[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 18:53

Probleem is imo dat de amazone gespannen is in de binnenkant van de bovenbenen en billen, waardoor je haast in het zadel gaat staan, daardoor ook spanning in schouders, ellebogen en polsen. Paard drukt zich op, laat de bovenlijn niet los, wil niet ontspannen in kaak - nek - ruk, omdat hij vasthoudt in de lendenen, hij wil de rug niet ontspannen omdat je er gespannen opzit, dat is waar het probleem begint (hij is bang dat je gaat stuiteren denk ik). Ben het niet met Joolien eens dat hij de rug wegdrukt, dat doet hij niet, maar hij houdt zich vast, spant de rug aan, en de onderhals, en wordt daardoor kort in de hals en achter de teugel.

Probleem begint bij het zitten, daarom was mijn eerste opmerking: met zachte billen zitten, op je kont, loslaten je billen en bovenbenen. Dan kan hij de rug ook loslaten. Aan het been, van achter naar voren rijden, schouders, ellebogen en polsen los, zodat je een zacht handje hebt, dat kan meegaan met de mond, een hand die hij vertrouwt, zodat hij de onderkaak tegen het bit durft te leggen, en dan zal hij ook ontspannen in de bovenlijn, en jou fijn laten zitten. Maar het begint bij jouw zit.
Ik herken dit, ben hier zo mee aan het stoeien geweest, en nog.......

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:10

_/-\o_

bertie schreef:
Zo. Ik heb je filmpje helemaal bekeken. :)
Ik zou niet weten waarom je je ervoor zou moeten schamen! Het is een filmpje wat heel duidelijk de dagelijkse praktijk laat zien van iemand die bezig is. Toch? Niet mis mee! *\o/*
We zien in dit filmpje ook veel van wat we op wedstrijden zo vaak zien. En ja, wat op wedstrijden niet hoog gewaardeerd wordt, soms tot grote woede van de ruiters, die kampioen in hun eigen achtertuin zijn. :+

Ik verbaas me over je opmerking over weinig hand. Dat zie ik eigenlijk niet zo. Ik zie wel een paard dat te kort is in de hals, en het daar moeilijk mee heeft. Straks lees je iets over die momenten.
Ik had je commentaar over de stap en zo nog niet goed gelezen, dus daar komt straks ook een opmerking over. Ik heb tijdens dat filmpje zitten tikken, vandaar.
(@S_en_Z: het woord telgang mag inderdaad niet gebruikt worden, we gebruiken het begrip 'zuiverheid'. Taktfouten treden op als er in de takt onregelmatigheden zijn. Een onzuivere stap kan heel taktmatig zijn. :Y) )

Fijn dat je het gevoel hebt dat het rijden nu meer van JOU is! Goedzo! *\o/*

Ik laat de teugels vrij lang en zet arm dan idd vast. Daardoor ben ik soms te streng, zonder dat ik bewust aan de voorkant zit. Echter doe ik echt vrij weinig, maar dat kort in de hals is meteen het probleem :j Als ik hem meer ruimte geef, zakt hij nog dieper. Maar ik zal er op letten, want dat willen we echt niet, streng zijn :o

bertie schreef:
Onderstaand wat ik heb zitten tikken. Ik had nog véél meer kunnen tikken, maar ik vind het wel genoeg.
Het is een beetje een mengeling van een juryoordeel en een trainersoordeel. Als jurylid mag je natuurlijk nooit beide soorten commentaar op een briefje zetten, maar op Bokt mag het gelukkig wel. :D

(oh .. dit gaat géén gewoonte worden hoor. Ik heb ook nog andere dingen te doen! %) )

begin:
wat kun jij in die draf lekker zitten, zeg! :)

0:30 - afwenden: kantelt. Oorzaak: te weinig dragend binnenachterbeen

0:44 - stilstaan moet je LEREN hoor! Maak er niet een standaard riedel van, want dan is je paard al weg voordat je er erg in hebt. En dan gaat het ongecontroleerd en slordig.

We kunnen idd niet goed stilstaan :o Ben er mee bezig, maar ik vind het heel moeilijk. :o

bertie schreef:
1:26 - travers: je mist hier het doel van de travers. Wat jij hier doet is de achterhand naar binnen zetten. Het gymnastiserende van de travers mis ik. Je paard valt op de voorhand. Bij een travers moet een paard het gewicht meer naar de achterhand verplaatsen. Flutuitvoering -> flutcijfer. ~~}> Terwijl je er zelf misschien heel tevreden mee was! :+

Niet tevreden nee ;) Hij kan het vele malen beter, maar het lukte toen niet. Nu na de behandeling heb ik het nog niet geprobeerd, dus hoop dat we er nu aan kunnen werken!

bertie schreef:
1:44 - middendraf (het is géén uitgestrekte): achterhand komt na en komt omhoog, zeker na X. In het begin zijn er wat taktfoutjes.

Ik had eigenlijk niet eens weg moeten rijden, in de hoek merkte ik al dat hij niet fijn genoeg was. :o

bertie schreef:
2:06 - die overgang naar het halthouden is voor een M2 proef veel te progressief. Hij kachelt een beetje door via de stap, en de impuls is er ook volledig uit. Het halthouden wordt ook niet afgemaakt, z'n benen staan maar ergens.. Vooral dat voorbeen dat niet meer bijkomt: teveel hand, te weinig impuls. Je ziet je hand ook terug in het openen van de mond, tijdens de overgang. Vergeet niet dat de drang naar voren óók in het halthouden hoort te zitten! Je lijkt een beetje snel tevreden.

2:13 - oei, dat achterwaarts. Ik denk dat je probleem al in dat halthouden is ontstaan. Eerst denkt je paard dat'ie voorwaarts mag (leren stilstaan en wachten op de hulpen!), en dat achterwaarts is dan getrokken, slepend, in stukken en ja, dan breekt hij er uit. Ik ben wel blij dat je niet teveel aan het klieren bent gegaan met die aanleuning, maar gewoon voorwaarts in draf. Met 'gewoon' doorrijden geef je geen stresssignalen aan je paard af. Heel goed! Er is wel wat spanning, je paard zwaait nog wat met z'n staart, en drukt op de hoefslag toch nog even de rug weg. Maar in essentie ben je voor de juiste oplossing gegaan!

Was de overgang naar halt beter bij groeten? Ik denk dat ik te snel stop met voorwaarts denken. Die overgang is bewust progressief, omdat hij met halthouden steeds zelf achterwaarts ging, hoe weinig ik ook deed. Maar zie idd dat ik tijdens het halthouden niks meer doe met been en veeeeeel te veel met hand. Achterwaarts kan idd niet goed gaan na dat halthouden.

bertie schreef:
2:45 - deze momenten zijn jammer. Tot nu toe hebben we ze al een aantal keren gezien, aanleuningsproblemen in de overgangen. Het lijkt alsof je paard echt meer ruimte nodig heeft om de overgangen in zijn lichaam te kunnen verwerken. Hij protesteert daarom tegen je hand, want die ruimte krijgt hij niet van je. Interessant, zo'n sprekend paard! :)

We zijn nu bezig om zelfs alle overgangen zonder hand te rijden, dus nieteens een ophouding. Dan voelt hij idd fijner :j Maakt zich wat langer maar dat is een kwestie van sterker worden, denk ik?

bertie schreef:
2:54 - ja, en dan is hij nog boos bij F. Zwiep zwiep, achterhand te hoog ..

3:03 - overgang bij M- opnieuw impulsverlies

3:14 - hm .. is die stap nog wel zuiver bij C? Voorbereiding op de keertwending. Die keertwending is natuurlijk te groot he. Dat is in een leersituatie helemaal niet erg. Wat ik minder fijn vind is dat die keertwending zo verstoken is van alle impuls. Je moet écht in het ritme van de stap door blijven stappen! Als je een keertwending op asfalt zou doen, dan mag je geen verschil horen met een gewone stap. Ook heel jammer dat je hier je binnenhand terug laat werken. De voorhand moet een enórme cirkel om dat achterbeen maken. Die binnenhand moet daarom ook hééél groot naar voren en naar binnen. Terug laten komen op zit. En sturen over de schouder. Nu verwring je het paard. Zo kán hij achter niet goed doorstappen! Eerste pas zet hij binnenachterbeen binnendoor.

3:24 - nu zie je heel goed dat de stap niet zuiver is. Zelfs de middenstap (dat was toch niet bedoeld als uitgestrekte, mag ik hopen?) is de stap nog niet zuiver. Dat kost je DIKKE punten hoor!

4:10 - dat is hem nog niet. Verzameling hoort mét impuls. En waar gaat dat spilbeen heen?

We zijn net begonnen met keertwendingen. Ik heb ze nooit goed geleerd en kan het paard dus ook slecht aanleren. Was bewust zo groot gehouden dus. Stap is idd een issue, maar in normale training gaat dat vele malen beter. (vroeger voor blessure 8en voor de stap := nu blij als het ooit weer een 6 wordt)

bertie schreef:
4:14 - wat een vreemde overgang rij je hier. Je paard is helemaal niet voorbereid, je overvalt hem. Hij heeft geen impuls, is niet verzameld.. Zorg ervoor dat stelling en buiging in orde is, dat je even terugzit. Dan voel je van tevoren al dat het goed gaat komen. Als je in een juryhokje zit is dit een klassiek geval van 'zien aankomen dat het fout gaat'. Voelde je pas later dat hij in de verkeerde galop zat? Misschien kun je daar nog wat op oefenen, dat je beter leert hoe een galop aanvoelt. Dan kan het haast niet meer fout gaan. In een proef wordt het enorm op prijs gesteld als je heel snel corrigeert en opnieuw (correct) aanspringt. Zoals de galop nu toch nog 'goed' kwam heeft niets dressuurmatigs of rijkunstigs in zich. Dat soort dingen tellen in de beoordeling een rol. Dus liever correct, dressuurmatig oplossen!

:o Dit bedoel ik met het te lomp zijn van mezelf. Voelde wel dat hij fout zat, maar hij kan dan heel boos worden als hij meteen terug moet, dus was even voor de lieve vrede :o

bertie schreef:
4:24 - pendelende galop. Erg op de voorhand. En dat voor een M2. Tut.tut. :+

*smoesmodus aan* M2 zijn we nog niet, M1 is dik anderhalf jaar geleden voor blessure van half jaar :o *smoesmodus uit*
Daarom blijven we komende maanden thuis. :j

bertie schreef:
5:16 - ja, dan heeft hij het op een kleine volte (10m?) wel moeilijk. Geen wonder. Het zijn van die elementen in een proef die er toch toe doen. Een ruiter valt door de mand als een kleine volte in de beweging probleem oplevert.

5:21 - enkelvoudige wissel (ik weiger het een eenvoudige wissel te noemen, want zo eenvoudig is hij niet, tenzij je door hebt hoe het moet, dan wordt het ineens heel leuk!) is véél te progressief gereden! .. Oh sorry, het was geen wissel, je ging gewoon naar de stap. Maar dan nog is die overgang te progressief, en mist alle impuls. Stap is vervolgens weer niet zuiver. (ik laat het commentaar over die wissel maar even staan, doe er je voordeel mee).

5:33 - Nou, daar kom je dan aangekuierd .. Je komt op de hoefslag zó sloom .. aanleuning links-rechts wiebelwiebel .. oh, en dan ineens weer een galop! Heel onverwacht! Je paard valt uit elkaar, doet wat tussenpasjes, weet opnieuw niet welke galop het zal worden (je ziet hem slingeren met z'n benen, het ging nog bijna verkeerd met z'n linker voorbeentje), aanleuning is zoek.. Rommelig. Terwijl je met een betere voorbereiding waarschijnlijk een veel nettere overgang kon laten zien.

5:48 - stelling en buiging horen volgens de galop. Daar ging het bijna mis op X. Het is en blijft de rechtergalop, dus stelling en buiging moeten naar rechts. En daar BLIJVEN. Dat is typisch een van die examenonderdeeltjes van de contra. Het vergt een sterk achterbeen, en is daarom juist zo'n mooie oefening. Over het algemeen mag de expressie voor wat betreft de stelling en buiging in de galop wel wat beter. Als je dat voor elkaar krijgt ben je ook zomaar van je aangaloppeerprobleem af. :)

6:04 - waarom kom je daar van de hoefslag af?

6:20 - ja, weer zo'n kleine volte. Het paard loopt al weinig op het achterbeen, en dat nekt je onmiddellijk in die volte: nu redt hij het helemaal niet meer, en duikt enórm op de voorhand. Voor een jurylid een bewijsje dat het paard nog niet klaar is voor dit niveau.

Ik kan de overgang galop/stap niet. Ik zit ermee te klieren, heb totaal verkeerde timing en laat paardlief het liefst aan zijn lot over dan :o
De stelling en buiging beter in galop :j Ik mocht dat nooit, moest recht, maar we zijn er nu mee bezig. Van de hoefslag af komt van hetzelfde probleem. Als ik hem fijn heb, blijft hij netjes erop, anders wil hij graag afwenden.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:18

bertie schreef:
EnelyaT schreef:
Ik start 18feb voor het eerst L1 met hem ;) Maar ik werk onregelmatig, en kan dus heel vaak niet omdat ik moet werken. Daarnaast ben ik heel lang bang geweest dat hij zou vallen in de linkergalop (lang verhaal) en daardoor ook geen L gestart. Omdat er dan een middengalop op de volte wordt gevraagd. En dat vond ik doodeng!

We kennen het verhaal natuurlijk niet. Daarom even in het algemeen (en het past wel in het kader van het topic).

Paarden die erg op de voorhand lopen willen nogal eens struikelen.
Veel mensen merken wel dat het paard struikelt, maar weten niet de reden ervan. En dat is zo jammer want het kan een indicatie zijn dat er rijtechnisch misschien iets aan de hand is. Iets waar je je voordeel mee kunt doen, dus.

Ik heb zelf zo'n moment gehad met een paard dat ik nog niet zo lang had. Hij had moeite met de contra, maar ik wilde hem een keer meenemen naar een wedstrijd. Tijdens de wedstrijd ging de contra ineens beter dan thuis. "He, wat leuk", dacht ik. Prompt struikelde hij, en gleed ik er zo over de hals vanaf op de grond. Even concentratie kwijt, hij dook op de voorhand, struikelde over z'n eigen benen en bingo. :o

Ik snap wat je bedoelt ja! Als ze teveel op de voorhand vallen gaan ze idd. erg struikelen. Ik dacht dat dat wel algemeen bekend was :)
Maar mijn angst kwam van het samen vallen op het asfalt

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:34

Wow wat een leerzaam topic dit! Vooral het filmpje van MWM en het commentaar daarbij.. +:)+

Ben nu al even aan het mee lezen en ben eigenlijk wel nieuwsgierig wat jullie zeggen van een ongetraind paard in beweging, je training is er (imo) toch op gericht om het paard te verbeteren, sterker te maken, te begeleiden en noem maar op. Als ruiter hebben we daar volgens mij heel veel invloed op. Fouten van ons, zie je weer terug in het paard. Het ene paard beter als het andere, het ene paard is eigenlijk gewoon een spiegel waar je in kijkt terwijl het andere paard dat een stuk beter doet.

Maar elk paard heeft ook een z.g.n. eigen houding, waar hij / zij zelf prettig in loopt en alles (daar zijn we het volgens mij toch over eens?), en aan de hand van die houding trainen we het paard op een bepaalde manier. Maar waarom nou eigenlijk precies? Hoe leer je dingen herkennen?

Ik ben daarom eigenlijk wel benieuwd wat jullie van mijn paardje zeggen, op een moment dat hij nog niet in training was (naast enkele keer een zadel op z'n rug gehad te hebben, en aan een longeerlijn rond geslingerd).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Sorry voor alle foto's, maar hoop dat dit beetje een beeld geeft heb namelijk geen (recent) filmpje, ja van het zadelmak maken.. :')

Het inrijden is vrij vlot gegaan, en deze 2 foto's hieronder zijn van nog geen 3 weken ohz waar je nog niet bezig bent de training en 'aan de teugel' zoals we hier in het topic beschrijven, maar deze 2 foto's geven naar mijn mening wel een goed beeld van een 'natuurlijke' reactie van een paard. We waren hier alleen nog maar bezig met het rijden wat meer 'eigen' maken, gas, stuur, rem bevestigen, lange lijnen rijden (simpel van hand veranderen e.d.). Wel werd er mij gezegd om direct wel bezig te gaan dat hij niet te veel naar buiten gaat kijken (iets waar die direct erg de neiging naar hand, beide kanten op overigens).

In een bocht hij had in het begin heel erg de neiging om dus zowel in bochten als op de hoefslag echt naar 'buiten te kijken', helaas op deze foto probeer ik dat dus te corrigeren door m'n hand naar mij toe te werken i.p.v. opzij te werken (waar er bij mij overigens wel echt op gehamerd word, mij is aangeleerd om juist aan mijn binnenhand te gaan trekken |o , zijn nu dus al een jaar bezig omdat af te leren en het OPZIJ te bewegen i.p.v. naar je toe, ik weet heel goed dat ik het doe maar toch blijf ik het doen (vooral op de onbewust momenten). ;) Hier op deze foto zie je dus heel goed de reactie van het paard wanneer ik dat dus te veel doe:
Afbeelding

Een fractie later wanneer ik ook die binnenhand weer wat losser laat, zie je ook gelijk dat hij weer in z'n "eigen houding" gaat lopen.
Afbeelding

Ik ben eigenlijk dus wel benieuwd hoe jullie bv. zo'n training eigenlijk beginnen, als je zo kijkt naar dit paard z'n bouw, manier van bewegen, z'n 'reactie'.. Hij is overigens erg looplustig, maar door z'n onderhals soms ook erg moeilijk. Ik heb vrij direct (27-09 zat ik er de 1e keer op, heb hem zelf ingereden overigens (wel met strikte begeleiding, en dit is ook zeker niet de eerste en laatste ik rijd meerdere paarden per maand in), en toen ik hem weer naar huis haalde na 2/3 weken) prive les genomen, 2-11 was onze eerste les. Juist omdat ik thuis eigenlijk altijd 'alleen' rijd, weet aardig hoe ik paarden aan moet rijden (is toch wel iets andere koek als het gewone zadelmak maken natuurlijk), maar het ging mij er ook om dat er geowon regelmatig (1 keer in de week) iemand mee kijkt, dingen aangeeft etc. etc. :)

We zijn toen aardig met dingen begonnen in de training, en ben benieuwd of jullie er eigenlijk een beetje hetzelfde naar kijken als mijn instructrice. Vooral het waarom vind ik dus erg interessant, hoe z'n bouw / beweging soms in het nadeel of voordeel werkt wat je ermee kan doen etc. etc. Maar ook wat bij hem dus belangrijk is om nu (zo na het inrijden) aan te werken. :)

Helaas ben ik zelf wel zins 16-12 uit de running (paard gevallen, been gebroken :') ), dus meneer staat ook stil, of nouja word wel gelongeerd en komt wel wat in handen etc. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:48

@Yamcha, ik heb het ook over vasthouden, niet wegdrukken, of heb ik ergens wat verkeerd getypt?

@Marynke.
Mooi dier. Wat zijn valkuil kan zijn en volgens mij is, is dat hij een behoorlijke onderhals heeft en deze er graag onderdrukt zodat hij de rug minimaal tot niet hoeft te gebruiken. Iets wat je heel erg in vrijheid ziet en wat hij in de laatste rijfoto ook toont. Ik zou werken aan laaggerichte ontspanning, en dit stimuleren met voldoende longeerwerk. Deze manier van longeren helpt goed om de rug los te laten en op eigen benen te leren lopen:
Afbeelding

Wat je in het rijden kan doen is nageeflijkheid vragen op meer lengte. Dus de teugels langer maken, goed voorwaarts laten doorstappen zodat hij lengte moet zoeken in de hals en zo jouw hand op zoekt. Doordat je met been inwerkt zal hij altijd van achter actief blijven, en het voorwaartse kun je weer opvangen door je zit. Je kunt contact stimuleren door voltes te rijden en daarin stelling en buiging te vragen, dit kun je ook op de lange zijde doen en dit afwisselen met rechtstellen.
Doe dit zowel op de binnenhoefslag als op de gewone hoefslag zodat hij niet gaat plakken aan de omheining.

Iets wat belangrijk is, is uiteraard dat hij goed aan de hulpen is. Maar goed, dat is eigenlijk altijd belangrijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:03

Joolien schreef:
@Yamcha, ik heb het ook over vasthouden, niet wegdrukken, of heb ik ergens wat verkeerd getypt?

Klopt, ik had verkeerd gelezen :)

OdiEtAmo

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:12

@ joolien:
Die manier van longeren gebruik ik ook, erg fijn inderdaad :j

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:29

Ahum :o

Voor de mensen die er nog niet moe van zijn.
Zal voorlopig geen nieuwe plaatsen. :Y)

Wij hebben hier op stal geen spiegels, nu gaf iemand hier in het topic het idee 'zet gewoon een camera neer en ga rijden'. :j

Wat is er te zien?
- stap, waarbij ik even overdreven, voor het idee, mijn binnenhand opzij doe en niet probeer naar me toe te halen
- bochten, vanuit de schouder te rijden
- achterwaarts waar we nog niet zo lang mee bezig zijn (de 'hup' is niet van mij :P )
- draf waarbij ik haar met kleine ophoudingen probeer iets meer te laten 'zitten' of althans, van de voorhand af
- een typisch Doris moment, gelukkig geen rechte lijn want dan pakt ze snelheid (reden waarom ik het soms lastig vind haar los te laten)

Beeld hapert helaas iets.
Zijn allemaal probeersels, maar moet zeggen, heb vandaag best fijn gereden!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:49

@ Jolien, dankje voor je comment! :)

Zijn onderhals is inderdaad een gigantisch 'probleem', in de zin van dat hij dan heel erg in 3 stukken loopt. Hij loopt wel erg ruim, stapt zeer makkelijk over bv. waar veel toch wel naar kijken maar hij werkt niet. Zijn onderhals staat er op, z'n rug doet vervolgens niets. Wij zijn (mede ook om controle te houden, hij nam heel vaak het controle over maar als die gewoon netjes rechtuit liep kon die ook ineens besluiten om te gaan afwenden, ging dan niet even een paar passen opzij of van de hoefslag af, nee hij liep rustig in 1 streep dan naar de andere kant (vooral wanneer er daar een ander paard liep)) maar goed we zijn dus bezig gegaan met lang en laag rijden inderdaad. Over de rug ook en in de gaten houden dat hij niet 'vals' gaat knikken, maar echt de lijn vanuit z'n schoft loopt (het verschil voel je overigens ook heel goed, je krijgt een heel ander paard onder je..), doordat ik dit gevoel nu een paar keer heb mogen voelen kon ik er in de eigen trainingen ook heel goed naar toe werken bij hem zonder te veel te kijken of de hals lijn wel goed is. :j

Daarbij ben ik er bij hem ook 'perongelijk' eigenlijk omdat ik dus een paar keer geen zin had in rijden maar hem toch wou trainen en toen ben gaan longeren erachter gekomen dat wanneer ik hem dus regelmatig longeer en dan lang en laag, gericht op ontspanning maar wel met activiteit ik daar in de training ohz ook direct weer heel veel profijt uit haal. Ook wat grappig is om te zien, dat wanneer die echt werkt 'trilt' alles, vooral de spieren achter het zadel. Die zie je echt aan het bewegen, mijn instructie maakte die opmerking een keer tijdens een halve ronde (het is lastig met een jong dier om het een hele training vol te houden); "Hij trilt helemaal! Alles beweegt!" ik snapte er niks van wat ze bedoelde, ik voelde een heel fijn paard onder me (heel licht ook, terwijl ik hem ook op moment heb meegemaakt dat ie echt sterk voelde...), zag dat de bovenhals spier in de hals doorliep naar de schoft, maar wat ze nou bedoelde met "hij trilt helemaal" dat vatte ik dus niet. Tot ik het ook zelf zag tijdens het longeren, vraag me toch af hoe dit werkt? Is dat inderdaad zo goed (in mijn ogen dus wel...).

We zijn ook heel veel bezig met voltes (en dan niet 10 rondes linksom, 10 rondes rechtsom) nee, kleine voltes, grote voltes, dan weer linksom dan weer rechtsom en gewoon continu afwisselen. NIet op 1 punt in de baan, maar echt door de hele baan heen. Hierin moet hij dan goed door het hele lichaam buigen (wat bv. rechtsom moeilijk is, dan heeft ie de neiging om naar binnen te vallen en af te snijden, voor mijn gevoel moet ik echt gigantisch mijn binnen been erbij houden (soms nog meer als ik kan..), volgens mij moet het met minder been kunnen en doe ik dus iets fout (heb wel een vermoeden overigens waar het aan ligt)).

Goed aan de hulpen is iets waar je eigenlijk direct aan werkt imo, tuurlijk kun je die 1e keer been geven niet verwachten dat ze precies goed reageren maar elke stap wat ze goed doen (al is het maar IETS!) belonen we al. Dit verfijn je dus vervolgens steeds meer, soms heeft hij de neiging, wanneer die dus echt 'fijn' word. Ik er heel heerlijk op zit om voorwaarts te blijven, hij heeft de neiging om dan heel erg terug te vallen in tempo, het is lastig om hem in het tempo te houden en dit zal volgens mij ook een beetje te maken hebben met het missen van bepaalde kracht? We werken er wel aan, reactie = reactie en hij mag van mij dus niet terug komen zonder dat ik het vraag. Hier blijven we wel consequent op.. Daarbij moet ik zelf heel erg werken aan het 'stil' (wel meegaand) houden van m'n handen, heb veel te veel de neiging om ze op en neer mee te bewegen met het lichtrijden, in bochten mijn binnenhand terug te werken i.p.v. opzij te werken en geef dus ongetwijfeld regelmatig onbedoelde hulpen. Hij is wat dat betreft wel echt een spiegel, wanneer ik op een volte dus te veel terug werk met mijn hand. Mijn buitenhand min of meer los gooi dan piept ie er gewoon tussen uit, loopt gewoon steil de andere kant op. VOlte bij A bijvoorbeeld, i.p.v voor de E langs af te buigen naar K buigt ie dus af richting E en naar H toe. ;)

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:28

Joolien schreef:
R_ali_R schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FK8KIR6I.jpg

Kwam deze foto nog tegen.
Hij is genomen afgelopen herfst.

wat ik zie bij deze foto is vooral spanning!!!
Hij lijkt de rug wat weg te drukken en ik kijk naar beneden _-:(
Ook mag het neusje er meer uit!

Er is nog iets mis met het plaatje wat ik jullie niet ga vertellen kijken of jullie het zien }>

Je hebt de mest niet opgeruimd in de baan? :')
Hij is hier mooi op de ll maar het ziet er idd niet heel ontspannen uit. Het lijkt of hij niet los durft te laten in de rug en daardoor ook jouw hand niet opzoekt. Je hebt zo te zien nauwelijks contact. Wat daarin helpt is het contact 'uitdagen' door veel voltes te rijden zodat je je binnenteugel wel aan moet nemen(binnenhand naar binnen) om stelling en buiging te vragen, door hem met de buitenschouder goed mee te nemen zal hij toch jouw binnenhand op moeten zoeken, ook omdat je uiteraard buiging vraagt om je binnenbeen heen. Dit kun je ook doen op de lange zijde en hem van daaruit rechtstellen met dezelfde ontspanning en losse contact.
En zelf je schouders ontspannen en je hoofd recht boven je lichaam houden. (ik heb dat zelfde kwaaltje := )

Je slaat de spijker op zijn kop ik heb de mest niet opgeruimd :+
Nee even zonder gekheid.
bedankt voor de tip.

@Bertie hij was inderdaad niet aan de hulpen en het zadel was inderdaad wat vershoven :+

@Yamcha bedankt voor je uitleg daar heb ik veel aan!! je legt het zo goed uit _/-\o_

Als ik me het goed herinner was dit terug rijden zonder hand meneer dendere overal door heen en ik probeerde terug te rijden op zit en toen kreeg ik dit :+ door dat hij niet terug kwam werdt ik gespannen, ik was zo gefocust op het feit zonder hand dat ik nergens anders meer op letten. :+

Meneer kwam achter te teugel en begon meteen zijn staart scheef te dragen omdat hij totaal de weg kwijt was :+
ik noem deze momentje kortsluiting bij hem maar eigenlijk komt het door mij.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:49

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:50

Bertie, je slaat de spijker op zijn kop. Het is ook alsof Toot wil zeggen LAAT ME NOOOOUUUUU!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:01

Ik ben blij dat je er wat mee kan :)

Mja, moeilijk hoor met Toot. Lijkt me ook geen makkelijk paard om te rijden.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:33

Yamcha schreef:
Mja, moeilijk hoor met Toot. Lijkt me ook geen makkelijk paard om te rijden.

Elk paard dat verder is doorgereden is niet gemakkelijk te rijden. Het komt zó nauw met hulpen. Teugelhulpen, beenhulpen, zithulpen.

Ik weet niet of het aan het paard ligt.
Waarschijnlijk is het meer de finetuning met Edward die Totilas zo geweldig maakte.

De finetuning is iets wat Matthias tot nu toe mist. En dan gaat het ineens in een andere versnelling: de groffe hulpen. En is Totilas van slag.
Totilas, die niet meer in de goede galop kan aanspringen..
Totilas die op L-niveau slechte punten haalt.

In dat kader heb ik nog wel een aardig voorbeeld.
Een leerling (jogging broek, blauwe regenlaarzen: geen geld maar wel fanatiek) wilde zo graag op Donald. Om eens te voelen hoe dat is, op een Z-paard.
Ok, ze klimt erop, grote goedheid, 1,75, wat HOOG.
"Ga maar voorwaarts" zeg ik. Dus ze klopt met haar benen. Donald met z'n enórme front (het leek wel een schoorsteen) kijkt om zich heen, en ziet van alles: interessant!
Leerling klopt nog eens, Donald ziet nóg meer van alles..
Leerling begint echt te kloppen (je kent dat wel, zo'n peuter op een te dikke Shet, zeg maar)
Donald kijkt om zich heen, vermaakt zich kostelijk! Zóveel te zien! Maar heeft nog geen poot verzet..
Leerling gefrustreerd. Tot het toverwoord: niet kloppen, maar stil zitten, en voorwaarts 'denken'. Toen kwam Donald in beweging.
Ik vond het zó apart. Want ik wist eigenlijk helemaal niet dat Donald niet op kuit reageerde, maar wel op zit.
Dankzij leerlinge met blauwe regenlaarzen wél een eye-opener! *\o/*

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:36

Toot lijkt op de filmpje inderdaad een paard wat de hulpen niet begrijpt dus maar iets probeert, in de hoop te vinden wat de ruiter nu eigenlijk wil.

Op zo'n moment zou ik juist even een adempauze nemen, even rust en overnieuw.
Maarja, dat gaat natuurlijk niet in zo'n hal met allemaal verwachtingsvolle mensen dus het gaat maar door en door.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:55

vreselijk dat filmpje van totilas. ik heb het bij de galop uitgezet hoor, arm paard. hij weet totaal niet wat te doen met al die tegenstrijdige hulpen die hij door krijgt.
zo doet die van mij ook wel eens, dan weet ik te veel vraag, of iets gewoon echt niet goed doe (als het bv iets is wat normaal altijd goed gaat).

mooi moment met Donald zeg!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 00:20

mijn commentaar staat in de Top Comments! *\o/*
STEM! STEM!
ik ben eprinsen op youtube:
Citaat:
Terrible. Awful.
Poor horse. Poor Matthias.
Money doesn't rule, that's the lesson we learn.
The only positive conclusion here. How sad.

stem niet op mij. gedenk dat arme dier. Kun je je voorstellen wat Totilas meemaakt?
Toen hij bij Paul S stond, toen had hij al zo'n triest oog.

En dan hebben we het hier over aan de teugel, en aanleuning. En blij rijden..
Ik ben blij dat ik nooit op dat niveau heb hoeven te presteren.. het gaat ten koste van de paarden.
Laten we hier maar fijn door mekkeren over de foto's en de filmpjes die voorbij komen. :)
Want hier komen de liefhebbers bij elkaar. De mensen die willen leren rijden met gevoel. Zonder de druk van dat vreselijke geld.

Tot nu toe heb ik me niet bemoeid met Totilas topics. Maar met dit optreden in Vechta kan ik me niet meer afzijdig houden. Het doet zó zeer.
Totilas had natuurlijk een drafmechanisme waar we hier niet blij mee zijn. Dat voorbeen is gekunsteld, niet in overeenstemming met het achterbeen, en zo.
Maar de harmonie met Edward, daar kun je dan ook weer niet omheen.

Wat doet het pijn om het gebrek aan harmonie te zien met Matthias.

Arme Totilas. Arme Matthias. Arme Edward.
Alleen maar verliezers. door dat stomme geld.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 00:34

Laten we dit alsjeblieft geen Totilas-topic maken. Daar zijn er al genoeg van. ^)

Dit is het 'Aan de teugel' topic.

Totilas had een probleem, hij gooide de tong over het bit. Daarmee is Totilas natuurlijk als 'gewoon' paard heel welkom in dit topic. :):)
Want er zijn TIG paarden die de tong over het bit gooien, we zijn ze in dit topic helaas nog niet tegen gekomen.
Helaas, want het is een realiteit die vaak voorkomt.:j
We hebben een sfeer inmiddels in dit topic waarbij mensen naar buiten 'durven' komen. Super! +:)+

Daarom de vraag: Zijn er mensen met dramapaarden?

Het grappige is dat dramapaarden meestal niet eens zo drama zijn. Meestal gaat het om miscommunicatie. Een ruiter wil zó graag, en weet niet hoe het zou kunnen..

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 00:49

Denk dat MAR nooit zo'n combinatie zal worden met Toot als dat Edward dat was...

Tong over het bit heb ik nog nooit gehad.
Heb wel een tijd gehad dat mijn paard zeer snel de mond opende (heeft te maken gehad met aangeleerd gedrag ivm gebitsprobleem/medisch).
Nadat het probleem verholpen was bleef ze dit dus nog even aanhouden en tsja, dat gaf geen fijn beeld. :n
Inmiddels ben ik er door proberen achter gekomen, paard houdt de mond veel rustiger wanneer de sperriem iets losser zit, dan wanneer ik hem strakker heb. :+
Edit: niet dat ik hem helemaal aantrok hoor! Maar hij zat wel nauw aangesloten.
Ze mogen best eens afkauwen, en dat kan dan ook makkelijk. Anders blijven ze er maar 'tegenaan duwen' heb ik het idee.

Mijn paard maakt soms wel wat drama, zie mijn laatste filmpje, het laatste stukje.
Er was echt NIETS te zien, geen paard-etende gier, geen bakkabouter NIETS.
Dat vind ik wel een beetje drama. :')

Ik vind dit ook een erg fijn topic.
Denk dat voornamelijk het woord 'feedback' hier centraal staat (zijn ze bij mij op school ook zo dol op). :Y)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 01:36

Ik heb eigenlijk geen dramapaard. Ik heb een nuchtere Goodtimes die graag voor me wil werken. Alleen weet ik nog lang niet altijd hoe ik het haar moet vragen. Daarom heb ik les. Ik heb wel foto's maar die staan ook al in een ander topic. En ik hoor nu Bertie's leerzame opmerkingen al! :D Ik heb al heel wat van je gelezen, en ik kan alleen maar zeggen: Respect. Door van jou te lezen, ben ik meer aan het plezier gaan werken. Ik had al plezier, maar er was ook nog vaak frustratie. Dat heb ik laten vallen. Gaat het een dag niet lekker? Dan gaat het een dag niet lekker en stoppen we ermee. Dan gaan we gewoon lekker samen ontspannen en even niet meer zwaar aan het werk. Dank je daarvoor, Bertie.

Ik zie wel dramaruiters. Ik snap gewoon niet waarom die paarden allemaal met de kin op de borst gereden moeten worden...

Over Toot. Het is gewoon echt zonde en ik heb medelijden met alledrie. Wat moet het verschrikkelijk zijn voor het paard om tegen zoveel onbegrip aan te lopen (letterlijk), wat moet het verschrikkelijk zijn voor MAR om in de voetsporen van Edward te moeten treden en er niet uitkomen in de communicatie met het paard, zo erg dat hij tot machteloze acties overgaat. En wat moet het verschrikkelijk zijn voor Edward om zijn oogappel zo te zien.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 11:40

Tootje moet maar weer terug naar nederland! :D

Ik heb ook geen drama paard, ik hád een drama paard.. Ik kan er helaas niet teveel over zeggen op bokt in het openbaar aangezien ik wat last heb van meelezers :+
Het heeft zo'n halfjaar geduurd dat de wonden uit haar mond wegwaren, ze het bit normaal wilde indoen en leerde dat paardrijden leuk was en niet slaan, schoppen en trekken.
Hoop dat dat genoeg zegt!

Ik heb een vraagje! :D
In de M1 moet ik een links- en rechtsomkeert doen in galop, voor de letter in de hoek terug naar draf.
Nou wend mijn paard heel netjes af maar wanneer ik haar omstel naar de B of E neemt ze een loopje met me en wil ze NIET terug, ze word heel sterk en wil harder, harder en nog eens harder.
Het onderdeel los gaat goed, dan kan ik desnoods een volte inzetten maar wanneer ik mijn proefje oefen doet ze dit.
Je komt ook uit de middengalop vandaan en omdat ik nogal wat bij elkaar moet rapen met mijn schip van 1,77 :+
Iemand tips?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 11:53

Doet ze het thuis in de training ook wanneer je dezelfde lijn rijdt? Of echt alleen tijdens de proef?

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 12:08

Nee thuis ook.. En als ik bijv. aanspring in galop, haar verzamel en de oefening rijd is er niks aan de hand maar als ik mijn proefje oefen of alleen al het stukje aanspringen, middengalop en dan de links of rechtsomkeert begint de ellende :+
Ze pakt echt het bit vast en loopt dan niet meer nageeflijk.

Weet trouwens niet hoe het op wedstrijd is, ik moet zondag voor het eerst M1 starten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 12:14

Ik denk niet dat ze een loopje met je neemt, maar dat ze het gewoon moeilijk vindt. Mijn paard deed het in het begin ook. Op de halve volte van de links en rechtsomkeert kwam hij redelijk terug, maar het stuk naar de E en de B ging hij voorover en harder, waardoor de overgang terug een ramp werd. Wij zijn hard aan de gang gegaan met zowel de contra als het terug nemen vanuit middengalop.

Probeer eens na je middengalop een volte 10 meter te maken en daarna je links of rechtsomkeert. Dan werk je aan het terug nemen en kan je het rechte stuk makkelijker rijden.

Waarom het wel goed gaat als je eerst verzameld, is omdat je haar dan meer op het achterbeen hebt. Dus dat lijkt mij meteen het euvel, vanuit middengalop krijg je haar te weinig op het achterbeen in dat korte stukje. Geen ramp hoor, hadden wij ook en komt goed zodra ze sterker is.

EDIT: Probeer er ook op te letten dat je genoeg stelling en buiging hebt in je links of rechts omkeert (net als ik daar op moet letten ;) toch bertie) Op die manier kan ze minder sterk worden. Maar werk thuis aan je terug nemen en aan de contra.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 12:16

_Marinke_ is het een Jazz-je? Op de 1e rijfoto krult hij op, op de 2e foto zat hij zijn onderhals erop.

Op beiden niet nageeflijk. Waar ik als eerst aan zou werken is lengte in de hals. Dus horizontaler in zijn hele lichaam met neusje naar voren.
Zodat al die spieren loskomen en die onderhals ontspannen wordt en van daaruit pas weer gaan werken met de bovenlijn van de hals.

In zijn eigen "zoef zoef" houdinkje (tsja hij was blijkbaar erg aan het kijken en huppelen, een paard staat bij hele dagen in de wei toch echt niet
de hele dag zoals op jouw shoot-foto's ;) ) pakt hij geen lengte, hij gebruikt zijn onderhals veel en is heel kort in de nek. Hij moet die hele bovenlijn
leren gebruiken.. maar dan moet hij EERST voelen hoe hij "lengte" in zijn hele lichaam krijgt zodat die hele bovenlijn opgerekt wordt (vergeleken met het
samenknijpen ip de 2e rijfoto) en bij de schoft al op kan bollen.

Dat is echt heel belangrijk voor hem denk ik :j

Dus de hals nog lager dan op de 1e foto meer op 1 lijn met de rest van zijn lichaam en dan ook nogeens het neusje naar VOREN!
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 07-02-12 12:21, in het totaal 2 keer bewerkt