Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:52

MaritAriel schreef:
en toch vind ik je verhaaltje niet erg aardig . Het komt een beetje over alsof mensen met overgewicht niet op wedstrijd mogen omdat ' het er niet uitziet'

Moeten ze helemaal zelf weten, maar het ziet er inderdaad niet uit, zie bericht pmarena, die weet het goed te verwoorden.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:52

Misschien is het beter om te zeggen dat de mensen er wel wat aan kunnen doen. (GEWOON OM HET EVEN GEZELLIG TE HOUDEN.) Als je niet dom bent weet je namelijk heus wel dat er ook een groep is die er niks aan kan doen.

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:53

@MarietAriel: Het is 'kort door de bocht' niet 'kort uit de bocht' :D
En willawander begon tegen mij te spuien...

En Joenehoe heeft gelijk, mensen voelen zich hier te snel persoonlijk aangevallen... we hebben het niet over zieke mensen en uitzonderingen zijn er altijd...

Pmarena heeft het trouwens ook heel goed verwoord wat hier in dit topic bedoeld wordt.... _/-\o_
Laatst bijgewerkt door Cerize op 13-07-11 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:54

Citaat:
Op sumoworstelaars na zijn er geen mensen die er voor kiezen om te dik te zijn. Dik zijn is al vervelend genoeg zonder dat mensen die er niets van begrijpen er opmerkingen over gaan maken zoals 'dan hoor je niet op een paard te gaan zitten' kom op zeg; zoveel dingen horen niet. Hoort een mens überhaupt op een paard? Iemand die zich druk maakt om 15 kilo teveel op een paard zou zich eens druk moeten maken over een normaal gewicht wat ook niet goed is voor een paard. Een paard hoort niet de hele dag op stal... een paard hoort niet te worden opgegeten door mensen, een paard hoort ook niet zonder soortgenoten te wonen... toch gebeuren die dingen.

Nu ben ik niet te dik (meer) maar al zou ik meer dan 100 kilo wegen, dan nog liet ik me niemand vertellen of ik mocht rijden of niet.

Hij die zonder zonde is werpe de eerste steen.

dik zijn zal inderdaad best vervelend zijn, maar ook daar kan aan gewerkt worden(uitzonderingen door bijv. medicatie daargelaten) dat er meer dingen niet horen zal prima, maar dat praat nog niet goed dat mensen met veel overgewicht op een paard gaat zitten.
Ook een paard heeft maar 1 rug, en daar moet je zuinig op zijn. Er zijn genoeg andere dingen te doen met een paard, je hoeft niet altijd te rijden.
Niemand verteld jou dat je niet mag rijden trouwens.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:55

Cerize schreef:
@MarietAriel: Het is 'kort door de bocht' niet 'kort uit de bocht' :D
En willawander begon tegen mij te spuien...

En Joenehoe heeft gelijk, mensen voelen zich hier te snel persoonlijk aangevallen... we hebben het niet over zieke mensen en uitzonderingen zijn er altijd...

hihi sorry ik ben niet zo goed in die spreek woorden :=

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:56

joenohoe schreef:
MaritAriel schreef:
en toch vind ik je verhaaltje niet erg aardig . Het komt een beetje over alsof mensen met overgewicht niet op wedstrijd mogen omdat ' het er niet uitziet'

Moeten ze helemaal zelf weten, maar het ziet er inderdaad niet uit, zie bericht pmarena, die weet het goed te verwoorden.

die heb ik al eerder gelezen en op gereageerd , maar ook daar ben ik het nieet mee eens :P

Jellebie

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:56

maarja zo heeft iedereen zn eigen mening hierover toch :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:57

Het gaat niet om de mens op de 1e plaats, maar om het paard.
Daar moet je naar kijken en zelf (of laten) bepalen of het verantwoord en eerlijk voor het paard is om er op te stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:57

sallandval schreef:
Nu ben ik niet te dik (meer) maar al zou ik meer dan 100 kilo wegen, dan nog liet ik me niemand vertellen of ik mocht rijden of niet.

Hij die zonder zonde is werpe de eerste steen.

En als je paard je dat nou vertelde, wat dan ???

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:58

mika11 schreef:
Het gaat niet om de mens op de 1e plaats, maar om het paard.
Daar moet je naar kijken en zelf (of laten) bepalen of het verantwoord en eerlijk voor het paard is om er op te stappen.

zo denk ik er ook over :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 17:00

MaritAriel schreef:
joenohoe schreef:

Helemaal niet, dikke mensen meer dan 90 kilo moeten niet op een paard gaan zitten, daar is geen enkel paard op afgestemd, denk dat zelfs een stoere Groninger begint te kreunen als je dat gewicht erop zet.

onzin! denk aan bouw , grote etc. etc.

Hou alsjeblieft op zeg, ik voel me met mijn 75 kilo al niet prettig als ik op een paard zou kruipen, moet er niet aan denken als ik 90 zou wegen, vreselijk. Goeie, dan kwam ik volgens mij niet eens zonder brokken op mijn paard (gebruik nu al een krukje). Toevoeging: ik ben 1.65, dus dit is alleen op mijzelf van toepassing, als je langer bent of korter wordt het verhaal anders, de getallen tenminste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 17:05

ukje schreef:
Joenoeh, betreft je laatste post. dit heb ik dus ongeveer ook. Doordat ik mezelf nogal in de weg zit, stap ik voorlopig ook niet op een paard. Waarom het nu pas lukt om daadwerkelijk weer af te vallen heeft een andere reden.

Bij mij ook... heb tropenjaren achter de rug met als slagroom op de taart een verkeersongeluk waarbij een 13-jarig meisje het leven liet. Zij reed door het rode licht, maar ik bestuurde de auto. En dan heb je tussen de oren geen tijd om ook nog eens te dieeten of andere sporten te doen en langzamerhand ben ik 10 kilo zwaarder geworden sinds 2007. En nu is de knop om, maak mijn koelkast "leeg" en begin a.s. maandag weer met Herbalife, daar ben ik jaren geleden ook al 10 kilo mee kwijtgeraakt en ik ben jaren stabiel gebleven, dus dat ga ik weer doen. Nu is er een gevoelsmatige knop om, zit het tussen de oren dat ik moet afvallen, dus gaat het weer lukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 17:08

mika11 schreef:
Maar een paard die bijvoorbeeld jarenlang een veel te zware ruiter heeft moeten dragen (voor zijn bouw dan) zal toch wel rug problemen krijgen.

Echt wel, daarbij hoef ik alleen maar te denken aan iemand die bij mij op de club reed op een zwaargebouwd klassiekachtig paard. Beestje liep altijd met weggedrukte rug, kind haalde nooit winstpunten. Toen ze er eentje haalde met een paard dat ze van de manege leende, ging ze springen. Tsja toen duurde het niet lang of paardlief kreeg steeds meer rugpijn aan haar snoet te zien, wilde niks meer, ook geen dressuur, en moest weg.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-11 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 17:10

MaritAriel schreef:
ik heb met mijn 85 kilo wedstrijden gereden en genoeg eersten plaatsen gehaald . dus als je dik bent hoef je niet per definitie 'slecht te rijden' of geen goede hulpen te geven . hoe het er uitzag kan/kon mij ook niet schelen . Als ik en mijn paard maar plezier hadden , en dat hadden we zeker . Ben nu inmiddels 15 kilo afgevallen , maar dat had zeker niks te maken met dat het er lelijk uitzag op mijn paard . :) maar dat is uiteraard mijn ervaring :)

Tsja, om eerste plaatsen te halen hoef je niet persee goed te rijden hoor... Daar heb ik tijdens mijn lange carriere als schrijfster genoeg voorbeelden van gezien. Toppunt was een vriendin van me, een lieve meid, die de grootste prutproef uit haar carriere reed en 2 winstpunten kreeg en een eerste plaats. Zelf snapte ze er helemaal niets van, en ik ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 17:11

MaritAriel schreef:
joenohoe schreef:
Waarom ??? Daar zou je boven moeten staan, jij weet wel beter, toch ? Dat is vaak het probleem hier op Bokt, men voelt zich persoonlijk aangevallen en daarom lopen topics soms uit de hand.

als ik eerlijk ben kwam je ook wel erg kort uit de bocht ;)

Nee hoor, want dat was geen reactie op iets wat ik geschreven heb, dat was een reactie op heel iemand anders, maar je mag niet meer dan 2 quotes meenemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 17:13

ukje schreef:
Misschien is het beter om te zeggen dat de mensen er wel wat aan kunnen doen. (GEWOON OM HET EVEN GEZELLIG TE HOUDEN.) Als je niet dom bent weet je namelijk heus wel dat er ook een groep is die er niks aan kan doen.

Maar Ukje, daar gaat het toch niet om??? Of je er nu iets aan kan doen of niet, als je te dik bent moet je niet gaan paardrijden voor het welzijn van je paard. En wie te dik is weet dat zelf heel goed, ook al proberen ze er van allerlei mooie krullen aan te draaien.

jovelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 17:31

Ik vind dat de TS zeker gelijk heeft. Eerlijk is eerlijk, een slanke ruiter heeft het makkelijker en ziet er mooier uit op een paard.
Wat ik wel vind is dat de belasting van het paard ook ligt aan de ervaring van de ruiter. Een ruiter van 65 kilo, die totaal niet kan zitten, belast zijn paard meer als iemand van 100 kilo die een super zit heeft.
Wedstrijdrijden zie ik (en met mij vele anderen) als een sport. Om te sporten moet je nou eenmaal in een goede conditie zijn, en dat is vaak waar het probleem ligt. Ik denk dat veel mensen van alles doen aan de conditie/bespiering van hun paard, maar zich om zichzelf compleet niet druk maken. Ik vind het soms gewoon pijnlijk om te zien hoe sommige ruiters tijdens het rijden zichzelf afpeigeren, omdat ze geen conditie hebben.
Ik ben het ook met TS eens dat er erg veel 'dikkere' amazones zijn de laatste tijd, dat valt mij ook op.
Ik heb eens gehoord dat je met een gewicht van boven de 70 kilo al te veel de rug van het paard belast. Dat is natuurlijk ook logisch, want van nature is een paard niet gebouwd om iets op zijn rug te dragen.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:00

Wat ik een beetje jammer vind van dit topic is dat veel meningen niet gestaaft zijn op enige vorm van wetenschap, maar wel zo worden gebracht, waardoor het lijkt dat allang vaststaat dat een paard maar een x aantal kilo kan dragen, terwijl absoluut geen enkel wetenschappelijk onderzoek kan staven waar het maximum zou liggen.

Mooi, gezond, handig of wat dan ook, zeik de dikkerds toch niet zo af en laat ze lekker rijden!

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:07

joenohoe schreef:
ukje schreef:

Maar Ukje, daar gaat het toch niet om??? Of je er nu iets aan kan doen of niet, als je te dik bent moet je niet gaan paardrijden voor het welzijn van je paard. En wie te dik is weet dat zelf heel goed, ook al proberen ze er van allerlei mooie krullen aan te draaien.

Nee, maar aangezien er personen zijn die hierdoor zich kennelijjk persoonlijk door aangevallen voelen, had het mischien handig geleken
Want natuurlijk gaat het idd om verhouding dik zijn en kunnen paardrijden.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:07

vanitymay schreef:
Wat ik een beetje jammer vind van dit topic is dat veel meningen niet gestaaft zijn op enige vorm van wetenschap, maar wel zo worden gebracht, waardoor het lijkt dat allang vaststaat dat een paard maar een x aantal kilo kan dragen, terwijl absoluut geen enkel wetenschappelijk onderzoek kan staven waar het maximum zou liggen.

Mooi, gezond, handig of wat dan ook, zeik de dikkerds toch niet zo af en laat ze lekker rijden!

Er is wel degelijk onderzoek naar gedaan, lees het boek van Dr. van Muiswinkel anders eens:

"Krijn van Muiswinkel, misschien wel de bekendste dierenarts van Nederland, neemt binnenkort afscheid van dierenkliniek Emmeloord, de kliniek die hij op de kaart zette. Rond zijn afscheid zal het medische boek ‘Van hoofd tot staart – hals en rugproblemen bij paarden’, dat hij samen met Tessa van Daalen schreef, verschijnen. In het boek worden alle aspecten van rug- en halsproblemen bij paarden beschreven. Van Muiswinkel schuwt daarbij de moeilijke onderwerpen niet, zoals de invloed van het gewicht van de ruiter op het ontstaan of genezen van rugproblemen bij paarden. ,,Ruitergewicht telt zwaar.’’

En overigens vind ik niet dat hier mensen worden "afgezeken" het is een discussie over gewicht en de invloed die dat heeft op de paardenrug.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:11

vanitymay schreef:

Dikkerds inderdaad niet afzeiken, maar ook niet laten rijden. Paard kan er niks aan doen dat degene die bedacht heeft op hem te gaan zitten te zwaar is en kan het 'm ook niet vertellen... Iemand moet toch het paard vertolken he ;)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:14

Serendipity1 schreef:
vanitymay schreef:

Dikkerds inderdaad niet afzeiken, maar ook niet laten rijden. Paard kan er niks aan doen dat degene die bedacht heeft op hem te gaan zitten te zwaar is en kan het 'm ook niet vertellen... Iemand moet toch het paard vertolken he ;)

huh? kan jij echt met paarden praten en vertolken wat ze denken voelen of willen zeggen??? :?

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:16

TS: ik vind je OP een beetje hatelijk als ik eerlijk mag zijn.
Ik vind het juist goed als dikkere mensen paardrijden oid, dit omdat veel mensen een vooroordeel hebben, dat dikke mensen lui zijn etc.
Als een pony/paard er echt last van heeft, zie en merk je het wel hoor en sommige mensen kunnen er nou eenmaal niks aan doen dt ze zoveel aankomen. Het kunnen honderden redenen zijn...

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:18

quartel schreef:
[naam] schreef:

huh? kan jij echt met paarden praten en vertolken wat ze denken voelen of willen zeggen??? :?

Kan jij tot 3 tellen? Zo ja, dan weet je ook dat een te zwaar persoon op een paardenrug een no-go is ;)

Iedereen zegt maar; Als het je eigen paard is mag je zelf weten wat je met hem doet. Nou dat vind ik dus niet. Een paard is van zichzelf en hoort niet op deze manier belast te worden. Maar aangezien dat dier dat zelf niet kan aangeven zullen wij mensen elkaar daar op aan moeten spreken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:19

Ach ik ken een vrouw die toen ik kind was een eigen paard had. De vrouw was ongelooflijk dik en zij had een ongelooflijk groot sterk paard onder haar (dikke) kont. Zo'n sterk warmbloed paard heb ik nooit meer gezien hoor.
Kijk gewoon naar het paard. Ik heb twee paarden. De jongste klein en tenger en rank gebouwd, daar rijd ik op (64 kg) en daar komen geen zwaardere mensen op. Ik doe er alles aan om onder de 65 kg te blijven en voor mij (50+) is dat niet gemakkelijk maar het lukt nog steeds.
Mijn oudste paard heeft een sterke rug, is barok, zwaar en dat paard kan wel tegen een stootje. Daar mag mijn vriendin op en mijn man die beiden zwaarder zijn.
Veel belangrijker vind ik hoe rijdt iemand. Komt iemand zachtjes met licht rijden op de rug neer of niet? Met doorzitten idem dito. Ga je fijn met de beweging mee of zit je te stuiteren op de rug.
Als ik moet kiezen tussen een dik iemand die fijn zit en zachtjes neerkomt of voor iemand die dun is maar stuitert of hard neer komt dan kies ik voor de dikkertjes voor mijn paarden.
De vraag benaderen vanuit het standpunt van schoonheid dat vind ik niet goed want dat is tijd gebonden. In de Rubens tijd zou ik een lelijke vrouw zijn geweest (lang en slank) en mijn moeder een beauty (kleiner en dik). In deze tijd zou dat andersom zijn. Enne dames mooi dik vind ik niet lelijk hoor. :9