[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

redbulllover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 17:20

_Esther_87_ schreef:
redbulllover schreef:
hooi!
ik heb even een vraagje,
als ik halt hou met mijn pony gaat ze zich ontspannen en nageven, dan ontspan ik mijn handen maar zodra ik aanstap is ze niet meer nagevelijk. heeft iemand oefeningen of tips?

ik zal morgen eens wat foto's maken!
groetjesss

Nageven doet een paard met heel zijn lijf, niet alleen het hoofd. Als je pony dus alleen maar knikt als je stil staat, is ze niet nageeflijk maar knikt ze enkel haar hoofd. Heb je dus niet zo heel veel aan, eigenlijk.

Ik vind het heel, heel lastig om je tips te geven nu omdat ik geen beeld bij jullie heb, maar ook omdat ik het gevoel heb dat je nog erg vooraan begint met nageeflijk rijden en het dan natuurlijk superbelangrijk is dat je het goed uitgelegd krijgt...Ik zou zeggen lees heel het topic door als je tijd hebt (en het eerst topic ook) daar kan je in ieder geval al heel veel van leren. Maar voor de directe begeleiding ben je, denk ik, beter af met iemand die je tijdens het rijden kan helpen.

jaa! ik ben bezig met het 1e topic door telezen!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 17:20

+:)+

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 17:49

Hallo allemaal, nou ik heb ook een paar foto's, we doen nog niet echt veel. Ze word nu langzaam aan doorgereden. Ze is ongeveer een half jaar onder het zadel.
En ik moet zelf ook nog heel veel leren! dus wees lief :o

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 18:24

Sammy_xxs schreef:
Hallo allemaal, nou ik heb ook een paar foto's, we doen nog niet echt veel. Ze word nu langzaam aan doorgereden. Ze is ongeveer een half jaar onder het zadel.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Even in je profiel gespiekt, hij komt van de paardenmarkt, dus wat hij is is onbekend neem ik aan?
Vind hem leuk, lekker stevig en stoer!

Oke de foto's.
Je lijkt best wel terug te werken met je handen, waardoor hij bv op foto 1 achter de loodlijn loopt.
En op de 1e foto je been ver terug?
En je hebt je teugels best erg lang (oke, ik beken, ben zelf ook schuldig aan dit soort zaken).
Let wel op dat hij zijn hoofd niet kantelt, op 2 foto's lijkt hij dat te doen (of niet recht te zijn in de hals),
dus echt recht op 2 teugels rijden.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 18:38

Sjolvir schreef:
Even in je profiel gespiekt, hij komt van de paardenmarkt, dus wat hij is is onbekend neem ik aan?
Vind hem leuk, lekker stevig en stoer!

Oke de foto's.
Je lijkt best wel terug te werken met je handen, waardoor hij bv op foto 1 achter de loodlijn loopt.
En op de 1e foto je been ver terug?
En je hebt je teugels best erg lang (oke, ik beken, ben zelf ook schuldig aan dit soort zaken).
Let wel op dat hij zijn hoofd niet kantelt, op 2 foto's lijkt hij dat te doen (of niet recht te zijn in de hals),
dus echt recht op 2 teugels rijden.

Hij is een zij;) ik heb haar niet gekocht op de paardenmarkt, mijn kleine shettie heb ik daar gekocht. Haar heb ik gekocht bij een particulier, en weet wel veel over haar verleden :)
Maar bedankt voor de compliment, vind dr ook super leuk :D

Ja mijn benen gaan meestal alle kanten op :o , en mn teugels heb ik lang inderdaad, maar voor mijn gevoel is het helemaal niet lang, als ik kkorter ga rijden lijkt het net of ik dan zwaar in de mond zit te trekken.
Op mn handen rijden doe ik eigenlijk niet, maar ze gaat meestal uit zichzelf veel te diep lopen, dat probeer ik nu ook echt eruit te rijden.
Enja ze is wat scheef :j ik ga einde van de maand naar een andere stalling, waar ik wel goede begeleiding krijg. dat heb ik tot nu toe nog niet gehad. alleen een beetje hulp.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 18:40

Zie ik daar een onderkinnetje van een valse knik. Shoot me if i am wrong.

Ik denk dat je hem misschien wat meer vrij moet laten van voren. Ik heb het idee dat hij beetje opgelropt loopt ipv met een lang rug. Als hij pas half jaar ond het zadel is is het omhoog rijden nog niet belangrijk. Belangrijkste is dan rechte lijnen voorwaarts en van de voorkant nog niet te veel doen.

Ben benieuwd wat bertie er van zegt. En ik hoop dat ik beetje goede feedback heb gegeven. Voor mij zijn fotos beoordelen nieuw dus kan er ook naastzitten :p

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 18:46

Een zij! aha! Weet je wat voor ras haar ouders zijn?

Voor mijn gevoel zijn mijn teugels ook nooit lang, begin altijd keurig op maat en gaandeweg, geef ik alles weg...
Totdat ik ongeveer op jouw lengte zit en denk dan, snert! Heb ik het weer gedaan :o .
Echter hoe langer hoe rottiger het uiteindelijk wordt om fijn gevoelig contact te houden met de mond en dingen
te vragen.
Korter zegt niet harder trekken, het blijft je eigen handen dragen, maar juist als ze wat korter zijn draag je
je eigen armen en handen beter en kan je beter voelen wat er gebeurt.
Als hij van zich zo achtert de loodlijn gaat lopen is ook niet goed, want dan is dat zijn manier om onder het werk
uit te komen en zich als het ware te verstoppen achter de loodlijn.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 18:48

@ Anne_mieke88, nou ik vind je feedback wel goed hoor :) ik moet zelf nog veel leren. Ik heb dan ook geen les gehad. en heb het gewoon zelf gedaan. Ik sta op een manege en kan de groepslessen in, heb ik een paar keer gedaan maar dat was niks. Priveles alle instructrices hebben geen plek, op de tijden dat ik alleen kan...dus dat zat er niet in. Nu ga ik einde van maand naar een andere stal waar ik wel les ga krijgen, en hoop ik veel meer te leren. maar ben gewoon benieuwd of dit erg slecht is, of dat het nog wel meevalt :o

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 18:52

Als eelkje zich opkrult achter de loodlijn (ja dat doet ze ook vaak genoeg) dan ga ik overgangen rijden en wat voorwaartser rijden. Want dan weet ik dat ze niet genoeg voorwaarts is en ze aan het zoeken is wat ze moet doen. En dan ga ik terug naar de basis en dat is het voorwaartse

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 19:05

Sjolvir schreef:
Een zij! aha! Weet je wat voor ras haar ouders zijn?

Voor mijn gevoel zijn mijn teugels ook nooit lang, begin altijd keurig op maat en gaandeweg, geef ik alles weg...
Totdat ik ongeveer op jouw lengte zit en denk dan, snert! Heb ik het weer gedaan :o .
Echter hoe langer hoe rottiger het uiteindelijk wordt om fijn gevoelig contact te houden met de mond en dingen
te vragen.
Korter zegt niet harder trekken, het blijft je eigen handen dragen, maar juist als ze wat korter zijn draag je
je eigen armen en handen beter en kan je beter voelen wat er gebeurt.
Als hij van zich zo achtert de loodlijn gaat lopen is ook niet goed, want dan is dat zijn manier om onder het werk
uit te komen en zich als het ware te verstoppen achter de loodlijn.

Ja haar moeder is een konik en haar vader een fries :D
Maar als je kortere teugels neemt, moet je je handen dan meer naar voren dragen?

@ Annemieke. ja voorwaarts rijden doe ik nu ook meer, en overgangen en schijnovergangen. dan loopt ze meestal wel wat beter. maar alsnog heeft ze snel de neiging om te diep te lopen. Maar ik hoop ook als ik dalijk goede begleiding heb dat we voorruit gaan. want nu zit ik elke keer zelf maar aan te kloten :o

Sjolvir

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 19:30

Daar komt dat kleurtje vandaan! Konik! Wat een grappige kruising!!

Ja, dat is het idee, doordat je je teugels korter hebt, zit je actiever en draag je je armen meer zelf.
Ga maar eens nu op je stoel zitten hou je handen laag en dicht bij je.
En ga op diezelfde stoel zitten en draag je armen.
Voel je het verschil?
Tevens handig dat je dan bv als je van stap overgaat in draf en dan naar galop dat je dan niet steeds
helemaal lange waslijnen krijgt.
In stap heeft paard uiteraard de meest ruimte nodig.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 19:52

@ Sjolvir, ja leuke kruising he :D

Ja ik voel inderdaad het verschil :D ik zal er aan denken als k weer ga rijden.
Enja idd die waslijntjes heb ik altijd last van moet ik ze weer op maat nemen enzo :+
Hopleijk als ik ze korter neem ( en hou :P ) dat het wel beter gaat! bedankt voor de tips in ieder geval!

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 22:00

Sammy_xxs schreef:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wat een apart kleurtje, leuk paard :)

Op de eerste foto zie ik een paardje dat veel te diep loopt, nek is hier niet het hoogste punt en jij lijkt jezelf ook vast te zetten in je schouders. Luistert ze al goed naar je been?

Op de tweede foto zie ik een paardje dat zijn best voor je wil doen, het bekken kantelt en toch nog lekker voorwaarts loopt *\o/* ondanks dat jij haar belemmert vooraan -O-

Op de derde foto valt ze op de voorhand... en loopt ze ook niet meer lekker voorwaarts...oeps...ook weer door je tegenwerkende handen |o

Als ze nog maar zo kort onder het zadel is probeer er dan echt op te letten dat je haar niet in een krul trekt.Ik denk dat je hier een eerlijk paardje onder je kont hebt dat echt voor je wil werken maar geef haar daarvoor de kans en de ruimte :j ! Eigelijk moet je helemaal niet aan de voorkant denken dat komt vanzelf wel als je actief voorwaarts rijdt. Veel overgangen rijden en tempowisselingen en laat ze zelf je hand opzoeken dan ben ik er zeker van dat jullie een leuk team kunnen worden ;)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 22:26

Anne_mieke88 schreef:
Zie ik daar een onderkinnetje van een valse knik. Shoot me if i am wrong.

Ik denk dat je hem misschien wat meer vrij moet laten van voren. Ik heb het idee dat hij beetje opgelropt loopt ipv met een lang rug. Als hij pas half jaar ond het zadel is is het omhoog rijden nog niet belangrijk. Belangrijkste is dan rechte lijnen voorwaarts en van de voorkant nog niet te veel doen.

Ben benieuwd wat bertie er van zegt. En ik hoop dat ik beetje goede feedback heb gegeven. Voor mij zijn fotos beoordelen nieuw dus kan er ook naastzitten :p

Voor een paard dat een half jaar onder het zadel is vind ik dit véél te veel geneigd naar controle, en kop-naar-beneden.
Ik denk dat de nadruk juist moet liggen op het voorwaarts!
Het faciliteren!

In de handhouding kan ik niet echt zien dat dit paard naar voren gereden wordt - integendeel: de handhouding is steeds 'terug'.
Handhouding is héél erg 'mindset'.

ik zie hier wel een leuk paard, met een bijzondere kleur. <3
De hals komt diep uit de borst, heeft snel neiging tot onderhals.
Dit is nou een situatie waar ik graag zou willen zien dat de hals meer wordt uitgeschoven!

Probeer te beelddenken: hoe zou het er uit zien als die hand tien centimeter naar voren komt?

Om die hand die tien centimeters naar voren te plaatsen is in de praktijk ENORM moeilijk!
Laten we daarom niet te streng zijn! :(:)

Dit paard is het zeker waard, ik zie wel potentie. Nu die tien centimeter nog, en een beetje impuls! *\o/*

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 22:35

@ Lizzi en Bertie, bedankt voor de tips! Als ik eerlijk mag zijn is dit eigenlijk ook liever niet hoe ik rijd. Maar omdat dit tegen mij wordt gezegd, handen op 1 plek houden, strak houden dan komt ze vanzelf naar beneden. zelf rijd ik ook liever gwn relaxed dat ze nageefelijk loopt komt vanzelf wel. Ik heb ook een filmpje waar ik rijd op mn eingen manier...ook niet super goed :o maar dan heb ik geen tegen werkende hand. dit is het filmpje, is denk ik van 2 weken geleden...
http://www.youtube.com/watch?v=2ui3yZGre9w&context=C4ad8232ADvjVQa1PpcFOZdgPfI8ufpGGIou5P_Djrd9NvNX0RxJM=
Wat is dan beter? hoe ik rij op het filmpje of op de foto's?

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 22:40

Sammy_xxs schreef:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gaat een poging doen.

Knap paard <3

ik vind het er wat gedwongen uitzien.

Het klinkt mischien heel gemeen maar ik zie op elke foto een tegenwerkende hand.
Door dat jij je hand zo vast zet kan je paard zijn pas niet afmaken en belemmer je de schoudervrijheid.

Op de eerste foto mag het paard actiever: Het achterbeen komt niet in het spoor van het voorbeen en is al weer op de grond terwijl het voorbeen nog bezig is met een stap. De takt klopt dus niet.
Ook lijkt het paard te kantelen door je binnenhand. Ook zie ik een valse knik.

Op de tweede foto: Weer die handen, over het algemeen vind ik dit de fijnste foto. De takt klopt nog niet maar het ziet er al beter uit. Fijner over de benen. *\o/* Als jij je handen voor het zadel gedragen had zou het er nog fijner uitzien, doordat je paard meer ruimte krijgt van voor.

Op de derde foto: Eigenlijk het zelfde comentaar als de eerste foto, paard mag actiever handen mogen gedragen voor het zadel. paard lijkt weer te kantelen.

Als tip zou ik zeggen handen naar voren lekker voorwaarts rijden en tempo wisselingen zodat de takt beter wordt en meer op het achterbeen komt en vooral van voor lekker de ruimte geven!!!!!!

Dan komt het vast helemaal goed.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 22:44

Nou even heel eerlijk, wat is er zo vreselijk aan waslijnteugels..? :o

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 22:52

Ik heb woensdag weer les maar kan het niet laten om het hier te vragen.

Het rijden gaat lekker ben bezig om hem te laten buigen om mijn binnenbeen door voltes achtjes en noem maar op. Maar ik loop toch tegen wat dingen aan. Ben vooral aan het stappen omdat het in draf me nog wat te snel gaat en ik dan hectisch word met wat ik moet doen: binnehand wat van de hals af binnenbeen/kuit er aan en tegelijkertijd opletten dat hij niet over de buiten schouder weg loopt en zorgen dat hij niet onder me vandaan loopt.

Ik probeer hem zo goed mogenlijk op lengte en de loodlijn te rijden maar soms komt hij nog wat te diep.
Als dit gebeurd zit hij compleet weer in zijn eigen wereld waar hij de dienst uitmaakt.
Ik probeer het op te lossen door been en ruimte van voor maar daar gaat hij negen van de 10 keer dieper van lopen. :? Hoe lossen jullie dit op?

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 22:59

Appelmoes_11 schreef:

Correct my if i am wrong!

Om je paard naar je hand toe te rijden heb je wel contact met de mond nodig en door waslijntjes krijg je dit niet.

Ook kan het betekenen dat je paard in een valse knik loopt en of achter de teugel.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 23:18

Hoe doen bitloze ruiters het dan? En westernruiters? En waarom zou het paard in een valse knik lopen omdat je de teugels loslaat? (Dit komt heel agressief over, maar het zijn serieuze vragen, ik wil dit echt weten :P Ik snap het namelijk niet.)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 23:20

Appelmoes_11 schreef:
Hoe doen bitloze ruiters het dan? En westernruiters? En waarom zou het paard in een valse knik lopen omdat je de teugels loslaat? (Dit komt heel agressief over, maar het zijn serieuze vragen, ik wil dit echt weten :P Ik snap het namelijk niet.)

Het paard moet de hand opzoeken. Wat heeft dat met bitloos te maken? Ik rijd bitloos en ik streef er ook naar dat mijn paard de hand opzoekt. Dat heet aanleuning. Als het paard in een houding blijft lopen wanneer jij je handen naar voren brengt, is er geen sprake van aanleuning, bit, bitloos of western.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 23:22

Appelmoes_11 schreef:

Je laat je paard in de steek.

Lijkt me genoeg reden.

Er zijn paarden die achter de loodlijn lopen terwijl de teugel slap hangt.
We noemen dit 'achter de teugel'.

Het paard reageert daarbij niet meer op de hulpen.
Laatst bijgewerkt door bertie op 10-03-12 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 23:24

Aha, op die fiets...

Grappig, want ik heb ook vaak boogjes in de teugels, maar als ik mijn handen naar voor of naar achter doe, gaat haar hoofd wél mee. Hebben jullie daar een verklaring voor?

Dat heeft met bitloos te maken omdat alle websites over bitloos rijden vol staan met 'niet geschikt voor constante aanleuning', vandaar.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 23:38

R_ali_R schreef:
Ik probeer hem zo goed mogelijk op lengte en de loodlijn te rijden maar soms komt hij nog wat te diep.
Als dit gebeurt zit hij compleet weer in zijn eigen wereld waar hij de dienst uitmaakt.
Ik probeer het op te lossen door been en ruimte van voor maar daar gaat hij negen van de 10 keer dieper van lopen. :? Hoe lossen jullie dit op?

NOG meer voorwaarts! Totdat het contact er weer is .. contact in de zin van 'hé, ben je daar? '

Kennelijk heb je het contact met je paard verloren.
Doorbreek die situatie! Schudt hem wakker! De houding, het loodlijn-plaatje, zeg maar is dan niet zo belangrijk.
Wat wél belangrijk is, is dat je het contact -de dialoog - herstelt.

Dit is misschien niet 'lief'- en toch weer wel.
Niet lief: omdat je echt moet ingrijpen.
Wel lief: omdat je DUIDELIJK bent.

In de situatie zoals jij die beschrijft zou ik direct spoor geven!
Doorbreek de impasse!
EN dan óók: zodra het resulteert in voorwaarts, dan weer héél poeslief zijn als beloning.

Nu ik dit zo schrijf, begin ik me af te vragen of je wel DUIDELIJK bent, naar je paard.

Eigenlijk zou 'in zijn eigen wereld' gewoon niet aan de orde moeten kunnen zijn. Daar heb JIJ een rol in.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 23:51

Appelmoes_11 schreef:
Aha, op die fiets...

Grappig, want ik heb ook vaak boogjes in de teugels, maar als ik mijn handen naar voor of naar achter doe, gaat haar hoofd wél mee. Hebben jullie daar een verklaring voor?

Dat heeft met bitloos te maken omdat alle websites over bitloos rijden vol staan met 'niet geschikt voor constante aanleuning', vandaar.

Hm .. eerlijk gezegd ken ik 'alle websites over bitloos rijden' niet, dus je moet me echt even uitleggen wat je bedoelt met "niet geschikt voor constante aanleuning".

Eh.. het lijkt een beetje flauwe opmerking, maar dat is het niet.
Want ik weet het écht niet.

Vooral dat 'niet geschikt voor constante aanleuning' .. dat snap ik niet.

Bij de KNS zijn mogelijkheden om bitloos te rijden.
Is er een discrepantie tussen wat de KNHS verwacht bij bitloos, en 'niet geschikt voor constante aanleuning'?
Help me. Ik weet het echt niet. %)