Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Heino schreef:Lol, dat zijn nog eens leuke prijzen
Zie jij nou eigk verschil in punten en commentaar vergeleken met hoe je reed voor het gehele rechtrichten?
Bets schreef:driebergen schreef:Leuk om iets meer te weten over het duitse systeem. Ik kan me voorstellen dat het lastig uit te leggen is op papier, dat is precies waarom het lastig het systeem van AdB uit te leggen.
Antoine de bodt houdt het paard liever los en gebruikt eigenlijk geen been. paard moet zelf zijn manier van lopen vinden, door aanwijzingen van de ruiter, en moet zelf zo blijven lopen. Wijkt ie weer iets af, dan corrigeert de ruiter dit.
er zijn verschillende oefeningen, die eigenlijk op het paard worden afgestemd. bij het ene paard zul je slingerlijnen maken, bij een ander misschien eerst rechtuit met contrastelling. Een ander verzet (gideer) je weer.
(voor het geval Whinnylando nog meeleest...)
Jij bedoeld letterlijk los denk ik? Of niet?
Ik houd het paard los in de spieren zeg maar en vooral in de rug. En ik kan dat controleren (constant eigenlijk) door paard nageefelijk te houden. Je kunt rugspieren pas laten ontspannen als je eerst de spieren laat aanspannen. Zo rek je spieren op, dat doe je namelijk ook als je gaat sporten. Spieren losmaken, maar ik denk dat jij meer bedoeld dat AdBt het paard zelf wat losser laat.
Wat ik dan ook doe met dat rekken is als paard dus nageeft en ik de ruimte geeft aan paard, dat paard op eigen benen moet lopen en geen kans krijgt om de handen als 5e been te gebruiken, maar ook in die meer ruimte die ik geef daar weer nagefelijke te houden, die hulpen worden steeds kleiner (in mijn geval dan) dat ik zelfs maar iets druk hoef te vragen, door mijn hand even te sluiten en dat is al voldoende aanleuningsdruk waarop mijn paard dan weer nageeft.
Dat is niet bij losrijden dan moet ik er wat meer voor doen, maar ja dat is bij elk paard denk ik.