[AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 17:32

Ja dat weet ik wel, ik wilde het verder toelichten, verders niets :(:) ;)

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 17:34

Die snapte ik ook ;) Maar ik dacht misschien is het een beetje onduidelijk :))

Ach, wat willen we elkaar toch allemaal goed begrijpen :D
Laatst bijgewerkt door Rukaro op 02-05-09 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Bets

Re: [AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:09

Precies elkaar uit leggen valt soms niet mee. hahaha

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:11

Ben vandaag weer op wedstrijd geweest, was 1e met 192 pnt en 2e ook met 192 pnt. Kreeg ook nog een slagroomtaart erbij, want werd gesponsord door een bakker _O- _O-

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:27

Lol, dat zijn nog eens leuke prijzen :P
Zie jij nou eigk verschil in punten en commentaar vergeleken met hoe je reed voor het gehele rechtrichten?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:44

Hoe bedoel je precies Heino?

Het commentaar wat ik kreeg klopte ook. Ik ben zelf eigenlijk dan nog strenger, die van mij viel 1 x uit galop (het was helaas wat uitgelopen, en nog binnen losrijden en buiten proeven rijden, dat was dus eigenlijk te lang voor dr, ze heeft wel dr best gedaan maar ze begon wat in te kakken zeg maar) en ik kreeg daar een 5 voor, ik zelf zou daar harder in aangepakt willen zien. Dat mogen ze voor mij betreft echt wel een 3 voor geven. Als ze dan ook maar weer een hoger punt geven bijvoorbeeld voor middendraf, wat ze heel goed kan, dan krijg ik zeven en dan zeg ik op mijn beurt, had best een acht mogen wezen. Maar goed dat blijf je altijd houden, het is en blijft jurysport en daar zul je je bij neer moeten leggen. Mijn eerste jury lette heel erg op de lengtebuiging en had daar dus ook als commentaar bij gezet ,dat ik dat in gehele proef wel goed voor elkaar had. Nou dat is toch mooi compliment. Er liep ook een oude jurylid rond die nu niet meer jureerd en die zei, ik vind het een compliment waard, jouw paard schuimt zo mooi aan beide kanten, dat wil zeggen dat jij als ruiter ook een fijne hand hebt voor je paard en dat je niet te streng bent.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:46

Ik denk dat je het niet helemaal kunt vergelijken, want toen reed ik mijn paard vaak te diep, wat ook vermeld stond, ik heb overigens niet dat ik weet echt veel commentaar gehad dat scheef ging (ja scheef achterwaarts voorheen) maar meer ook niet dus heb daar nooit mijn ding uit gehaald. Nu let je er meer op, maar ja de opleiding voor jury is ondertussen ook veranderd, de proeven zijn anders als toen ik met mijn vorig paard nog op wedstrijd ging, toen kon je met minder winstpunten al over naar andere klasse. Dus ik denk dat het niet echt te vergelijken is.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:49

Oké, was ik gewoon even nieuwsgierig naar :) Maar idd super compliment heb je gekregen!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:56

Ja ik weet niet, rechtrichten doe ik puur voor mezelf omdat ik weet dat ik mijn paard daar goed bij hou. In mijn proef heb ik maar`1 onderdeel op laatst waar ik punt voor krijg voor rechtgerichtheid in de proef. Dus ja daar word je niet zo hard op gestraft. Ik vind in elk geval de vergelijking moeilijk. Maar ik kan het mis hebben, misschien denken andere mensen daar anders over.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:55

Heino schreef:
Lol, dat zijn nog eens leuke prijzen :P
Zie jij nou eigk verschil in punten en commentaar vergeleken met hoe je reed voor het gehele rechtrichten?

Ik krijg nu met Hilde regelmatig positief commentaar op mn coupon, in de trant van goed paard, keurige vlotte proef, handig gereden enz
Voorheen ben ik met een redelijk scheef paard tm Z1 gekomen en ook regelmatig met prijzen enz thuisgekomen maar kan me niet herinneren dat er ooit een extra zinnetje leuk/positief commentaar bij stond.

Maar puur op het rechtgerichte deel merk ik geen verschil, dat is idd maar 1 onderdeel en staat tussen andere dingen in ook: het rechtegerichte, ontspannen en in aanleuning gaande paard(als ik het uit mn hoofd goed zeg) en naja recht en in aanleuning lukt prima met Hilde, maar dat ontspannen...op vreemd terrein tussen witte hekjes of moeilijker nog, alleen bordjes, dat valt niet altijd mee ;)
heb daar altijd een 6 of soms een 7 staan met bijna altijd het woordje ontspannen onderstreept :=

bets gefeli met je prijzen en punten, alweer! :D :D

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:01

Dank je Renske

ja die ene zin, ik wist niet precies uit mijn hoofd en mijn proevenboekje ligt bij mijn ouders, dus kon het niet terug zoeken, maar dat is die zin die ik bedoelde, dus ja 1 onderdeel van een proef. Ja daar kun je niet heel veel mee.

Is die kijkerig die Hilde, veel meenemen dan, die van mij heeft het ook ruim jaar gehad, nu word het iets makkelijker en krijgt ze wat vertrouwen in mij, maar die had eerst ook iets van: is het eng, hup rem erop. Of met grote boog eromheen, door haar nu regelmatig mee te nemen naar vreemd terrein word het minder moet ik zeggen. Gewoon km maken zeggen ze dan.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:08

Hilde is idd erg kijkerig, en wordt dan gevoelloos voor mijn hulpen en erg loperig met een kort nekje wat er dan op wordt gezet.
Precies hoe ik haar níet wil hebben lopen haha!
Neem haar idd veel mee, zowel naar oefenwedstrijdjes als naar officiele en het wordt wel beter, ze gaat iig overal gewoon langs, maar dan dus zonder de juiste stelling en met een compleet strakke rug en hals, en dan gaat het in de afwerking van de onderdelen nog weleens mis.

Maar dat wordt vanzelf beter, sleep t beestje overal mee naartoe qua wedstrijden, oriëntatieritten, buitenritten enz.
Ze is nergens écht bang voor, komt overal met haar waar je maar heen wil, alleen dus niet altijd met de juiste stelling enz, wat op buitenrit niet uitmaakt, ze is 99% bomproof en echt ideaal, maar in de ring is het ook fijn als ze zich wat loslaat in haar lijf ook als ze iets engs ziet, en dat mn hulpen dan ook nog doorkomen ;)

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:11

Bets schreef:
driebergen schreef:
Leuk om iets meer te weten over het duitse systeem. Ik kan me voorstellen dat het lastig uit te leggen is op papier, dat is precies waarom het lastig het systeem van AdB uit te leggen.

Antoine de bodt houdt het paard liever los en gebruikt eigenlijk geen been. paard moet zelf zijn manier van lopen vinden, door aanwijzingen van de ruiter, en moet zelf zo blijven lopen. Wijkt ie weer iets af, dan corrigeert de ruiter dit.

er zijn verschillende oefeningen, die eigenlijk op het paard worden afgestemd. bij het ene paard zul je slingerlijnen maken, bij een ander misschien eerst rechtuit met contrastelling. Een ander verzet (gideer) je weer.

(voor het geval Whinnylando nog meeleest... :D )

Jij bedoeld letterlijk los denk ik? Of niet?

Ik houd het paard los in de spieren zeg maar en vooral in de rug. En ik kan dat controleren (constant eigenlijk) door paard nageefelijk te houden. Je kunt rugspieren pas laten ontspannen als je eerst de spieren laat aanspannen. Zo rek je spieren op, dat doe je namelijk ook als je gaat sporten. Spieren losmaken, maar ik denk dat jij meer bedoeld dat AdBt het paard zelf wat losser laat.

Wat ik dan ook doe met dat rekken is als paard dus nageeft en ik de ruimte geeft aan paard, dat paard op eigen benen moet lopen en geen kans krijgt om de handen als 5e been te gebruiken, maar ook in die meer ruimte die ik geef daar weer nagefelijke te houden, die hulpen worden steeds kleiner (in mijn geval dan) dat ik zelfs maar iets druk hoef te vragen, door mijn hand even te sluiten en dat is al voldoende aanleuningsdruk waarop mijn paard dan weer nageeft.

Dat is niet bij losrijden dan moet ik er wat meer voor doen, maar ja dat is bij elk paard denk ik.

Nee, nog letterlijker los. :D
Je sluit je benen niet op die manier aan, dat het paard ergens op leunt. Benen zijn uiteindelijk alleen voor zijgangen.
Wat jij beschrijft over nageeflijkheid en het verkleinen van de hulpen is het zelfde.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:54

Dan kan takt er niet makkelijk erin gereden worden zonder benen waarschijnlijk. Nou ja ik vind dat het niet makkelijk erin gereden kan worden zonder benen. Ik zou niet weten hoe dat goed zou moeten komen in adbt methode. is niet persoonlijk bedoeld he ;)

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:10

Nee, vind ik ook niet erg hoor.
Dat kan ook. Zelf heb ik het idee dat mijn paard er vrij goed op reageert, maar ja, zo ver ben ik ook niet. ;)

Tot nu toe kan ik me prima redden met dit systeem. Ik kan me goed voorstellen dat je op een gegeven moment tegen dingen oploopt, zoals tact bijvoorbeeld, waardoor ik ook ga verder kijken, net als jij hebt gedaan ;) .

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:12

Bets: gefeliciteerd met je winstpunten!
Morgen voor het eerst weer sinds 1,5 jr ( toen begonnen met lessen via AdB) weer op wedstrijd. We hebben de punten voor het M maar rijden nog fijn een keer L-2. De pech is dat ze echt heel hengstig is en daarom nogal uit haar doen is. Maar ja, wedstrijd is vlakbij, inschrijfgeld al betaald dus zie ik het maar als een ervaring waar ik de geleerde dingen in de praktijk kan brengen!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 08:41

Nou spannend CarovdG we horen wel hoe het gegaan is. Leuk he merries.... af en toe kun je ze achter behang plakken hahaha.

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 11:34

CarovdG succes op wedstrijd!

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:33

Even een verslagje: gisteren dus voor het eerst sinds lange tijd weer 2 proefjes gereden. De laatste dagen was ze erg pittig met rijden. De hengstigheid speelde ook op concour flink parten met rijden, maar ze was nu juist erg terughoudend en hierdoor waren de proeven niet flitsend. En juist hieraan werken we hard. Punten waren 190 en 176. Had de punten vd proeven juist precies omgekeerd verwacht. Wel leuk dat op deze stal verschillende mensen lessen volgens de Bodt bij Daphne Boink en één van die meiden weet dat ik les bij Mireille. Ze was heel benieuwd naar mijn losrijden. Wel lachen hoor, slingerlijntjes, losgalopperen in verlichte zit en dan zie je mensen denken "wat doet zij?". Ga in ieder geval wel weer wat vaker, het fijne gevoel thuis, buiten en in de les moeten we toch ook in de ring kunnen laten zien? Na de wedstrijd even nagepraat met de jury. Ze vond het paard netjes recht en los maar terecht dus de opmerking dat er meer impuls in moet. Ik weet de rede dus kan ik me helemaal in vinden!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 23:02

Netjes gedaan +:)+

Dat van hoe andere mensen kijken en denken "wat doet zij??"ken ik wel ja :))
lekker laten kijken!

Ze zien mij dan vaak niet meer als echte concurrentie, een fries én 'raar' rijden haha tot ik Hilde oppak en aan het echte werk begin, dan zijn ze allmaal stil met hun vooroordelen :Y)

Goed dat je weer vaker op wedstrijd gaat, gezien je punte heb je er ook echt wel wat te zoeken dus lekker gaan zou ik zeggen, dan merk je ook wat de echte verbeterpunten zijn en dan kan je daar weer hard aan werken.
Mooi commentaar/compliment trouwens van de jury!

Zo weet ik dus dat ik heel leuk alle oefeningen los kan rijden, maar dan alles achter elkaar plakken in een proef en geen tijd/ruimte hebben voor een extra volte ofzo als ze net ff niet lekker loopt, en de spanning van de 'enge' dingen naast de ring enz
En dat zijn dingen die je alleen maar kan verbeteren door gewoon veel weg te gaan!

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:28

@CarovdG, klinkt alsof je heel erg tevreden mag zijn!

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:32

Verder even weinig tijd gehad voor bokt. Idd wat Rukaro zei bedoelde ik mate van (lengte)buiging. En dan vooral anatomisch gezien, daar de verbinding tussen de ruggewervels weinig zijdelinkse beweging toestaat...

Voor Bets meteen weer een vraag hoe je dat dan doet, takt erin rijden. Ik altijd maar gedacht dat dit vanzelf volgt wanneer het paard ontspannen, recht en voorwaarts is.

Leuk die wedstrijdverslagen. Vooral dat mensen in het begin zoiets hebben van dat wordt toch niets en dan ondertussen... Toppie!

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:37

LoesjeVis schreef:
Voor Bets meteen weer een vraag hoe je dat dan doet, takt erin rijden. Ik altijd maar gedacht dat dit vanzelf volgt wanneer het paard ontspannen, recht en voorwaarts is.

Als je de takt van de beweging er niet uit rijdt, hoef je hem er ook niet in te rijden, naar mijn beleving......

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:44

Hoe staan jullie er tegenover dat een paard wat niet regelmatig loopt wordt gereden op deze manier en deze mensen niet eerst dit paard door een dierenarts hebben laten nakijken.
Ik krijg persoonlijk tranen in mijn ogen als ik dit paard zie lopen.
Er wordt b mee gereden maar ze zijn nu bezig met zijgangen waarin het onregelmatige nog erger is.
Ik vind het verschuilen achter het ja maar dit paard loopt nog scheef.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:47

Ik ben van mening dat je eerst moet uitsluiten dat er iets aan de
hand is met het paard, anders dan scheefheid voor je er op gaat
rijden.

Mijn eigen paard is dus ook onregelmatig (was stokkreupel) en die
heb ik eerst helemaal binnenste buiten laten keren voordat we bij
deze methode terecht kwamen. Er was bij haar niets te vinden waardoor
ze kreupel was. Toen bij ostheopaat terecht gekomen en die was
bezig met de opleiding bij Antoine. Zij heeft mijn paard behandeld en
is haar gaan rijden. Paard is van stokkreupel naar onregelmatig gegaan
en we zijn nu nog druk met haar bezig om haar rad te krijgen :)
Het is een geval apart, maar ze heeft tegenwoordig toch al vaak meerdere
goede passen, dus we blijven hoop houden ;)