Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Re: Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:22

Fijne houding Ilse, daar zul je een stuk verder mee komen dan sommige andere mensen die denken dat ze alles al weten ;)

Het is natuurlijk moeilijk te beoordelen vanaf een computer, maar het klinkt alsof je moeite hebt om het binnenachterbeen meer gewicht te laten dragen zoals verwacht wordt bij een goede schouderbinnenwaarts. Als je paard daar moeite mee heeft, is de kans groot dat er gebeurt wat jij beschrijft, het proberen ontsnappen aan het dragen van meer gewicht door te overbuigen in de hals en dan over de buitenschouder weglopen.
Het kan ook zijn dat je zelf teveel met je binnenteugel werkt, je hoort de schouder naar binnen te brengen met je buitenteugel. Waar je vooral op moet letten is dat je niet te veel stelling vraagt, het paard hoeft maar heel licht gesteld en gebogen te zijn en bij balansproblemen is het helemaal zo dat hoe meer buiging je vraagt, hoe eerder je paard zijn evenwicht verliest, dus vraag nooit meer dan jij en je paard kunnen verwerken.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:29

Ik denk dat ik ook teveel stelling neem ja. En mijn paard maakt daar dankbaar gebruik van. Dan drukt ze de schouder er lekker uit en trekt ze een lange neus ;)
Maar ik vind het ook moeilijk dat, wanneer ik haar wel juist gesteld heb (dus iets schuin laten lopen) om de impuls te bewaren.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:31

vibabu schreef:
Zullen we graag maar in het midden laten hoe en of iemand zijn paard sterker maakt en daar verder geen uitspraken over doen aangezien niemand dat kan weten? Aangezien niemand hier verder wat over mij weet is dat denk ik de makkelijkste oplossing. Iedereen heeft zijn eigen opvatting over eea en verder kom ik hier voor tips en trucs dus laten we in het midden houden wie wat rijd, wat de leeftijd is e.d ( wel zo volwassen :))

..... on topic......
Heb je ondertussen al begrepen waar rechtrichten over gaat en wat het verband is met het dragend op het achterbeen gaan?
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 11-01-10 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:33

ilse86 schreef:
Ik denk dat ik ook teveel stelling neem ja. En mijn paard maakt daar dankbaar gebruik van. Dan drukt ze de schouder er lekker uit en trekt ze een lange neus ;)
Maar ik vind het ook moeilijk dat, wanneer ik haar wel juist gesteld heb (dus iets schuin laten lopen) om de impuls te bewaren.

Sorry, maar je paard maakt "geen dankbaar gebruik van en trekt een lange neus". Als jij je paard uit balans haalt door teveel stelling te vragen kan je paard niet anders dan het compenseren over de buitenschouder. Je krijgt wat je vraagt! Je bedoelt het vast niet zo maar hier geef je je paard de schuld van iets wat jij doet. En dat is natuurlijk niet terecht.

Als je impulsverlies hebt, is het beter om een paar passen schouderbinnenwaarts te rijden en dan ofwel rechtuit op de hoefslag, ofwel over een halve diagonaal naar de overkant, uit de schouderbinnenwaarts te rijden in middendraf of uitgestrekte draf. Je paard leert dan actiever te blijven doorgaan.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:42

horseyfries schreef:
Ilse86, de overgang van M1 naar M2 is idd geen gemakkelijke. De jury wil veel meer verzameling zien dan in de M1, wat voor veel mensen een enorme verassing is omdat ze in de M1 zonder verzameling te tonen altijd wel goede punten kregen. Dat is ook de "valkuil" waar Vibabu voor op moet passen.

Geachte HF,

Wat ik me afvraag in het ontwikkelen van verzameling is of dit altijd gepaard gaat met het tijdelijk zwaarder worden op de hand. Is het mogelijk om de verzameling en oprichting te ontwikkelen zonder ook maar een halve kilo meer gewicht op de hand te krijgen? Of...gaat het altijd van zwaarder naar lichter contact naarmate de opleiding vordert?

Geachte Kadankovitch,

Ik ben ook benieuwd wat u hier van vindt aangezien u geen kracht heeft in uw linkerhand.

Hartelijk dank,

- Clarence

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:43

Nee, duh dat weet ik ook wel. Maar het is al zo'n apegaap topic met weloverwogen taalgebruik af en toe dat ik ff wat lucht erdoor wilde gooien. Vandaar dat lange neus verhaal ;) Ik geef mijn paard nergens de schuld van hoor. We vinden t erg gezellig saampjes.

Ik heb trouwens al impulsverlies vanaf een paar passen. Ik kan het al geen halve zijde volhouden.. Maar dan moet ik het denk ik maar pas voor pas gaan uitbouwen, toch?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:46

Clarence, dit hangt in mijn ervaring af van het paard. Paarden die van nature nogal "drammerig" zijn en niet snel van het bit af komen, hebben de neiging om bij het doorverzamelen eerst meer druk te nemen voor ze lichter worden. Paarden die van nature meer geneigd zijn van het bit af te blijven, kun je vaak licht houden. Ik vind dus niet dat je kan zeggen dat alle paarden zonder meer altijd even licht moeten zijn en dat er anders iets fout gaat, maar natuurlijk wel dat je moet streven om het zo snel mogelijk weer naar een lichtere verbinding terug te brengen. Anders bestaat ook de kans dat het paard steun gaat zoeken op de hand en daardoor zichzelf juist niet verder door ontwikkelt in het eigen evenwicht tijdens meer verzameling.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:48

ilse86 schreef:
Nee, duh dat weet ik ook wel. Maar het is al zo'n apegaap topic met weloverwogen taalgebruik af en toe dat ik ff wat lucht erdoor wilde gooien. Vandaar dat lange neus verhaal ;) Ik geef mijn paard nergens de schuld van hoor. We vinden t erg gezellig saampjes.

Ik heb trouwens al impulsverlies vanaf een paar passen. Ik kan het al geen halve zijde volhouden.. Maar dan moet ik het denk ik maar pas voor pas gaan uitbouwen, toch?

Fan van Homer Simpson? ;)

Ja, als je paard nog geen halve lange zijde kan volhouden dan kun je na bijv. drie of vier passen al wegrijden en dit dan proberen uit te bouwen naar meer. Het is altijd belangrijker om kwaliteitsvolle passen te trainen, dan aan kwaliteit in te boeten door het langer te doen dan je paard aankan.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:50

Geachte Ilse,

Ik denk dat je beter rechtuit kunt gaan--vanuit de SB--voordat het impulsverlies optreedt. Dus...zoals HF al zei, paar passen SB, dan rechtuit, dan weer een paar passen SB, enz. En dat pas voor pas uitbouwen. That's the fine line of training. :-) Balansverlies is nooit fijn voor een paard.

- C
Laatst bijgewerkt door clarence op 11-01-10 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:52

horseyfries schreef:
ilse86 schreef:

Fan van Homer Simpson? ;)

Ja, als je paard nog geen halve lange zijde kan volhouden dan kun je na bijv. drie of vier passen al wegrijden en dit dan proberen uit te bouwen naar meer. Het is altijd belangrijker om kwaliteitsvolle passen te trainen, dan aan kwaliteit in te boeten door het langer te doen dan je paard aankan.

Nee ;) Heb eigenlijk nooit op Homer gelet ;) Gelijkenissen in taalgebruik?
Maar bedankt voor je aanwijzing hoor. Ik zal het eens oefenen vanavond.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:54

Geachte HF,

Dat klinkt goed. Dan de vervolgvraag:
Hoe krijg je ze tijdens het drammen lichter en voorkom je dat ze op de hand gaan hangen tijdens het doorverzamelen? Vaak lijkt het erop (en ik heb dit al vaak ervaren ook) dat paarden alleen mar meer been en meer hand nodig hebben tijdens het verzamelen. Gaat er dan iets mis (misschien eerder loslaten?) of moet je daar juis doorheen?

Hartelijk dank,

- C

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:07

clarence schreef:
Geachte HF,

Dat klinkt goed. Dan de vervolgvraag:
Hoe krijg je ze tijdens het drammen lichter en voorkom je dat ze op de hand gaan hangen tijdens het doorverzamelen? Vaak lijkt het erop (en ik heb dit al vaak ervaren ook) dat paarden alleen mar meer been en meer hand nodig hebben tijdens het verzamelen. Gaat er dan iets mis (misschien eerder loslaten?) of moet je daar juis doorheen?

Hartelijk dank,

- C

"Er doorheen rijden" is mij vroeger door een voormalig instructeur ook verteld. Pas achteraf heb ik leren beseffen dat dat absoluut niet de oplossing is, omdat er dan al grote fouten ontstaan zijn. Heb je meer been nodig, dan is er gebrek aan impuls en had je alweer (ook al is het maar enkele passen) er weer naar voren uit moeten rijden. Heb je meer hand nodig en een strengere ophouding heeft niet het gewenste effect van het verplaatsen van het gewicht naar de achterhand, dan reageert het paard niet meer juist op een ophouding en is het beter niet een halve, maar een hele ophouding te maken en halt te houden, waarmee het paard weer herinnert wordt dat het niet door een ophouding heen hoort te lopen.
Het lijkt in het begin alsof je een veel langere weg bewandelt omdat je veel minder "afmaakt" waar je aan begonnen bent, maar telkens als er ook maar een kleine randvoorwaarde voor verzameling wegvalt niet doorgaat met het verzamelen, maar de randvoorwaarde herstelt. Op de lange termijn merk je echter dat je een veel zuiverder en betere verzameling krijgt en als bonus een veel fijner te rijden paard.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:14

Super antwoord! Hartelijk dank. Dat is echt heel duidelijk.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:17

Perenboompie hopelijk lucht uw persoonlijk schrijven u op, u vervalt in herhaling op herhaling. Openlijk mijn excuses geschreven dat ik dat verkeerd gelezen had ivm met dyslectie, maar net als Kandankovitch schop u nog vrolijk na. Maar geen van u alle heeft het lef jullie fouten openlijk te schrijven.
Het persoonlijk onder de gordel schrijven naar Vibabu siert u prachtig, maar zelf niet uw persoonlijke prestaties prijs geven. Maar goed wat weet ik als hoefsmid daar nu van, die volgens uw weten nog nooit op een paard heeft gezeten? Dat u mij persoonlijk onder de gordel schrijft maakt niet uit, ben niet anders gewend en kan dat wel hebben.
Citaat:
Steeds worden dingen verdraait door deze personen wat een ander schrijft,en springen ze van de hak op de tak en beginnen verhalen door elkaar te quoten,ook erg irritant.

Ik dacht dat u zo een goed geheugen had? Maar het tegendeel schrijft u hier met uw quote.
Wat zou u toch graag persoonlijk mij een permanente ban geven. Wat betreft reltopics, uw rellen gaat u prima af.

PERENBOOMPIE schreef:
Enfin:
Om terug te komen waar het in dit topic mis ging tussen Professor,FS en mij was dat ik het niet eens was met de uitspraak van Professor die luidde dat je SB rijdt in contrastelling en dat hij daarom vindt dat dit de moeilijkste zijgang is.

Mijn tegenargument was dat je schouderbinnenwaarts niet rijdt met "contrastelling" omdat het paard gebogen is in zijn "natuurlijke buiging"dus naar binnen,maarrrrrr.........maakt een contrabeweging!

Weer die maar, hoe verzint u het om het zo maar even aan te passen.

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:39

clarence schreef:
Geachte Ilse,

Ik denk dat je beter rechtuit kunt gaan--vanuit de SB--voordat het impulsverlies optreedt. Dus...zoals HF al zei, paar passen SB, dan rechtuit, dan weer een paar passen SB, enz. En dat pas voor pas uitbouwen. That's the fine line of training. :-) Balansverlies is nooit fijn voor een paard.

- C

Als ik ilse86 goed begrijp, heeft ze (icm het paard) vooral moeite om de schouders naar binnen te houden. Ikzelf heb geleerd om in dat geval na die drie a vier goede passen richting korte zijde te rijden (dus bijvoorbeeld van E naar C), zodat de ruiter het paard bewust begrensd aan de buitenkant. Afhankelijk van africhting dan na enkele passen opnieuw de schouderbinnenwaarts inzetten.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:21

Ook is het handig om te oefenen door de SB niet alleen op de buitenhoefslag te oefenen maar ook juist op de binnenhoefslag. Zelf doe ik ook om het af te wisselen bijv een paar meter sb, rechtstellen, travers. Maar als je paard al snel terugkomt is dit niet erg bevorderlijk. Verder om je paard meer op het achterbeen te krijgen zoals eerder hier vermeld door vanuit de sb in middendraf weg te rijden. Wanneer je dit vaker doet zal de middendraf ook steeds beter worden.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:29

horseyfries schreef:
"Er doorheen rijden" is mij vroeger door een voormalig instructeur ook verteld. Pas achteraf heb ik leren beseffen dat dat absoluut niet de oplossing is, omdat er dan al grote fouten ontstaan zijn. Heb je meer been nodig, dan is er gebrek aan impuls en had je alweer (ook al is het maar enkele passen) er weer naar voren uit moeten rijden. Heb je meer hand nodig en een strengere ophouding heeft niet het gewenste effect van het verplaatsen van het gewicht naar de achterhand, dan reageert het paard niet meer juist op een ophouding en is het beter niet een halve, maar een hele ophouding te maken en halt te houden, waarmee het paard weer herinnert wordt dat het niet door een ophouding heen hoort te lopen.
Het lijkt in het begin alsof je een veel langere weg bewandelt omdat je veel minder "afmaakt" waar je aan begonnen bent, maar telkens als er ook maar een kleine randvoorwaarde voor verzameling wegvalt niet doorgaat met het verzamelen, maar de randvoorwaarde herstelt. Op de lange termijn merk je echter dat je een veel zuiverder en betere verzameling krijgt en als bonus een veel fijner te rijden paard.

Wat ik nou zo moeilijk vind is het "balanceren op de scheidslijn" tussen deze beide. Ik ben soms niet snel genoeg (leer het nu ook pas voor het eerst) en voordat ik het weet heb ik al weer te veel gewicht in mijn handen. Hup, meer been maar mijn paard reageert soms nog te voorwaarts op de beenhulp. Dan wil hij groot gaan bewegen ipv meer impuls. Ik mag ook alleen maar voorwaarts rijden op het moment dat de aanleuning goed naar de nek is. Maar ik vind het best lastig soms.

Ben het wel met je eens dat je die randvoorwaarden moet bewaken, en dat dit toch de kortste weg is.

Het uitbouwen van een correcte SB is voor mij nu ook een onderwerp. Mijn paard hangt ook zo in die buitenschouder omdat het buigen van het binnen achterbeen (en dus gaan dragen) nog een lastig te bespreken onderwerp is. We zetten vaak een volte in na die paar passen SB. Op de andere lange zijde kun je dan weer een paar passen doen en dan zet je de volte weer in.

@ Vitabu, ik zou dat (denk ik) niet doen met een middendraf. Wel met overgang naar stap of aanspringen naar galop. Kan iemand dat verder onderbouwen?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:09

Esperanza schreef:
horseyfries schreef:

Wat ik nou zo moeilijk vind is het "balanceren op de scheidslijn" tussen deze beide. Ik ben soms niet snel genoeg (leer het nu ook pas voor het eerst) en voordat ik het weet heb ik al weer te veel gewicht in mijn handen. Hup, meer been maar mijn paard reageert soms nog te voorwaarts op de beenhulp. Dan wil hij groot gaan bewegen ipv meer impuls. Ik mag ook alleen maar voorwaarts rijden op het moment dat de aanleuning goed naar de nek is. Maar ik vind het best lastig soms.

Ben het wel met je eens dat je die randvoorwaarden moet bewaken, en dat dit toch de kortste weg is.

Het uitbouwen van een correcte SB is voor mij nu ook een onderwerp. Mijn paard hangt ook zo in die buitenschouder omdat het buigen van het binnen achterbeen (en dus gaan dragen) nog een lastig te bespreken onderwerp is. We zetten vaak een volte in na die paar passen SB. Op de andere lange zijde kun je dan weer een paar passen doen en dan zet je de volte weer in.

@ Vitabu, ik zou dat (denk ik) niet doen met een middendraf. Wel met overgang naar stap of aanspringen naar galop. Kan iemand dat verder onderbouwen?

Als ik een heel erg loperig paard heb zou ik het denk ik ook niet doen maar ik wil wel graag voorwaartse drang houden en zo heb ik een goede controle of dit ook zo is. Ook word door deze oefening zijn binnenachterbeen sterker doordat hij deze meer onder de massa moet zetten en dus dragender wordt.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 23:05

Arnyek schreef:
clarence schreef:
Geachte Ilse,

- C

Als ik ilse86 goed begrijp, heeft ze (icm het paard) vooral moeite om de schouders naar binnen te houden. Ikzelf heb geleerd om in dat geval na die drie a vier goede passen richting korte zijde te rijden (dus bijvoorbeeld van E naar C), zodat de ruiter het paard bewust begrensd aan de buitenkant. Afhankelijk van africhting dan na enkele passen opnieuw de schouderbinnenwaarts inzetten.

Dat kan ik nog wel eens gaan proberen inderdaad! Oefenen op binnenhoefslag zou ook kunnen, maar met SB vind ik het al lastig om m op de gewone hoefslag te houden! Hij loopt er dan vanaf!

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 23:09

Arnyek schreef:

Ja, dat is een goede oefening. Ik had over Ilse's probleem van het "terug naar de hoefslag vallen" heen gelezen. Het ging er mij om dat ze niet te lang door moest gaan. Ik ben het trouwens helemaal eens met je bericht.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 23:11

Maar het gekke is dat ie de ene keer terugvalt naar de hoefslag en de andere keer er juist af loopt.
Ik vind het erg moeilijk om te achterhalen wat ik fout doe, omdat het op meerdere manieren fout gaat

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 07:19

mag ik even zeggen dat sinds we elkaar weer met je aanspreken en gewoon ABN typen het niveau van de discussie een eind omhoog gegaan is!

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 09:05

Dan begrijpt iedereen het tenminste, toch? ;)
Maar het blijft lastig, die zijgangen. Tenminste voor zo "no-know" als ik :D

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:30

KiWiKo schreef:
mag ik even zeggen dat sinds we elkaar weer met je aanspreken en gewoon ABN typen het niveau van de discussie een eind omhoog gegaan is!

nou daar moet ik het helemaal mee eens zijn... ik lees al heel lang mee, en er komen hele goede dingen langs waaien, valt me op dat zeer veel ruiters en impuls verlies ervaren tijdens de oefening. De tip van het weer echtstellen en vw rijden werkt bij mij en mijn klanten ook heel fijn. het varieren van de "plaats" van de oefening, (binnen hoefslag en alles wat niet een hoeslag is of schot om tegenaan te kunnen plakken, werkt bij mij ook heel aardig mee.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:43

Heb je geen gouden tip Rana? ;)