duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Goofy44

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 23:08

runningkawa schreef:
Wat bedoel jij daar als taktfout?
Dat hij net wat teveel gewicht op Linksvoor heeft?

Alle massa ligt in de beweging op LV. De andere benen zijn los.
Dit is gewoon een nieuwe gang. Pling

Souplesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 23:31

ik dacht dat het een pard over de rug heen rijden in plaats van een paard dat door de rug heen loopt?
of ben ik nu helemaal gek geworden? zo lang zit ik nou ook nog niet in de paarden , maar ik ben nu wel benieuwd geworden Clown.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 23:40

Ben je wel eens door de rug gegaan ? Dan weet je hoe dat (niet) loopt.
De uitdrukking is over de rug gaan.
Door slechte vertaling uit het Duits ook "door de rug gaan".
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 18-09-07 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 23:41

Het zijn 2 termen voor hetzelfde Lachen
Je kunt beter praten over "de rug loslaten" en de buikspieren aanspannen. Dan krijg je een paard wat de rug ontspant en bol maakt. Lachen

Souplesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 23:46

ohw oke sorry. ik begreep het al niet. nee sorry ben nog nooit door mijn ruggegaan. maar ik ben ook erg goed losgewerkt Knipoog.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 23:47

@ Goofy44; Ik ben nog steeds nieuwsgierig naar jouw achtergrond en naar foto's...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 23:49

Ik ook nog steeds Ja

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 00:01

Ik niet, dat is nou het leuke van internet. Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 00:15

ik ben wel benieuwd waar een ander de inspiratie/ervaring vandaan haalt, en op 't moment zeker van Goofy44.
Maar gezien de reactie denk ik niet dat we die info krijgen.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 00:16

Gelijk heeft hij/zij. Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 00:21

vind ik toch niet helemaal, ik kan ook heel overtuigend mijn mening spuien zodat iedereen het gelooft maar dat wil niet zeggen dat ik het bij het rechte eind heb.

Wat overigens niet wil zeggen dat dat bij Goofy44 zo is.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 07:33

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 08:30

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 13:29

ik ben sinds vandaag begonen met het trainen van de achterhand en het ruggebruik. in plaats van de voorkant. eerste half uur vrolijk met der hoofd naar voren. maar laatste half uur wwerd ze ontspannen. en der hoofd kwam netjes naar beneden lekker lang. ze kwam wel steeds omhoog maar bleef uiteindelijk vrij goed bij me kaar:)
en wat licht zo licht als een veertje heerlijk was niet eens moe hihi

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 14:17

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 14:25

Nou had ik gister les (privéles op manegepaard) en die lessen heb ik om de puntjes op de spreekwoordelijke 'i' te zetten voordat ik met mijn nog onbeleerde 3jarige aan de gang ga.
Gister was de merrie die ik reed niet helemaal in dr hum, ze is ook een behoorlijk dominante merrie die niet echt veel respect heeft en ook nog eens kribbebijt (lucht zuigt, hoe je het ook noemen wilt). Naar mijn idee heeft ze het daar niet erg naar dr zin Verdrietig Ik kon gister met mn binnenbeen doen wat ik wou maar het werkte niet. Maar we hadden het op een gegeven moment over nageven en ze wou ook niet eerlijk nageven.
Vraag: als je een paard rijdt op de buitenteugel en alleen met je binnenbeen het paard naar je buitenhand toedrijft in een wending en je binnenhand alleen naar binnen doet en als het paard dan nageeft, geeft ie dan ook echt eerlijk na? Of is dat nog niet echt eerlijk nageven?

Ik wil namelijk alles zo goed mogelijk doen. En heb veel jonge en moeilijke paarden gereden, maar door al die verschillende methoden (met allemaal voor- en nadelen zo ongeveer) wordt ik eigenlijk een beetje onzeker, terwijl ik dat over paardrijden eigenlijk nog NOOIT ben geweest en zoals ik al zei: ik wil alles zo goed mogelijk doen. Maar ja, ik neem les (van een SUPER instructrice die werkt vanuit rust voor ruiter en paard) als ik straks met mijn Z bezig ga.

Wat ik me ook ineens bedacht: ik ben met mijn paardje naar de zadelmaker geweest en die zei: rijd maar een jaartje met hem en dan kijken we wel weer opnieuw of er wat aangepast moet (nu alleen kussens iets bijgevuld). Hij had het er over: of achter de schoft worden de kuilen groter, of juist minder groot (hoop dat jullie weten wat ik bedoel). Vraag: Heeft dat dan ook soms te maken met het wel of niet rijden over de rug? (trainen met holle of bolle rug?)

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 14:41

@ Needje, ik vind dat dat paard (jouw paard?) heel netjes loopt! Vooral in stap en galop zie je dat bij elke keer dat z'n achterbenen naar voren gaan, zijn kont zakt. Netjes! Alleen... bij het laatste filmpje heb je in galop je binnenhand iets meer naar je toe dan je buitenhand. Dit hoort eigenlijk niet he Knipoog

@ Judje, volgens mij is dat (je eerste vraag) wel de manier zoals ik het deed, maar of het dan "eerlijk" is kan ik zo niet 123 zeggen. Ik weet ook niet of dat ook echt zo via he scherm te zeggen is. Over je 2e vraag heb ik niet zo veel verstand Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 14:46

@ Needje; ik vind de filmpjes een onrustig beeld geven. Paard is niet contstant in zijn aanleuning en niet contstant in tempo. Ook gebruikt hij de rug niet optimaal en kan het achterhandgebruik beter, vooral in de draf en galop.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:58

-=-
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 19-09-07 16:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Souplesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:00

zo goofy met dit verhaal ben je vast heel erg lang bezig geweest. jeetje een hele mooie theorie Knipoog.
maar euhm... wel een beetje moeilijk Knipoog.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:07

Goofy44: Inderdaad een heel mooi leerstukje theorie. De uitgebreide variant (althans, daar heb ik dit verhaal al eerder gehoord) was voor mij het boek: Het paard in Beweging van Sara Wyches.
Dat boek heeft echt een wereld voor me open gemaakt en heeft me HEEL erg veel geleerd over het paard, zijn skelet, spieren en alles wat nog maar meer beweegt. Het boek begint met de uitleg over het paard en gaat later verder hoe je daar als ruiter op in kan spelen. Ik zal dit boek - voor diegenen die hem nog niet hebben gelezen - zeer aanbevelen. De materie in het boek is echter behoorlijk ingewikkeld en helaas zal het niet voor alle jonge bokkers begrijpelijk zijn.

Nog een vraagje Goofy44: zou je mijn twee vragen misschien ook willen beantwoorden (3 reacties boven jouw theorie)? En als andere bokkers mij dit uit kunnen leggen: ook graag! Hoe meer breinen, hoe meer je eruit haalt!

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:14

Citaat:
vind ik toch niet helemaal, ik kan ook heel overtuigend mijn mening spuien zodat iedereen het gelooft maar dat wil niet zeggen dat ik het bij het rechte eind heb.

Je kan bij alles wat Goofy zegt de boeken erop naslaan en zien dat hij/zij het bij het rechte eind heeft. Niet dat alles wat er in de boeken staat waar is natuurlijk. Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:17

idd, in het ene boek staat het zo en in het andere weer anders, boeken zijn het ook nooit met elkaar eens Knipoog.
Dat hij/zij zegt wat er in de boeken staat wil dus alleen maar zeggen dat jij een boek hebt wat hij/zij waarschijnlijk ook gelezen heeft of wat toevallig overeenkomt met zijn/haar manier van denken.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:29

Betteke en anneliesdj: ik snap precies wat jullie bedoelen wanneer we het hebben over het geloofwaardigheidsgehalte van boeken. En er is ook altijd een behoorlijke kennis nodig om boeken critisch te kunnen beoordelen.
Zelf weet ik niet zo heel veel van beweging en spieren en dergelijke, maar die Sara Wyches is wel een DA en die hoeven natuurlijk ook niet altijd goed te zijn, maar de citaten die ze erbij haalt en alles bij elkaar komt het voor mij heel geloofwaardig over.

Alleen Goofy44: waarom heb je je verhaal weggehaald?

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:39

# needje ook ik vind het onrustig, onrustig in de aanleuning en niet constant in tempo, waardoor hij zijn passen niet goed afmaakt want ik heb af en toe het idee bij het 1e filmpje dat hij niet helemaal zuiver is.