Klassieke rijkunst [deel 2]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:59

orienta schreef:
cherie78 schreef:
The journey you share with your horse is unique to you, and no-one can give you all the answers. I believe human teachers such as myself can help guide you along the way, but there can be no replacing the true teachers - the horses." Perry

Wat vindt je van dit stukje, Liberty?
En anderen ook trouwens :j

Ik vind dit toch meer van toepassing bij (correct) opgeleide paarden en niet bij groene paarden

Ik vind ook dat een "groene" ruiter en een groen paard niet echt bij elkaar passen.

Zodra een ruiter zelf paarden heeft opgeleid, kan een ruiter iets met de boodschap van het paard.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:01

cherie78 schreef:
Ik vind ook dat een "groene" ruiter en een groen paard niet echt bij elkaar passen.

Zodra een ruiter zelf paarden heeft opgeleid, kan een ruiter iets met de boodschap van het paard.

Natuurlijk onder de juiste begeleiding wel maar dan is de instructeur de grootste leraar en niet het paard

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:06

orienta schreef:
cherie78 schreef:

Natuurlijk onder de juiste begeleiding wel maar dan is de instructeur de grootste leraar en niet het paard

Dan zal het toch de "juiste" begeleiding moeten zijn.

Maar ik moet ervandoor, ook al is hier nog meer over te "vertellen" ;)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:12

nombrado schreef:
cherie78 schreef:
The journey you share with your horse is unique to you, and no-one can give you all the answers. I believe human teachers such as myself can help guide you along the way, but there can be no replacing the true teachers - the horses." Perry

Wat vindt je van dit stukje, Liberty?
En anderen ook trouwens :j

helemaal mee eens
als instructeur ben je een aangever, een gids, de ervaring zoals gevoeld is altijd van de ruiter , iets tussen paard en ruiter.

Dat is dan toch niet in Jou straatje, want jij predikt het tegen overgestelde. Dus dat het paard dat geen is voor Jou, en dat het paard zelf het beste weet wat hoe en waar.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:13

Het klassieke is altijd een samenspel tussen paard en ruiter.
daar kan instructie een aangever in zijn, in dingetjes, signalen , die gemist worden.
Laatst bijgewerkt door nombrado op 06-10-11 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:23

Perry believes that softness, lightness and understanding are the keys to building successful relationships with horses. He also believes that by using those keys, connection, suppleness and collection are attainable by anyone. His approach is one of empathy and understanding towards the horse, so the horse becomes a willing partner and brings its own joy and enthusiasm to the performance. All of Perry's work with horses is about exploring deeper communication; learning to understand and influence another being for the mutual enjoyment of both horse and rider.

mooi stukje van Perry
http://perry-wood.com/index.htm

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:27

nombrado schreef:
Perry believes that softness, lightness and understanding are the keys to building successful relationships with horses. He also believes that by using those keys, connection, suppleness and collection are attainable by anyone. His approach is one of empathy and understanding towards the horse, so the horse becomes a willing partner and brings its own joy and enthusiasm to the performance. All of Perry's work with horses is about exploring deeper communication; learning to understand and influence another being for the mutual enjoyment of both horse and rider.

mooi stukje van Perry

Het is hardstikke mooi, en klopt ook wel, maar leg me uit waarom je het hier wel mee eens bent want het botst met alles waar je voor staat.

orienta

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:35

ik stuur een pb voordat er weer 100.000 reacties op komen dat er dingen weer anders gezegd worden

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:49

Hier een slotje. Persoonlijke issues hoeven nog steeds niet in het topic uitgevochten te worden.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 20:10

Topic geschoond van offtopic reacties en persoonlijke aanvallen en weer open.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:22

nou mooi moment voor een nieuw begin , overcompensatie ik wilde het al eerder naar voren brengen maar goed

gebruiken jullie het en hoe?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 22:41

liberty22 schreef:
nou mooi moment voor een nieuw begin , overcompensatie ik wilde het al eerder naar voren brengen maar goed

gebruiken jullie het en hoe?

Kan je precies uitleggen wat je bedoelt met "overcompensatie"?

Ik interpreteer "compensatie" in de zin van; iets wat minder is uitgevallen, weer goed (proberen) te maken met een extra toegift, terug in balans brengen.

Dus "overcompensatie" zou ik dan nooit toepassen.

Maar ben benieuwd naar je uitleg :j

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 22:49

cherie78 schreef:
Afbeelding

Ik heb het boek van deze man gekocht.
Ben benieuwd of hij nog iets "nieuws" weet te vermelden.

Perry's work with horses and their people is dedicated to developing empathy and understanding. Working with the horse's nature and using the principles of classical riding, Perry is able to help both horse and rider gain the very best from their relationship.
"When the horse becomes a willing partner he brings his own joy and enthusiasm to the performance"
Perry's horsemanship is the distillation of many years of learning and experience with many horses in many different settings. With a breadth of knowledge, and always working with ' what is ,' it is not easy to label Perry's approach, but for about 20 years Perry has been involved in Classical riding and natural horsemanship on a day-to-day practical basis.
"The journey you share with your horse is unique to you, and no-one can give you all the answers. I believe human teachers such as myself can help guide you along the way, but there can be no replacing the true teachers - the horses." Perry.

nombrado schreef:

mooi stukje van Perry

Ik heb het boek binnen en stukjes er nog maar uitgelezen.

Wat mij het opviel was zijn uitleg over de termen "bereidwillig, voorwaarts en impuls.
Voor hem gaat een perfect rijpaard zeker ook bereidwillig voorwaarts en is er impuls op de lichtste hulpen, maar wil hij bovendien dat het voorwaarts is in zijn tempo en met de dosis energie die hij vraagt, ongeacht waar het is en wat voor werk het ook doet.

Een mooie uitleg :j

Heel de werkwijze van deze man met paarden is erop gericht dat paard en ruiter/begeleider op elkaar letten.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 23:06

Over compensatie, is supercompensatie.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:22

Overcompensatie gebeurd in de spieren. Trainingsleer: Als je het paard traint, kun je hem elke 2 a 3 dagen op zijn max trainen en tussendoor ontspannend werk doen. Tijdens deze piektrainingen werken de spieren zo hard, dat ze een klein beetje beschadigd raken. De spier gaat dit vervolgens repareren, maar bouwt nog ietsje extra spier op, zodat de spieren de volgende keer het werk wél aankunnen wat deze keer gevraagd werd, en het risico op beschadiging dus kleiner wordt, zelfprotectie. Hierdoor ontstaat dus spieropbouw, het paard met de juiste interval dermate prikkelen dat hij extra spiermassa gaat kweken heet overcompenseren.

Ik denk dus dat je de spier wel een bepaalde mate van prikkeling moet geven, anders ontwikkeld hij niet. Maar die prikkeling moet altijd binnen de marges blijven. Leuke vraag, waar liggen de marges?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:12

Supercompensatie is juist over die marge heen gaan, maar niet in die maten dat het blessures geeft.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:31

Even een andere vraag; Ik vind Carl Hester erg prettig rijden.
Volgens velen klassiek. Zelf zegt hij LDR technieken te gebruiken in zijn training.
Wat is jullie visie hierop en hoe zie je dit terug in zijn proeven?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:57

Carl Hester vind ik Modern Klassiek rijden. Je kunt het Scala als een rode draad toetsen aan zijn rijden. Zijn paarden zijn geheel losgelassen en klassiek aangereden. Dat zie je in het gehele plaatje terug.
Let maar eens op de africhting ipv op de uitvoeringsfouten.
Het LDR wat Carl H. gebruikt is slechts tijdens het losrijden Lang, wat Dieper en Ronder, dus net wat extremer als het "gewone" voorwaarts neerwaarts, omdat de neus achter de loodlijn wordt gereden.
Echter nérgens zie je deze ruiter Rond en Diep rijden, waar mijns inziens, het huídige LDR hoofdzakelijk op is gebasseerd.
Je ziet aan de combinatie -ongeacht welk paard- dat de opleiding van het paard klassiek is: lichtheid, ongedwongenheid en harmonie.
En kijk maar eens naar de ruiterzit: juist bij Carl zie je veel overeenkomsten qua zit met Alexander Matthias Rath: de heren zitten zoals ze hóren te zitten, ze balanceren op hun zitbeenknobbels.
Nergens hangt hij achterover met afstekende benen in voorwaartse richting. Geen moment heb je het gevoel hem een rugleuning aan te moeten bieden, omdat je bang bent dat hij achterover zou kunnen vallen...
Verder een los, verend (boven)lichaam, die zijn paard géén moment in de weg zit
Allemaal zaken die zich kenmerken door een klassiek ruiter, ... één met een modern tintje, hetgeen nooit vergeleken kan en mag worden met het LDR wat men hier in Nederland o.a. veelal toepast.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:10

klassiek raakt zo een zwaar beladen woord met zoveel verschillende vormen en of meningen , klassiek is ook heel difers en ruim van begrip .

Klassiek rijd je als je respect hebt voor het mentale en fysieke kunnen van het paard , het dier zo ongedwongen als mogelijk opleid en lichtheid een dikke rode draad door het proces heen is , met zo weinig mogelijk hulpteugels en met liefde en respect voor het algehele wezen en zijn behoeftes.

Dan kun je frans duits portugees rijden al deze stromingen hebben als vanzelfsprekend deze gedachtengang voorop staan , zoniet ben je bezig met punten en of circus rijden is de kunst en schoonheid verdwenen .Er zijn meerdere wegen die naar rome leiden , het geheel moet ook passen bij de persoon die het wil gebruiken.
Francois baucher was een kunsternaar met zijn methode helaas lijkt het dat niemand hem hierin na kan volgen evenals Bent branderup ook een kunstenaar met zijn methode heb alleen geen gevenaarde leerling kunnen ontdekken van hem en ga zo maar door.
Ieder mens is een individu en helaas heb je dus ook met karakters van dien te maken met het opleiden van een paard.Daarom wees openminded , geef je ogen goed de kost je gevoel niet te vergeten.
en je logische verstand.
zoek dat wat goed voelt voor zowel jezelf als je paard en probeer een klankbord te vinden.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:28

liberty22 schreef:
klassiek raakt zo een zwaar beladen woord met zoveel verschillende vormen en of meningen , klassiek is ook heel difers en ruim van begrip .

Klassiek rijd je als je respect hebt voor het mentale en fysieke kunnen van het paard , het dier zo ongedwongen als mogelijk opleid en lichtheid een dikke rode draad door het proces heen is , met zo weinig mogelijk hulpteugels en met liefde en respect voor het algehele wezen en zijn behoeftes.

Dan kun je frans duits portugees rijden al deze stromingen hebben als vanzelfsprekend deze gedachtengang voorop staan , zoniet ben je bezig met punten en of circus rijden is de kunst en schoonheid verdwenen .Er zijn meerdere wegen die naar rome leiden , het geheel moet ook passen bij de persoon die het wil gebruiken.
Francois baucher was een kunsternaar met zijn methode helaas lijkt het dat niemand hem hierin na kan volgen evenals Bent branderup ook een kunstenaar met zijn methode heb alleen geen gevenaarde leerling kunnen ontdekken van hem en ga zo maar door.
Ieder mens is een individu en helaas heb je dus ook met karakters van dien te maken met het opleiden van een paard.Daarom wees openminded , geef je ogen goed de kost je gevoel niet te vergeten.
en je logische verstand.
zoek dat wat goed voelt voor zowel jezelf als je paard en probeer een klankbord te vinden.

Zo heeft ieder zijn eigen invulling van het begrip Liberty,ik vind dat Murphy102 het heel goed uitlegt vanuit de hare.
Vanuit de jouwe:rijdt Carl Hester klassiek ?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:31

daarvoor heb ik haar niet vaak genoeg bekeken en helaas kan ik nu geen filmpjes kijken dus moet je het antw. verschuldigt blijven , maar ik heb zelf wel mensen die als rolmodel dienen idd.
klaus balkenhol die aangehaald werd , richard hinrichs, david de wishpelare, bastiaan de recht ,
maar begijrp me niet verkeerd ik vind dus juist dat iedereen meer respect zou moeten hebben voor een andere zijn zienswijze mits het maar binnen het kader blijft dat ik beschreven heb.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:48

liberty22 schreef:
daarvoor heb ik haar niet vaak genoeg bekeken en helaas kan ik nu geen filmpjes kijken dus moet je het antw. verschuldigt blijven , maar ik heb zelf wel mensen die als rolmodel dienen idd.
klaus balkenhol die aangehaald werd , richard hinrichs, david de wishpelare, bastiaan de recht ,
maar begijrp me niet verkeerd ik vind dus juist dat iedereen meer respect zou moeten hebben voor een andere zijn zienswijze mits het maar binnen het kader blijft dat ik beschreven heb.

Je was duidelijk Liberty,en ik denk dat jouw idee voor iedereen hier min of meer geldt.
Het meeste wat ik hier lees is geschreven vanuit de eigen persoon,een discussie en disrespect zijn niet hetzelfde.
Ik vind het mooi dat hier mensen zitten met veel kennis vanuit verschillende achtergronden,vanuit die pittige discussies komt zat leerzaams.
Uitgesproken persoonlijkheden zijn gelukkig rijk vertegenwoordigd binnen paardenland(including you :D )en op zo'n forum versterkt dat nog.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 10:24

liberty22 schreef:

Mijn persoonlijke invulling van klassiek (houd het heel kort, heb ik in andere topics al uitgelegd) is dat het ten állen tijden biomechanisch verantwoord moet zijn.
Klassiek is zo'n breed begrip, is gevormd door zoveel grootmeesters bij wie de rode draad allemaal dezelfde is.
Daardoor is dat begrip ook zo breed en geeft het ook zoveel zijwegen en is er dus ook zoveel mogelijk.
Ik ben het volledig met je eens dat je open moet staan voor nieuwe zaken, echter voor míj blijft het uitgangspunt de biomechanica en du moment ik merk dat ándere doelstellingen dan het gymnastiseren van het paard -om zo zolang mogelijk gezond ruitergewicht te kunnen dragen- een rol gaan spelen en het paard ondergeschikt wordt gemaakt, haak ik af.
Ten allen tijden is voor mij de vrijwillige medewerking van het paard die het gevolg moet zijn van het aangeboden werk aan het paard, de standaard!
Dus zolang alle nieuwe zaken dat in de gaten houden, sta ik open.
En dan moet ik concluderen dat nog níemand het wiel opnieuw heeft uitgevonden en dat zeker de moderne rijderij voor mijn paard geen toegevoegde waarde geeft, ... in tegendeel zelfs.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 16:52

ben ik geheel met je eens , echter het nieuwe wiel misschien niet uitgevonden maar door de huidige kennis van de biomechanica denk ik dat paardenland aan kunde gaat toenemen , tenminste dat hoop ik en zal vanzelf alles wat afbreuk doet aan het respect voor het fysieke kunnen van het paard wegebben.
want ook zo is toch de breedte van het klassiek , de meeste grote meesters staan wel op de een of andere manier met elkaar in verbinding en zullen ongetwijfeld hiervan geleerd hebben en ik hoop dat dat zo doorgaat met de huidige kennis van de biomechanica erbij.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 23:14

En wat vinden jullie van boomloze zadels met betrekking tot het onderwerp biomechanica van het paard?