Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:36

hihi een hele goude? nee... jammer genoeg niet, Wat ik wel merk op stallen waar ik les geef is dat er tegenwoordig zoveel op de binnenteugel gereden word, schrikbarend veel....

er zijn zeer weinig combinaties die hun paard nog mooi op twee teugels weten te rijden, al dat gepluk aan die binnen hand en als gevolg scheve hoofd houding.... Wanneer dat de basis is, en ik ben bang dat dat vaker voorkomt dan wij hopen,geloven, kun je nooit een correcte zijgang of oefening rijden.

Ik ben van mening dat tegenwoordig bij instructie te weinig naar de basis gekeken wordt maar er teveel op oefeningen gekeken - getraint wordt om de klasse's lekker door te komen...

erg jammer, mijn "gouden tip" is eerst de basis correct hebben, en het impuls verlies komt daar denk ik ook een stuk vandaan aangezien het paard zowel zijwaarts als voorwaarts voor je been moet blijven.......

ilse86

Re: Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:49

ik maak me daar ook schuldig aan, dat gejengel aan de binnenteugel. vooral rechtsom. ben er nu wel bewust van, maar het is erg lastig om eraf te blijven.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:54

ja zeker al het een "gewoonte is geworden"

Ik moet zeggen ik was een poos terug op een manege waar lesgegeven word, en daar leerde de meidjes om het paard nagevelijk(?) te rijden door met de buitenteugel te rammelen... dan zinkt de moed je echt in de schoenen....

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:57

aaah nee! dat kan echt niet! ik leerde altijd de achterhand van het paard te blijven activeren. ik heb nog nooit een paard gezien die van achter goed liep en ondertussen met z'n hoofd op t dak liep.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:06

en toch is het wel een realiteit, en daar gaat het ook vaak mis.... Met veel trucjes kan je een heel end komen.. de ellende is dat deze mensen daardoor rond M vast lopen, nou ja ellende is de verkeerde woord keus, fijn juist, maar 1 van mijn lesklantjes raakt daar echt gefrustreerd van. (logisch)
zij komt het inrij terrein terecht waar iedereen loopt te rukken plukken en schoppen ( ze is nu M1) Zodra de ruiters de ring in gaan hebben ze plots een stille hand en 2 winstpunten erbij. De weg is langer voor haar dat is waar, maar ze zal minder snel MOETEN stoppen wegens een kapotte pown

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:09

naja, ik vind ellende wel treffend ;)
Ik rij nu ook M1 en ik merk dat het voor mij erg moeilijk is. Ik ben wel beter gaan rijden sinds ik priveles heb. Scheelt enorm. Instructrice is ook van de oudere stempel en alles moet tot in de perfectie, maar wel met beleid. Ze moet me vaak temperen omdat ik zo graag verder wil en dan ook heel fanatiek word. Gisteren werd ik ook kwaad op mezelf omdat ik de SB niet goed voor elkaar kreeg. Dan moet zij me echt temperen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:56

Esperanza schreef:
horseyfries schreef:
"Er doorheen rijden" is mij vroeger door een voormalig instructeur ook verteld. Pas achteraf heb ik leren beseffen dat dat absoluut niet de oplossing is, omdat er dan al grote fouten ontstaan zijn. Heb je meer been nodig, dan is er gebrek aan impuls en had je alweer (ook al is het maar enkele passen) er weer naar voren uit moeten rijden. Heb je meer hand nodig en een strengere ophouding heeft niet het gewenste effect van het verplaatsen van het gewicht naar de achterhand, dan reageert het paard niet meer juist op een ophouding en is het beter niet een halve, maar een hele ophouding te maken en halt te houden, waarmee het paard weer herinnert wordt dat het niet door een ophouding heen hoort te lopen.
Het lijkt in het begin alsof je een veel langere weg bewandelt omdat je veel minder "afmaakt" waar je aan begonnen bent, maar telkens als er ook maar een kleine randvoorwaarde voor verzameling wegvalt niet doorgaat met het verzamelen, maar de randvoorwaarde herstelt. Op de lange termijn merk je echter dat je een veel zuiverder en betere verzameling krijgt en als bonus een veel fijner te rijden paard.

Wat ik nou zo moeilijk vind is het "balanceren op de scheidslijn" tussen deze beide. Ik ben soms niet snel genoeg (leer het nu ook pas voor het eerst) en voordat ik het weet heb ik al weer te veel gewicht in mijn handen. Hup, meer been maar mijn paard reageert soms nog te voorwaarts op de beenhulp. Dan wil hij groot gaan bewegen ipv meer impuls. Ik mag ook alleen maar voorwaarts rijden op het moment dat de aanleuning goed naar de nek is. Maar ik vind het best lastig soms.

Ben het wel met je eens dat je die randvoorwaarden moet bewaken, en dat dit toch de kortste weg is.

Het uitbouwen van een correcte SB is voor mij nu ook een onderwerp. Mijn paard hangt ook zo in die buitenschouder omdat het buigen van het binnen achterbeen (en dus gaan dragen) nog een lastig te bespreken onderwerp is. We zetten vaak een volte in na die paar passen SB. Op de andere lange zijde kun je dan weer een paar passen doen en dan zet je de volte weer in.

@ Vitabu, ik zou dat (denk ik) niet doen met een middendraf. Wel met overgang naar stap of aanspringen naar galop. Kan iemand dat verder onderbouwen?

Als je paard te groot vertrekt ligt de sleutel in het "gedoseerd hulpen geven", je wilt dan waarschijnlijk zelf té groot vertrekken. Als je aan het werk bent aan de verzameling hoef je niet persé telkens er helemaal naar voren uit te rijden, maar zou je ook een paar passen een ietsiepietsje meer voorwaarts kunnen rijden om daarna gelijk toch weer door te verzamelen. Dan voorkom je ook dat je paard te groot weggaat en niet op het achterbeen blijft.

Om dat in de buitenschouder hangen tijdens de schouderbinnenwaarts te corrigeren vind ik een hele fijne oefening dat je vanuit je schouderbinnenwaarts niet gewoon de grote volte op rijdt (dan blijft die schouder nog altijd naar buiten) maar om juist de volte op te wijken. Dus andersom stellen (contrastelling vragen, hahaha), en dan voor je buitenbeen de lijn van de grote volte op laten wijken waarbij de schouder dus naar binnen moet komen met die buitenstelling om toch de lijn van de volte te kunnen volgen. Je paard leert dan om veel minder in de buitenschouder te gaan "hangen" en zal op den duur ook kleine correcties van je buitenteugel en buitenbeen begrijpen waardoor je niet meer de volte op hoeft te wijken, maar de balans weer kunt herstellen door kleine ophoudingen en evt. iets aanleggen van het buitenbeen.

Featherlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:58

Hihi, ik ben ook niet zo'n kampioen in schouderbinnenwaarts :o

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:23

ik vind schouderbinnenwaards ook niet zo moeilijk het is net een soort van wijken

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:28

misschien domme vraag, maar hoe zet je m goed in dan? en hoe zorg je ervoor dat ie ook goed blijft lopen?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:42

SB lijkt imo niet op wijken.

Ik zie ook zo vaak op concours mensen met hun binnenbeen ergens op de flanken een kontbuitenwaarts rijden ipv SB. En er nog voldoendes voor halen...

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:55

Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk hoor. Doe het vrij gemakkelijk alleen vind het nog wel moeilijk om te bepalen of het precies goed gaat. Daarom doe ik het meestal alleen in priveles en enkel keertje als ik zelf aan het trainen ben ;)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:15

Mijne kan wel SB. Maar bv travers lukt niet echt.
Waar gaat t fout?

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:19

Misschien helpt het als je het zweepje in je buitenhand neemt en af en toe een tikje op de achterhand geeft?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:48

Ik rij nooit met zweep. Die gaat bij mij een eigen leven leiden. :=
In stap over de hoefslag lukt t nu om de achterhand iig iets naar binnen te krijgen zonder dat ie voor scheef gaat lopen. Maar op een of andere manier heeft ie veel minder moeite met een zijwaartse beweging met contrastelling.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:49

zou je toch eens kunnen proberen. hielp bij mij wel, dat zweepje. en hoezo eigen leven leiden?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:54

Kan niet fijn rijden met iets erbij in m'n hand. Dan steekt ie of teveel af, of ik tik m per ongeluk bij. Geef mij maar een spoor.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:57

kan ook. maarje kunt het zweepje ook op de bakrand leggen he

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:19

Wordt wel lastig aantikken dan. :')
Dan kan ie net zo goed in m'n kast blijven liggen. hoef ik m ook niet op te ruimen daarna. hahaha

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:21

Ik ben absoluut niet voor het gebruik van een zweep om beenhulpen aan te leren. Als je paard de zijwaarts drijvende hulp niet begrijpt vind ik het veel doeltreffender om dat apart aan te leren door bijv. een keertwending om de voorhand te maken, ipv dat samen met een oefening als travers te doen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:23

Rana schreef:
KiWiKo schreef:
mag ik even zeggen dat sinds we elkaar weer met je aanspreken en gewoon ABN typen het niveau van de discussie een eind omhoog gegaan is!

nou daar moet ik het helemaal mee eens zijn... ik lees al heel lang mee, en er komen hele goede dingen langs waaien, valt me op dat zeer veel ruiters en impuls verlies ervaren tijdens de oefening. De tip van het weer echtstellen en vw rijden werkt bij mij en mijn klanten ook heel fijn. het varieren van de "plaats" van de oefening, (binnen hoefslag en alles wat niet een hoeslag is of schot om tegenaan te kunnen plakken, werkt bij mij ook heel aardig mee.

nou ik vind het niveau van discuseren enorm omhoog gegaan :) een stuk meer respect, een stuk minder kleineren van degene waar je het niet mee eens bent........ nee hoor, dit begint bijna weer een normale discussie te worden zoals die horen te zijn op bokt.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:31

Nog een vraagje. Dat wegrijden na een paar passen SB, doen jullie dat dan rechtuit. (dus rechtstellen en gas) of doen jullie dat juist schuin? (als het ware achter de schouders aan)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:35

ligt eraan :D soms rij je weg vanuit de schouder binnenwaards, en soms dat zet je de boel weer op de hoefslag en ga je dan weg.

Bij jonkies vind ik het altijd makkelijker om vanuit de SB de diagonaal op te zoeken

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:43

Needje schreef:
Nog een vraagje. Dat wegrijden na een paar passen SB, doen jullie dat dan rechtuit. (dus rechtstellen en gas) of doen jullie dat juist schuin? (als het ware achter de schouders aan)

Ik wissel dat in principe ook af, maar zal erbij altijd erop letten dat ik niet de diagonaal opga als ik het gevoel heb dat het paard uit zichzelf al teveel van de hoefslag af wil lopen (dan bevestig je eigenlijk dat gedrag). Ik ga dus rechtdoor op de hoefslag als ze de neiging hebben naar binnen te vallen en wissel af met halve diagonaal en rechtdoor op de hoefslag als ze in balans op de hoefslag blijven lopen.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:03

ik sla ook niet hard met de zweep hoor. geef alleen een klein tikje als aanwijzing ;)

maar horseyfries, de mijne loopt vrijwel altijd van de hoefslag. dan zou ik dus in feite nooit mijn SB kunnen doorzetten. Moet ik 'm dan een 'schijninzet' geven waarna ik gelijk weer rechtuit ga ofzo? Ik vind het erg lastig om het paard gewoon op de hoefslag te houden namelijk.