Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 08:51

HannahFrouk schreef:
Tsja, Nombrado ik vind het zelf juist allemaal erg logisch. Stel dat er iets vast zit in je lijf en je kunt niet goed naar rechts bewegen, dan ga je datgene wat vastzit toch eerst losmaken? Het heeft dan naar mijn idee echt geen zin om rechtuit te blijven lopen. Deze manier van RR heeft ons al heel veel verder gebracht, je kunt vast wel begrijpen dat ik dus deze methode blijf volgen. Dat extreme naar binnenwerken van de binnenhand zoals jij het omschrijft zie ik op het filmpje dus juist niet.

!

vraag het dan idd aan je lesgeefster
ik kijk nu eenmaal anders dan jij vermoedelijk.
en als je denkt zo goed bezig te zijn, gewoon doorgaan..., maar kom dan niet met vragen waar je heel veel informatie op krijgt en zeg meteenweg dat het niet werkt zonder het uit te proberen.
iig succes met je paard.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:05

HF idd lijkt het me ook erg vermoeiend zo'n paard maar toch ook wel een uitdaging :j Mijn paard is ook wel eens wat 'spooky' en ik corrigeer dan een keer met been en stem, vertel hem op te houden en probeer gewoon meteen normaal door te rijden daarna, mocht hij toch zo blijven dan maak ik de oefening nog veel moeilijker of ga ineens compleet iets anders doen zodat hij z'n aandacht echt even verleggen moet, vaak is dat genoeg bij hem om hem bij de les te hebben weer en kan ik daarna terug met waar we mee bezig waren in eerste instantie :j

Als ik zo je filmpjes bekijk snap ik prima wat je doel is met deze oefeningen trouwens! Idd het losmaken van de moeilijke punten in zijn lijf.Ik vind die stelling zelf ook niet overdreven veel zo op het eerste oog maar ik zou voor het verschil eigenlijk dezelfde oefeningen moeten zien zonder stelling om te zien wat er dan gebeuren gaat. Ik denk dat hij dan gewoon zijn binnenachterbeen niet mee laat doen..?
En dat schouder begrenzen aan de hand is toch gewoon een kwestie van meer buitenteugel aannemen? Je schrijft dat moeilijk te vinden omdat je het gevoel hebt aan de verkeerde kant te lopen...bij mij gaat hij ook wel eens weg over die buitenschouder maar ik neem gewoon meer druk aan de buitenteugel en misschien toch ook minder binnenstelling op die momenten...pff verwarrend hoor :=
Ik doe deze oefeningen aan de hand dan ook wel op de hoefslag, dat scheelt wellicht ook omdat het paard dan eerder rechtuit zal lopen..

Ik ben op het moment in een beste verwarring aan het komen trouwens tijdens het rijden, ik denk volgens mij nu zoveel na ondertussen dat ik bijna niet meer weet hoe te zitten en of ik links of rechts ga en welke oefening ik aan het doen ben..
Vandaag gaan we proberen het erg simpel houden dus en het hoeft niet perfect te gaan allemaal! 8-)

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:11

Even een nieuwe binnenkomer ,ik heet ceesje en , k heb twee lessen rechtrichten aan de hand gehad , niet spectaculair schouder binnenwaarts en wijken.
Op de terugweg onder het zadel voelde ik verschil , veel soepeler, hij zocht mooi aanleuning.
Deze lessen ben ik gestart met een jonge arabier om eerst de basis te leren , daarna ga ik ook lessen onder de man.(gisteren heb ik mijn oudere menpony meegenomen) k ben er erg enthousiast over , vind het leuk dat ik dit topic ontdekt heb.Wordt iedergeval actieve meelezer *D

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 09:26

Welkom Ceesje, ik hoop dat je veel uit het topic kunt halen. Hou er wel rekening mee dat er verschillende methodes door elkaar lopen, dus pik er gewoon uit datgene waar je wat mee kunt. De eerste post in dit topic maakt wel veel duidelijk denk ik.

Nombrado, je springt onterecht naar een conclusie. Ik ben juist heel VEEL bezig geweest met het effect van zitten en voelen . De kentering is gekomen toen mijn paard een blessure opliep en daar heel erg stijf uit kwam. Dat heb ik in dit topic wel hier en daar omschreven. Daarna kwam hij niet meer zoals vanouds zacht en licht aan de teugel. Zijn leeftijd zal mogelijk ook meespelen. Ik denk eerlijk gezegd dat het ook heel veel verschil maakt hoe je paard gebouwd is.

Maar ja goed, even goede vrienden ieder het zijne. Maar hoewel ik wel heel duidelijk een positief verschil zie tussen jouw "voor en na" foto's, is het op dit moment niet de methode die ik kies. Wel interessant, maar ik vind het op dit moment voor mijn paard minder geschikt.

Miss PK, het probleem wat ik vaak met die buitenteugel heb is: hij hangt over de hals omdat je anders niet goed kunt werken. Maar het effect is dan vaak dat je TOCH (ondanks aannemen vd buitenteugel) voelt dat die schouder uitzwaait, en dan komt alleen dat hoofd naar binnen. Hij is heel flexibel in z'n nek en floep dan heb je dat hoofd al in je schoot liggen, maar de rest "doet niks" (zwaait uit). DAT vind ik soms echt moeilijk. Ik voel het dan wel maar weet dan niet hoe ik het moet corrigeren.

Maar't wordt sowieso weer eens tijd voor een les, ik was een tijd gestopt omdat de bak niet te doen was en de lessen elke keer afgezegd moesten worden. Maar tis wel een goed moment om dat nu ook weer op te pakken.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:45

HannahFrouk schreef:
Miss PK, het probleem wat ik vaak met die buitenteugel heb is: hij hangt over de hals omdat je anders niet goed kunt werken. Maar het effect is dan vaak dat je TOCH (ondanks aannemen vd buitenteugel) voelt dat die schouder uitzwaait, en dan komt alleen dat hoofd naar binnen. Hij is heel flexibel in z'n nek en floep dan heb je dat hoofd al in je schoot liggen, maar de rest "doet niks" (zwaait uit). DAT vind ik soms echt moeilijk. Ik voel het dan wel maar weet dan niet hoe ik het moet corrigeren.

Maar't wordt sowieso weer eens tijd voor een les, ik was een tijd gestopt omdat de bak niet te doen was en de lessen elke keer afgezegd moesten worden. Maar tis wel een goed moment om dat nu ook weer op te pakken.

Ik zou erop gaan zitten en sb en travers oefenen denk ik...ben benieuwd hoe je lesgeefmens dit op gaat lossen :j

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 09:49

Bij werken aan de hand op de hoefslag merk je dat dat voor hem lastiger is (hij is dan genoodzaakt om een rechte lijn aan te houden en kan niet "uitzwaaien" of compenseren) maar dat is dus wel een deel van de oplossing. Dus ik oefen idd veel sb en travers over de hoefslag (maar dan wel aan de hand)

Ik oefen nu dat ubertreten ook om de achterhand soepeler te krijgen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:03

Wat je kunt proberen is een longeersingel met veel ringen gaan gebruiken. Je doet dan de buitenteugel aan de buitenkant door de 1e ring van bovenaf aan de zijkant(dus niet die midden bovenop zit) en als je dan begrenst, blijft de buitenteugel laag genoeg om de schouder op te sluiten.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:18

HannahFrouk schreef:
Bij werken aan de hand op de hoefslag merk je dat dat voor hem lastiger is (hij is dan genoodzaakt om een rechte lijn aan te houden en kan niet "uitzwaaien" of compenseren) maar dat is dus wel een deel van de oplossing. Dus ik oefen idd veel sb en travers over de hoefslag (maar dan wel aan de hand)

Ja nou ja hij zal het idd wel moeilijker vinden dan maar imo geef je hem en jezelf ook extra steun juist door de bakrand. Zelf oefen ik aan de hand deze dingen alleen nog op de hoefslag nog omdat ik anders ook niet goed of op tijd corrigeren kan.
Onder het zadel begin ik ook op de hoefslag hiermee om voor mezelf te checken hoe het ook alweer moet aanvoelen en gaan hij en ik ontspannen en goed dan rij ik daarna dezelfde oefeningen juist los rechte lijnen in stap en draf.
Deze oefeningen doe ik helemaal nog niet op een cirkel omdat ik daar nog geen hulp bij gehad heb maar ook de meerwaarde nog niet zie..ik probeer wel na deze rechte oefeningen mooie ronde cirkels te rijden met de juiste aanleuning en buiging in stap draf en galop..
En de cirkel verkleinen en vergroten op de buitenteugel en binnenbeen..als dit allemaal lukt ben ik al best een tijdje aan het rijden hoor! :D

Ja wat Mindfields zegt kan ook fijn kan werken denk ik :j Ik zelf vind dat zelf veel moeilijker dan rijden tot nu toe..
Laatst bijgewerkt door MissPK op 05-04-10 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:24

nombrado schreef:
FaberSmid schreef:
FaberSmid @ [RT-D] passage daar heb ik een filmpje geplaatst, waar de verzet geen ongehoorzaamheid is maar verdediging tegen de harde hulpen.
Als het rechtrichten ook zo geschied, is het plezier van rijden tegenover de ruiter snel verloren bij het paard. Dat kan ik het paard niet kwalijk nemen, u wel?
http://www.youtube.com/watch?v=Pmr65HQUUpE

dit ben jij toch niet op het filmpje?

Rofl, nee dat ben ik gelukkig niet ben een jongetje. Nee zo rijden is mij niet geleerd, als ik dat zo doen zou ik met de zweep krijgen. En ik rij iets grotere paarden, met name Duitse raspaarden en westernraspaarden.

Jeannine

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:27

@ Fabersmit, waarom zou je dan met de zweep krijgen. *uitleg* :-)
Die dame krijgt altijd zo-veel complimenten als ik dat zo af en toe voorbij zie komen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:28

HannahFrouk schreef:
Fabersmid, u vroeg nog welke oefeningen met het westernpaardje. Dat is: voorlopig alleen nog wat lopen op de cirkel en op de hoefslag. Dat was al moeilijk genoeg blijkbaar, de hoefslag maakte ze al een heel probleem van. Morgen ga ik het nog eens heel lichtjes overdoen.

Ok duidelijk, of eigenlijk onduidelijk voor mij omdat ik die wijze niet gewoon ben.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:30

ceesje schreef:
Even een nieuwe binnenkomer ,ik heet ceesje en , k heb twee lessen rechtrichten aan de hand gehad , niet spectaculair schouder binnenwaarts en wijken.
Op de terugweg onder het zadel voelde ik verschil , veel soepeler, hij zocht mooi aanleuning.
Deze lessen ben ik gestart met een jonge arabier om eerst de basis te leren , daarna ga ik ook lessen onder de man.(gisteren heb ik mijn oudere menpony meegenomen) k ben er erg enthousiast over , vind het leuk dat ik dit topic ontdekt heb.Wordt iedergeval actieve meelezer *D

Welkom zou leuk zijn als u niet alleen een actieve lezer zult zijn, maar ook actief schrijfster.

Alexandra__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:30

FaberSmid schreef:
Mindfields het beeld van uw lesklant en haar paard geeft een aangenaam beeld, goed te zien is dat als de ruiter het aan doet bieden het paard het maar al te graag aan wil nemen. Wat betreft het longeren als oplossing voor het probleem Jester_LeX beschreven heeft, ben ik het met u eens.

Ik longeer over het algemeen al best wel vaak :)
Zo'n 2 keer in de week.
1x met pessoa & 1x aan halstertje/hoofdtstel (hangt af van hoe druk hij is).
Gisteren heb ik les gehad van mijn moeder, toen kwam hij lekker los door z'n lijf en liep hij ook niet scheef meer, en liep hij ook niet meer zo te klieren in de galop. Ik krijg dinsdag weer les en ik ga woensdag waarschijnlijk weer longeren.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:35

Mindfields schreef:
Wat je kunt proberen is een longeersingel met veel ringen gaan gebruiken. Je doet dan de buitenteugel aan de buitenkant door de 1e ring van bovenaf aan de zijkant(dus niet die midden bovenop zit) en als je dan begrenst, blijft de buitenteugel laag genoeg om de schouder op te sluiten.

Juist het geen u beschrijft is wat ik niet doe begrijpen, longeersingel is altijd nodig gebruik. Pas als het paard alles bevestigd heeft en dat is een lange weg met dubbele longe en langeteugel, is het mogelijk zonder hoewel mijn voorkeur is bij altijd met longeersingel te werken, en altijd sweep. Anders kom je letterlijk handen, benen te kort en zo de hulpen te kort. Vergeten wordt denk ik dat het een samenspel van je je gehele lichaam is, zweep de benen, handen de handen en lichaam de positie zoals met de zit. Alle hulpen die een ruiter te paard kan en behoord te geven, worden nu vanaf de grond gegeven. En ik kan niet begrijpen hoe dat op die wijze mogelijk is?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:38

Het gaat hier dacht ik over het werken aan de hand waarbij ze de buitenkant niet genoeg begrenst krijgt, en niet om het longeren maar wellicht heb ik het wel verkeerd gelezen? Vannacht maar twee keer 1 uur slaap gehad dus kan zijn dat ik niet voldoende bij de tijd ben oftewel volledig abuis :D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:44

Jeannine schreef:
@ Fabersmit, waarom zou je dan met de zweep krijgen. *uitleg* :-)
Die dame krijgt altijd zo-veel complimenten als ik dat zo af en toe voorbij zie komen.

Omdat ik zo niet met paarden mag om gaan, ruiter en paard vormen een team en smelten tesamen met wederzijds respect en samenwerking en vertrouwen. Dan mag een ruiter nooit zo zijn sporen en de anderen hulpen zo hard misbruiken tegen zijn paard, om het paard dat soort poedeldressuur af te dwingen ten koste van het paard ter ego van de ruiter.
Dat paard laat duidelijk verzet zien uit ongenoegen, waar de ruiter en vele anderen (ver)blind voor zijn, omdat de show belangrijker is dan de uitvoering. Ik persoonlijk heb zoiets nooit geprobeerd te ondernemen, uit respect naar de paarden en mijn voorbeelden. Daarbij wist ik ook duidelijk wat de terechte bestraffing zou zijn, ik heb meerdere ruiters bij militair en bereden politie van het paard zien vliegen en hun straf zien uitzitten. Zoals voeren (zeer vroeg, gehele dag en zeer laat), uitmesten (vroeg en gehele dag), vegen (gehele dag), tuig poetsen (zeer veel tuig, tuig voor beleren, trainen, werk en officiële gelegenheden), lessen en trainingen bijwonen zonder deel te nemen.
Of deze dame nu zo veel complimenten krijgt (heeft het paard meer rechten op) of bij wie deze dame nu rijdt, dat praat de wijze van rijden niet goed. En ook niet dat men dit accepteert.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:46

Mindfields schreef:
Het gaat hier dacht ik over het werken aan de hand waarbij ze de buitenkant niet genoeg begrenst krijgt, en niet om het longeren maar wellicht heb ik het wel verkeerd gelezen? Vannacht maar twee keer 1 uur slaap gehad dus kan zijn dat ik niet voldoende bij de tijd ben oftewel volledig abuis :D

Werken aan de hand kan toch van alles zijn? Met horsemanship, longeren en lange teugel kan me ook rechtrichten en klassieke dressuur staat tussen haakjes?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:50

FaberSmid schreef:
Mindfields schreef:

Werken aan de hand kan toch van alles zijn? Met horsemanship, longeren en lange teugel kan me ook rechtrichten en klassieke dressuur staat tussen haakjes?

Nee ik bedoel dat de vraag van HannahFrouk over het werken aan de hand ging en haar paard daarbij niet genoeg aan de buitenkant kan begrenzen. Daar gaf ik antwoord op.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 10:55

Ja, dat klopt ook hoor Mindfields, en je tip heb ik zeker wat aan. Sterker nog, ik denk dat ik vandaag eens ga proberen of ik daarin "een hand extra kan vinden", als je snapt wat ik bedoel.

Wat het filmpje betreft: heeft degene in het filmpje toestemming gegeven voor plaatsing? Ik verwacht van niet. Zo niet, dan zou ik het hier liever niet bespreken.

(neemt niet weg dat ik het met het commentaar zeker wel eens ben, daar niet van :D )

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 11:00

@Fabersmit, ben het met je eens. Was nieuwsgierig :-)
Toch is het raar dat bijna heel bokt het anders ziet. Maar dit is off-topic geloof ik.

Over het begrenzen. Ik kan Zjief wel redelijk begrenzen vanaf de grond, maar je moet er dan wel voor zorgen dat zijn hoofd-halshouding voor zijn boeg is hem dan naar binnenzetten. Hierbij moet hij wel zijn passen afmaken (altijd) om ervoor te zorgen dat hij vanachter niet uitzwaait. Ik kan het jammer genoeg niet zo makkelijk omschrijven als jullie.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 11:02

HannahFrouk schreef:

zolang je nog zo bezig bent met de voorkant, hoofd en schouders, zal je niet bereiken wat je wilt met een recht paard.

een paard stuurt nl vanachter en niet van voren
vanachter zet een paard de bocht in.
dit geld voor elk paard (en voor elk mens :+ )

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 11:16

Waarom rijden we dan uberhaupt met teugels :-)
Zo kan het ook! http://www.youtube.com/watch?v=dEaMI5PkLIM

Soms moet je eerst iets anders oplossen om aan het ander te beginnen.
Nu pas kan ik Zjief iets oprichten ZONDER dat hij zijn rug wegdrukt en sterren gaat kijken. Dit was eerst absoluut niet mogelijk. Ik heb hier toch echt wel mijn teugels bij nodig af en toe.
Ik heb hem laten zien dat het nog zo verkeerd niet is om daar beneden te lopen. Het was niet fijn voor hem in het begin, want op die manier moest hij zijn spiertjes anders gebruiken en waarom zou hij dat doen??
Nu is hij iets lossen en de spiertjes die hij nooit gebruikte zijn het nu iets meer gewend en vindt meneer het nu wel fijn om was lager te lopen. Hij loopt dan nog wel op de voorhand, maar dat vind ik nog niet zo erg, dat komt vanzelf wel. (Nu ik hem iets kan oprichten in onstspanning)

Die achterhand die vind hij moeilijk om te gebruiken en ik vind het moeilijk om hem aan te sporen hem te gebruiken, maar ik weet zeker dat we er wel uitkomen. :-)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 11:33

HannahFrouk schreef:
Hier zijn de filmpjes nog even.

Even een reminder: ik ben dus even weer helemaal "overnieuw" begonnen, m.a.w. eerst weer naar de ontspanning, liefst zo laag mogelijk en vanuit de ontspanning weer verder. Dit zijn filmpjes van in het begin vh oefenen.

http://www.youtube.com/watch?v=VRIgkgz976Y

http://www.youtube.com/watch?v=Tey3wvNt02I

Hoewel ik wel vind dat hij uitzwaait over de linkerschouder op de rechtervolte ben ik er zelf tevreden mee voor vandaag. Ik vraag me alleen af: moet ik nou beter de teugel echt OVER zijn schouder plaatsen? Dat werkt eigenlijk heel raar en maakt het bijna onmogelijk dat het paard zijn hals strekt (en dat was nu juist de bedoeling).

En: als het paard de hand volgt en zijn hals strekt, is het dan nog steeds de bedoeling dat je met die buitenteugel de schouder blijft begrenzen? Ik kan me niet herinneren wat lesgeefmens daarover zei.

Wat me eraan herinnert: ik moet weer afspreken met haar.

moet zeggen dat ik mooie stukjes zie en dat hij zichzelf daar in al aardig begint te dragen, zou graag zien dat je hem op de buiten teugel nog meer zal gaan begeleiden en soms begrenzen, maar niet onverdienstelijk dit

mol

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 11:49

HannahFrouk en Jeannine gelukkig maar dat we het wat dat betreft met elkaar eens zijn, zou ons alle ten zeerste verbazen als dat niet het geval zou zijn.
Op die wijze aan de hand lopen is mij niet bekend en niet geleerd. Wat in de buurt komt is horsemanship en lange teugel, maar dat werkt toch geheel anders beide trouwens van elkaar ook.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 17:03

Jeannine schreef:
Waarom rijden we dan uberhaupt met teugels :-)
Zo kan het ook! http://www.youtube.com/watch?v=dEaMI5PkLIM

. :-)

als je zo onder de indruk bent van dit filmpje, en je gaat het toch oplossen aan de hand met schouder binnen en overschenkelen, dan heb je niet begrepen wat stacey hier precies doet.
die heeft haar paard niet op die manier aan de hand gewerkt op hem zover te krijgen.
als je goed kijkt, zie je nl precies wat het paard doet met zijn hoofd en waar het zijn hoofd plaatst om zijn rechtheid en balans te behouden. daarin is de ruiter geen storingsfactor.
hoofd is balans....., dus niet stelling afdwingen om iets vanachter voor elkaar te krijgen....dat is van voren naar achter werken ipv vanachter naar voor....