kin op de borst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rij je je paard wel eens met de kin op de borst?

nee, nooit
637 (81%)
ja, (heel) soms
107 (13%)
ja, regelmatig
25 (3%)
ja, bij zowat elke losrijtraning
14 (1%)

Totaal aantal stemmen: 783

horseyfries

Re: kin op de borst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 22:20

Sammie schreef:
Er zijn meerdere wegen naar Rome, maar niet elke weg is door iedereen bewandelbaar Lachen
En mensen komen er vanzelf wel achter welke weg voor hun het snelst is Knipoog

Klopt, maar het ergste vind ik nog wel dat er mensen zijn die totaal niet naar Rome gaan en er ook niet naartoe willen, maar dan wel menen dat ze anderen moeten gaan vertellen welke weg ze MOETEN nemen en welke weg ze absoluut niet MOGEN nemen.... Hoe krom denk je dan??

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 22:56

horseyfries schreef:
Fem_daf schreef:
Trekken is natuurlijk nooit goed. Maar als je kijkt naar LDR (zonder trekken) en je kijkt puur hoe de spieren dan werken, de manier waarop de botten en gewrichten worden belast en de houding waarin ze lopen, dan ziet iedereen dat dit een hele onnatuurlijke houding is. Hebben jullie ooit een paard zo zien lopen als hij in de wei loopt? Dressuur is oorspronkelijk oefeningen die uit de natuur zijn gehaald en die de paarden op "commando" doen, LDR hoort hier niet tussen.

Natuurlijk is het goed voor de flexibiliteit om verschillende hoofd/hals houdingen aan te nemen, maar hier versta ik lang en laag en opgericht onder. Niet LDR. Wil je extra flexibiliteit? Dan moet je maar meer oefeningen doen met stelling en buiging.

Ik zie mijn paard juist heel vaak naar zijn borst happen of een vlieg wegjagen op de wei, hartstikke natuurlijk dus! En waarom zou jij bepalen hoe anderen extra flexibiliteit moeten trainen? Ben jij daarin een expert dan?

hapt een paard werkelijk 3 kwartier in dezelfde houding naar zn borst ja?? dat is knap Knipoog zo natuurlijk is het echter niet.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 22:58

pharagirlke schreef:
Roos_s schreef:
hmm daar ben ik het niet mee een dat ze nog steeds van achter naar voor rijden. Als je dat doet dan houd je ze niet zo ontzettend vast in de hand wat met de LDR methode wel gebeurt. Kijk maar eens goed naar de monden van de paarden die LDR gereden worden. Painted Black heeft erg vaak zijn mond opgespert. En zo zijn er meer voorbeelden. Dit is naar mijn idee toch echt geen teken van achter naar voor rijden. Dan stoor je ze zo min mogelijk in de mond en houdt je impuls naar voren. Ook al je vaak kijkt naar de beenligging van die mensen. Been ligt soms meer naar voren, waardoor de hand nog meer tegenwerkt in de mond (meer kracht zo kan zetten door de beenligging)

veel hengsten sperren de mond wat open Knipoog Nogmaals: dat doet die van mij zelfs als ik hem met losse teugel rijd. Ik zie Anky toch vrijwel altijd netjes zitten, ook kwa handhouding. Dus zoveel kracht zal ze wel niet zetten. Knipoog

Nicole987 ten eerste: leestekens en wat duidelijker schrijven is aangenamer. Ten tweede: als je je paard zijn mondhoeken kapot rijd, doe je iets grandioos fout. Knipoog Dan rijd je puur op je hand en dat is dus níet de bedoeling.

nou ik heb veel hengsten gezien in mn leven, maar die sperren echt niet vanzelf hun mond open (uitzonderingen natuurlijk daargelaten) Misschien zie je wel veel hengsten met hun mond opgespert, maar dat is misschien omdat diegene daarboven op het niet leuk vind als de hengst ook iets drukker dan een ruin is en daarom meer in de mond sjort. En hierdoor mond open spert...

Daarnaast moet je ook maar eens op concoursen gaan kijken naar het losrijden. Daar zie je anky echt wel met veel kracht in de handjes rijden.. Niet alleen anky, er zijn er meer

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 22:59

Roos_s schreef:
nou ik heb veel hengsten gezien in mn leven, maar die sperren echt niet vanzelf hun mond open (uitzonderingen natuurlijk daargelaten) Misschien zie je wel veel hengsten met hun mond opgespert, maar dat is misschien omdat diegene daarboven op het niet leuk vind als de hengst ook iets drukker dan een ruin is en daarom meer in de mond sjort. En hierdoor mond open spert...

Daarnaast moet je ook maar eens op concoursen gaan kijken naar het losrijden. Daar zie je anky echt wel met veel kracht in de handjes rijden.. Niet alleen anky, er zijn er meer

Kan je er zo drie opnoemen in mijn omgeving zonder ver na te denken die het doen als ze aan lange teugel lopen Knipoog En nou mag je me veel wijsmaken, maar niet dat je hard in de mond kan trekken als je ze aan losse teugel hebt Clown

edit: maak er maar 4 van Knipoog

Vind je snel oordelen. Je kent het paard niet. Hoe weet je dan in godsnaam of hij niet zo'n dier is dat graag met mondje open loopt? Knipoog Ken overigens ook ruinen die graag het onderlipje naar beneden trekken hoor. En merrie's al evenzeer!

En wat ik nog meer zonde vind in dit topic, is dat de pot de ketel verwijt Clown Heb nu eens een paar profielen gekeken... Als jullie allemaal willen dat er zachter gereden word met de hand, waarom beginnen jullie er dan niet zelf mee? (wie het schoentje past trekke het aan)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 18-08-08 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 23:01

horseyfries schreef:
Roos_s schreef:
horseyfries, geloof dat jij dat probleem hebt met niet verder kijken dan je neus lang is.. Zijn meerdere wegen naar Rome, goede en slechte. Omdat Anky op hoogste niveau rijdt is zij echt niet de enige met de juiste en goede manier.

Waar zie jij dat ik slechts één methode beproefd heb en dus niet verder kijk dan mijn neus lang is?
Er zijn zelfs meerdere GOEDE wegen naar Rome! En wat voor de één wel werkt, hoeft voor de ander niet te werken.
Daarom vind ik het ook volkomen belachelijk dat een overgrote meerderheid in dit topic meent te kunnen bepalen wat de weg naar Rome is, en nog wel voor iedereen, alhoewel ze zelf van zijn leven nog nooit in de buurt van Rome geweest zijn!

En natuurlijk is dat volgens henzelf ook helemaal niet nodig, stel je voor zeg! Nagelbijten / Gniffelen

sorry dat ik zovaak quote, maar heb ik gezegt dat er maar een weg naar rome is?? Er zijn idd meerdere wegen om het te bereiken, goede en slechte, maar die van anky vind ik slecht, maar dat is nu wel duidelijk geloof ik Haha! En daarnaast hoef je echt niet altijd op dat niveau gereden te hebben om er een mening over te hebben over iemand rijstijl! Dat is zo'n onzin. Alles begint met de basis en dat kun je in ieder niveau terug zien. Vind altijd goedkoop om dan maar te zeggen, je hebt dat niveau nooit zelf gereden, dus je kan er geen mening over hebben....

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 23:02

mond open sperren is wel iets anders dan de lip laten hangen en tanden laten zien. Een paard wat echt zn mond open spert doet dit niet omdat tie dit fijn vind, maar goed... Ik ben ze nog nooit tegen gekomen paarden die het vanzelf doen...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 23:08

Roos_s schreef:
mond open sperren is wel iets anders dan de lip laten hangen en tanden laten zien. Een paard wat echt zn mond open spert doet dit niet omdat tie dit fijn vind, maar goed... Ik ben ze nog nooit tegen gekomen paarden die het vanzelf doen...

Kom ma kijken bij die van mij Knipoog Losse teugel, dus geen enkel contact, en meneer staat rustig met het mondje open Ja Ruintje knabbelt zo hard op het bit dat ie van tijd met de mond wagenwijd open op de foto staat terwijl ik eigenlijk nog nauwelijks contact heb met zijn mond Clown

Paard dat ik gereden heb mocht je vanvoor niet aankomen of hij vloog de lucht in, maar reken maar dat die dat mondje open sperde Knipoog Zelfde verhaal met een van hun andere pony's. Constant het mondje open en toch was er vanvoor nauwelijks contact. (eigenlijk net 500gr in je handen, die kon je op 2 vingers rijden)

Paard van een meisje dat ik ken en waarvan ik weet hoe ze rijd, zelfde verhaal, fijn contact vanvoor, geen getrek, maar toch was dat mondje open. Knipoog Tja...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 08:26

Roos_s schreef:
sorry dat ik zovaak quote, maar heb ik gezegt dat er maar een weg naar rome is?? Er zijn idd meerdere wegen om het te bereiken, goede en slechte, maar die van anky vind ik slecht, maar dat is nu wel duidelijk geloof ik Haha! En daarnaast hoef je echt niet altijd op dat niveau gereden te hebben om er een mening over te hebben over iemand rijstijl! Dat is zo'n onzin. Alles begint met de basis en dat kun je in ieder niveau terug zien. Vind altijd goedkoop om dan maar te zeggen, je hebt dat niveau nooit zelf gereden, dus je kan er geen mening over hebben....

Inderdaad Ja . Dan mogen de mensen die geen kinderen hebben ook geen mening meer hebben over de ouders van tegenwoordig, om even een klein voorbeeldje aan te halen m.b.t. een onderwerp die toch regelmatig voorbij komt op bokt. Knipoog

Niemand mag blijkbaar een mening hebben over Anky, want niemand hier rijdt op dat niveau. Dus zij is een soort godheid Verward ??? Hou toch effe op, zeg.... Ik vind het heel fijn voor haar dat ze prijzen haalt, maar de manier waarop, tja, daar hebben sommigen nou eenmaal hun bedenkingen bij. Lijkt mij ieders goed recht, zeker in dit geval. Tong uitsteken

Er zijn meerdere wegen naar Rome, goede EN slechte. Ik kan me eigenlijk alleen maar aansluiten bij o.a. Roos_s. Lachen
Overigens ben ik heel vaak in Rome geweest. Prachtige stad. Haha!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 12:15

Roos_s schreef:
Fem_daf schreef:
Trekken is natuurlijk nooit goed. Maar als je kijkt naar LDR (zonder trekken) en je kijkt puur hoe de spieren dan werken, de manier waarop de botten en gewrichten worden belast en de houding waarin ze lopen, dan ziet iedereen dat dit een hele onnatuurlijke houding is. Hebben jullie ooit een paard zo zien lopen als hij in de wei loopt? Dressuur is oorspronkelijk oefeningen die uit de natuur zijn gehaald en die de paarden op "commando" doen, LDR hoort hier niet tussen.

Natuurlijk is het goed voor de flexibiliteit om verschillende hoofd/hals houdingen aan te nemen, maar hier versta ik lang en laag en opgericht onder. Niet LDR. Wil je extra flexibiliteit? Dan moet je maar meer oefeningen doen met stelling en buiging.

hapt een paard werkelijk 3 kwartier in dezelfde houding naar zn borst ja?? dat is knap Knipoog zo natuurlijk is het echter niet.

Fem_daf begint erover dat dressuur oefeningen vraagt die zijn oorsprong hebben in de natuur. Nu heb ik in de natuur ook nog nooit een paard een half uur zien piafferen of appuyeren. Haar argument dat kin tegen de borst onnatuurlijk was had het niet over een uur lang, maar dat uberhaupt de kin tegen de borst niet natuurlijk was en dus niet goed was om te vragen. Mijn tegenargument is dat ik wél paarden in die houding zie gaan staan, dat het dus blijkbaar wel een natuurlijke houding is en dat het dus wel te doen is om in die houding te trainen.

En graag nog antwoord op de vraag van Fem_daf waarom ze denkt dat ze anderen moet voorschrijven hoe ze flexibiliteit moeten oefenen en of zij daarin dan een expert is??

Zoals ik al zei en hierboven nog eens extra duidelijk wordt gemaakt: sommige mensen denken héél krom. Als ik niet kan zwemmen ga ik Pieter van den Hoogenband ook niet uitleggen hoe hij de borstcrawl nog beter kan doen, dat zou iedereen heel belachelijk van me vinden. Jammer genoeg zien sommige mensen van zichzelf niet hoe onvoorstelbaar dom zoiets overkomt en beseffen ze ook niet dat je zoiets hebt als "voortschrijdend inzicht", waarin je dingen pas leert begrijpen als je ze moet doen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:25

Grappig dan dat er ook mensen in de dressuur zitten, die er een hele andere mening op na houden. Lachen
Toevallig vanochtend nog een leuk, open gesprek gehad met iemand die heel serieus met dressuur bezig is en nooit met kin op de borst e.d. rijdt. Haha!
Ik richt me liever op dat soort ruiters en trainers. Blijkbaar zijn die er gelukkig ook. Ja Afgod

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:39

Zoals iemand al eerder constateerde: er zijn vele goede wegen die naar Rome leiden. En als je maar één weg bewandelt kun je alleen voor die weg bepalen of die je brengt waar je wil, maar heb je nog altijd geen idee of je er ook op een andere manier zou kunnen komen en moet je daar dus ook geen uitspraken over willen doen.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 19:54

Schrijf ik iemand voor hoe hij moet rijden? Nee hoor, ik geef mijn mening, daar is een discussie voor. Sorry, ik zal mijn zin olitiek correct herhalen: "Wil je extra flexibiliteit? Dan VIND IK dat je meer oefeningen moet doen met stelling en buiging.

Nee, een paard piaffeert geen half uur, maar het is een oefening, gang (hoe je het ook wilt noemen) die paarden in de natuur ook doen. LDR is geen oefening die paarden in de natuur doen, het is namelijk een oefening die een paard niet KAN doen zonder een ruiter op de rug.

@ horseyfries: wie zegt dat de mensen die hier tegen LDR zijn, niet weten wat het is, of het nog nooit hebben gebruikt. Weet jij of ik LDR heb gebruikt of niet?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 20:16

Ik denk dat Anky meer gewone oefeningen met stelling en buiging in haar training heeft dan jij in een heel jaar doet eerlijk gezegd Fem_daf. Haha!

En een paard hoeft gelukkig ook geen half uur te piafferen in de proeven dus ik ga er van uit dat ze dat ook niet in de training doen Haha! Denk dat veel topruiters heeeel veel basis oefeningen doen in de gewone trainingen Haha!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 20:37

Sterker nog, men traint naar een wedstrijd toe en daarna ook weer af. Ja En dat kun je denk ik niet vergelijken met een L2 wedstrijdje a.s. zondag Clown

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:43

piaf en passage worden niet echt vaak geoefent tijdens zo'n training idd en doen dit geen half uur achtereen, dan worden ze gek, dus tja geen goed tegenargument..

en tja horseyfries: misschien kom ik wel onvoorstelbaar dom over op je,maar ik heb jij ook nog in de Grand Prix tegengekomen... Dus jou argumenten dat je dan niets daarover kan zeggen is dan ook niet echt realistisch. Je zult er zelf dan ook wel niets over te zeggen kunnen hebben, want tja das dan wel dom Clown

Vond trouwens wel erg leuk te zien vandaag in de kur van isabelle dat ze haar paard lekker veel druk in het mondje had....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 22:17

Roos_s schreef:
piaf en passage worden niet echt vaak geoefent tijdens zo'n training idd en doen dit geen half uur achtereen, dan worden ze gek, dus tja geen goed tegenargument..

en tja horseyfries: misschien kom ik wel onvoorstelbaar dom over op je,maar ik heb jij ook nog in de Grand Prix tegengekomen... Dus jou argumenten dat je dan niets daarover kan zeggen is dan ook niet echt realistisch. Je zult er zelf dan ook wel niets over te zeggen kunnen hebben, want tja das dan wel dom Clown

Vond trouwens wel erg leuk te zien vandaag in de kur van isabelle dat ze haar paard lekker veel druk in het mondje had....

Ik geloof ook niet dat ik degene ben die hier andermans rijden zit te veroordelen?
Dus waarom zou ik dan Grand Prix moeten rijden?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 22:21

Fem_daf schreef:
Schrijf ik iemand voor hoe hij moet rijden? Nee hoor, ik geef mijn mening, daar is een discussie voor. Sorry, ik zal mijn zin olitiek correct herhalen: "Wil je extra flexibiliteit? Dan VIND IK dat je meer oefeningen moet doen met stelling en buiging.

Nee, een paard piaffeert geen half uur, maar het is een oefening, gang (hoe je het ook wilt noemen) die paarden in de natuur ook doen. LDR is geen oefening die paarden in de natuur doen, het is namelijk een oefening die een paard niet KAN doen zonder een ruiter op de rug.

@ horseyfries: wie zegt dat de mensen die hier tegen LDR zijn, niet weten wat het is, of het nog nooit hebben gebruikt. Weet jij of ik LDR heb gebruikt of niet?

Als je op een manege gereden hebt en nu nog altijd niet verder dan de L2 bent met je eigen paard, dan is het te hopen voor je paard dat je geen LDR gebruikt hebt want goed LDR rijden komt pas bij paarden die hoger opgeleid zijn. Daarvoor is het BASIS, BASIS, BASIS!
Maar als jij zo graag wilt insinueren dat je alle ins en outs ervan kent en het wel gebruikt heb, dan moet je dat vooral doen. Staat errug stoer!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 22:23

Roos_s schreef:

Zullen we jou es op ruim 600 kg puur spieren, instinct en spanning ivm de ring zetten. Wachten tot ie goed in de staak gaat en dan kijken hoe jíj dat zou oplossen?

Benieuwd of je netjes je kuiten zou aanleggen, handje naar voren en zou fluisteren "hop paardje, ga dan!" en kijken of satch dan in een rustige passage verder zou gaan Ja

Ammehulah zeg. Wat ben jij vreselijk veroordelend. Doe je het zelf beter? Neen, heb je dan te zeiken over iemand anders zijn of haar rijstijl? Neen. Tenzij je haar opbouwende tips gaat geven die hét antwoord zijn op satch zijn spanning of het beter doet. Heb je geen recht van afkraken. Dat heb je eigenlijk sowieso niet, maar nog minder als je geen van beide kan. Knipoog Omdat je met een halstertje of een los teugeltje door de weide hupst ben je nog niet heilig. En dat jij wel met een los teugeltje rijd, maakt jou niet heiliger dan Isabelle die hem er even aan pakte.

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:38

Jeetje wat is iedereen hier lekker kinderachtig bezig.... Beetje flauw om het op de man/ vrouw te spelen. Hoe weet je nou wat de ander thuis doet en rijdt? Aan een boktprofiel? Zegt toch helemaal niks. Diegene kan met zijn eigen paard misschien wel pas L2 rijden maar weet jij wat ie verder allemaal doet? Wat voor paard het is? Hoeveel andere paarden hij/ zij rijdt? Nee! Heb ook even in een paar profielen gekeken, sommige zijn leeg, maar bij anderen zie ik af entoe ook dingen die niet volgens het boekje zo horen, dat heeft iedereen toch, van je fouten moet je leren! Als je niks meer fout zou doen, zou je nu zelf waarschijnlijk tegen Anky rijden en haar verslaan Knipoog

Iedereen kan toch zeker een mening hebben over Anky/ Isabell of weet ik veel wie nog meer. Daarvoor hoef je echt niet op hun niveau te rijden! Denk je dat Sjef zo goed kan rijden als Anky? Hij heeft ook genoeg commentaar op haar af en toe. Door gewoon te kijken en je ogen en oren open te houden kun je vaak al een beeld vormen over iemand. Dat beeld hoeft niet altijd te kloppen, maar daarvoor heb je discussies om daarover te praten en aan de hand daarvan kun je eventueel je mening weer veranderen.
Zelf ben ik ook geen fan van Anky, maar vind het wel ongeloofelijk knap dat het haar elke keer weer lukt om zo goed te presteren. Alles wat ik vroeger geleerd heb en nu nog steeds is erg tegenstrijdig met wat ik bij haar zie. Het zal wel voor haar werken, maar ik los het liever op een andere manier op! En natuurlijk, soms heb je ook even wat meer druk nodig, paarden zijn nu eenmaal grote dieren en kunnen erg gevaarlijk zijn. Isabell kwam tijdens het staken misschien wel vrij hard in, had ik waarschijnlijk ook gedaan, maar anders was er ook nog een kans dat hij over het hekje van de ring was gekropen en dat ze was gediskwalificeerd. Nu heeft ze haar proef nog af kunnen rijden.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:32

ja idd dat is wat ik zou doen ja pharagirlke. Dat is namelijk de enige manier zo ongeveer om dit soort situaties ontspannen op te lossen met een heet dier.

en horseyfries idd jij zit niemands rijkunsten te veroordelen nee idd, maar wat je wel doet is zeggen dat ik niets over anky's rijkunsten kan vertellen, want ik doe het zelf niet... in die richting zei je dit geloof ik wel.. Daarnaast ben ik wel met je eens dat je al helemaal niet bij paarden die de basis nog niet hebben LDR moet rijden, maar helaas gebeurt dit toch echt wel te vaak...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:37

even voor de duidelijkheid, Ts is permanent geband.. uhm, hoe zou dat nou komen?

Heftige discussie hier trouwens. Tong uitsteken

xxkimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:41

Ik ree een verzorgfries van een fries zelfs met de loste teugel kreeg ik hem niet van zijn borst:( Dus gingen we het proberen af te leren maar dan werd ie wild :S Iemand idee om mij te helpen stuur een bericht... Knipoog Haha!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:44

leuk al die nieuwe bokkers de laatste tijd.. Ze verpesten bokt wel mooi.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 17:02

Ik heb dus een fries met 0,0 achterhandgebruik zoals zo leuk verteld werd een paar pagina's geleden No Cheer Ik rijd haar nooit met haar kin op haar borst. Ze hád er wel de neiging toe, maar sinds ik met minder druk ben gaan rijden en verandering van instructrice is het niet meer voorgekomen..

Verder moet ik zeggen pharagirlke ik heb d'r ook 2 die regelmatig met mond open op de foto staan! Ja Ze knabbelen altijd lekker op hun bitjes. Toevallig dat als ze lekker knabbelen de rug een stuk losser aanvoelt dan dat je een paard hebt waarbij hun mond dichtgesnoerd wordt om maar te voorkomen dat ze hun mond open doen.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 17:56

uhm sorry, maar knabbelen op bit is iets anders dan opgesperde mond... Knipoog Knabbelen is altijd goed, en veel paarden doen dat, maar open sperren is iets anders. Clown

Friesen is idd lastiger om de kin van de borst af te rijden idd...