Klassieke rijkunst [deel 2]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:51

Maar omdat jij het niet klassiek vind wil niet zeggen dat het niet zo is, jij gaat er immers ook van uit dat je het paard van uit achter stuurt, en dat je een paard niet hoeft recht te richten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:55

Moll schreef:
Maar omdat jij het niet klassiek vind wil niet zeggen dat het niet zo is, jij gaat er immers ook van uit dat je het paard van uit achter stuurt, en dat je een paard niet hoeft recht te richten

waar heb ik gezegd dat je een paard niet hoeft recht te richten?
das 1 van de basis dingen.
Overigens mag jij me vertellen, waar, in welk klassiek boek staat, waar het paard mee stuurt.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:58

ja hierin ga ik mee met moll , ook de zitlessen worden aan de bijzet gegeven maar een jong paard dien je ook opteleidden met de bijzet , waarom om het die zijn buikspieren te trainen dus goed ruggebruik alvorens je erop gaat zitten dat lukt niet met wat geslof aan de longe.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:00

nombrado schreef:
Moll schreef:

waar heb ik gezegd dat je een paard niet hoeft recht te richten?
das 1 van de basis dingen.
Overigens mag jij me vertellen, waar, in welk klassiek boek staat, waar het paard mee stuurt.

Hebben we die discussie al niet gehad in het eerste deel over klassiek, denk niet dat het meer waarde heeft, om weer het zelfde gesprek op te rakelen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:07

liberty22 schreef:
ja hierin ga ik mee met moll , ook de zitlessen worden aan de bijzet gegeven maar een jong paard dien je ook opteleidden met de bijzet , waarom om het die zijn buikspieren te trainen dus goed ruggebruik alvorens je erop gaat zitten dat lukt niet met wat geslof aan de longe.

dat is voor de bescherming van het paard.
want als een ruiter zwaar zit en geen balans heeft, moet het paard dit telkens opvangen met zijn balans, wat resulteert met hoofd in de lucht en rug wegdrukken
(dat is hetzelfde als ik op jou rug zou zitten bonken, om onder de pijn weg te komen, druk je weg)

kheb de paarden niet hoeven opleiden met bijzet.
de enige keer dat ik bijzet ooit wel eens zal gebruiken (sporadisch) is bij zeer verkeerd gereden paarden.
ik denk dat dit 2 keer in mijn carriere is voorgekomen, en dan is het veelal na 2 keer longeren daarmee klaar.
Dit komt voor bij paarden die extreem hard met de hand gereden zijn of bitten als kneveltrensjes en verkeerd handgebruik hebben gehad.
en dan mogen ze lekker "rondsloffen" aan de longe :D

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:12

Ook Egon von Neindorff werkte veelvuldig met de bijzet. Volgens mij beschrijft hij dat ook in zn boek. En nee,niet alleen voor bescherming van het paard bij onervaren ruiters. Ik kan niet zeggen dat het voor mij een voorkeurshulpmiddel is maar het is wel klassiek (duits klassiek welteverstaan)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:16

Moderatoropmerking:
Het is niet de eerste maar wel de laatste keer in dit topic: het is echt niet nodig op elkaar te gaan hakken. Enkele offtopic berichten zijn verwijderd. Graag ontopic verder.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:17

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:22

nombrado schreef:
liberty22 schreef:

dat is voor de bescherming van het paard.
want als een ruiter zwaar zit en geen balans heeft, moet het paard dit telkens opvangen met zijn balans, wat resulteert met hoofd in de lucht en rug wegdrukken
(dat is hetzelfde als ik op jou rug zou zitten bonken, om onder de pijn weg te komen, druk je weg)

kheb de paarden niet hoeven opleiden met bijzet.
de enige keer dat ik bijzet ooit wel eens zal gebruiken (sporadisch) is bij zeer verkeerd gereden paarden.
ik denk dat dit 2 keer in mijn carriere is voorgekomen, en dan is het veelal na 2 keer longeren daarmee klaar.
Dit komt voor bij paarden die extreem hard met de hand gereden zijn of bitten als kneveltrensjes en verkeerd handgebruik hebben gehad.
en dan mogen ze lekker "rondsloffen" aan de longe :D

idd bescherming een jong paard zelf heeft nog geen balans als er de eerste keren een ruiter opzit dit is wat we jij en ik toch proberen na te streven door zijn eigen disbalans aleen al moet hij beschermt worden door eerste versterkt te worden alvorens er iemand op zijn rug gaat ztten , je kunt mij echt niet wijs maken dat je op een jong paard doormiddel van jouw zit hoe fanatstisch die ook mag zijn in balans door de rijbaan heen gaat , onmogelijk daar dit bij alle paarden hoe hoog opgeleid een constante leidraad in het geheel is

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:25

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:27

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:32

liberty22 schreef:
idd bescherming een jong paard zelf heeft nog geen balans als er de eerste keren een ruiter opzit dit is wat we jij en ik toch proberen na te streven door zijn eigen disbalans aleen al moet hij beschermt worden door eerste versterkt te worden alvorens er iemand op zijn rug gaat ztten , je kunt mij echt niet wijs maken dat je op een jong paard doormiddel van jouw zit hoe fanatstisch die ook mag zijn in balans door de rijbaan heen gaat , onmogelijk daar dit bij alle paarden hoe hoog opgeleid een constante leidraad in het geheel is

Als je met een jong paard begint met de longe zonder bijzet,
en weet welke spieren je sterker moet maken en hoe je dit doet, wordt het rijden voor een jong paard alleen maar makkelijker gemaakt met een ruiter erop.
wel belangrijk idd, dat je als ruiter je erg bewust bent van je zit, en in die zin, het paard dus helpt zijn balans te behouden en hem zo min mogelijk te storen.
als je goed weet mee te gaan en weet hoe je een hulp in je zit aangeeft met rijden om een paard een oefening te laten doen, is het helemaal niet zo moeilijk.
Een jong paard laat je zelf de hoofd hals verbinding kiezen, om eerst te leren vanachter goed krachtig en recht te worden. Vanuit die basis werk je verder.
Overigens rijd ik mijn paarden nog steeds los, met lange teugels (los) om ze zo aan mijn zithulpen te krijgen en als ruiter niet teveel onbewust met mijn handen bezig te zijn.
Het hele bovenstaande verhaal wordt al wel lastiger, als je een paard hebt, die zo op de voorhand gebouwd is, daar ben je wel wat langer mee bezig, alvorens het paard die kracht gekregen heeft, dit achter voor elkaar te krijgen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:33

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:40

Hij gebruikt zijn handen.....

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:41

maar jij rijd zelf toch met name ibersiche paarden ?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:43

piepenfiets schreef:
Ook Egon von Neindorff werkte veelvuldig met de bijzet. Volgens mij beschrijft hij dat ook in zn boek. En nee,niet alleen voor bescherming van het paard bij onervaren ruiters. Ik kan niet zeggen dat het voor mij een voorkeurshulpmiddel is maar het is wel klassiek (duits klassiek welteverstaan)

Egon von Neindorff "predikt" ook dat zit-en beenhulpen belangrijker zijn dan de teugelhulp

Het is inderdaad "klassiek" om een paard vast te zetten met bijzet.

Het wordt in heel veel "klassieke" boeken geschreven en zou zgn de "weerstandbiedende" hand moeten nabootsen.

Afbeelding

Ik heb het boek van deze man gekocht.
Ben benieuwd of hij nog iets "nieuws" weet te vermelden.

Perry's work with horses and their people is dedicated to developing empathy and understanding. Working with the horse's nature and using the principles of classical riding, Perry is able to help both horse and rider gain the very best from their relationship.
"When the horse becomes a willing partner he brings his own joy and enthusiasm to the performance"
Perry's horsemanship is the distillation of many years of learning and experience with many horses in many different settings. With a breadth of knowledge, and always working with ' what is ,' it is not easy to label Perry's approach, but for about 20 years Perry has been involved in Classical riding and natural horsemanship on a day-to-day practical basis.
"The journey you share with your horse is unique to you, and no-one can give you all the answers. I believe human teachers such as myself can help guide you along the way, but there can be no replacing the true teachers - the horses." Perry.
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 06-10-11 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:46

liberty22 schreef:
maar jij rijd zelf toch met name ibersiche paarden ?

ik heb zelf spanjaarden
maar rijd ook kwpn ers (alleen zijn die niet van mijzelf)
oh, en zelfs fjorden, lippizaners, friezen, haflingers, tinkers..
het maakt mij niet uit.
alleen kan ik helaas niet meer op de kleintjes.... :D
Laatst bijgewerkt door nombrado op 06-10-11 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:47

wie is die man dan?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:48

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:50

liberty22 schreef:
nombrado schreef:
misschien eens kijken zelf, wat je opvalt aan Hinrichs
http://www.youtube.com/watch?v=SeKME38B0v0&NR=1

ja dr valt mij zoveel op maar jij plaatst het met een reden ws dus welke dan?

waarom zou ik het met een reden moeten plaatsen?
ga maar kijken wat je ziet, en wel of niet bevalt
daar leer je veel meer van.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:50

liberty22 schreef:
wie is die man dan?

The journey you share with your horse is unique to you, and no-one can give you all the answers. I believe human teachers such as myself can help guide you along the way, but there can be no replacing the true teachers - the horses." Perry

Wat vindt je van dit stukje, Liberty?
En anderen ook trouwens :j

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:52

cherie78 schreef:
piepenfiets schreef:

Egon von Neindorff "predikt" ook dat zit-en beenhulpen belangrijker zijn dan de teugelhulp

Het is inderdaad "klassiek" om een paard vast te zetten met bijzet.

Het wordt in heel veel "klassieke" boeken geschreven en zou zgn de "weerstandbiedende" hand moeten nabootsen.
Citaat:

Juist in diezelfde klassieke boeken staat vaak beschreven dat het vastzetten met bijzet uit den boze is.
Je leest von Neindorffs gepredik toch anders dan ik want ik heb tot nog toe nergens iets gelezen over welke hulpen belangrijker zijn,
de man heeft het steeds over de combi ervan.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:52

cherie78 schreef:
The journey you share with your horse is unique to you, and no-one can give you all the answers. I believe human teachers such as myself can help guide you along the way, but there can be no replacing the true teachers - the horses." Perry

helemaal mee eens
als instructeur ben je een aangever, een gids, de ervaring zoals gevoeld is altijd van de ruiter , iets tussen paard en ruiter.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:54

cherie78 schreef:

Ik vind dit toch meer van toepassing bij (correct) opgeleide paarden en niet bij groene paarden

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:56

piepenfiets schreef:
Juist in diezelfde klassieke boeken staat vaak beschreven dat het vastzetten met bijzet uit den boze is.
Je leest von Neindorffs gepredik toch anders dan ik want ik heb tot nog toe nergens iets gelezen over welke hulpen belangrijker zijn,
de man heeft het steeds over de combi ervan.

Een paard wordt "vastgezet" in een houding die het zelf niet kan kiezen.
Precies hetzelfde als de "weerstandbiedende" hand.

Dan lees ik iets anders dan jij, blijkbaar.
Is totaal niet erg, daar is dit dan ook een discussie voor ;)