Ik ben de enige die op mijn paard kan rijden...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cherrypop

Re: Ik ben de enige die op mijn paard kan rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 17:38

suuske schreef:
Ik denk dat je dit anders moet bekijken. Het kan wel zo zijn dat je de juiste hulpen geeft maar naar mijn mening moet je meer kijken naar hoe is het paard, wat is zijn karakter en wat is jouw ervaring met dit soort karakter.
Want uiteindelijk draait het om de klik het moet goed voelen. Als je een paard wilt rijden moet het ook klikken als het niet klikt dan wordt het meestal een enkeltje zandhappen.
Dit is mijn mening en ervaring. Hoeft natuurlijk niet iedereen z'n ervaring te zijn. Ik heb paarden daar rij ik zo mee weg en ik heb paarden die ik niet of niet goed kan rijden het klikt dan niet.

Dat zijn ook rotpaarden dan... als ze je er gelijk van af gooien als je er geen klik mee hebt.
Ik heb ook weleens beesten waar ik niets mee hebt, maar dat houd niet in dat ik er niet op kan (rijden). Met de een zal het alleen een stuk beter en soepeler gaan dan met een ander. Maar als je echt wil, train je gewoon totdat het wel goed gaat.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 18:24

HC: zou jij met je paarden zo in de randstad durven rijden? Ik vind het een prachtig gezicht, zou het graag zo doen, maar ik durf echt geen paard los mee te nemen in dit drukke verkeer. Verkeerde plek helaas....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:02

Charlenexx schreef:
En ik vind het bijna penny dat een paard een onbevoegden zou gaan aanvallen omdat ie zo gek is op jou (volgens mij heb ik daar op mn 10e een keer een boek over gelezen... "4 speurneuzen op de manege" ofzo?).

Ik ervaar het als een bevestiging van hun perceptie van mij als leider. Dat zij het in hun belang ervaren om van mijn grotere hersencapaciteit gebruik te maken.

Die ervaring hebben ze niet met een ander en anders is een potentieel risico, dus verzet tegen een ander.

Dat een ander bij het beperkte aantal beschikbare betekenisvolle relaties snel niet in aanmerking komt om dit op vergelijkbare manier aan te tonen rond het plaatje af.

Hoef je dus verder geen vermenselijking aan te hangen.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:03

Yinari schreef:
HC: zou jij met je paarden zo in de randstad durven rijden?

Waarom denk je dat het verkeer hier minder druk/minder gevaarlijk is? Anders ja en veel, VEEL meer verkeersdoden Huilen
Ja, dat zou ik zonder aarzelen doen.

hc

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:14

Nee nog nooit een tegen gekomen.

Sommige mensen zeggen dat eerder om stoer tedoen hoe gevaarlijk hun paard wel niet is. Clown
Of iets in die reden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:18

Iedereen mag proberen van mij Lachen Een aantal (waaronder annash hier op bokt) kwamen op haar weg. Maar helaas zegt het overgrootte deel toch "nee dankje." Knipoog

Ik geloof niet dat er niemand anders op kan zitten. Maar er zijn wel degelijk paarden die zich niet zomaar door iedereen aan het werk laten zetten. Lachen

Dus volgens mij kan iedereen op elk paard rijden. Maar of je'm ook daadwerkelijk aan het werk krijgt? Da's een tweede.

Ik heb overigens wél een pony staan waar niemand op kan of wil rijden (mij lukt het na 9 jaar nog steeds niet Clown) Heb iig nog niemand gezien/gevonden. Omdat ie maar 1.16 gecombineerd met een karakter waar de gemiddelde hysterische KWPN'er nog niet tegenop kan Clown

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 23:24

Ik geloof er niet zo in dat er maar een persoon op een paard kan rijden. De een heeft wel een grotere gebruiksaanwijzing dan een andere en zal misschien in het begin dit gaan uittesten, maar ik geloof er niet echt in dat paarden maar door een persoon te rijden zijn. Misschien wel door een persoon op een hoog niveau dat geloof ik wel, maar verder niet echt. Het ene paard past nou eenmaal beter bij je dan een andere.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 09:40

Eigenlijk een heel triest topic dit Huilen

Waar het op neerkomt is dat de meeste schrijvers op dit topic geen ervaring hebben met wat voor een paard een ´betekenisvolle relatie´ is. Dat dit buiten hun referentiekader valt en dus niet bestaat.
Let op: dat zegt p zich niets over de persónen!
Het zegt wel veel over de manier van paardhouden en de omgang ermee door de modale ruiterij.

Als zijnde een kenniskloof biedt dat geen grond voor verschil van mening, alleen heel jammer voor de betreffende ruiters en paarden.
Oomens heeft daar een toepasselijk onderschift over Knipoog

Kijk nogmaals eens naar voorbeeldfoto 1. Naar het verschl tussen de door iedereen te berijden paarden en het ´mijne´.
Meer uitleg dan al op mijn site staat wil ik er niet bij maken.

hc

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 10:07

Huertecilla schreef:
Eigenlijk een heel triest topic dit Huilen

Waar het op neerkomt is dat de meeste schrijvers op dit topic geen ervaring hebben met wat voor een paard een ´betekenisvolle relatie´ is. Dat dit buiten hun referentiekader valt en dus niet bestaat.
Let op: dat zegt p zich niets over de persónen!
Het zegt wel veel over de manier van paardhouden en de omgang ermee door de modale ruiterij.

Als zijnde een kenniskloof biedt dat geen grond voor verschil van mening, alleen heel jammer voor de betreffende ruiters en paarden.
Oomens heeft daar een toepasselijk onderschift over Knipoog

Kijk nogmaals eens naar voorbeeldfoto 1. Naar het verschl tussen de door iedereen te berijden paarden en het ´mijne´.
Meer uitleg dan al op mijn site staat wil ik er niet bij maken.

hc

Het gaat toch vooral over het feit of dat jij de enigste bent die met je paard kan rijden en niet ofdat je al dan niet een band hebt met je paard? Een goede comibinatie moet een goede en stevige band hebben! Dat is onontbeerlijk.
Maar het is niet omdat jij een goede band hebt met je paard dat er niemand anders mee kan rijden?

Er zullen veel paarden zijn die onwennig zijn met een nieuwe ruiter en als deze het dan niet goed aanpakt dan kan het paard wel eens "onberijdbaar" worden. Zoveel ruiters, zoveel manieren van rijden. Ik zou het straf vinden dat er dan werkelijk niemand anders op je paard kan rijden. Misschien wil niemand op je paard rijden, da's iets anders Knipoog

Dus ik zeg: ja er kunnen nog andere mensen met m'n paard rijden. Wil ik dat? Neen, de enigste die er nog op mag is m'n trainster.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:11

Bolieke schreef:
Maar het is niet omdat jij een goede band hebt met je paard dat er niemand anders mee kan rijden?

Daar gaat het net wél om, om de diepte van de ´betekenisvolle relatie´ in de perceptie van het paard.

Paarden gaan heel selectief om met hun hechte relaties: zullen die primair met andere paarden aangaan en soms met een mens.
Dat een dergelijke band met een mens in de modale ruiterij als niet bestaand wordt ervaren is wat ik triest vind.

Ik begrijp dat dit niet aan de individuele ruiters ligt maar aan de omstandigheden waaronder paarden modaal gehouden worden en waarin geen enkele kans op een dergelijke band bestaat. Dat maakt het echter allemaal niet minder oppervlakkig.
Jasmijn bv geeft blijk te studeren en na te denken doch vanuit haar referentiekader blijft ze op het exitentiële van de relaties staren. Daarmee ontkent ze de emotionele beleving van paarden. Het is geen vermenselijking om paarden meer geestelijke beleving toe te kennen dan strikt existentiële beleving. Dat níet doen is menselijke arrogantie.

Bedenk dat zelfs het zélfbewustzijn geen exclusief menselijke eigenschap is gebleken.
Van paarden is nog niet duidelijk of ze dat wel of geen concept van ´zelf´ hebben. Een complicerende factor bij wetenschappelijk gedragsonderzoek bij paarden is de afstomping door de modale omstandigheden van paardhouden. Hetzelfde speelt een grote rol bij de relatievorming van paarden naar mensen.
Afwezigheid van bewijs is geen bewijs van afwezigheid.

Bij paarden is daarbij aangetoond dat ze betekenisvolle relaties aan kunnen gaan en afwezigheid van bewijs daarvan is dan .... triest.

hc

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:01

pharagirlke schreef:
Iedereen mag proberen van mij Lachen Een aantal (waaronder annash hier op bokt) kwamen op haar weg. Maar helaas zegt het overgrootte deel toch "nee dankje." Knipoog

Ik geloof niet dat er niemand anders op kan zitten. Maar er zijn wel degelijk paarden die zich niet zomaar door iedereen aan het werk laten zetten. Lachen

Dus volgens mij kan iedereen op elk paard rijden. Maar of je'm ook daadwerkelijk aan het werk krijgt? Da's een tweede.

Ik heb overigens wél een pony staan waar niemand op kan of wil rijden (mij lukt het na 9 jaar nog steeds niet Clown) Heb iig nog niemand gezien/gevonden. Omdat ie maar 1.16 gecombineerd met een karakter waar de gemiddelde hysterische KWPN'er nog niet tegenop kan Clown

Tja, misschien is de jouwe er eentje waar je niet zo mee wegrijdt. Maar jij hebt na een aantal keren (maanden) rijden toch ook de juiste knoppen gevonden om lekker met haar aan de slag te gaan. Waarom zou een andere (kundige) ruiter dat niet kunnen. Vind het allemaal een beetje overdreven. Dat bedoel ik eigenlijk meer in het algemeen, neem jouw stukje nu even als voorbeeld.

Natuurlijk zijn er genoeg paarden waar je niet zomaar mee wegrijdt. Maar als je een kundig genoege ruiter op een paard zet, die berijdt is om te luisteren, en z'n hulpen aan het paard aan te passen, denk ik dat er maar heel weinig paarden zijn die niet door meerdere ruiters zijn te rijden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:05

Ik zeg toch ook niet dat ze het niet kunnen. Lees even heel duidelijk en ik quote mezelf letterlijk: "iedereen mag proberen van mij, een aantal, (waaronder annash van hier op bokt), kwamen op haar weg maar helaas zegt het overgrootte deel toch nee dankje. Dus dan zeg ik toch exact het zelfde? Tis knoppen zoeken en ze heeft iemand nodig waar het mee klikt. Iemand die zij niet op haar rug wil, blijft er inderdaad niet lang op. Maar zo zijn er 100en paarden Clown Zolang je haar netjes en met respect rijd doet ze wel wat je vraagt maar niet meer dan dat. Ze laat je wel rijden maar ze werkt niet voor je tenzij ze je echt niet kan uit staan. Dan laat ze je niet eens rijden Clown Maar ik geef je er zelfs een voorbeeld bij dat ze ook door iemand anders te rijden is. Annash deed dat heel goed op haar.

Als je het over het ruintje heb. Ik krijg hem, na 9 jaar rijden, nauwelijks onder controle. En ik heb het nog niemand me voor zien doen ondanks dat er al een aantal geprobeert hebben.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:11

@ Huertecilla: klinkt wel interessant wat je allemaal hier neerzet, maar is wordt er niet duidelijker van Nagelbijten / Gniffelen maar goed als ik jou begrijp zal een handelsstal niet goed zn paarden kunnen opleiden en rijden aangezien ze geen goede band met hun paard hebben.. Vind ik nogal een gewaagde uitspraak... Daarnaast heeft een paard zich ook aan te passen aan de mens en niet altijd andersom. Niet dat ik vind dat de ruiter niet naar belang van een paard moet luisteren, maar een paard mag zich ook aanpassen.

Daarnaast vind ik nog steeds dat iedere ervaren ruiter op ieder paard moet kunnen rijden. Niet dat je met ieder paard hoge resutaten boekt, afhangende van karakter paard en ruiter

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:14

om te antwoorden op de vraag van TS ;nee geloof ik niet in!

die van mij is niet makkelijk, maar om nou te zeggen dat ik de enige ben...nee. Mijn bijrijdster heeft nu na 2,5 jaar de knoppen gevonden Haha! (lees: laat zich niet meer in de maling nemen) en mijn intructrice kan er ook mee overweg.

Je stapt niet op een paard en rijdt er zo mee weg, tenminste vaak niet, je moet toch de zgn. knopjes even vinden. Maar als er maar één iemand op een bepaald paard kan rijden vind ik dat er iets niet helemaal klopt. (Tenzij het paard een traumatische ervaring heeft, denk aan mishandeling).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:19

Roos_s schreef:
@ Huertecilla: klinkt wel interessant wat je allemaal hier neerzet, maar is wordt er niet duidelijker van Nagelbijten / Gniffelen maar goed als ik jou begrijp zal een handelsstal niet goed zn paarden kunnen opleiden en rijden aangezien ze geen goede band met hun paard hebben.. Vind ik nogal een gewaagde uitspraak... Daarnaast heeft een paard zich ook aan te passen aan de mens en niet altijd andersom. Niet dat ik vind dat de ruiter niet naar belang van een paard moet luisteren, maar een paard mag zich ook aanpassen.

Daarnaast vind ik nog steeds dat iedere ervaren ruiter op ieder paard moet kunnen rijden. Niet dat je met ieder paard hoge resutaten boekt, afhangende van karakter paard en ruiter

Een paard heeft zich aangepast van de onbegrensde wilde steppe in het wild, naar een gehoorzaam werkpaard dat 24/24 in een heuulle grote stal met grasbodem staat Clown En het heeft ook nog de eigen angst gelaten zodat wij mensen, als roofdieren kwa houding enz, op de gevoeligste plek van het paard (rug, waar vrijwel alle roofdieren aanvallen) hoog boven hem uit torenend gaan zitten....

Me dunkt dat paardlief zich al zat aangepast heeft.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:21

Pennygeklets, daar sluit ik mij volledig bij aan.
Natuurlijk zijn er wel paarden die beter op de ene ruiter reageren dan de andere maar niet dusdanig dat ze je willen vermoorden ofzo
Ik had op ORUN cursus ook een meid erbij en die nam een paard mee, maar daar mocht niemand op rijden want alleen zij kon er op rijden. Anders werd ie gek en ging hij stijgeren (blablabla penny, penny). Maar dat slaat natuurlijk nergens op, op ORUN moet je op elkaars paarden rijden. Toen er anderen op gingen rijden deed dat paard geen stap verkeerde en naar mijn mening liep hij zelfs veel beter met anderen erop Nagelbijten / Gniffelen

Marijeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:23

Nee ik geloof er ook niet in.

Als een paard door 1 persoon te berijden is, dan is ie dat ook door meerderen. En een paard kan best wat eenkennig zijn, maar hij is toch ook aan die ene persoon gewend geraakt... dus waarom zou het op de lange termijn niet aan een ander persoon kunnen wennen?

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:25

pharagirlke schreef:
Roos_s schreef:

Een paard heeft zich aangepast van de onbegrensde wilde steppe in het wild, naar een gehoorzaam werkpaard dat 24/24 in een heuulle grote stal met grasbodem staat Clown En het heeft ook nog de eigen angst gelaten zodat wij mensen, als roofdieren kwa houding enz, op de gevoeligste plek van het paard (rug, waar vrijwel alle roofdieren aanvallen) hoog boven hem uit torenend gaan zitten....

Me dunkt dat paardlief zich al zat aangepast heeft.

Zijn die paarden van vroeger te vergelijken met de paarden van tegenwoordig dan?? Geloof dat een veulen tegenwoordig gewoon in een veilige stal ter wereld komt en wanneer er een DA nodig is komt die, de bedreigingen zijn voor een groot deel weg genomen. Dat is niet te vergelijken met een paard van vroeger!!
Daarnaast bedoel ik te zeggen dat een paard, wat niet wil meedenken met wat de ruiter wil, zich behoort aan te passen. Het moet niet van een kant komen. Anders zal dat paard nooit een goede prestatie kunnen leveren, of plezier voor de ruiter

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:26

@ hc:

helaas is er de vorige keer dat ik het noemde niet op in gegaan. Ik denk dat het karakter van het paard een heel grote rol speelt, net zoals mensen verschillende karakters kunnen hebben.

Is het niet zo dat een allemansvriend-paard makkelijker met meerdere mensen omgaat, dan een verlegen kat-uit-de-boom-kijk-paard?

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:26

Linda_E schreef:
Pennygeklets, daar sluit ik mij volledig bij aan.
Natuurlijk zijn er wel paarden die beter op de ene ruiter reageren dan de andere maar niet dusdanig dat ze je willen vermoorden ofzo
Ik had op ORUN cursus ook een meid erbij en die nam een paard mee, maar daar mocht niemand op rijden want alleen zij kon er op rijden. Anders werd ie gek en ging hij stijgeren (blablabla penny, penny). Maar dat slaat natuurlijk nergens op, op ORUN moet je op elkaars paarden rijden. Toen er anderen op gingen rijden deed dat paard geen stap verkeerde en naar mijn mening liep hij zelfs veel beter met anderen erop Nagelbijten / Gniffelen

Clown Dat komt idd veel voor op ORUN cursussen... Beetje jammer Nagelbijten / Gniffelen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:09

Even een link naar een site uit nota bene hoofdstroom paardrijden in nl.....

http://www.dezilverstadruiters.nl/websi ... ijden.html

Het 9de punt onder
Wat je moet weten als je gaat paardrijden:
- Paarden hebben een onzichtbare cirkel om zich heen: hun privé-gebied. Paarden accepteren binnen hun privé-omgeving geen vreemden of anderen die ze niet aardig vinden of die zich niet op de juiste manier gedragen. Bij een paard is die privé-omgeving ongeveer een paardlengte (2 meter).

Vertaal dit naar een paard dat een hechte band met één persoon heeft. Dat veel paarden afgeleerd hebben paard te zijn maakt geen regels voor paarden die wel paard zijn.

hc

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:16

tja daarom heeft een paard zich ook aan te passen... een mens kan toch ook niet zo leven, waarom een paard dan wel.. maar goed dat is jouw mening en daar ben ik het dus helemaal niet mee eens Clown Ben niet zo van dat filosofische gepraat Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:30

Roos_s schreef:
Zijn die paarden van vroeger te vergelijken met de paarden van tegenwoordig dan?? Geloof dat een veulen tegenwoordig gewoon in een veilige stal ter wereld komt en wanneer er een DA nodig is komt die, de bedreigingen zijn voor een groot deel weg genomen. Dat is niet te vergelijken met een paard van vroeger!!

Inderdaad zijn veel paarden geen paard meer Haha!

Dat heeft echter niets met het páárd van vroeger te maken maar met de onpaardse leefomstandigheden waaronder het modale paard leeft.
Een paard is nog net zo paard als ooit.
Die van mij zijn hier locaal in de vallei in een familiegroep (met hengst) buiten op de vlakte geboren en leven in hun eigen familiegroep (met hengst) 24/7 buiten. Geen halster, niets.
Zijn paarden van deze tijd; echte páárden omdat ze als paard leven.

´Veilige stal´ is een grove vermenselijking. Een paard is helemaal geëvolueerd op ontwijkgedrag in ruuuuuuuuuiiiiiiimte. Een paard is een genetisch geprogrammeerd claustrofoob. Dat paarden zich in zekere mate aanpassen is individuele overlevingsdrang maar het woord ´stalgebrek´ is illustratief. Kent iemand een buiten opgegroeid paard met een ´ruimtegebrek´ anders dan gebrek aan ruimte in een stal?

De vrijheid om natuurlijk gedrag te vertonen is een universele vrijheid van dieren. Die wordt de meeste paarden ontzegd. Één effect is het niet kunnen aangaan van hechte relaties met soortgenoten (en een mens).
Dat is op zich triest.
Dat de modale ruiterij dit nog als normaal, als zo horend, ervaart ook is echt.... buiten míjn referentiekader.
Zoals ik al eerder schreef geen punt van discussie, een kenniskloof.

Een normaal paard wat paard mag zijn en wat een hechte band met een mens heeft zal een ander buiten de privé-omgeving willen. Invasie daarvan is een ongewenste intimiteit.
Dat de paarden die met hier doorgaans tegenkomt iedereen toelaten is alleen indicatief voor hun afstomping door suboptimale omstandigheden.
Het is normaal paardgedrag dit NIET te doen en het is een basisvrijheid om normaal natuurlijk gedrag te vertonen.
Triest topic dus Huilen

hc

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:35

nou op die manier zoals jij graag zou willen zouden veel mensen in Nederland geen paard meer kunnen houden Nagelbijten / Gniffelen

Daarbij mijn paarden zijn ook echte paarden, hebben het hartstikke naar hun zin mogen paardzijn en alles.. Maar goed misschien moet de mens ook meer terug op hun oude gewoontes en weer in grotten gaan wonen zonder moderne middelen.. Kan de mens ook weer echt mens zijn...heerlijk zou dat zijn zeg Nagelbijten / Gniffelen

daarbij zo'n triest topic is dit niet, dat wordt het zo wel Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:37

Roos_s schreef:
tja daarom heeft een paard zich ook aan te passen...

Pardon???

Inderdaad een onoverbrugbare kloof; ik respecteer de vijf universele vrijheden van het dier; het paard.
Ik zie het als míjn vernatwoordelijkheid om in soortspecifieke; paardgerichte; ethologisch verantwoorde leefomstandigheden te voorzien. Iets anders vind ik ethisch niet te verantwoorden.

Een hoog % van die ´aangepaste´ paarden vertoont stereotype gedrag en de gemiddelde levensverwachting is schokkend laag.
Dat die paarden ook nog geen voor hen normale hechte relaties kunnen aanknopen zou als een beschamend bewijs voor hun geestelijke armoe opgevat moeten worden door een ieder die dierenwelzijn belangrijk vindt.

hc