Bloedheet weer -> evengoed peesbeschermers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Villanelle

Re: Bloedheet weer -> evengoed peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:48

ik vind ook dat je zelf weet wat je paard wel en niet aan kan. als je paard het hete weer niet zo goed aan kan, doe dan wat rustiger aan. train hem niet door, zodat ie eraan went, maar hou gewoon rekening met 'm Lachen maar dit is mijn mening Knipoog

gewoon kijken naar je eigen paard en doen wat je denkt dat het beste is.

Julia_Romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:19

ik doe ze wel om.
Pony tikt voor aan dus doe ik ze voor altijd om.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:50

moretje schreef:
ik vind ook dat je zelf weet wat je paard wel en niet aan kan. als je paard het hete weer niet zo goed aan kan, doe dan wat rustiger aan. train hem niet door, zodat ie eraan went, maar hou gewoon rekening met 'm Lachen maar dit is mijn mening Knipoog

gewoon kijken naar je eigen paard en doen wat je denkt dat het beste is.

Gamma Sigaar
lol
Ik weet nu van mijn dier dat ik dat niet meer moet doen met 30 graden. Weer een ervaring rijker

____

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:07

Peesbeschermers heb je toch om met een goede reden? Mijn paard slaat zichzelf achter echt stuk als hij ze niet aan heeft, voor doe ik ze dan niet aan want het is niet nodig. Het is dan ook raar als ik ze met warm weer achter niet aan zou doen.
Als je paard geen peesbeschermers nodig heeft moet je ze ook niet aan doen, dit zorgt sowieso voor verwarming aan de pezen. Naar mijn idee wordt het te vaak als show gebruikt.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:54

Ik rijdt dus niet met dat hele hete weer , maar stap mijn paard een half uur aan de hand , gewoon omdat ik haar en mezelf niet wil belasten met n warm shabrak en zadel etc. en heb zelf de puf niet , en we zijn nog niet wedstrijdklaar en dat heeft ook geen haast dametje is pas 4 dus tijd genoeg en daarbij rijdt ook ik voor ons beide plezier ....
regen vinden we niet erg .... maar extreme warmte wel

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:56

Ik doe ze wel om maar op het laatste moment. En bij het uitstappen aan de hand doe ik ze gelijk af.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 17:05

je kunt beter een buitenritje maken en het harde oefenen een dag overslaan
toch persee oefenen en het is echt moeilijk enzo zal ik het wel doen maar na het rijden gelijk weer af Pling

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 17:26

Ik heb ze altijd om, met warm weer rijd ik niet Schijnheilig
Nee, maar ik vind het wel belangrijk want het is ook bescherming voor de benen!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 18:40

Ik rij sowieso niet als het echt warm is,
gewoon omdat ik dat zelf niet wil.
Dus dat is iets waar ik niet over hoef na te denken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 08:57

Toen ik nog een paard had probeerde ik als het echt heel warm was vroeg in de ochtend te rijden. Behalve als ik op za of zo een wedstrijd had. Dan ging ik wel gewoon in de hitte rijden. Paard moet wel aan de hitte gewent zijn. Ik trainde dan vaak wel wat minder fanatiek en minder lang. En gewoon de peesbeschermers om ook met warm weer kan hij zich aantikken. Goed de pezen koelen na het rijden en zorgen dat het dier voldoende drinkt.
Soms is het ook gewoon niet anders dan kan je alleen in de avond wanneer het drukkend en warm is. Ach daarna lekker paard onder de slang... koel je beide lekker vanaf.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 20:15

Met warm weer rij ik altijd zonder. Nadat ik ee paar jaar terug na een bosrit van ee uur of 2 terug kwam en de damp van de pezen afkwam toen ik de peesbeschermers af deed dacht ik.. laat maar!
Ik spuit graag zn benen af maar durfde dat toen niet eens te doen! Heb toen nog zeker 10 minuten aan de hand moeten stappen (verder was hij wel droog) voordat ik kon afspuiten. Dus vanaf toen, met echt warm weer, geen bescherming om de benen Lachen

DreE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 20:55

Normaal rijd ik altijd met Anky beschermers voor en strijklappen van BR achter, met warm weer rij ik met BR peesbeschrermers voor en BR strijklappen achter.

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 11:01

Ik houd ze met warm weer af. dan doe ik gewoon rustig aan

joske_vuran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 11:11

Ik houd ze met warm weer ook gewoon om.
Meestal rijd ik met warm weer toch niet heel lang, en ook écht niet op het warmst van de dag (dus meestal vroeg in de ochtend of laat in de avond).

Na het rijden spuit ik de benen altijd goed af en stap ik nog een rondje met hem.

GinaLoveStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 15:22

Ik houd ze ook om maar doe ze niet zo heeeeel strak het is tog niet omdat je paard het anders koud krijgt?!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 10:32

GinaLoveStar schreef:
Ik houd ze ook om maar doe ze niet zo heeeeel strak het is tog niet omdat je paard het anders koud krijgt?!

Je moet ze precies zo strak doen als nodig is. Je wil toch niet dat het zand er tussen gaat schuren?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 10:46

Dela schreef:
ligt eraan wat ik op dat moment ga doen met rijden.
Intensief met moeilijke oefeningen, doe ik ze om.
Lichtelijk rijden, af.
met springen heb ik ze altijd om om.
Ik kijk eigenlijk niet zo hoe warm het buiten is!

Weet jij al van te voren wat je paard die dag gaat doen, hoe haar lijf aanvoelt en welke oefeningen ze dus nodig heeft? Dat weet je pas als je erop zit toch?

Ik rij overigens altijd met bandages/peesbeschermers. Ook als het warm is. Als het echt zo was dat de temperatuur zo hoog oploopt dat de pezen beschadigen, dan zouden wij mensen allemaal allang in een rolstoel moeten zitten met onze sokken en schoenen die we hele dagen aanhebben. Onze pezen zouden dan allang kapot moeten zijn. Paarden hebben die dingen maar een uurtje om per dag.

Nee hoor ik geloof er echt geen zier van.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 11:01

Mindfields schreef:
Als het echt zo was dat de temperatuur zo hoog oploopt dat de pezen beschadigen, dan zouden wij mensen allemaal allang in een rolstoel moeten zitten met onze sokken en schoenen die we hele dagen aanhebben. Onze pezen zouden dan allang kapot moeten zijn. Paarden hebben die dingen maar een uurtje om per dag.

Goh, mss zit een mens anders inelkaar dan paard Rolleyes
Paarden kun, en mág je niet vermenselijken!!!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 11:11

magda_90 schreef:
Mindfields schreef:
Als het echt zo was dat de temperatuur zo hoog oploopt dat de pezen beschadigen, dan zouden wij mensen allemaal allang in een rolstoel moeten zitten met onze sokken en schoenen die we hele dagen aanhebben. Onze pezen zouden dan allang kapot moeten zijn. Paarden hebben die dingen maar een uurtje om per dag.

Goh, mss zit een mens anders inelkaar dan paard Rolleyes
Paarden kun, en mág je niet vermenselijken!!!

Ja maar we hebben wel allemaal pezen nietwaar?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 11:13

Andere belasting van de pezen? Een paard kan je nu eenmal niet vergelijken met een mens. Ieder heeft wel botten en pezen ja, maar ieder dier beweegt en belast anders.

wild_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 20:05

ik hou ze gewoon om met rijden.
als je echt dressuur/springt dan doe je toch ook niet even je zadel en hoofdstel af.
wel spuit ik mijn pony(incl. pezen) goed af na het rijden.
en zou je je pony altijd met peesbeschermers trainen wennen de pezen daar aan en als je ze dan af doet zijn ze blessure gevoeliger.

justsannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 23:04

als je paard de peesbeschermers nodig heeft moet je ze ten alle tijden om doen, niet alleen als het koud is.
mijn paard tikt achter met haar hoeven langs haar koot en dus heeft ze strijklappen om, ook als het warm is. zo niet dan krijgt ze wondjes en eventueel blessures.
de peesbeschermers worden vaak ook voor de sier gebruikt en dan kan je ze wel aflaten maar kijk wel naar je beschermers, zitten er veel krassen op dan gebruikt je paard ze wel degeljik en kan je ze beter omhouden.
aangezien je met peesbeschermers niet het hele been afdekt kan er genoeg warmte weg, bandages zijn echter wel weer warm maar dat kan je ook vergelijken met jezelf.
doe je een ballerina schoen aan als het warm is of doe je een hoge laars aan?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 23:18

ik heb geen balerina's en ook geen laarzen haha

Albert_Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 13:36

Gewoon aan, altijd veiliger, en als het echt te wwarm is kunnen ze misschien iets losser maar tis toch ook niet zo'n ramp

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:30

Annetje schreef:
Ik vind peesbeschermers voor een ruiter die enkel op B / L-niveau loopt echt onzin. Pas bij de zijgangen e.d. zie ik een paard zichzelf daadwerkelijk aantikken en de peesbeschermers in werking gaan. Ik rijd dus zonder peesbeschermers, maar dat doe ik ook met koud weer. Knipoog
Bij het springen doe ik ze met dit weer pas na het losrijden om en tijdens het uitstappen doe ik ze alweer af. Dan zitten de beschermers zo kort mogelijk om.

ik rij b maar me paard strijkt toch met haar achter benen langs elkaar hoor Knipoog
dus onzin is het niet sommige hebben het gewoon nodig.
ik wacht zo en zo als het warm is tot sávonds dan is het cooler.
dan gaan de peesbeschermers gewoon om en koel ik na het rijden de been met water.