Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
bertie schreef:Zo. Ik heb je filmpje helemaal bekeken.
Ik zou niet weten waarom je je ervoor zou moeten schamen! Het is een filmpje wat heel duidelijk de dagelijkse praktijk laat zien van iemand die bezig is. Toch? Niet mis mee!![]()
We zien in dit filmpje ook veel van wat we op wedstrijden zo vaak zien. En ja, wat op wedstrijden niet hoog gewaardeerd wordt, soms tot grote woede van de ruiters, die kampioen in hun eigen achtertuin zijn.![]()
Ik verbaas me over je opmerking over weinig hand. Dat zie ik eigenlijk niet zo. Ik zie wel een paard dat te kort is in de hals, en het daar moeilijk mee heeft. Straks lees je iets over die momenten.
Ik had je commentaar over de stap en zo nog niet goed gelezen, dus daar komt straks ook een opmerking over. Ik heb tijdens dat filmpje zitten tikken, vandaar.
(@S_en_Z: het woord telgang mag inderdaad niet gebruikt worden, we gebruiken het begrip 'zuiverheid'. Taktfouten treden op als er in de takt onregelmatigheden zijn. Een onzuivere stap kan heel taktmatig zijn.)
Fijn dat je het gevoel hebt dat het rijden nu meer van JOU is! Goedzo!
bertie schreef:Onderstaand wat ik heb zitten tikken. Ik had nog véél meer kunnen tikken, maar ik vind het wel genoeg.
Het is een beetje een mengeling van een juryoordeel en een trainersoordeel. Als jurylid mag je natuurlijk nooit beide soorten commentaar op een briefje zetten, maar op Bokt mag het gelukkig wel.![]()
(oh .. dit gaat géén gewoonte worden hoor. Ik heb ook nog andere dingen te doen!)
begin:
wat kun jij in die draf lekker zitten, zeg!
0:30 - afwenden: kantelt. Oorzaak: te weinig dragend binnenachterbeen
0:44 - stilstaan moet je LEREN hoor! Maak er niet een standaard riedel van, want dan is je paard al weg voordat je er erg in hebt. En dan gaat het ongecontroleerd en slordig.
bertie schreef:1:26 - travers: je mist hier het doel van de travers. Wat jij hier doet is de achterhand naar binnen zetten. Het gymnastiserende van de travers mis ik. Je paard valt op de voorhand. Bij een travers moet een paard het gewicht meer naar de achterhand verplaatsen. Flutuitvoering -> flutcijfer.Terwijl je er zelf misschien heel tevreden mee was!
bertie schreef:1:44 - middendraf (het is géén uitgestrekte): achterhand komt na en komt omhoog, zeker na X. In het begin zijn er wat taktfoutjes.
bertie schreef:2:06 - die overgang naar het halthouden is voor een M2 proef veel te progressief. Hij kachelt een beetje door via de stap, en de impuls is er ook volledig uit. Het halthouden wordt ook niet afgemaakt, z'n benen staan maar ergens.. Vooral dat voorbeen dat niet meer bijkomt: teveel hand, te weinig impuls. Je ziet je hand ook terug in het openen van de mond, tijdens de overgang. Vergeet niet dat de drang naar voren óók in het halthouden hoort te zitten! Je lijkt een beetje snel tevreden.
2:13 - oei, dat achterwaarts. Ik denk dat je probleem al in dat halthouden is ontstaan. Eerst denkt je paard dat'ie voorwaarts mag (leren stilstaan en wachten op de hulpen!), en dat achterwaarts is dan getrokken, slepend, in stukken en ja, dan breekt hij er uit. Ik ben wel blij dat je niet teveel aan het klieren bent gegaan met die aanleuning, maar gewoon voorwaarts in draf. Met 'gewoon' doorrijden geef je geen stresssignalen aan je paard af. Heel goed! Er is wel wat spanning, je paard zwaait nog wat met z'n staart, en drukt op de hoefslag toch nog even de rug weg. Maar in essentie ben je voor de juiste oplossing gegaan!
bertie schreef:2:45 - deze momenten zijn jammer. Tot nu toe hebben we ze al een aantal keren gezien, aanleuningsproblemen in de overgangen. Het lijkt alsof je paard echt meer ruimte nodig heeft om de overgangen in zijn lichaam te kunnen verwerken. Hij protesteert daarom tegen je hand, want die ruimte krijgt hij niet van je. Interessant, zo'n sprekend paard!
bertie schreef:2:54 - ja, en dan is hij nog boos bij F. Zwiep zwiep, achterhand te hoog ..
3:03 - overgang bij M- opnieuw impulsverlies
3:14 - hm .. is die stap nog wel zuiver bij C? Voorbereiding op de keertwending. Die keertwending is natuurlijk te groot he. Dat is in een leersituatie helemaal niet erg. Wat ik minder fijn vind is dat die keertwending zo verstoken is van alle impuls. Je moet écht in het ritme van de stap door blijven stappen! Als je een keertwending op asfalt zou doen, dan mag je geen verschil horen met een gewone stap. Ook heel jammer dat je hier je binnenhand terug laat werken. De voorhand moet een enórme cirkel om dat achterbeen maken. Die binnenhand moet daarom ook hééél groot naar voren en naar binnen. Terug laten komen op zit. En sturen over de schouder. Nu verwring je het paard. Zo kán hij achter niet goed doorstappen! Eerste pas zet hij binnenachterbeen binnendoor.
3:24 - nu zie je heel goed dat de stap niet zuiver is. Zelfs de middenstap (dat was toch niet bedoeld als uitgestrekte, mag ik hopen?) is de stap nog niet zuiver. Dat kost je DIKKE punten hoor!
4:10 - dat is hem nog niet. Verzameling hoort mét impuls. En waar gaat dat spilbeen heen?
bertie schreef:4:14 - wat een vreemde overgang rij je hier. Je paard is helemaal niet voorbereid, je overvalt hem. Hij heeft geen impuls, is niet verzameld.. Zorg ervoor dat stelling en buiging in orde is, dat je even terugzit. Dan voel je van tevoren al dat het goed gaat komen. Als je in een juryhokje zit is dit een klassiek geval van 'zien aankomen dat het fout gaat'. Voelde je pas later dat hij in de verkeerde galop zat? Misschien kun je daar nog wat op oefenen, dat je beter leert hoe een galop aanvoelt. Dan kan het haast niet meer fout gaan. In een proef wordt het enorm op prijs gesteld als je heel snel corrigeert en opnieuw (correct) aanspringt. Zoals de galop nu toch nog 'goed' kwam heeft niets dressuurmatigs of rijkunstigs in zich. Dat soort dingen tellen in de beoordeling een rol. Dus liever correct, dressuurmatig oplossen!
bertie schreef:4:24 - pendelende galop. Erg op de voorhand. En dat voor een M2. Tut.tut.
bertie schreef:5:16 - ja, dan heeft hij het op een kleine volte (10m?) wel moeilijk. Geen wonder. Het zijn van die elementen in een proef die er toch toe doen. Een ruiter valt door de mand als een kleine volte in de beweging probleem oplevert.
5:21 - enkelvoudige wissel (ik weiger het een eenvoudige wissel te noemen, want zo eenvoudig is hij niet, tenzij je door hebt hoe het moet, dan wordt het ineens heel leuk!) is véél te progressief gereden! .. Oh sorry, het was geen wissel, je ging gewoon naar de stap. Maar dan nog is die overgang te progressief, en mist alle impuls. Stap is vervolgens weer niet zuiver. (ik laat het commentaar over die wissel maar even staan, doe er je voordeel mee).
5:33 - Nou, daar kom je dan aangekuierd .. Je komt op de hoefslag zó sloom .. aanleuning links-rechts wiebelwiebel .. oh, en dan ineens weer een galop! Heel onverwacht! Je paard valt uit elkaar, doet wat tussenpasjes, weet opnieuw niet welke galop het zal worden (je ziet hem slingeren met z'n benen, het ging nog bijna verkeerd met z'n linker voorbeentje), aanleuning is zoek.. Rommelig. Terwijl je met een betere voorbereiding waarschijnlijk een veel nettere overgang kon laten zien.
5:48 - stelling en buiging horen volgens de galop. Daar ging het bijna mis op X. Het is en blijft de rechtergalop, dus stelling en buiging moeten naar rechts. En daar BLIJVEN. Dat is typisch een van die examenonderdeeltjes van de contra. Het vergt een sterk achterbeen, en is daarom juist zo'n mooie oefening. Over het algemeen mag de expressie voor wat betreft de stelling en buiging in de galop wel wat beter. Als je dat voor elkaar krijgt ben je ook zomaar van je aangaloppeerprobleem af.
6:04 - waarom kom je daar van de hoefslag af?
6:20 - ja, weer zo'n kleine volte. Het paard loopt al weinig op het achterbeen, en dat nekt je onmiddellijk in die volte: nu redt hij het helemaal niet meer, en duikt enórm op de voorhand. Voor een jurylid een bewijsje dat het paard nog niet klaar is voor dit niveau.
bertie schreef:EnelyaT schreef:Ik start 18feb voor het eerst L1 met hemMaar ik werk onregelmatig, en kan dus heel vaak niet omdat ik moet werken. Daarnaast ben ik heel lang bang geweest dat hij zou vallen in de linkergalop (lang verhaal) en daardoor ook geen L gestart. Omdat er dan een middengalop op de volte wordt gevraagd. En dat vond ik doodeng!
We kennen het verhaal natuurlijk niet. Daarom even in het algemeen (en het past wel in het kader van het topic).
Paarden die erg op de voorhand lopen willen nogal eens struikelen.
Veel mensen merken wel dat het paard struikelt, maar weten niet de reden ervan. En dat is zo jammer want het kan een indicatie zijn dat er rijtechnisch misschien iets aan de hand is. Iets waar je je voordeel mee kunt doen, dus.
Ik heb zelf zo'n moment gehad met een paard dat ik nog niet zo lang had. Hij had moeite met de contra, maar ik wilde hem een keer meenemen naar een wedstrijd. Tijdens de wedstrijd ging de contra ineens beter dan thuis. "He, wat leuk", dacht ik. Prompt struikelde hij, en gleed ik er zo over de hals vanaf op de grond. Even concentratie kwijt, hij dook op de voorhand, struikelde over z'n eigen benen en bingo.
Joolien schreef:R_ali_R schreef:http://www.mijnalbum.nl/Foto-FK8KIR6I.jpg
Kwam deze foto nog tegen.
Hij is genomen afgelopen herfst.
wat ik zie bij deze foto is vooral spanning!!!
Hij lijkt de rug wat weg te drukken en ik kijk naar beneden![]()
Ook mag het neusje er meer uit!
Er is nog iets mis met het plaatje wat ik jullie niet ga vertellen kijken of jullie het zien
Je hebt de mest niet opgeruimd in de baan?
Hij is hier mooi op de ll maar het ziet er idd niet heel ontspannen uit. Het lijkt of hij niet los durft te laten in de rug en daardoor ook jouw hand niet opzoekt. Je hebt zo te zien nauwelijks contact. Wat daarin helpt is het contact 'uitdagen' door veel voltes te rijden zodat je je binnenteugel wel aan moet nemen(binnenhand naar binnen) om stelling en buiging te vragen, door hem met de buitenschouder goed mee te nemen zal hij toch jouw binnenhand op moeten zoeken, ook omdat je uiteraard buiging vraagt om je binnenbeen heen. Dit kun je ook doen op de lange zijde en hem van daaruit rechtstellen met dezelfde ontspanning en losse contact.
En zelf je schouders ontspannen en je hoofd recht boven je lichaam houden. (ik heb dat zelfde kwaaltje)
Yamcha schreef:Mja, moeilijk hoor met Toot. Lijkt me ook geen makkelijk paard om te rijden.
Citaat:Terrible. Awful.
Poor horse. Poor Matthias.
Money doesn't rule, that's the lesson we learn.
The only positive conclusion here. How sad.