Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Moll schreef:Maar omdat jij het niet klassiek vind wil niet zeggen dat het niet zo is, jij gaat er immers ook van uit dat je het paard van uit achter stuurt, en dat je een paard niet hoeft recht te richten
nombrado schreef:Moll schreef:Maar omdat jij het niet klassiek vind wil niet zeggen dat het niet zo is, jij gaat er immers ook van uit dat je het paard van uit achter stuurt, en dat je een paard niet hoeft recht te richten
waar heb ik gezegd dat je een paard niet hoeft recht te richten?
das 1 van de basis dingen.
Overigens mag jij me vertellen, waar, in welk klassiek boek staat, waar het paard mee stuurt.
liberty22 schreef:ja hierin ga ik mee met moll , ook de zitlessen worden aan de bijzet gegeven maar een jong paard dien je ook opteleidden met de bijzet , waarom om het die zijn buikspieren te trainen dus goed ruggebruik alvorens je erop gaat zitten dat lukt niet met wat geslof aan de longe.
nombrado schreef:liberty22 schreef:ja hierin ga ik mee met moll , ook de zitlessen worden aan de bijzet gegeven maar een jong paard dien je ook opteleidden met de bijzet , waarom om het die zijn buikspieren te trainen dus goed ruggebruik alvorens je erop gaat zitten dat lukt niet met wat geslof aan de longe.
dat is voor de bescherming van het paard.
want als een ruiter zwaar zit en geen balans heeft, moet het paard dit telkens opvangen met zijn balans, wat resulteert met hoofd in de lucht en rug wegdrukken
(dat is hetzelfde als ik op jou rug zou zitten bonken, om onder de pijn weg te komen, druk je weg)
kheb de paarden niet hoeven opleiden met bijzet.
de enige keer dat ik bijzet ooit wel eens zal gebruiken (sporadisch) is bij zeer verkeerd gereden paarden.
ik denk dat dit 2 keer in mijn carriere is voorgekomen, en dan is het veelal na 2 keer longeren daarmee klaar.
Dit komt voor bij paarden die extreem hard met de hand gereden zijn of bitten als kneveltrensjes en verkeerd handgebruik hebben gehad.
en dan mogen ze lekker "rondsloffen" aan de longe
liberty22 schreef:idd bescherming een jong paard zelf heeft nog geen balans als er de eerste keren een ruiter opzit dit is wat we jij en ik toch proberen na te streven door zijn eigen disbalans aleen al moet hij beschermt worden door eerste versterkt te worden alvorens er iemand op zijn rug gaat ztten , je kunt mij echt niet wijs maken dat je op een jong paard doormiddel van jouw zit hoe fanatstisch die ook mag zijn in balans door de rijbaan heen gaat , onmogelijk daar dit bij alle paarden hoe hoog opgeleid een constante leidraad in het geheel is
piepenfiets schreef:Ook Egon von Neindorff werkte veelvuldig met de bijzet. Volgens mij beschrijft hij dat ook in zn boek. En nee,niet alleen voor bescherming van het paard bij onervaren ruiters. Ik kan niet zeggen dat het voor mij een voorkeurshulpmiddel is maar het is wel klassiek (duits klassiek welteverstaan)
liberty22 schreef:maar jij rijd zelf toch met name ibersiche paarden ?
nombrado schreef:misschien eens kijken zelf, wat je opvalt aan Hinrichs
http://www.youtube.com/watch?v=SeKME38B0v0&NR=1
liberty22 schreef:nombrado schreef:misschien eens kijken zelf, wat je opvalt aan Hinrichs
http://www.youtube.com/watch?v=SeKME38B0v0&NR=1
ja dr valt mij zoveel op maar jij plaatst het met een reden ws dus welke dan?
liberty22 schreef:wie is die man dan?
cherie78 schreef:piepenfiets schreef:Ook Egon von Neindorff werkte veelvuldig met de bijzet. Volgens mij beschrijft hij dat ook in zn boek. En nee,niet alleen voor bescherming van het paard bij onervaren ruiters. Ik kan niet zeggen dat het voor mij een voorkeurshulpmiddel is maar het is wel klassiek (duits klassiek welteverstaan)
Citaat:
cherie78 schreef:The journey you share with your horse is unique to you, and no-one can give you all the answers. I believe human teachers such as myself can help guide you along the way, but there can be no replacing the true teachers - the horses." Perry
Wat vindt je van dit stukje, Liberty?
En anderen ook trouwens
cherie78 schreef:The journey you share with your horse is unique to you, and no-one can give you all the answers. I believe human teachers such as myself can help guide you along the way, but there can be no replacing the true teachers - the horses." Perry
Wat vindt je van dit stukje, Liberty?
En anderen ook trouwens
piepenfiets schreef:Juist in diezelfde klassieke boeken staat vaak beschreven dat het vastzetten met bijzet uit den boze is.
Je leest von Neindorffs gepredik toch anders dan ik want ik heb tot nog toe nergens iets gelezen over welke hulpen belangrijker zijn,
de man heeft het steeds over de combi ervan.