[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 15:58

:o Kritisch hoeft ook niet onaardig te zijn :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 15:59

Ik schaam me voor eigen filmpje, maar goed.
http://youtu.be/SawtKiAoRQE

Eigen commentaar:
Ik mag en kan heel weinig met mijn hand, opvangen doe ik 99% met zit, want als ik meer doe, kruipt hij helemaal weg. Dat zie je vooral in stap en galop, dan duikt hij heel snel te diep. Op de momenten dat ik er dan aankom met been, doe ik dat te abrupt en te heftig, waardoor we een fikse storing krijgen. Na dit filmpje is hij opnieuw losgemaakt door DA, hij zat vast in SIgewricht/bekken. Dat zie je terug in de stap stukken, waar hij niet meer correct stapt en rechtsachter korter houdt. Na laatste blessure is hij erg heftig geworden op mijn hulpen en dan zie je dat ik niet subtiel genoeg bent. Ik zou teugels korter moeten pakken en had meer voor me houden, nu haal ik ze terug om hem niet helemaal los te gooien en breng hem dus zelf te diep. Mijn zit bevalt me ook niet, zit snel achter de beweging aan.

Grootste probleem is dat ik er altijd voor spek en bonen opzat. Hij liep altijd wel gaaf, maar niks was van mij. Nu moet ik er meer aan rijden en ziet het er meteen mindermakkelijk uit, terwijl ik voor het eerst in onze rijcarierre vaak zelf bepaal wat we doen _O-

Ohja, ik rijd expres de onderdelen die de mist ingaan(dus bijna alles) niet nog een keer want dan breng ik te veel spanning erin. Daarom stop ik af en toe even en beloon hem, dan kan ik weer tegen mezelf zeggen dat ik moet ademen, loslaten en rijden.

Kort samengevat: het beeld bevalt me niks, dus zijn flinke stap terug gegaan en zijn mij aan het trainen op subtiel blijven :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 15:59

EnelyaT schreef:
!

@ Joolien:
Nu met ons nieuwe zadel zijn mijn bekken al een stuk beter gekanteld, ik kan mijn been langer houden, en mijn gehele houding is verbeterd. Ik zat mede zo, omdat het zadel (van de foto) eigenlijk te groot voor me was. En omdat het zadel niet in het midden droeg. Ondanks alle aanpassingen van zgh "zadelmaakster". Jammer dat daar nog geen foto's van zijn, we zijn echt enorm gegroeid sinds het nieuwe zadel!
Het is wel superfijn commentaar hier zeg :D

Het kan wel op bokt, vriendelijke conversaties :D

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:04

kijk omhoog! ik zie zoveel ruiters steeds naar beneden kijken loopt ie wel mooi ?enz... maar jezelf lang maken begint met je hoofd ! (of je tenen) mensen voel hoe je paard loopt, je moet de beweging en houding van je paard kunnen voelen(dit leer door o.a. niet naar beneden te kijken en zitles), dan zit je zelf ook meer in contact met je paard en is je houding beter! Het ontspannen gaat ook beter, kijk waar je heen gaat weet jullie nog??? een van de eerste dingen die je leert met rijden!!!!

p.s. dit bedoel ik in het algemeen! niet specifiek voor iemand. en het is goed bedoeld (mocht je daar aan twijfelen )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:09

@MyWish.
Ik heb m tot de stap gekeken.
Wat ik zo zie(even zonder jouw commentaar te lezen) is een paard die fijn in de hulpen op zit is, maar veel meer gedragenheid mag hebben in de draf. Zijn draf is matig, terwijl als je een oefening doet of een overgang terug rijdt heel netjes van achter onder komt, maar in de gewoon draf zie ik dat niet terug. Verder is hij extreem gevoelig in de mond, want ondanks dat je weinig met hand doet als hij er zo tegenin komt breekt hij wel extreem uit, heeft dat nog een bepaalde reden?
Verder vind ik zijn stap zeer matig, is bijna telgang. Dat wilt zeggen dat er veel spanning in het lijf zit en balans mist. Hij treed niet onder en maakt zijn pas niet af. Dat is ook heel moeilijk om eruit te krijgen, en heb ik zelf niet voldoen ervaring mee.
Verder zou ik werken aan een rustige beenligging, maar zolang als de aanleuning en verzameling nog niet daar is, zal je daar niet veel aan kunnen doen, het is een soort van automatisme, maar brengt wel een bepaalde spanning met zich mee.
Ook zie ik hier en daar een onregelmatige pas maar dat kan aan de wat onrustige aanleuning liggen.

Persoonlijk vind ik jullie nog niet klaar voor de M2 omdat hij dus veel meer verzameling mag laten zien in de draf en zijn stap is onvoldoende voor wat er gevraagd wordt.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:12

MyWishMax schreef:

Eigen commentaar:
Ik mag en kan heel weinig met mijn hand, opvangen doe ik 99% met zit, want als ik meer doe, kruipt hij helemaal weg. Dat zie je vooral in stap en galop, dan duikt hij heel snel te diep. Op de momenten dat ik er dan aankom met been, doe ik dat te abrupt en te heftig, waardoor we een fikse storing krijgen. Na dit filmpje is hij opnieuw losgemaakt door DA, hij zat vast in SIgewricht/bekken. Dat zie je terug in de stap stukken, waar hij niet meer correct stapt en rechtsachter korter houdt. Na laatste blessure is hij erg heftig geworden op mijn hulpen en dan zie je dat ik niet subtiel genoeg bent. Ik zou teugels korter moeten pakken en had meer voor me houden, nu haal ik ze terug om hem niet helemaal los te gooien en breng hem dus zelf te diep. Mijn zit bevalt me ook niet, zit snel achter de beweging aan.

Grootste probleem is dat ik er altijd voor spek en bonen opzat. Hij liep altijd wel gaaf, maar niks was van mij. Nu moet ik er meer aan rijden en ziet het er meteen mindermakkelijk uit, terwijl ik voor het eerst in onze rijcarierre vaak zelf bepaal wat we doen _O-

Ohja, ik rijd expres de onderdelen die de mist ingaan(dus bijna alles) niet nog een keer want dan breng ik te veel spanning erin. Daarom stop ik af en toe even en beloon hem, dan kan ik weer tegen mezelf zeggen dat ik moet ademen, loslaten en rijden.

Kort samengevat: het beeld bevalt me niks, dus zijn flinke stap terug gegaan en zijn mij aan het trainen op subtiel blijven :o

ik vind niet dat je je hoeft te schamen hoor er zijn er genoeg die zouden willen dat ze zo konden rijden, en ja soms moet je even terug komen op een basis punt dat kennen we allemaal of het nou door een ongelukkige val komt of een blessure, petje af dat je er zoveel tijd aan besteed en de confrontatie niet uit de weg gaat, en heel goed dat je af toe tijdens het rijden een momentje voor jezelf inlast om het even los te laten !!!! kunnen menig man een voorbeeld aan nemen! en o ja je hebt goed inzicht in je zelf geeft dat niet op en ga zo door!!!!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:16

Joolien, telgang mag het niet meer genoemd worden heb ik begrepen. taktfouten is correct.

Algemeen:

Het enige dat je kunt doen om dat minder te krijgen is zorgen dat je voldoende lengte houdt in het front en hem actief houdt. Dan maar niet verzamelen. Takt is veel belangrijker dan de verzameling. Voor je proefoefeningen kun je beter onderaan je protocol 1 puntje minder krijgen voor je verzameling (door bijv. je stap) en je oefeningen in stap (zijn er in het M2 zeker 5. In het Z1 en Z2 ook veel stapoefeningen) gewoon met goede takt te stappen. Als de takt goed is en de aanleuning stil dan krijg je echt niet minder dan een 6 (mits de oefening "correct" is) Bij stap-galop oefening zou je beter 2 of 3 passen voor het aanspringen doorverzamelen en dan goed voorwaarts wegrijden.

Met taktfouten en onrustig in front vraag je om impulsverlies = dus al 3 punten onder een 7 kom je uit op een 4. Vaak is de impuls dan ook foetsie.. gaat je oefening dan ook nog eens niet fraai.. (wat hierdoor vaak het geval is) heb je gelijk 4x een 5,4 of zelfs 3 aan je broek hangen.

Dan maar een beetje minder verzameld maar wel mooi actief en in takt. :j

Goed: MWM ik heb je filmpje nog NIET gezien, wel je tekst gelezen. Ben benieuwd :)

Ik heb trouwens gisteren weer eens geschreven op wedstrijd, M1, M2 en Z2. Was wel leuk om mee te kijken. Zo zie je gelijk van "jury-uit" wat er zoal misgaat in de proeven.. (en waar je zelf dus mits je je paard voor elkaar hebt extra punten kunt rijden :o )

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:21

Joolien schreef:
@MyWish.
Ik heb m tot de stap gekeken.
Wat ik zo zie(even zonder jouw commentaar te lezen) is een paard die fijn in de hulpen op zit is, maar veel meer gedragenheid mag hebben in de draf. Zijn draf is matig, terwijl als je een oefening doet of een overgang terug rijdt heel netjes van achter onder komt, maar in de gewoon draf zie ik dat niet terug. Verder is hij extreem gevoelig in de mond, want ondanks dat je weinig met hand doet als hij er zo tegenin komt breekt hij wel extreem uit, heeft dat nog een bepaalde reden?
Verder vind ik zijn stap zeer matig, is bijna telgang. Dat wilt zeggen dat er veel spanning in het lijf zit en balans mist. Hij treed niet onder en maakt zijn pas niet af. Dat is ook heel moeilijk om eruit te krijgen, en heb ik zelf niet voldoen ervaring mee.
Verder zou ik werken aan een rustige beenligging, maar zolang als de aanleuning en verzameling nog niet daar is, zal je daar niet veel aan kunnen doen, het is een soort van automatisme, maar brengt wel een bepaalde spanning met zich mee.
Ook zie ik hier en daar een onregelmatige pas maar dat kan aan de wat onrustige aanleuning liggen.

Persoonlijk vind ik jullie nog niet klaar voor de M2 omdat hij dus veel meer verzameling mag laten zien in de draf en zijn stap is onvoldoende voor wat er gevraagd wordt.

Reden is oude blessure, dit was de reden dat we hem na lieten kijken toen. We krijgen het er alleen niet helemaal uit. Het probleem met de stap is dat hij wel normaal en goed kán stappen. Maar in proef/veel oefeningen achter elkaar, denk ik dat ik hem gespannen maak? Met het verzamelen heb ik zelf moeite, hoe houd ik hem actief onder me, dat hij gaat dragen, zoals in sommige oefeningen. Ik zit hem in de weg. :j
Het stomme is dat ik niet eens zozeer aandrijf(ook hoor, maar dan voel ik het omdat hij verstrakt), maar benen wiebelen zo omdat erin gesleten is dat ik stil moest zitten. Dus de beweging van lijf heb ik in benen verwerkt, maar kom er niet vanaf. Weet jij nog iets?

M2 waardig idd totaal nog niet, daarom blijven we voorlopig nog thuis ;)

Anoniem

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:28

Dat bedoel ik met je benen, zolang je nog niet ontspannen kunt gaan zitten, zul je die benen ook niet rustig krijgen, de spanning moet toch ergens in je lijf afvloeien. Ik heb het bijvoorbeeld in mn nek en hoofd, als ik niet oplet loop ik zo een nekhernia op :')
Je zegt dat hij heel fijn is op de zit. Probeer dan om het tempo iets omlaag te brengen met je zit, maar hem wel actief te houden van achter doormiddel van minimaal been. Hierbij moet hij luchtig blijven van voren en mag hij het neusje er in t begin iets uit hebben omdat hij daar de balans moet zoeken.
Rijdt dus op de lange zijde eens een paar keer terug, maar met activiteit. Dit hoeft in het begin maar 2 passen te zijn, maar die activiteit moet blijven. Als hij doorloopt mag je even een kleine ophouding maken met de hand, maar behoud je luchtigheid.
Je telgang is idd een spanningsprobleem van achteren, je ziet ook dat hij heel kort blijft achter. Ook hier kun je eens vragen om meer activiteit.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:02

MWM, ik heb het idee dat je misschien baat zou kunnen hebben bij het 5 cm korter nemen van je teugels en dan je armen/handen navenant 5 cm naar voren te plaatsen, met name in de draf. Ik vind het moeilijk verwoorden, maar heb het idee dat je hem dan wat meer lucht kan geven en minder snel een knik vanuit je pols krijgt en wat soepeler in zou kunnen werken. Niet dat je nu streng in je hand bent, begrijp me niet verkeerd, maar ik vind de verbinding van mond-hand-elleboog-schouder er in draf soms wat 'strak' uitzien. Poeh, moeilijk te omschrijven maar misschien heb je er wat aan.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:11

Yelly schreef:
Nou ik antwoord heb gegeven op je vragen, vind ik het ook wel leuk om te weten wat je van die antwoorden vindt, Bertie :D En wat vind jij van de tweede foto die ik plaatste :)

Oh ja, oeps! :=
Het ging vooral om deze opmerking:
Citaat:
Van voor veel ruimer dan van achter, ze duikt (komt ver achter de loodlijn, 'valse knik') en ik probeer de boel nog te redden door te proberen te 'liften', maar dat mag ook niet bepaald baten :+

Prima opmerking, natuurlijk. :)

Ik vind het leuk dat je het woord 'liften' gebruikt, hier. Want je ziet wat het effect ervan zou zijn, he? Als je je hand nog verder omhoog zou doen, gaat je paard nóg meer in de krul. (lijn hand-mond)
Terwijl je juist het tegenovergestelde wilt bereiken. %)

Ik plaats de foto nog even, zodat je kunt zien wat ik bedoel met die lijn hand-mond: stel je doet je hand omhoog, waar gaat dan die mond naar toe, en de neus, en wat gebeurt er met de hals?
Afbeelding

Liften heeft nooit zin.
Wat wél zin heeft is de hand te openen, met been aanvullen zodat je paard niet kukelt. Dan kan het paard de hals weer wat op lengte maken, en vandaar uit weer in contact komen.

Tweede foto is natuurlijk wel beter dan de eerste, maar nog steeds op de kop. Maar ja, dat verander je natuurlijk ook niet zomaar. /3
't Is fijn dat je er goed mee bezig bent! +:)+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:15

Visitor schreef:
MWM, ik heb het idee dat je misschien baat zou kunnen hebben bij het 5 cm korter nemen van je teugels en dan je armen/handen navenant 5 cm naar voren te plaatsen, met name in de draf. Ik vind het moeilijk verwoorden, maar heb het idee dat je hem dan wat meer lucht kan geven en minder snel een knik vanuit je pols krijgt en wat soepeler in zou kunnen werken. Niet dat je nu streng in je hand bent, begrijp me niet verkeerd, maar ik vind de verbinding van mond-hand-elleboog-schouder er in draf soms wat 'strak' uitzien. Poeh, moeilijk te omschrijven maar misschien heb je er wat aan.

Zag het zelf ook :j Probeer er steeds aan te denken, maar laat hem toch steeds weer langer worden.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:19

Thanks, Bertie :) We hebben minimaal een uur privéles per week, dus ik mag hopen dat het met de tijd steeds beter wordt :D Ik moet nog wat meer handigheid krijgen en Unique moet nog wat sterker worden :D

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:21

EnelyaT schreef:
Ik start 18feb voor het eerst L1 met hem ;) Maar ik werk onregelmatig, en kan dus heel vaak niet omdat ik moet werken. Daarnaast ben ik heel lang bang geweest dat hij zou vallen in de linkergalop (lang verhaal) en daardoor ook geen L gestart. Omdat er dan een middengalop op de volte wordt gevraagd. En dat vond ik doodeng!

We kennen het verhaal natuurlijk niet. Daarom even in het algemeen (en het past wel in het kader van het topic).

Paarden die erg op de voorhand lopen willen nogal eens struikelen.
Veel mensen merken wel dat het paard struikelt, maar weten niet de reden ervan. En dat is zo jammer want het kan een indicatie zijn dat er rijtechnisch misschien iets aan de hand is. Iets waar je je voordeel mee kunt doen, dus.

Ik heb zelf zo'n moment gehad met een paard dat ik nog niet zo lang had. Hij had moeite met de contra, maar ik wilde hem een keer meenemen naar een wedstrijd. Tijdens de wedstrijd ging de contra ineens beter dan thuis. "He, wat leuk", dacht ik. Prompt struikelde hij, en gleed ik er zo over de hals vanaf op de grond. Even concentratie kwijt, hij dook op de voorhand, struikelde over z'n eigen benen en bingo. :o

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:23

MyWishMax schreef:
Visitor schreef:

Zag het zelf ook :j Probeer er steeds aan te denken, maar laat hem toch steeds weer langer worden.

Ok, fijn dat ik het toch goed had gezien. En tja, dat zijn van die dingen hè... Weten wat je moet doen is vaak één ding, maar het dan ook daadwerkelijk doen... Heb ik zelf ook erg last van. Haha, dat is ook echt het moeilijke aan rijden...

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:24

S_en_Z schreef:
:o Kritisch hoeft ook niet onaardig te zijn :)
Kritiek is óók: iemand doet moeite voor je, vindt je belangrijk genoeg om aandacht aan te besteden. +:)+

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:33

Afbeelding

Kwam deze foto nog tegen.
Hij is genomen afgelopen herfst.

wat ik zie bij deze foto is vooral spanning!!!
Hij lijkt de rug wat weg te drukken en ik kijk naar beneden _-:(
Ook mag het neusje er meer uit!

Er is nog iets mis met het plaatje wat ik jullie niet ga vertellen kijken of jullie het zien }>

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:35

R_ali_R schreef:
Er is nog iets mis met het plaatje wat ik jullie niet ga vertellen kijken of jullie het zien }>

Zadel ligt te ver naar voren? (Even afgezien van je houding/zit, daar zei je zelf al wat over).

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 18:09

MWM:
Ik heb snel even een stukje gekeken, die volte voordat je binnenrijdt over de AC.
Daar oogt het wel fijn, dat stukje :j
Zal straks het hele filmpje kijken.

Offtopic: maar wat ben ik jaloers op die prachtige binnenbak!

Spanning is inderdaad duidelijk te zien Rali.
Wat er verder mis zou zijn dan de punten die jij noemt en het zadel wat niet voldoende achter de schouder ligt, zie ik zo op het eerste gezicht niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 18:20

R_ali_R schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FK8KIR6I.jpg

Kwam deze foto nog tegen.
Hij is genomen afgelopen herfst.

wat ik zie bij deze foto is vooral spanning!!!
Hij lijkt de rug wat weg te drukken en ik kijk naar beneden _-:(
Ook mag het neusje er meer uit!

Je hebt de mest niet opgeruimd in de baan? :')
Hij is hier mooi op de ll maar het ziet er idd niet heel ontspannen uit. Het lijkt of hij niet los durft te laten in de rug en daardoor ook jouw hand niet opzoekt. Je hebt zo te zien nauwelijks contact. Wat daarin helpt is het contact 'uitdagen' door veel voltes te rijden zodat je je binnenteugel wel aan moet nemen(binnenhand naar binnen) om stelling en buiging te vragen, door hem met de buitenschouder goed mee te nemen zal hij toch jouw binnenhand op moeten zoeken, ook omdat je uiteraard buiging vraagt om je binnenbeen heen. Dit kun je ook doen op de lange zijde en hem van daaruit rechtstellen met dezelfde ontspanning en losse contact.
En zelf je schouders ontspannen en je hoofd recht boven je lichaam houden. (ik heb dat zelfde kwaaltje := )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 18:35

Eerst met zachte billen zitten :D

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 18:36

MyWishMax schreef:

Eigen commentaar:

Zo. Ik heb je filmpje helemaal bekeken. :)
Ik zou niet weten waarom je je ervoor zou moeten schamen! Het is een filmpje wat heel duidelijk de dagelijkse praktijk laat zien van iemand die bezig is. Toch? Niet mis mee! *\o/*
We zien in dit filmpje ook veel van wat we op wedstrijden zo vaak zien. En ja, wat op wedstrijden niet hoog gewaardeerd wordt, soms tot grote woede van de ruiters, die kampioen in hun eigen achtertuin zijn. :+

Ik verbaas me over je opmerking over weinig hand. Dat zie ik eigenlijk niet zo. Ik zie wel een paard dat te kort is in de hals, en het daar moeilijk mee heeft. Straks lees je iets over die momenten.
Ik had je commentaar over de stap en zo nog niet goed gelezen, dus daar komt straks ook een opmerking over. Ik heb tijdens dat filmpje zitten tikken, vandaar.
(@S_en_Z: het woord telgang mag inderdaad niet gebruikt worden, we gebruiken het begrip 'zuiverheid'. Taktfouten treden op als er in de takt onregelmatigheden zijn. Een onzuivere stap kan heel taktmatig zijn. :Y) )

Fijn dat je het gevoel hebt dat het rijden nu meer van JOU is! Goedzo! *\o/*

Onderstaand wat ik heb zitten tikken. Ik had nog véél meer kunnen tikken, maar ik vind het wel genoeg.
Het is een beetje een mengeling van een juryoordeel en een trainersoordeel. Als jurylid mag je natuurlijk nooit beide soorten commentaar op een briefje zetten, maar op Bokt mag het gelukkig wel. :D

(oh .. dit gaat géén gewoonte worden hoor. Ik heb ook nog andere dingen te doen! %) )

begin:
wat kun jij in die draf lekker zitten, zeg! :)

0:30 - afwenden: kantelt. Oorzaak: te weinig dragend binnenachterbeen

0:44 - stilstaan moet je LEREN hoor! Maak er niet een standaard riedel van, want dan is je paard al weg voordat je er erg in hebt. En dan gaat het ongecontroleerd en slordig.

1:26 - travers: je mist hier het doel van de travers. Wat jij hier doet is de achterhand naar binnen zetten. Het gymnastiserende van de travers mis ik. Je paard valt op de voorhand. Bij een travers moet een paard het gewicht meer naar de achterhand verplaatsen. Flutuitvoering -> flutcijfer. ~~}> Terwijl je er zelf misschien heel tevreden mee was! :+

1:44 - middendraf (het is géén uitgestrekte): achterhand komt na en komt omhoog, zeker na X. In het begin zijn er wat taktfoutjes.

2:06 - die overgang naar het halthouden is voor een M2 proef veel te progressief. Hij kachelt een beetje door via de stap, en de impuls is er ook volledig uit. Het halthouden wordt ook niet afgemaakt, z'n benen staan maar ergens.. Vooral dat voorbeen dat niet meer bijkomt: teveel hand, te weinig impuls. Je ziet je hand ook terug in het openen van de mond, tijdens de overgang. Vergeet niet dat de drang naar voren óók in het halthouden hoort te zitten! Je lijkt een beetje snel tevreden.

2:13 - oei, dat achterwaarts. Ik denk dat je probleem al in dat halthouden is ontstaan. Eerst denkt je paard dat'ie voorwaarts mag (leren stilstaan en wachten op de hulpen!), en dat achterwaarts is dan getrokken, slepend, in stukken en ja, dan breekt hij er uit. Ik ben wel blij dat je niet teveel aan het klieren bent gegaan met die aanleuning, maar gewoon voorwaarts in draf. Met 'gewoon' doorrijden geef je geen stresssignalen aan je paard af. Heel goed! Er is wel wat spanning, je paard zwaait nog wat met z'n staart, en drukt op de hoefslag toch nog even de rug weg. Maar in essentie ben je voor de juiste oplossing gegaan!

2:45 - deze momenten zijn jammer. Tot nu toe hebben we ze al een aantal keren gezien, aanleuningsproblemen in de overgangen. Het lijkt alsof je paard echt meer ruimte nodig heeft om de overgangen in zijn lichaam te kunnen verwerken. Hij protesteert daarom tegen je hand, want die ruimte krijgt hij niet van je. Interessant, zo'n sprekend paard! :)

2:54 - ja, en dan is hij nog boos bij F. Zwiep zwiep, achterhand te hoog ..

3:03 - overgang bij M- opnieuw impulsverlies

3:14 - hm .. is die stap nog wel zuiver bij C? Voorbereiding op de keertwending. Die keertwending is natuurlijk te groot he. Dat is in een leersituatie helemaal niet erg. Wat ik minder fijn vind is dat die keertwending zo verstoken is van alle impuls. Je moet écht in het ritme van de stap door blijven stappen! Als je een keertwending op asfalt zou doen, dan mag je geen verschil horen met een gewone stap. Ook heel jammer dat je hier je binnenhand terug laat werken. De voorhand moet een enórme cirkel om dat achterbeen maken. Die binnenhand moet daarom ook hééél groot naar voren en naar binnen. Terug laten komen op zit. En sturen over de schouder. Nu verwring je het paard. Zo kán hij achter niet goed doorstappen! Eerste pas zet hij binnenachterbeen binnendoor.

3:24 - nu zie je heel goed dat de stap niet zuiver is. Zelfs de middenstap (dat was toch niet bedoeld als uitgestrekte, mag ik hopen?) is de stap nog niet zuiver. Dat kost je DIKKE punten hoor!

4:10 - dat is hem nog niet. Verzameling hoort mét impuls. En waar gaat dat spilbeen heen?

4:14 - wat een vreemde overgang rij je hier. Je paard is helemaal niet voorbereid, je overvalt hem. Hij heeft geen impuls, is niet verzameld.. Zorg ervoor dat stelling en buiging in orde is, dat je even terugzit. Dan voel je van tevoren al dat het goed gaat komen. Als je in een juryhokje zit is dit een klassiek geval van 'zien aankomen dat het fout gaat'. Voelde je pas later dat hij in de verkeerde galop zat? Misschien kun je daar nog wat op oefenen, dat je beter leert hoe een galop aanvoelt. Dan kan het haast niet meer fout gaan. In een proef wordt het enorm op prijs gesteld als je heel snel corrigeert en opnieuw (correct) aanspringt. Zoals de galop nu toch nog 'goed' kwam heeft niets dressuurmatigs of rijkunstigs in zich. Dat soort dingen tellen in de beoordeling een rol. Dus liever correct, dressuurmatig oplossen!

4:24 - pendelende galop. Erg op de voorhand. En dat voor een M2. Tut.tut. :+

5:16 - ja, dan heeft hij het op een kleine volte (10m?) wel moeilijk. Geen wonder. Het zijn van die elementen in een proef die er toch toe doen. Een ruiter valt door de mand als een kleine volte in de beweging probleem oplevert.

5:21 - enkelvoudige wissel (ik weiger het een eenvoudige wissel te noemen, want zo eenvoudig is hij niet, tenzij je door hebt hoe het moet, dan wordt het ineens heel leuk!) is véél te progressief gereden! .. Oh sorry, het was geen wissel, je ging gewoon naar de stap. Maar dan nog is die overgang te progressief, en mist alle impuls. Stap is vervolgens weer niet zuiver. (ik laat het commentaar over die wissel maar even staan, doe er je voordeel mee).

5:33 - Nou, daar kom je dan aangekuierd .. Je komt op de hoefslag zó sloom .. aanleuning links-rechts wiebelwiebel .. oh, en dan ineens weer een galop! Heel onverwacht! Je paard valt uit elkaar, doet wat tussenpasjes, weet opnieuw niet welke galop het zal worden (je ziet hem slingeren met z'n benen, het ging nog bijna verkeerd met z'n linker voorbeentje), aanleuning is zoek.. Rommelig. Terwijl je met een betere voorbereiding waarschijnlijk een veel nettere overgang kon laten zien.

5:48 - stelling en buiging horen volgens de galop. Daar ging het bijna mis op X. Het is en blijft de rechtergalop, dus stelling en buiging moeten naar rechts. En daar BLIJVEN. Dat is typisch een van die examenonderdeeltjes van de contra. Het vergt een sterk achterbeen, en is daarom juist zo'n mooie oefening. Over het algemeen mag de expressie voor wat betreft de stelling en buiging in de galop wel wat beter. Als je dat voor elkaar krijgt ben je ook zomaar van je aangaloppeerprobleem af. :)

6:04 - waarom kom je daar van de hoefslag af?

6:20 - ja, weer zo'n kleine volte. Het paard loopt al weinig op het achterbeen, en dat nekt je onmiddellijk in die volte: nu redt hij het helemaal niet meer, en duikt enórm op de voorhand. Voor een jurylid een bewijsje dat het paard nog niet klaar is voor dit niveau.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 18:40

Joolien schreef:
Je hebt de mest niet opgeruimd in de baan? :')
_/-\o_
Joolien schreef:
Het lijkt of hij niet los durft te laten in de rug en daardoor ook jouw hand niet opzoekt. Je hebt zo te zien nauwelijks contact.
Ja, dat zie ik ook. Volgens mij is hij hier totaal niet aan de hulpen, maar achter de teugel. (Niet achter de loodlijn, maar achter de teugel).
En dat zadel was inderdaad ook mijn eerste idee, maar je ziet natuurlijk wel die schouder op de minst voordelig positie om dat goed te kunnen beoordelen. Aan de houding van de amazone daarentegen zou je inderdaad zeggen dat ze niet mooi in het midden zit. In ieder geval neit in balans.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 18:43

Yelly schreef:
Thanks, Bertie :) Ik moet nog wat meer handigheid krijgen
_/-\o_

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 18:45

Had ik ook maar een recent filmpje waar Bertie zulk fijn commentaar op kan geven!

Merel ik vind dat je je jezelf niet zo moet afbranden, je wéét waar je mee bezig bent en dat is volgens mij het allerbelangrijkste.
Het is niet perfect, het is nog geen M2 niveau maar er zitten zeker hele fijne stukken in hoor! En ik vind dat je best netjes zit, doorzitten is nou eenmaal een vak apart.
Dus stoppen met zeggen ik schaam mezelf want dat is neeeeeergens voor nodig met zo'n knap paard als Beeb.