Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:55

quadripes schreef:
ok dan ligt het dus aan iets anders, mooi :D dan kan ik daar mee aan de gang. in stap gaat het wel goed. dan doe ik dus iets verkeerd in de draf. ik zal dr es op letten, waarschijnlijk wil ik teveel.

In stap is het ook niet moeilijk omdat daar de ware aard van de oefening niet aanwezig is, nl het binnenachterbeen vermeerd onder de massa brengen.
Mijn tip uit renvers de schouderbinnenwaarts inzetten, dus eerst de renvers goed bevestigen in stap en draf, door deze oefening word het paard sensibel voor het buitenbeen.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:15

ok da's een goede tip! :D en ook makkelijker om te realiseren. het gekke is, travers linksom gaat goed, zolang ik het maar niet langs de wand rijd. ik begrijp niet waarom dat is. nou lag het gisteren voor een deel ook aan het feit dat de hoefslag glad was en dan wordt ie daar wat moeilijk van, want dat vindt ie een beetje vervelend omdat ie dan niet zo tredvast is.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:33

quadripes schreef:
@Murphy: wijken over de hoefslag of schouderbuitenwaarts doe ik meestal als een van de eerste losmakende oefeningen, juist omdat het zo fijn is dat de schouder begrensd blijft en het voor het paard ook vrij snel duidelijk is wat er gevraagd wordt zonder dat je erg sterke hulpen hoeft te gebruiken. daarna is het ook heel goed op de volte te rijden.

Om nog even op het wijken en AR terug te komen. Ik heb gemerkt in de periode dat ik meer met AR bezig was dat wijken in de AR bewust niet wordt gebruikt omdat er geen buiging aan te pas komt. Ik heb dat eigenlijk altijd een groot gemis gevonden en ben op een gegeven moment deze oefening toch weer gaan gebruiken, juist om de losmakende werking en dat het paard de hulp leert om zijn achterbeen zijwaarts te plaatsen voor de zijwaarts drijvende hulp wat uiteindelijk de basis legt voor de latere zijgangen.

Voor het aanleren maak ik al een aanvang tijdens grondwerk dmv de wending om de voorhand en wijken over de hoefslag met het hoofd naar de wand. Erg ouderwets geloof ik maar heel effectief.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:56

Citaat:
Voor het aanleren maak ik al een aanvang tijdens grondwerk dmv de wending om de voorhand en wijken over de hoefslag met het hoofd naar de wand. Erg ouderwets geloof ik maar heel effectief.

Eerste plaats niets is ouderwets, ze maken het alleen nieuw door er een andere naam aan te geven.
Een wending om de voorhand is gelijk aan wijken voor de kuit, en het begin van alles.
Dit begint al aan de hand gewoon grondwerk noemen ze dat tegenwoordig, dat hoord bij de Dressuur gewoon bij opvoeding dus gehoorzaam maken.
Baucher, Fillis deden veel "handwerk" Fillis beschrijft heel duidelijk hoe hij een paard gehoorzaam maakt van het begin af aan.
En de wending om de voorhand is in Duitsland een oefening in de E dressuur, E is Einsteiger.
Die hadden wij "vroeger" ook in Nederland, daarna de B enz....
Het wijken voor de kuit kan al geleerd worden wanneer het paard na het longeren uitgestapt word aan de hand, of op weg naar de wei ik noem maar een zijstraat.

Moll

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:14

fijne oefeninig overigens, om een telgangend paard of dribbelend paard nomaal te laten gaan stappen

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:07

@Professor: maar hij is sensibel voor het buitenbeen, want ik kan travers overal rijden, behalve langs de wand met hem. ik weet niet wat dat is. ik denk dat ik dan te weinig voorwaarts rijd en teveel zijwaarts wil.

terwijl ik dat op andere plekken in de baan niet heb, dan is ie echt gewoon goed. renvers kunnen we ook, appuyementen kunnen we ook.

ik kan appuyeren vanuit de hoefslag naar het midden, een werkpirouette, enz.

ra ra... en ik heb het echt alleen met mijn huidige paard. en ook alleen linksom.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:10

quadripes schreef:
@Professor: maar hij is sensibel voor het buitenbeen, want ik kan travers overal rijden, behalve langs de wand met hem. ik weet niet wat dat is. ik denk dat ik dan te weinig voorwaarts rijd en teveel zijwaarts wil.

terwijl ik dat op andere plekken in de baan niet heb, dan is ie echt gewoon goed. renvers kunnen we ook, appuyementen kunnen we ook.

ik kan appuyeren vanuit de hoefslag naar het midden, een werkpirouette, enz.

ra ra... en ik heb het echt alleen met mijn huidige paard. en ook alleen linksom.

Bent u links...
Weet wat het is, uw linkerbeen heeft een eigen leven, die gaat vaak te veel naar achteren, vooral uw onderbeen.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:12

ik ben rechts en het zou goed kunnen dat dat het probleem is... maar waarom dan alleen op de hoefslag?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:16

quadripes schreef:
ik ben rechts en het zou goed kunnen dat dat het probleem is... maar waarom dan alleen op de hoefslag?

Ben geen helderziende, ken genoeg paarden die op de binnenhoefslag wel SB kunnen maar op de hoefslag met hun schouder blijven kleven.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:20

het gaat om travers.

en ik denk dat ik mezelf weer te kort doe door de beschrijving, als ik bedoel dat iets niet lukt, bedoel ik meestal niet dat helemaal niet lukt... perfectionist als ik ben.

en ik denk dat ik te weinig voorwaarts rijd, te veel stelling en buiging wil vragen. en hij gaat weliswaar keurig met zn achterhand naar binnen, maar hij wil niet altijd mooi nageeflijk bijven. dat bedoel ik :+

ik denk dat ik teveel zijwaarts vraag waardoor hij in de knoop komt en niet mooi de hals wil laten vallen.

maar dat komt ook door het oude zadel, dat in zijn rug prikte. met mijn nieuwe zadel is het probleem al een stuk verholpen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:23

quadripes schreef:
het gaat om travers.

en ik denk dat ik mezelf weer te kort doe door de beschrijving, als ik bedoel dat iets niet lukt, bedoel ik meestal niet dat helemaal niet lukt... perfectionist als ik ben.

en ik denk dat ik te weinig voorwaarts rijd, te veel stelling en buiging wil vragen. en hij gaat weliswaar keurig met zn achterhand naar binnen, maar hij wil niet altijd mooi nageeflijk bijven.

ik denk dat ik teveel zijwaarts vraag waardoor hij in de knoop komt en niet mooi de hals wil laten vallen.

Gaf SB aan van paarden waarvan ik dat weet, ben nog net niet senil genoeg om te weten dat wij het hier over Travers hebben. _/-\o_
Met andere woorden het paard niet te steil rijden, meer voorhand voor.
De buiging komt of word vanzelf meer.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:26

als hhij op dat moment niet na wil geven zet hij de rug vast op uw binnen hand durf dat hand wat meer naar voren te brengen en de binnen hand wat te liften, en nagevelijkheid bewaren en behouden om optijd de weestandbiedende hand te geven op de buiten teugel.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:30

ha ha sorry professor :D

ik denk dat professor gelijk heeft: ik rijd te weinig de voorhand voor, daardoor komt ie in de problemen en dan drukt ie zich uit de houding. op de een of andere manier kan ik de travers mooi inzetten vanuit een volte bijvoorbeeld, maar zodra we dan de hoefslag bereiken, wil ik hem veel te schuin door zetten. ik moet me meer op het voorwaartse richten.

less is more...
Laatst bijgewerkt door quadripes op 18-02-11 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:31

Moll schreef:
als hhij op dat moment niet na wil geven zet hij de rug vast op uw binnen hand durf dat hand wat meer naar voren te brengen en de binnen hand wat te liften, en nagevelijkheid bewaren en behouden om optijd de weestandbiedende hand te geven op de buiten teugel.

U heeft het altijd weer over een weerstand biedende hand, mij is geleerd en niet door zomaar de slechteste dat bij zijgangen en wendingen op de achterhand, om het buitenachterbeen de gelegenheid te geven naar voren te komen, met de buitenhand juist een moment na te geven.
De binnenhand staat in principe altijd een centimeter hoger dan de buitenhand, hier kom ik later op terug aangezien het vele voordelen geeft.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:32

@professor: dat is ook waar ik tegen aan denk te lopen: ik kan hem niet naar voren rijden dus krijg ik geen aanleuning in de travers op de hoefslag, dus blijft ie niet nageeflijk.

als ik dan met de binnenhand dit ga proberen alsnog voor elkaar tek rijgen, kruipt ie in elkaar en krijg ik een opwaartse draf ipv een mooi naar voren afrollende zijgang.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:33

Professor schreef:
Moll schreef:

U heeft het altijd weer over een weerstand biedende hand, mij is geleerd en niet door zomaar de slechteste dat bij zijgangen en wendingen op de achterhand, om het buitenachterbeen de gelegenheid te geven naar voren te komen, met de buitenhand juist een moment na te geven.
De binnenhand staat in principe altijd een centimeter hoger dan de buitenhand, hier kom ik later op terug aangezien het vele voordelen geeft.

hier ben ik zeer benieuwt naar, zoals ik heb beschreven hier boven werkt dit echter erg prettig

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:33

quadripes schreef:
@professor: dat is ook waar ik tegen aan denk te lopen: ik kan hem niet naar voren rijden dus krijg ik geen aanleuning in de travers op de hoefslag, dus blijft ie niet nageeflijk.

als ik dan met de binnenhand dit ga proberen alsnog voor elkaar tek rijgen, kruipt ie in elkaar en krijg ik een opwaartse draf ipv een mooi naar voren afrollende zijgang.

probeer het eens zoals ik aan geef

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:35

quadripes schreef:
ha ha sorry professor :D

ik denk dat professor gelijk heeft: ik rijd te weinig de voorhand voor, daardoor komt ie in de problemen en dan drukt ie zich uit de houding. op de een of andere manier kan ik de travers mooi inzetten vanuit een volte bijvoorbeeld, maar zodra we dan de hoefslag bereiken, wil ik hem veel te schuin in zetten. ik moet me meer op het voorwaartse richten.

less is more...

Wanneer u zelf er eerder over nagedacht had, dan had u de "fout" ook kunnen vinden.
Alleen jezelf een trap onder de kont geven is niet altijd makkelijk.
Rijd u eens over de middenlijn en rijd u daar eens Renvers en Travers afwisselend, zodat u zowel de voorhand als zowel de achterhand kunt controlleren.
U zult zeggen daar is geen verschil tussen Renvers en Travers???
Wel dus, net als op de hoefslag in in Renvers de achterhand op de middelijn en bij Travers de voorhand. Men begint in Renvers bv en naar een paar meter door het inzetten van een achterhandswending kan men overgaan in Travers.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:36

@Moll: ik denk niet dat dat het probleem is, namelijk, want hij zet zich niet vast. ik drijf hem teveel weg uit het voorwaartse, waardoor hij geen aanleuning kan nemen.

de nageeflijkheid is niet het probleem, het is een symptoom.

en het probleem is dat ik de voorhand niet goed genoeg plaats en niet goed genoeg vooruit rijd (denk voorwaarts in de zijgangen ipv zijwaarts, ik denk teveel zijwaarts, kennelijk) en daardoor blijft ie niet nageeflijk.

als ik dan aan de nageeflijkheid ga werken, zit ik een symptoom te bestrijden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:37

quadripes schreef:

De buitenhand controlleerd de hoofd en halshouding, het tempo, de lengte van de passen enz enz, dus wanneer men die niet eruit laat (nageeft) kruipt inwezen het paard achterwaarts.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:38

die doe ik ook vrij regelmatig, en niet alleen op de A/C lijn maar ook 2 of 3 hoefslag, of gewoon op de hoefslag

quadripes

@Professor: u heeft meer dan gelijk...... maar uw opmerkingen hebben mij wel bij dit denkproces geholpen

en ik ga aan de slag met al uw aanwijzingen... heb ik weer voor een maand werk :D

Professor

Nageeflijkheid of het nageven mijnheer Moll???

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:39

Professor schreef:
quadripes schreef:

De buitenhand controlleerd de hoofd en halshouding, het tempo, de lengte van de passen enz enz, dus wanneer men die niet eruit laat (nageeft) kruipt inwezen het paard achterwaarts.

vandaar dat ik aangaaf de hand naar voren te brengen en de binnen hand te liften.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:39

Professor schreef:
Nageeflijkheid of het nageven mijnheer Moll???
even voor de verduidelijking want volgens mij ben ik u even kwijt wat bedoelt u?