Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

aeckker03

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:51

ik vind niet dat hele zware mensen op zo'n kleine pony moeten gaan zitten. da's gewoon zielig vind ik.
ik snap dat afvallen heel moeilijk is maar ga dan op bijvoorbeeld een belgische knol zitten ofzo

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:14

AnnoDomino3 schreef:
ik vind niet dat hele zware mensen op zo'n kleine pony moeten gaan zitten. da's gewoon zielig vind ik.
ik snap dat afvallen heel moeilijk is maar ga dan op bijvoorbeeld een belgische knol zitten ofzo

Maar zelfs een "belgische knol" (die heel leuk zijn) kunnen niet altijd een zwaar gewicht dragen.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:23

Ik denk ook dat iedereen voor zichzelf mag bepalen wat voor hem of haar een aannemelijk gewicht is om op je paard toe te laten, en hoe meer mensen dit bewust gaan doen hoe meer het zal doordringen onder de ruiters dat dit probleem steeds grotere vormen gaat aannemen, net als dat de mensheid steeds dikker begint te worden.
En van b.v manege's vind ik het heel goed dat ze zich bewust zijn van deze problemen, en dus een maximale grens hanteren.
Ik denk alleen dat het niet haalbaar is om wettelijk een maximale grens te gaan vaststellen.
Maar het zou zeker een goed begin zijn om meer voorlichting te geven over de schade die het kan veroorzaken, denk dat veel mensen zich daar helemaal niet van bewust zijn.
En die voorlichting begint bij de manege's en verenigingen, jong geleerd is oud gedaan.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:25

Wettelijk kan ook nooit...Maar een richtlijn zou al mooi zijn wat mij betreft zodat mensen er meer over na gaan denken. Plus dat paardrijden meer als sport wordt gepromoot (wat dus inhoudt dat je fysiek fit moet zijn) i.p.v. bezigheid

aeckker03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:42

ik vind belgische knollen ook heel leuk :D
ik vind ze pachtig

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 13:01

Richtlijn
hoe maak je die? wie maakt die?

kom je weer op gevoel uit.
Dat is toch geen leidraad?

tinker lange rug tinker korte rug
Daar gaat je richtlijn al stuk

Je kunt dit niet in regels pakken teveel diverse factoren
En voordat er vingers gewezdn worden moet dat eens doordringen. maar wijzen is zoveel gemakkelijker

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 13:06

Ik wijs inderdaad ja, naar het paard. Ik zie gewoon te vaak dikke ruiters op een paard waarvan je dui-de-lijk kan zien dat dat paard daar niet confortabel onder loopt. Er zullen vast uitzonderingen zijn.

Laat ik het zo zeggen, gewicht mag van mij meer een issue worden op maneges, en dan dus niet alleen gewicht, maar gewoon fysieke fitheid. Het zou een vast thema moeten zijn. Als dat zonder richtlijn zou kunnen prima, maar zolang we alles maar met de mantel der liefde toedekken en ons verschuilen achter het feit dat 'ach ieder paard is anders' of 'er is nog geen gedegen onderzoek gedaan' gaan er weinig mensen hun ogen openen. Als je 100kg weegt en 1.70 bent ga je ook geen hordelopen, geen marathon, waarom dan wel op een paard zitten

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 13:14

Ik zal wel onder een steen leven want in mijn omgeving ken ik maar 1 persoon die te zwaar is. En dat is haar al vaak verteld maar dat maakt niet uit

Verder ken ik alleen maar mensen slanker of hetzelfde dan ik op passende paarden.
Voor die ene hoef ik geen regeling en het blijft me verbazen dat andere hier zoveel te zware ruiters kennen en dan ook nog rond de 100 kilo

britneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 13:36

ik vind dat stevige mensen wel kunnen paardrijden ,maar wel moeten opletten wat voor paard het is ;)
maar ga dan niet op een d-pony zitten als je weet dat dat niet de goede combi is.
ik zou dan kiezen voor een fries ofzoiets.. :)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:05

Schrikdraad, misschien schat jij de mensen om je heen lager in qua gewicht dan ze in werkelijkheid zijn, of zie jij mensen gewoon anders, mij valt iig ook op dat er teveel mensen te zwaar zijn en te onfit om op hun of uberhaupt een paard te zitten...90 kg zou echt de max moeten zijn, niemand kan nl meer dan 90 kg wegen en een gezond fit lijf hebben, buiten de bodybuilders gerekend, maar die ambieeren zelden een paardensportcarriere, al zijn er uitzonderingen zoals john, maar die is dan weer heel bewust bezig met zijn conditie gezondheid en gewicht, houdt hier ook rekening mee mbt paardrijden.
Bij 90 kg moet een man of vrouw minimaal 1.90 zijn, en zo heel veel mensen van die lengte zijn er niet...dus simpel gezegd, de gemiddelde man of vrouw moet voor een gezonde bmi al onder de 90 kg wegen...wellicht niet de perfecte meter, maar al een serieus goede richtlijn...

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:20

En waarom zou er eigenlijk geen wettelijke grens mogen zijn? een kind iedere dag een rugzak van 40 kilo laten dragen mag ook niet, en nog duizenden andere dingen mogen ook niet, allemaal wettelijk bepaald, waarom mag er geen wet zijn die bepaald wat een maximum gewicht is om op een paard te gaan zitten? hondenkarren zijn ook verboden...omdat de last voor de honden te hoog was, dus waarom geen wet voor max gewicht voor paardenrug belasting? ik vind nl niet dat de mensen tegenwoordig allemaal in staat zijn om een goede inschatting te maken van wat wel of niet kan, dan zouden er nl ook niet zo enorm veel te zware mensen en kinderen rondlopen...hier en daar een wetje dat ten goede komt van de gezondheid van de mensen ( en dus ook voor de paardjes) vind ik prima kunnen, graag zelfs.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 18:59

Waarom zou ik verkeerd inschatten en jullie niet?

Dat is de tendens van dit hele topic.
Iedereen die de 90 grens aanhoud heeft gelijk elk ander niet. punt, basta.
Ook al kijkt een ander naar elk paard afzonderlijk naar elke ruiter afzonderlijk heeft een eerlijke en goede kijk erop maar nee die is fout.
Terwijl die persoon op een bepaald paard maar 70 kilo toelaat of iemand die meer kan dan manege niveau om zo de last te verminderen.
Maar die geen absolute vaste grens heeft van x aantal kilo.

kortzichtigheid ten top.
En dan raar vinden dat het topic zo vaak mis gaat.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:23

schrikdraad schreef:

Waar staat verkeerd? Zoals ik het lees schrijft freeride dat niet, hoogstens anders.

Ben het overigens helemaal eens met freeride.
Ja, ook fysieke fitheid is een punt. Sommige ruiters staan al te hijgen als ze hun paard even voor moeten draven, of een stukje met paard gewandeld hebben in het duin. Al zijn dat net zo goed slanke mensen natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 23:23

freeride schreef:
En waarom zou er eigenlijk geen wettelijke grens mogen zijn? een kind iedere dag een rugzak van 40 kilo laten dragen mag ook niet, en nog duizenden andere dingen mogen ook niet, allemaal wettelijk bepaald, waarom mag er geen wet zijn die bepaald wat een maximum gewicht is om op een paard te gaan zitten? hondenkarren zijn ook verboden...omdat de last voor de honden te hoog was, dus waarom geen wet voor max gewicht voor paardenrug belasting? ik vind nl niet dat de mensen tegenwoordig allemaal in staat zijn om een goede inschatting te maken van wat wel of niet kan, dan zouden er nl ook niet zo enorm veel te zware mensen en kinderen rondlopen...hier en daar een wetje dat ten goede komt van de gezondheid van de mensen ( en dus ook voor de paardjes) vind ik prima kunnen, graag zelfs.

Dat mag niet omdat het een schop tegen het gevoelige been van de dikke ruiters is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 23:28

schrikdraad schreef:

Dat is de tendens van dit hele topic.
Iedereen die de 90 grens aanhoud heeft gelijk elk ander niet. punt, basta.
Ook al kijkt een ander naar elk paard afzonderlijk naar elke ruiter afzonderlijk heeft een eerlijke en goede kijk erop maar nee die is fout.
Terwijl die persoon op een bepaald paard maar 70 kilo toelaat of iemand die meer kan dan manege niveau om zo de last te verminderen.
Maar die geen absolute vaste grens heeft van x aantal kilo.

kortzichtigheid ten top.
En dan raar vinden dat het topic zo vaak mis gaat.

Je noemt zelf dat een richtlijn niet goed is, omdat het per paard kan verschillen, dan maar een algemene regel. Gemakkelijk te hanteren, bijvoorbeeld 90 kilo ongeacht manier van rijden, man of vrouw, kort of klein. Lekker algemeen en makkelijk toe te passen.

Kortzichtig is het goed praten van een maatschappij welke vervet en vinden dat dan alles maar mee moet gaan daarin. Dat is pas kortzichtigheid, dat men maar vind dat alles maar aangepast moet worden op het vervetten van de maatschappij, dat iedereen en alles de grenzen maar moet verschuiven om de dikkere medemens tegemoet te komen, want oei als je iets over zwaarlijvigheid zegt. Verwachten van een paard dat het steeds zwaardere ruiters moet dragen, omdat de hedendaagse ruiter nu eenmaal steeds zwaarder wordt. Je ogen sluiten voor de gevolgen die hier voor het paard uit kunnen voortkomen, dat is pas kortzichtigheid. En ja, veel paarden worden ook vernaggeld op andere wijze, hoor je me niets over zeggen, maar ook daar mag wat over gezegd worden, maar over een te dikke ruiter ho maa, das pas kortzichtigheid.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 10:27

Nee kortzichtig is niet naar een geheel kijken maar wijzen en veroorelen.
Niet lezen of willen begrijpen dat een 90 regel juist dom is.
Dan krijg je dingen als ruiter weegt 80 dus kan wel op een smal paardje met weke rug.

Je moet mensen leren het geheel te bekijken.
Kunde daarin.
Maar als ik zie hoe verschrikkelijk bekrompen de reacties hier zijn en de paarden kunde daarmee direct aangegeven wordt, begrijp ik het klampachtig vast houdenvan die grens wel.
Je moet wat als je verder geen oog hebt voor het paard en het geheel.

Ik trek me terug uit het topic. Wetende dat mijn paarden kennis breder is en daarom het geheel goed kan beoordelen. En ik pas met mijn inzicht duidelijk niet tussen dit penny gepeupel.

Succes met vinger wijzen en veroordelen maar niet leren door kortzichtigheid.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 10:39

@Schrikdraad, wow, wat kun jij lekker over 1 kam scheren en beoordelen zeg, eigenlijk moet ik zeggen veroordelen, want als iemand er anders dan jou over denkt, blijkt daar voor jou dus direct uit dat de paarden kunde(wat dat ook mag zijn, onbekend woord voor mij)erg laag ligt in dit topic....

Je eerste zin snap ik wel, maar daaruit blijkt voor mij dan weer uit dat je niet snapt dat ik met 90 kilo een absoluut maximum wil aanduiden, dus op een sterk gezond goed getraind paard is 90 de max voor mij, paarden die minder sterk,gezond en getraind zijn, krijgen dan voor mij in vergelijkende dalende trap een lager maximum op hun rug, dat valt trouwens ook onder het kopje logisch nadenken, lijkt me erg handig in de "paarden kunde".
Bedankt nog voor de penny-vingerwijzende laatste zin, veel plezier en succes in jouw volwassen wereld waarin jouw paarden kunde en kennis alles tot in perfectie organiseren, doei!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 10:42

schrikdraad schreef:
Nee kortzichtig is niet naar een geheel kijken maar wijzen en veroorelen.
Niet lezen of willen begrijpen dat een 90 regel juist dom is.
Dan krijg je dingen als ruiter weegt 80 dus kan wel op een smal paardje met weke rug.

Je moet mensen leren het geheel te bekijken.
Kunde daarin.
Maar als ik zie hoe verschrikkelijk bekrompen de reacties hier zijn en de paarden kunde daarmee direct aangegeven wordt, begrijp ik het klampachtig vast houdenvan die grens wel.
Je moet wat als je verder geen oog hebt voor het paard en het geheel.

Ik trek me terug uit het topic. Wetende dat mijn paarden kennis breder is en daarom het geheel goed kan beoordelen. En ik pas met mijn inzicht duidelijk niet tussen dit penny gepeupel.

Succes met vinger wijzen en veroordelen maar niet leren door kortzichtigheid.

Voel jij je beter dan de rest hier?

Tuurlijk moet je altijd kijken of iemand op een paard past en hoort een persoon van 80 kilo niet op een pony met een weke rug. Wie zegt dat binnen zo'n grens niet gekeken moet worden wat past? Dat maak je er zelf van. Het is geen vrijbrief om elke willekeurige ruiter op elk willekeurig paard te zetten. Nu is er helemaal geen richtlijn en kan dat dus ook gebeuren, alleen voorkom je met richtlijn dat mensen van 100 kilo op zo'n paard worden gezet.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:18

Citaat:

Ik voelde me echt verrot vanmorgen met opstaan (kater) Maar jij maakt me weer aan het lachen!

Pot verwijt de ketel overigens...Zo star als jij sommige vindt, zo star blijf jouw ding herhalen. En de vrijheid die jij wilt zien in beoordelingen maakt juist dat zoveel paarden ruggen naar de Filistijnen gaan.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 14:22

Ik moet eigenlijk zeggen dat ik beide standpunten wel kan begrijpen.
Een maximale grens aangeven is denk ik best goed, stel je zet dat op 90 kilo.
Maar dan krijg je inderdaad ook de mensen zo als schrikdraad dat zegt die stug vast houden aan die 90 kilo, en vervolgens niet meer naar het geheel kijken en iedere ruiter die maar onder de 90 is op ieder willekeurig paard zetten, want alles onder de 90 kilo is goed.
Als je een 90 kilo grens aanhoud, dan moet je nog steeds naar het geheel blijven kijken, want voor welke paarden en pony's geld dan welke grens?
Daarnaast vind ik het ook nogal een verschil of je een zadel van 2 kilo of een zadel van 17 kilo op je paard legt.
Zo kan die ruiter die met dat 17 kilo zadel niet meer op een bepaald paard rijden, en met die 2 kilo wel.
En moet je dan de kleding wel of niet mee gaan tellen als er gewogen word, scheelt ook weer een aantal kilo.
En hoe wil je die 90 kilo grens dan gaan controleren, bij iedere manege een weegschaal neezetten? als je een paard gaat kopen dat je je eerst moet wegen? krijg je een bekeuring als je met je paard onderweg bent en je word aangehouden inplaats van blazen moet je dan wegen.

Ik weet dit klinkt allemaal wel heel ver gezocht, maar wil hier alleen maar mee aangeven dat het niet zo makkelijk is om zo iets wettelijk te maken.
Ik denk dat er om te beginnen veel meer goede voorlichting moet komen, zowel op manege's als verenigingen.
Maar ook dat is weer een gevoelig iets, want dan moet je mensen aanspreken op hun minpunten, en tegenwoordig is ieder klant er 1, zelfs dat kind met overgewicht.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 14:25

marjootje schreef:
krijg je een bekeuring als je met je paard onderweg bent en je word aangehouden inplaats van blazen moet je dan wegen.

_O- Met of zonder schoenen?

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 14:27

Appelmoes_11 schreef:
marjootje schreef:
krijg je een bekeuring als je met je paard onderweg bent en je word aangehouden inplaats van blazen moet je dan wegen.

_O- Met of zonder schoenen?

Zonder kleren, schoenen mag je aanhouden........ :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 14:56

marjootje schreef:
Maar dan krijg je inderdaad ook de mensen zo als schrikdraad dat zegt die stug vast houden aan die 90 kilo, en vervolgens niet meer naar het geheel kijken en iedere ruiter die maar onder de 90 is op ieder willekeurig paard zetten, want alles onder de 90 kilo is goed.
Als je een 90 kilo grens aanhoud, dan moet je nog steeds naar het geheel blijven kijken, want voor welke paarden en pony's geld dan welke grens?
Daarnaast vind ik het ook nogal een verschil of je een zadel van 2 kilo of een zadel van 17 kilo op je paard legt.
Zo kan die ruiter die met dat 17 kilo zadel niet meer op een bepaald paard rijden, en met die 2 kilo wel.
En moet je dan de kleding wel of niet mee gaan tellen als er gewogen word, scheelt ook weer een aantal kilo.
En hoe wil je die 90 kilo grens dan gaan controleren, bij iedere manege een weegschaal neezetten? als je een paard gaat kopen dat je je eerst moet wegen? krijg je een bekeuring als je met je paard onderweg bent en je word aangehouden inplaats van blazen moet je dan wegen.

Ik weet dit klinkt allemaal wel heel ver gezocht, maar wil hier alleen maar mee aangeven dat het niet zo makkelijk is om zo iets wettelijk te maken.
Ik denk dat er om te beginnen veel meer goede voorlichting moet komen, zowel op manege's als verenigingen.
Maar ook dat is weer een gevoelig iets, want dan moet je mensen aanspreken op hun minpunten, en tegenwoordig is ieder klant er 1, zelfs dat kind met overgewicht.

Niemand zegt toch ook dat dan alles maar kan, met zo'n richtlijn? Nu is er niets, dus gebeurt jouw voorbeeld evengoed, men zet nu ook vaak ruiters op paarden, welke er te zwaar voor zijn. Nu zijn die ruiters soms nog flink over de 90 kilo.
De richtlijn zegt niet, je mag op willekeurig paard 90 kilo deponeren. Tuurlijk niet, maar het zou dan dienen als bovengrens. Een halve zool die 90 kilo dan op een welsh a zet, die doet dat nu waarschijnlijk ook al zonder richtlijn, maar dat zijn dan vast geen al te snuggere mensen.

De uitgang is welzijn van het paard, ik snap niet waarom daar zo moelij over gedaan wordt, als je zegt dat ruk en pluk werk en fout harnachement aangepakt moet worden of zeer hinderende ruiters ben ik ook voor. Waarom wordt dat ineens zo onbespreekbaar als het om dikke ruiters gaat, dan telt paardenbelang niet?

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:02

Mindim schreef:
marjootje schreef:

Niemand zegt toch ook dat dan alles maar kan, met zo'n richtlijn? Nu is er niets, dus gebeurt jouw voorbeeld evengoed, men zet nu ook vaak ruiters op paarden, welke er te zwaar voor zijn. Nu zijn die ruiters soms nog flink over de 90 kilo.
De richtlijn zegt niet, je mag op willekeurig paard 90 kilo deponeren. Tuurlijk niet, maar het zou dan dienen als bovengrens. Een halve zool die 90 kilo dan op een welsh a zet, die doet dat nu waarschijnlijk ook al zonder richtlijn, maar dat zijn dan vast geen al te snuggere mensen.

De uitgang is welzijn van het paard, ik snap niet waarom daar zo moelij over gedaan wordt, als je zegt dat ruk en pluk werk en fout harnachement aangepakt moet worden of zeer hinderende ruiters ben ik ook voor. Waarom wordt dat ineens zo onbespreekbaar als het om dikke ruiters gaat, dan telt paardenbelang niet?

Ik zeg alleen dat zo'n richtlijn heel moeilijk wettelijk te maken is omdat het heel moeilijk te controleren valt of iedereen zich aan zo'n wet houd, juist doordat er zo veel verschillende mensen zijn waar je aan de bouw niet kunt afzien hoe zwaar ze zijn, en het is moeilijk te controleren.
Daarnaast blijf je dan toch de gevallen houden die een te zware ruiter op b.v een welsh zetten, wat wil je daar dan voor een wet voor bedenken?

Ik ben zeker voor het welzijn van het paard, en vind zeker dat het bespreekbaar moet worden gemaakt.
Daarom ben ik ook voor veel meer voorlichting wat dan de schade voor het paard kan zijn, en dan niet alleen voor de zwaardere ruiter, maar ook voor verkeerd harnachement en ruk en pluk werk.
Een richtlijn is zeker niet verkeerd, maar alleen daarmee kom je er niet.
De meeste ruiters beginnen op een manege of vereniging, dus pak het probleem bij het begin aan.
Geef dan naast een richtlijn ook goeie voorlichting waarom die richtlijn er is, een hoop mensen zijn zich helemaal niet bewust dat ze schade kunnen aanbrengen door hun gewicht.
Zo als ik al eerder zei, bij de meeste manege's is iedere klant er 1, en er zijn maar weinig manege's die een te dik kind/volwassene weigeren vanwege het gewicht, nee dan word er een passend paard gezocht, en daar gaat het al fout.

Ook ik ben een zwaardere ruiter en voor mij telt zeker het paardenbelang, dus scheer niet alle "dikke" ruiters over 1 kam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:30

marjootje schreef:
Ik zeg alleen dat zo'n richtlijn heel moeilijk wettelijk te maken is omdat het heel moeilijk te controleren valt of iedereen zich aan zo'n wet houd, juist doordat er zo veel verschillende mensen zijn waar je aan de bouw niet kunt afzien hoe zwaar ze zijn, en het is moeilijk te controleren.
Daarnaast blijf je dan toch de gevallen houden die een te zware ruiter op b.v een welsh zetten, wat wil je daar dan voor een wet voor bedenken?

Ik ben zeker voor het welzijn van het paard, en vind zeker dat het bespreekbaar moet worden gemaakt.
Daarom ben ik ook voor veel meer voorlichting wat dan de schade voor het paard kan zijn, en dan niet alleen voor de zwaardere ruiter, maar ook voor verkeerd harnachement en ruk en pluk werk.
Een richtlijn is zeker niet verkeerd, maar alleen daarmee kom je er niet.
De meeste ruiters beginnen op een manege of vereniging, dus pak het probleem bij het begin aan.
Geef dan naast een richtlijn ook goeie voorlichting waarom die richtlijn er is, een hoop mensen zijn zich helemaal niet bewust dat ze schade kunnen aanbrengen door hun gewicht.
Zo als ik al eerder zei, bij de meeste manege's is iedere klant er 1, en er zijn maar weinig manege's die een te dik kind/volwassene weigeren vanwege het gewicht, nee dan word er een passend paard gezocht, en daar gaat het al fout.

Ook ik ben een zwaardere ruiter en voor mij telt zeker het paardenbelang, dus scheer niet alle "dikke" ruiters over 1 kam.

Dat is ook heel moeilijk te controleren en zal er daarom waarschijnlijk ook nooit komen. Maar een overkoepelende organisatie van maneges kan haar leden wel vragen deze richtlijn te hanteren.
Misschien kan het ook als richtlijn bij wedstrijden, evengoed als een jockey aan bepaalde gewichten moet voldoen, vooraf discreet controleren
Gevallen dat mensen te zware ruiters op hun ponies gaan zetten heb je nu ook al, dat zal je dan ook hebben. Dat wordt nu al afgekeurd en dat zal dan ook zo zijn. Aan dat soort gevallen verander je niets.

Verder bestaat het een imo niet zonder het ander en moet je zekers op de maneges gaan beginnen en uiteraard met de reden en bijbehorende uitleg. Zodat men ook begrijp waarom het niet verstandig is en wat het bij een paard kan veroorzaken. Dat men te zware lesklanten daar weigert vind ik eigenlijk sowieso doodnormaal. Aangezien zeker de beginnende dikke ruiter funest is voor een paard lijkt me, de optie om dan maar een passend paard te zoeken vind ik een no go.

Het zou al fijn zijn als er meer bewustzijn rondom dit onderwerp komt, maar helaas zie je veel zware ruiters die zich in hun wiek geschoten voelen. Dat is het probleem. Veel zware ruiters zeggen hun paard niet in de weg te zitten, dan moeten het imo dan allemaal geweldige ruiters zijn. Ben je dat niet, hoor je imo sowieso niet op een paard.