Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lovely schreef:Yep, clinic bijgewoond. Discussies gevoerd met hem
. Discussies gevoerd met zijn discipelen
. Maar ja, ik had mijn kennis al aardig voor elkaar en daardoor weet ik dat wat meneer De Bodt vertelt niet helemaal goed klopt
. Rechtrichten heeft heel weinig te maken met waar je zijn kop heen trekt namelijk
.
pol schreef:Ten eerste ik wil ook een cursusmap!! In eerste instantie gaat het verticaal evenwicht voor, onjuiste beenzetting is nog geen probleem. Neem aan een later probleem. Maar hoe wordt dan de beenzetting wel korrekt bij adb! Verder vraag ik me nog steeds af ( onder andere) Hoe voorkomt je dat wanneer je een paard rijdt en hem buigt in de stelling die al zijn voorkeur heeft dat hij niet nog meer gewicht op zijn voorbeen plaatst waar hij al meer gewicht op had ? Zoals ik begrepen heb wordt er door schakelen van een stuwend achterbeen een (iets) meer dragend achterbeen verkregen. Blijven jullie paarden dan altijd recht en hoe los je dit dan op wanneer je paard een van de achterbenen iets buiten de massa plaatst?
Citaat:Waar (op welke teugel) neemt het paard mee contact?
Een paard neemt altijd meer contact met de lange (bolle) zijde. De beweging aan de lange (bolle) kant is immers langer en (alleen) een ondertredende achterhand kan resulteren in lichtheid in de mond
Lovely schreef:Wow, AdB nu ook al een eigen tak?
Het spijt me, maar zorgen dat je paard met zijn hoofd naar buiten gaat lopen, gaat maar op een manier: door te trekken aan die kant.
pol schreef:@Kamy ik wil wel eens kijken hoor met zijn allen bij een clinic!!
Jammer dat je nog niet alle vragen hebt beantwoord.
Sorry! Er staat al zoveel info in dit topic dat ik nog wel eens ergens overheen wil lezen!Maar na beide kanten contra gereden te hebben is je paard ontspannen en recht. Alleen snap ik nog niet hoe je de beenzetting gaat veranderen. In het eerst "stadium" van contra's wordt gewerkt aan gelijke druk op teugels en beenzetting is nog niet belangrijk maar hoe en waarmee komt dat aan de orde? Volgens mij (corrigeer me aub als ik het niet goed zeg!) kijkt AdB in eerste stadium nog niet naar gelijke druk op beide teugels. Omdat het paard al scheef aangeleund is, wordt eerst bevestigd dat de buitenteugel de rijteugel is, dus daar heb je in eerste instantie meer druk op. Loopt je paard recht en ontspannen, dan volgt pas de volgende stap en daarbij de gelijke druk. Iemand schreef ook dat je contra alleen krijgt door het hoofd dus "naar die kant te trekken". Dat vind ik vrij kort door de bocht, want zo doe je het dus niet! Dat heeft niks met stelling vragen te maken. Alles moet je een paard vragen en leren. Dacht je dat Salinero als veulen al een hele kur uit verveling in de wei deed?
Met bv het volte rijden komt ook het plaatsen van de schouder aan de orde. Valt het paard op de buitenschouder dan vraag je hem met je binnen hand weer naar binnen.
In jouw beleving volgt dus dan automatisch een juiste beenzetting op de volte (in draf buitenbenen in spoor en galop binnenbenen) Het is niet echt "mijn beleving". Ik heb destijds lessen gevolgd en daarbij voerde ik dus ook de volte zo uit. En ik wist dat mijn paard niet spoorde. Hoe en wat de theorie achter deze volte is, kan ik niet zeggen.... Maar het werkte wel. Ik ben na deze basis ook gestopt met AdB en kan ook niet zeggen wat de vervolgstappen zijn, en dieper op de theorie ingaan. Ik had gehoopt dat er iemand was die dat wel kon? Maar degene met de meeste ervaring blijft zwijgen (he Betteke!)
Citaat:Waar (op welke teugel) neemt het paard mee contact?
Een paard neemt altijd meer contact met de lange (bolle) zijde. De beweging aan de lange (bolle) kant is immers langer en (alleen) een ondertredende achterhand kan resulteren in lichtheid in de mond
Even een nadenkertje Als dat zo is over welk ondertredend achterbeen heb je het dan??
pol schreef:Buitenteugel is bij de bodten rijteugel, ik vind dat nogal tegenstrijdig klinken met wat ik hier lees. Misschien begrijp ik het begrip rijteugel verkeert. Binnenteugel hand altijd iets hoger dan buitenteugel. Op de volte valt een paard ook wel eens naar binnen op de binnenschouder. Dan stuur je hem naar buiten. Maar ook hiet hoe voorkom je dan dat je paard niet nog meer op de binnenschouder valt? Hoe passen jullie dit toe met wedstrijdrijden? en het op de schouder vallen in bv in alle figuren waar een wending in zit? Hoe plaatsen jullie de schouder met schouderbinnenwaarts en verkrijgen jullie stelling?
Betteke wil je t aub verklappen? Misschien staat er wat moois in je cursusmap?
pol schreef:Buitenteugel is bij de bodten rijteugel, ik vind dat nogal tegenstrijdig klinken met wat ik hier lees. Misschien begrijp ik het begrip rijteugel verkeert. Binnenteugel hand altijd iets hoger dan buitenteugel. Op de volte valt een paard ook wel eens naar binnen op de binnenschouder. Dan stuur je hem naar buiten. Maar ook hiet hoe voorkom je dan dat je paard niet nog meer op de binnenschouder valt? Hoe passen jullie dit toe met wedstrijdrijden? en het op de schouder vallen in bv in alle figuren waar een wending in zit? Hoe plaatsen jullie de schouder met schouderbinnenwaarts en verkrijgen jullie stelling?
Betteke wil je t aub verklappen? Misschien staat er wat moois in je cursusmap?
Lovely schreef:Bovendien, als allebei de achterbenen evenveel zouden ondertreden, had je nooit een probleem (en was je een wereldwonder).