Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:06

Nee dat is ook niet het doel :) Het is een middel.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 10:18

Tuhan schreef:
vur schreef:
Ik dacht dat er Z-ruiters tussen zaten. Horseware is toch ook een Z-ruiter? En ik heb best geduld om even te wachten hoor.

Ik ben inderdaad ook een Z ruiter.
Gisteren weer gestart. Stretch gaat bij mij super en ik gebruik dit ook op het moment dat ik spanning voel opkomen. Ik doe mijn hand dan weer open en ze volgt meteen mijn hand.

Maar nu kreeg ik toch de kritiek dat ik mijn paard meer gesloten en bij elkaar moet rijden. Hier zit ik ontzettend mee te stoeien, want in de stretch voelt ze super fijn aan. Kreeg zelfs complimenten dat ze zo ontspannen is. Moeilijk moeilijk....

Volg je gevoel.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 10:23

jasmijn78 schreef:
Eens met Anoeska. Ik zie trainings technisch niet zoveel meerwaarde in die gestretchte houding, behalve dat het ontspannend is voor het paard. Wat ik graag wil is ontspanning icm met aanspanning, dat gaat imo in zo'n houding niet lukken.

Het in neerwaartse houding voorwaarts gereden paard moet in de beweging zijn broek en lendespieren aanspannen om een zweefmoment te kunnen hebben in draf.
Hier nu wordt het zweefmoment bewerkstelligd door de achterhand en de aanspanning van de hele bovenlijn.
Dit is niet het geval wanneer het paard met verkorte rug en hoog opgezette hals beweegt.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:37

In de stretch bouw je spieren in de bovenlijn op. Als de stretch bevestigd is is het tijd om je paard langzaamaan weer hoger in te gaan stellen. Daarom snap ik ook niet dat telkens weer gezegd wordt dat het nut niet ingezien wordt van een half uur achtereen in de stretch rijden. Ten eerste bouw je daar de juiste spieren mee op, maar ten tweede: zodra je paard zo lang in de stretch kan lopen doe je dat niet meer want ga je hem weer omhoog brengen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:39

Simpelman schreef:
Hier nu wordt het zweefmoment bewerkstelligd door de achterhand en de aanspanning van de hele bovenlijn.

Dat begrijp ik, alleen ik zie in de getoonde voorbeelden geen aangespannen bovenlijn. Alleen paarden die lang en uitelkaar lopen.... Dat heeft mi niet zoveel toegevoegde waarde...

Tuhan schreef:
Stretch gaat bij mij super en ik gebruik dit ook op het moment dat ik spanning voel opkomen. Ik doe mijn hand dan weer open en ze volgt meteen mijn hand.

Misschien zit daarin wel je punt; je gaat je paard stretchen zodra hij wat begint te 'spartelen'. Dus jouw paard weet dat als hij dat doet dat hij van jou weer in de comfortabele houding mag. Je kan dan beter even doorgaan met waar je mee bezig was tot hij daarin nageeft/toegeeft/ontspant en hem dan pas als beloning naar zijn comfortabele houding laat gaan. Nu beloon je feitelijk het gespannen gedrag.

Tuhan schreef:
Maar nu kreeg ik toch de kritiek dat ik mijn paard meer gesloten en bij elkaar moet rijden. Hier zit ik ontzettend mee te stoeien, want in de stretch voelt ze super fijn aan. Kreeg zelfs complimenten dat ze zo ontspannen is. Moeilijk moeilijk....

Ik kan mij voorstellen dat het fijn voelt, maar geslotenheid ga je echt niet bewerkstelligen als je je paard lang en uitelkaar laat lopen. Je wilt ontspanning in aanspanning. Dan moet je je paard wel vragen zich te gaan aan- en inspannen. De manier van lopen die ik hier voorbij zie komen met een gestrekte hals en zonder aangespannen bovenlijn draagt daar niets aan bij, kost een paard geen enkele fysieke inspanning, dus je traint dan ook niets. Om je paard te verbeteren moet je steeds een beetje de grens aantippen (dat is wat anders dan forceren of overschrijden). Dat zal in eerste instantie voor je paard wat oncomfortabel voelen; hij moet zich meer inspannen dan hij gewend is. Maar dan zal hij sterker worden en zal het hem makkelijker afgaan. En zo verleg je de grens en verbeter je je paard stapje voor stapje.

Zo zie ik het tenminste :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:48

Loopt dit paard uit elkaar zonder aangespannen bovenlijn dan?

Afbeelding

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:49

Wat ik tegenwoordig zie, in de wedstrijdsport is aangespannen opgehitste paarden, die niet meer eens kunnen ontspannen. Jury's vinden het ge-wel-dig omdat paarden daardoor enorm spastisch met die benen gaan lopen. "Dat is spannend en spectaculair"
Juryleden hebben totaal geen kennis over de biomechanica van het paard.
En je coupon is maar een mening van wat een jury vind. Geen feit of het echt waar is.

Ja, als je een paard bevestigd hebt met lang en laag, is het goed om langzaam in de werkhouding te werken... Paarden vinden lang en laag prettig, zodra ze het doorhebben.
Door te afwisselen ontwikkel je de juiste spieren en daarmee ook langzaam aan wat meer draagkracht in de broek.

Let wel: Dit kost veel tijd, en kundigheid. Te snel gaan is funest.
Blijf een paard altijd voelen. Of hij er nu mentaal klaar voor is of niet. Het lichaam moet ook mee kunnen komen.
Laatst bijgewerkt door maralyn op 20-07-15 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:49

Starbreeze schreef:
[ [url=m/7AKxgl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo jullie gaan hard! Even op dit plaatje terugkomend. Ik probeer op dit moment te variëren in houding zoals op plaatje 1 en 2. Af en toe laat ik mijn paard ook even met haar neus over de grond gaan.

Plaatje 3 en 4 zijn we nog lang niet aan toe.

Verder vind ik het lastig om te stellen dat je je paard ten allen tijde in de stretch moet kunnen krijgen omdat hij dan zal ontspannen. Ik rijd bijv met mijn paard langs een 80 km weg, waar veel, groot verkeer langs komt, vrachtauto,s, motoren, auto's met caravans enz. Ik rijd dan op een parallelweg waar hooguit 5 meter afstand is tussen mij, mijn paard en de weg. Op de parallelweg kom ik tractoren tegen en wat er allemaal nog meer op een parallelweg rijdt :D . Dit gaat prima, aan een lang teugeltje (over de kermis zou simpelman zeggen), maar als er dan bij de vleesstieren fokkerij, 20 vleesstieren de stal uitkomen en heel vrolijk naar mijn paard gaan staan kijken, dan krijg ik haar op dat moment toch even niet in de stretch.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:50

Horseware schreef:

[ Afbeelding ]

Nee. Maar deze loopt ook niet met zijn neus over de grond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:52

maralyn schreef:
Wat ik tegenwoordig zie, in de wedstrijdsport is aangespannen opgehitste paarden, die niet meer eens kunnen ontspannen. Jury's vinden het ge-wel-dig omdat paarden daardoor enorm spastisch met die benen gaan lopen. "Dat is spannend en spectaculair"
En je coupon is maar een mening van wat een jury vind. Geen feit of het echt waar is.

Ja, als je een paard bevestigd hebt met lang en laag, is het goed om langzaam in de werkhouding te werken... Paarden vinden lang en laag prettig, zodra ze het doorhebben.
Door te afwisselen ontwikkel je de juiste spieren en daarmee ook langzaam aan wat meer draagkracht in de broek.

Blijf een paard altijd voelen. Of hij er nu mentaal klaar voor is of niet. Het lichaam moet ook mee kunnen komen.

Ben het helemaal met je eens. Echter kreeg ik bij de dik gedrukte zin het commentaar dat ik binnen "de comfortzone" blijf, terwijl dat voor mijn gevoel niet het geval is.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:52

maralyn schreef:

Helemaal mee eens! :j

Natuurlijk is het uiteindelijke doel dat je paard meer gesloten in een hoger frame gaat lopen. Dit kan je echter niet afdwingen. Gaat je paard "spartelen" dan vraag je m.i. iets waaraan hij nog niet toe is. Stretchen is niet het einddoel, het is het beginpunt, de basis.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:54

[***] schreef:
Horseware schreef:

[ Afbeelding ]

Nee. Maar deze loopt ook niet met zijn neus over de grond.

Stretchen hoeft ook niet met de neus over de grond te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:55

Horseware schreef:
Stretchen hoeft ook niet met de neus over de grond te zijn.

Oke, dan heb ik de laatste pagina's verkeerd begrepen.

Het plaatje dat jij nu post vind ik een superfijn beeld. Als dat ook tot stretchen behoort dan ben ik lekker bezig ;)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:56

[***] schreef:
maralyn schreef:

Ben het helemaal met je eens. Echter kreeg ik bij de dik gedrukte zin het commentaar dat ik binnen "de comfortzone" blijf, terwijl dat voor mijn gevoel niet het geval is.

Wanneer is iets een comfortzone?
En is een comfortzone slecht?

Ben jij het eens met je training? En sta jij achter jouw trianing?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:56

Tuhan: je loopt nu tegen hetzelfde dilemma aan als ik een paar maanden geleden. Voor mij het moment om de wedstrijdsport voorlopig vaarwel te zeggen en mij te richten op de nieuwe manier van trainen. Ik weet zeker dat bhij over een tijdje strek genoeg is om op de juiste manier een Z proef te lopen. Eerder ga ik de ring niet meer in (behalve tzt af en toe oefendressuur op lager niveau, maar dan wil ik eerst alles in een hoger frame bevestigd hebben)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:58

[***] schreef:
Starbreeze schreef:
[ [url=m/7AKxgl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo jullie gaan hard! Even op dit plaatje terugkomend. Ik probeer op dit moment te variëren in houding zoals op plaatje 1 en 2. Af en toe laat ik mijn paard ook even met haar neus over de grond gaan.

Plaatje 3 en 4 zijn we nog lang niet aan toe.

Verder vind ik het lastig om te stellen dat je je paard ten allen tijde in de stretch moet kunnen krijgen omdat hij dan zal ontspannen. Ik rijd bijv met mijn paard langs een 80 km weg, waar veel, groot verkeer langs komt, vrachtauto,s, motoren, auto's met caravans enz. Ik rijd dan op een parallelweg waar hooguit 5 meter afstand is tussen mij, mijn paard en de weg. Op de parallelweg kom ik tractoren tegen en wat er allemaal nog meer op een parallelweg rijdt :D . Dit gaat prima, aan een lang teugeltje (over de kermis zou simpelman zeggen), maar als er dan bij de vleesstieren fokkerij, 20 vleesstieren de stal uitkomen en heel vrolijk naar mijn paard gaan staan kijken, dan krijg ik haar op dat moment toch even niet in de stretch.....

Dat zou mij ook (nog) niet lukken hoor :D Maar over het algemeen is mijn paard nu veel meer onspannen tijdens het 'werk' waardoor hij lekker door zijn lijf gaat swingen. En hey, dat heeft ook zijn ups and downs en is mijn paard ook nogal eens een keer afgeleid, maar vooralsnog kunnen we nu weer vooruit in de training :)

Anoniem

maralyn schreef:

Ik sta absoluut achter mijn training, maar probeer hier extra informatie op te doen. Een comfortzone is zeker niet slecht.

Soms wordt mijn paard heet (gespannen) als ik haar uit haar comfortzone haal en ik wil graag dat ze ontspant. Dus soms even uit de comfortzone, klein beetje "spartelen" en haar dan belonen als ze het goed doet.

Het is bij mijn paard niet aan de orde dat ze verkeerd getraind is, heeft nog nooit een hulpteugel van dichtbij gezien, maar is gewoon een redelijk sensibele merrie, die soms spanning heeft van "iets" :D , geen idee wat het op dat moment is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-07-15 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseware

Mijn paard loopt behoorlijk diep in de stretch (zie filmpjes). In alle eerlijkheid: wie hier vindt dat mijn paard uit elkaar loopt zonder aanspanning in de bovenlijn?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:06

Horseware schreef:

[ Afbeelding ]

Hier kan ik blij van worden. Meende ik toch begrepen te hebben dat de neus over de grond moest.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:09

[***], zo wás mijn paard ook, het is echt een bloedbeest Flemming. Jazz. Houston.... Hij zal nooit een dooie worden, hij werkt gewoon graag en doet zijn best maar de spanning die we tijdens het rijden meestal hadden is gewoon weg. Alles is gewoon beter, ik moest wel zelf even aan het nieuwe gevoel wennen. Hij is en blijft heel gevoelig, in alles, niet alleen met rijden. Maar we hebben er gewoon geen last meer van nu. Ik zoek na goed opgewarmd te zijn wel het punt op waar hij ontspannen blijft en laat hem weer zakken wanneer hij het idd moeilijk krijgt. De mate van oprichting wordt steeds meer en ik kan nu bv ook al langer doorzitten dan een paar weken geleden, dus de comfortzone wordt wel groter voor mijn paard :)
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 20-07-15 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:09

Horseware:

Ik pak maar 1 wedstrijdje per maand. Heb zelf geen trailer, de wedstrijden die ik gepland heb (nog 3) ga ik nog doen en daarna inderdaad even lekker doorrijden en haar op deze "nieuwe" manier van rijden/longeren doortrainen. Ben nu zelf ook met de flexchair aan de gang dus 2016 gaat hoop ik "ons" jaar worden :D

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:12

Afbeelding

Grand Prix niveau: is dit dan verzameld? Is dit een actief, ondertreden achterbeen? Is dit een bolle rug? Het paard loopt in een aanzienlijk hoger frame dan de zwarte waarvan ik net een foto plaatste. Maw: het frame waarin een paard loopt zegt niets over al dan niet uit elkaar/op de voorhand lopen

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:12

vur schreef:
Horseware schreef:

[ Afbeelding ]

Hier kan ik blij van worden. Meende ik toch begrepen te hebben dat de neus over de grond moest.

Ik wissel deze houding ook af, soms wat lager, soms wat hoger. Maar je kan niet lager als je dat ook niet oefent. Dus ik heb het wel mee gepakt. Maar dan nog, het is een middel, het is niet je uiteindelijke doel zo rond te rijden.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:13

[***] schreef:
maralyn schreef:

Ik sta absoluut achter mijn training, maar probeer hier extra informatie op te doen. Een comfortzone is zeker niet slecht.

Soms wordt mijn paard heet (gespannen) als ik haar uit haar comfortzone haal en ik wil graag dat ze ontspant. Dus soms even uit de comfortzone, klein beetje "spartelen" en haar dan belonen als ze het goed doet.

Het is bij mijn paard niet aan de orde dat ze verkeerd getraind is, heeft nog nooit een hulpteugel van dichtbij gezien, maar is gewoon een redelijk sensibele merrie, die soms spanning heeft van "iets" :D , geen idee wat het op dat moment is.

Dan nogmaals de vraag. Is het erg als je haar niet uit haar comfortzone haalt?
Hou op over een sensibele merrie -.-" Als je leert skieën in de zomer, met 30 graden in de piste, aan de longeerlijn omdat er iets in de bosserijen naast de piste zit, mohhh dan ben je blij met ervaring op de witte piste!!

-.-" Leuk hoor! Dat soort paarden... Maar je leert er een bult van!!

Nee ik vind het niet erg, als je haar in haar comfortzone laat, tot jij zo iets hebt van, ok. het kan wel even.
Dat noemt men het paard voelen.
Kunnen veel ruiters van leren.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:13

Moet dat nou Horseware ;( ;)