Wij hebben er vroeger op de manege eentje gehad die met zijn 30 jaar nog reuzetrots van een dressuurwedstrijdje thuis kwam (gewonnen!), maar het was (natuurlijk) wel een beginnersproefje en hij hoefde niet meer zwaar te werken. Aan de andere kant hebben we er nu één op stal van ook zeker halverwege de 20, maar die redt het gewoon echt niet meer. Lekker wandelen enzo wel, maar ja, die heeft ook veel meer een verleden met blessures enzo en heeft nu artrose e.d. Die van 30 had het trouwens waarschijnlijk juist NIET zo lang overleefd als hij niet lekker had mogen doen wat ie zo leuk vond. Het hangt dus niet alleen van de lichamelijke toestand af, maar ook geestelijk. Overigens denk ik niet dat elk paard het echt 'aangeeft' als het niet meer gaat... sommigen zullen doorlopen tot ze er bij neervallen voor hun baasje, terwijl ze eigenlijk niet meer kunnen. Als mens moeten we dus wel iets beter opletten denk ik zo. Als ze het wel nog heel erg leuk vinden, zie je dat juist WEL denk ik.
Pony bij mij op stal, mijn oude lease pony, rijdt nog 5 x gemiddeld in de week een half uur minder of meer over de weg. Hier bedoel ik mee op de verharde weg veel draven, instappen en uitstappen natuurlijk en op gras vaak een galopje en soms zelf nog een hard gelopje. De leeftijd van deze pony is 32.
mijn paard van 29 word nog lekker 3 a 4 keer in de week recreatief gereden, heel soms even in de bak ook, maar daar vind hij echt niks meer aan dus meestal lekker een uurtje naar buiten.. Zou ik dat niet doen dan denk ik dat hij heel snel de pijp uitgaat.... rust roest
Yep, rust roest, gewoon lekker laten bewegen, zoveel als ze zelf leuk vinden.
peerdekoper
Geplaatst: 02-01-10 12:35
Mijn pony rijd bijna iedere dag en ze is 23 jaar
Emerald
Geplaatst: 02-01-10 12:44
Zoals de meesten al zeggen.. Het ligt aan het paard zelf en hoeveel plezier hij er nog in heeft. Ik had een aantal jaar geleden een oud paard van een manege gekocht dat naar de slacht zou gaan. Ik kocht hem als gezelschapspaard voor mijn hengst. Het paard was toen 32 jaar oud en zwaar dampig. Een goede vriendin van mij verzorgde hem een paar keer in de week en soms stapte ze er ook nog op. Met het rijden in de bak begon hij direct te hoesten en te proesten en wilde duidelijk niet meer echt lopen. Tot we een keer buiten gingen stappen!! Dat vond ie zooo geweldig dat ie de hele weg heeft lopen 'huppelen'! En geen hoest te bekennen! We zijn dat toen vaker gaan doen en het paard heeft nog een jaar of 3 genoten van de buitenritjes. Uiteindelijk heeft de dampigheid hem de das omgedaan, maar toen was ie al 35.
Het kan dus zeker wel, als je maar goed naar je paardje kijkt en iets met hem doet dat ie leuk vind.
Zolang ze haar normale tempo nog volhoud (Mevrouw haar normale tempo is erg pittig, is nu 13) en ze er nog plezier in heeft blijf ik stevig door rijden. Gaat het tempo omlaag en krijgt ze er minder plezier in ga ik rustiger en minder rijden.