Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
AnnoDomino3 schreef:ik vind niet dat hele zware mensen op zo'n kleine pony moeten gaan zitten. da's gewoon zielig vind ik.
ik snap dat afvallen heel moeilijk is maar ga dan op bijvoorbeeld een belgische knol zitten ofzo
schrikdraad schreef:Waarom zou ik verkeerd inschatten en jullie niet?
freeride schreef:En waarom zou er eigenlijk geen wettelijke grens mogen zijn? een kind iedere dag een rugzak van 40 kilo laten dragen mag ook niet, en nog duizenden andere dingen mogen ook niet, allemaal wettelijk bepaald, waarom mag er geen wet zijn die bepaald wat een maximum gewicht is om op een paard te gaan zitten? hondenkarren zijn ook verboden...omdat de last voor de honden te hoog was, dus waarom geen wet voor max gewicht voor paardenrug belasting? ik vind nl niet dat de mensen tegenwoordig allemaal in staat zijn om een goede inschatting te maken van wat wel of niet kan, dan zouden er nl ook niet zo enorm veel te zware mensen en kinderen rondlopen...hier en daar een wetje dat ten goede komt van de gezondheid van de mensen ( en dus ook voor de paardjes) vind ik prima kunnen, graag zelfs.
schrikdraad schreef:Waarom zou ik verkeerd inschatten en jullie niet?
Dat is de tendens van dit hele topic.
Iedereen die de 90 grens aanhoud heeft gelijk elk ander niet. punt, basta.
Ook al kijkt een ander naar elk paard afzonderlijk naar elke ruiter afzonderlijk heeft een eerlijke en goede kijk erop maar nee die is fout.
Terwijl die persoon op een bepaald paard maar 70 kilo toelaat of iemand die meer kan dan manege niveau om zo de last te verminderen.
Maar die geen absolute vaste grens heeft van x aantal kilo.
kortzichtigheid ten top.
En dan raar vinden dat het topic zo vaak mis gaat.
schrikdraad schreef:Nee kortzichtig is niet naar een geheel kijken maar wijzen en veroorelen.
Niet lezen of willen begrijpen dat een 90 regel juist dom is.
Dan krijg je dingen als ruiter weegt 80 dus kan wel op een smal paardje met weke rug.
Je moet mensen leren het geheel te bekijken.
Kunde daarin.
Maar als ik zie hoe verschrikkelijk bekrompen de reacties hier zijn en de paarden kunde daarmee direct aangegeven wordt, begrijp ik het klampachtig vast houdenvan die grens wel.
Je moet wat als je verder geen oog hebt voor het paard en het geheel.
Ik trek me terug uit het topic. Wetende dat mijn paarden kennis breder is en daarom het geheel goed kan beoordelen. En ik pas met mijn inzicht duidelijk niet tussen dit penny gepeupel.
Succes met vinger wijzen en veroordelen maar niet leren door kortzichtigheid.
Citaat:Ik trek me terug uit het topic. Wetende dat mijn paarden kennis breder is en daarom het geheel goed kan beoordelen. En ik pas met mijn inzicht duidelijk niet tussen dit penny gepeupel.
marjootje schreef:Ik moet eigenlijk zeggen dat ik beide standpunten wel kan begrijpen.
Een maximale grens aangeven is denk ik best goed, stel je zet dat op 90 kilo.
Maar dan krijg je inderdaad ook de mensen zo als schrikdraad dat zegt die stug vast houden aan die 90 kilo, en vervolgens niet meer naar het geheel kijken en iedere ruiter die maar onder de 90 is op ieder willekeurig paard zetten, want alles onder de 90 kilo is goed.
Als je een 90 kilo grens aanhoud, dan moet je nog steeds naar het geheel blijven kijken, want voor welke paarden en pony's geld dan welke grens?
Daarnaast vind ik het ook nogal een verschil of je een zadel van 2 kilo of een zadel van 17 kilo op je paard legt.
Zo kan die ruiter die met dat 17 kilo zadel niet meer op een bepaald paard rijden, en met die 2 kilo wel.
En moet je dan de kleding wel of niet mee gaan tellen als er gewogen word, scheelt ook weer een aantal kilo.
En hoe wil je die 90 kilo grens dan gaan controleren, bij iedere manege een weegschaal neezetten? als je een paard gaat kopen dat je je eerst moet wegen? krijg je een bekeuring als je met je paard onderweg bent en je word aangehouden inplaats van blazen moet je dan wegen.
Ik weet dit klinkt allemaal wel heel ver gezocht, maar wil hier alleen maar mee aangeven dat het niet zo makkelijk is om zo iets wettelijk te maken.
Ik denk dat er om te beginnen veel meer goede voorlichting moet komen, zowel op manege's als verenigingen.
Maar ook dat is weer een gevoelig iets, want dan moet je mensen aanspreken op hun minpunten, en tegenwoordig is ieder klant er 1, zelfs dat kind met overgewicht.
Mindim schreef:marjootje schreef:Ik moet eigenlijk zeggen dat ik beide standpunten wel kan begrijpen.
Een maximale grens aangeven is denk ik best goed, stel je zet dat op 90 kilo.
Maar dan krijg je inderdaad ook de mensen zo als schrikdraad dat zegt die stug vast houden aan die 90 kilo, en vervolgens niet meer naar het geheel kijken en iedere ruiter die maar onder de 90 is op ieder willekeurig paard zetten, want alles onder de 90 kilo is goed.
Als je een 90 kilo grens aanhoud, dan moet je nog steeds naar het geheel blijven kijken, want voor welke paarden en pony's geld dan welke grens?
Daarnaast vind ik het ook nogal een verschil of je een zadel van 2 kilo of een zadel van 17 kilo op je paard legt.
Zo kan die ruiter die met dat 17 kilo zadel niet meer op een bepaald paard rijden, en met die 2 kilo wel.
En moet je dan de kleding wel of niet mee gaan tellen als er gewogen word, scheelt ook weer een aantal kilo.
En hoe wil je die 90 kilo grens dan gaan controleren, bij iedere manege een weegschaal neezetten? als je een paard gaat kopen dat je je eerst moet wegen? krijg je een bekeuring als je met je paard onderweg bent en je word aangehouden inplaats van blazen moet je dan wegen.
Ik weet dit klinkt allemaal wel heel ver gezocht, maar wil hier alleen maar mee aangeven dat het niet zo makkelijk is om zo iets wettelijk te maken.
Ik denk dat er om te beginnen veel meer goede voorlichting moet komen, zowel op manege's als verenigingen.
Maar ook dat is weer een gevoelig iets, want dan moet je mensen aanspreken op hun minpunten, en tegenwoordig is ieder klant er 1, zelfs dat kind met overgewicht.
Niemand zegt toch ook dat dan alles maar kan, met zo'n richtlijn? Nu is er niets, dus gebeurt jouw voorbeeld evengoed, men zet nu ook vaak ruiters op paarden, welke er te zwaar voor zijn. Nu zijn die ruiters soms nog flink over de 90 kilo.
De richtlijn zegt niet, je mag op willekeurig paard 90 kilo deponeren. Tuurlijk niet, maar het zou dan dienen als bovengrens. Een halve zool die 90 kilo dan op een welsh a zet, die doet dat nu waarschijnlijk ook al zonder richtlijn, maar dat zijn dan vast geen al te snuggere mensen.
De uitgang is welzijn van het paard, ik snap niet waarom daar zo moelij over gedaan wordt, als je zegt dat ruk en pluk werk en fout harnachement aangepakt moet worden of zeer hinderende ruiters ben ik ook voor. Waarom wordt dat ineens zo onbespreekbaar als het om dikke ruiters gaat, dan telt paardenbelang niet?
marjootje schreef:Ik zeg alleen dat zo'n richtlijn heel moeilijk wettelijk te maken is omdat het heel moeilijk te controleren valt of iedereen zich aan zo'n wet houd, juist doordat er zo veel verschillende mensen zijn waar je aan de bouw niet kunt afzien hoe zwaar ze zijn, en het is moeilijk te controleren.
Daarnaast blijf je dan toch de gevallen houden die een te zware ruiter op b.v een welsh zetten, wat wil je daar dan voor een wet voor bedenken?
Ik ben zeker voor het welzijn van het paard, en vind zeker dat het bespreekbaar moet worden gemaakt.
Daarom ben ik ook voor veel meer voorlichting wat dan de schade voor het paard kan zijn, en dan niet alleen voor de zwaardere ruiter, maar ook voor verkeerd harnachement en ruk en pluk werk.
Een richtlijn is zeker niet verkeerd, maar alleen daarmee kom je er niet.
De meeste ruiters beginnen op een manege of vereniging, dus pak het probleem bij het begin aan.
Geef dan naast een richtlijn ook goeie voorlichting waarom die richtlijn er is, een hoop mensen zijn zich helemaal niet bewust dat ze schade kunnen aanbrengen door hun gewicht.
Zo als ik al eerder zei, bij de meeste manege's is iedere klant er 1, en er zijn maar weinig manege's die een te dik kind/volwassene weigeren vanwege het gewicht, nee dan word er een passend paard gezocht, en daar gaat het al fout.
Ook ik ben een zwaardere ruiter en voor mij telt zeker het paardenbelang, dus scheer niet alle "dikke" ruiters over 1 kam.