Wie durft er voor uit te komen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 09:47

Vroeger was ik relatief makkelijk kwaad te krijgen door mijn paard (stom eigenlijk).

Tegenwoordig ben ik gelukkig een stuk meer 'Calm and Assertive'. :o
Dus daar ben ik dan ook wel trots op :j

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 09:48

Bellissima_ schreef:
oh oliebol ja ik zat net in een topic ovr een of andere hengst :') Foutje :D

Dacht al dat ik een tikfout had gemaakt :=

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 11:47

Ik heb hier een grote ruin op stal staan. Hij heeft nogal wat stalgebreken: Zo bijt hij namelijk regelmatig. Dit is bij hem speels bedoeld, maar dat neemt niet weg dat het héél vervelend is. Als twee jarige had hij een verzorgster die hem daarvoor een tik gaf waardoor hij heeft geleerd zichzelf los te trekken. Hij is nogal groot en sterk, dus sinds hij weet dat het inderdaad mogelijk is je los te trekken doet hij dit vaker als hij vast staat. Zo sta je bijvoorbeeld lekker rustig je paard te poetsen en komt de eigenaar langs die hem vervolgens plots aait op zijn hoofd. Hij associeert deze plotselinge beweging met een klap. Daardoor raakt hij in paniek en trekt zich meteen los.

Natuurlijk ben ik niet perfect en krijgt hij zo af en toe ook een tik op zijn snuit. Het gaat er alleen om dat je reageert op het juiste moment en op de juiste manier. na 5 seconden zijn ze allang vergeten wat ze fout hebben gedaan. Paarden voelen het heel goed aan wanneer je blij, boos of verdrietig bent aan de toon van je stem. Boos zijn naam roepen is voor hem al genoeg om te weten dat hij fout zit. Als hij braaf is krijgt hij natuurlijk wel loads of compliments!!

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 18:35

Yviertje schreef:
Bellissima_ schreef:
oh oliebol ja ik zat net in een topic ovr een of andere hengst :') Foutje :D

Dacht al dat ik een tikfout had gemaakt :=

Ben je toch redelijk en duidelijk geweest?
Jij liet zien dat jij de leider was dus prima!!!
Ik had het niet anders gedaan denk ik....

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 19:17

Mooi om te horen dat ik toch aardig paardvriendelijk bezig ben!
Laatst bijgewerkt door Yviertje op 04-06-11 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

xAppelmoes

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 19:31

Ligt eraan,

Eigenlijk blijf ik altijd best wel rustig, en heb vaak gehoord dat ik met paarden veel geduld heb (in tegenstelling tot mensen..) maar mijn paard van 13 wil soms echt zo kloten dat ze een trap krijgt als ik erop zit omdat ze weer eens niet vooruit wil, een tik omdat ze de trailer in 1 keer niet meer op wil. Het ligt denk ik maar net aan de situatie. Als ze kloot ga ik niet zeggen 'foei, stout paardje'. Als ze iets niet begrijpt vind ik dat ik rustig moet blijven. Met mijn jonge paard ben ik geduldig, behalve toen ze me een keer een trap wilde geven, dan krijgt zij er eerst 1. Ze moet wel haar plaats weten.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 17:17

Paintlinger schreef:
Vroeger was ik relatief makkelijk kwaad te krijgen door mijn paard (stom eigenlijk).

Tegenwoordig ben ik gelukkig een stuk meer 'Calm and Assertive'. :o
Dus daar ben ik dan ook wel trots op :j

Dat heb ik dus ook. Vroeger toen ik een jaar of 15 t/m 18 was, was ik echt een driftkop! Ben ook nog eens erg perfectionistisch, dus dat was soms een gevaarlijke combi.

Nu ben ik 22 jaar en heel veel verschillende paarden gereden en heb veel meer geduld. Ook zat ik in mijn "tienerjaren" op een soort van roze wolk, dacht dat alles kon. Nu ben ik realistischer, ook ten opzichte van het paard. En dat maakt dat er veeeeeeeeeeel meer rust in zit en eigenlijk ook veel meer plezier.

Ik geef ook wat les aan kinderen van 12 t/m 16 en bij sommige merk ik dat driftige ook heel erg, bij andere weer niet. Denk dat leeftijd er ook veel meer mee te maken heeft. Als kind kun je dingen moeilijker relativeren.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:15

Begeleid je ze daar dan ook in? Of laat je ze 'aanmodderen' met hun frustratie?

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 07:03

Yviertje schreef:
Begeleid je ze daar dan ook in? Of laat je ze 'aanmodderen' met hun frustratie?

Ik begeleid ze daar absoluut in! Dat vind ik erg belangrijk, zeker omdat ik het van mezelf herken van vroeger.

Tassie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 07:58

Ik heb een jonge Tygo merrie (de mensen die weten hoe Tygo onder de man kan zijn weten wel wat ik bedoel)
Maar als ik haar niet consequent rij gaat ze dus gewoon haar eigen gangetje en zet ze alles vast en dikke schijt aan mij. Soms is alleen consequent zijn ook niet genoeg met haar en bleef uitdagen en mijn grenzen zoeken, en maanden lang proberen onder me vandaan te lopen en gewoon niet te begrenzen. Ja dan is mijn gedult ook wel eens op! Ik wil geen bang paard maar wel 1 die weet dat haar plaats is, en ze daagt het zelf uit, ik heb haar af en toe ook keihard op de noodrem gezet, in de krul getrokken en voorruit getrapt (zonder spoor), en nu zijn we een prima combinatie al zeg ik t zelf check mn topic maar *zie onderschrift* we zijn heel erg blij met elkaar en nu gaat alles juist wel volgens het boekje, we hebben elkaars respect en vertrouwen gewonnen en heb geen strenge hand of hulpmiddelen nodig, ik heb haar trouwens altijd met een dubbel gebroken trens gereden en nooit hulpteugels of sporen gebruikt

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:21

Het is toch ook gewoon logisch om een paard af en toe
op zijn plek te zetten? Anders nemen ze een loopje met je.
Zo was ik vanmiddag aan het rijden en zijn vriendje
stond verderop in de wei. Nou bij iedere bocht liep hij
over de schouder weg en toen ik hem daar begrensde
gaf hij een bok, nou dan geef ik hem wel even een enorme schop.
Het rondje daarna is het al weer over!

Janouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:05

ik probeer het vaak goed te doen, maar ik moet eerlijk toegeven dat dat echt niet altijd lukt :P

Yltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:51

Jup en ook ík ben zo'n persoon..

Ik ben te streng met mijn binnenhand terwijl wanneer ik eens iets meer geduld zou hebben ze gewoon lekker loopt wanneer ik mijn hand stilhoud maar dan wil ik weer te veel. Gelukkig gaat dit al steeds beter xd

Ik deel gerust eens een hardere por uit met mijn been en als ik eens een van de weinige keren met zweepje rijd dan krijgt ze ook een tik wanneer ze het bit eens vastpakt,kop in de lucht en racen maar. Dat soort moment dat ze gewoon kop in de lucht steekt en raced kan ik niks anders dan haar tegen de bakrand aan te zetten anders dendert ze gewoon door. Dat is wel irritant maar verder is het een super paard en wanneer ze het goed behandel ik haar daarnaar, ze word beloond wanneer het goed gaat en krijgt straf wanneer ze niet van plan is te luisteren. }> ( gelukkig overheersen de momenten dat het goed gaat de laatste tijd en rij is superlekker :D )

xBueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:20

.
Laatst bijgewerkt door xBueno op 10-06-22 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:42

ik laat mijn paard linksom altijd iets meer stelling naar binnen doen omdat links zijn 'bolle kant' is (de kant die hij moeilijker vind). dat doe ik zodat zijn halsspieren aan de linker kant zo sterker worden waardoor hij op een gegeven moment linksom net zo goed gaat lopen als rechtsom. als ik daar mee bezig ben, rijd ik meestal niet zo lang omdat mijn paard het heel moeilijk vind. :o

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:35

Er zijn wel dingen die ik fout heb gedaan maar dat was gewoon uit onkunde. Zo heb ik mijn paard aan het bit vastgezet. Normaal gaat hij nooit hangen maar deze keer dus wel. Z'n mond was gelukkig nog heel maar het hoofdstel was kapot.
Verder heb ik geoefend met mijn paard om hem op de trailer te zetten want dat lukte niet altijd. Het domme was alleen dat ik dit deed ZONDER dat er een auto voor stond. Dus toen mijn paard eindelijk braaf de laadklep opliep kwam de trailer omhoog door zijn gewicht. DOM!!

Verder ben ik soms misschien wel eens te streng in de hand met rijden.
Maar mijn paard een klap op z'n kop geven of een borstel naar z'n hoofd gooien zoals ik hier heb gelezen dat gaat er bij mij niet in. Als hij mij omver wil lopen wel een tik op de kont maar ik ga hem toch niet in z'n gezicht slaan!!!

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:37

It's amazing how people can change under your nose. And there is nothing you can do.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:30

mijn paard krijgt hooguit een tik als hij echt aan het iriteren is maar anders niet.
ook bijna nooit op zn hoofd. eigenlijk helemaal niet. eerder op zn kont van hallo luister is ff en dan ook niet heel hard en hij weet precies waneer ik kwaad ben of waneer het een klapje is van braaf paard.

loonew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:26

Ik heb een kudde en de meesten zijn gewoon respectvol noooit echt las gwn overlopen etc wel van een hengst dat is dus 1 op de 15 paarden hij was helemaal dol en liep je voor de boeten ik wist zeker dat dit de hormonen waren maar toen liep het bij mij ook hoog op ik kan me aardig beheersen. En ben meestal rustig en direct ze weten precies hoe mijn bui staat ik was vroeger wel snel van een tik geven altijd met hand rij mijn paarden. Niet graag.met zweep en heb nog nooit sporen aan geraakt ik heb een fell al vanaf veulen en als ik zo bui heb van ik ben er klaar mee en dan na mijn dieren gaat kan ik iedereen pakken behalve hem. Dat paarden je aanvoelen is wel zeker alleen ben ik gelukkig nooit heel agresief! Maar ook ik heb me tijden gehad en als hafje lief niet de trailer op wilt móet ik ne echt inhouden.

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:52

Ik hoor ook bij het soort mensen die niet volgens het boekje rijden,
Doe het zadel zowel links als rechts op, teugels over de hals als 't uitkomt want als ze weg wil gaat ze toch wel want ze weeg ruim 10 keer zo veel als ik dus om ga ik toch. En als ze loopt te etterbakken dan kan ze een douw of elleboogje krijgen, tja veel zal ze er niet van voelen met mijn puppy-power. Met rijden kan ze soms heel heet worden, helaas een rex-magna trekje maar ik heb er mee leren leven. Er zijn gevallen dat de noodrem moet worden gebruikt, als ze denkt dat ze een storm ram na moet doen en gewoon ervandoor gaat. Ook aan de hand denkt mevrouw weleens dat ze gewoon weg kan galopperen terwijl ik haar vast heb.
Sorry maar dat kan echt niet, straks gaat ze echt aan de kletter en dan trekt ze me gewoon mee. Verder zijn we de beste maatjes en kunnen we alles samen doen, zijn we het over veel dingen eens en word ze volgepropt met lekkere dingen :$, niet altijd even goed maar dat is dan weer een van mijn trekken. maar hier ga ik me pas zorgen over maken als ze overgewicht heet (A)

Dianneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:03

ik rijd ook niet altijd volgens het boekje, ik heb momenteel een 4 jarige hengst onder mn kont, hij is verder hartstikke braaf en een goud eerlijk paard! Maarja het is en blijft een hengst.. dus die moet ook wel eens op zijn plaats gezet worden anders loopt ie zo over me heen.. Dus die krijgt ook wel een wat 'klappen' of corrigerende tik, hoe je het maar wilt noemen :+

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 23:47

fijn om te zien dat ik niet de enige ben die wel eens net wat strenger moet zijn en haar gedult verliest.
Ik moet dan ook wel bekennen dat mijn geduld bij bepaalde maandelijkse momenten iets minder is dan 'normaal' .
Ben laatst wel een beetje heel erg tegen haar uitgevallen (op wedstrijd nog wel) is alweer een dikke maadn terug en heb er nog steeds zon spijt van. Verwen haar alleen maar, ghehe... ze weet het zelf vast niet meer, maar voor mezelf is het een beetje een goedmakertje... sorry pems(emma, mijn paard), maar ook ik ben niet perfect...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 23:50

Met geduld bereik je alles, met strenger aanpakken forceer je alleen maar meer ;)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 23:51

Femke16 schreef:
fijn om te zien dat ik niet de enige ben die wel eens net wat strenger moet zijn en haar gedult verliest.
Ik moet dan ook wel bekennen dat mijn geduld bij bepaalde maandelijkse momenten iets minder is dan 'normaal' .
Ben laatst wel een beetje heel erg tegen haar uitgevallen (op wedstrijd nog wel) is alweer een dikke maadn terug en heb er nog steeds zon spijt van. Verwen haar alleen maar, ghehe... ze weet het zelf vast niet meer, maar voor mezelf is het een beetje een goedmakertje... sorry pems(emma, mijn paard), maar ook ik ben niet perfect...

Niet in het verleden leven je paard zal het allang vergeten zijn, en zal jou niet begrijpen waarom je nou ineens zo lief doet!! (wat hij natuurlijk niet erg zal vinden!!!)

Tassie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 08:53

Ik snap wat je bedoelt, soms dan probeert mn paard (echt een uur lang) onder me vandaan te lopen en contstand tegen mijn hand willen zij, en als het tot 10tellen echt niet meer wil, haar keihard op de noodrem! :o ik voel me dan daarna ook meteen schuldig en kijk na t rijden ook meteen haar mond 3x na enz.