Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
quadripes schreef:@Professor: u heeft meer dan gelijk...... maar uw opmerkingen hebben mij wel bij dit denkproces geholpen
en ik ga aan de slag met al uw aanwijzingen... heb ik weer voor een maand werk
Moll schreef:als hhij op dat moment niet na wil geven zet hij de rug vast op uw binnen hand durf dat hand wat meer naar voren te brengen en de binnen hand wat te liften,bewaren en behouden om optijd de weestandbiedende hand te geven op de buiten teugel.Citaat:en nagevelijkheid
even voor de verduidelijking want volgens mij ben ik u even kwijt wat bedoelt u?
quadripes schreef:als je weerstand biedt op de buitenteugel, dan verkort je de hals en kan het paard niet meer voorwaarts/zijwaarts in de buiging bewegen, volgens mij. daarbij moet je het paard met je buitenbeen voorwaarts/zijwaarts sturen, de binnenteugel in, als het ware. je neemt het paard met de buitenteugel/buitenbeen voorwaarts/zijwaarts mee. dan rijd je achter de hand aan, anders rijd je tegen je hand aan.
ik hoop dat ik het zo goed heb neergezet...
quadripes schreef:dat bedoel ik met achter de hand aan rijden. als je je paard belemmert in de buiging, komt ie aan de buitenzijde omhoog ipv dat hij zich lang kan maken in de lengtebuiging. dan krijg je een opwaartse beweging en drukt het paard zich op. terwijl een paard in de zijgangen juist voorwaarts dient te gaan.
quadripes schreef:als ik een zijgang rijd, begrens ik de schouder, maar ik zorg dat het paard wel de hals lang kan maken aan de buitenkant. verder begrens ik het paard in het tempo, dus je maakt halve ophoudingen om het paard vermeerderd te laten dragen. maar de buitenteugel dient tot steun voor het paard, dus moet zo rustig mogelijk blijven, zelfs iets naar beneden gebracht worden.
Citaat:door de zijgang, als die goed wordt gereden, tenminste, wordt het paard vanzelf nageeflijk. zo hoef je dus geen weerstand te bieden in de zijgangen, alleen tempo en richting aan te geven. het doel van de zijgang is het paard zachter te maken in de nek en kaak en daarnaast een vermeerderd ondertreden te vragen, zodat het ook aan de achterzijde steeds beter tot dragen komt. Zo komt het paard 'durchs Genick'.
Citaat:je kunt ook de hals te lang laten worden en dan valt het paard over de buitenschouder weg.
Citaat:ik denk dat als je gaat weerstand bieden in de zijgangen, dat je eigenlijk zit terug te werken, lomp gezegd
Professor schreef:Ben geen helderziende, ken genoeg paarden die op de binnenhoefslag wel SB kunnen maar op de hoefslag met hun schouder blijven kleven.
Professor schreef:Moll schreef:waarom dan niet?
Heb nu even weinig tijd, moet nog weg springles geven.
Kijkt u maar eens na hoe de hulpen zijn voor een wending op de achterhand, en hoe men ervoor kan zorgen dat de achterbenen aktief blijven.
Professor schreef:Sjovir, uit travers is leuk, maar nog lang niet een wending op de achterhand.
De voorhand moet hier ook voor zijn, en een spilbeen is makkelijker te verhelpen dan een buitenbeen dat niet naar voren treed.
En de stelling is maximaal d.w.z. de grootste stelling is bij een volte (straal 3m doorsnee dus 6 m)
Deze stelling en buiging heeft men met een wending op de achterhand.
Daarom is deze wending de kleinste die men rijden kan juist zo moeilijk, het paard mag niet draaien als een boot.
Citaat:Totaal los hiervan, als men in de GP in piaffe een piroutte of heet het dan kw?
draait moet dan het paard gebogen zijn of recht? Meen ze bijna altijd recht te zien. Vroeg me dat ineens af. (ga dit zeker niet proberen )
quadripes schreef:in eerste instantie zal ik een paard dat nog niet ver genoeg is opgeleid, zo min mogelijk met mijn handen 'regelen', maar de handen dienen wel als begeleiding (begrenzing, soms misschien zelfs even steun) en je zult bij overgangen terug ook het bit nodig hebben, zij het maar heel kort.
@HappyH: ik moet erg goed nadenken om precies te beschrijven hoe ik dan een overgang terug maak, dit gaat dan wel om een paard dat nog niet ver is opgeleid. je begint met het paard dmv het been en de zit voor te bereiden, met het tempo eigenlijk steeds verder terug te laten zakken, als het ware door te willen draven in een overgang terug naar stap en telkens als je voelt dat het paard 'wil breken' of de rug wil wegdrukken, moet je het weer voorwaarts drijven. en dan krijg je vanzelf een keer een mooie vloeiende overgang. als het paard door de hulpen heen wil gaan, moet je natuurlijk wel een keer het bit erbij gebruiken.