Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:07

en de mensen die hier skeletten worden genoemd?
ik denk dat iedereen zich snel aangesproken voelt maar het gaat hier niet om wat kilo's meer, het gaat hier om flink overgewicht. En mensen met extreem overgewicht horen niet op een paard te hobbelen, of ze er nou iets aan kunnen doen of niet.
Een paard is een dier, en een dier is geen fitnessapparaat o.i.d.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:08

Ik heb vandaag gewerkt, maar het is wel weer erg snel gegaan met dit topic.
Ik ga proberen bij te lezen. :D

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:09

Electra63 schreef:

Succes :') :o

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:12

@ Annemiek vM: Helemaal met je eens....

En Willewander: goed bezig !

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:15

Illusion schreef:

En een paard heeft rechten en de ruiter heeft plichten t.o.v. het paard.

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:20

Wat wel zo is, is even puur wetenschappelijk commentaar:P

Vet beweegt trager dan spieren die srtak op het lichaam zitten. Dus als iemand een hoge vet massa heeft zal dit trager bewegen dan het lichaam. wil zeggen dat als je bij het lichtrijden, wanneer je weer gaat zitten eerst jij gaat zitten ne vervolgens je 'vet'er iets later achter aan komt. dit geeft een 2e schok op de paarden rug. Dat is ook de reden dat een goede sportBH belangrijk is voor zowel ons paard als onse eigen rug :D

Dus opzich maakt het gewicht niet zo veel uit, maar de massatraagheid van vet is groter.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:22

Citaat:
Tsja, je hebt atletisch Afbeelding

en je hebt atletisch Afbeelding

spieren wegen toch echt een beetje (boel) meer dan vet... dus dan gaat het snel met een beetje trainen.

ach ja zo kan je lang door gaan he . je hebt ook breed gebouwde mensen en smalle mensen . en zo ook bij paarden ;)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:22

Electra63 schreef:

Dat zal wel even tijd kosten :P

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:25

Illusion schreef:
ik denk dat iedereen zich snel aangesproken voelt maar het gaat hier niet om wat kilo's meer, het gaat hier om flink overgewicht. En mensen met extreem overgewicht horen niet op een paard te hobbelen, of ze er nou iets aan kunnen doen of niet.

Op sumoworstelaars na zijn er geen mensen die er voor kiezen om te dik te zijn. Dik zijn is al vervelend genoeg zonder dat mensen die er niets van begrijpen er opmerkingen over gaan maken zoals 'dan hoor je niet op een paard te gaan zitten' kom op zeg; zoveel dingen horen niet. Hoort een mens überhaupt op een paard? Iemand die zich druk maakt om 15 kilo teveel op een paard zou zich eens druk moeten maken over een normaal gewicht wat ook niet goed is voor een paard. Een paard hoort niet de hele dag op stal... een paard hoort niet te worden opgegeten door mensen, een paard hoort ook niet zonder soortgenoten te wonen... toch gebeuren die dingen.

Nu ben ik niet te dik (meer) maar al zou ik meer dan 100 kilo wegen, dan nog liet ik me niemand vertellen of ik mocht rijden of niet.

Hij die zonder zonde is werpe de eerste steen.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:27

Illusion schreef:

maar wat is in jou ogen extreem overgewicht :)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:33

Eva_D schreef:
Uit ieders reactie te lezen zijn we het eigenlijk al eens geworden:
Ja, dikke mensen mogen paardrijden, mits het paard op het gewicht is afgestemd.

Helemaal niet, dikke mensen meer dan 90 kilo moeten niet op een paard gaan zitten, daar is geen enkel paard op afgestemd, denk dat zelfs een stoere Groninger begint te kreunen als je dat gewicht erop zet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:35

Sabine_Duco schreef:
Definitie dierenmishandeling: Het onnodig veroorzaken van letsel of pijn bij een dier of het onnodig schaden van zijn gezondheid, dan wel het laten verrichten van werk dat de kracht van het dier te boven gaat.

Dus, dierenmishandeling, toch ?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:36

joenohoe schreef:
Eva_D schreef:
Uit ieders reactie te lezen zijn we het eigenlijk al eens geworden:
Ja, dikke mensen mogen paardrijden, mits het paard op het gewicht is afgestemd.

Helemaal niet, dikke mensen meer dan 90 kilo moeten niet op een paard gaan zitten, daar is geen enkel paard op afgestemd, denk dat zelfs een stoere Groninger begint te kreunen als je dat gewicht erop zet.

onzin! denk aan bouw , grote etc. etc.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:36

joenohoe schreef:
Sabine_Duco schreef:
Definitie dierenmishandeling: Het onnodig veroorzaken van letsel of pijn bij een dier of het onnodig schaden van zijn gezondheid, dan wel het laten verrichten van werk dat de kracht van het dier te boven gaat.

Dus, dierenmishandeling, toch ?

in mijn ogen zijn er wel ergere dingen dan dit onder de paarden .. maar daar zijn de meningen denk ik erg over verdeeld :+

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:40

rooswita schreef:

Vet beweegt trager dan spieren die srtak op het lichaam zitten. Dus als iemand een hoge vet massa heeft zal dit trager bewegen dan het lichaam. wil zeggen dat als je bij het lichtrijden, wanneer je weer gaat zitten eerst jij gaat zitten ne vervolgens je 'vet'er iets later achter aan komt. dit geeft een 2e schok op de paarden rug. Dat is ook de reden dat een goede sportBH belangrijk is voor zowel ons paard als onse eigen rug :D

Dus opzich maakt het gewicht niet zo veel uit, maar de massatraagheid van vet is groter.

Juist.... en daarom vind ik ruiters met overgewicht in de sport ook vaak zo lelijk rijden....

En mensen kom nou niet weer met die uitzonderingen aan, want die ken ik ook..
Dit topic is een algemene discussie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:40

Wilawander schreef:
Hadt het filmpje gemist maar dit is natuurlijk een heel ander verhaal. Ik denk dat deze vrouw zeker 130 + zal wegen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de gewichten van de bokkers hier.

Ik ben daar heel eerlijk in. Ben 90 kilo sinds mijn ziekte en ben ca. 1.74m lang. Ik rijd momenteel door mijn ziekte weinig. Mijn 1.72 m gelderse heeft echt geen problemen met mijn gewicht. Mijn man heeft geen overgewicht en is zwaarder. Maar mijn 3 jarige ga ik dus niet opzitten, zei is even groot maar nog een smal en slap ding in de groei. Ben ook bezig met afvallen maar dat gaat langzaam en eigenlijk alleen mogelijk door mezelf enigzins uit te hongeren. Maar wil straks graag op mijn jonge paard en heb dat er voor over.

Maar ik vindt dat sommige hier echt overdrijven want met het juiste paard is een hoop mogelijk. Ook als je niet gezegend bent met een slank lichaam. En ik heb het idee dat sommige hier erg respectloos mee omgaan helaas.

Respectloos, hoezo ? Vind het juist omgekeerd. Het gaat er nog steeds niet om dat jij dik bent en waarom, maar dat je paard op de eerste plaats moet staan bij het bepalen of je erop mag rijden of niet.

Ik weeg nu 75 kilo bij 1.65 (gister voor het eerst weer eens op de schaal gestaan) en ik ga dus echt 10 kilo afvallen en stap niet op het paard voordat ik er minstens 5 kwijt ben. Voel mezelf er niet lekker bij, vindt mijn beeld (mijn buik...) in de spiegels van de rijhal afschuwelijk (vond ik 5 kilo geleden al), enzovoorts. Mijn paard is een stevig modelletje, maar ik vind dat ik met dit gewicht niet goed genoeg mijn hulpen kan geven of kan zitten, dus ik doe wel wat anders met haar en ga mijn best doen om wat kilo's kwijt te raken. Maar dat even terzijde.

En de kilo's? Is hier al vaker gezegd, als je hetzelfde aantal kilo's weegt en langer bent, dat is veel beter, dan zit al dat blubberende vet waardoor je niet lekker zit je niet in de weg.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-11 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:41

Cerize schreef:
rooswita schreef:

Juist.... en daarom vind ik ruiters met overgewicht in de sport ook vaak zo lelijk rijden....

En mensen kom nou niet weer met die uitzonderingen aan, want die ken ik ook..
Dit topic is een algemene discussie...

het gaat om de plezier bij zowel paard als bij de ruiter . hoe het eruit ziet staat bij mij toch echt op de laatste plaats .

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:44

Jij denkt dat het paard plezier heeft met een ruiter die 2 schokken per pas geeft???

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:44

Joenoeh, betreft je laatste post. dit heb ik dus ongeveer ook. Doordat ik mezelf nogal in de weg zit, stap ik voorlopig ook niet op een paard. Waarom het nu pas lukt om daadwerkelijk weer af te vallen heeft een andere reden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:45

coydog schreef:
Ik wil het best zeggen maar vraag me af of jullie mij op de foto's in mijn profiel te zwaar vinden voor mijn paard.
Is dat een geval waar je op af zou zijn gestapt?

Nee, denk dat jij ook zwaarder lijkt door je voorgevel, maar je bent niet moddervet, jij bent een maatje meer (al zijn de foto's niet heel duidelijk). Maarre, op afstappen zou ik niet zo gauw doen hoor, tenzij je je paard in zijn bek trekt of op zijn rug bonkt.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:45

Maar een paard die bijvoorbeeld jarenlang een veel te zware ruiter heeft moeten dragen (voor zijn bouw dan) zal toch wel rug problemen krijgen.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:46

joenohoe schreef:
Wilawander schreef:
Hadt het filmpje gemist maar dit is natuurlijk een heel ander verhaal. Ik denk dat deze vrouw zeker 130 + zal wegen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de gewichten van de bokkers hier.

Ik ben daar heel eerlijk in. Ben 90 kilo sinds mijn ziekte en ben ca. 1.74m lang. Ik rijd momenteel door mijn ziekte weinig. Mijn 1.72 m gelderse heeft echt geen problemen met mijn gewicht. Mijn man heeft geen overgewicht en is zwaarder. Maar mijn 3 jarige ga ik dus niet opzitten, zei is even groot maar nog een smal en slap ding in de groei. Ben ook bezig met afvallen maar dat gaat langzaam en eigenlijk alleen mogelijk door mezelf enigzins uit te hongeren. Maar wil straks graag op mijn jonge paard en heb dat er voor over.

Maar ik vindt dat sommige hier echt overdrijven want met het juiste paard is een hoop mogelijk. Ook als je niet gezegend bent met een slank lichaam. En ik heb het idee dat sommige hier erg respectloos mee omgaan helaas.

Respectloos, hoezo ? Vind het juist omgekeerd. Het gaat er nog steeds niet om dat jij dik bent en waarom, maar dat je paard op de eerste plaats moet staan bij het bepalen of je erop mag rijden of niet.

Ik weeg nu 75 kilo bij 1.65 (gister voor het eerst weer eens op de schaal gestaan) en ik ga dus echt 10 kilo afvallen en stap niet op het paard voordat ik er minstens 5 kwijt ben. Voel mezelf er niet lekker bij, vindt mijn beeld (mijn buik...) in de spiegels van de rijhal afschuwelijk (vond ik 5 kilo geleden al), enzovoorts. Mijn paard is een stevig modelletje, maar ik vind dat ik met dit gewicht niet goed genoeg mijn hulpen kan geven of kan zitten, dus ik doe wel wat anders met haar en ga mijn best doen om wat kilo's kwijt te raken. Maar dat even terzijde.

En de kilo's? Is hier al vaker gezegd, als je hetzelfde aantal kilo's weegt en langer bent, dat is veel beter, dan zit al dat blubberende vet waardoor je niet lekker zit je niet in de weg.

ik heb met mijn 85 kilo wedstrijden gereden en genoeg eersten plaatsen gehaald . dus als je dik bent hoef je niet per definitie 'slecht te rijden' of geen goede hulpen te geven . hoe het er uitzag kan/kon mij ook niet schelen . Als ik en mijn paard maar plezier hadden , en dat hadden we zeker . Ben nu inmiddels 15 kilo afgevallen , maar dat had zeker niks te maken met dat het er lelijk uitzag op mijn paard . :) maar dat is uiteraard mijn ervaring :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:47

Wilawander schreef:
Besef jij wel dat heel veel mensen hier niks aan kunnen doen? Ik was altijd 50 kilo door een ernstig ongeluk en daarna ziek geworden te zijn ben ik door medicatie en het niet meer veel kunnen bewegen naar 95 kilo gegaan. Niet omdat ik zo graag eet. Niet omdat ik dit zo graag wil. Sorry mar vindt jou een ondoordacht en respectloos iemand. Eerst nadenken dan pas wat zeggen........... :r

En ja ik voel me aangevallen en aangesproken.

Waarom ??? Daar zou je boven moeten staan, jij weet wel beter, toch ? Dat is vaak het probleem hier op Bokt, men voelt zich persoonlijk aangevallen en daarom lopen topics soms uit de hand.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:49

joenohoe schreef:
Wilawander schreef:
Besef jij wel dat heel veel mensen hier niks aan kunnen doen? Ik was altijd 50 kilo door een ernstig ongeluk en daarna ziek geworden te zijn ben ik door medicatie en het niet meer veel kunnen bewegen naar 95 kilo gegaan. Niet omdat ik zo graag eet. Niet omdat ik dit zo graag wil. Sorry mar vindt jou een ondoordacht en respectloos iemand. Eerst nadenken dan pas wat zeggen........... :r

En ja ik voel me aangevallen en aangesproken.

Waarom ??? Daar zou je boven moeten staan, jij weet wel beter, toch ? Dat is vaak het probleem hier op Bokt, men voelt zich persoonlijk aangevallen en daarom lopen topics soms uit de hand.

als ik eerlijk ben kwam je ook wel erg kort uit de bocht ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:51

pmarena schreef:
Ik vind wel dat er behoorlijk hard op de TS gereageerd wordt hoor !

Wees eerlijk , hij heeft toch gewoon gelijk eigenlijk ;)

Natuurlijk klinkt het niet leuk en zegt hij het wat kwetsend , dat is niet leuk om te horen als je (wat) dik(ker) bent.

Maar als je dik bent ben je volgens mij niet meteen dom :P en besef je zelf toch ook wel dat het voor zowel je eigen lichaam als voor het paard inderdaad beter en fijner is als je slanker bent.

En tja wees eerlijk , het ZIET er toch ook niet uit als er borsten en vetrollen en onderkinnen heen en weer blubberen tijdens het rijden , en iemand over zijn spekkige billen heen en weer rolt in het zadel.... het ideaalbeeld is toch een ruiter die mooi stil en in balans zit , zonder geschud en gedoe :)

Of je nu (wat) dik(ker) bent doordat je aan de medicijnen zit , een handicap hebt , een bourgondiër bent die geniet van lekker eten of dat je gewoon te veel snoept , dat maakt voor het effect verder niet uit.
Of het paard nu iemand van 120 kilo op zijn rug heeft die door reden A of reden B zo waar geworden is , daar heeft dat dier verder geen boodschap aan :)

Ik ben 1m60 en heb op mijn zwaarst rond de 75 kg gezeten. Niet dramatisch , maar ook dat je al van die spekrollen krijgt en dat is gewoon niet fijn , niet gezond en niet mooi. En dat werkt al tegen bij het rustig in het zadel zitten..... Slank zal ik nooit worden maar met 10 kilo minder merk je toch echt al veel verschil hoor :)

:j _/-\o_