DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille1970

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:56

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:
Ik heb het niet over te diep willen. Ik heb het over rond en nageeflijk willen. Dan mag de neus er best voor.
Jij wilt dat paard van die foto ronder hebben. Hij zou best een héél klein beetje ronder kunnen, maar al snel zal dan vervolgens het paard te rond zijn, en de nek niet meer het hoogste punt vormen. Van mij hoeft ie absoluut niet ronder. Bovenlijn is mooi rond, achterbenen werken goed, kont zakt mooi, aanleuning oogt licht. Wat wil je nog meer?
Mireille1970 schreef:
Ik ben niet eens nederlands. Bloos

En waarom is typisch nederlands "anders". Welke landen zouden het beter zien? En ehm... chauvinisme vermoord niemand...
Je BRIL is Nederlands, en die wordt gevormd door wat de huidige Nederlandse top laat zien. Je moet geen LandenBril hebben, maar een paardenbril Knipoog

Is iets wat me niet boeit! Interesseert me niets of ze het wel of niet goed doen, ik praat vanuit de wetenschap van de omgang met de dieren die ik in de hand ter observatie heb gehad: paarden.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:57

Je zou juist niet als maatstaf het beeld van de wedstrijdsport moeten gebruiken. Als je weet waarop je moet letten, zouden veel zaken die niet correct zijn er niet doorheen komen. Op veel stallen wordt niet alles zoals het hoort gedaan met rijden, maar iedereen is "happy". We laten zien wat de jury wil zien, en dat krijgen ze voorgeschoteld. Dat geeft aan dat "happy" een betrekkelijk begrip is en als je naar de ruiters op het ros kijkt, ja die zijn "atleet". Ze werken zich rot en dat zou juist niet moeten. Dus ook het begrip "atleet" is betrekkelijk. Wat te denken van "happy athlete" dat is zeer betrekkelijk een kreet die het goed doet, maar ook alles en ook weer niets zegt. Typisch een uitvinding uit Holland.... Haha!

Wel eens op digitale video gekeken naar wat er met de gangen van een paard gebeurt dat eerst voor de loodlijn en later achter de loodlijn wordt gereden ? Aan de andere voorwaarden voor "correct rijden" is dan ook voldaan. Wel eens de resultaten van verzameling zoals het hoort en zoals het gedaan wordt bekeken. De belasting op de voorhand en de achterhand ?
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 01-08-06 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:58

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:25

Mireille1970 schreef:
Lees mijn reactie ook even Knipoog

En dit is wat ik wil:
http://www.eurodressage.com/reports/cov ... 000321.jpg
Toch wedstrijdsport dus Knipoog
Dit paard zakt wel duidelijk minder in de achterhand, daarom is de oprichting ook niet zo extreem, kan ie verder afbuigen.
Exacte vergelijking is lastig door de hoek van de foto.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:26

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:
Lees mijn reactie ook even Knipoog

En dit is wat ik wil:
http://www.eurodressage.com/reports/cov ... 000321.jpg
Toch wedstrijdsport dus Knipoog
Dit paard zakt wel duidelijk minder in de achterhand, daarom is de oprichting ook niet zo extreem, kan ie verder afbuigen.
Exacte vergelijking is lastig door de hoek van de foto.

Dat is wel zo, maar je kan wel zien dat er een andere halsvorm is (en niet alleen door de bouw)

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:27

Mireille1970 schreef:
Dat is wel zo, maar je kan wel zien dat er een andere halsvorm is (en niet alleen door de bouw)
Ik zou niet weten waar jij op doelt. Wees eens wat specifieker?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:31

Specifieker, ik zal het proberen:

Vanaf de nek is het hoofd terug (en niet door het trekken) waardoor je een "rond" effect krijgt. Bij de schimmel is vanaf de nek (het hoogste punt) het hoofd voorwaarts, waardoor hij tegen de hand aan komt. (let op: ik zeg niet dat hij trekt) maar de hals- en hoofdhouding is minder rond.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:37

Mireille1970 schreef:
Specifieker, ik zal het proberen:

Vanaf de nek is het hoofd terug (en niet door het trekken) waardoor je een "rond" effect krijgt. Bij de schimmel is vanaf de nek (het hoogste punt) het hoofd voorwaarts, waardoor hij tegen de hand aan komt. (let op: ik zeg niet dat hij trekt) maar de hals- en hoofdhouding is minder rond.

Het hoofd moet echter niet "terug" gehouden worden (niet door ruiter en niet door paard) maar vrijwel 'los' hangen. Als het paard het hoofd zelf terug houdt (zonder druk op de teugels), dan is deze hierbij niet ontspannen en los in de nek.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:38

Niet alleen de halslijn, maar de hele bovenlijn is in tegenstelling tot wat Q zegt niet mooi rond. Hij drukt de rug eerder weg dan dat hij over de bovenlijn aangespannen is waardoor ook de onderhals eruit drukt.
Hij is ook niet voor en achter even hoog van de grond en trekt zich voor eruit in plaats van het gewicht over de rug op de achterhand te zetten.
Mooi plaatje Mireille van een klassiek gereden paard!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:41

horseyfries schreef:
Niet alleen de halslijn, maar de hele bovenlijn is in tegenstelling tot wat Q zegt niet mooi rond. Hij drukt de rug eerder weg dan dat hij over de bovenlijn aangespannen is waardoor ook de onderhals eruit drukt.
Hij is ook niet voor en achter even hoog van de grond en trekt zich voor eruit in plaats van het gewicht over de rug op de achterhand te zetten.

hahahaha, WEL LDR klaargemaakt voor het grote werk Knipoog Knipoog (voor Coby hem kreeg al GP trainingsklaar)

QQQQ

horseyfries schreef:
Het onderhals verhaal heb ik eerder al mijn "inzicht" over gegeven: dit is geen "slechte" onderhals die je hier ziet.
In piaffe moeten de benen niet voor en achter even hoog van de grond komen: in tegendeel! Achter neemt meer gewicht over en kan dus nooit evenhoog als voor van de grond komen!

Mireille1970

Maar hoe hij getraind is doet er even niet toe, ik vind dat hij dit onderdeel mooi deed en wilde de aanleuning in de piaffe laten zien.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:45

QQQQ schreef:
horseyfries schreef:
Het onderhals verhaal heb ik eerder al mijn "inzicht" over gegeven: dit is geen "slechte" onderhals die je hier ziet.
In piaffe moeten de benen niet voor en achter even hoog van de grond komen: in tegendeel! Achter neemt meer gewicht over en kan dus nooit evenhoog als voor van de grond komen!

Ik vind de onderhals een probleem als de bovenlijn niet goed aangespannen is, wat in deze foto duidelijk het geval is. De bovenlijn is niet rond, de schoft niet omhoog gekomen en als de onderhals daardoor naar buiten komt is dat niet wat je als einddoel wilt!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:47

horseyfries schreef:

Ik vind de onderhals een probleem als de bovenlijn niet goed aangespannen is, wat in deze foto duidelijk het geval is. De bovenlijn is niet rond, de schoft niet omhoog gekomen en als de onderhals daardoor naar buiten komt is dat niet wat je als einddoel wilt!

Tja, daarin staan we dan met zijn 2en, de rest vind van niet... zo zie je maar, niet iedereen zal het hetzelfde zien en dus ook niet iedereen zal het hetzelfde doen...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:51

horseyfries schreef:
Ik pak even de foto's er weer bij:
AfbeeldingAfbeelding
Ik zie toch duidelijk dat de schoft hoger is gekomen, hals is rond, nek nog net hoogste punt, croupe gezakt en rond, ook standachterbeen is gebogen, aanleuning is licht.
Nee, ik zie inderdaad niet wat jullie zien.
Plaatje van Coby vind ik ook niet ontzettend verkeerd, maar moeilijk vergelijkbaar, doordat ze niet evenveel zakt in de achterhand en de fotohoek wat ongelukkig is.

[edit: even beide foto's naast elkaar]

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:54

Waar denk jij dat die schoft zit dan? Trek eens de lijn door achter het zadel vanuit de lendenen naar voren toe? Die ronde hals zie ik ook niet, er is geen boog van de bovenste halsspier te bekennen??

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:57

ART_UMA schreef:
Mireille1970 schreef:
1. Hij is niet tegen de hand? Dan is ie niet door de hals, over de rug. Een paard laten zakken en dan voor niet rond hoeven houden is inderdaad makkelijker.
...knip...

ad 1 is misschien wel waar het om draait en roept wat vragen op: Is een paard nou door de hals of niet als hij voor de loodlijn uit komt, afgezien daarvan denk ik dat het paard niet zo kan zakken van achteren EN met z'n neus op de loodlijn lopen, daar is eenvoudig weg geen ruimte voor. Het paard heeft een hele lichte aanleuning, tegen de hand is hij dus niet, hij is eerder in een zelfhouding. Ik denk dat rond houden (ala de "teapot neck" om on-topic te blijven Duivel ) geen doel op zich is, sterker nog, was de basis niet dat achter belangrijker was als voor???? Over de rug heeft verder toch de betekenis dat er geen blokkades zijn tussen de achterhand naar het bit toe, ook dat lijkt me hier prima in orde, er is welving en dragen, niet een holle rug of iets dergelijks.

De man op de foto, Philippe Karl, heeft nog een interessante vraag bij een Piaffe: Stel je voor dat de Piaffe een voorbereiding is voor een Levade of Pessade, alles in het basis idee dat de achterhand steeds meer moet gaan dragen, dan is dit een buitengewoon goede piaffe, je kan je makkelijk voorstellen dat het hier een relatief kleine stap is naar zo'n Pessade of Levade.

Helemaal mee eens !!! Ben net nog even met mijn paard bezig geweest, ik doe met hem werk aan de lange teugel . En ben met hem bezig om vanuit de piaffe naar de levade te gaan . En inderdaad vanuit de houding die op de foto getoond is gaat het paard vrij gemakkelijk naar de levade in ieder geval makkelijker dan dat hij ronder in gesteld is . Ben hier al een tijdje mee bezig , dus denk niet dat ik dit vandaag voor het eerst doe. Als het paard ronder ingesteld is (zo heb ik ervaren) zal er minder buiging in de spronggewrichten zijn en gaat het paard meer richting steigeren . Dit komt (denk ik) omdat hij doordat hij ronder is ingesteld het moeilijker is om tijdens de levade in balans te blijven en daardoor hoger gaat om niet uit balans te raken . Maarja dit is tegenwoordig in de wedstrijdsport niet meer nodig dus heeft men liever dat het paard rond ingesteld is . Zolang hij maar voor of op de loodlijn is !!! Anders krijg je van die paarden die als een hobbelpaard heen en weer wiegen , ik hoop niet dat dat de toekomst wordt dat zou heel jammer zijn . Jammer trouwens dat de foto van Ferro vanaf die hoek genomen is want dit paard had een goede piaffe .

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 17:00

Ik ben bang dat het gemakkelijker wordt omdat hij zich dan meer in de voorhand omhoog kan trekken en dus niet alles op het achterbeen alleen hoeft te doen.... wat niet wil zeggen dat het dan beter is!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 17:00

horseyfries schreef:
Waar denk jij dat die schoft zit dan? Trek eens de lijn door achter het zadel vanuit de lendenen naar voren toe? Die ronde hals zie ik ook niet, er is geen boog van de bovenste halsspier te bekennen??
Voor het zadel , waar je het dek omhoog ziet gaan.
Dat paard heeft een iets minder elegant gebouwde hals, ook wat minder ruimte achter de kaak. Coby's paard kan daardoor meer buiging laten zien in die hals en nek, maar zoals het er op de foto uit ziet, maakt ie zich vóór korter dan ie achter kan waarmaken en buigt ie dieper in de nek dan de oprichting vraagt. Meer is niet altijd beter.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 17:01

Wat mijn reactie zou zijn:

Ik vind hem niet blij en "open" ogen, mond open, onderhals vanuit de boeg en schoft eruit gedrukt, hals met valse knik handpalm achter de nek, schoft gelijke hoogte als kruis, voorbeen verder onder de massa dan de singel, achterbeen wel gebogen maar geeft me een gevoel van kruipen ipv dragen.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 17:02

horseyfries schreef:
Ik ben bang dat het gemakkelijker wordt omdat hij zich dan meer in de voorhand omhoog kan trekken en dus niet alles op het achterbeen alleen hoeft te doen.... wat niet wil zeggen dat het dan beter is!
Nee, bij de correct uitgevoerde (klassieke) piaffe in overgang naar de Levade, neemt de druk op de voorbenen geleidelijk af en die op de achterbenen toe (drukplaten experiment). Er is hier geen sprake van een "afzet", maar slechts het ondervouwen van de voorbenen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 17:02

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 17:04

Er zit een soort extra kussen extra onder waardoor de schoft hoger lijkt dan hij is, maar de schoft moet wel lager dan dit kussen zitten en dan is hij echt niet hoger voor dan achter dus zeker niet rond over de rug. Een minder luxe hals wil niet zeggen dat er niet evengoed een bovenhalsspier te zien moet zijn als de juiste halsspieren zijn aangespannen. Minder is dus soms wel té weinig!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 17:06

QQQQ schreef:
horseyfries schreef:
Nee, bij de correct uitgevoerde (klassieke) piaffe in overgang naar de Levade, neemt de druk op de voorbenen geleidelijk af en die op de achterbenen toe (drukplaten experiment). Er is hier geen sprake van een "afzet", maar slechts het ondervouwen van de voorbenen.

Ja, bij een "correct uitgevoerde"!!! Maar daar gaat het nu juist om, jullie zeggen dat het gemakkelijker is als de neus iets verder voor de loodlijn is. Denk je nu echt dat als iets "gemakkelijker" gaat dat het dan de correcte uitvoering zal zijn?
In mijn ervaring is het bij alle hogere oefeningen zo dat als het té gemakkelijk aanvoelt het paard altijd wel ergens compenseert waardoor het niet 100 % correct gebeurd!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 17:06

Mireille1970 schreef:
Wat mijn reactie zou zijn:

Ik vind hem niet blij en "open" ogen, mond open, onderhals vanuit de boeg en schoft eruit gedrukt, hals met valse knik handpalm achter de nek, schoft gelijke hoogte als kruis, voorbeen verder onder de massa dan de singel, achterbeen wel gebogen maar geeft me een gevoel van kruipen ipv dragen.
Na ja, meningen verschillen, maar dat wisten we al.
Helaas kan bij de Coby foto niet duidelijk worden gezegd hoe het er voor staat, maar voor mij oogt het alsof: De nek niet hoogste punt is (ook als met de "kap" rekening wordt gehouden), kruis zakt niet, en ook dit voorbeen zal niet recht onder de schouder staan (maar zoals gezegd, kan dit ook op een iets voorwaarts gereden piaffe duiden).