Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dancie schreef:Searcher schreef:Voordeel van jong beleren is mss dat ze t snel oppakken en zich vaak iets makkelijker laten opvoeden en je t karakter nog iets kan vormen.
dit punt vind ik werkelijk waar een beetje vaag aangezien ik al eerder vertelde over de new forest pony en fries. de ene is net een half jaar intensief bezig en de ander was 3,5 jaar en werd al gereden. ik zeg je eerlijk dat de fries die pas een half jaar onder het zadel is en bijna 5,5 is het allemaal sneller en beter oppakte dan de new forest.
het paard moet zich er gewoonb voor in willen zetten dat heeft niks met leeftijd te maken.
Mizsz_Kitty schreef:toch wel grappig dat bijna iedereen zegt 3,5-4 terwijl als je hier heel simpel bij de fototopics op bokt kijkt, dat er genoeg 3jarige tussen staan...
Movement schreef:Ik ben ook tegen.
Ik vind dat het paard eerst helemaal uitgegroeit moet zijn.
Bij ons op stal werd ook een paard op 2,5 leeftijd al ingereden.
Die heeft nu een ingezakte rug!
Ik vind dat je moet wachten tot het paard 4 is.
Dan kun je in die tussentijd al grondwerk gaan doen!
marjoleinft schreef:met 2,5 inrijden ben ik voor en tegen.
met 2,5 beginnen met longeeren en zadeltje enzoo er op leggen vind ik goed omdat jonge paarden veel en veel sneller leren dan oudere paarden en je bent ze voor in hun puber tijd, dan beginnen ze vaak te klieren en dan geef je ze sneller op hun donder dan dat het nodig is.
nadeel is dat je ze te veel belast op hun gewrichten.
ik zelf ben begonnen met 3 jaar en het gaat nu super goed.
maar iedereen moet het voor zich weten.