nombrado schreef:pien_2010 schreef:Voor mij is dit nieuw dat in het buitenland op binnenbeen licht gereden wordt. Welke visie zit daar dan achter?
Voor mij is het sowieso nieuw de hele discussie over op binnen been of buitenbeen licht rijden. Ik dacht altijd dat het op het buitenbeen moest, punt uit zonder discussie.
Wel weet ik dat ik ooit op een manege (zeer lang geleden was dat) in de les op een jong paard reed die niet in de goede galop kon aanspringen. Toen kreeg ik van die instructeur de opdracht om met buitenstelling te rijden en op het binnenbeen te blijven lichtrijden en hem zo in galop te laten aanspringen. Inderdaad sprong het paard toen wel goed aan. Heeft dat dan hier iets mee te maken?
klopt, dat is idd een manier
enige is wel , je af te vragen waarom het paard niet in de goed galop kán aanspringen
het heeft veelal toch nog te maken met een scheefheid van het paard.
zelf ben ik geen voorstander om met een nog scheef paard de galop te doen.
werk ze eerst recht in draf, en vandaaruit werk ik naar de "juiste" galop.
Tuurlijk helemaal mee eens, maar ik spreek van 40 jaar geleden (was 14 jaar oud) rijden op een manege op een zeer jong paard van 4 jaar en ik heb het altijd onthouden, maar nooit meer toegepast en toen ook niet op doorgevraagd want toen deed je gewoon wat je werd opgedragen. Maar nu kwam dat door de opmerking van Ailill weer terug.