Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:30

nombrado schreef:
pien_2010 schreef:
Voor mij is dit nieuw dat in het buitenland op binnenbeen licht gereden wordt. Welke visie zit daar dan achter?
Voor mij is het sowieso nieuw de hele discussie over op binnen been of buitenbeen licht rijden. Ik dacht altijd dat het op het buitenbeen moest, punt uit zonder discussie.
Wel weet ik dat ik ooit op een manege (zeer lang geleden was dat) in de les op een jong paard reed die niet in de goede galop kon aanspringen. Toen kreeg ik van die instructeur de opdracht om met buitenstelling te rijden en op het binnenbeen te blijven lichtrijden en hem zo in galop te laten aanspringen. Inderdaad sprong het paard toen wel goed aan. Heeft dat dan hier iets mee te maken?

klopt, dat is idd een manier
enige is wel , je af te vragen waarom het paard niet in de goed galop kán aanspringen
het heeft veelal toch nog te maken met een scheefheid van het paard.
zelf ben ik geen voorstander om met een nog scheef paard de galop te doen.
werk ze eerst recht in draf, en vandaaruit werk ik naar de "juiste" galop.

Tuurlijk helemaal mee eens, maar ik spreek van 40 jaar geleden (was 14 jaar oud) rijden op een manege op een zeer jong paard van 4 jaar en ik heb het altijd onthouden, maar nooit meer toegepast en toen ook niet op doorgevraagd want toen deed je gewoon wat je werd opgedragen. Maar nu kwam dat door de opmerking van Ailill weer terug.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 14:37

vur schreef:
Nog even een aanvulling over het zitten op een paard. Het is wel zo dat ze zeggen dat je zo moet zitten, dat als je het paard onder je wegdenkt, dat je dan gewoon kunt blijven staan op de grond. Maar dat houdt volgens mij per definitie niet in, dat je dan helemaal recht op je paard moet zitten in de zin van dat je bijna met een gestrekt been en staand moet "zitten". Met gebogen knieeen en een gekanteld bekken, blijf ik prima staan op de grond.

Volgens mij is dat alleen niet gezond om zo te staan voor je lijf met een gekanteld bekken
waarom zou je dan zo op je paard zitten?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 14:38

pien_2010 schreef:
Tuurlijk helemaal mee eens, maar ik spreek van 40 jaar geleden (was 14 jaar oud) rijden op een manege op een zeer jong paard van 4 jaar en ik heb het altijd onthouden, maar nooit meer toegepast en toen ook niet op doorgevraagd want toen deed je gewoon wat je werd opgedragen. Maar nu kwam dat door de opmerking van Ailill weer terug.

ja, dan ben je daar zeker van afhankelijk
en als 14 jarige wil je nu eenmaal de galop..
maar wel grappig, dat je het nu, 40 jaar later, nog weet

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 15:11

nombrado schreef:
klopt, dat is idd een manier
enige is wel , je af te vragen waarom het paard niet in de goed galop kán aanspringen
het heeft veelal toch nog te maken met een scheefheid van het paard.
zelf ben ik geen voorstander om met een nog scheef paard de galop te doen.
werk ze eerst recht in draf, en vandaaruit werk ik naar de "juiste" galop.

Hier ben ik het mee eens.
Een jong paard kan ook de eerste keer in balans en met stelling correct aanspringen in galop, maar vaak neemt men hier de tijd niet voor.
De galop wordt veel te snel meegepakt in de training van het groene paard.

Over de discussie Kittel en de Deense amazone. Een paard met zweep afranselen wordt door het publiek sowieso als onrechtvaardig gepercipieerd. Geen ruiter kan het zich permitteren de zweep te veelvuldig te gebruiken zonder boe-geroep of gefluit van het publiek. Het verbaast mij echter hoe zeer een tong uit de mond als "normaal" bestempeld wordt. Zeker op regionale jumpingwedstrijden sta ik versteld hoeveel paarden een halfuur lang met een zwiepende roze lap uit hun mond hangen en hier wordt amper tot niet op gereageerd door het publiek. De zweep bovenhands houden is een reden om een opmerking te krijgen van de jury, maar een paard dat headshakend met de tong uit de mond naar de losrijpiste stapt wordt onvoldoende op gereageerd.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 15:56

Bedankt voor de tip vur. Prachtige dressuur gezien, paarden mooi aan de zit gehouden.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 17:22

nombrado schreef:
vur schreef:
Nog even een aanvulling over het zitten op een paard. Het is wel zo dat ze zeggen dat je zo moet zitten, dat als je het paard onder je wegdenkt, dat je dan gewoon kunt blijven staan op de grond. Maar dat houdt volgens mij per definitie niet in, dat je dan helemaal recht op je paard moet zitten in de zin van dat je bijna met een gestrekt been en staand moet "zitten". Met gebogen knieeen en een gekanteld bekken, blijf ik prima staan op de grond.

Volgens mij is dat alleen niet gezond om zo te staan voor je lijf met een gekanteld bekken
waarom zou je dan zo op je paard zitten?

Ik heb een hele holle onderrug, als ik niet meekantel in mijn bekken in het ritme van de beweging van de paardenrug, dan kan ik de beweging niet opvangen. Dus je moet niet denken dat ik constant met bekken gekanteld heb in de zin dat je dat als toeschouwer duidelijk kunt zien, maar in het ritme van de draf om te kunnen doorzitten en mijn paard dus aan "mijn zit" kan houden, doe ik dat wel heel subtiel. En trouwens, zit ik dus ook niet zo voor op mijn schaambeen als Nombrado dat doet, maar zit ik iets meer ook met een deel van mijn zitvlees in het zadel.
Laatst bijgewerkt door vur op 15-12-12 17:26, in het totaal 2 keer bewerkt

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 17:24

Hermelientje schreef:
Bedankt voor de tip vur. Prachtige dressuur gezien, paarden mooi aan de zit gehouden.

Ja he? Ik heb vooral genoten van Uta Gräf en Ingrid Klimke en nog een andere onbekendere dame. Als ik toch eens zo kon rijden. :9

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 18:02

vur schreef:
Ik heb een hele holle onderrug, als ik niet meekantel in mijn bekken in het ritme van de beweging van de paardenrug, dan kan ik de beweging niet opvangen. Dus je moet niet denken dat ik constant met bekken gekanteld heb in de zin dat je dat als toeschouwer duidelijk kunt zien, maar in het ritme van de draf om te kunnen doorzitten en mijn paard dus aan "mijn zit" kan houden, doe ik dat wel heel subtiel. En trouwens, zit ik dus ook niet zo voor op mijn schaambeen als Nombrado dat doet, maar zit ik iets meer ook met een deel van mijn zitvlees in het zadel.

Als je een hele holle rug hebt, zijn je rugspieren tekort ivm je buikspieren
je kan dit heel eenvoudig tijdens het paardrijden goedkrijgen door juist je bovenlijf meer naar voren te kantelen en je bovenbenen (hele been in zijn geheel) naar achteren.
hahahahaha, ik zit echt niet op mijn schaambeen hoor
maar op mijn perineum (die hebben mannen overigens ook...en geen schaambeen :D ;) :+ )

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 18:07

nombrado schreef:
vur schreef:

Als je een hele holle rug hebt, zijn je rugspieren tekort ivm je buikspieren
je kan dit heel eenvoudig tijdens het paardrijden goedkrijgen door juist je bovenlijf meer naar voren te kantelen en je bovenbenen (hele been in zijn geheel) naar achteren.
hahahahaha, ik zit echt niet op mijn schaambeen hoor
maar op mijn perineum (die hebben mannen overigens ook...en geen schaambeen :D ;) :+ )

Tja, dat weet ik niet hoor. Als ik mijn benen (vanuit mijn bovenbeen) naar achteren leg, dan kom ik haast in een vorkzit terecht, dus daar moet ik ook weer voor uitkijken. Pfff, het is niet makkelijk.

Ik heb weer iets dat misschien kan meedragen aan de discussie.
Wat vinden we hier van (en hou dan in het achterhoofd dat het een jonge combinatie is)?
http://www.topdressage.tv/phpBB3/viewto ... 190&t=6143

nombrado

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 18:17

jonge combi of niet....wat er in de mond van dat paard allemaal gebeurd, wordt ik niet blij van
onderkaak van het dier wordt behoorlijk op druk gezet. Stang doorgeslagen, ruw met hand in werking.
ik zie alleen een tegenhoudende beweging in de armen van de ruiter en geen gevende.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 18:18

vur schreef:
Tja, dat weet ik niet hoor. Als ik mijn benen (vanuit mijn bovenbeen) naar achteren leg, dan kom ik haast in een vorkzit terecht, dus daar moet ik ook weer voor uitkijken. Pfff, het is niet makkelijk.

En wat bedoel je met een vorkzit?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 18:24

nombrado schreef:
vur schreef:

En wat bedoel je met een vorkzit?

Hmmm, het tegenovergestelde van een stoelzit.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 18:27

vur schreef:

heb je daar een voorbeeldfotootje van?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 18:28

nombrado schreef:
jonge combi of niet....wat er in de mond van dat paard allemaal gebeurd, wordt ik niet blij van
onderkaak van het dier wordt behoorlijk op druk gezet. Stang doorgeslagen, ruw met hand in werking.
ik zie alleen een tegenhoudende beweging in de armen van de ruiter en geen gevende.

Wat mij opvalt aan deze combinatie is dat alle verruimingen veelal versnellingen zijn, ook in de galop. Dat vind ik jammer, vooral omdat ik hem in de verzamelde gangen wel een mooie takt vind hebben. Verder valt me op dat ze inderdaad wel wat meer mag geven met haar hand voor het mooie. Misschien dat daarom het halthouden ook telkens niet mooi gesloten is. Hij staat met de achterhand telkens wat gestrekt. In de piaffe probeert het paard wel mooi te dalen in de achterhand. Je ziet dat hij dan nog wat takt verliest, waarschijnlijk doordat hij nog wat groen is in de oefening. Maar daar zit volgens mij wel potentie in.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 18:29

nombrado schreef:
vur schreef:

heb je daar een voorbeeldfotootje van?

In het boek van Bartels doet Imke dat mooi voor op een foto, maar die kan ik hier niet uploaden. In ieder geval zit je dan met je bovenlichaam te ver naar voren en je benen liggen te ver naar achteren (en zijn vaak ook te recht) en je zit dus op je schaambeen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 18:42

even gegoogled
maar een vorkzit is met een holle rug
dan moet de ruiter idd de onderkant van het bekken naar voren brengen, totdat het gevoel bereikt is dat er ontspanning in de spieren ontstaat en de 1 rechte lijn.
hieronder een site
ben het niet met alle foto's eens maar de tekeningen zijn duidelijk
http://users.telenet.be/bart.vandewoest ... _fotos.htm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 19:10

vur schreef:
Wat vinden we hier van (en hou dan in het achterhoofd dat het een jonge combinatie is)?

Jong paard of niet maakt voor de dressuurproef niet uit. Hij zal net zo beoordeeld moeten worden als een ouder paard.
Ik vind dat dit paard niet bergopwaarts loopt maar juist op de voorhand. je ziet dat goed terug waneer hij moet verruimen. Hij gaat op de voorhand en krabbelt. Ook duikt het paard de gehele proef in de hand. Het paard lijkt de gehele proef zich te willen ontrekken aan de stang.
Ik weet niet wat de uitslag was maar dit mag in mijn ogen nooit winstpuntwaardig zijn. Maar ik zal het vast mis hebben want juist in de zware proeven moet je zowat achterstevoren op je paard zitten wil je geen winst rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 19:12

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 19:40

burl schreef:
Ja Horseyfries, dat is echt zo.
Springpaarden lopen over het algemeen minder pees blessures in het onderbeen op dan dressuurpaarden
De onderzoeken wijzen dat uit maar voordat je gaat vragen naar onderzoeken, ik heb geen tijd en zin om ze op te zoeken. Dus doe je best als je mij niet geloofd.

Ken je echt geen paarden met hals beschadigingen? Alleen hier op Bokt lees ik het meerdere keren per week. Gisteren zelfs nog een topic over een afgekeurde paard vanwege hals beschadigingen. Rugproblemen komen inderdaad ook vaak voor.

Nee, ik ken geen paard met halsbeschadigingen. Ook op de stallen waar ik kom om te trainen, en die toch bekend staan voor LDR training, zie ik eigenlijk voornamelijk beenblessures, geen halsproblemen, en nu ik erover nadenk ook zelden of nooit rugproblemen.
Wat voor beschadigingen moet ik me daar bij voorstellen dan? Wervels? Spieren?

Jammer dat je die onderzoeken niet hebt opgezocht, want ik geloof niets zomaar omdat iemand het zegt. Zelfs als ik één onderzoek zie ga ik nog op zoek of er andere onderzoeken zijn die een andere invalshoek bieden, want niet elk onderzoek is even plausibel.
Dus zolang ik geen onderzoeken zie die me van het tegendeel overtuigen, kijk ik het liefst wat ik in mijn eigen omgeving en met veertig jaar ervaring heb meegemaakt, omdat ik dan weet welke achtergronden er achter die gegevens zitten.
Als ik hier op Bokt iets lees is het maar de vraag of de achtergrondinformatie die je krijgt juist is, dus daar kan ik niet zoveel mee qua informatiegaring, snap je wat ik bedoel? Ik ken bijv. mensen die in hun topics altijd schrijven hoe lief ze zijn voor hun paard, en dan krijg ik ze een keer in training te zien en dan weet je niet wat je ziet, zo onredelijk behandelen ze hun paard soms. Dus wat dat betreft heb ik geleerd om alles wat ik op een forum lees met een grote korrel zout te nemen, en daar komt ook voor een groot deel mijn cynisme vandaan ten opzichte van medeforumgebruikers, misschien soms geheel ten onrechte, daar ben ik me van bewust en daar probeer ik rekening mee te houden, maar dat lukt niet altijd.... ;) (niets menselijks is me vreemd :D )

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 19:54

vur schreef:
Ik heb weer iets dat misschien kan meedragen aan de discussie.

Met de wetenschap dat dit pas het eerste jaar Grand Prix is (zijn derde proef??) en het een heel jong paard is, vind ik het veelbelovend. Momenteel lijkt het paard nog wat ongelijk in de aanleuning, daar zie je haar veel in corrigeren en bij het achterwaarts gaan wordt het heel duidelijk, maar ik ben het er niet mee eens dat ze met heel veel druk zou rijden, want zo ziet het er voor mij niet uit. Bij tijd en wijlen zakt het paard eerder iets achter het been en daardoor komt hij iets op de voorhand, dat zie je bijv. in de series wissels. De uitgestrekte draf is nog wat loperig, maar zoiets is een kwestie van tijd.
Ik heb vaak met haar in de les gereden (toen nog met Madorijke) en het is een hele vriendelijke rustige amazone, ik vond haar rijstijl altijd erg mooi.
Bedankt voor het filmpje, als ik het morgen zo ook doe ben ik tevreden hoor ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 19:59

burl schreef:
Ik weet niet wie er kritiek op Anky haar zit had maar hier zit ze echt uit het boekje.

http://vimeo.com/55324114

Super interessant, die beelden! Ze zit daar idd heel mooi. Ook heel duidelijk dat ze haar kinketting weer superlos heeft, de stang slaat helemaal door, dat is wel typisch voor Anky volgens mij, zie je vaak bij haar.
Leuk om te zien hoe het duidelijke zweefmoment in de passage verdwijnt in de overgang naar de piaffe, heel mooi te zien zo!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 20:54

vur schreef:
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord Horseyfries. Ik herken daar veel in als ik het vergelijk met mijn eigen rijden. Het ligt er voor mij ook wel aan hoe gevoelig een paard van nature is op de zithulp en uberhaupt op alle hulpen. Is het paard heel gevoelig, kan ik veel op mijn zit doen en hoef ik alleen mijn andere hulpen ermee in overeenstemming te brengen.
Toch heb ik Anky eens persoonlijk een vraag kunnen stellen in een besloten clinic. En daar gaf ze mij aan dat je eigenlijk meestal niets met je zit mocht doen.
Trouwens, nu ik erover nadenk hoe je dan "moet" zitten en hoe Nombrado zit, denk ik wel dat haar zit misschien makkelijker is uit te voeren op PRE's. Ik begreep namelijk dat deze paarden over het algemeen minder hoog opgooien. Veel KWPN-ers gooien waarschijnlijk hoger tot veel hoger op. Dan lijkt het mij lastig om zo "kaarsrecht" te blijven zitten zonder echt mee te kantelen in je bekken. Lijkt mij dan dat je sneller uit het zadel stuitert. Maar goed. Om op het filmpje in de OP terug te komen. De zit van de Linsenhoff is daar misschien niet volgens het boekje (ik vind het ook niet mooi net zoals ik het achterover hangen van sommige huidige ruiters niet mooi vind), maar ik geloof niet dat ze haar paard stoort met haar zit.

Klopt, Anky riep altijd dat ze niets met haar zit doet. Maar ik denk dat ze zichzelf er niet eens van bewust is, Anky is een typisch voorbeeld van een onbewust bekwaam persoon volgens mij, ze heeft de helft van de tijd zelf nog niet door dat ze iets doet, omdat het haar zo natuurlijk afgaat.
Soms is het ook een beetje "de kip of het ei" verhaal vind ik, zeker als je het hebt over zitbeenknobbels apart belasten. Sommige mensen zeggen dat ze lengtebuiging vragen door die zitbeenknobbel te belasten, ik zie het meer als: op het moment dat een paard zijn lichaam op de juiste manier buigt (of gebruikt) en ik zit in balans recht bovenop, dan zakt mijn zitbeenknobbel aan één kant automatisch iets naar beneden.
Ik doe het dus niet in de zin van "druk uitoefenen", maar meer in de zin van "laten gaan". Op de momenten dat dat lukt voelt dat voor mij als "één zijn".
Als ik bijv. naar de appuyementen van Anky kijk, dan zie ik dat principe daarin terug. Ze "doet dus wel iets", maar niet bewust, gewoon door mee te zijn.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 20:59

pien_2010 schreef:
Voor mij is dit nieuw dat in het buitenland op binnenbeen licht gereden wordt. Welke visie zit daar dan achter?
Voor mij is het sowieso nieuw de hele discussie over op binnen been of buitenbeen licht rijden. Ik dacht altijd dat het op het buitenbeen moest, punt uit zonder discussie.
Wel weet ik dat ik ooit op een manege (zeer lang geleden was dat) in de les op een jong paard reed die niet in de goede galop kon aanspringen. Toen kreeg ik van die instructeur de opdracht om met buitenstelling te rijden en op het binnenbeen te blijven lichtrijden en hem zo in galop te laten aanspringen. Inderdaad sprong het paard toen wel goed aan. Heeft dat dan hier iets mee te maken?

Ik weet niet of er in het buitenland op het binnenbeen licht gereden wordt. In ieder geval niet in de landen waar ik ben geweest, dus in Amerika, Australië, Zuid Afrika, Zweden, Duitsland, Engeland, Frankrijk en België is dat zeker niet normaal.

Bij jonge paarden is het vaak een balansprobleem en dan kan het veranderen van stelling en belasting wel de balans zo beinvloeden dat het paard daardoor goed aanspringt, als lapmiddel pas ik dat ook wel eens toe, maar ik ben het er wel mee eens dat het eigenlijk dan beter is om aan de balans in de draf te werken, als die goed is volgt de galop vanzelf.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 21:35

Aillill schreef dat ze het lichtrijden in het buitenland, zo is zijn ervaring, andersom doen. Vandaar mijn vraag welke visie daar achter zit, omdat ik hier nog nooit van gehoord heb. Vind dat interessant.
En ik ben het ook eens dat paard beter in balans moet zijn enz. en ik refereerde aan een jeugdervaring van 40 jaar geleden die weer terug kwam naar aanleiding van het verhaal van Aillill. Zijn we het weer met zijn allen eens :+ .

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 23:16

vur schreef:
Hermelientje schreef:

Ja he? Ik heb vooral genoten van Uta Gräf en Ingrid Klimke en nog een andere onbekendere dame. Als ik toch eens zo kon rijden. :9

De winnares die Charlott-Maria Schürmann wat een prachtige rit. Ongelofelijk dat ze pas 20 is.

Hier een link met wat plaatsjes en uitleg van bekkens van vrouwen en mannen en paardrijden. Veel vrouwen hebben toch een wat hollere rug dan Nombrado (zo op de foto's te zien). Dan kun je gewoon niet zo zitten als zij zit. Bekken van de meeste vrouwen is ook anders dan dat van de gemiddelde man. Je moet het doen met het lijf wat je hebt. Als je wat meer kromming in je ruggegraat hebt heeft het geen zin te forceren totdat je de ideale klassieke zit hebt. Vrouwen die een smal mannelijk bekken hebben (kleine minderheid) zijn in het voordeel bij paardrijden (en bij Holland's next topmodel).
http://www.equinestudies.org/whos_built ... 8_pdf1.pdf