Met of zonder cap ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

frisiangirl

Re: Met of zonder cap ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:48

stienmasjien schreef:
Ik rijd normaalgezien altijd met cap.
Behalve als ik op de manege ga helpen en bij staplesjes voor beginnelingen de kop doe, dan rijd ik soms wel eens zonder.
Tegenwoordig steeds minder, ik ben namelijk eens gevallen in zo'n simpel lesje waardoor mijn kaakbeen ontwricht was en mn lip af het bot gescheurd was.
Ik reed toen op een merrie die 'opeens' vreselijk hengstig was/deed en me er nogal zwaar afbokte.
16 draadjes in mn mond Huilen van het lachen
Had ik mijn cap toen niet opgehad, had ik er waarschijnlijk nog een hersenschudding ofzo bijgehad volgens de dokters.
Ik vertrouw die pony's dan wel 200% maar het blijven beestjes he. Tong uitsteken

Eigenlijk zou je dan juist wel een cap op moeten doen, als goede voorbeeld...

stal_cuypers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:12

Wij rijden met cap omdat het veiliger is en omdat het van onze ouders moet. Als wij goed genoeg rijden hoeven wij dat natuurlijk ook niet meer.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:30

En wanneer rij je "goed genoeg"? Duivel

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:51

heyy

ik rijd in de zomer bijna nooit met cap, behalve als ik ga springen dan zet ik hem wel altijd op. en in de winter want dan is het weer altijd wat slechter en zijn de pony's wat frisser

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:00

tegenwoordig met.

ik heb jaren zonder gereden, puur omdat ik ze eh lelijk vond en niet lekker vond zitten. het is heel stom maar pas toen ik een cap vond die ik mooi vond ben ik hem gaan dragen. nu ben ik er aan gewend en het geeft opzich wel een iets veiliger gevoel.

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 17:41

frisiangirl schreef:
stienmasjien schreef:
Ik rijd normaalgezien altijd met cap.
Behalve als ik op de manege ga helpen en bij staplesjes voor beginnelingen de kop doe, dan rijd ik soms wel eens zonder.
Tegenwoordig steeds minder, ik ben namelijk eens gevallen in zo'n simpel lesje waardoor mijn kaakbeen ontwricht was en mn lip af het bot gescheurd was.
Ik reed toen op een merrie die 'opeens' vreselijk hengstig was/deed en me er nogal zwaar afbokte.
16 draadjes in mn mond Huilen van het lachen
Had ik mijn cap toen niet opgehad, had ik er waarschijnlijk nog een hersenschudding ofzo bijgehad volgens de dokters.
Ik vertrouw die pony's dan wel 200% maar het blijven beestjes he. Tong uitsteken

Eigenlijk zou je dan juist wel een cap op moeten doen, als goede voorbeeld...

Ik weet het. Bloos
Maar we zijn vaak met 2, één van ons doet de kop en de ander helpt de kleintjes.
En om die kinderen vast te houden heb'k dus geen cap nodig, die ligt dan ook zomaar ergens te liggen.
Als ik dan opeens toch op een pony moet om de een of andere reden heb'k m dus soms niet bij.
Nouja, tegenwoordig rijd ik meestal wel mét hoor.
Vroeger vond ik het waarschijnlijk gewoon stoer om zonder te rijden, nu weet ik wel beter. Huilen van het lachen

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:02

stal_cuypers schreef:
Wij rijden met cap omdat het veiliger is en omdat het van onze ouders moet. Als wij goed genoeg rijden hoeven wij dat natuurlijk ook niet meer.

Sorry maar zelfs de beste ruiters vallen nog wel eens. Dus eigenlijk rij je nooit goed genoeg Knipoog .
Ook heb je andere dingen niet in de hand, denk aan jongelui die ineens vuurwerk gaan afsteken, honden, verkeer, of een ander paard die aan de knetter gaat in de bak. En zo zijn er nog wel genoeg dingen te verzinnen die jij niet in de hand hebt, maar die wel kunnen gebeuren.

Ik rij/reed altijd met cap.
Nou is het bij ons ook verplicht dus dat scheeld Knipoog Maar ook bij het rijden van andermans paarden ergens anders had ik hem altijd op.
Ik kan wel zeggen dat ik misschien wel mijn leven te danken heb aan dat ding, of in ieder geval hoe ik er nu nog bij loop!!!
Dus ik ben dat "lelijke ding" daar zeer zeer dankbaar voor !

Ruim 6 maanden geleden ben ik namelijk gelanceerd van een paard... en op mijn voorhoofd terecht gekomen.
Nu loop ik nog gedeeltelijk in de ziektewet ( op therapeutische basis werk ik ) heb mijn baan gedag moeten zeggen ( omdat ik dat dus niet meer kan ) en elke dag wordt ik nog geconfronteerd met mijn beperkingen en de pijnen daarvan.
Gelukkig kom ik er wel weer, maar dat heeft helaas een lange tijd nodig.

Waarom mijn verhaal, misschien dat de caplozen hem eens wat vaker opzetten Knipoog

BTW ik ben een gewone gevorderde ruiter, niets bijzonders, maar ook geen beginneling. Dit was gewoon iets wat gebeurde in de binnebak en waarbij ik zeer ongelukkig terrecht kwam. Geloof mij, het kan iedereen gebeuren.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:20

stal_cuypers schreef:

hahaha dus als je 'goed' rijdt hoef je geen cap meer op?dan kan je paard niet meer struikelen of schrikken?
en wanneer rij je dan goed?

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:53

ik rijd altijd met cap! bij mijn bijrijdpaardje is het zowiezo verplicht en dat vind ik ook erg goed! en bij mn eigen pony doe ik het voor de veiligheid zowiezo. Ookal is zij zo braaf als maar kan dr hoeft maar 1 vogel verkeerd op te vliegen en je ligt dr zo naast. gevaar zit in een klein hoekje Lachen.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:55

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:56

Ik rijd altijd met cap, ik ben denk ik nog niet 'goed' genoeg dan Clown

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:58

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:32

Ik rijd bijna altijd met cap, heel soms betrap ik mezelf erop dat ik het ben vergeten, maar meestal stap ik dan nog even af om mijn cap te pakken. Dan voel ik me toch, ondanks dat mijn pony niet zo vaak gek doet, veiliger en zelfverzekerder.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:35

Ik ben eigenwijs, rijdt vaak zonder, terwijl ik er heus wel eens flink afgekletterd ben, niet van mijn eigen paard overgens maar vroeger op de manege.

Ik vergeet dat ding gewoon, stom he.....:S

En die wind door je haren in galop, zalig.............. Tong uitsteken

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:36

je vergeet m echt niet, je hebt toch ook een zadel op de rug van je paard liggen? en een rijbroek aan? en een hoofdstel om?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:42

In de les met mn pony rijd ik altijd met cap. Maar thuis denk ik er eigenlijk nooit aan, dan ligt hij altijd thuis in de kast. Niet zo slim maar ach dat risico neem ik wel, mijn eigen verantwoordelijkheid en mijn eigen schuld als er iets gebeurd. Maargoed ik blijf gewoon door rijden zonder cap, ik ben er buiten al een paar keer afgevallen zonder cap en ik heb genoeg ervaring met vallen om te zorgen dat ik niet op mn hoofd land.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 22:01

Lara_Silver schreef:
Maargoed ik blijf gewoon door rijden zonder cap, ik ben er buiten al een paar keer afgevallen zonder cap en ik heb genoeg ervaring met vallen om te zorgen dat ik niet op mn hoofd land.
Koe

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 22:05

suuzepuus schreef:
Lara_Silver schreef:
Maargoed ik blijf gewoon door rijden zonder cap, ik ben er buiten al een paar keer afgevallen zonder cap en ik heb genoeg ervaring met vallen om te zorgen dat ik niet op mn hoofd land.
Koe

Sommige mensen zijn ervaren genoeg om zonder cap te rijden en allerbelangrijkste kennen hun pony als de beste om met het volste vertrouwen zonder cap te rijden, daar al aan gedacht? Paarden zijn levende dieren en kunnen ten aller tijde schrikken, maar door goede training en vertrouwen kan deze kans tot bijna minimum gereduceerd worden, vandaar dat ik gewoon zonder cap kan rijden. Now way overigens dat ik zonder cap op een vreemd paard stap.

Zou je die smiley ook even kunnen onderbouwen, zo voeg je absoluut niks positiefs toe aan dit topic. Lachen

edit: nog even iets toegevoegd.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 22:11

die smijlie staat er omdat dat gewoon een domme opmerking is, niemand kan goed genoeg rijden om zonder cap te rijden, je kunt er altijd afvallen en nee ook jij kunt dat niet precies op het moment doen dat je met je hoofd op het gras valt. of je bent wel zo geweldig dat jij dat wel kan als enige.

Individual

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 22:12

Ik rij zonder, dressuur en springen tot een meter, bij hoger gaat de cap toch op.
De reden dat ik zonder rij is dat mijn zus haar nek geproken had toen haar cap
bij een val in haar nek schoot. Maar hoger springen is ook dieper vallen, dan toch
maar even die cap Tong uitsteken

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 22:12

Lara_Silver schreef:
Sommige mensen zijn ervaren genoeg om zonder cap te rijden en allerbelangrijkste kennen hun pony als de beste om met het volste vertrouwen zonder cap te rijden, daar al aan gedacht? Paarden zijn levende dieren en kunnen ten aller tijde schrikken, maar door goede training en vertrouwen kan deze kans tot bijna minimum gereduceerd worden, vandaar dat ik gewoon zonder cap kan rijden. Now way overigens dat ik zonder cap op een vreemd paard stap.

Zou je die smiley ook even kunnen onderbouwen, zo voeg je absoluut niks positiefs toe aan dit topic. Lachen

edit: nog even iets toegevoegd.

hier ben ik het niet mee eens! elk paard of pony hoe goed je hem of haar dan ook vertrouwd kan ergens van schrikken!
laatst nog meegemaakt met een oudere pony van 21 die geen vlieg kwaad deed. maar uit angst oppeens keihard weggallopeerde en begon te bokken. ik had en heb ook het volste vertrouwen in haar maar dit had ik zeker niet zien aankomen. gelukkig komt ze doordat ze 21 is niet heel hoog meer. maar stel je was lekker aan het uitstappen en dit zou gebeuren dan vraag ik me af hoe goed een goeie ruiter dan ook kan blijven zitten?

edit: spelfoutjes.
Laatst bijgewerkt door willemlover op 20-08-08 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 22:13

ik rij altijd met cap. uit principe. Ik heb te nare verhalen gehoord. En dat terwijl ik ook zo'n "betrouwbaar" Paard heb. Maarja, ik rij veel buiten en je weet gewoon nooit wat het verkeer om je heen doet... Ik zie genoeg gevaar. En als je eraan gewend bent stoor je je echt niet meer aan je cap.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 23:12

Waratje schreef:
Als de manege aansprakelijk is te stellen voor jouw ongelukkige val van dat paard, dan is dus de manege verplicht om de kosten te betalen die worden vastgesteld. Dat gaat dan over de ziektekosten (die jouw ziektenkostenverzekeraar dan verhaalt bij de manege) en eventuele vergoeding voor extra kosten die je moet gaan maken en eventueel gederfde inkomsten. In principe heeft de manegehouder daar dus die AVB voor, als die de voorwaarde stelt dat klanten een cap moeten dragen, dan moet de manegehouder zorgen dat er geen mensen zonder cap op zijn paarden rijden. Als hij daar niet voor zorgt is hij nog steeds aansprakelijk en zal hij het dus zelf moeten betalen (= manege gaat failliet).

Als ondanks de uitdrukkelijke voorschriften een ruiter toch geen cap op doet, zal het waarschijnlijk tot een rechtszaak komen waarbij de schade verdeeld zal worden volgens een verdeelsleutel die de rechter vaststelt.

Maar ach, waarom zou je dat risico lopen?

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 23:14

Op dinlle meestal zonder Tong uitsteken Tenzij ik naar buiten ga. Dan wel met. Verder op de manege en paarden die ik niet helemaal vertrouw doe ik wel een cap op Lachen. Dinlle trouwens ook als ik haar een beetje irritant vind Tong uitsteken Gelijk cap op Knipoog En in de Winter meestal met cap Tong uitsteken Anders is het zo koud Bloos

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 23:29

suuzepuus schreef:
die smijlie staat er omdat dat gewoon een domme opmerking is, niemand kan goed genoeg rijden om zonder cap te rijden, je kunt er altijd afvallen en nee ook jij kunt dat niet precies op het moment doen dat je met je hoofd op het gras valt. of je bent wel zo geweldig dat jij dat wel kan als enige.

Wie bepaalt dat? Enne, Anky rijdt ook zonder cap, nou rijdt zij natuurlijk wel een stukje beter dan de gemiddelde Bokker, dat wel Tong uitsteken
Valtechniek is ook gewoon te leren, neem bijvoorbeeld eens een jaartje judoles, doet wonderen voor je valtechniek. Bij het vallen is zeker wel een hoop schade te voorkomen door verbeterde valtechniek. In mijn manegetijd ben ik vaak genoeg van paarden gevallen, had toen lang niet altijd een cap op, maar heb nooit echte schade gehad (behalve aan mijn ego) en ook nooit met mijn hoofd de grond geraakt: valtechnniek.
Dat neemt niet weg dat ik nu op buitenritten en op bepaalde paarden een cap draag, maar dus niet op alle paarden en ook lang niet altijd in de bak. Afwegen van risicofactoren. Duivel