AafkeB schreef:Albert_Vaals schreef:Wat zijn dan eigenlijk de grote voordelen van zo'n bit
Bit...? Welk bit?
Nou ja kan kloppen dat mijn reactie niet helemaal logisch is, ik was namelijk ook degene die zei: Wat is bitloos rijden precies...
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
AafkeB schreef:Albert_Vaals schreef:Wat zijn dan eigenlijk de grote voordelen van zo'n bit
Bit...? Welk bit?
capopjekop schreef:ik ken de site dus ik had ook moeten weten dat dat de vereniging voor bitloos rijden is. Ik wist alleen niet dat ze ook wedstrijden organiseerde.
capopjekop schreef:Kon er ook al niks over vinden op de site. Maar waarom doen ze dat niet dan als er blijkbaar vraag is naar bitloze wedstrijden?
maaikee_ schreef:als je er plezier aan hebt om bitloos te rijden moet je dat vooral doen. een man die het ook atlijd deed werd bij sommige wedstrijden gediscwalificeerd vanwege het bitloze rijden. das wel weer dom. moet die man toch zelf weten.
ik zou het zelf niet snel doen omdat ik dan niet genoeg orde heb. vindt ik.
mijn paardje is jong en wil graag een leider op zijn rug. ik denk niet dat het zonder bit gaat lukken.
maar ja.
AafkeB schreef:Horseyfries: Zoals ik in een ander topic ook al zei: je kunt de aanleuning van een bitloos hoofdstel niet vergelijken met de aanleuning met bit, simpelweg omdat het totaal verschillende principes zijn.Ja, en. Het ging toch om aanleuning opzich. Een paard zou dat niet kunnen. Ik zeg van wel.
Dan zou je m.i. het spoorgebruik in alle dressuurproeven (dus ook de B) gelijk moeten stellen, iedereen wel.. of iedereen niet. Het kan nogal een verschil maken of je wel of niet met sporen rijdt.
Wij worden nu op wedstrijd afgestraft op open monden, tongproblemen, enz.
Tsjaaa... en wat zegt dat over het bitgebruik?
Als je bitloos rijdt zal een paard dat soort vormen van verzet niet geven, zeker niet als je een soort van aansnoersysteem gebruikt.
En wat zegt dat over het bitloos rijden?
Het is dus niet met elkaar te vergelijken, maar als er bijv. aparte rubrieken worden gemaakt en juryleden goed opgeleid worden zodat zij ook bitloos het verschil zien tussen de juiste aanleuning en een afgedwongen aanleuning dan vind ik het prima.
Leg eens uit wat is juiste aanleuning en wat afgedwongen aanleuning. Ken je het principe van bitloos? En daarbij, wanneer wij bitloos rijden hebben we amper gewicht in handen.
horseyfries schreef:Aafke, ik reed al bitloos toen jij er nog nooit van gehoord had en misschien ook nog wel niet geboren was....
Citaat:En tenslotte "wanneer wij bitloos rijden hebben we amper gewicht in handen"??? Wie zijn wij ? Alle bitloze ruiters? Geloof je dat nou echt zelf?
horseyfries schreef:Waarschijnlijk zijn er evenveel slechte en goede ruiters bij de bitloze ruiters als bij de ruiters met bit.
AafkeB schreef:horseyfries schreef:Aafke, ik reed al bitloos toen jij er nog nooit van gehoord had en misschien ook nog wel niet geboren was....
Moet ik hier op reageren? Wie weet, misschien ben ik wel ouder dan jou.
Citaat:En tenslotte "wanneer wij bitloos rijden hebben we amper gewicht in handen"??? Wie zijn wij ? Alle bitloze ruiters? Geloof je dat nou echt zelf?
Daarmee bedoel ik mijn dochters en mijzelf. En verder... laat maar zitten. Jij weet het bij voorbaat al beter dan mij. Is goed hoor, is mij om het even.
horseyfries schreef:Wat heb jij toch tegen wedstrijden? Er is geen betere manier om jezelf te meten, te kijken of je op de goede weg bent, en bij te blijven schaven zodat je steeds beter wordt. Het is o zo gemakkelijk om jezelf thuis te verstoppen en veren in de kont te stoppen dat je zo goed bezig bent. Je weet pas echt of dat zo is als je anderen daar ook over durft te laten oordelen!
Maar dat is blijkbaar voor het ego van sommige mensen iets teveel van het goede, dus dan veroordelen ze maar de hele wedstrijdsport an sich.
horseyfries schreef:In een discussie heb je soms een andere mening, en natuurlijk denk je dan dat je eigen mening de juiste is. Anders is de discussie al gedaan voor hij begonnen is. Beetje flauw dat je dan dit soort opmerkingen maakt over mij, jij wist het toch net zo goed beter volgens jezelf in je reactie op mij?
Op je site lees ik dat je nog maar heel kort bezig bent met bitloos, daar ging het over. Ook al ben je tachtig, dat maakt je nog niet langer bezig met bitloos.
Citaat:Als je alleen je dochters en jezelf bedoelt met "wanneer wij bitloos rijden hebben we amper gewicht in handen" dan geef je dus toe dat er beslist ook mensen zijn die wél veel gewicht in handen hebben? En dat het dus net zoals bij mét een bit rijden gewoon ervan af hangt wie het doet en hoe diegene het doet?
Citaat:Verder mis ik compleet de kern van de discussie, namelijk dat je de aanleuning met en zonder bit niet kunt vergelijken. Had je daar geen goede argumenten meer voor en geef je me dus eigenlijk gelijk?
horseyfries schreef:Omdat in de reglementen staat dat het met bit is.....
En als je wedstrijden rijdt heb je je aan reglementen te houden.
horseyfries schreef:Wat heb jij toch tegen wedstrijden?
AafkeB schreef:Kortom.. wanneer er goede redenen zijn om reglementen aan te passen is er geen enkele reden om dit te weigeren enkel 'omdat reglementen, reglementen zijn'.
AafkeB schreef:horseyfries schreef:In een discussie heb je soms een andere mening, en natuurlijk denk je dan dat je eigen mening de juiste is. Anders is de discussie al gedaan voor hij begonnen is. Beetje flauw dat je dan dit soort opmerkingen maakt over mij, jij wist het toch net zo goed beter volgens jezelf in je reactie op mij?
Op je site lees ik dat je nog maar heel kort bezig bent met bitloos, daar ging het over. Ook al ben je tachtig, dat maakt je nog niet langer bezig met bitloos.
Ok, jij gelijk.Citaat:Als je alleen je dochters en jezelf bedoelt met "wanneer wij bitloos rijden hebben we amper gewicht in handen" dan geef je dus toe dat er beslist ook mensen zijn die wél veel gewicht in handen hebben? En dat het dus net zoals bij mét een bit rijden gewoon ervan af hangt wie het doet en hoe diegene het doet?
Ik kan een ander niet beoordelen.Citaat:Verder mis ik compleet de kern van de discussie, namelijk dat je de aanleuning met en zonder bit niet kunt vergelijken. Had je daar geen goede argumenten meer voor en geef je me dus eigenlijk gelijk?
Waar het m.i. om gaat is dat een paard op vier benen loopt, evenwichtig, in harmonie met de ruiter. Dansen met je paard (een goede leider is zacht en sleurt de partner niet van de ene naar de andere kant van de zaal.. en heeft daarbij geen ijzer nodig)
Niet het aan de teugel worden getrokken (door 'ijzer') maar met been naar de teugel wordt toegedreven. Salinero bijv. heeft een zeer sterke voorhand, maar een smal kontje.. wordt vooral op de voorhand gereden, Anky heeft handschoenen nodig tegen de blaren (hoe staat het met de mond van Salinero?)
Het complete plaatje van de gehele combinatie daar gaat het om. Aanleuning is m.i. acceptatie van de leiding die gegeven wordt via de teugel, het volgen van lichte druk. En daar heb je geen bit voor nodig. Heb ook op jou site gekeken en zie daar dubbel ijzers in de paardenmond, kan dat nou echt niet anders? Heb jij misschien iets te verliezen, bang voor de opkomst van het bitloze..?
Huertecilla schreef:horseyfries schreef:Wat heb jij toch tegen wedstrijden?
Vier dingen:
1. De ambitie van de ruiters weegt snel zwaarder dan het welzijn van hun rijdier.
2. Het doel wordt snel het wedstrijdresultaat in plaats van het correcte op zich.
3. Een toetsing ten opzichte van ánderen is een valkuil omdat het geen toetsing ten opzichte van het doel op zich is.
4. Wedstrijden kennen de noodzaak voor structurering, standarisering, formalisering en dat is per definitie een beperking welke kwaliteitsverlies in houdt. De maatlat voor wedstrijden is beperkend.
Er is geen enkele reden om correct paardgericht rijden niet na te streven, met of zonder bit, zonder dit in wedstrijdverband ten opzichte van ánderen te toetsen.
Wedstrijden dienen geen enkel doel m.bt. de kwaliteit van rijden door een individu.
Wedstrijden zijn een alibi voor wangedrag en kwaliteitsverlies. Dat is wat ik er tegen heb![]()
hc