2 x perdag rijden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

c_esther

Re: 2 x perdag rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:28

als je hem tussen door genoeg rust geeft om te plassen,drinken en eten kan het best.
ook niet 2 keer 3 uur ofzo natuurlijk Knipoog

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:08

Ik zou het niet snel doen, ik vind zelf dat een paard de tijd moet krijgen te herstellen van een training en alles wat hem geleerd is even moet kunnen laten bezinken.

charlot_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:57

Ik denk dat het best moet kunnen, al zou ik het zelf niet snel doen.
Ook niet bij jong paarden trouwens, die moeten nog wat spieren en conditie ontwikkelen en ik kan me niet voorstellen dat dat plezierig voor ze is.

Draflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 15:13

tuurlijk kan het, maar wat heeft hert voor zin ?
Dat je hem een keer in de week 2x per dag rijd kan ik begrijpen als hij bv. niet lekker loopt en denk je nou weetje ik rijd straks nog wel een keer om te kijken of het dan wel goed gaat.
Als ik met me paard op vakantie ben pak ik haar ook wel eens 2x per dag. Maar ik vind het niet echt een meerwaarde hebben.

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 23:32

Als je paard goed in conditie is en een goeie gezondheid heeft, kan dit best. Het heeft naar mijn mening echter geen meerwaarde, zeker niet om twee keer op 1 dag hetzelfde te doen. Als je nou een keertje dressuurt en de andere keer een bosritje maakt, vindt ik het anders, maar nog heeft het imo geen meerwaarde.

mntj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 23:37

als de conditie goed is kan het zeker. zou alleen wel afwisselen in het werk. 1x werk 1x buiten of simpel loswerken.
en dan wel gespreid over de dag.

Joliess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 10:48

Ik vind dat je het per paard moet bekijken, heb met mijn pony een aantal jaar terug weleens 2x per dag gereden. In verband met conditie opbouwen. 's Ochtends 3 kwartier dressuren, eind van de middag/avond buitenritje van ongeveer 3 kwartier tot een uur met veel stappen. Hij werd er duidelijk beter van!

Mijn andere paard heeft zo'n verschrikkelijke conditie, dat ik 2 dagen voor de wedstrijd ook weleens 2x per dag rijd. Bijvoorbeeld 's ochtends 1 à 1 1/2 uur echt werken, en 's middags half uur loswerken. Dit is puur vanwege alle spanning, ik rijd namelijk de week voor de wedstrijd ook erg proefgericht, en rijd 20 minuten langer in de wedstrijdhouding. De 2e rijden 30 minuten loswerken is zodat ze zich beter ontspant.

Ik vind niet dat het toegevoegde waarde heeft, een paard heeft rustig nodig. Dus per dag 1 à 1 1/2 uur werken = spanning. Daarna los in land of paddock voor de ontspanning.

Ik vind ook dat je moet kijken naar het type paard. Het ene paard vind het niet erg, het andere lwerkt liever een uur per dag hard als 2x per dag de ene keer hard werken andere keer ontspannen.

michellee73

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:09

ach, het zou echt wel kunnen hoor.
laatst had ik al een uur gereden + springen
en kwam mn vriendin aan van goh ga je mee op buitenrit?
nouja, leuk ja, dus toen gingen we ook weer 2 uur weg.
nou moet ik zeggen heeft mn paard een bere goede conditie.
maar dit komt ook bijna nooit voor.
puur qua tijd zou ik het ook al niet doen.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:13

Moet echt kunnen, mits paard in gezonde en goede conditie is.

Zelf zou ik het qua tijd niet weten te plannen. Het is niet alleen rijden, maar ook de verzorging voor het rijden en na het rijden, dan ben je zowat de hele dag bezig..

En hoe leuk ik mijn paard ook vind, ik heb ook nog een echtgenoot, een huishouden, een baan...

Ben blij als het me dagelijks lukt 1 keer te rijden, dat haal ik vaak niet..Rij gemiddeld 4 keer per week.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:20

Het zou geen probleem moeten zijn denk ik, maar ik zou niet weten waar ik de tijd vandaag zou kunnen halen..

Stel je zou een bijrijder hebben die hem in de ochtend rijd, en jij nog een keer in de avond kan ik het me wel voorstellen.. Al heb ik geen idee of een paard het inderdaad kan bolwerken in zn kop als hij 2x per dag echt getraind wordt.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:31

Anoniem schreef:
SteffiiY schreef:
een paard met conditie zou dit best aankunnen, en ik vind het niet zielig.
maar wat is het nut ervan.

het nut wat mijn vader zij was meer condietie op bouwen aangezien ik het zelf niet fijn vind om langer als 1,5 uur achter elkaar door te rijden. en dus als je sochtends een uurtje rijd en dan savonds een uurtje houd je veel conditie zonder heel lang te moeten rijden. waardoor je o wedstreid beter en langer los kan rijden bijv. zonder dat hij moe is tijdens de proef (zelf rijd ik geen wedstreiden)

Je moet het van paard tot paard bekijken. De ene kan je beter 2x per dag kort trainen en dan de ander heeft aan 1x per dag genoeg. Ook op professionele stallen komen de paarden meerdere keren uit hun box. Ze komen onder het zadel, aan de longe en dan nog een keer in de stapmolen. Sommige rijden ze inderdaad 2x per dag maar dat hangt ook van paard tot paard af. Alleen kunnen de meeste amateurs het niet om 2x per dag te rijden etc omdat de tijd ontbreekt wegens werk en gezin.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 08:15

ik zou het niet echt doen, want ik denk mijn paard heeft lekker zijn best gedaan.

voor mijn paardje zou het geen kwaad kunnen, ding kan uren achter elkaar lopen, die heeft echt goede conditie!

maar ik vind het sneu, om hem eerst te pakken, dan heeft hij lekker zijn best gedaan, en dan moet hij nog een keer.

bij ons op de manege lopen paarden ook 3 uur op een dag ofzo, dan denk ik wat sneu Boos! en dan heb je ook nog die mensen erbij die denken, hee paard loop eens door tik tik. Boos!

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 08:26

2x per dag rijden of 1x longeren en dan later op de dag rijden kan best vind ik.
Sommige paarden doet het alleen maar goed. Mijn merrie toen die net ingereden was had energie over, en op die stal had ik niet de mogelijkheid om haar echt lang buiten te laten. Hoogstens een half uurtje.
Dus vaak ging ze dan eerst even naar buiten en kon ik uitmesten, en dan ging ik rijden/longeren.
's avonds ging ik dan nog eens rijden of mijn vriendin reed haar dan.
Ze is er alleen maar beter op geworden.
Nu doe ik het eigenlijk niet meer aangezien ze iedere dag langere tijd naar buiten kunnen en dan vind ik het ook niet meer zo nodig. Ik vond het meer belangrijk dat ze genoeg beweging kreeg.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 08:36

Op de paardensport opleiding doen de paarden niet anders.... 's ochtends dressuurwerk en 's middags springen of longeerles of vrijspringen of met een andere ruiter.. Maar ze komen er 2 keer per dag uit.

Maar je wordt dan ook wel verplicht om met een gezond, volwassen paard deel te nemen aan de opleiding.Er zullen best paarden zijn die het niet aan kunnen.

Misschien vindt jou vader wel dat je veel te snel klaar bent met rijden, voor jou gevoel is het een uur en hij denkt dat je er na 20 minuten al weer af gaat( zoiets)
Als dat zo is, let dan eens echt goed op de klok als je erop stapt en bekijk of je er inderdaad een uur mee aan de slag bent.

_Madelonn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 17:24

Angg schreef:
Sappos schreef:
Het zou best kunnen maar zou het zelf niet zo snel doen...mn paard ziet me aankomen...

Anders de mijne wel Nagelbijten / Gniffelen

Haha idd Tong uitsteken

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 18:15

2x per dag rijden is echt niet erg, maar waarom?
als je nu een paard hebt wat heel druk is kan ik t me voorstellen dat je bv smorgens even rijdt en dan savonds in een les of zo zodat je al wat meer rust hebt.
of een paard wat een langere opwarming nodig heeft dat je die paar uurtjes voordat je intensief gaat trainen al een rondje rijdt.
ik doe t nooit, maar mijn paarden komen smorgens ongeveer 45 min in de trainingsmolen, gaan daarna weer de stal op of in de wei. of ik rij ze gelijk , dasheel verschillend. maar smorgens standaard eerst in de molen

j0lan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:37

Mijn paard zou het wel aan kunnen maar ik zie het nut er niet van in en heb de tijd er ook niet voor , helaas.

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 16:07

Met 2x rijden per dag is inderdaad niets mis, tenzij je 2x per dag een zware training hebt natuurlijk.
Maar zoals veel mensen hier al zeggen, wat heeft het voor nut? Tong uitsteken

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 16:13

Het kan best, maar of het nuttig is? Professionele ruiters rijden ook maar 1 keer per dag. Je paard heeft tijd nodig om de oefeningen die je gedaan hebt te verwerken. Qua conditie is er natuurlijk geen probleem, in het kopje mss wel. En de vergelijking met manegepony's is niet echt relevant omdat die lessen niet zo intensief zijn.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 16:17

Mijn paard komt 's ochtends twee uur uit zijn box en staat dan lekker buiten. Of even een half uur in de molen als de paddocks verregend zijn o.i.d. 's Avonds rijd ik hem altijd, voordat hij bijna een uur gepoetst wordt. Één keer per dag rijden is dan wel voldoende.

Heb gehoord (nergens gecheckt of het waar is) dat paarden 50 keer per dag een "dutje" doen. Als ze dan bijvoorbeeld vijf keer per dag hun box uitkomen lijkt het me dat je hun rust verstoort. Mijn paard is blij als hij na zwaar werk lekker zijn schone stal inkomt. Als ik 3 uur later weer zou opzadelen zal die raar staan kijken.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 16:19

het kan wel maar ik do ehet ook niet

soms wel bijv. als ik smorgen gereden heb en er gaan bijv een paar meiden gezellig naar buiten of weet ik veel wat dan pak ik gerust me paard en dan rij ik nog een keer

stanley heeft ook een keer meegedaan een een ponykamp (ik was begeleider en ze kwamen pony's te kort omdat er net 1 verkocht was en de andere ingeslapen was) Toen reed hij smorgens of smiddags gezellig met de groep mee en daarna pakte ik hem op. Hij vond het niet erg!

maarja ik denk dat mijn paard het alleen maar leuk vind om 2x per dag bereden te vooral nu in de winter. Maar ik heb er gewoon geen zin in tijd voor om hem 2x per dag te rijden.

Meerreell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 16:33

Nou als je gewoon per keer dan een uurtje rijd en je paard tussendoor lekker in de wei kan doen waar hij zin in heeft, en als hij een goeie conditie heeft dan kan het best hoor!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 16:37

Wij hebben met onze jonge merrie ook een tijdje 2x per dag gewerkt. Maar, dan wel smorgens longeren en 's avonds rijden.. Dit was ook meer om conditie op te bouwen dan om haar meer aan te leren.

Nu doen we het niet meer, ook mede vanwege tijdgebrek dus nu houden we het ook maar op 1x per dag..

I_Love_Kyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:01

Beetje overdreven. het zijn ook dieren en hebben ook hun eigen leven...
Ik snap dat je vooruit wil komen.

noortjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:54

Nee ik vind niet dat dat nodig is.
zelf deed ik het nooit want mijn oude verzorgpaardje was dus echt zeker geen manegepaard.
zelf vind ik het ook wel zielig enzo is dat beestje blij dat die lekker in de wei kan rennen en dan moet hij er weer uit om even opgezadeld te worden.