Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 19:05

KiWiKo schreef:
lichamelijke prolemen komen niet door te vroeg inrijden maar door verkeerd rijden Lachen Lachen

Ik doe ook niks anders dan met jonkies werken Lachen

ja klopt had het verkeerd getypt heb het al aangepast Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 19:06

hihi ik had het tegen Nadya Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 19:07

Ohh haha ik had het ook in mijn tekst staan een voorbeeld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 19:08

@karoliena: 20 jaar is dan ook niet erg oud vind ik Clown

runningkawa schreef:
Maar dat ligt imo ook aan de manier van rijden
ga jij op die 6 jarige als een gek aan de gang
of ga je 3x 15 min op een net 3 jarige zitten?

Natuurlijk, maar feit blijft dat als iemand een paard met 6 jaar inrijdt dat beter is dan met 3 jaar (want je rijdt neem ik aan een 6jarige niet anders in dan een 3jarige omdat hij ouder is). En als een gek aan de gang gaan hoor je gewoon nooit te doen natuurlijk.

KiWiKo, lichamelijke problemen kunnen ook komen door te jong inrijden. Als je kijkt naar de combinatie belasting + lichaam nog in de groei, lijkt het mij een logisch gevolg dat het lichaam daaronder kan lijden later.
Verder vind ik het voorbeeld wat jij geeft over het paard van 2,5 gewoon niet kunnen ook. Begrijp me niet verkeerd, ik weet dat 't vaak overkomt alsof ik het nooit met je eens ben oid (maar je bent een van de weinige ruiters die ik op haw op juiste manier met slof vind rijden bijv) maar ik vind 2,5 (en 3) gewoon nog te jong en ik vind de reden die jij geeft ook geen reden om een dier met 2,5 in te rijden.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 19:08

even heel wat anders, volgens mijn docent die lesgeeft in cyclussen van dieren worden paarden al gedekt vanaf dat ze 2 jaar zijn. dat kan ook nooit goed zijn volgens mij. over belemmering van ontwikkeling gesproken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 19:10

Ik ken toch echt een boel mensen die op een 4 jarige gaan zitten en dan flink gaan trainen, want ja hij is al 4 dus dat kan. (6 jarige ken ik in de praktijk weinig zadelmak Lachen )
Vandaar dat ik met zoiets kwam

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 19:10

In de natuur is dat idd heel normaal
dan worden ze hengstig en ook niet overgeslagen door de hengst Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 19:33

WildWings schreef:
KiWiKo, lichamelijke problemen kunnen ook komen door te jong inrijden. Als je kijkt naar de combinatie belasting + lichaam nog in de groei, lijkt het mij een logisch gevolg dat het lichaam daaronder kan lijden later.
Verder vind ik het voorbeeld wat jij geeft over het paard van 2,5 gewoon niet kunnen ook. Begrijp me niet verkeerd, ik weet dat 't vaak overkomt alsof ik het nooit met je eens ben oid (maar je bent een van de weinige ruiters die ik op haw op juiste manier met slof vind rijden bijv) maar ik vind 2,5 (en 3) gewoon nog te jong en ik vind de reden die jij geeft ook geen reden om een dier met 2,5 in te rijden.

Nee, paarden ontwikkelen geen problemen door te jong inrijden, paarden ontwikkelen problemen door verkeerd rijden Lachen Als de ruiter het paard niet in de weg zit, en geen gekke dingen vraagt dan zal het paard er geen moeite mee hebben. Ik heb het dan over simpel rechtuit, hier en daar een voltetje. Heel basiswerk

Ik kijk altijd gewoon naar het individuele paard, en naar aanleiding van wat ik zie aan het dier en wat ik voel aan het dier beslis ik of ik dan wel of niet het paard vroeger of later in ga rijden. Hoe dan ook gaan ze altijd na het zadelmak maken (ik rij ze maximaal nog een maand of 3 door) gewoon weer het land op. Ik rij zowizo de jonkies maar 3 keer per week een minuut of 20, waarbij ik vooral werk aan gehoorzaamheid. Veel stappen- halthouden...... stukjes draven en beide handen een galopje. Daarbij probeer ik voor het paard zo min mogelijk in de weg te zitten.... daardoor zit je altijd iets naar voren, gewicht verdeeld over twee beugels.

Let wel, ik ben helemaal geen voorstander van vroeg inrijden hoor, in tegendeel......... liever op 4 dan op 3 nog Haha! En het voorbeeld dat ik gaf was ook echt een uitzondering.

Laat ik het zo zeggen, ik had er niet opgegaan als er nog een jaar gewacht werd......... en ik denk meerdere van mijn collega's die graag eerlijk werken met een paard ook niet. Beessie had uiteindelijk wel klein geworden hoor, maar niet op een manier waar ik achter kan staan.

En ook in deze moet je keuzes maken, wat is erger....... op 2,5 al met al 4 maanden x 3 keer per week 20 minuten met een luchtige ruiter aan het werk om dan weer op het land te gaan.......... of ......... Je wil niet weten wat voor een fratsen er met brutale paarden uitgehaald worden. met alle gevolgen van dien.

Het mooie van een forum is, dat je het zo lekker met elkaar oneens kan zijn Haha! en dat je elkaar nog steeds gewoon in de waarde kan laten......... dat je het niet eens bent met mij, vind ik niet erg...... Je bent een fijne discussiegenoot Lachen

beauty05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 19:59

kan echt niet hoor. tenzij het paard er voor gebouwd is maar je kan beter nog ffe w88.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:06

En wanneer is een paard er voor gebouwd, beauty?

Kiwiko heb je ook al eens aan geestelijke problemen gedacht? Dat ze het geestelijk ook gewoon niet aankunnen?? Verkeerd rijden is imo ook te jong inrijden. De ruiter doet dit moedwillig en met volle kennis! Dus hoe je het wend of keert, het ligt altijd aan de ruiter die te vroeg, te veel of te onkundig bezig is. En met geen van alle moet je genoegen nemen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:09

ik was gisteren op de manege om me in te schrijven zodat ik van de bak gebruik kan maken. Ze vroegen toen hoe oud mijn paard was. Toen ik zij bijna 3 wouden ze me al dezelfde week voor lessen inplannen. Toen zei ik ze komt niet eerder op les dan volgend jaar vonden ze dat heel raar want een paard wordt in hun ogen beleerd op 2,5 en moet vol meedraaien als hij 3 is. In de kantine zat nog een andere vrouw en die zij vol trots dat haar paard die nu bijna 4 is al met 6 winstpunten in de l springen reed arm paardje dacht ik. Ze vonden het dan ook heel raar van mij dat ik tot van de zomer wacht voordat ik er voor het eerst opga en dat ze pas een jaar later van mij mag lessen. Toen ik zei dat ze van mij pas mag gaan springen (echt springen niet een een enkele keer los een oefensprongetje) als ze een jaar of 5 a 6 is keken ze me aan alsof ik van een andere planeet was.
Ik begrijp dat soort mensen niet als het paard 5 is moet hij in de hoogste klassen mee kunnen lopen anders is het maar een stom lui beest. Nogmaals arm paardje Huilen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:11

daarom moet er een kundige ruiter op en moet het paard weer een heel seizoen het land op kunnen Lachen kan het dier mooi alles verwerken, en met een eerlijke ruiter krijgt het paard geen geestelijke problemen.

Het paard in mijn voorbeeld had heel, heel wat meer trauma opgelopen als hij later ingereden zou worden.......... echt geloof me.

Ik kijk altijd naar geestelijk en lichamelijk "in staat" als een van de twee ontbreekt dan wordt er gewoon gewacht

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:12

ik denk wel dat er lichamelijke problemen kunnen komen door te vroeg ingereden te worden; Toch normaal de beenderen zijn nog niet volgroeid en er word al stress op gegeven

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:15

ligt er maar net aan hoe het paard ingereden wordt en wat voor een ruiter erop zit.

En het inrijden kan ook geheel stressloos Lachen

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 23:36

Ik ben het met je eens KiWiKo... je moet de geest van een paard niet onderschatten, een paard kan heel wat hebben. Behalve als je dus te snel gaat. Alles rusig opbouwen. Veel rechtuit, pasje voorwaarts, pasje terug, grote volte, enz. Mijn pony is toen hij een paar maand zadelmak was ook weer een half jaartje de wei op gegaan, en loopt nu prima Lachen

Ik snap niet zo goed dat sommigen hier alle paarden zo over één kam scheren. Natuurlijk is het niet goed om een 2,5 paard er vol tegenaan te laten werken, maar er zijn echt ruiters en ook stallen waar het allemaal netjes gebeurd, en waar de paarden er (naar ik weet met mijn niet-rontgen-ogen) geen schade van ondervinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 23:59

karoliena schreef:
Vertel mij dan eens Yamcha wat voor jou de reden is dat met 2.5 jaar slecht is en met 3.5 jaar wel goed is. Niet aanvallend bedoeld maar ben gewoon benieuwd

Fysiek: de benen zijn met 3,5 jaar uitgehard, met 2,5 nog niet, en de groeiplaten in de rug zijn al genoeg uitgehard (nog niet klaar, dat zijn ze pas met 6 jaar) om een mens te kunnen dragen. Dat ene jaartje wachten kan een wereld aan rug- en beenproblemen voorkomen.
Geestelijk: de meeste paarden zijn met 2,5 nog veel te jong om al die informatie van het inrijden te verwerken, met 3,5 jaar is dat voor de meeste paarden wel te doen. Waarmee we dus ook gedragsproblemen voorkomen door nog even te wachten. Uiteraard moet je het inrijden sowieso altijd op een tempo doen, wat voor het paard te behapstukken is, maar dat spreekt voor zich.
Dat zijn mijn redenen dus. Ik voel me ook niet aangevallen hoor, ik ben blij dat je me om uitleg vraagt. Ik geloof echt dat het voor de paarden veel beter is om vooral niet te vroeg in te rijden. 3 jaar vind ik bij de meeste paarden echt te vroeg, ik wacht liever nog even.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:22

VValar schreef:
Ach het is per paard verschillend en het ligt er ook hoe je er mee om gaat. Die van mij is met bijna 3 jaar (op een paar maanden na, dus hij was nog 2 jr) zadelmak gemaakt. Hij is 2,5 week doorgereden waarna hij weer op het land gezet is. In het najaar, toen hij ruim 3 jaar was heb ik hem weer opgepakt. Zijn grote zus idem. Kijk op zo'n manier vind ik dat je het paard de juiste rust weer aanbiedt en een hele fijne manier om je paard zadelmak te maken.

Vind ik ook! Dat is een goede manier!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:24

@KiWiKo: Het paard van jou voorbeeld, is een uitzondering. Natuurlijk is het voor sommige paarden wel beter wat vroeger te beginnen.. Maar dat zijn uitzonderingen.
Over het algemeen vind ik het netjes als mensen wachten met longeren tot een paard 3 jaar is en er op gaan zitten als ze 4 jaar zijn. Ik heb dit ook zo gedaan. ( gelongeerd vanaf 3,5. 1e keer erop met 4 jaar en 2 maanden.). Nu ( ze is nu bijna 5, dus een jaar verder). Doe ik niks meer dan lichte B oefeningen. Ik rij nog steeds niet elke dag en mijn paard staat elke dag minimaal 8 uur buiten met leeftijdgenoten. In de zomer gewoon dag en nacht op het land.
Mijn dierenarts vind dat ik het super heb gedaan op deze manier Lachen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:33

Nessah schreef:
Doe ik niks meer dan lichte B oefeningen.

De graad van de oefeningen zijn het probleem niet, de wijze van rijden wel...

Zo leert een paard in de echte klassieke dressuur eerst verzamelen, piafferen en passageren zodat het dier EERST leert dragen, voordat het aan het werk wordt gezet.
Deze zelfde paarden piafferen met 28 jaar nog...

Bovendien is bijv. de piaffe, natuurlijker voor een paard als een volte. Piafferen is afgekeken vanuit de natuur. Het rijden van voltes had meer te maken met de omheining...

Overigens wil ik hier niet mee zeggen dat je direct de piaffe aan moet leren.Dat was niet het punt wat ik hiermee wilde maken, voordat ik heel bokt over mij heen krijg Clown

Overigens is mijn merrie inmiddels bijna 3 en zij gaat in april lekker dag en nacht het land op. Jong en onbezonnen... Zo hoort het. Ik ga met haar nu langzaam aan opbouwen. Van wat meer longeren naar uiteindelijk ergens in juli voorzichtig inrijden en ipv in de bak gaan we dan lekker met haar naar buiten. Lange lijnen en vooral veel rechtuit. Mijn andere paard (bomproof) zal meegaan als "steun en toeverlaat".

En van de winter zien we wel weer verder... Dan gaan we eens rustig oppakken.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:42

Oke, dan heb ik dat misschien niet duidelijk genoeg gezegd. Ik bedoel dat ik mijn paard op een ontspannen manier, met een super zacht jonge paardenbit en zonder sporen ect rijd. Ik doe alleen stap-draf-galop zonder moeilijke oefeningen. Dus alleen voltes, gebroken lijnen ect.
Ik rij ongeveer een uur, waarvan het grootste gedeelte stap oefeningen. Daarnaast werk ik goed aan binnenstelling in een volte en het goed aanspringen in de galop.
Ik werk aan een goede achterhand, doormiddel van overgangen en schijnovergangen. Ik rij om de dag, de andere dag longeer ik of staat ze gewoon alleen de hele dag buiten.
Daarnaast doe ik sinds kort voor de afwisseling, 1 keer in de zoveel tijd een klein sprongentje.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:48

Nessah schreef:
Daarnaast doe ik sinds kort voor de afwisseling, 1 keer in de zoveel tijd een klein sprongentje.

Ja, ik zag het in je profiel...

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:51

Ik vind het voor de afwisseling juist goed om eens een hindernisje te doen Lachen Mijn paard geniet hier heel erg van en is immers bijna 5 Lachen
Moet ik er wel bij zeggen dat ik dit misschien 1 keer in de maand een keertje doe. Maar als ik het doe, schieten die oren naar voren en gaat ze.. Ze vindt het geweldig.
Ik vind niet dat dit kwaad kan. Maar dat is weeer een andere discussie.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 15:02

Wij zijn afgelopen weekend weer met onze 3 jarige bezig gegaan en hebben erop gezeten.
Ze reageerde hier heel braaf op.
Ik moet wel zeggen, dat we al 6 maand bezig zijn met haar.
Nu moet je niet denken aan longeren nee hele simpele dingen, poetsen, vastzetten op de wasplaats hoeven uitkrabben, hoeven invetten, manen trekken en kammen.
Sinds 3 maand zijn we bezig met longeren, omdat er geen tot weinig licht buiten is longeren we haar alleen in het weekend.
Wel halen we haar elke dag uit stal om te poetsen en gaat ze met een ander paard een paar uur per dag naar buiten.

Doordat we al een lange tijd met Zalinda bezig zijn is ze helemaal gericht op ons en vind ze de dingen die wij doen wel spannend maar ze laat het wel overzich heen komen.
Bijvoorbeeld afgelopen weekend heb ik voor de eerst keer naast haar gesprongen waarbij ik het zadel vast hield, ze vond dit niet prettig en keek een beetje bang maar doordat ze ons vertrouwde zette ze geen stap opzij, nadat ik 3 keer had gesprongen vond ze het al heel normaal.
Toen ging ik hangen daar had ze helemaal geen problemen mee, tijdens dit hangen heb ik haar overal geklopt en ze verzette geen pas.

Doordat ik deze ervaring nu heb gehad en weet wat voor paard Zalinda vorig jaar was.
Weet dat je met rust heeeeel veeeel kunt bereiken en dat zonder gestress

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 15:05

Ja met rust kun je inderdaad heel veel bereiken.

Maar ook met rust blijft een 2,5 jarig paard te jong om erop te gaan zitten Lachen

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 15:33

Ik snap waar deze discussie over gaat.
En wil ook zeker niet weer opnieuw beginnen.

Maar wat heb ik eraan als ik wacht totdat ze 4 of 5 jaar is?
Ik vind dit nogal link in mijn geval Zalinda is 174 ik wil niet weten hoe strek ze straks gaat worden als ze genoeg conditie heeft gekregen.

En Pletje123 Zalinda is volgende week officieel jarig en word dan 3 jaar.
Maar ik snap wel wat je wilt zeggen.