[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 18:52

Babootje schreef:
Hahahaha, nou dan moet je je onderschrift maar es aanpassen. Schutte zadels ken ik wel. Ben ook bij Ninon geweest destijds, maar ze had bij de zadels die er waren om te proberen, geen passende voor die van mij. Bij de Schutte zadels worden de onderdelen (uit Engeland) geleverd en door Ninon geassembleerd (eigenlijk op dezelfde manier als bij Arno Brandt). Ninon kan veel aanpassen, maar ook weer niet alles. Ik vond haar overigens wel een vakvrouw. Heeft ruim de tijd voor ons genomen, ook al kochten we uiteindelijk geen zadel.
Ik had eerder slechte ervaring met een op-maat-gemaakt zadel. Past het dan niet of ben je niet tevreden over het eindresultaat, dan heb je een hele discussie en zie het zadel (en je geld) maar weer es terug te krijgen. Omdat er tussen de modellen die er waren geen geschikt model zat, en aanpassen ook maar beperkt mogelijk is, heb ik het dus niet aangedurfd.
Ik pas dan liever "eindresultaten" en zit daar een goede tussen, ben je wel meteen klaar en loop je niet het risico dat het zadel toch niet goed is. Heb nu een Albion SLK.

Hahaha dat is dr wedstrijdnaam dus die verander ik lekker niet!

Albion *kwijl* helaas lag t op die van mij voor geen meter. Ninon is ontzettend eerlijk en heel serieus. Problemen lost ze op of ze regelt t met je. Niets meer dan lof.

Ze had verwacht dat t ff zou duren voor t zadel goed lag omdat paard niet heel makkelijk is qua bouw. Maar was een kwestie van ff beetje bijvullen en gepiept! Moeders heeft net mijn (derde) ritje met m'n nieuwe zadel op de film gezet. Zya loopt er fijn mee weg, ik nog wat zoekende naar mijn zit maar zadel ligt als n huis.

Na t rijden ook overal nat onder t zadel behalve op de plek die hoort vrij te liggen. En dat is dr rug+rugspieren! <3 en ruggetje en billen waren mooi los. Wat mij betreft zeer goed geslaagd dus!

Babootje

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 19:16

Oooooh, wahahaha. Naam van je paard. (Blond _O- _O- :oo )

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 19:29

Ik zet hier ook even een stipje! Ik heb een heel gespannen en rennerig paard die ik haast niet "durf" los te laten omdat ie dan in galop aanspringt en blijft rennen.. Hierdoor ben ik mij ervan bewust dan ik vooral aan het begin erg streng ben met mijn handen. Later in de training wordt ie wat meer ontspannen en kan ik hem ook iets meer teugel geven. Ik heb hem een aantal x (voor mijn gevoel dan) redelijk ontspannen gekregen. Ik merk dan dat ie gelijk hele ruime passen maakt in hetzelfde tempo (wat dus betekent dat ik minder snel hoef licht te rijden :) ). Heeft iemand misschien tips voor mij hoe ik dit beter aan kan pakken want ik baal van mijzelf als ik weer eens hard moet inkomen als hij door mn hulpen heen loopt.. ?

Ik vind het te veel om heel het topic door te lezen, heb wel steekproefgewijs een aantal blz gelezen! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 19:49

Patrss_ schreef:
Ik zet hier ook even een stipje! Ik heb een heel gespannen en rennerig paard die ik haast niet "durf" los te laten omdat ie dan in galop aanspringt en blijft rennen.. Hierdoor ben ik mij ervan bewust dan ik vooral aan het begin erg streng ben met mijn handen. Later in de training wordt ie wat meer ontspannen en kan ik hem ook iets meer teugel geven. Ik heb hem een aantal x (voor mijn gevoel dan) redelijk ontspannen gekregen. Ik merk dan dat ie gelijk hele ruime passen maakt in hetzelfde tempo (wat dus betekent dat ik minder snel hoef licht te rijden :) ). Heeft iemand misschien tips voor mij hoe ik dit beter aan kan pakken want ik baal van mijzelf als ik weer eens hard moet inkomen als hij door mn hulpen heen loopt.. ?

Ik vind het te veel om heel het topic door te lezen, heb wel steekproefgewijs een aantal blz gelezen! ;)

Probeer meer op te gaan vangen met je zit en wees daarin consequent. Je zit zwaar maken en een ophouding in de hand is ook terug.
Maar je moet je realiseren dat de rennerigheid ook juist bij jou weg kan komen he. Doordat je zo gespannen bent :) Dus het kan ook een wisselwerking hebben.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 19:59

Wat hoor ik positieve berichten, fijn dat iedereen zo vooruit gaat!
Vandaag rijden tja....
In het begin wilde ze lekker naar beneden komen, ging ontspannen kauwen op het bit en had een lekker schuimrandje. Toen ik wat meer activiteit ging vragen nam ze haar dikke kont echt goed mee in haar bewegingen voelde heerlijk onlangs het vreselijke zadel en ze ging dieper inademen wat je hoorde. Was apen trots en ook in draf deed ze ontzetten haar best, en ik ook. Heb erg op mijn houding gelet om het haar zo comfortabel mogelijk te maken.. Maar opeens kreeg ze het in haar koppie dat ze lekker ging klieren, schouder naar buiten gooien, hoofd in de lucht, opeens een scherpe bocht maken.... En haar favoriet met de oren in de nek... Rennen! Heb haar lange teugel gegeven zodat ze weer even kon gaan ontspannen.. Pakte haar weer op en racen! Dan maar een galopje, huppa bok en rengalop. Beide kanten. Weer met iets positiefs afgesloten, volgende keer beter :)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 20:00

_iDj_ ik wil ook wel een poging doen.
Op de eerste foto viel mij als eerste op dat de takt niet helemaal goed is, linksachter is al een stuk verder van de grond als rechtsvoor. Hij loopt achter de loodlijn en daardoor is de nek ook niet het hoogste punt, valse knik dus.
Jij trekt zelf je rug hol, waardoor je niet lekker mee kan zitten. Dit zorgt ervoor dat je je paard ook blokkeerd, vind hem niet fijn los ogen in de rug. Hij brengt zijn achterbeen wel mooi onder, maar krijg niet het gevoel dat er nu echt werk wordt verzet (weet niet hoe ik dat onder woorden moet brengen), er zit geen doorstroom van energie van voor naar achter, het blijft hangen.
Als ik alleen foto 1 had gehad, was ik ook gaan zeuren over het zadel, maar dat lijkt puur een momentopname te zijn.
Foto 2 vind ik fijner ogen, paard krijgt meer ruimte van voor en dit zie je gelijk ook in het lichaam terug. Door het moment van de foto lijkt achterbeen minder ver onder te komen, maar het zijn wel mooie hoeken in het achterbeen en nu lijkt er wel energie van achter naar voor te stromen, hier lijkt het paard één deel te zijn. Jij zit ook meer ontspannen erop, jouw rug staat niet strak -> die van het paard ook minder. Graag zou ik hem wat willen zien opkomen in de rug, maar in vergelijking met foto 1 vind ik het al een fijner beeld.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 20:04

Patrss_ schreef:

Toch loslaten. Laat dan in galop gaan en rustig blijven zitten. De volte op sturen en wachten tot ie terugkomt. Op je zit en rustig blijven wachten. Hoe meer jij gaat trekken, hoe harder hij gaat trekken. Misschien is zijn arbeidstempo groter en vind jij hem dan hard gaan terwijl het in werkelijkheid niet zo is niet zo is. Als hij harder gaat dan jij wil, gewoon de volte op sturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 20:14

Fry schreef:
Vandaag rijden tja....
In het begin wilde ze lekker naar beneden komen, ging ontspannen kauwen op het bit en had een lekker schuimrandje. Toen ik wat meer activiteit ging vragen nam ze haar dikke kont echt goed mee in haar bewegingen voelde heerlijk onlangs het vreselijke zadel en ze ging dieper inademen wat je hoorde. Was apen trots en ook in draf deed ze ontzetten haar best, en ik ook. Heb erg op mijn houding gelet om het haar zo comfortabel mogelijk te maken.. Maar opeens kreeg ze het in haar koppie dat ze lekker ging klieren, schouder naar buiten gooien, hoofd in de lucht, opeens een scherpe bocht maken.... En haar favoriet met de oren in de nek... Rennen! Heb haar lange teugel gegeven zodat ze weer even kon gaan ontspannen.. Pakte haar weer op en racen! Dan maar een galopje, huppa bok en rengalop. Beide kanten. Weer met iets positiefs afgesloten, volgende keer beter :)

Kleine stukjes zijn al fijn. Ze zal misschien last krijgen van de spieren, het is ook best intensief hoor, als ze dat nooit heeft gedaan. Net als jij in de sportschool gaat lopen zeuren dat het te zwaar is :P

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 20:38

Hmm, het rijden ging een beetje rommelig. Ik had hem voor mijn gevoel wel lekker lopen en heb echt heel erg toegestaan in m'n hand, een beetje met te lange teugel zeg maar. Alleen was hij helemaal niet ontspannen. Zaten wel fijne stukjes tussen opzich maar hij was erg onrustig in zijn hoofd. Wel ging de galop beter voor mijn gevoel (daar was hij wel ontspannen). Wel ging het aandraven en dus aanspringen in galop beter omdat ik hem meer voorwaarts reed. Wel moet ik echt opletten dat hij er niet vandoor gaat, ik las hier boven ook iets dat hij heel erg rennerig werd en aansprong in de galop, dit wil die van mij dan ook doen. Toen heb ik hem inderdaad door laten galopperen en toen ik hem terug nam deed hij het niet meer. Zal zo kijken of ik een goed filmpje heb!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 20:45

Met die kleine stukjes moet je al tevreden zijn, Floor. Je paard moet ook leren snappen wat jij nu bedoelt. En daar gaat tijd over heen.
Wat ik wel eens doe bij een jong paard wat erg graag weg schiet in de gangen. Is een touwtje aan het zadel vast doen. En daar mijn duimen doorheen. Zodat ik niet kan gaan trekken als hij dat doet. Ik heb ze als jong paard liever lekker voorwaarts, dan dat ik ze steeds vooruit moet 'schoppen'. Dat terugkomen leren ze vanzelf wel. Natuurlijk moet het tempo wel van mij zijn. Maar vind het helemaal niet erg als ze lekker doorlopen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 20:48

Och joh Floor. Heb liever dat ze wat te lang worden dan dat ze bij elkaar gevouwen getrokken worden :*

(het kan niet iedere dag perfect gaan)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 20:59

@floor... op het filmpje zag ik jammergenoeg precies waar ik bang voor was... waar we gisteren de discussie met Marinke over hadden... wanneer moet je vragen te dragen... etc. Ik heb zonet weer dat filmpje over warmrijden (deze dus http://youtu.be/OaMyU5uJ3H4 echt mijn favo filmpje van dit moment). In het filmpje zie je ook dat paard wegschiet en dat de ruiter dus rustig blijft en dan weer terug neemt. Als je de rem erop zet (met je hand en lichaam) blokkeer je eigenlijk alle beweging in je paard en dan krijg je krabbels, hupjes, staartgezwiep, hoofdgeschud etc.
Wat ze met het paard doen door het schakelen van stap naar draf is ook verzamelen...(ja Marinke dat weet ik :D) en dan sluit paard ook in zijn lichaam. Mijn instructrice zei laatst... laat maar gaan.. als ze vooruit willen dat betekend alleen dat je weer een extra overgang moet maken... en overgangen zijn goed :) (en paard wat vooruit denkt heel veel beter en uiteindelijk makkelijker dan paard wat achteruit denkt)

Nu hebben er al tig mensen meer gepost... en ik heb ze wel gelezen maar wou even hier op reageren.. o ja.. en iDj opmerking over het LEF hebben om je paard vooruit te rijden met zijn kop in de lucht. Prachtige opmerking. Word ik erg blij van... wil je nog paard kopen die dat nodig heeft ;)
Die foto's van iDj ga ik zo nog even wat beter bestuderen :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:18

Maar vooruitdenken is lastig als ze rennen hoor, als je paard verder is in training is het wellicht makkelijker.
Maar nu, paard loopt onder je uit, is rennerig, en dan laten lopen? je wilt altijd controle houden.
Hoe los je dat dan op?

been geven en ? toestaan lijkt me niet? opvangen aan de voorkant en dan langzaam gaan lichtrijden/ zwaar zitten en dan toch terug in tempo komen?
Dat moet je volgens mij ook wel een lange adem hebben, want als ze echt rennerig zijn komen ze niet zomaar terug?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:24

Juist niet aan de voorkant zitten. Ook met een jong paard kun je vooruitdenken. Eigenlijk nog meer als bij een ervaren paard. Als een paard onder je weg loopt en rennerig is. Dan moet jij zelf je ademhaling rustig houden. En je tempo met lichtrijden, als het in draf is, niet mee laten gaan. Desnoods pak je je voorkant van het zadel vast. Zodat je je daar echt op kunt concentreren. Tenminste ik doe dat altijd op deze manier. En had ze dan altijd redelijk snel weer op mijn tempo.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:27

toch wijst de praktijk uit dat het lastig is hoor.
Als hij bij mij begint te rennen (meestal omdat hij uit balans is) probeer ik idd zwaarder te gaan lichtrijden om hem zo af te rennen met een ophouding erbij.

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:28

Als ze gaan wegrennen en jij pakt aan de voorkant vast gaan ze alleen maar meer rennen (mijn ervaring.) Het is erg lastig om los te laten je eerste reactie is inderdaad aan de voorkant oppakken en onder je houden maar dat moet je juist niet doen! Los laten aan de voorkant dan moeten ze in elk geval op eigen benen lopen, vaak komen ze dan wel weer terug omdat ze dan niet weten wat ze moeten doen. En vooral je benen er aan blijven houden! Gewoon blijven rijden is op zo'n moment belangrijk. Al is het allemaal erg moeilijk, heb er ook altijd erg veel moeite mee om op zo'n moment te blijven rijden en gewoon van voor blijven ontspannen en niet vastpakken ofzo.
(Dit is in elk geval hoe het mij geleerd wordt en wat ik zelf ook merk tijdens het rijden :) )

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:31

Ik schrijf niet voor niks... uiteindelijk makkelijker. De ene renner is natuurlijk de ander niet.... echt rennerig en niet terug komen op langzamer lichtrijden en zwaar zitten... dan is er vaak meer aan de hand. Klemmend zadel, ruiter, enorme angst etc.
Trouwens wil mijn instructrice weleens dat als hij ervandoor springt in galop dat ik dan juist been aanleg en door galoppeer... en juist hem daarin in het werk zet. Hij springt namelijk aan op het moment dat hij het lastig vindt wat we deden in de draf (net iets meer verzamelen) en als ik hem dan steeds meteen weer terug neem... dan zet hij zijn onderhals in werking en kan ik nog net een beetje sturen bij gratie van God (nou ja Kafka... ofwel De Directeur zoals de bijnaam luidt van mijn instructrice voor mijn paard)
Maar laatste maanden is hij echt een engel... :D behalve gisteren op buitenrit in de galop over de dijk... hoe ouwer hoe gekker.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:34

Inderdaad jes_sam. Net wat jij zegt. Hoe strakker jij ze beetpakt hoe sneller ze gaan. Heb dat afgelopen jaar ook nog eens meegemaakt bij een ander. Pas toen hij naar ons luisterde dat hij van voren los moest laten. Ging het paard langzamer. Hij had altijd geleerd wat jij ook doet, Snackie.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:36

ik doe het onbewust ook elke keer anders.
Negeren en doorrijden heb ik ook gedaan, maar dan duurt het wel even, incl over de schouder wegvallen etc.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:39

Een paard moet dat ook leren. Hoe vaker je het doet, hoe eerder hij of zij dan terugkomt. Als je steeds wat anders doet, weet je paard ook niet meer wat hij of zij moet. Is echt een kwestie van jezelf daarin trainen. In het begin zal je paard je niet snappen. Maar als je het steeds op dezelfde manier blijft doen, snapt je paard je op een gegeven moment. En dan heb je je paard binnen een paar meter weer onder je lopen.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:42

ja,maar dat is de zoektocht, naar wat het beste werkt.
Intussen weet ik dat 1 stuk van de bak afloopt, ook een stuk waar je op de volte gaat,gevolg, paard word loperig om zn balans te houden, plus valt over de schouder weg. voorheen vroeg ik extreem stelling (naar binnen -aanwijzen, hier moet je heen. ook kwam daar de nodige kracht aan te pas)
en nu leg ik mn buitenbeen en buitenteugel aan, ga ik zwaarder zitten (denk ook veel meer na nu) en hij komt vanzelf terug

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:44

FriesWytske schreef:
Met die kleine stukjes moet je al tevreden zijn, Floor. Je paard moet ook leren snappen wat jij nu bedoelt. En daar gaat tijd over heen.
Wat ik wel eens doe bij een jong paard wat erg graag weg schiet in de gangen. Is een touwtje aan het zadel vast doen. En daar mijn duimen doorheen. Zodat ik niet kan gaan trekken als hij dat doet. Ik heb ze als jong paard liever lekker voorwaarts, dan dat ik ze steeds vooruit moet 'schoppen'. Dat terugkomen leren ze vanzelf wel. Natuurlijk moet het tempo wel van mij zijn. Maar vind het helemaal niet erg als ze lekker doorlopen.

Daar was ik ook tevreden mee! En als hij dan op dat moment loslaat, probeer ik nóg meer toe te staan in mijn hand.

S_en_Z schreef:
Och joh Floor. Heb liever dat ze wat te lang worden dan dat ze bij elkaar gevouwen getrokken worden :*

(het kan niet iedere dag perfect gaan)

Ja dat klopt, alleen vandaag liep hij wel veel met z'n hoofd in de lucht..

@Evelijn; wil je uitleggen wat je precies ziet en wat ik er aan kan doen? Ik ga zo nog een keer dat filmpje kijken :)

Is het trouwens niet raar dat ik nu voor de tweede keer een filmpje plaats?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:47

Ik vind van niet, Floor.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:53

Joolien schreef:
Fry schreef:
Vandaag rijden tja....

Kleine stukjes zijn al fijn. Ze zal misschien last krijgen van de spieren, het is ook best intensief hoor, als ze dat nooit heeft gedaan. Net als jij in de sportschool gaat lopen zeuren dat het te zwaar is :P

Dat kan zeker zo zijn, ze is ook al stokoud.
Verheug me al op de zomer zodat we echt fanatieker kunnen trainen.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:06

Oké, nouja ik zal hem hier wel neerzetten. In het begin zie je dat ik hem nog te strak heb, dit komt omdat hij net daarvoor "er van door was gegaan" (ik draai dan een volte in, en dan gaat zijn hoofd de lucht in en galoppeerd hij weg..) Dus durfde hem nog niet echt los te laten. Wat eigenlijk dus fout is. Toen ik een paar keer een volte had gedraaid en hem voor mijn gevoel wat beter bij me had heb ik hem voorwaarts gereden en ook veel meegegeven in mijn hand. Helaas stopte mijn filmcamera snel en heeft mijn vader nog wat stukjes gefilmd met zijn mobiel. Helaas ging dat ook niet helemaal goed want hij heeft maar een klein stukje draf gefilmd en verder galop... Je ziet ook niet echt dat ik hem los laat van voren omdat het redelijk donker is. Ik heb echt bewust mijn handen naar voren gestoken, af en toe nam hij dit aan en ontspande even. Ik hoop dat jullie wat uit het filmpje kunnen halen.
Wat vinden jullie van mijn tempo nu?

http://www.youtube.com/watch?v=VWgG1BNmXpM