Wie durft er voor uit te komen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

emmyfloris

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:33

dankje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:38

Graag gedaan :)

xlifelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 14:13

wat dit onderwerp betreft ben ik geloof ik echt een softie.
ja, als het nodig is kan ik een tikje geven,
maar echt een klap, schop of iets anders dat hard voelt,
dat kan ik echt nouwelijks over mijn hart verkrijgen.
ik ben op menig manege gestopt met rijden door hun verbazingwekkend harde aanpak..

xlifelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 14:16

Het is niet zo dat ik een paard niet kan aanpakken,
maar ik werk graag gewoon met stem en de meeste paarden die ik berijd reageren goed op een rechtvaardige aanpak.
als het echt niet anders kan, kan ik een paard wel straffen,
maar ik ga geen belachelijk harde klappen uitdelen..

xlifelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 14:16

hahaa, ik geloof dat ik een beetje misplaatst aan 't reageren ben,
braafjes bij het onderwerp van de topic enzo.

emmyfloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 14:20

daar begonnen wij ook hoor :D

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 06:38

Maar toen ............. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 07:45

_O-

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 09:13

En toch dnek ik dat iedereen hier vrijwel op een lijn zit. (uitzonderingen die mondhoeken kapot trekken normaal vinden. :\ )

Imo vind iedereen dat je een paard best even op zn plaats terug mag zetten en 'm even corrigeren, zolang het maar respectvol, op het goede moment en nuttig is. Dat is de bedoeling, maar dat het niet altijd lukt; dáár gaat dit topic volgens mij over. Dat sommige mensen wel eens het verkeerde moment gebruiken om hun paard te corrigeren en hiermee eigenlijk niks bereiken. Dat mensen dat willen/durven toegeven, al weten ze dat ze fout zitten. :)

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:38

Toch zijn hier veel mensen die niet verder denken dan 'mijn paard doet stout dus mag ik buiten het boekje gaan'. Het scheelt zó veel om je te verdiepen in waarom een paard iets doet, waarom het paard op een bepaalde manier reageert, hoe jij op je paard overkomt, enzovoorts. Alleen al daarmee kun je volgens mij 90% van de gevalletjes die hier 'stout' genoemd worden voorkomen.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:43

'mijn paard doet stout dus mag ik buiten het boekje gaan'

Vind dit nog steeds een ruim begrip...

emmyfloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:19

Ja en je hebt even je stem verheffen als straf tot het paard helemaal af slaan als straf en met het laatste ben ik het echt niet eens

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:25

nee maar tussen je stem verheffen en je paard verrot slaan zit nog wel een hele wereld van verschil!
Als je het hele topic leest zie je dat er toch best veel mensen zijn die hun frustratie en onmacht botvieren op hun dier. En of het nou een hond, paard, poes of cavia is, het mag niet.
Opvoeden is 1 ding maar je moet ook eerlijk zijn in de rol die jezelf daar in speelt...
Zijn we allemaal wel zulke goede opvoeders, of hebben onze paarden soms zo iets van 8)7 ?
Wij zijn nl geen paarden dus ergens zal er in onze communicatie best wel veel fout gaan..

emmyfloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:22

tja iedereen maakt fouten je moet je alleen beseffen dat je fout zit

rosanne44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 00:05

Ik moet zeggen dat ik zelf nogal een softie ben, maar misschien wel weer te hard wanneer hij er vandoor gaat. Dit komt vooral voort uit mijn eigen schrik. Het is niet zo dat ik iedere week door de polder cross hangend aan de teugels. Wel vind ik dat hij moet stilstaan wanneer ik dat van hem vraag, en probeer dit op een zo'n vriendelijk mogelijke manier te doen. Niet omdat ik graag mijn zin door wil drijven, maar gewoon omdat dit veiliger is voor iedereen.

Valliej15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:13

Oohjee ... weer een uitschieter vandaag ... hengst bij ons op stal die heel vervelend deed , even een hengst terug gegeven met het halstertouw :D

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:27

Valliej15 schreef:
Oohjee ... weer een uitschieter vandaag ... hengst bij ons op stal die heel vervelend deed , even een hengst terug gegeven met het halstertouw :D

Stoere actie hoor, heeft die hengst vast veel van geleerd!

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:54

Dit is niet om bijdehand te doen, maar had van de week weer een situatie.

Meisje (denk 14 jaar) moet haar paard naar stal brengen vanuit de molen. Dit doet ze al met hengstenketting over de neus. Op een of andere manier komt het paard in de verkeerde stal en wil er pertinent niet uit, wat dat meisje ook doet. Paard steigert alleen maar. Ik heb het paard eruit gekregen, maar wel op een manier dat het veiligst was voor mij en het meisje. Paard is imo sowieso niet opgevoed, maar wat hadden jullie gedaan.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 22:45

Als het absoluut niet ging? Touw laten vasthouden door dat meisje en een mep op z'n kont geven, al vliegt die de stal uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 07:44

Yviertje schreef:
Dit is niet om bijdehand te doen, maar had van de week weer een situatie.

Meisje (denk 14 jaar) moet haar paard naar stal brengen vanuit de molen. Dit doet ze al met hengstenketting over de neus. Op een of andere manier komt het paard in de verkeerde stal en wil er pertinent niet uit, wat dat meisje ook doet. Paard steigert alleen maar. Ik heb het paard eruit gekregen, maar wel op een manier dat het veiligst was voor mij en het meisje. Paard is imo sowieso niet opgevoed, maar wat hadden jullie gedaan.

Geen idee wat ik had gedaan, maar ik ben wel heel erg nieuwsgierig naar wat jij nou hebt gedaan. Lijkt me een behoorlijk lastige situatie.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 08:01

Ik zeg alvast dat het niet heel vriendelijk was, maar weet het anders ook niet met een paard dat niet word opgevoed/ geen respect heeft voor eigenaresse.

Eerst ff wat info over wat ik zie van het paard. En nogmaals het is niet mijn paard.
Paard heeft sowieso een hekel aan druk, wat voor druk ook. Voelt ze druk, die ze niet 'acceptabel' vind, steigert ze, hoe licht die druk ook is. Als zij bepaald heeft hoe en wat er gebeurt dan gebeurt het op die manier, omdat ze imo totaal geen respect heeft voor het meisje. Rijden gaat goed, maar ook daar paard wilt niet werken dan gaat het staken. Dit is niet altijd zo, maar zoals laatst toen ze haar 2de proef wilde rijden. Paard komt bak in en verzet geen been meer. Het enige wat ze nog kon was steigeren als de bak verder in moest.

Nu mijn 'oplossing' voor het niet uit de box van een ander willen komen. Heb eerst het halster beet gepakt en mee gevraagd. Beweging naar lnks en rechts forceren, maar er kwam maar 1 reactie: steigeren. Ben toen uit de stal gaan staan, voor m'n eigen veiligheid. Druk op de neus vergroot (ja met de ketting over haar neus)met reactie steigeren. Toen een ruk gegeven aan het touw, paard wou omhoog, maar stond eigenlijk een soort van verbouwereerd te kijken. Zo van: Uh ze spreekt me tegen??? (dat denkt ze waarschijnlijk niet, maar toch)Weer druk vergroot, maar weer omhoog willlen komen, 2 rukken aan het touw. Nee, paard dit wil ik echt niet van je. Daarna stond ze even te denken, ik zet weer druk op har neus en ze stapt zo de box uit en loopt met me mee naar haar eigen box.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 08:03

Vind het een goede oplossing hoor...

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 09:41

Ik ook.. Alleen de hengst ze of haar noemen, dat zal 'ie niet pikken :D

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 09:44

Bellissima_ schreef:

??? Paard waar ik het over heb is een merrie.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 09:46

Yviertje schreef:
Bellissima_ schreef:

??? Paard waar ik het over heb is een merrie.

oh oliebol ja ik zat net in een topic ovr een of andere hengst :') Foutje :D