[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 21:59

cp112 schreef:
Die van mij is zo goed getraint, die loopt zelfs in vrijheid nageeflijk :')
..
Die van mij is zo goed getraind, die loopt zelfs in vrijheid nageeflijk :')
..

Sorry, ff geintje, kon het niet laten :Y)

Hm .. geintje misschien.. Of toch niet? :)

Je paard loopt hier niet onder het zadel, terwijl dit een rijden-topic is..
Wel vind ik de tweede foto bijzonder, omdat je paard duidelijk achter de loodlijn loopt.

Ik vind dat wel bijzonder. Misschien lopen paarden GRAAG achter de loodlijn als er iets moeilijks gevraagd wordt.
Zoiets van 'het wordt moeilijk --> dan achter loodlijn'.

Ik weet het niet.. Maar deze bijdrage zorgt er wel voor dat ik me iets begin af te vragen.. <3
Zou het misschien daarom juist zo moeilijk zijn om dat neusje er naar voren uit te rijden?

Dak voor je bijdrage! Ook al denk je misschien dat je bijdrage een geintje is .. je bijdrage stemt MIJ in ieder geval weer tot nadenken.
Dank je wel! <3

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:01

Ja wil wel filmpje laten zien maar verwacht er niet teveel van..

IK zie al veel verschil ;) zoals ik al zei.. ze was lang niet zo fijn als "normaal".. had vandeweek een dag dat ik in de spiegel zag dat ze de schouders er op zette en achter de billen aantrok, hoe kleiner ik de volte maakte en haar een beetje activeerde hoe hoger de achterbeentjes aangetrokken werden naar voren.. alsof ze niet meer naar achter uitzwaaiden!.. En zo mooi rond ze in de hals kwam.. *kwijl*

Blijkbaar heeft dat heel veel van haar gevergd := Ik ben een mietje.. als ik weet dat ze ergens last heeft dan werk ik overal wel een beetje aan maar dan neem ik ook makkelijk genoegen met minder.. (dus ook met stukken dat ze uit galop valt en zich van het achterbeen afduwt in draf en dan niet "onder" mij blijft maar net dat stukje "over het tempo" gaat. tsja.. oliebol happens :+ )

Ben vooral nieuwsgierig of jullie het verschil ook opvalt. (ook al is er nog meer dan genoeg ruimte voor verbetering.. ben benieuwd hoe ze vdweek loopt als alles weer tot rust gekomen is.. ik hou de camera bij me iig opgeladen en al hihi!)

Ik heb voor en na in 1 video gegooid.. de stukjes met wit dekje zijn de "nieuwe" en die met witte bandages de "oude". Eerste stukje is dus bijv. van vandeweek :)

Alvast 1 ding..

Alleen in de stap valt me al op dat ze veel "duidelijker" stapt, ze zette haar achterbenen altijd wel ruim naar voor onder hoor.. dat wel.. maar vaak ging dat gepaard met een bepaalde soort "zwengel" in de benen voor ze hem neerzete, alsof ze een zwaai moest maken ofzo := .. heb dat helaas niet duidelijk kunnen vinden in een recent ouder filmpje..

Sorry Bertie voor het "mee bewegen" := Ik doe mijn best zo stil mogelijk te zitten maar op 1 of andere manier heb ik het idee alsof mijn armen "op slot" gaan als ik niet "vloei"..
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 19-12-12 22:26, in het totaal 5 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:06

bertie schreef:
cp112 schreef:
Die van mij is zo goed getraint, die loopt zelfs in vrijheid nageeflijk :')
..
Die van mij is zo goed getraind, die loopt zelfs in vrijheid nageeflijk :')
..

Sorry, ff geintje, kon het niet laten :Y)

Hm .. geintje misschien.. Of toch niet? :)

Je paard loopt hier niet onder het zadel, terwijl dit een rijden-topic is..
Wel vind ik de tweede foto bijzonder, omdat je paard duidelijk achter de loodlijn loopt.

Ik vind dat wel bijzonder. Misschien lopen paarden GRAAG achter de loodlijn als er iets moeilijks gevraagd wordt.
Zoiets van 'het wordt moeilijk --> dan achter loodlijn'.

Ik weet het niet.. Maar deze bijdrage zorgt er wel voor dat ik me iets begin af te vragen.. <3
Zou het misschien daarom juist zo moeilijk zijn om dat neusje er naar voren uit te rijden?

Dak voor je bijdrage! Ook al denk je misschien dat je bijdrage een geintje is .. je bijdrage stemt MIJ in ieder geval weer tot nadenken.
Dank je wel! <3

Hij verkanteld zelfs in de hals ;)

Het zal je misschien niet verbazen als ik zeg dat ik hier al heel lang over nagedacht heb.. ik denk namelijk dat als een paard zich opkropt achter de loodlijn.. dat het dan voor hem (lichamelijk gezien.. makkelijker is in de voorwaartse beweging de schouder op en naar voor te gooien om achter sneller te kunnen stuwen (dus meer vaart maken)

Stuwen blijft voor een paard altijd makkelijker dan dragen nl.

Het zou voor een paard in natuurlijke balans/beweging nieteens logisch zijn om meer gewicht op het achterbeen te brengen.. hij word er trager van in de gang.. het blijft een kudde/vlucht-dier.

Wij willen dat ze meer op het achterbeen komen zodat wij in het midden zitten en ons gewicht gelijk verdeeld word (ruiters die gaan liggen niet meegerekend) en we meer beweging kunnen vragen zonder dat het paard kans loopt de voorbenen te overbelasten.. (toch?)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:22

Sunneva schreef:
Bedankt voor je reactie, ik heb zaterdag weer gereden en het ging veel beter. Ze heeft maar drie keer gedribbeld in een uur rijden :)
Maar je hebt gelijk, ik zit inderdaad te twijfelen of ik de uitdaging aan wil gaan. Ik ga volgende week naar Harry Hoevers, hij is aangeraden door een vriendin en ik wil het wel eens proberen. Ik ben erg sceptisch maar ze zegt dat hij echt kan voelen waar er blokkades zitten. Nouja het kost niet heel veel en ik vind het de moeite waard.
Ik wil graag wedstrijden in springen en dressuur gaan rijden ;)
Ze heeft ook moeite met de galop maar dat ging deze keer ook weer beter. Ik hou hoop ;)
Ze wordt maar een keer per week gereden maaar ik heb nu gevraagd of ze dan ten minste in de stapmolen kan voor de beweging. Ze wordt komende week door mijimee naar huis gehaald dan kan ik zien hoe ze zich ontwikkeld als ze elke dag gereden wordt.
Nogmaals bedankt iedereen!

Er zijn momenteel héél veel paarden en ponies te koop.
Mijn advies is (en dat was het altijd al) - probeer TEN MINSTE tien dieren uit voordat je een beslissing neemt.
Zo leer je kijken, onderscheid te maken ook qua rij mogelijkheden.

Probeer eerst tenminste tien paarden/ ponies uit (die je dus NIET gaat kopen!), en ga DAARNA serieus op zoek.
Waarom? Omdat het belangrijk is om eerst te leren te bepalen wat je eigenlijk wilt. Of aankunt. :)
Ga VOORAL niet in op zielige gevallen. Want die zijn voor de professionals, en 'wij' zijn dat gewoon niet. :(:)
Je wilt plezier. Je wilt geen probleem dat je niet aankunt.

Ik lees uit je bijdrage dat je gaat voor 'hoop'.
Geloof me. In paardenland is 'hoop' de meest beroerde, de slechtste raadgever die je je maar kunt voorstellen. |o

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:31

S_en_Z Je merkt inderdaad een duidelijk verschil. Vooral bij de linker galop valt het op dat ze niet durfde door te springen. De galop nadien neemt ze duidelijk meer sprong.

Mooi dat stukje stap vooraan, heerlijk om naar te kijken. Los in het lijf, lekker lang en ontspannen! _/-\o_

S_en_Z

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:42

Ze vind het nog steeds wel erg spannend hoor, omhoog en naar voor komt wel als ze nog meer ontspant in het voorwaarts blijven gaan en ik haar meer op zit terug kan zetten om vervolgens naar voor te rijden.. maar het belangrijkste vind ik dat ze "aan" blijft.. eerst bleef ze telkens "hikken" (alsof de benzine op was zeg maar) en als ik haar dan naar voren wou rijden gooide ze gelijk die onderhals er in OF ze knikte veel te diep door en werd bokkerig.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:46

S_en_Z schreef:
Hij verkantelt zelfs in de hals ;)

Het zal je misschien niet verbazen als ik zeg dat ik hier al heel lang over nagedacht heb.. ik denk namelijk dat als een paard zich opkropt achter de loodlijn.. dat het dan voor hem (lichamelijk gezien.. makkelijker is in de voorwaartse beweging de schouder op en naar voor te gooien om achter sneller te kunnen stuwen (dus meer vaart maken)

Stuwen blijft voor een paard altijd makkelijker dan dragen nl.

Het zou voor een paard in natuurlijke balans/beweging nieteens logisch zijn om meer gewicht op het achterbeen te brengen.. hij word er trager van in de gang.. het blijft een kudde/vlucht-dier.

Wij willen dat ze meer op het achterbeen komen zodat wij in het midden zitten en ons gewicht gelijk verdeeld word (ruiters die gaan liggen niet meegerekend) en we meer beweging kunnen vragen zonder dat het paard kans loopt de voorbenen te overbelasten.. (toch?)

Hm ..
Ik vind je verhaal wel wat ingewikkeld. Of is het bedtijd voor mij? ;)
Ik kijk weer naar die tweede foto.
Begonnen misschien als geintje, maar wel degelijk interessant! *\o/*
Natúúrlijk zien we een een paard los in de bak. Niet te vergelijken met een paard onder het zadel.
Maar we 'zien' natuurlijk wel dingen, en het blijft altijd leuk om dingen te 'zien'.

OK.
Wat zie ik?
Ik zie een rechtervoorbeen dat naar voren grijpt. Verder naar voren dan ik kan verklaren uit de rest van het plaatje.
Ik zie achter-de-loodlijn. Is het compensatie omdat het rechtervoorbeen zo extra naar voren gebracht wordt? Zeg het maar, ik weet het niet.
Ik zie een staartdracht die niet natuurlijk afhangt. Waar komt die vandaan? Wat kunnen we eruit afleiden?

Zonder een oordeel te vellen blijft dit een interessante foto.
Om naar te kijken. Om te leren kijken, en te leren benoemen.

Begonnen misschien als geintje. Maar een bijzondere foto!
Dank je wel voor het plaatsen, cp112! <3

oh .. ik weet niet of het nog duidelijk is waar het over gaat. Dus hier een poging om de oorspronkelijke post weer terug te halen

[quote="cp112"]Die van mij is zo goed getraind, die loopt zelfs in vrijheid nageeflijk :')
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door bertie op 19-12-12 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:48

Wist niet hoe ik het anders moest formuleren.. hihi :=

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:49

Ik heb even een klein stukje gezien van je filmpje SZ.
Valt me inderdaad op dat de galop meer vooruit is, misschien rij jij haar meer vooruit, maar het paard denkt ook meer vooruit.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:52

ik vraag eigenlijk niet veel anders dan ik altijd al vroeg.. maar ik krijg NU pas reactie op mijn vraag.. snap je..?

Ik hoef haar nu zelf niet meer zo te blijven drijven als ondersteuning om haar in galop te houden. Kan me nu zelfs wat meer focussen om op mijn zit te letten.. (wel een verademing moet ik je zeggen)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 19-12-12 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:53

Ja paard wil nu ook vooruit :j

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 23:04

Bertie ik zie in de eerste foto van de Thinker een mooi in balans ontspannen paard, zoals we ze willen als we erop zitten :)

In de tweede foto zie ik een gespannen paard dat probeerd indruk te maken, zichzelf groter maakt (staart) en wil imponeren!
Ik zie mijn eigen paarden, vooral mijn 2 jonge hengsten, ook zo wel eens in de wei als ze aan het spelen zijn. Maar dat houden ze nooit lang vol. Kdenk dat ze dan een beetje overdrijven in de aanspanning en dat het veel energie vraagt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 23:10

Filmpje Leuk S_en_Z, je ziet verschil.
Ben alleen benieuwd of dat blijft met andere zadel, of welk zadel dan ook, of dat het iets is, omdat jij
en zij ondertussen weer verder zijn met rijden.

Denkt na over in vrijheid achterloodlijn, mijn paard doet dat ook.
Echter slechts momenten, inclusief zijn hoofd bijkans haaks op zijn lichaams houding.
Hij is dan aan het showen en imponeren, waarna hij weer met zijn neus voor de loodlijn komt.
En ergens daar tussendoor maakt hij malle bokkesprongen, of jaagt iemand aan de kant.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 23:20

Ik heb op 1 dag met beide zadels gereden (toen de zadelmaker kwam om mijn eigen zadel te bekijken) En het "verschil" zat er toen in 1 uur "in".. had met mijn eigen zadel nog geen 10 minuten gereden incl instappen en toen zei hij al "heb het al gezien hoor" en nadat ik een leenzadel in mn handen geduwd kreeg dacht ik.. "gelijk kijken of ik verschil merk".. voor mij zit het zadel niet fijn. Eigenlijk net een halve maat te groot.. zweetbladen te lang.. en de "diepte" waar de knie in hoort te liggen zit ong 7 cm lager als ik mijn been/knie lang ernaast leg.. ik kom niet in die geul -O- .. maar verschil van beweging, naar voren gaan en nageeflijkheid in t algemeen voelde ik DIRECT (ze kauwde ook gelijk vele malen minder "overdreven" op het bit dan ze een uurtje daarvoor deed)

En voor de zadelmaker kwam had ik een tijd lang longewerk.. afentoe kort ritje met eigen zadel.. en verder trainen zonder zadel.. want dan liep ze vele malen fijner dan met zadel.. :') Miepie sprong zelfs wissels op zithulp.. terwijl ik het met zadel nieteens voor elkaar kreeg om zonder "overdreven" mee te zitten aan te galoppen vanuit stap. (met leenzadel wel overigens.. kan eindelijk wat "voor elkaar" krijgen terwijl ik rechtop blijf zitten! Overgang stap-galop hoor.. wissels doen we verder niet. Is ze nog heel niet aan toe)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 19-12-12 23:30, in het totaal 3 keer bewerkt

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 23:23

S_en_Z: Ik zie inderdaad ook duidelijk verschil. "Voor" gaat alles stugger en is er veel meer spanning. Fijn zeg :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 23:27

Hihi, kijk en zo kan je weer speculeren en leren van zo'n foto :D
Om het volledig te maken, hier een foto onder het zadel :)

Afbeelding

Even net een fractie momentje dat ik m'n hand omhoog deed (hij hield toen af en toe het bit vast, is nu over).
Afbeelding

Afbeelding

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 23:32

bertie schreef:
Ik zie een rechtervoorbeen dat naar voren grijpt. Verder naar voren dan ik kan verklaren uit de rest van het plaatje.
Ik zie achter-de-loodlijn. Is het compensatie omdat het rechtervoorbeen zo extra naar voren gebracht wordt? Zeg het maar, ik weet het niet.
Ik zie een staartdracht die niet natuurlijk afhangt. Waar komt die vandaan? Wat kunnen we eruit afleiden?

De eerste twee "ik zie" doet mij denken aan een paard dat op commando zijn been naar voren "moet" uitslaan. Dan zie je ook vaak deze houding terug (achter de loodlijn). Ik kan me daarom best voorstellen dat het inderdaad gewicht compenseren is.

Zou de hogere staatdracht komen doordat de rug aangespannen wordt? Daardoor krijg je inderdaad dat het paard beter kan stuwen (dan dragen) zoals S_en_Z opperde. Door aanspannen van de rug kan je ook verklaren waarom de hals omhoog gebracht wordt. Om toch nog vooruit te komen (zoals paard waarschijnlijk wilde op dat moment) duwt het paard de neus omlaag, terwijl de hals daar niet de ruimte voor geeft; resulteert in achter de loodlijn?

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 08:49

S_en _Z Wat een verschil zeg!
Je ziet nu een paard wat wil bewegen. Lijkt alsof het haar veel minder moeite kost.
Maar dit is met een leenzadel begrijp ik?
Hoe nu verder dan?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 09:02

Mijn eigen zadel is vorig jaar juni gekocht. Paard was toen wat dun en weinig bespierd. Zadel is meerdere malen opgevuld (4x door haar) en iedere keer als ik zei dat het schoof gaf ze mijn paard de schuld.. Ze moest nog aankomen, ze moest gespierder worden, ze moest nog steeds aankomen enz (laatste x kreeg ze spekribbels in de hals en kon haar ribben niet meer voelen en nog vond zij dat paard 30 kg aan moest komen)

Het heeft nog geen dag goed gelegen. Nu dus een ander laten komen en die dacht dat ze mega dik moest zijn geweest want t zadel was overal een maat te groot en keilkussens lagen helemaal niet op de juiste manier/plekken.

Hij is zo lief geweest me dit leenzadel te geven tot de verkoopster van mijn eigen zadel is geweest (komt 4 januari "kijken". LeenZadel ligt niet optimaal.. Hij had dit in de bus liggen en het lag beter dan mijn eigen zadel dus ik moet eerst afwachten.. Met vullen gaat mijn eigen zadel sowieso niet passen volgens hem..

Maarja.. Ik heb geen geldboom en de jackpot zal ik ook niet winnen dus eh... Ik weet het ook even niet.... Ik kan op dit moment nog geen ander zadel kopen.. Er zal eerst n oplossing moeten komen Wbt mijn zadel..

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:20

Tjemig, wat vervelend zeg. Vooral nu blijkt dat je zadel overal een maat te groot is.
Lijkt me moeilijk om hem dan passend te krijgen.

Het is altijd ontzettend vervelend en een hele zoektocht om een goed passen zadel voor je paard en jezelf te vinden.

Maar wat een verschil vertoont ze met het leenzadel zeg!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:51

Goeie tuigage maakt vaak veel verschil. Kom soms bij mensen waarbij het nog duidelijker zichtbaar is. Vind het zo zonde dat er bij de huidige nederlandse zadelmakers zo weinig kennis en kunde is.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:48

Ik word gillend gek van zadelmakers.
Andere singel, opvullen, andere boom, groter, kleiner, weer opvullen, toch ander zadel...
En noooooit is het helemaal perfect.
Raak nog failliet van die lui.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:17

Hmm, zadelmakers inderdaad, dan is die goed, half jaar later kom je erachter dat het toch niet deugt.
Volgende daar doe je dan jaar mee, maar is ook iets mis mee enzovoort...
En wat ik me dan afvraag, niet ieder paard hoeft voor hem op maatgemaakt zadel, echter een enigzins
passend model, dat niet in de weg ligt, moet een zadelmaker toch kunnen leveren?
Maar op de een of andere manier zitten ze dan ook meteen dramatisch slecht.

S_en_Z, welk merk zadel heb jij nu besteld?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:31

Hier ook problemen met een zadel.. Pony die ik rij, vond ik vanaf het begin niet goed lopen (wou niet eens linksom, kon het niet..) Had meteen gezegd dat het zadel sowieso niet goed was/lag, maar werd afgewimpeld met dat ie op maat was.
Pony werd iets losser door het rijden, maar lang niet zo goed als je zou mogen verwachten. Ben er een tijd mee gestopt, en omdat iemand anders hem wilde oppakken, hebben we het na een half jaar proberen op te pakken: nog steeds had ik twijfels bij het zadel, tot ik zei dat er niet meer met het zadel gereden werd.

De vorige eigenaar van de pony is langsgeweest om te kijken, en die gaf blijkbaar meteen aan dat het zadel niet goed lag: de boom was te smal voor de pony... Hoe zij het had uitgelegd aan de boer (daar is ie van), kwam goed over bij hem, mede omdat ik dus hetzelfde had gezegd en zij had het laten zien..

Pony krijgt een nieuw zadel, maar het is blijkbaar niet zo gemakkelijk als je zou denken. Wil het liefst de Wintec met verwisselbare boom, heb daar fijne ervaringen mee. Helaas is zadelpasser die ik had ingeschakeld uit de running vanwege hernia, dus zal of moeten wachten, of een andere moeten zoeken..

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:59

Sjol ik heb nog niets besteld.. ik kan niets bestellen.. want ik ben qua budget deels afhankelijk van wat er met mijn eigen zadel gaat gebeuren..... heb veel pech gehad afgelopen jaar dus mijn "spaargeld" is er helemaal doorheen.. heb nu wel weer wat bij elkaar gesprokkeld maar das nog lang niet genoeg voor een nieuw zadel.

DAMNIT.. |( |( Moeder vandaag aan de film gezet. Ze voelde heel fijn.. kwam in de overgangen terug zelfs mee rop het achterbeen (als in bekken meer kantelen) en ik kon haar grote stukken echt lekker uitzitten.. had mijn teugels mooi op maat.. ze was mooi rond in de hals en fijn in de aanleuning.. ik helemaal <3 en blij.. ik dacht.. kan ik jullie eindelijk een keer wat film laten zien als ik paardje fijn vind lopen... want meestal komt moeders filmen als ze net een dagje heeft dat ze net niet lekker loopt.. dus dan rijd ik "simpel" ipv dat ik echt train.. puur omdat ik ontspanning (tussen de oren) dan belangrijker vind dan wedstrijd gericht trainen.

Afijn.. nu kon ik er echt een keer aan werken.. ze was super naar mijn hand toe.. voor HAAR doen (paard wat altijd 5 cm opgekruld achter je hand bleef lopen hoe hoog of laag of kort of lang je ook gaf/reed en helemaal paranoide werd als ze contact teugel-ruiterhand voelde, hoe zacht ook) was ze zelfs vrij "zwaar" in de verbinding soms (niet hangerig). Ze was mooi ruim, al best grote stukken fijn van achteruit en ze zocht mijn hand super op.

Kom ik thuis.. ga ik terugkijken.. zit er heel veel storing op het bandje.. (wss te lang in warme camera gezeten vandeweek.. wij hebben nog een oudje met casettebandjes die we afentoe overtapen.. maar die tape gaat plakken als je ze laat zitten in een hete camera) Op de tv kon ik nog redelijk kijken en ik was best wel trots! (irriteerde me al rot aan de storingen).. maar met overtapen naar de pc was er van 40 minuten film echt NIETS meer normaal te volgen.. |(

Baal zo verschrikkelijk.. want nu weer 3 dagen aangepaste training zodat ze niet ineens "teveel" moet doen en ook de kans krijgt (zij EN haar spieren) tot rust te komen (ofwel.. longeren, wandelen en actief + lang laag rijden met afentoe stukjes oppakken... ipv andersom.)

Kon net wel janken.. pff.... (ik wou Bertie zo graag laten zien dat we ook echt wel kunnen knallen :( )

Veulen, de dagen hiervoor was het ook nog veel duidelijker.. maar we hadden de smaak zo lekker te pakken dat ik haar een beetje overdone gereden heb... ze had veel last van haar spieren door "anders" bewegen. Logisch natuurlijk.. maarja.. vond t wel sneu voor haar.

Vervelend Marocje.

Pion jij hebt toch een A. vd B?
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 20-12-12 21:08, in het totaal 4 keer bewerkt