Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
horseyfries schreef:Haha Muc volgens mij doen wij echt bijna alles hetzelfde. Ik longeer ze ook al voor ik erop ga zitten met touwtjes in een driehoek om ze te leren nageven op druk, zodat ze niet helemaal in de stress raken als je probeert te sturen, eerst heel los en dan langzaam net iets strakker dat ze leren dat ze naar beneden moeten reageren als ze druk voelen.
En ik ben ook erg van de snoepjes, ze staan bij mij altijd achterom te loeren of er nog iets te halen valt....Maar daardoor blijven ze wel heel mooi stilstaan tot je zegt dat ze voorwaarts moeten!
essiesilly schreef:bijzetten doe ik wel vrij vroegdan leren ze idd meteen "druk" in de mond en iet wat sturen.. mocht je er 1 bij hebben die extreem gevoelig is in de mond (wat wel eens gebeurd) en hij gaat liggen, heb ik dat liever aan de longe dan met mij erop
en nee doe ze absoluut niet strak maar sommigen zijn zo gevoelig dat als ze hem al een heel klein beetje voelen gaan liggen.. uiteraard word dit vrij snel minder maar toch
essiesilly schreef:ok, dat wist ik niet over arabierenweeer wat geleerd
MargrietJonk schreef:En om bovenstaande reden heb ik haar eerst röntgenlogisch laten keuren. Met alle foto's van dien. Rug (kissing spines) Hals (e.v.t verklevingen) en PROK.
Gelukkig was alles goed en heeft ze nu het PROK certificaat.
Mijn stalgenootje verklaarde me voor gek. Wat niet weet wat niet deert zei ze nog een jaar geleden. Maar ik wilde graag weten met wat voor vlees ik in de kuip temaken had.
Datzelfde stalgenootje is nu op zoek naar een ander paard die wel röngen Oké is. Haar paard bleek achteraf hals en rug klachten te hebben die niet te genezen zijn.
Ze kan er wel recreatief mee rijden, maar ze wil heel graag de sport in.
Tja en als ze dat nou al eerder had gedaan voordat ze met dit paard aan de slag ging,
had ze niet zoveel tijd en geld erin hoeven te steken.
Maargoed wat ik wil zeggen. Als je je paard jonger op de foto laat zetten kun je e.v.t
je verwachtingen bijstellen of is t misschien voor het nog jonge paard de tekortkoming
nog te herstellen.
muc schreef:@fique jawel hoor, ik doe dat ook. En op grote stallen gebeurt dat ook. Als een paard niet gezond is , is het zonde om er tijd (= geld) in te steken. Dus een proffesionele stal zal altijd eerst de jonge paarden voor het zadelmak maken laten keuren.
Searcher schreef:Voordeel van jong beleren is mss dat ze t snel oppakken en zich vaak iets makkelijker laten opvoeden en je t karakter nog iets kan vormen.