Bitloos op concours

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Heeft bitloos starten een toekomst?

Poll eindigt op

nee, van mijn leven niet
47 (15%)
Ja, hoe sneller hoe beter
155 (50%)
Maakt mij niet uit
101 (33%)
Wat is bitloos rijden precies
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 305

Albert_Vaals

Re: Bitloos op concours

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 14:44

AafkeB schreef:
Albert_Vaals schreef:
Wat zijn dan eigenlijk de grote voordelen van zo'n bit

Bit...? Welk bit? Clown

Nou ja kan kloppen dat mijn reactie niet helemaal logisch is, ik was namelijk ook degene die zei: Wat is bitloos rijden precies...

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 14:45

hahaha geef niks !! heb ik weer een reden om het weer onder de aandacht te brengen

Gieslaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 14:49

maakt mij niet uit,
het zal misschien wel voor veel paarden een goede uitkomst zijn Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 15:30

capopjekop schreef:
ik ken de site dus ik had ook moeten weten dat dat de vereniging voor bitloos rijden is. Ik wist alleen niet dat ze ook wedstrijden organiseerde.

Klopt hoor. Knipoog De NVBP organiseert géén wedstrijden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 15:41

Kon er ook al niks over vinden op de site. Maar waarom doen ze dat niet dan als er blijkbaar vraag is naar bitloze wedstrijden?

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 15:43

hmmm vreemd..via de mail kreeg ik te horen dat dat wel in de planning lag...
kan dr op de site idd ook niks over terug vinden...

Renee_tjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 15:49

Ik vind dat het mag. Het is echt onzin als dat niet zou mogen, wat maakt dat in hemelsnaam uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 15:53

capopjekop schreef:
Kon er ook al niks over vinden op de site. Maar waarom doen ze dat niet dan als er blijkbaar vraag is naar bitloze wedstrijden?

Is die vraag er dan? Dat vraag ik me af hoor.
Volgens mij willen bitloze ruiters helemaal geen aparte wedstrijden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 15:55

Nee die willen wedstrijden, als het even kan bij de knhs, maar die wil dat nog niet. Dus waarom dan (voorlopig) zelf geen wedstrijden organiseren? Is maar een hersenspinsel Lachen

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 16:28

Jaa Capopjekoppie! Leuk idee Clown
Lijkt me leuk, dan wil ik wel komen fotograveren, en miss kan ik wat betekenen voor organisatie..? (niet veel, maar vind 't wel leuk om wat te doen)..
Dan is het natuurlijk nog wel bekijken welke optomingen teogestaan zijn, wie dit zou kunnen jureren, waar het te realiseren is enz...?
Laatst bijgewerkt door Loiz op 23-08-08 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

maaikee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 16:30

als je er plezier aan hebt om bitloos te rijden moet je dat vooral doen. een man die het ook atlijd deed werd bij sommige wedstrijden gediscwalificeerd vanwege het bitloze rijden. das wel weer dom. moet die man toch zelf weten.
ik zou het zelf niet snel doen omdat ik dan niet genoeg orde heb. vindt ik.
mijn paardje is jong en wil graag een leider op zijn rug. ik denk niet dat het zonder bit gaat lukken.
maar ja.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 18:14

maaikee_ schreef:
als je er plezier aan hebt om bitloos te rijden moet je dat vooral doen. een man die het ook atlijd deed werd bij sommige wedstrijden gediscwalificeerd vanwege het bitloze rijden. das wel weer dom. moet die man toch zelf weten.
ik zou het zelf niet snel doen omdat ik dan niet genoeg orde heb. vindt ik.
mijn paardje is jong en wil graag een leider op zijn rug. ik denk niet dat het zonder bit gaat lukken.
maar ja.

je kunt het ook omkeren: als je kennelijk een ijzeren staaf nodig hebt voor een 'goede' verstandhouding met je paard... Scheve mond ik zou niet graag afhankelijk zijn van die ijzeren staaf. Ik wil graag dat mijn paard ook zonder naar me luistert.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 19:57

AafkeB schreef:
Horseyfries: Zoals ik in een ander topic ook al zei: je kunt de aanleuning van een bitloos hoofdstel niet vergelijken met de aanleuning met bit, simpelweg omdat het totaal verschillende principes zijn.Ja, en. Het ging toch om aanleuning opzich. Een paard zou dat niet kunnen. Ik zeg van wel.

Dan zou je m.i. het spoorgebruik in alle dressuurproeven (dus ook de B) gelijk moeten stellen, iedereen wel.. of iedereen niet. Het kan nogal een verschil maken of je wel of niet met sporen rijdt.

Wij worden nu op wedstrijd afgestraft op open monden, tongproblemen, enz.
Tsjaaa... en wat zegt dat over het bitgebruik?

Als je bitloos rijdt zal een paard dat soort vormen van verzet niet geven, zeker niet als je een soort van aansnoersysteem gebruikt.

En wat zegt dat over het bitloos rijden?

Het is dus niet met elkaar te vergelijken, maar als er bijv. aparte rubrieken worden gemaakt en juryleden goed opgeleid worden zodat zij ook bitloos het verschil zien tussen de juiste aanleuning en een afgedwongen aanleuning dan vind ik het prima.

Leg eens uit wat is juiste aanleuning en wat afgedwongen aanleuning. Ken je het principe van bitloos? En daarbij, wanneer wij bitloos rijden hebben we amper gewicht in handen.

Aafke, ik reed al bitloos toen jij er nog nooit van gehoord had en misschien ook nog wel niet geboren was.... waarom denken mensen die bitloos rijden toch altijd dat ze het wiel hebben uitgevonden?

Punt één: er staat nergens dat een paard bitloos geen aanleuning zou kunnen hebben. Je moet beter lezen. Er staat dat er beoordeelt wordt op aanleuning en dat je de aanleuning zonder en met bit niet met elkaar kan vergelijken omdat het twee verschillende principes zijn.
Dat is iets heel anders als spoorgebruik.

Dat er bij bitgebruik SOMS tong of mondproblemen zijn zegt dat het paard de mogelijkheid heeft om zich te verzetten en dat het voor de jury dus duidelijk is wanneer een paard niet nageeflijk op het bit is. DAT zegt dat over het bit.

Dat een paard bij een neusoptoming niet zijn mond open kan sperren omdat die bij sommige optomingen is dichtgesnoerd en niet zijn tong uitsteekt, wil niet zeggen dat het paard een fijne aanleuning heeft ten allen tijden, maar dat het minder duidelijk is wanneer de aanleuning niet goed is omdat het paard minder mogelijkheden heeft om verzet te uiten doordat zijn neus dichtgesnoerd zit en hij druk boven de oren krijgt zelfs wanneer hij zijn hoofd omhoog steekt, in tegenstelling tot een bit wat dan tussen de kiezen komt en daardoor niet meer inwerkt op de tong/lagen.

Het lijkt me niet echt nodig om het verschil uit te leggen tussen juiste en afgedwongen aanleuning, hopelijk weet jij dat net zo goed als ik en anders wordt het tijd voor les!

En tenslotte "wanneer wij bitloos rijden hebben we amper gewicht in handen"??? Wie zijn wij ? Alle bitloze ruiters? Geloof je dat nou echt zelf?
Dat mensen die met een bit niet kunnen rijden ineens gouden handjes en een onafhankelijke zit krijgen als ze er een bitloos hoofdstel aanhangen?
Waarschijnlijk zijn er evenveel slechte en goede ruiters bij de bitloze ruiters als bij de ruiters met bit.

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:14

horseyfries schreef:
Aafke, ik reed al bitloos toen jij er nog nooit van gehoord had en misschien ook nog wel niet geboren was....

Moet ik hier op reageren? Wie weet, misschien ben ik wel ouder dan jou.

Citaat:
En tenslotte "wanneer wij bitloos rijden hebben we amper gewicht in handen"??? Wie zijn wij ? Alle bitloze ruiters? Geloof je dat nou echt zelf?

Daarmee bedoel ik mijn dochters en mijzelf. En verder... laat maar zitten. Jij weet het bij voorbaat al beter dan mij. Is goed hoor, is mij om het even.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 10:46

horseyfries schreef:
Waarschijnlijk zijn er evenveel slechte en goede ruiters bij de bitloze ruiters als bij de ruiters met bit.

Elk voordeel heeft zijn eigen nadeel. Een bit heeft als grootste valkui dat de ruiter P+ ter beschikking heeft en dus niet R+ moét rijden.
Niet P+ bitloze optomingen hebben de valkuil dat het paard meer onzorgvuldigheid van de ruiter accepteert.

Helaas is de bitloze sector een verzamelvoorbeeld van slordigheid.
Lees goed: de séctor! Ik heb het niet over elke ruiter, niet over een individú.

Het topic echter gaat over bitloos competitie binnen FEI Klassieke Dressuur en dat is een interne tegenstrijdigheid.
Dat lijkt mij dermate helder inmiddels dat wie dat anders ´vindt´ dit niet wíl accepteren. Prima, doch het blijft een interne tegenstrijdigheid.

Ga toch fijn ´bitloos´ rijden en leer de communicatiemogelijkheden zodanig benutten dat je volgens de normen en doelstellingen van het Skala rijdt. Dan verdien je een pluim. Dan is het nog steeds geen Klassieke Dressuuur, maar dat is toch niet waar het om gaat?!
Oh, wacht even, gaat het soms om de pluím, is het dáárom nodig om er wedstrijden in te rijden!!?? Tsk.... Huilen

hc

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 11:07

Wat heb jij toch tegen wedstrijden? Er is geen betere manier om jezelf te meten, te kijken of je op de goede weg bent, en bij te blijven schaven zodat je steeds beter wordt. Het is o zo gemakkelijk om jezelf thuis te verstoppen en veren in de kont te stoppen dat je zo goed bezig bent. Je weet pas echt of dat zo is als je anderen daar ook over durft te laten oordelen!
Maar dat is blijkbaar voor het ego van sommige mensen iets teveel van het goede, dus dan veroordelen ze maar de hele wedstrijdsport an sich.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 11:13

AafkeB schreef:
horseyfries schreef:
Aafke, ik reed al bitloos toen jij er nog nooit van gehoord had en misschien ook nog wel niet geboren was....

Moet ik hier op reageren? Wie weet, misschien ben ik wel ouder dan jou.

Citaat:

Daarmee bedoel ik mijn dochters en mijzelf. En verder... laat maar zitten. Jij weet het bij voorbaat al beter dan mij. Is goed hoor, is mij om het even.

In een discussie heb je soms een andere mening, en natuurlijk denk je dan dat je eigen mening de juiste is. Anders is de discussie al gedaan voor hij begonnen is. Beetje flauw dat je dan dit soort opmerkingen maakt over mij, jij wist het toch net zo goed beter volgens jezelf in je reactie op mij?
Op je site lees ik dat je nog maar heel kort bezig bent met bitloos, daar ging het over. Ook al ben je tachtig, dat maakt je nog niet langer bezig met bitloos.

Als je alleen je dochters en jezelf bedoelt met "wanneer wij bitloos rijden hebben we amper gewicht in handen" dan geef je dus toe dat er beslist ook mensen zijn die wél veel gewicht in handen hebben? En dat het dus net zoals bij mét een bit rijden gewoon ervan af hangt wie het doet en hoe diegene het doet?

Verder mis ik compleet de kern van de discussie, namelijk dat je de aanleuning met en zonder bit niet kunt vergelijken. Had je daar geen goede argumenten meer voor en geef je me dus eigenlijk gelijk?

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 11:20

horseyfries schreef:
Wat heb jij toch tegen wedstrijden? Er is geen betere manier om jezelf te meten, te kijken of je op de goede weg bent, en bij te blijven schaven zodat je steeds beter wordt. Het is o zo gemakkelijk om jezelf thuis te verstoppen en veren in de kont te stoppen dat je zo goed bezig bent. Je weet pas echt of dat zo is als je anderen daar ook over durft te laten oordelen!
Maar dat is blijkbaar voor het ego van sommige mensen iets teveel van het goede, dus dan veroordelen ze maar de hele wedstrijdsport an sich.

Mooi.. maar degenen die dat wel willen, en dan bitloos worden simpelweg geweigerd omdat dat tegen de regelementen ingaat. Geef dan eens een hele goede reden om deze mensen te weigeren!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 11:31

Omdat in de reglementen staat dat het met bit is.....
En als je wedstrijden rijdt heb je je aan reglementen te houden.

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 11:34

horseyfries schreef:
In een discussie heb je soms een andere mening, en natuurlijk denk je dan dat je eigen mening de juiste is. Anders is de discussie al gedaan voor hij begonnen is. Beetje flauw dat je dan dit soort opmerkingen maakt over mij, jij wist het toch net zo goed beter volgens jezelf in je reactie op mij?
Op je site lees ik dat je nog maar heel kort bezig bent met bitloos, daar ging het over. Ook al ben je tachtig, dat maakt je nog niet langer bezig met bitloos.

Ok, jij gelijk.

Citaat:
Als je alleen je dochters en jezelf bedoelt met "wanneer wij bitloos rijden hebben we amper gewicht in handen" dan geef je dus toe dat er beslist ook mensen zijn die wél veel gewicht in handen hebben? En dat het dus net zoals bij mét een bit rijden gewoon ervan af hangt wie het doet en hoe diegene het doet?

Ik kan een ander niet beoordelen.

Citaat:
Verder mis ik compleet de kern van de discussie, namelijk dat je de aanleuning met en zonder bit niet kunt vergelijken. Had je daar geen goede argumenten meer voor en geef je me dus eigenlijk gelijk?

Waar het m.i. om gaat is dat een paard op vier benen loopt, evenwichtig, in harmonie met de ruiter. Dansen met je paard (een goede leider is zacht en sleurt de partner niet van de ene naar de andere kant van de zaal.. en heeft daarbij geen ijzer nodig)
Niet het aan de teugel worden getrokken (door 'ijzer') maar met been naar de teugel wordt toegedreven. Salinero bijv. heeft een zeer sterke voorhand, maar een smal kontje.. wordt vooral op de voorhand gereden, Anky heeft handschoenen nodig tegen de blaren (hoe staat het met de mond van Salinero?)
Het complete plaatje van de gehele combinatie daar gaat het om. Aanleuning is m.i. acceptatie van de leiding die gegeven wordt via de teugel, het volgen van lichte druk. En daar heb je geen bit voor nodig. Heb ook op jou site gekeken en zie daar dubbel ijzers in de paardenmond, kan dat nou echt niet anders? Heb jij misschien iets te verliezen, bang voor de opkomst van het bitloze..?

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 11:39

horseyfries schreef:
Omdat in de reglementen staat dat het met bit is.....
En als je wedstrijden rijdt heb je je aan reglementen te houden.

Had geen ander antwoord verwacht eerlijk gezegt.

Maar soms, soms zijn er hele goede redenen om reglementen aan te passen.

Toen ik nog pony reed (jaren geleden) moest mijn pony weg toen ik 18 jaar werd, was M-dressuur. Leeftijd maakte een eind aan 'ons'. Pijnlijk...
Ook daarin zijn de reglementen aangepast, je mag je pony bij de paarden starten. Kortom.. wanneer er goede redenen zijn om reglementen aan te passen is er geen enkele reden om dit te weigeren enkel 'omdat reglementen, reglementen zijn'.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 11:44

horseyfries schreef:
Wat heb jij toch tegen wedstrijden?

Vier dingen:
1. De ambitie van de ruiters weegt snel zwaarder dan het welzijn van hun rijdier.
2. Het doel wordt snel het wedstrijdresultaat in plaats van het correcte op zich.
3. Een toetsing ten opzichte van ánderen is een valkuil omdat het geen toetsing ten opzichte van het doel op zich is.
4. Wedstrijden kennen de noodzaak voor structurering, standarisering, formalisering en dat is per definitie een beperking welke kwaliteitsverlies in houdt. De maatlat voor wedstrijden is beperkend.

Er is geen enkele reden om correct paardgericht rijden niet na te streven, met of zonder bit, zonder dit in wedstrijdverband ten opzichte van ánderen te toetsen.
Wedstrijden dienen geen enkel doel m.bt. de kwaliteit van rijden door een individu.
Wedstrijden zijn een alibi voor wangedrag en kwaliteitsverlies. Dat is wat ik er tegen heb Haha!

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 11:54

AafkeB schreef:
Kortom.. wanneer er goede redenen zijn om reglementen aan te passen is er geen enkele reden om dit te weigeren enkel 'omdat reglementen, reglementen zijn'.

Je gaat voorbij aan dat reglementen alleen binnen hun kader aangepast kunnen worden.
Zo kán roping niet zonder westernzadel.
Zo kán een trens niet bij doma vaquera, zo kán een bit niet weggelaten worden in klassieke dressuur.

Het aan-de-teugel-aan-het-bit is een basiskenmerk van klassiek dressuur; beiden vormen één énkele rándvoorwaarde.
Met losse teugel of zonder bit is beiden níet klassieke dressuur = buiten het kader van de definitie ervan.
Dit kán je dus niet in de reglementen ervan veranderen omdat dit er BUITEN valt.

Er is NIETS wat wie dan ook tegenhoudt zelf een vorm van bitloze dressuur te formaliseren en daar wedstrijden in te organiseren.

hc

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:00

AafkeB schreef:
horseyfries schreef:

Ok, jij gelijk.

Citaat:

Ik kan een ander niet beoordelen.

Citaat:

Waar het m.i. om gaat is dat een paard op vier benen loopt, evenwichtig, in harmonie met de ruiter. Dansen met je paard (een goede leider is zacht en sleurt de partner niet van de ene naar de andere kant van de zaal.. en heeft daarbij geen ijzer nodig)
Niet het aan de teugel worden getrokken (door 'ijzer') maar met been naar de teugel wordt toegedreven. Salinero bijv. heeft een zeer sterke voorhand, maar een smal kontje.. wordt vooral op de voorhand gereden, Anky heeft handschoenen nodig tegen de blaren (hoe staat het met de mond van Salinero?)
Het complete plaatje van de gehele combinatie daar gaat het om. Aanleuning is m.i. acceptatie van de leiding die gegeven wordt via de teugel, het volgen van lichte druk. En daar heb je geen bit voor nodig. Heb ook op jou site gekeken en zie daar dubbel ijzers in de paardenmond, kan dat nou echt niet anders? Heb jij misschien iets te verliezen, bang voor de opkomst van het bitloze..?

Ik heb geen dubbele ijzers in de paardenmond, die worden bij tuigpaarden onder hun hoeven geschroefd.... Haha!
De discussie begint nu wat zweverige vormen aan te nemen, dansen met je paard, het is allemaal prachtig, maar ik zie voorlopig meer voorbeelden van dansen met je paard mét bit dan zonder. Zonder lijkt het meer op "hobbelen op je paard", en dat is in mijn ogen toch echt niet hetzelfde.
Natuurlijk KAN het wel, netjes rijden naar de hand toe rijden zonder bit. Maar daarbij gebruik je net zo goed druk, alleen dan op de neus ipv op de tong/lagen, dus is het gewoon niet waar dat dit zonder druk gebeurd.
Verder rijdt je een paard nooit naar de teugel, dat is alleen je verbinding. Over je opmerkingen over Salinero wil ik niet eens discussiëren, als jij denkt dat je Grand Prix kan rijden met een paard wat op de voorhand loopt en de achterhand niet ontwikkelt heeft, en dat ook nog meent te zien bij Salinero, zegt genoeg. Als iemand volhoudt dat zwart wit is valt er ook weinig te discussiëren, je kunt hem alleen een brilletje aanbevelen.
Waarom zou Anky handschoenen nodig hebben tegen de blaren? Waar haal je dat?

En als je met dubbele ijzers de stang en trens bedoelt, nee, daar kan ik niet zonder. Ik rijd namelijk op een niveau waarop dat verplicht is. En dat wil zeggen dat ik er ook mee moet trainen. Maar dat wil niet zeggen dat mijn paard niet alles ook op een trensje kan, dat ik daar ook regelmatig mee rij en ook niet dat hij het niet bitloos ook zou kunnen. Dat is dan ook mijn antwoord op of ik bang ben dat bitloos opkomt: nee hoor, want mijn paard is zo opgeleid dat hij het ook bitloos wel zal kunnen. Alleen maak ik een andere keuze dan jij: ik rijd liever met een bit op de tong waarbij mijn paard duidelijk kan maken wanneer ik het niet goed doe en mogelijkheden heeft om er dan onderuit te komen, dan met een bitloos hoofdstel wat constante druk rechtstreeks op het neusbeen en soms ook nog vele andere plaatsen geeft waar hij niet onderuit kan. Zo kan ik mezelf niet voor de gek houden.

Wanneer komt nu je inhoudelijke antwoord over de vergelijking tussen de mogelijkheden tot verzet tussen een bit en een neusoptoming en de jurering daarvan?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:04

Huertecilla schreef:
horseyfries schreef:
Wat heb jij toch tegen wedstrijden?

Vier dingen:
1. De ambitie van de ruiters weegt snel zwaarder dan het welzijn van hun rijdier.
2. Het doel wordt snel het wedstrijdresultaat in plaats van het correcte op zich.
3. Een toetsing ten opzichte van ánderen is een valkuil omdat het geen toetsing ten opzichte van het doel op zich is.
4. Wedstrijden kennen de noodzaak voor structurering, standarisering, formalisering en dat is per definitie een beperking welke kwaliteitsverlies in houdt. De maatlat voor wedstrijden is beperkend.

Er is geen enkele reden om correct paardgericht rijden niet na te streven, met of zonder bit, zonder dit in wedstrijdverband ten opzichte van ánderen te toetsen.
Wedstrijden dienen geen enkel doel m.bt. de kwaliteit van rijden door een individu.
Wedstrijden zijn een alibi voor wangedrag en kwaliteitsverlies. Dat is wat ik er tegen heb Haha!

hc

Dus jij vind het beter dat iemand die slecht rijdt thuis blijft en zichzelf niet verbeterd omdat hij er zelf van overtuigd is dat hij het geweldig doet, hoeveel het paard daar ook onder te lijden heeft, dan dat diegene op wedstrijd gaat en erop gewezen wordt dat hij niet goed bezig is?