je maar lekker lastig noemen... ik weet zeker dat de paardjes daar anders over denken!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:29

Ikkedus...respect voor de keuze die JIJ maakt en laat een ander je maar lastig vinden, jij denkt aan het welzijn van de paardjes en daar gaat het om toch?
Ik vind dat je heel goed bezig bent in ieder geval! +:)+

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 15:20

Ikkedus, je gaat er zo te horen verstandig mee om.

Pràchtige bonte trouwens!!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:50

Viennanova schreef:
Dat vind ik ook, deze dieren lopen meerdere uren per dag en zijn inderdaad de "cash cows". Maarrrrr, op het moment dat ik een eigen paard heb, gaat niemand mij vertellen of ik wel of niet op mijn paard kan gaan zitten. Er kan hooguit geadviseerd worden. Ik zou met mijn gewicht ook veel te zwaar zijn volgens bijna iedere moraalridder hier in het topic. Ik kan echter wel in balans zitten, heb een paard wat bij mijn postuur past en die 4 keer in de week met plezier aan het werk gaat voor mij met mijn dikke kont.

Overigens; zoek de bokker "snoeppig" eens op. Die zou volgens bijna iedereen niet op paard mogen, maar stuurt wel verdienstelijk Lichte tour/Midden tour.

Ik heb al topics van Snoeppig gezien en ben daarin ook erg eerlijk geweest, ook over haar gewicht.
Daar komt bij dat ik de argumentatie nogal overtrokekn vindt: stuurt verdienstelijk door Lichte/Midden tour, ik ken er velen die dat ook doen, met of zonder goed gewicht, dat wil nog niet per definitie zeggen dat je goed bezig bent en goed rijdt, maar dat is een andere discussie en ik bedoel hier ook niet mee dat Snoeppig niet goed rijdt..

Ik bedoel dat ik dit argument onder de noemer:"sumoworstelen is een sport en dus zijn sumoworstelaars gezond" wil plaatsen.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 08:10

Ik zet dit argument onder de noemer; je hoeft geen maat 36 te hebben om goed paard te kunnen rijden.

Waar jij op doelt is het plaatje, men ziet nu eenmaal liever een slanke dame te paard dan een wat steviger persoon, en dat ben ik ook wel met je eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 08:42

@viennanova, ben het met je eens wat het plaatje betreft. Feit blijft zoals freeride ook al meerdere malen heeft aangegeven dat een hoog gewicht gewoon NIET goed is voor een paard.

Dus ja, ten eerste is het niet goed voor een paard en tweede vind ik geen gezicht als een zwaardere ruiter zit te butsen op een paardenrug. En al kun je nog zo goed rijden, ik heb nog nooit een dikke ruiter zonder butsen op een paard gezien...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 08:55

Viennanova schreef:
Ik zet dit argument onder de noemer; je hoeft geen maat 36 te hebben om goed paard te kunnen rijden.

Waar jij op doelt is het plaatje, men ziet nu eenmaal liever een slanke dame te paard dan een wat steviger persoon, en dat ben ik ook wel met je eens.

Maar gaat het nou om goed kunnen rijden of de belasting van de paardenrug? Zijn volgens mij 2 verschillende dingen, ook al hebben ze met elkaar te maken

Goed rijden + te zwaar zijn = meer belasting voor de paardenrug
Slecht rijden + te zwaar zijn = gegarandeerd de paardenrug stuk rijden
Slecht rijden + net gewicht = meer belasting voor de paardenrug
goed rijden + net gewicht = minste belasting voor de paardenrug

Zijn dus wellicht meerdere opties, ik zou altijd streven naar de beste

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 09:20

Ja ik bedoel de bonte. En daarnaast ben ik ook nog een hele gedisciplineerde ruiter. Ik spring niet ( Muv huppeltjes max 40 cm), rij rustig en beheerst, pas het tempo aan, aan de ondergrond en zorg voor een goede warming up en Cooling down. Allemaal normale dingen, maar voor mijn gevoel fijner voor het paard.
Overigens zijn dit allemaal dingen die ik OOK zou doen als ik 60 kg zou wegen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 09:39

@ikkedus, dat ben ik helemaal met je eens. Hoe vaak zie je ruiters niet, die direct beginnen met draven of galoperen? Om hun paard lekker "los" te krijgen.

Ik heb er wel eens iets van gezegd tegen deze mensen en dan kijken ze je aan of je gek bent. Het is een paard hoor, geen baby wordt er dan tegen me gezegd.

Ladyson_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:11

Ik ben het eens met dat meer gewicht minder goed voor een paard is. Mijn vriend is 1.97 en 99 kg .. Toch lijkt het mij leuk om ooit samen buiten ritten te maken. Hij heeft geen overgewicht (hooguit 2 kg) en daarom vind ik het erg lastig te beoordelen. Mag hij nooit op een paard zitten omdat hij lang is? Een flink paard zou daar toch wel mee om moeten kunnen gaan?

Ik ga er vanuit dat de gemiddelde ruiter 70 kg weegt en we hebben het hier over een grens van 90. Maakt die 20 kg dan echt zoveel verschil? Uiteraard is dit per paard bekeken. Op een paardengewicht van 500kg scheelt dit 4 procent. Op een paardengewicht van 700 scheelt dit 2,8 procent. Ik vind dat persoonlijk niet zo veel. Het klinkt in ieder geval anders dan absolute getallen.

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:48

Voor de mensen die nog steeds in kilo's spreken, die zouden hier niet eens meer mee moeten discusseren/ in iedergeval niet serieus genomen moeten worden. Feit dat je in kilo's spreekt betekend dat je ook bijster weinig verstand hebt van gewichtsverdeling, en als je al niet weet dat je in newtons moet praten... Deze personen hebben een mening en dat mag maar dit hoeft echt niet serieus genomen te worden want gewichtsverdeling kan niet in kilos uitgedrukt worden.

En voor de mensen die wel in newtons kunnen denken of praten weten dondersgoed dat er bij newtons ook verschillende diciplines horen. Die mensen hoor je hier vrijwel ook niet want die begrijpen het principe van gewichtsverdeling.

Dus een aantal kilo's is niet relevant, de enige relevantie die meespeelt in gewichtsverdeling zijn newtons. Kijk daarbij naar wat je uitoefent, hoeveel je vraagt van een paard, hoelang je wat vraagt van een paard en hoevaak je wat vraagt van een paard.

Dit blijft echt maar niet doordringen bij sommige mensen, het is niet een aantal kilo's waar je naar moet kijken.. Maar naar de druk die je uitoefent bij elke dicipline/gang.

Als je praat over het belang van de paardenrug of de welgesteldheid van een paard want daar gaat het hier toch om? Dan moet je een grens stellen bij een bepaalde hoogte van druk....niet een aantal kilo's.
Laatst bijgewerkt door Ollytje op 11-05-12 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:50

Nou dan zou ik zeggen:

Aan jou de schone taak om ons onwetenden duidelijk te maken HOE het dan wel zit met kilo's versus newtons en de relevantie daarvan!