Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:32

bijzetten doen wij dan weer pas later.
Pas als we enkele weken in het bos hebben gereden.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:34

heb je dan geen problemen met het ´sturen´?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:35

Haha Muc volgens mij doen wij echt bijna alles hetzelfde. Ik longeer ze ook al voor ik erop ga zitten met touwtjes in een driehoek om ze te leren nageven op druk, zodat ze niet helemaal in de stress raken als je probeert te sturen, eerst heel los en dan langzaam net iets strakker dat ze leren dat ze naar beneden moeten reageren als ze druk voelen.

En ik ben ook erg van de snoepjes, ze staan bij mij altijd achterom te loeren of er nog iets te halen valt.... :D Maar daardoor blijven ze wel heel mooi stilstaan tot je zegt dat ze voorwaarts moeten!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:36

bijzetten doe ik wel vrij vroeg :D dan leren ze idd meteen "druk" in de mond en iet wat sturen.. mocht je er 1 bij hebben die extreem gevoelig is in de mond (wat wel eens gebeurd) en hij gaat liggen, heb ik dat liever aan de longe dan met mij erop :Y) en nee doe ze absoluut niet strak maar sommigen zijn zo gevoelig dat als ze hem al een heel klein beetje voelen gaan liggen.. uiteraard word dit vrij snel minder maar toch

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:37

horseyfries schreef:
Haha Muc volgens mij doen wij echt bijna alles hetzelfde. Ik longeer ze ook al voor ik erop ga zitten met touwtjes in een driehoek om ze te leren nageven op druk, zodat ze niet helemaal in de stress raken als je probeert te sturen, eerst heel los en dan langzaam net iets strakker dat ze leren dat ze naar beneden moeten reageren als ze druk voelen.

En ik ben ook erg van de snoepjes, ze staan bij mij altijd achterom te loeren of er nog iets te halen valt.... :D Maar daardoor blijven ze wel heel mooi stilstaan tot je zegt dat ze voorwaarts moeten!

ik ook :D precies zo!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:37

uh een beetje wel ja.
Maar daarvoor heb ik mijn koppaard.
Daar sjouwen ze altijd achteraan en binnen een aantal keer zit de rem en het stuur er op.
Wij zetten niet bij omdat veel jonge paarden in het begin nog weinig balans hebben.
Wij vinden dus dat ze die zelf moeten vinden.
En als ze dan wat meer balans hebben dan gaan we ze bijzetten.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:38

essiesilly schreef:
bijzetten doe ik wel vrij vroeg :D dan leren ze idd meteen "druk" in de mond en iet wat sturen.. mocht je er 1 bij hebben die extreem gevoelig is in de mond (wat wel eens gebeurd) en hij gaat liggen, heb ik dat liever aan de longe dan met mij erop :Y) en nee doe ze absoluut niet strak maar sommigen zijn zo gevoelig dat als ze hem al een heel klein beetje voelen gaan liggen.. uiteraard word dit vrij snel minder maar toch

Is wel makkelijk opstappen :+

horseyfries

Re: Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:39

Mijn ervaring met Arabieren is dat ze zo gevoelig zijn dat ze idd beter zo los mogelijk gereden kunnen worden, die gaan helemaal achter de bijzet lopen en zich leren opkrullen en dat wil je ook niet.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:40

De arabieren zijn trouwens over het algemeen heeeeel gevoelig in de mond.
Als je ze dus in het begin al bijzet heb je dus ook grote kans dat het serieus fout gaat.
En dan is ook gelijk het vertrouwen weg.
Doordat ik al wat stuur zijn ze gewend aan een bit in hun mond, en accepteren ze het bijzetten ook.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:40

haha ja das wel zo, toch maar extra vastknopen volgende keer dan :Y) haha ahhh

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:41

ok, dat wist ik niet over arabieren :) weeer wat geleerd

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:43

ja en in geval van paniek kan ik mijn teugels losser laten.
Want ja kleintje vindt het spannend en zal ten alle tijden dicht bij de andere paarden blijven.
Maar een bijzit kun je niet losmaken.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:43

HAHA :-) Ben blij dat meer mensen het met snoepjes doen. Op stal wordt ik nog wel eens vreemd aangekeken. :+ Ik doe het ook nadat ik het bit in heb gedaan. Ik moet nu met mijn driejarige uitkijken dat die het bit niet grijpt als ik niet oplet als ze erbij kan. Staat madam zonder hoofdstel, met bit in. :D

Touwtjes voor de eerste keer vindt ik altijd spannender dan het zadel voor de eerste keer. Sommige paarden doen dan zo eng. maarja één keer moet de eerste keer zijn.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:45

Ja is idd wel tricky!

Snoepje nadat ze het bit hebben aangepakt doe ik ook, ideaal op wedstrijd! Niks geen gedoe met hoofdstel aandoen, ze duiken zelf naar dat bit toe ipv met hun hoofd in de lucht te gaan staan. Ik hoor mensen graag vertellen dat ze geen snoepjes nodig hebben en zie ze vervolgens met hun armen boven hun hoofd een bit tegen de tanden aan kletsen.... nee, dat is lekker!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:47

essiesilly schreef:
ok, dat wist ik niet over arabieren :) weeer wat geleerd

Ze hebben een heel smalle onderkaak met heel scherpe puntige lagen, waardoor ze supergevoelig zijn. Al vaak problemen gezien met
Arabieren omdat mensen dan een vriendelijk bit denken te kopen, een lekker dikke dubbelgebroken trens, waarop de Arabier vervolgens
gaat steigeren als ze aan de teugels komen. De schakels van de dubbelgebroken trens liggen vaak precies op de kanten van de lagen,
waardoor het enorm pijn doet als je een ophouding maakt.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:44

MargrietJonk schreef:
En om bovenstaande reden heb ik haar eerst röntgenlogisch laten keuren. Met alle foto's van dien. Rug (kissing spines) Hals (e.v.t verklevingen) en PROK.

Gelukkig was alles goed en heeft ze nu het PROK certificaat.

Mijn stalgenootje verklaarde me voor gek. Wat niet weet wat niet deert zei ze nog een jaar geleden. Maar ik wilde graag weten met wat voor vlees ik in de kuip temaken had.

Datzelfde stalgenootje is nu op zoek naar een ander paard die wel röngen Oké is. Haar paard bleek achteraf hals en rug klachten te hebben die niet te genezen zijn.
Ze kan er wel recreatief mee rijden, maar ze wil heel graag de sport in.

Tja en als ze dat nou al eerder had gedaan voordat ze met dit paard aan de slag ging,
had ze niet zoveel tijd en geld erin hoeven te steken.

Maargoed wat ik wil zeggen. Als je je paard jonger op de foto laat zetten kun je e.v.t
je verwachtingen bijstellen of is t misschien voor het nog jonge paard de tekortkoming
nog te herstellen.

tja maar wie doet dat bij een zelf gefokt paard? ik heb daar nog nooit iemand over gehoord.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:43

@fique jawel hoor, ik doe dat ook. En op grote stallen gebeurt dat ook. Als een paard niet gezond is , is het zonde om er tijd (= geld) in te steken. Dus een proffesionele stal zal altijd eerst de jonge paarden voor het zadelmak maken laten keuren.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:25

muc schreef:
@fique jawel hoor, ik doe dat ook. En op grote stallen gebeurt dat ook. Als een paard niet gezond is , is het zonde om er tijd (= geld) in te steken. Dus een proffesionele stal zal altijd eerst de jonge paarden voor het zadelmak maken laten keuren.

Ik doe het ook niet. Mijn jonge paard gaat gewoon het zadel op. Ze kunnen vandaag nog goed zijn en morgen met een blessure in de kliniek staan.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 14:35

Tja zo denken er ook veel mensen over. Stel nou eens dat mijn merrie flinke ocd achteraf doorgeeft... En ik later weer ga fokken met deze merrie dan zit je mooi met de brokken daarna als t ff niet lekker wil. En ik wilde vooral weten wat ik nou gefokt had. En uiteindelijk heb ik een goed gezond paard gefokt waar ik nu lekker aan t rond sturen ben/ inrijden.

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 14:53

mijn paard is ook jong ingereden, maar als ik haar eerder was tegen gekomen en gekocht had, had ik er mee gewacht, want ze is nog heel veel gegroeid, en denk dat het voor haar fijner was geweest als ze wat meer mocht uitgroeien ( had voor mij ook fijner geweest, had ik tenminste niet 4 zadels in 1 jaar hoeven te vervangen vanwege het niet meer passen :+ ). met goede begeleiding en training is mijn paard overal in der lichaam lekker sterk geworden, maar toen ik haar net had en het weide seizoen begon heb ik der het land in gedaan en heel weinig met der gedaan, en dat deed der dus echt goed, en ze is zo veel veranderd sinds ik haar heb, dus merk wel dat het ( zeker voor grotere paarden) fijner is als ze pas later worden ingereden..

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:58

Een kwpn-er kan PROK goed gekeurd worden. Het is gewoon een certificaat dat de merrie gezond is en dus goede eigenschappen door geeft (als het goed is want het is niet alleen de merrie natuurlijk).

Mijn 3 jarige van 1.70 longeer ik 2 keer per week, sinds 2 keer met bijzet, ze is al zadelmak, als t moet kan je er zo opstappen (ze is bij vorige eigenaar al een paar keer bereden), een vrijsprongetje en wandelen over de weg en vrijheidsdressuur. Dus ik doe er geen half jaar over om ze zadelmak te maken, ik wacht alleen nog even tot ze wat volwassener is in haar lichaam, half jaartje inrijden, weer even de wei op.

milouschka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:32

Ik vind 2,5 echt te jong om in te rijden, die paarden zijn nog echt niet goed volgroeid, lijkt me niet goed voor de rug!

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:37

Zelf vind ik het redelijk om op 3,5 jarige leeftijd al wat te beginnen met longeren en dat soort dingetjes.
Echt beleren zou ik pas doen als het paard 4 jaar of ouder is ;)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:04

Searcher schreef:
Voordeel van jong beleren is mss dat ze t snel oppakken en zich vaak iets makkelijker laten opvoeden en je t karakter nog iets kan vormen.

dit punt vind ik werkelijk waar een beetje vaag aangezien ik al eerder vertelde over de new forest pony en fries. de ene is net een half jaar intensief bezig en de ander was 3,5 jaar en werd al gereden. ik zeg je eerlijk dat de fries die pas een half jaar onder het zadel is en bijna 5,5 is het allemaal sneller en beter oppakte dan de new forest.

het paard moet zich er gewoonb voor in willen zetten dat heeft niks met leeftijd te maken.

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:12

De leeftijd die je kiest om in te rijden is bij elk dier verschillend. En inderdaad, het ligt heel erg aan je manier van inrijden. Als je er drie keer per week een kwartiertje op zit, kan dat best met 3 jaar. Tenminste, bij de meeste paarden. En het is niet alleen de fysieke last. Ook psychisch moet een paard er klaar voor zijn. Kan hij zich al wel concentreren? Is hij al dapper genoeg om alleen in de bak te lopen?