[AC]Rechtrichten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [AC]Rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:42

Yep, clinic bijgewoond Ja. Discussies gevoerd met hem Ja. Discussies gevoerd met zijn discipelen Ja. Maar ja, ik had mijn kennis al aardig voor elkaar en daardoor weet ik dat wat meneer De Bodt vertelt niet helemaal goed klopt Lachen. Rechtrichten heeft heel weinig te maken met waar je zijn kop heen trekt namelijk Lachen.

Spot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:43

Wat vloeit er dan zoal uit voort?

Het vloeit bij mij, alleen langs me mondhoeken, van het super kicken gevoel wat ik krijg als ik op mijn paarden rijd.[/quote]
Wat ik eigenlijk bedoelde waren al die na-aap instructeurs die het Bodtgeloof prediken Lachen.[/quote]

Ik hoop er binnenkort ook een te zijn Tong uitsteken Tong uitsteken Tong uitsteken Tong uitsteken

De Bodt is voor mij niet heilig hoor, wat wel voor mij heilig is dat er op een paardvriendelijk manier wordt gereden, ( en ja ik weet, dat is niet alleen bij de Bodt) en ik weet dat er meer wegen naar Rome leiden. Maar dit is voor mij nu eenmaal de kortste weg.

Spot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:47

Lovely schreef:
Yep, clinic bijgewoond Ja. Discussies gevoerd met hem Ja. Discussies gevoerd met zijn discipelen Ja. Maar ja, ik had mijn kennis al aardig voor elkaar en daardoor weet ik dat wat meneer De Bodt vertelt niet helemaal goed klopt Lachen. Rechtrichten heeft heel weinig te maken met waar je zijn kop heen trekt namelijk Lachen.

Hoelang is dit geleden lovely?

Dit vind ik nu zo jammer, dat mensen het alleen maar hebben over trekken? Daarom zal je het ook vast en zeker niet een paardvriendelijk manier vinden, in mijn vorige bericht Haha! Haha!

Heb je het daar met hem en zijn na-aap instructeurs over gehad? Wat werd er hier over gezegd dan?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:58

Dat er getrokken wordt bij de AdB manier, moet ik idd ook ontkennen, ik rijd zelf nog niet zo heel lang
op deze manier, maar trekken is er toch echt niet bij Lachen Ik hoor veel te vaak in mijn lessen nog dat ik
moet toestaan en niet zo vast moet blijven houden Knipoog

Heb trouwens les bij dezelfde instructrice als jij Spot Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:02

Oh, jij gaat werken volgens zijn principes? Nou, heel veel succes dan maar OK dan!.
Na 30 keer 'et voila dat paard is recht he', terwijl het paard alleen maar even wat wiebelde omdat er aan zijn kop getrokken werd, was ik wel een beetje klaar met het serieus nemen van die wazige verhalen.
Dat was trouwens wel een aantal jaar geleden, maar ik zou het raar vinden als De Bodt ineens zijn aanpak en manier van rijden veranderd zou hebben. Ik bedoel, zoals Van Loon het uitlegt klopt toch ook nog steeds en wat Steinbrecht erover vertelt is ook nog steeds gewoon waar. Het scheefgaan en rechtrichten is neit onderhevig aan mode of tijdverschijnselen, het verandert ook niet. Het staat al heel erg lang op dezelfde manier bovenin het skala en daar zal het ook blijven. Eerlijk rechtrichten heb ik het dan over, zoals het hoort.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:09

Ik weet niet wat jij dan gezien hebt, maar ik weet toch echt heel zeker dat er tijdens
mijn lessen niet getrokken wordt
Het enige wat ik weet is dat mijn paardje inmiddels een stuk fijner loopt Lachen

Maar goed ik merk dat er hier voor en tegenstanders zijn en blijft het gewoon een
welles nietes gedoe. Ik neem aan dat iedereen het beste met zijn of haar paard voor heeft
en er zijn ongetwijfeld meer wegen die naar Rome leiden en ieder kiest de weg die voor hem of
haar past Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:14

'Definieer Rome' Lachen. Het maakt mij in wezen niet zoveel uit, maar ik stoor me eraan dat het De Bodt lukt om mensen zo te bedotten. Als je dan graag met theorie bezig bent, lees dan ook eens wat anders dan die websites die hij in elkaar draait. Ga ook eens ergens anders kijken en vergelijk benaderingen, probeer ze goed te doorgronden en denk eens verder na dan wat aannemelijk klinkt. Laat die onzinsferen en kliekjes eens voor wat ze zijn en ga verder kijken. Dan snap je misschien dat rechtrichten bij paardrijden hoor net zoals impuls en ontspanning, er zijn geen speciale techniekjes voor, maar je moet het wel allemaal meenemen.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:23

Ik heb een clinic bijgewoond van Marijke de Jong, ook daar heb ik goede dingen in
gezien en wat zij vertelde klonk ook logisch Knipoog Maar aangezien ik met deze methode
van AdB in aanraking ben gekomen en gezien heb wat het voor mijn paarden doet, ben
ik hier mee verder gegaan. En ik ben blij met deze keuze, mijn paarden lopen fijn en zijn
een stuk soepeler dan hiervoor Lachen

pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:28

Ten eerste ik wil ook een cursusmap!! In eerste instantie gaat het verticaal evenwicht voor, onjuiste beenzetting is nog geen probleem. Neem aan een later probleem. Maar hoe wordt dan de beenzetting wel korrekt bij adb! Verder vraag ik me nog steeds af ( onder andere) Hoe voorkomt je dat wanneer je een paard rijdt en hem buigt in de stelling die al zijn voorkeur heeft dat hij niet nog meer gewicht op zijn voorbeen plaatst waar hij al meer gewicht op had ? Zoals ik begrepen heb wordt er door schakelen van een stuwend achterbeen een (iets) meer dragend achterbeen verkregen. Blijven jullie paarden dan altijd recht en hoe los je dit dan op wanneer je paard een van de achterbenen iets buiten de massa plaatst?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:29

Hier kan ik helaas nog geen antwoord op geven, daarvoor ben ik nog niet lang
genoeg op deze manier aan het rijden Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:31

Pol, die beenzetting wordt nooit correct zolang men denkt dat het achterbeen aan de holle kant al reeds ondertreedt.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:43

pol schreef:
Ten eerste ik wil ook een cursusmap!! In eerste instantie gaat het verticaal evenwicht voor, onjuiste beenzetting is nog geen probleem. Neem aan een later probleem. Maar hoe wordt dan de beenzetting wel korrekt bij adb! Verder vraag ik me nog steeds af ( onder andere) Hoe voorkomt je dat wanneer je een paard rijdt en hem buigt in de stelling die al zijn voorkeur heeft dat hij niet nog meer gewicht op zijn voorbeen plaatst waar hij al meer gewicht op had ? Zoals ik begrepen heb wordt er door schakelen van een stuwend achterbeen een (iets) meer dragend achterbeen verkregen. Blijven jullie paarden dan altijd recht en hoe los je dit dan op wanneer je paard een van de achterbenen iets buiten de massa plaatst?

In die cursusmap zal vast meer info staan dan op de site van Bodt. Want dat vind ik helemaal niks..... Doet me een beetje aan Jomanda denken. Allemaal afgekeurde paarden, hij neemt ze in training en voila! Het paard is weer goed! Knipoog Maar goed, even ter zake....
Je rijdt een paard toch niet in de stelling die zijn voorkeur heeft???? Linksgebogen=rijden met een contrastelling op links. Zal knollie niet leuk vinden in het begin. Linksgebogen op de rechterhand gebruik je als warming up een lichte variant van de contra. Waarom? Is al eerder uitgelegd. Is je paard rechtsom ontspannen en recht, dan ga je andere oefeningen doen. Zoals bv de volte. En ik weet het, het klinkt echt heeeeel tegenstrijdig dan wat er geleerd wordt in de paardrijles: Maar wanneer je een volte rijdt, vraag je vnl met je binnenhand (dus niks binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel en paard op je buitenteugel en been rijden). Wijkt het paard af van de lijn, spoort ie niet, zet je hem er weer op met je binnenteugel. Valt je paard over je buitenschouder, dan vraag je hem met je binnenhand weer naar binnen.
En ook dit zal wel een welles-nietes spelletje worden. Maar het werkt.......Misschien leg ik het wel weer niet helemaal goed uit, dan zal er vast wel iemand inspringen die het beter kan dan ik!

En bodt heeft niks met trekken te maken!!!!!! Ik heb in mijn ruitercarriere op de normale manier wel 100x per les gehoord dat ik mijn armen moest ontspannen en ze ongewild rukbewegingkjes zouden maken. Ik had nog maar 2 bodtlessen gehad en het was eruit. Je trekt echt niet! Doe je dat wel, dan ben je verkeerd bezig. Misschien geef je grotere hulpen omdat je je paard iets duidelijk wil maken. Mensen die trekken komen in alle takken voor, dus ook bij AdB.....

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:36

Mijn cursusmap is te koop voor 1500 euro! ROFL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:43

Wow, AdB nu ook al een eigen tak?

Het spijt me, maar zorgen dat je paard met zijn hoofd naar buiten gaat lopen, gaat maar op een manier: door te trekken aan die kant.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:45

Je hebt helemaal gelijk! Knipoog

pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 19:38

@Kamy ik wil wel eens kijken hoor met zijn allen bij een clinic!!
Jammer dat je nog niet alle vragen hebt beantwoord. Maar na beide kanten contra gereden te hebben is je paard ontspannen en recht. Alleen snap ik nog niet hoe je de beenzetting gaat veranderen. In het eerst "stadium" van contra's wordt gewerkt aan gelijke druk op teugels en beenzetting is nog niet belangrijk maar hoe en waarmee komt dat aan de orde?
Met bv het volte rijden komt ook het plaatsen van de schouder aan de orde. Valt het paard op de buitenschouder dan vraag je hem met je binnen hand weer naar binnen.
In jouw beleving volgt dus dan automatisch een juiste beenzetting op de volte (in draf buitenbenen in spoor en galop binnenbenen)

Citaat:
Waar (op welke teugel) neemt het paard mee contact?
Een paard neemt altijd meer contact met de lange (bolle) zijde. De beweging aan de lange (bolle) kant is immers langer en (alleen) een ondertredende achterhand kan resulteren in lichtheid in de mond

Even een nadenkertje Als dat zo is over welk ondertredend achterbeen heb je het dan??

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:03

Lovely schreef:
Wow, AdB nu ook al een eigen tak?

Het spijt me, maar zorgen dat je paard met zijn hoofd naar buiten gaat lopen, gaat maar op een manier: door te trekken aan die kant.

Je hebt helemaal gelijk!!!!!!!, iedereen is goed alleen Antoine
Nu gelukkig?

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 22:33

pol schreef:
@Kamy ik wil wel eens kijken hoor met zijn allen bij een clinic!!
Jammer dat je nog niet alle vragen hebt beantwoord.
Sorry! Er staat al zoveel info in dit topic dat ik nog wel eens ergens overheen wil lezen! Knipoog Maar na beide kanten contra gereden te hebben is je paard ontspannen en recht. Alleen snap ik nog niet hoe je de beenzetting gaat veranderen. In het eerst "stadium" van contra's wordt gewerkt aan gelijke druk op teugels en beenzetting is nog niet belangrijk maar hoe en waarmee komt dat aan de orde? Volgens mij (corrigeer me aub als ik het niet goed zeg!) kijkt AdB in eerste stadium nog niet naar gelijke druk op beide teugels. Omdat het paard al scheef aangeleund is, wordt eerst bevestigd dat de buitenteugel de rijteugel is, dus daar heb je in eerste instantie meer druk op. Loopt je paard recht en ontspannen, dan volgt pas de volgende stap en daarbij de gelijke druk. Iemand schreef ook dat je contra alleen krijgt door het hoofd dus "naar die kant te trekken". Dat vind ik vrij kort door de bocht, want zo doe je het dus niet! Dat heeft niks met stelling vragen te maken. Alles moet je een paard vragen en leren. Dacht je dat Salinero als veulen al een hele kur uit verveling in de wei deed?
Met bv het volte rijden komt ook het plaatsen van de schouder aan de orde. Valt het paard op de buitenschouder dan vraag je hem met je binnen hand weer naar binnen.
In jouw beleving volgt dus dan automatisch een juiste beenzetting op de volte (in draf buitenbenen in spoor en galop binnenbenen) Het is niet echt "mijn beleving". Ik heb destijds lessen gevolgd en daarbij voerde ik dus ook de volte zo uit. En ik wist dat mijn paard niet spoorde. Hoe en wat de theorie achter deze volte is, kan ik niet zeggen.... Maar het werkte wel. Ik ben na deze basis ook gestopt met AdB en kan ook niet zeggen wat de vervolgstappen zijn, en dieper op de theorie ingaan. Ik had gehoopt dat er iemand was die dat wel kon? Maar degene met de meeste ervaring blijft zwijgen (he Betteke! Knipoog )

Citaat:
Waar (op welke teugel) neemt het paard mee contact?
Een paard neemt altijd meer contact met de lange (bolle) zijde. De beweging aan de lange (bolle) kant is immers langer en (alleen) een ondertredende achterhand kan resulteren in lichtheid in de mond

Even een nadenkertje Als dat zo is over welk ondertredend achterbeen heb je het dan??

Da's ook een lastige.....MIjn paard was linksgebogen. Maar volgens mij traden beide achterbenen onder. Maar door haar scheefheid en het op de schouder vallen, maakte ze linksvoor een kortere pas. Door de contra werd ze dus ook gestimuleerd om haar schouder beter te gebruiken en beide passen voor even ruim te maken. Wat je zegt over teugel aannemen op bolle zijde klopt in mijn geval wel. Mijn paard was linksgebogen en had de rechterteugel vast.

pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 09:39

Buitenteugel is bij de bodten rijteugel, ik vind dat nogal tegenstrijdig klinken met wat ik hier lees. Misschien begrijp ik het begrip rijteugel verkeert. Binnenteugel hand altijd iets hoger dan buitenteugel. Op de volte valt een paard ook wel eens naar binnen op de binnenschouder. Dan stuur je hem naar buiten. Maar ook hiet hoe voorkom je dan dat je paard niet nog meer op de binnenschouder valt? Hoe passen jullie dit toe met wedstrijdrijden? en het op de schouder vallen in bv in alle figuren waar een wending in zit? Hoe plaatsen jullie de schouder met schouderbinnenwaarts en verkrijgen jullie stelling?
Betteke wil je t aub verklappen? Misschien staat er wat moois in je cursusmap? Clown

pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 09:42

@Kamy nog even wat jij schrijft over een linksgebogen paard dat beide achterbenen ondertraden is in strijd met de bodt immers rechts is de lange kant en rechts achter het lange achterbeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 09:45

Bovendien, als allebei de achterbenen evenveel zouden ondertreden, had je nooit een probleem (en was je een wereldwonder).

Spot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 10:03

pol schreef:
Buitenteugel is bij de bodten rijteugel, ik vind dat nogal tegenstrijdig klinken met wat ik hier lees. Misschien begrijp ik het begrip rijteugel verkeert. Binnenteugel hand altijd iets hoger dan buitenteugel. Op de volte valt een paard ook wel eens naar binnen op de binnenschouder. Dan stuur je hem naar buiten. Maar ook hiet hoe voorkom je dan dat je paard niet nog meer op de binnenschouder valt? Hoe passen jullie dit toe met wedstrijdrijden? en het op de schouder vallen in bv in alle figuren waar een wending in zit? Hoe plaatsen jullie de schouder met schouderbinnenwaarts en verkrijgen jullie stelling?
Betteke wil je t aub verklappen? Misschien staat er wat moois in je cursusmap? Clown

Is dat bij jou dan niet het geval? Dat je buitenteugel de rijteugel is? Is het verkeerd dat de binnenhand iets hoger is als de buitenhand?

Hoe kan je paard nog meer op de schouder vallen als je hem er juist vanaf stuurt? Misschien begrijp ik je verkeerd hoor!!!

Ik begrijp dat je met je wedstrijden, je paard niet naar buiten kan sturen op de volte als hij dreigt op de schouder te gaan.

Hoe ik dat oplos? (maar dat gebeurd eigenlijk nooit Haha! Haha! Haha! , omdat ik goed rij) Haha! Haha!

Als ik een volte rij of een andere wending, en paard dreigt op de schouder te gaan of over de schouder, gideer (belgisch) ik, is hetzelfde als verzetten. Ik verzet gewoon de schouder. Hoe fijner je paard is getuned, hoe makkelijker het gaat.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 10:04

pol schreef:

Ja Betteke, als je niet goed bent in uitleggen, copieer dan even uit je map! Ik heb hulp nodig want ik kom er niet meer uit met uitleggen!!!!! Bloos
Even copy-paste van de site:
Een recht gericht paard is een paard dat zich in de beide richtingen even gemakkelijk en met gelijke aanleuning laat buigen op vraag van de ruiter.
Om dit resultaat te verkrijgen mag het paard geen steun vinden op de binnenteugel. De buitenteugel is altijd de rijteugel. Door het paard in contrastelling te rijden zal het zelf naar zijn evenwicht gaan zoeken en zal het paard zich recht maken.
Beide handen zijn evenhoog. Hoger bij bodt dan normaal.
Hoe voorkom je dat hij niet nog meer valt op de binnenschouder? Zoals ik probeerde uit te leggen Bloos Kan er eigenlijk met mijn beperkte kennis niet meer van maken! Je neemt een cirkel in gedachten en die lijn moet je rijden. Wijkt je paar ervan af door naar buiten te vallen dan zet je hem terug met je binnenteugel. Valt hij naar binnen, vang je dat ook op met je binnenteugel. Maar mijn paard viel voornamelijk over de buitenschouder, omdat we voltes oefenden op de rechterhand. Op de linkerhand waren we daar nog niet aan toe...

Hoe je dat met wedstrijden doet? Ik heb het heel even gecombineerd. En gebruikte bodt totdat mijn paard ging ontspannen en enigzins recht en met ontspannen aanleuning ging lopen. Dan ging ik langzaam terug op het normale rijden en dan de ring in....

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 10:06

Lovely schreef:
Bovendien, als allebei de achterbenen evenveel zouden ondertreden, had je nooit een probleem (en was je een wereldwonder).

Was het maar waar! Haha! Dan zat ik waarschijnlijk nu in Hongkong om een gouden plak te halen!

Mijn paard trad van achter wel onder, maar spoorde niet. Dus het ene pootje werd schuin onder de massa gezet (en daarmee maakte ze natuurlijk geen compleet gelijke pas). Het duidelijke verschil zat in de voorbenen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:20

Hallo,

Ik ben nu ook bezig met rechtrichten, maar wat is dat moeilijk zeg!
Mijn instructrice zegt dat je standaard met rechtrichten in de les bezig bent. Voltes en stellingen, slangen voltes ect.

Ik krijg ook hulp van iemand die volgens ADB rijdt. Dat is erg ingewikkeld.
Daar zijn we vandaag mee begonnen. Op een lang stuk en dan buiten stellen en als ze naar de hoefslag wou of scheef ging lopen moest ik haar terug zetten door m'n gewicht op mijn binnen beugel te zetten. Dit vonden mijn paard en ik beide heel erg moeilijk. Maar het heeft ook tijd nodig.

Ik merk dat het gewone rechtrichten wat ik eerst benoemde ook erg goed werkt. Paard gaat echt beter lopen. Ze heeft erg veel moeite met de galop, kan niet in de rechter galop komen. Sinds we lessen bij de instructrice die zegt dat je standaard bezig bent met rechtrichten gaat dat ook beter.

Nu wil ik beide manieren aan houden. :D