Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nombrado schreef:Jeannine schreef:Waarom rijden we dan uberhaupt met teugels
Zo kan het ook! http://www.youtube.com/watch?v=dEaMI5PkLIM
.
als je zo onder de indruk bent van dit filmpje, en je gaat het toch oplossen aan de hand met schouder binnen en overschenkelen, dan heb je niet begrepen wat stacey hier precies doet.
Refagreni schreef:Jij duidelijk ook niet. Het is nogal een verschil of je een paard traint of een volleerd paard showt.
Als er namelijk ergens veel gebruikt wordt gemaakt van extreme buiging in de hals en overschenkelen dan is het wel in de westernsport. En nee, niet tijdens het showen maar wel in de training.
Refagreni schreef:Sorry????? Snap echt niet wat je nu bedoelt maar zal het nader uitleggen.
Ik bedoel alleen dat je zo'n show niet kunt rijden door het paard tijdens zijn opleiding alleen maar rechtuit te rijden en los te laten.
In het western rijden wordt juist veel gewerkt met extreme buiging zijwaart en schenkelen. Daar is niks mis mee omdat ze tussen die momenten wel vrijwel los gelaten worden. Heb zelf ook een aantal jaar western gereden, dus het is geen "hear-say".
Ik wilde met mijn opmerking alleen aangeven dat het vrijwel zeker is dat het betreffende paard thuis wel buig- en schenkelwerk doet.
MissPK schreef:Ik ben het wel met Refagreni eens dat je dat kadootje zoals nombrado het omschrijft zeker niet vanzelf komt door simpel alleen maar rechtuit te rijden en van voor los te laten, juist niet. Dat filmpje is het einddoel waar veel westernruiters naar streven en ook ik kan niet anders zeggen dat er over het algemeen erg veel word gebogen en zijwaartse wordt gedaan in de westerntrainingen om het paard soepeler en beter op de achterhand te krijgen.
Ook bij western heb je een 'stroming' mensen die menen dat ze bij loslaten van voren een goed bewegend paard krijgen of kunnen houden, ik zie ze op hun voorhand vallen en onregelmatig worden op den duur en niet de juiste spieropbouw krijgen..niet mijn ding..
Ik ben vandaag gefilmd en raad eens? De stukjes waar ik wist gefilmd te worden werd mijn paard ineens gespannenZal kijken of er nog iets bruikbaars tussen zit, er is niet heel veel gefilmd, gelukkig!
Jeannine schreef:Een vraag nog! Linksom valt hij over zijn buitenschouder. Welke hulpen geven jullie om ervoor te zorgen dat dat niet gebeurd.
Ik vind het nog lastiger om te corrigeren dan wanneer hij op zijn binnenschouder valt, dat kan ik nu redelijk goed controleren, mits ik snel ben en vooruit denk
Sowieso neem ik mijn buitenteugel iets meer aan en breng mijn hand tegen zijn hals. Ik probeer zijn schouderpartij naar binnen te brengen en leg hierbij ook iets mijn buitenbeen aan.
Ik probeer mijn schouders naar binnen te draaien en mijn linkerzitbeen knobbel iets in hem te laten zakken en vooral weinig druk op mijn binnenteugel te houden.
Professor schreef:Ben even "weg" geweest, maar heb wat gelezen, en wat ik nu heel verwonderlijk vind?
Dat is dat velen toch weten wat de hulpen zijn en hoe zij werken.
Maar dat men SB aan de hand doet, en zg buiging??
Dacht toch wel heel zeker dat buiging om het binnebeen is, daarom verwonderd mij, dat velen het gewoon aan de hand kunnen, zonder begrenzing van het binnenbeen.
Dat lijkt meer op dresseeren dan gymnastiseren?
MoniqueB schreef:Vanwege de natuurlijke scheefheid ontstaat er een diagonale verschuiving van het zwaartepunt. Een linksgebogen paard zal dan meer gewicht op zijn rechtervoorbeen dragen. Als het zwaartepunt niet gecorrigeerd wordt zal het paard hoe dan ook achter het zwaartepunt aan blijven lopen.
Ik zou daarom een tussenstap nemen voordat je bovenstaande hulpen geeft. Ik zou dan contrastelling aannemen, zodoende haal je het zwaartepunt van de rechterschouder af, om vervolgens recht te stellen, als het goed is ligt het zwaartepunt dan weer in het midden, en dan de hulpen zoals jij ze beschrijft waarbij ik aan toe zou willen voegen om met je binnenteugel een beetje stelling te vragen en met je linkerbeen het linkerachterbeen naar het zwaartepunt te begeleiden.
nombrado schreef:dat is helemaal in
nombrado schreef:contrastelling? recht worden gebeurd vanachter, niet van voren.
ik snap het naar binnenstellen ook niet
als je in dit geval op een linksgebogen paard zit (links hol begrijp ik?) even je gewicht op linkerkant (binnenbeen lang maken) en weer recht zit, is je paard recht
en klaar is clara
MissPK schreef:Ik bedoelde ook niet specifiek zijwaarts hoor om ze op hun achterhand te krijgen, ik schreef óók buiging, ook om ze juist sterker te maken en om meer hun achterhand te kunnen gebruiken![]()
En nee met tempo en overgangen op rechte lijnen alleen kom je ook niet daar waar Stacy is op het filmpje
Professor schreef:nombrado schreef:dat is helemaal in
Dan ben ik maar "out", en leer mijn paard om het binnenbeen te buigen.
Rechtrichten is het paard laten sporen met de achterbenen in de voorbenen, dit wil zeggen, het paard is liniaar.
Het moeilijke is, dat men optisch het vaak niet ziet, omdat het paard in de heupen breder is als in de schouders, dus voor smaller als achter.
Een klein voorbeeldje, Appuyeren is paralell met de hoefslag, men zet alleen de voorhand ietjes meer naar de bewegings richting (tendens voorhand voor) dan is het paar liniaar recht. (voor het oog)
MissPK schreef:Ik bedoelde ook niet specifiek zijwaarts hoor om ze op hun achterhand te krijgen, ik schreef óók buiging, ook om ze juist sterker te maken en om meer hun achterhand te kunnen gebruiken![]()
En nee met tempo en overgangen op rechte lijnen alleen kom je ook niet daar waar Stacy is op het filmpje
Dat heb ik ook niet geschreven?
Nobrado ja de stops gaan op zit idd en weet je ook wat daar aan vooraf gaat dan? Want daar heb ik het over!En ja er zijn best veel westernpaarden die niet van nature op de achterhand stoppen hoor, echt waar!Daar werkt men dus naartoe met oefeningen die niet direct met stops zelf te maken hebben..
Hoe doet men dat dan?
Dat recht zitten van de ruiter is idd enorm belangrijk en dat is waar ik zelf op het moment nog het meeste aan werk(en moet)!
nombrado schreef:MissPK schreef:Ik bedoelde ook niet specifiek zijwaarts hoor om ze op hun achterhand te krijgen, ik schreef óók buiging, ook om ze juist sterker te maken en om meer hun achterhand te kunnen gebruiken![]()
oké....dus jij denkt, dat stacy met bit en zadel haar paard eerst zijgangen en sliding stops heeft aangeleerd, en vervolgens alles afgooid en het kunstje vervolgens kaal neerzet?
vraagje
hoe neem je tempo terug met rijden? met je zit?
nombrado schreef:MissPK schreef:Ik bedoelde ook niet specifiek zijwaarts hoor om ze op hun achterhand te krijgen, ik schreef óók buiging, ook om ze juist sterker te maken en om meer hun achterhand te kunnen gebruiken![]()
oké....dus jij denkt, dat stacy met bit en zadel haar paard eerst zijgangen en sliding stops heeft aangeleerd, en vervolgens alles afgooid en het kunstje vervolgens kaal neerzet?
vraagje
hoe neem je tempo terug met rijden? met je zit?