Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:41

@Moll:

ik zal mijn stelling nog wat verder onderbouwen:

in alle andere momenten is hij namelijk perfect nageeflijk en zoekt ie aanleuning. we kunnen het dus wel. ik doe gewoon echt iets fout en dat is dat ik het achterbeen niet voorwaarts stuur, maar zijwaarts. daardoor kan ik aan de voorkant ook niets.

daardoor kan hij geen aanleuning zoeken en komt ie niet in de hand terecht.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:41

quadripes schreef:
@Professor: u heeft meer dan gelijk...... maar uw opmerkingen hebben mij wel bij dit denkproces geholpen

en ik ga aan de slag met al uw aanwijzingen... heb ik weer voor een maand werk :D

Wat is tijd, niets alles is relatief sprak Einstein.
Even een lolletje tussendoor.
Wat is relatief, een onderwijzer in de 5e klas lagereschool gaf ons als voorbeeld:
Wanneer men een minuut op een hete plaat zit is dit een eeuwigheid.
Een half uur je vriendin op je schoot is het gevoel of het een minuut is.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:42

Seneca heeft gezegd: de tijd is het kostbaarste bezit van de mens, maar we gaan er erg slordig mee om. (een parafrase)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:44

Moll schreef:
als hhij op dat moment niet na wil geven zet hij de rug vast op uw binnen hand durf dat hand wat meer naar voren te brengen en de binnen hand wat te liften,
Citaat:
en nagevelijkheid
bewaren en behouden om optijd de weestandbiedende hand te geven op de buiten teugel.

even voor de verduidelijking want volgens mij ben ik u even kwijt wat bedoelt u?

Deze zin bedoel ik mijnheer Moll.

Moll

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:47

om nagefelijkheid te behouden

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:48

Moll schreef:
om nagefelijkheid te behouden

Bedoeld u nageeflijkheid of het nageven in kaak en nek??

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:49

ik wil het voor bijden wel gebruiken, maar in dit geval in het nageven

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:52

Moll schreef:

oke dan begrijp ik het. Alleen dat met die weerstand biedende hand niet zeker de buitenhand niet bij zijgangen. Wel in bijna elke andere oefeningen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:54

Professor schreef:
Moll schreef:

oke dan begrijp ik het. Alleen dat met die weerstand biedende hand niet zeker de buitenhand niet bij zijgangen. Wel in bijna elke andere oefeningen.

waarom dan niet?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 17:00

Moll schreef:
waarom dan niet?

Heb nu even weinig tijd, moet nog weg springles geven.
Kijkt u maar eens na hoe de hulpen zijn voor een wending op de achterhand, en hoe men ervoor kan zorgen dat de achterbenen aktief blijven.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 17:58

als je weerstand biedt op de buitenteugel, dan verkort je de hals en kan het paard niet meer voorwaarts/zijwaarts in de buiging bewegen, volgens mij. daarbij moet je het paard met je buitenbeen voorwaarts/zijwaarts sturen, de binnenteugel in, als het ware. je neemt het paard met de buitenteugel/buitenbeen voorwaarts/zijwaarts mee. dan rijd je achter de hand aan, anders rijd je tegen je hand aan.

ik hoop dat ik het zo goed heb neergezet...

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:16

Hmmmmm, nu moet ik er echt even over nadenken......

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:22

De buitenteugel(hand) controlleerd de hals hoofdhouding dus ook het langer maken van de hals en ook het tempo, dus die buitenhand mag nooit lang "vasthouden" die moet werken als elastiek altijd verbinding maar niet vast.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:38

dat bedoel ik met achter de hand aan rijden. als je je paard belemmert in de buiging, komt ie aan de buitenzijde omhoog ipv dat hij zich lang kan maken in de lengtebuiging. dan krijg je een opwaartse beweging en drukt het paard zich op. terwijl een paard in de zijgangen juist voorwaarts dient te gaan.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:57

quadripes schreef:
als je weerstand biedt op de buitenteugel, dan verkort je de hals en kan het paard niet meer voorwaarts/zijwaarts in de buiging bewegen, volgens mij. daarbij moet je het paard met je buitenbeen voorwaarts/zijwaarts sturen, de binnenteugel in, als het ware. je neemt het paard met de buitenteugel/buitenbeen voorwaarts/zijwaarts mee. dan rijd je achter de hand aan, anders rijd je tegen je hand aan.

ik hoop dat ik het zo goed heb neergezet...

sorry maar als ik weerstand bied staat me arm niet stil dus in welk opzicht zou ik de hals verkorten dan?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:59

quadripes schreef:
dat bedoel ik met achter de hand aan rijden. als je je paard belemmert in de buiging, komt ie aan de buitenzijde omhoog ipv dat hij zich lang kan maken in de lengtebuiging. dan krijg je een opwaartse beweging en drukt het paard zich op. terwijl een paard in de zijgangen juist voorwaarts dient te gaan.

dat betekent dat je niet in de beweging zit als dit gebeurt, ander gebeurt dat niet.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:30

als ik een zijgang rijd, begrens ik de schouder, maar ik zorg dat het paard wel de hals iets langer kan maken aan de buitenkant. verder begrens ik het paard in het tempo, dus je maakt halve ophoudingen om het paard vermeerderd te laten dragen. maar de buitenteugel dient tot steun voor het paard, dus moet zo rustig mogelijk blijven, zelfs iets naar beneden gebracht worden.

door de zijgang, als die goed wordt gereden, tenminste, wordt het paard vanzelf nageeflijk. zo hoef je dus geen weerstand te bieden in de zijgangen, alleen tempo en richting aan te geven. het doel van de zijgang is het paard zachter te maken in de nek en kaak en daarnaast een vermeerderd ondertreden te vragen, zodat het ook aan de achterhand steeds beter tot dragen komt. Zo komt het paard 'durchs Genick'.

je kunt ook de hals te lang laten worden en dan valt het paard over de buitenschouder weg.

ik denk dat als je gaat weerstand bieden in de zijgangen, dat je eigenlijk zit terug te werken, lomp gezegd

ok ik heb ook even gespiekt bij mijn nieuwe 'held' Kaestner: een grote fout is het aanhouden van de buitenteugel en het toegeven van de binnenteugel, waardoor de eerste, de sturende teugel wordt. en een andere fout is dat de buitenteugel niet rustig blijft (dat is toch wel zo bij weerstand bieden) waardoor de buitenschouder niet op zijn lijn kan blijven.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:39

quadripes schreef:
als ik een zijgang rijd, begrens ik de schouder, maar ik zorg dat het paard wel de hals lang kan maken aan de buitenkant. verder begrens ik het paard in het tempo, dus je maakt halve ophoudingen om het paard vermeerderd te laten dragen. maar de buitenteugel dient tot steun voor het paard, dus moet zo rustig mogelijk blijven, zelfs iets naar beneden gebracht worden.

ten allertijd mag het Paard er niet op steunen, wel steun aan verkrijgen in de zin dat het begeleidend is, en ten allertijd blijft de arm in beweging, de zelfde beweging als dat het hoofd doet zodat er nooit een staande arm verkegen word, kijk in me onderschrift, wat Mhr von Neindorff er over zegt.
de hand blijft altijd gedragen boven de schoft. alles verder naar beneden dan dat heeft een slofachtige inwerking, en de hand is nooit optijd weg.

Citaat:
door de zijgang, als die goed wordt gereden, tenminste, wordt het paard vanzelf nageeflijk. zo hoef je dus geen weerstand te bieden in de zijgangen, alleen tempo en richting aan te geven. het doel van de zijgang is het paard zachter te maken in de nek en kaak en daarnaast een vermeerderd ondertreden te vragen, zodat het ook aan de achterzijde steeds beter tot dragen komt. Zo komt het paard 'durchs Genick'.

geheel met u eens echter mag de hand wel vragend zijn in de opleiding van een oefening.

Citaat:
je kunt ook de hals te lang laten worden en dan valt het paard over de buitenschouder weg.

waar is uw buiten been?

Citaat:
ik denk dat als je gaat weerstand bieden in de zijgangen, dat je eigenlijk zit terug te werken, lomp gezegd

weerstand bieden kan in een voorwaardse beweging. de hand staat nooit stil, en de ruiter hoord altijd vanzich af te werken nooit na zich toe, toestaan in het nageven.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:54

Professor schreef:
Ben geen helderziende, ken genoeg paarden die op de binnenhoefslag wel SB kunnen maar op de hoefslag met hun schouder blijven kleven.

Schuldig, hebt u daar nog tips voor?
Momenteel dat ik heb besloten om in eerste instantie dan maar op de binnenhoefslag de oefening helemaal correct aan te leren.
En indien dat ooit lukt pas het op de hoefslag te gaan proberen.
Zodat ik zeker weet dat de oefening op zich bevestigd is, dan moet hij hem overal en altijd kunnen uitvoeren.
Mijn zwartje vind het nu zowiezo nog erg moeilijk om hierbij in zijn lijf te buigen, vaak mijn fout, wil hem te schuin zetten.

Professor schreef:
Moll schreef:
waarom dan niet?

Heb nu even weinig tijd, moet nog weg springles geven.
Kijkt u maar eens na hoe de hulpen zijn voor een wending op de achterhand, en hoe men ervoor kan zorgen dat de achterbenen aktief blijven.

Heb hier even over na moeten denken, is tijd terug dat ik die gereden heb.
Kan me nog herinneren dat ik hem ooit geleerd heb vanuit de travers.
Volte en dan verkleinen en dan travers en meenemen naar kw om de ah.
Is dat eigenlijk een correcte manier van leren?
Wat ik hier als beginner fijn aan vond is dat je al heel bewust je achterhand geplaatst hebt en bij mijn andere pony
kon je dan relatief makkelijk door buitenhand iets te begrenzen en voor mijn gevoel je buitenbeen iets minder naar achteren (minimaal)
over gaan in een kw om de ah.
Denk dat voor ons toen het handige was, dat je de achterhand dan al actief hebt en dat deze makkelijker blijft doorstappen?
Zodat je geen stilstaand spilbeen krijgt. In begin was de kw wat groot, maar dit verbeterde snel.
Later hoefde dit allemaal niet meer en was ze makkelijk een kw in te rijden vanuit rechte lijn.

Ik denk dat ik ook de binnenhand fractie (niet zichtbaar) hoger deed.
En door te kijken waar ik heen wou, draai je ook nog je heupen etc. iets mee.

Bij mijn zwartje ben ik nog niet zover, dat heet, ben daar heel anders mee bezig.
Nu vanuit het paar passen verzamelen in stap, tussen twee teugels houden als stokjes en dan kan je in wezen de voorhand om
de achterhand draaien (dat heet, nu een kwart), door simpelweg je handen iets opzij te doen met wakend buitenbeen.
Wederom met fractie hogere binnenhand.
Hierbij blijft hij echter veel rechter dan mijn andere pony altijd was bij de inzet (logisch, want inzet was toen een traver).
Denk wel dat het makkelijker is voor het paard als hij rechter is?

Voorwaarde bij beide versies is voldoende voorwaartse drang en buiten achterbeen moet de langste weg afleggen
en goed actief zijn voor je buitenbeen, wat je weer kan opvangen met je binnenteugel.

O, wat moeilijk als je dit al tijden niet meer echt hebt gedaan... wie helpt?

Wat is nou eigenlijk de correcte methode?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:57

Begrijp ik helemaal niet, een weestand biedende hand is net als een bijzetteugel juist de weerstand biedendehand is dood stil en wacht op het moment dat het paard nageeft in de nek, niet in de mond dat gebeurd eerder. Deze teugelhulp geeft men wanneer het paard zich vasthoud in de nek.
Waarom moet men die bij elke oefening benutten wanneer het paard durchs Genick tritt?????

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 23:03

Sjovir, uit travers is leuk, maar nog lang niet een wending op de achterhand.
De voorhand moet hier ook voor zijn, en een spilbeen is makkelijker te verhelpen dan een buitenbeen dat niet naar voren treed.
En de stelling is maximaal d.w.z. de grootste stelling is bij een volte (straal 3m doorsnee dus 6 m)
Deze stelling en buiging heeft men met een wending op de achterhand.
Daarom is deze wending de kleinste die men rijden kan juist zo moeilijk, het paard mag niet draaien als een boot.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 23:39

Professor schreef:
Sjovir, uit travers is leuk, maar nog lang niet een wending op de achterhand.
De voorhand moet hier ook voor zijn, en een spilbeen is makkelijker te verhelpen dan een buitenbeen dat niet naar voren treed.
En de stelling is maximaal d.w.z. de grootste stelling is bij een volte (straal 3m doorsnee dus 6 m)
Deze stelling en buiging heeft men met een wending op de achterhand.
Daarom is deze wending de kleinste die men rijden kan juist zo moeilijk, het paard mag niet draaien als een boot.

Dat vanuit de traver was alleen in het begin van het oefenen, later niet meer nodig gehad, toen ik en beige hem snapten.
Zij liet in het begin nog wel eens een spilbeen staan of het werd een reuze grote kw.
En dat konden we ons niet permiteren.

Zwartje treedt achter eigenlijk altijd netjes door, maar heeft nog moeite met de buiging, voorhand is te plaatsen en voor te houden.
Uw advies is dus volte (6 m) en dan kw inzetten? Klinkt eigenlijk veel logischer dan wat we nu deden!
Ga ik morgen misschien wel even proberen vanuit volte (ook al zijn we op oefencross, beetje dressuur altijd goed).

Totaal los hiervan, als men in de GP in piaffe een piroutte of heet het dan kw?
draait moet dan het paard gebogen zijn of recht? Meen ze bijna altijd recht te zien. Vroeg me dat ineens af. (ga dit zeker niet proberen :D :+ )

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 23:53

Citaat:
Totaal los hiervan, als men in de GP in piaffe een piroutte of heet het dan kw?
draait moet dan het paard gebogen zijn of recht? Meen ze bijna altijd recht te zien. Vroeg me dat ineens af. (ga dit zeker niet proberen )

Prachtig dat u dat goed bekeken heeft, het is onmogelijk in een Passage of Piaffe in buiging te rijden (krijgt men takt fouten) dus de paarden zijn heel licht gesteld (stelling) maar niet gebogen.
Pirouette u heeft het goed.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 00:34

quadripes schreef:
in eerste instantie zal ik een paard dat nog niet ver genoeg is opgeleid, zo min mogelijk met mijn handen 'regelen', maar de handen dienen wel als begeleiding (begrenzing, soms misschien zelfs even steun) en je zult bij overgangen terug ook het bit nodig hebben, zij het maar heel kort.

@HappyH: ik moet erg goed nadenken om precies te beschrijven hoe ik dan een overgang terug maak, dit gaat dan wel om een paard dat nog niet ver is opgeleid. je begint met het paard dmv het been en de zit voor te bereiden, met het tempo eigenlijk steeds verder terug te laten zakken, als het ware door te willen draven in een overgang terug naar stap en telkens als je voelt dat het paard 'wil breken' of de rug wil wegdrukken, moet je het weer voorwaarts drijven. en dan krijg je vanzelf een keer een mooie vloeiende overgang. als het paard door de hulpen heen wil gaan, moet je natuurlijk wel een keer het bit erbij gebruiken.

quadripes

Ik was benieuwd of je kunt beschrijven wat je precies met je zit doet om het tempo terug te laten zakken, ik denk dat dat een essentieel stukje is in deze. Ik ben het wel met je eens dat het been van invloed is of de overgang vloeiend gebeurd. De handen als steun of begrenzing gebruiken bij een paard dat niet is rechtgericht kan omgezet worden naar een licht contact wanneer het paard wel in balans is, dat begrijp ik toch goed?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 09:20

@HappyH: Ik zit in het paard en voel hoe ik met de beweging moet mee gaan, ik probeer zo licht mogelijk te zitten, soms zelfs iets naar voren - om de rug te ontzien want anders ga je zwaar zitten en druk je juist de rug weg. En dan zeg je met je lijf, ok kom maar terug. Soms helpt het natuurlijk ook om gewoon eenvoudig 'ho' te fluisteren. En als je dan merkt dat het paard deze lichte hulp niet snapt, is het handig om heel even de trens licht te blokkeren. Maar zodra je voelt dat het paard dan inderdaad vaart mindert, meteen weer nageven. Dan is de beloning namelijk dat er ontspanning is.

De handen als steun, wil alleen maar zeggen dat het paard soms in fases waarin hij uit balans is, balans zoekt bij de ruiter. En ik ben van mening dat je een jong paard of een verreden paard die steun afentoe moet geven, door heel even 'daar te zijn'. Maar wel onmiddellijk weer vrijgeven op het moment dat het niet nodig is. Het gaat hier vaak om fracties van seconden.

Verder denk ik dat het belangrijk is dat het paard zoveel naar voren weg kan als het nodig heeft. Maar dat je ook meteen weer zo veel teugel geeft of neemt, als kan. Je moet dus nooit met een vaste teugellengte rijden. Die wordt bepaald door het moment.

Verder dient het been om het paard uit te nodigen het achterbeen naar voren te bewegen.

En verder: geen contact zoeken tenzij het paard contact maakt.

en ik heb geleerd om eerst de overgangen te rijden, zodat het paard niet verward wordt door de hulpen. Eerst de grote hulpen aanleren, daarna verfijnen. Dus niet met tempowisselingen beginnen. Pas als het paard de overgangen correct maakt en de hulpen begrijpt zonder daardoor onrustig te worden, kun je ze gaan verfijnen naar tempowisselingen.