TEGEN bitloos rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:58

Tendance schreef:
Electra63 schreef:
Ik ga dit topic weer verlaten. Er worden hier zoveel steken onder water gegeven, nadat er vriendjes worden bijgehaald, daar heb ik geen zin in.
Air, jij mag mij PB-en over die taalfouten en de rest, dan kunnen wij daar verder over discussiëren.
En Somebitch, van jou wil ik graag nog wel weten wat er nu misselijkmakend was aan mijn opmerking? Want die snap ik echt niet. Maar doe maar via PB, dan vervuilt dit topic verder niet.

Hey niet weggaan!!!!!

Overigens is mijn ene paard gevoeliger op de neus, dan op de mond, die kan druk op de neus echt niet hebben. Vind een bit geen probleem, maar heb dus ook wel een keer met touwhalster geprobeerd, want je wilt weten waarover je het hebt, maar die ging stijl omhoog en kon het echt niet hebben.

kwestie van oefenen meestal. Veel paarden raken in het begin in paniek op de andere manier van druk, omdat ze dat niet gewent zijn.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:00

Dan kun je iemand vragen om haar uitleg verder te verduidelijken.
Maar het wordt toch een wellus nietus verhaal, dus jullie lezen iets zoals jullie het lezen en ik zoals ik dat doe.
Ik vond haar uitleg duidelijk en jouw vraag zeer vreemd gesteld/uitgesproken.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:02

MaritAriel schreef:
kwestie van oefenen meestal. Veel paarden raken in het begin in paniek op de andere manier van druk, omdat ze dat niet gewent zijn.

Als je zou weten hoe mijn paard reageert als je haar aan haar neus friemelt of als er af en aan druk op het halster komt, dan zou je dit niet zeggen.
Ze is gewoon super gevoelig, heeft heel snel wondjes op haar neus enz.
Ik zou haar er dus niet eens aan bloot willen stellen. Waarom laten wennen als het mijn opzet niet is om er vaak mee te rijden en ze duidelijk aangeeft het niet te willen.
Mijn toen 4 jarige had er geen problemen mee!

Oke de dame die me hielp zei, dat ze deze reactie nog nooit gezien had.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 20-02-12 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:03

Goed dat we weer ontopic doen dames het was echt vervelend namelijk!

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:19

ik rijd zelf niet bit loos maar ik snap dat het goed is voor je pony ..
Mijn pony waar ikk op rijd is niet mn eigen pony maar die rijd ook niet bitloos .
Maar ik heb gehoord dat bitloos hoofdstel de neus aan tast?
\Maar alles heeft zo zn nadeel :j

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:24

DoxLover schreef:
ik rijd zelf niet bit loos maar ik snap dat het goed is voor je pony ..
Mijn pony waar ikk op rijd is niet mn eigen pony maar die rijd ook niet bitloos .
Maar ik heb gehoord dat bitloos hoofdstel de neus aan tast?
\Maar alles heeft zo zn nadeel :j

Ja en wat een bitloos hoofdstel aanricht bij een te strenge hand ZIE je, in de mond zie je het niet direct. Dus heel veel mensen denken 'wat ik niet zie dat is er niet' en oh oh een bitloos hoofdstel geeft kale haartjes. En vervolgens staan ze er niet bij stil wat ze dan dus eigenlijk wel niet in de mond aanrichten %)

Of bijv. 'ik moet met handschoenen want anders krijg ik blaren in mijn handen van de teugels'
eh en het paard heeft geen blaren in zijn mond?? _-:(

Die groep ruiters vindt het maar al te prachtig als ze bitloos rijden kunnen afdoen 'oh dat is voor mensen die te ruw rijden en dus maar overgaan op bitloos' #)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:39

Dit zijn speculaties die je doet Arabesk. Dit is de laatste 15 pagina's in ieder geval door niemand gezegd. Daarvoor weet ik niet meer, maar vast niet vaak.
Plus ontopic is tegen bitloos rijden, niet tegen met bit rijden.

Verder voel ik me door jouw bericht niet aangesproken, want ik ben niet zo'n bitruiter.
Het enige wat ik jammer vind is dat jij het altijd over die groep bitruiters hebt en nooit over de andere groep. Je weet duidelijk wel, dat er een andere groep is, maar is die niet belangrijk genoeg of interessant genoeg? Gewoon omdat ze het helemaal niet zo beroerd doen? Of niet zo beroerd over bitloze ruiters denken?

Ja, ik rijdt ook met handschoenen, maar dat is omdat ik midden op een groot veld in de wind rijd en koude duimtoppen krijg. Heeft niets te maken met blaren krijgen.

Mijn paard heeft geen blaren in haar/zijn mond hoor! En ik niet aan mijn vingers.

En die tere haartjes zouden onzin zijn om je druk over te maken. Moeten die mensen voor de gein even naar de manenkam van mijn merrie kijken.
Dus iemand die over die tere haartjes op de neus zeurt, die neem je toch niet eens serieus mag ik hopen? Waarom dan wel die groep mensen belangrijk genoeg vinden om altijd weer opnieuw aan te halen?
Laatst bijgewerkt door Tendance op 20-02-12 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:52

Tendance schreef:
Dan kun je iemand vragen om haar uitleg verder te verduidelijken.
Maar het wordt toch een wellus nietus verhaal, dus jullie lezen iets zoals jullie het lezen en ik zoals ik dat doe.
Ik vond haar uitleg duidelijk en jouw vraag zeer vreemd gesteld/uitgesproken.

net als ik die van jou , maar goed klaar nu.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:53

Tendance schreef:
MaritAriel schreef:

Als je zou weten hoe mijn paard reageert als je haar aan haar neus friemelt of als er af en aan druk op het halster komt, dan zou je dit niet zeggen.
Ze is gewoon super gevoelig, heeft heel snel wondjes op haar neus enz.
Ik zou haar er dus niet eens aan bloot willen stellen. Waarom laten wennen als het mijn opzet niet is om er vaak mee te rijden en ze duidelijk aangeeft het niet te willen.
Mijn toen 4 jarige had er geen problemen mee!

Oke de dame die me hielp zei, dat ze deze reactie nog nooit gezien had.

En zo is ieder paard anders. Ik kan en ga verder niet over jou paard oordelen ;)

Tendance

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:54

Dat mag wel, maar dan zou je het eerst zelf gezien moeten hebben.
Dit is dan ook de reden, dat ze een extreem zachte neusriem heeft.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 10:35

Moderatoropmerking:
Ik zou graag iedereen willen vragen over het onderwerp te discussieren en niet om op de persoon te spelen.

Eleanne16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 10:56

Ik ben tegen bitloos als je er niet goed mee kan omgaan het zelfde geldt voor het bit

xElinexStone

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 10:58

xAlientjex schreef:
Ik ben tegen bitloos als je er niet goed mee kan omgaan het zelfde geldt voor het bit

Helemaal mee eens(: +:)+

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:22

Mensen mogen best op mij als persoon aanspreken hoor!
Geen problemen mee!

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:47

xAlientjex schreef:

Misschien handig als je dan ook even uitlegt wat jij dan precies bedoeld met als je er niet goed mee om kan gaan :)

Eleanne16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:53

Als je met het bit: zaagt,hardt trekt
Bitloos: heel hard treken
Zal vast nog wel meer zijn maar ik weet niet zo snel nog iets op te noemen.
Ik vindt dat je voorzichtig mee om moet gaan om de neus en de mond zijn allebei gevoelig.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 14:19

Ik vraag me wel af wat je dan doet met een touwhalster, als je paard daar de eerste keer van omhoog komt.
Dat vraag ik me echt oprecht af. Ik heb diverse paarden met een touwhalster geleid en/of gereden en het mooie van een touwhalster is juist dat 'ie zo ontzettend licht aan voelt bij paarden. Althans, dat is mijn ervaring. :)
Mijn eigen paard voelt 'm echt amper, hij voelt een gewoon stalhalster veel meer, alleen al bij hoe zo'n standaard stalhalster om zijn hoofd zit (stug ding).
En qua teugelvoering een rustige hand bieden, dan is er niets aan de hand. Vraag me dan echt af hoe zo iemand dan met bit rijdt.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:17

Nogmaals! Mijn paard heeft een zeer gevoelige neus en kan het niet hebben als er dan wel, dan niet druk op zit. Constante druk van de neusriem van het hoofdstel wil ze wel, maar niet het af en aan contact van een touwhalster!
Mijn paard wordt al gek als zij een vlieg op haar neus heeft. Ze is gewoon hypergevoelig daarvoor!
Het is juist het probleem, dat ze hem amper en dus niet constant voelt!

Ik had zelf een hele dure om van iemand anders en diegene heeft er echt wel verstand van, neem dat maar van me aan!!!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:23

Tendance kun je dan wel normaal aan de hand lopen met een halster om?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:26

Jawel, omdat ze me naast haar vertrouwd, maar rijden ermee, dat wil niet!
De druk komt dan natuurlijk ook van een andere plek!
En ik heb geen zin om haar in de stress te laten schieten, terwijl ze super op bit is.
Het is voor mij geen must of voorkeur voor bitloos he, dus waarom zou ik mijn paard ermee pesten.

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:05

Ik rij zelf mijn 2 paarden gewoon met een enkelgebroken bitje ga ook niet over op bitloos waarom zou ik? Ik rijd met een zachte hand en mijn paarden worden gechekt bij de tandarts elk halfjaar en ze reageren prima op het bit. Ik ga niet in een keer alles omgooien als het zo ook goed gaat (:

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:55

R00s schreef:
Ik rij zelf mijn 2 paarden gewoon met een enkelgebroken bitje ga ook niet over op bitloos waarom zou ik? Ik rijd met een zachte hand en mijn paarden worden gechekt bij de tandarts elk halfjaar en ze reageren prima op het bit. Ik ga niet in een keer alles omgooien als het zo ook goed gaat (:

Dat hoeft ook niet, maar als je je er meer in zou verdiepen zou je verschillende redenen tegen komen om over te stappen ;)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:25

Waarom zou je, je erin verdiepen als je geen problemen hebt en uiterst tevreden bent over de manier waarop je bezig bent. Misschien hooguit uit interesse voor het lichaam van het paard, zoals ik dat was.
En al helemaal als je in de wedstrijdsport zit is bitloos gewoon geen optie.

Voor mij persoonlijk zijn er wel 6 redenen, waarom ik niet bitloos ga rijden en ik zie niet echt een reden om het wel te doen. Zelfs nadat ik al ongelooflijk veel me heb verdiept in het lichaam van het paard ben ik nog niet overgestapt.
Mijn paarden reageren prima op het bit en vinden het geen probleem om aan het werk te gaan. Hebben overigens ook geen dag problemen gehad met het bit. Ook niet de eerste keer toen ze het in kregen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:48

Weet je....ik ga nu wat heel gevaarlijks zeggen.......de bitlozen boomlozen....ijzerlozen.....de lozen in het algemeen dus,is ook een bepaald slag volk,waar ik me niet tussen thuis voel......zonder te generaliseren...maar het zijn wel allemaal mensen van de alternatieve kant....althands in mijn omgeving...laten we het er dus maar op houden dat het wat vergelijk baar is met vroeger.....ik was van de zundapp,en niet van de puch.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:52

Ach, en dat is andersom ook zo, papagroom. :D
Ik ben niet zozeer alternatief, maar ik kijk wel graag verder dan mijn neus lang is. En wat mij jarenlang aangeleerd was, daar kon ik me gewoon niet langer in vinden, toen ik echt goed naar de paarden ging kijken. ;)

Laat mij maar 'alternatief' zijn, zolang mijn paard maar enorm happy is. Dat is voor mij het enige wat telt. :j