Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 17:27

996981 schreef:
MCE schreef:
"KS komt vaak voort uit eenzijdig meer ontwikkelen van de rugspieren waardoor de wervels niet recht achter elkaar blijven en weer rechtgetrokken kunnen worden na een buiging/wending” bron? KS en een hernia zijn twee verschillende dingen :)" (quote 996981)

dat zeg ook niet, geef alleen aan dat spieren aan beide kanten even sterk moeten zijn om de wervels steeds weer terug op de juiste plaats moeten kunnen terug brengen
wetenschap of praktijk ervaring ( eigen hernia)

De mate waarin de ruggenwervel van een paard in staat is te buigen (zowel in de lengte van links naar rechts, als van boven naar beneden) is nog helemaal niet zeker :) tot daar duidelijkheid over is kun je vermoedens hebben over het ontstaan van KS, maar geen stellige uitspraken doen.

Dan loop je minimaal 25 jaar achter. Toen was dat namelijk al bekend en werd het onderwezen.

Ga gerust praten met mijn bron en grondlegger van de opleiding dierfysiotherapie: Gut Blom.
http://www.blomriderseducation.com/en/

Succes.....

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 17:33

ikke schreef:
996981 schreef:

De mate waarin de ruggenwervel van een paard in staat is te buigen (zowel in de lengte van links naar rechts, als van boven naar beneden) is nog helemaal niet zeker :) tot daar duidelijkheid over is kun je vermoedens hebben over het ontstaan van KS, maar geen stellige uitspraken doen.

Dan loop je minimaal 25 jaar achter. Toen was dat namelijk al bekend en werd het onderwezen.

Ga gerust praten met mijn bron en grondlegger van de opleiding dierfysiotherapie: Gut Blom.

Succes.....

Het is niet zo dat er nooit wordt teruggekomen op iets wat vastgesteld is. Maar ik ga je bron vanavond eens lezen :)

Clasical

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 17:36

Het is een ‘halszaak’ :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 17:48

ikke schreef:
Succes.....

O joh, ik dacht dat je een linkje plaatste naar een onderzoek, maar ik zie alleen een link naar een website van een fysiotherapeut.

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 17:50

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 17:59

lichtheid schreef:
MCE schreef:
https://www.paardenfeest.com/valse-knik-bij-paarden/
was voor mij reden om er wel goed aandacht voor te hebben

Uitstekende site. :) :) :)

Wat maakt het voor jou een uitstekende site?
In mijn ogen is een goede site voorzien van bronnen, zodat te achterhalen valt waar informatie vandaan komt. Dat is bij deze site niet zo.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 18:03

lichtheid schreef:
MCE schreef:
https://www.paardenfeest.com/valse-knik-bij-paarden/
was voor mij reden om er wel goed aandacht voor te hebben

Uitstekende site. :) :) :)

De informatie op die site is erg vooringenomen en slecht onderbouwd. (Halve waarheden).
Iets met klok horen luiden enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 18:06

jeetje 996981, wat wil je bereiken
als maar bronnen bronnen bronnen,

praktijk ervaring leer je meer van, luisteren naar oude rotten in het vak hebben mij veel geleerd

bronnen: oude rotten in het vak

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 18:10

Dan loop je minimaal 25 jaar achter. Toen was dat namelijk al bekend en werd het onderwezen. (quote ikke)

niet achter, loop al min. 25 jaar mee en toen was de rug ook al belangrijk, zowel voor het werk voor de wagen als onder het zadel, daarom is het voor mij ook nu nog steeds een bron van zorg en aandacht om het aan beide kanten goede bespiering te krijgen/houden
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-01-21 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 18:11

Dat vind ik sowieso een probleem in dit topic. Meningen worden gepresenteerd als waarheid, maar kunnen niet (wetenschappelijk) onderbouwt worden.

Het blind volgen van informatie is gevaarlijk. Zeker als je al (onbewust) voor jezelf hebt besloten wat goed en fout is. Je zoekt dan vooral informatie die je gevoel/mening bevestigen en staat niet meer open voor andere informatie, die het tegendeel van je gevoel zouden kunnen aanhalen.

Je vestigen achter een groepering, systeem, of methode geeft een gevoel van zekerheid, maar beperkt je onwijs in je vermogen tot ontwikkeling en het tot je nemen van informatie.

Alleen al op de laatste twee pagina’s staan weer onwijs veel ononderbouwde stellingen, die waarschijnlijk ergens opgepikt zijn, maar niet onderbouwt. Realiseer je hoe schadelijk het voor de ontwikkeling van anderen kan zijn, als je ongefundeerd stellingen op internet als waarheid presenteert.

Zolang iets niet bewezen is, kun je het niet presenteren als waarheid.
Laatst bijgewerkt door 996981 op 11-01-21 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 18:13

MCE schreef:

praktijk ervaring leer je meer van, luisteren naar oude rotten in het vak hebben mij veel geleerd

Bronnen zijn belangrijk om informatie te verifiëren. Als iemand iets roept, is het fijn te weten dat het waarheid is. Nieuwsgierig zijn is belangrijk als je jezelf wil ontwikkelen.

En ik leer graag bij! Maar wel waarheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 18:15

996981 schreef:
Dat vind ik sowieso een probleem in dit topic. Meningen worden gepresenteerd als waarheid, maar kunnen niet (wetenschappelijk) onderbouwt worden.

Het blind volgen van informatie is gevaarlijk. Zeker als je al (onbewust) voor jezelf hebt besloten wat goed en fout is. Je zoekt dan vooral informatie die je gevoel/mening bevestigen en staat niet meer open voor andere informatie, die het tegendeel van je gevoel zouden kunnen aanhalen.

Je vestigen achter een groepering, systeem, of methode geeft een gevoel van zekerheid, maar beperkt je onwijs in je vermogen tot ontwikkeling en het tot je nemen van informatie.

Alleen al op de laatste twee pagina’s staan weer onwijs veel ononderbouwde stellingen, die waarschijnlijk ergens opgepikt zijn, maar niet onderbouwt. Realiseer je hoe schadelijk het voor de ontwikkel van anderen kan zijn, als je ongefundeerd stellingen op internet als waarheid presenteert.

Zolang iets niet bewezen is, kun je het niet presenteren als waarheid.

een waarheid als een koe

maar ik heb nooit getwijfeld aan hun kennis en kunde, de paarden spraken boekdelen
dat zegt soms meer dan wetenschap

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 18:16

Bijvoorbeeld stellen dat halsartrose in de hand gewerkt wordt door moderne dressuur is onzin.

A) je moet weten hoe de hals eruitzag, vóór het dier belast werd
B) je moet hetzelfde paard, in afzonderlijke tijd van elkaar, in beide systemen trainen, om een goede vergelijking te kunnen maken.

En juist punt B is onmogelijk. Met zekerheid vaststellen wat de oorzaak van een blessure is kun je dus niet. Je weet niet of die blessure niet zou zijn ontstaan bij andere belasting. Dat is puur gissen.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 18:19

Grappig dat het fundament van de dressuur uit een tijd stamt waar er nog helemaal geen wetenschappelijke onderzoeken werden gedaan, althans, niet met de middelen die we vandaag de dag hebben waarmee we bv. in het paard kunnen kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 18:20

996981 schreef:
MCE schreef:

Bronnen zijn belangrijk om informatie te verifiëren. Als iemand iets roept, is het fijn te weten dat het waarheid is. Nieuwsgierig zijn is belangrijk als je jezelf wil ontwikkelen.

En ik leer graag bij! Maar wel waarheden.

nog een vraagje: wat leer je uit die oude boeken hoe verifieer je dat op waarheden?
daar ga je ook van uit dat het waarheden zijn!!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 18:21

Clasical schreef:
Grappig dat het fundament van de dressuur uit een tijd stamt waar er nog helemaal geen wetenschappelijke onderzoeken werden gedaan, althans, niet met de middelen die we vandaag de dag hebben waarmee we bv. in het paard kunnen kijken.

Wat is daar grappig aan?

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 18:22

Ik vind het geen wetenschap om te onderscheidden wanneer ik een paard prettig en ontspannen zie lopen of niet.
Het zou prettig zijn om het tot een wetenschap te maken voor diegene die dit inzicht niet hebben

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 18:27

Clasical schreef:
Ik vind het geen wetenschap om te onderscheidden wanneer ik een paard prettig en ontspannen zie lopen of niet.
Het zou prettig zijn om het tot een wetenschap te maken voor diegene die dit inzicht niet hebben

Maar dat is een mening en die zou je ook zo moeten presenteren. Niet als waarheid.

Dat iemands mening verschilt van die van jouwe, betekent niet dat hij gelijk incorrect is.

Dat zou dan ook niet de reden voor onderzoek moeten zijn. De reden van onderzoek zou moeten zijn hoe we een paard daadwerkelijk zo lang mogelijk heel houden.

Daar zou ook jou belang moet liggen. Niet om je mening te kunnen bevestigen of die van een ander te kunnen ontkrachten.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 18:29

Maar onderzoeken kosten enorm veel geld en worden gefinancierd door belanghebbenden.
Wie heeft er belang ( en geld ) om aan te tonen dat bv. halsartrose een gevolg kan zijn van trainingsmethoden?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 18:32

MCE schreef:
nog een vraagje: wat leer je uit die oude boeken hoe verifieer je dat op waarheden?
daar ga je ook van uit dat het waarheden zijn!!

Goede vraag :) deze boeken gaan veelal over hoe je iets bereikt en hoe het moet voelen. Dat zou volgens de auteurs de beste manier zijn :) ook een mening dus. Dat heb ik hier ook al een paar keer aangegeven. Ook de literatuur over rijkunst is geen exacte wetenschap en moet dus gelezen worden in combinatie met praktijkervaring.

Baucher dacht dat hij zijn paarden het langst gezond hield, Steinbrecht dacht hetzelfde. Wie heeft er gelijk?

Dat weten we niet. Juist daarom zou je in mijn ogen minder in hokjes van systemen moeten denken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 18:33

Clasical schreef:
Maar onderzoeken kosten enorm veel geld en worden gefinancierd door belanghebbenden.
Wie heeft er belang ( en geld ) om aan te tonen dat bv. halsartrose een gevolg kan zijn van trainingsmethoden?

Zeg het maar :)
Doet niets af van het feit dat je tot die tijd meningen en aannames niet als feiten moet presenteren.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 18:36

996981 schreef:
Clasical schreef:

Zeg het maar :)
Doet niets af van het feit dat je tot die tijd meningen en aannames niet als feiten moet presenteren.

Ik ga er vanuit dat iedereen hier in staat is om een mening of feit te onderscheiden.
En zolang de grote autoriteiten al het slechte voorbeeld geven zal ik hier mi niet zo schadelijk zijn.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 18:40

Clasical schreef:
Ik ga er vanuit dat iedereen hier in staat is om een mening of feit te onderscheiden.
En zolang de grote autoriteiten al het slechte voorbeeld geven zal ik hier mi niet zo schadelijk zijn.

Niet zolang meningen als feiten worden gepresenteerd. Kijk alleen al naar het verschil wat als een betrouwbaar artikel of site wordt gezien. Een meisje van 13 dat meeleest, die nog niet weet hoe je een feit van een mening kan onderscheiden, zal jouw uitspraken hier onterecht als feit kunnen zien. En juist dát is gevaarlijk.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 18:42

996981 schreef:
Clasical schreef:

Niet zolang meningen als feiten worden gepresenteerd. Kijk alleen al naar het verschil wat als een betrouwbaar artikel of site wordt gezien. Een meisje van 13 dat meeleest, die nog niet weet hoe je een feit van een mening kan onderscheiden, zal jouw uitspraken hier onterecht als feit kunnen zien. En juist dát is gevaarlijk.

Dat lijkt mij in dit geval volledig ongevaarlijk..
Ik zie meisjes van die leeftijd rijden die hun inspiratie heel ergens anders vandaan halen

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 18:45

Clasical schreef:
996981 schreef:

Dat lijkt mij in dit geval volledig ongevaarlijk..
Ik zie meisjes van die leeftijd rijden die hun inspiratie heel ergens anders vandaan halen

Dat mag jij vinden. Ik vind het wél schadelijk. Feit blijft dat het niet oké is je mening als feit te presenteren omdat een ander maar in staat moet zijn feiten van meningen te onderscheiden.