Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tuhan schreef:vur schreef:Ik dacht dat er Z-ruiters tussen zaten. Horseware is toch ook een Z-ruiter? En ik heb best geduld om even te wachten hoor.
Ik ben inderdaad ook een Z ruiter.
Gisteren weer gestart. Stretch gaat bij mij super en ik gebruik dit ook op het moment dat ik spanning voel opkomen. Ik doe mijn hand dan weer open en ze volgt meteen mijn hand.
Maar nu kreeg ik toch de kritiek dat ik mijn paard meer gesloten en bij elkaar moet rijden. Hier zit ik ontzettend mee te stoeien, want in de stretch voelt ze super fijn aan. Kreeg zelfs complimenten dat ze zo ontspannen is. Moeilijk moeilijk....
jasmijn78 schreef:Eens met Anoeska. Ik zie trainings technisch niet zoveel meerwaarde in die gestretchte houding, behalve dat het ontspannend is voor het paard. Wat ik graag wil is ontspanning icm met aanspanning, dat gaat imo in zo'n houding niet lukken.
Simpelman schreef:Hier nu wordt het zweefmoment bewerkstelligd door de achterhand en de aanspanning van de hele bovenlijn.
Tuhan schreef:Stretch gaat bij mij super en ik gebruik dit ook op het moment dat ik spanning voel opkomen. Ik doe mijn hand dan weer open en ze volgt meteen mijn hand.
Tuhan schreef:Maar nu kreeg ik toch de kritiek dat ik mijn paard meer gesloten en bij elkaar moet rijden. Hier zit ik ontzettend mee te stoeien, want in de stretch voelt ze super fijn aan. Kreeg zelfs complimenten dat ze zo ontspannen is. Moeilijk moeilijk....
Starbreeze schreef:[ [url=m/7AKxgl.jpg]Afbeelding[/url] ]
maralyn schreef:Wat ik tegenwoordig zie, in de wedstrijdsport is aangespannen opgehitste paarden, die niet meer eens kunnen ontspannen. Jury's vinden het ge-wel-dig omdat paarden daardoor enorm spastisch met die benen gaan lopen. "Dat is spannend en spectaculair"
Juryleden hebben totaal geen kennis over de biomechanica van het paard.
En je coupon is maar een mening van wat een jury vind. Geen feit of het echt waar is.
Ja, als je een paard bevestigd hebt met lang en laag, is het goed om langzaam in de werkhouding te werken... Paarden vinden lang en laag prettig, zodra ze het doorhebben.
Door te afwisselen ontwikkel je de juiste spieren en daarmee ook langzaam aan wat meer draagkracht in de broek.
Let wel: Dit kost veel tijd, en kundigheid. Te snel gaan is funest.
Blijf een paard altijd voelen. Of hij er nu mentaal klaar voor is of niet. Het lichaam moet ook mee kunnen komen.
maralyn schreef:Wat ik tegenwoordig zie, in de wedstrijdsport is aangespannen opgehitste paarden, die niet meer eens kunnen ontspannen. Jury's vinden het ge-wel-dig omdat paarden daardoor enorm spastisch met die benen gaan lopen. "Dat is spannend en spectaculair"
En je coupon is maar een mening van wat een jury vind. Geen feit of het echt waar is.
Ja, als je een paard bevestigd hebt met lang en laag, is het goed om langzaam in de werkhouding te werken... Paarden vinden lang en laag prettig, zodra ze het doorhebben.
Door te afwisselen ontwikkel je de juiste spieren en daarmee ook langzaam aan wat meer draagkracht in de broek.
Blijf een paard altijd voelen. Of hij er nu mentaal klaar voor is of niet. Het lichaam moet ook mee kunnen komen.
[***] schreef:maralyn schreef:Wat ik tegenwoordig zie, in de wedstrijdsport is aangespannen opgehitste paarden, die niet meer eens kunnen ontspannen. Jury's vinden het ge-wel-dig omdat paarden daardoor enorm spastisch met die benen gaan lopen. "Dat is spannend en spectaculair"
Ben het helemaal met je eens. Echter kreeg ik bij de dik gedrukte zin het commentaar dat ik binnen "de comfortzone" blijf, terwijl dat voor mijn gevoel niet het geval is.
[***] schreef:Starbreeze schreef:[ [url=m/7AKxgl.jpg]Afbeelding[/url] ]
Zo jullie gaan hard! Even op dit plaatje terugkomend. Ik probeer op dit moment te variëren in houding zoals op plaatje 1 en 2. Af en toe laat ik mijn paard ook even met haar neus over de grond gaan.
Plaatje 3 en 4 zijn we nog lang niet aan toe.
Verder vind ik het lastig om te stellen dat je je paard ten allen tijde in de stretch moet kunnen krijgen omdat hij dan zal ontspannen. Ik rijd bijv met mijn paard langs een 80 km weg, waar veel, groot verkeer langs komt, vrachtauto,s, motoren, auto's met caravans enz. Ik rijd dan op een parallelweg waar hooguit 5 meter afstand is tussen mij, mijn paard en de weg. Op de parallelweg kom ik tractoren tegen en wat er allemaal nog meer op een parallelweg rijdt. Dit gaat prima, aan een lang teugeltje (over de kermis zou simpelman zeggen), maar als er dan bij de vleesstieren fokkerij, 20 vleesstieren de stal uitkomen en heel vrolijk naar mijn paard gaan staan kijken, dan krijg ik haar op dat moment toch even niet in de stretch.....
maralyn schreef:Wanneer is iets een comfortzone?
En is een comfortzone slecht?
Ben jij het eens met je training? En sta jij achter jouw trianing?
vur schreef:Horseware schreef:
Hier kan ik blij van worden. Meende ik toch begrepen te hebben dat de neus over de grond moest.
[***] schreef:maralyn schreef:Wanneer is iets een comfortzone?
En is een comfortzone slecht?
Ben jij het eens met je training? En sta jij achter jouw trianing?
Ik sta absoluut achter mijn training, maar probeer hier extra informatie op te doen. Een comfortzone is zeker niet slecht.
Soms wordt mijn paard heet (gespannen) als ik haar uit haar comfortzone haal en ik wil graag dat ze ontspant. Dus soms even uit de comfortzone, klein beetje "spartelen" en haar dan belonen als ze het goed doet.
Het is bij mijn paard niet aan de orde dat ze verkeerd getraind is, heeft nog nooit een hulpteugel van dichtbij gezien, maar is gewoon een redelijk sensibele merrie, die soms spanning heeft van "iets", geen idee wat het op dat moment is.